text_structure.xml 4.25 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(W dniu 24 września 1980 r. Komisja Nauki i Postępu Technicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Nawrockiego (PZPR) rozpatrzyła: informację ministra nauki, szkolnictwa -wyższego i techniki o kierunkach i założeniach rozwoju nauki, szkolnictwa wyższego w najbliższych latach.)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wzięli: minister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki Janusz Górski, prezes Polskiego Komitetu Normalizacji Miar i Jakości Franciszek Szlachcic, sekretarz naukowy Polskiej Akademii Nauk Jan Kaczmarek oraz przedstawiciele: Najwyższej Izby Kontroli. Ministerstwa Finansów, Urzędu Patentowego PRL.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#Sprawozdawca">Informację przedstawił minister Janusz Górski.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#Sprawozdawca">Mówca zaznaczył na wstępie, że dyskusja poselska nad informacją resortu pomoże w opracowaniu ramowego planu rozwoju nauki polskiej w najbliższym 5-leciu. Na tle analizy dorobku nauki polskiej w ostatnim 10-leciu rysują się wnioski i rozwiązania, które należałoby podjąć w najbliższej przyszłości. Analiza pozwoliła zreasumować osiągnięcia a jednocześnie uwypukliła braki.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#Sprawozdawca">Polskie szkolnictwo wyższe może poszczycić się niewątpliwymi osiągnięciami ilościowymi, nie udało się jednak zrealizować wielu zadań, zwłaszcza co do jakości. Do osiągnięć zalicza się wzrost liczby studentów z 320 tys. w roku 1970 do 440 tys. w tym roku. W 1977 r. kształciło się 480 tys. studentów, zmniejszenie tej liczby jest wynikiem sytuacji demograficznej. Stopień skolaryzacji wynosi obecnie 16%, oznacza to, że co szósty młody człowiek w naszym kraju ma możliwość zdobycia dyplomu wyższej uczelni zostały zaliczone do I kategorii. Do dziś wciąż jeszcze nie zostały one zwiezione, żadna więc norma nie pomoże przywrócić im teraz tej kategorii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Istnieje potrzeba odbycia wspólnego posiedzenia z Komisją Oświaty i Wychowania, w celu przedyskutowania środków jakie należy podjąć, by otoczyć opieką wybitnie utalentowaną młodzież. Uważam bowiem, że powinno się to rozpoczynać już w szkole.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Skoro minister Czajka wspomniał o honorariach za skrypty, powtórzę pytanie zadawane przez naszą Komisję od lat: czy musimy płacić od arkusza, co powoduje, że skrypty są coraz pełniejsze „wody” może wytypować jedną uczelnię, która na próbę będzie płaciła za jakość skryptu, a nie za jego objętość.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Komisja wielokrotnie wskazywała na drastyczne zaniedbania w zakresie bazy lokalowej dla szkół artystycznych. Uważam, że sytuacja dojrzała do podjęcia odpowiedniej interwencji u prezesa Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Chciałem odpowiedzieć posłowi Bukowskiemu, że w moim przekonaniu, Komisja nie koncentruje się tylko na problemach szkolnictwa wyższego ze szkodą dla pozostałych resortów, pozostających pod naszą pieczą. Można to łatwo sprawdzić zapoznając się z tematyką naszych spotkań w ubiegłej kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#Sprawozdawca">Na zakończenie Komisja uchwaliła opinię dla wicepremiera K. Barcikowskiego, dotyczącą stanu nauczania w szkołach wyższych. Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za 1979 r. w częściach dotyczących: Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Polskiej Akademii Nauk, Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości oraz Urzędu Patentowego PRL.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>