text_structure.xml
16.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełStanisławGałecki">Dnia 29 marca 1984 r. Komisja Mandatowo-Regulaminowa, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Gałeckiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełStanisławGałecki">- projekt uchwały Sejmu w sprawie zmiany regulaminu Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Pudowej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełStanisławGałecki">W posiedzeniu udział wziął wicemarszałek Sejmu Zbigniew Gertych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełStanisławGałecki">Propozycja zmiany regulaminu Sejmu, którą dziś rozpatrujemy, powstała z inicjatywy prezydiów klubów poselskich. W sytuacji, gdy zaawansowana jest realizacja reformy gospodarczej oraz następują istotne zmiany w życiu społecznym kraju, sama praktyka dyktuje konieczność zmodyfikowania struktury Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">Potrzeba modyfikacji struktury komisji sejmowych oraz regulacji uprawnień i obowiązków poselskich wynika z bardzo bogatych doświadczeń bieżącej kadencji Sejmu; widzieć ją trzeba również w związku z dokonującymi się zmianami społeczno-gospodarczymi w państwie, a także nowym stylem i trybem działania parlamentu. Prezydium Sejmu, po zapoznaniu się z opinią klubów poselskich, oceniło, że przeprowadzenie zasadniczych zmian, których projekty zostały złożone, należy odłożyć do następnej kadencji. Obecnie proponujemy jedynie dokonanie pewnych poprawek tak, aby w oparciu o doświadczenia nowych struktur można było dokonać dalej idących zmian. Już obecnie rysuje się koncepcja uchwalenia w przyszłości dwóch aktów: ustawy dotyczącej statusu posła oraz uchwały regulującej wewnętrzne problemy Sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">Podjęto także prace nad doraźnym, jeszcze w bieżącej kadencji uregulowaniem pewnych uprawnień socjalnych posłów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">Przedstawiona propozycja nosi więc charakter ograniczony. Uznano bowiem, że bardziej radykalne zmiany mogłyby zakłócić działalność komisji sejmowych, zamiast ją usprawnić. Propozycje stanowią jednak krok w kierunku bardziej kompleksowego niż dotychczas określenia zakresu działania komisji, przy jednoczesnym zmniejszaniu ich liczby.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">Należy przy tym zwrócić uwagę na następujące okoliczności:</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">- obecnie zbyt duża liczba komisji oraz stosowana szeroko w praktyce zasada przynależności posłów do więcej niż jednej komisji powodowały nadmierne obciążenia posłów. Proponowane zmiany umożliwią ograniczenie liczby posłów należących do dwóch komisji;</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">- nadmierne rozdrobnienie komisji sprzyjało podejmowaniu wycinkowej problematyki oraz powodowało istotne trudności organizacyjne.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">W rezultacie proponowanych zmian 8 dotychczasowych komisji zostałoby zniesionych, powstałyby 3 nowe; 17 kontynuowałoby działalność bądź w dotychczasowej postaci, bądź przy częściowo zmienionym zakresie działania lub zmienionej nazwie. Proponuje się utworzenie 3 nowych komisji:</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">- Komisji Oświaty i Wychowania, Nauki i Postępu Technicznego, obejmującej zakres działania dotychczasowych Komisji: Oświaty i Wychowania oraz Nauki i Postępu Technicznego;</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">- Komisji Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej, obejmującej zakres działania dotychczasowych Komisji: Pracy, i Spraw Socjalnych oraz Zdrowia i Kultury Fizycznej;</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">- Komisji Współpracy Gospodarczej z Zagranicą i Gospodarki Morskiej - obejmującej zakres działania dotychczasowych Komisji: Gospodarki Morskiej i Żeglugi oraz Handlu Zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">Nałoży podkreślić, że łączenie w większe kompleksy problematyki znajdującej się dotychczas w odrębnych komisjach sejmowych, w żadnym wypadku nie oznacza deprecjacji tej problematyki.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">Kontynuować będą swą działalność w dotychczasowej lub w nieco zmienionej postaci m.in. następujące komisje: Komisja Administracji, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska; Komisja Budownictwa i Przemysłu materiałów Budowlanych; Komisja Górnictwa, energetyki i Wykorzystania Zasobów Naturalnych (w porównaniu ze stanem obecnym nastąpi przekazanie problematyki chemii do Komisji Przemysłu); Komisji Kultury (zmiana nazwy); Komisja Przemysłu (dotychczasowy zakres Komisji Przemysłu Ciężkiego, Maszynowego i hutnictwa wzbogacony o problematykę przemysłu lekkiego); Komisja rolnictwa, Gospodarki Żywnościowej i Leśnictwa (dotychczasowy zakres działania Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego wzbogacony o problematykę leśnictwa).</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">W rezultacie powyższych propozycji likwidacji ulegną następujące komisje: Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi oraz Komisja Handlu Zagranicznego, których zakres działania przejmuje Komisja Współpracy Gospodarczej z Zagranicą i Gospodarki Morskiej; Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, której sprawy przejmuje Komisja Rolnictwa, Gospodarki Żywnościowej i Leśnictwa; Komisja Nauki i postępu Technicznego oraz Komisja Oświaty i Wychowania, których sprawy przejmuje Komisja Oświaty, Nauki i Postępu Technicznego; Komisja Pracy i Spraw Socjalnych oraz Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, których sprawy przejmuje Komisja Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej, a także Komisja Przemysłu Lekkiego, której sprawy przejmuje Komisja Przemysłu.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">Nowym elementem jest proponowane upoważnienie Prezydium Sejmu do określenia przedmiotowego zakresu działania komisji. Powinno to zapobiec wzajemnemu wkraczaniu przez komisje w zakresy swych działań. Wstępny projekt takiego dokumentu jest już opracowany. Po przyjęciu przez Sejm nowej struktury komisji, Prezydium Sejmu przystąpi do szczegółowego omawiania tego projektu i zamierza zasięgnąć w tej mierze opinii Komisji Mandatowo-Regulaminowej.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">Należy wreszcie wyrazie nadzieję, że proponowana częściowo zmiana struktury komisji sejmowych zostanie wykorzystana przez kluby poselskie do wprowadzenia istotniejszych zmian do składów osobowych komisji, uwzględniających przy tym zainteresowania posłów, ich przygotowanie i możliwości, a także potrzeby komisji.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">Proponowany tryb przeprowadzania zmian w strukturze komisji obejmie dwa etapy. W pierwszym przewiduje się uchwalenie przez Sejm omawianej obecnie zmiany regulaminu Sejmu. Przy czym projekt uchwały przewiduje, że nowa struktura wejdzie w życie dopiero z chwilą wyboru nowych składów komisji, co powinno nastąpić na następnym z kolei posiedzeniu Sejmu pod koniec kwietnia br. W międzyczasie komisje kończące swą działalność odbędą swe ostatnie posiedzenia, uchwalając sprawozdania ze swej działalności w okresie VIII kadencji, zgodnie z wytycznymi Prezydium Sejmu. Powinno to nastąpić w okresie między 6 a 26 kwietnia br. Drugi etap - to wybór nowych składów komisyjnych i wejście w życie nowej struktury. W projekcie uchwały proponuje się upoważnienie prezydium Sejmu do określenia komisji, przejmujących sprawy będące w toku rozpatrywania przez znoszone komisje. Chodzi o to aby przeprowadzone zmiany nie zakłóciły toku działalności sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełAleksanderGertz">Nie ma żadnych uwag do zaproponowanych zmian. Chciałbym jedynie spytać, jak będzie funkcjonowała nowa Komisja Przemysłu? Czy będą powołane podkomisje resortowe, jak to ma miejsce obecnie w Komisji Górnictwa, Energetyki i Chemii?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">Tak to sobie wyobrażamy, gdyż taki tryb działania dobrze zdał egzamin. Przewidujemy, że również pozostałe nowe komisje powołają podkomisje „resortowe”.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełWalerianPasternak">Czym kierowało się Prezydium Sejmu proponując zniesienie Komisji Pracy i Spraw Socjalnych i włączenie problematyki pracy i płac do zakresu działania Komisji Polityki Społecznej Zdrowia i Kultury Fizycznej? Wydaje się, że te zagadnienia nigdy nie stracą aktualności.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">Kwestie pracy i płac wiążą się niewątpliwie z innymi zagadnieniami, które łącznie można określić szerokim mianem polityki społecznej. To stwierdzenie leży u podstaw zgłoszonych propozycji. Zgadzam się, że pojęcie „polityka społeczna” jest zbyt szerokie, ale nie znaleźliśmy lepszego. O ile projekt zostanie uchwalony, Prezydium Sejmu spróbuje określić, co należy przez to pojęcie rozumieć tak, by zakres działania nowej komisji nie kolidował z problematyką podejmowaną przez inne komisje.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełWitDrapich">Zgłoszona dziś propozycja ma już swoją historię. Wielu z nas uczestniczyło w dyskusjach wskazujących na potrzebę dokonania zmian strukturalnych tak, by odpowiadały one zmianom zachodzącym w społeczeństwie, w życiu gospodarczym, a także w pracy samego sejmu. Przedłożony projekt dobrze odpowiada postulatom zgłoszonym w tej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełWitDrapich">Celem zmian jest doprowadzenie do tego, by w nowej sytuacji społeczno-gospodarczej Sejm w pełni reprezentował poglądy społeczne w konfrontacji z polityką realizowaną przez rząd. Z tego założenia wychodzi propozycja odejścia od struktury branżowej komisji. Zaletą tej struktury była łatwość kontrolowania resortów, jednak w praktyce komisje zbyt mocno wciągały się w interesy danej branży. Nowa struktura komisji ma odpowiadać strukturze kompleksów społeczno-gospodarczych, tak by komisje skuteczniej oddziaływały i kontrolowały politykę resortu. Omawiany projekt określa kierunek w jakim powinny pójść dalsze zmiany.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełWitDrapich">Wypada zauważyć, że zasadny jest postulat utworzenia jednej komisji przemysłu, ale nie da się go przeprowadzić w pełni. Np. przemysł materiałów budowlanych jest tak silnie związany z budownictwem, że musi to także rzutować na zakres działania Komisji Budownictwa.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełWitDrapich">Po przeprowadzeniu zmian trzeba będzie przemyśleć, jak dostosować treści i sposoby funkcjonowania komisji do wymogów ustaw uchwalonych ostatnio przez Sejm, zwłaszcza do ustaw o reformie gospodarczej. Połączenie w jednej komisji problematyki gospodarki morskiej ze sprawami współpracy gospodarczej z zagranicą jest uzasadnione, gdyż nasza gospodarka morska w minimalnym tylko stopniu obsługuje krajową gospodarkę i niemal w całości działa za granicą na rzecz gospodarki narodowej, będąc nierozerwalnie związana z handlem zagranicznym. Zdaję sobie przy tym sprawę, że ze względu na prestiż i rolę gospodarki morskiej część posłów zwłaszcza z Wybrzeża nie będzie zadowolona z tej zmiany. Obliczyłem jednak, że gdyby uwzględnić wszystkie tego rodzaju uwarunkowania to trzeba by powołać 33 komisje.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełWitDrapich">Oceniam, że zgłoszone propozycje są słuszne i logicznie z nich wynika konieczność upoważnienia Prezydium Sejmu do ustalenia zadań poszczególnych komisji. Przedmiotowy zakres działania komisji musi być przy tym określony bardzo precyzyjnie, aby nie powtarzały się sytuacje znane z dotychczasowej praktyki, kiedy to dwie komisje rozpatrują ten sam problem, niekiedy bez niezbędnej koordynacji.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PosełWitDrapich">Dotychczasowa praktyka prowadzi też do przyjęcia zasady uczestniczenia każdego z posłów w pracach tylko jednej komisji. Odstępstwa od tej reguły są dopuszczalne, gdy wynikają z zainteresowań posłów i ich możliwości, także czasowych. Takie zmiany pozwolą zmniejszyć przeciążenie posłów pracą i głębiej wnikać w problemy rozpatrywane przez komisje.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMarianSokołowski">Niektórzy posłowie oczekiwali większych zmian, ale zasadny jest argument, że nie można ich tak gwałtownie przeprowadzać. Dobrze się składa, że zlikwidowane zostanie nadmierne obciążenie posłów przynależnością do więcej niż jednej komisji. Akceptuję te poczynania, które obecnie są możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełHenrykStawski">Popierani przedstawiony przez Prezydium Sejmu projekt bez zastrzeżeń. Kiedy będzie się ustalać zakresy działania komisji, sprawy gospodarki wodnej powinny być objęte przez Komisję Administracji, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">Sprawami gospodarki wodnej, tak istotnymi przy obecnym deficycie wody zajmować się będzie z pewnością ta właśnie Komisja.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełMariaŁapuć">Popieram w całej rozciągłości projekt zmiany regulaminu Sejmu i jestem za jego przyjęciem.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełEdwardDuda">Bardzo ważne będzie szczegółowe rozpatrzenie przedmiotowego zakresu działania poszczególnych komisji, zgodnie z duchem reformy gospodarczej. Nie mam konkretnych propozycji do dalszych zmian w sprawie powoływania komisji. Możliwe, że problematyka, którą zajmuje się komisja Skarg i Wniosków mogłaby wejść w skład innych komisji, ale ponieważ powołaliśmy tę komisję niedawno powinna na razie pozostać. Uważam, że mnożenie argumentów za poparciem projektu jest zbędne.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WicemarszałekSejmuZbigniewGertych">Chciałbym zaznaczyć, że Prezydium Sejmu skorzysta z pomocy innych komisji oraz Komisji Mandatowo-Regulaminowej przy przygotowywaniu zakresu działania komisji, co nastąpi jeszcze przed wyborem ich nowych składów. Dziękuję za poparcie projektu i wypowiedzi obecnych tu posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącykomisjiposełStanisławGałecki">Proponuję przejść do konkluzji. Mamy wystarczająco dużo argumentów motywujących słuszność przedłożonego projektu. Chcę podkreślić, że jest to jeden z etapów planowanych przez Sejm zmian w regulaminie, odpowiadających potrzebom wynikającym ze zmian społeczno-gospodarczych w kraju oraz z nowych funkcji Sejmu. Proponowane obecnie zmiany są znaczne, ale nie zakłócą działania komisji i dlatego bez trudu zapewnić będzie można właściwe ich funkcjonowanie. Proponuję, aby komisja przyjęła projekt uchwały. Proponuję, aby wiążące się z tym projektem kwestie zostały omówione przed posiedzeniem plenarnym Sejmu na posiedzeniach klubów poselskich.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącykomisjiposełStanisławGałecki">Komisja przyjęła projekt. Na sprawozdawcę powołano posła Stanisława Gałeckiego (PZPR).</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>