text_structure.xml 28.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia25 maja 1982 r. Komisja Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Jóźwiaka (SD), rozpatrzyła - odpowiedzi na opinię i dezyderaty, zaopiniowała projekty uchwał Rady Ministrów w sprawie powołania zrzeszeń obligatoryjnych handlu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług z wiceministrami Markiem Hołdakowskim i Lucjanem Jaskólskim.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Odpowiedzi na opinię w sprawie sytuacji w piekarnictwie i zaopatrzeniu ludności w pieczywo oraz kierunków rozwoju bazy lokalowej i technicznej piekarnictwa zreferował poseł Tadeusz Kałasa (SD).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Zdaniem posła referenta, odpowiedź ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej należy uznać za całkowicie zadowalającą Komisję. Minister ustosunkował się do zawartych w opinii postulatów, dotyczących opracowania programu rozwoju produkcji najlepszych dla piekarnictwa odmian zbóż, dostaw niezbędnych ilości i gatunków mąki, pełnego wykorzystania zdolności produkcyjnej młynów PZZ, młynów gospodarczych spółdzielczych i prywatnych, a także zapewnienia piekarnictwu niezbędnych komponentów. Jak wynika z odpowiedzi, podjęto wiele prac badawczych, mających na celu wyhodowanie odpowiednich odmian zbóż. Minister zapewnił również, że obecne możliwości przemysłu młynarskiego pozwalają na pełne pokrycie zapotrzebowania przemysłu piekarniczego na mąki wypiekowe oraz stwierdził, że prowadzony będzie uzupełniający przemiał zbóż w młynach spółdzielczych i prywatnych. Wystarczające mają być również dostawy niezbędnych komponentów, tj. surowców pomocniczych do produkcji pieczywa, takich jak: cukier, mąka ziemniaczana itp.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Za zadowalające uznał również poseł-referent odpowiedzi: ministra hutnictwa i przemysłu maszynowego dotyczącą dostaw wyposażenia technologicznego dla piekarnictwa oraz ministra finansów i przewodniczącego Państwowej Komisji Cen dotyczącą dotacji budżetowych dla piekarnictwa, zabezpieczających niezbędną rentowność uspołecznionym i nie uspołecznionym producentom pieczywa.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Równocześnie poseł T. Kałasa stwierdził, że. Komisja nie otrzymała odpowiedzi w sprawie postulatów dotyczących usprawnienia współdziałania służb handlowych i transportowych, organizacji sprzedaży pieczywa, jak też zmniejszenia uciążliwości w zakupach pieczywa poprzez rozwój małych piekarni osiedlowych wraz z punktami sprzedaży pieczywa.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Komisja przyjęła nadesłane odpowiedzi oraz postanowiła zwrócić się do ministra handlu wewnętrznego i usług o ustosunkowanie się do spraw, które dotychczas nie doczekały się wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Referentami odpowiedzi na dezyderaty byli posłowie: Czesław Słowek (ZSL) i Bożena Maciejewska (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Komisja przyjęła odpowiedź przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów dotyczącą dostaw cyny do produkcji konwi do mleka oraz dostaw blach kwasoodpornych służących wytwarzaniu cystern do przewozu mleka. Komisja Planowania poinformowała, iż roczne zapotrzebowanie na konwie do mleka, które wynosi ok. 550 tys. sztuk może być zaspokojone, bowiem zgodne jest z istniejącymi zdolnościami produkcyjnymi. W programie operacyjnym „Zagospodarowanie i przetwórstwo mleka” zapewniono zbilansowanie dostaw cyny, aby zarówno w I jak i w II półroczu zapewnić niezbędne konwie do mleka. Przewiduje się jednocześnie dalszą poprawę sytuacji w tej dziedzinie do końca br.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Jeśli idzie o dostawy blach kwasoodpornych do produkcji cystern - to są one importowane wyłącznie z II obszaru płatniczego. Brak dewiz uniemożliwił pełne zrealizowanie importu, z czym należy się także liczyć w II kwartale. Nie można więc spodziewać się wyraźnej poprawy, chociaż Komisja Planowania przy Radzie Ministrów bada możliwości uzyskania dostaw blachy kwasoodpornej ze Związku Radzieckiego.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Zdaniem posła-referenta, do spraw tych, tak ważnych dla naszego mleczarstwa, należy powrócić raz jeszcze przy ustalaniu planu na II półrocze br. oraz na rok 1983.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Przyjęto również odpowiedź na dezyderat w sprawie zapewnienia dostaw freonu, przede wszystkim dla potrzeb gospodarki żywnościowej. Przyznano na ten cel doraźnie pół miliona dolarów, co pokryć ma najpilniejsze potrzeby eksploatacyjne i produkcyjne chłodnictwa. Komisja Planowania zapowiada rozszerzenie listy towarów centralnie finansowanych - także o freon. Jednocześnie przewodniczący Komisji Planowania poinformował, iż Komisja zwróciła się do resortu przemysłu chemicznego z prośbą o znalezienie takich rozwiązań, które uniezależniłyby nasz kraj od importu freonu.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">W odpowiedzi na kolejny dezyderat postulujący włączenie do operacyjnego programu zaopatrzenia w podstawowe środki czystości i higieny - także środków do czyszczenia i szorowania przewodniczący Komisji Planowania poinformował, że postulat ten został częściowo uwzględniony. Przewidziano zwiększenie produkcji płynnych środków do mycia naczyń z 30,4 tys. ton w 1981 r. do 42 tys. ton w br. Produkcja innych wyrobów jest natomiast ograniczona z powodu braku surowców. W tej sytuacji pierwszeństwo mają materiały do produkcji środków plotących i płynów do mycia naczyń.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Odpowiedź Komisja przyjęła, z tym, że zwróci się do wicepremiera Z. Madeja z prośbą o dodatkowe wyjaśnienia, jak od terminu udzielonej odpowiedzi (to jest od 23 kwietnia br.) - przebiega realizacja tego dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej odpowiadając na dezyderat w sprawie racjonalnego obrotu i wykorzystania surowca mięsnego oraz odpadów poubojowych wyjaśnił, iż trwają obecnie prace nad nowelizacją rozporządzenia ministra handlu wewnętrznego i usług z 13 sierpnia 1981 r., które zakazywało sprzedaży mięsa z ubojów gospodarczych. Zakaz ten ograniczył popyt rolników na usługi rzeźni gminnych. Dlatego też minister rolnictwa, zgodnie z intencją poselskiego dezyderatu, opowiada się za udzieleniem producentom rolnym zezwoleń na odsprzedaż gminnym spółdzielniom nadwyżek mięsa, pochodzącego z uboju gospodarczego, dokonywanego przez te spółdzielnie. Nowelizacja przepisów powinna tę sytuację zmienić i wpłynąć na bardziej racjonalny obrót i wykorzystanie surowca mięsnego oraz odpadów poubojowych. Komisja przyjmując odpowiedź ustaliła, że zwróci się ponownie do ministra rolnictwa o dodatkowe informacje na temat sposobu załatwienia i ustalenia terminu tej sprawy.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Komisja uznała za zadowalającą odpowiedź ministra przemysłu chemicznego i lekkiego na dezyderat w sprawie bieżnikowania opon, w której obszernie omówiony zestal sposób bieżnikowania opon oraz metody odzyskiwania opon zużytych. Przemysł chemiczny wraz z Urzędem Gospodarki Materiałowej podjął wiele działań, aby rozwinąć moce produkcyjne, zdobyć maszyny i urządzenia do bieżnikowania. W tym roku uzgodniono z przedsiębiorstwami produkcyjnymi, iż 1.200 tys. sztuk opon poddanych zostanie bieżnikowaniu.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Dyskusję wywołała odpowiedź na dezyderat w sprawie zaopatrzenia tynku w niezbędne artykuły na tle przyjętych przez rząd zobowiązań towarowych i systemu sterowania dostawami rynkowymi. Minister handlu wewnętrznego i usług stwierdza w niej bowiem, że rysuje się możliwość niewykonania uchwał rządowych. Obecny poziom produkcji nie zapewnia nawet pełnego pokrycia potrzeb rolników (uchwała nr 229)81 Rady Ministrów/, górników (uchwała nr 199)81/ oraz młodych małżeństw (uchwała nr 26)82/. Głęboki spadek produkcji i dostaw na rynek spowodował, że zobowiązania wynikające z tych uchwał realizuje się kosztem ograniczenia sprzedaży dla pozostałych grup ludności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzyJóźwiak">Trzy uchwały Rady Ministrów, upoważniają określone grupy społeczne do pierwszeństwa W nabywaniu towarów. Jak wywiązać się z tych zobowiązań? Przekazane nam odpowiedzi nie dają niestety pełnej gwarancji wywiązania się z obietnic danych rolnikom, górnikom i młodym małżeństwom, podważają realność priorytetów i dowodzą, że pewne decyzje nie do końca zostały przemyślane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełBożenaMaciejewska">Resort handlu został zobowiązany do odpowiedzi na nasz dezyderat, ale przecież jego realizacja zależy wyłącznie od przemysłu. Dlatego też skierowaliśmy nasz dezyderat do Prezesa Rady Ministrów licząc na konkretne informacje i zobowiązania ze strony producentów. Moim zdaniem, Ministerstwo Handlu Wewnętrznego i Usług nie może nam dać bardziej wyczerpującej odpowiedzi i dlatego proponuję, aby ją w tym kształcie przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełOlgaRewińska">Sądzę, iż np. sprawę zakupów, dokonywanych przez rolników, należałoby dokładnie przeanalizować w czerwcu, po zakończeniu wiosennego sezonu w rolnictwie. Także przepisy o kredytach dla młodych małżeństw dopiero wchodzą w życie i należy się najpierw przyjrzeć temu, jak ten system funkcjonuje. Wymaga to także nieco czasu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełOlgaRewińska">Natomiast, jeśli idzie o górnictwo sądzę, że już na najbliższym posiedzeniu Komisji moglibyśmy uzyskać konkretne informacje na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyJóźwiak">Proponuję, aby w tej sytuacji zwrócić się do wszystkich zainteresowanych resortów o dodatkowe szczegółowe informacje, odnoszące się do realizacji priorytetów w zakupie towarów rynkowych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełJerzyJóźwiak">Wiceminister Łucjan Jaskólski stwierdził, że zarówno priorytety dla rolników, jak i dla górników (budownictwo mieszkaniowe oraz sprzedaż samochodów) muszą być zrealizowane. Natomiast gorzej jest z zapewnieniem towarów na kredyty przyznane młodym małżeństwom. Ci, którzy je uzyskali w ub. roku będą je mogli zrealizować. Natomiast tegoroczni kredytobiorcy prawdopodobnie nie będą w stanie wykupić tego, co im potrzeba, za sumy pożyczone przez Narodowy Bank Polski.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełJerzyJóźwiak">Jak wynika z odpowiedzi przewodniczącego Komisji Planowania na dezyderat w sprawie poprawy zaopatrzenia drobnej wytwórczości i rzemiosła w materiały i surowce, szczególne trudności dotyczą surowców nierozdzielonych centralnie. Odpowiedzi tej jako niejednoznacznej, Komisja postanowiła nie przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełJerzyJóźwiak">Przyjęta została natomiast odpowiedź na dezyderat dotyczący zaopatrzenia rolnictwa. Ministerstwo Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego przekazało informację o założeniach i realizacji programu operacyjnego „zaopatrzenia rolnictwa i przemysłu spożywczego w maszyny, urządzenia, środki transportu z uwzględnieniem części zamiennych, akumulatorów i ogumienia”.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełJerzyJóźwiak">Przyjęto również otrzymaną z resortu handlu wewnętrznego i usług odpowiedź na dezyderat w sprawie zaopatrzenia w tłuszcze roślinne oraz przywrócenia poprzednich norm przydziału masła dla dzieci, uznając, że resort zrobił w tej sprawie wszystko, co w aktualnej sytuacji można było zrobić.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełJerzyJóźwiak">Na pytanie przewodniczącego Komisji posła Jerzego Jóźwiaka (SD), czy posłowie mogą na podstawie własnych doświadczeń potwierdzić, że sprzedaż margaryny odbywa się w niektórych województwach poza systemem kartkowym, poseł Krystyna Jabłońska (PZPR) oświadczyła, że w woj. radomskim margarynę sprzedaje się bez kartek i sprzedaż jej zmniejszyła się w stosunku do sprzedaży na kartki, a poseł Eugeniusz Czuliński (SD) stwierdził, że w woj. gdańskim sytuacja jest znacznie trudniejsza, gdyż margaryny starcza z trudem na pokrycie zapotrzebowania kartkowego.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PosełJerzyJóźwiak">Poseł Olga Rowińska (PZPR) zapytała, czy istotnie mleko tłuste dla dzieci - zgodnie z odpowiedzią na dezyderat - jest już od maja sprzedawane we wszystkich województwach.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PosełJerzyJóźwiak">Wiceminister Łucjan Jaskólski potwierdził informację zawartą w odpowiedzi na dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PosełJerzyJóźwiak">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja zaopiniowała projekty uchwał Rady Ministrów w sprawie powołania zrzeszeń obligatoryjnych w handlu.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PosełJerzyJóźwiak">Wiceminister handlu wewnętrznego i usług Łucjan Jaskólski uzasadnił celowość powołania obligatoryjnego zrzeszenia przedsiębiorstw transportowych handlu wewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#PosełJerzyJóźwiak">Zadania spoczywające na transporcie handlu wewnętrznego są newralgiczne z punktu widzenia prawidłowego zaopatrzenia rynku. Transport musi dostarczyć towary do sklepu - nawet bez względu na rentowność tej operacji. Dlatego właśnie występujemy z wnioskiem w sprawie utworzenia obligatoryjnego zrzeszenia przedsiębiorstw transportu handlu wewnętrznego, co pozwoli utrzymać pełną dyspozycyjność posiadanej bazy. Również względy sanitarne - zwłaszcza w handlu żywnością - przemawiają za utworzeniem takiego zrzeszenia. Oczywiście, o ile będzie to możliwe, zamierzamy realizować zlecenia przewozowe również dla innych resortów i dziedzin gospodarki. Uważamy za bardzo istotne utrzymanie posiadanej bazy remontowej.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#PosełJerzyJóźwiak">Proponujemy powołanie obligatoryjnego zrzeszenia na okres dwóch lat z tym, że po upływie tego czasu zostałoby utworzone ogólnopolskie przedsiębiorstwo transportu handlu wewnętrznego. Chciałbym stwierdzić, że prawie wszystkie przedsiębiorstwa transportowe wypowiedziały się za powołaniem obligatoryjnego zrzeszenia. Nie bez znaczenia są również oszczędności etatowe. W dotychczasowym Zjednoczeniu Przedsiębiorstw Handlu Wewnętrznego mieliśmy 66 etatów, a koszty kształtowały się na poziomie 12 mln zł. W obecnie proponowanym zrzeszeniu zamierzamy zachować tylko 25 etatów, a koszty nie przekroczą 4,5 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#PosełJerzyJóźwiak">W sprawie powołania omawianego zrzeszenia prezydium Komisji odbyło spotkanie z kierownictwem resortu handlu wewnętrznego i usług. Były wątpliwości co do celowości powołania tego zrzeszenia, jego struktury organizacyjnej, etatów i kosztów. Po uzyskaniu wyjaśnień i zapewnieniu, że zrzeszenie ma funkcjonować przejściowo, przez okres dwóch lat, prezydium Komisji uznało, że jest to rozwiązanie możliwe do przyjęcia. Ponieważ w przypadku powoływania zrzeszeń obligatoryjnych, istnieje wymóg zasięgnięcia opinii właściwej komisji sejmowej, proszę członków Komisji o ustosunkowanie się do propozycji przedstawionej przez resort.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełHenrykŚwiderski">Czy minister uważa, że nowa struktura organizacyjna transportu handlu wewnętrznego zapewni sprawniejsze zaopatrzenie sklepów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełCzesławSłowek">W dotychczasowych rozważaniach zakładaliśmy możliwość dobrowolnego zrzeszania się przedsiębiorstw. Dzisiejsza propozycja jest w pewnym sensie powrotem do starej koncepcji. Czym w istocie rzeczy będzie się różnić zrzeszenie obligatoryjne od dotychczasowego zjednoczenia i jakie realne korzyści resort zamierza przez tę reorganizację osiągnąć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanJerzyBojarski">Czy nie ma możliwości prawidłowej obsługi sklepów przez transport handlowy bez powoływania tego typu centralnej jednostki? Przecież poszczególne piony handlu mają i tak własny transport, jak np. handel wiejski. Propozycja przedstawiona przez ministra budzi więc pewne wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WiceministerŁucjanJaskólski">Trudno stwierdzić, że powołanie zrzeszenia usprawni dostawy towarów do sklepów. Handel wewnętrzny jest w zakresie transportu samowystarczalny i chciałby ten stan rzeczy utrzymać, aby zapewnić prawidłowe przewozy między poszczególnymi regionami i województwami.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#WiceministerŁucjanJaskólski">Między dotychczasowym zjednoczeniem a zrzeszeniem są istotne różnice. Zrzeszenie nie będzie miało żadnych funkcji władczych w stosunku do przedsiębiorstw. Będzie jedynie koordynować ich działalność, zapewniać zaopatrzenie materiałowo-techniczne i niezbędne remonty. W żadnym przypadku nie będzie kierować przedsiębiorstwami w drodze nakazów. Należy podkreślić, że ogromna większość dyrektorów przedsiębiorstw widzi potrzebę powołania takiego zrzeszenia. Również w innych resortach jest tendencja do powoływania bardziej scentralizowanych jednostek. I tak np. PKS przekształca się w ogólnopolskie przedsiębiorstwo przewozowe; budownictwo również zamierza mieć własny transport. Zachowuje też swoje środki transportu spółdzielczość wiejska. W tej sytuacji handel wewnętrzny chciałby mieć scentralizowane środki transportu dla prawidłowej obsługi miasta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełCzesławSłowek">Jeżeli dyrektorzy przedsiębiorstw tak bardzo chcą należeć do zrzeszenia, to dlaczego nie można go powołać na zasadach dobrowolności, a trzeba obligatoryjnie? Mam też dalej idącą wątpliwość: zrzeszenie transportowe powinno - jak się wydaje - obejmować cały handel rynkowy, a nie tylko handel wewnętrzny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełTadeuszKałasa">W każdym resorcie, a więc zapewne i w Ministerstwie Handlu Wewnętrznego i Usług funkcjonuje odrębny departament transportu. Jeśli obecnie powołamy obligatoryjne zrzeszenie przedsiębiorstw transportowych, jaki będzie podział pracy między tymi dwiema jednostkami centralnego zarządzania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełOlgaRewińska">Przed spotkaniem prezydium Komisji z kierownictwem resortu miałam wiele wątpliwości, czy powołanie obligatoryjnego zrzeszenie jest celowe, ale obecnie jestem przekonana o słuszności takiego rozwiązania. Zaopatrzenie rynku w dużym stopniu zależy od sprawnego transportu. Handel wewnętrzny wiele lat pracował nad doprowadzeniem swojego transportu do obecnego stanu i transport ten jest oceniany jako jeden z lepszych w kraju. Powołanie obligatoryjnego zrzeszenia usprawni zaopatrzenie poszczególnych przedsiębiorstw transportowych w części zamienne, ogumienie itp. Rozproszonym przedsiębiorstwom byłoby o wiele trudniej załatwiać te sprawy we własnym zakresie. Gdyby zrzeszenie nie było obligatoryjne, nie wszystkie przedsiębiorstwa przystąpiłyby do niego, co mogłoby pogorszyć ogólną sytuację w transporcie handlu wewnętrznego. Pamiętajmy, że przedsiębiorstwa mają prawo przyłączyć się np. do PKS-u, czy jakiegokolwiek innego transportu branżowego. Mam wątpliwości, czy leżałoby to w interesie handlu wewnętrznego. Przemawia również do mnie argument, że obecne rozwiązanie proponowane jest na okres przejściowy, a po upływie dwóch lat zostanie powołane ogólnopolskie przedsiębiorstwo transportowe, co wydaje się najlepszą strukturą organizacyjną. Nie bez znaczenia są również proponowane oszczędności etatowe. Najważniejszą sprawą jest, aby nie zaprzepaścić dotychczasowych osiągnięć dobrze pracującego transportu handlu wewnętrznego, a obligatoryjne zrzeszenie ma właśnie służyć temu celowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WiceministerLucjanJaskólski">90% przedsiębiorstw handlowych wypowiedziało się dotychczas za przystąpieniem do obligatoryjnego zrzeszenia. O ile mi wiadomo, zdecydowanie przeciwne powołaniu zrzeszenia jest tylko przedsiębiorstwo szczecińskie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#WiceministerLucjanJaskólski">W resorcie handlu wewnętrznego i usług nie ma odrębnego departamentu transportu, a jest jedynie departament inwestycji, zaopatrzenia i transportu. Zrzeszanie obligatoryjne i tak zresztą nie będzie ogniwem administracji, więc nie może być mowy o żadnym dublowaniu zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">Chciałbym uzupełnić wypowiedź ministra stwierdzeniem, że w skład zrzeszenia obligatoryjnego wchodziłoby 18 przedsiębiorstw transportu handlu wewnętrznego, a podstawowym celem zrzeszenia byłaby koordynacja działań poszczególnych przedsiębiorstw. Do zadań obowiązkowych zrzeszenia należałoby m.in.:</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">- zapewnienie pełnej obsługi przewozowo-spedycyjnej, - zapewnienie pełnej dyspozycyjności transportu, - wykonanie zadań związanych z obronnością kraju, ochroną przeciwpożarową i przeciwpowodziową, - podejmowanie węzłowych działań na rzecz rozwoju zaplecza naprawczo-remontowego przedsiębiorstw transportowych, - organizacja współdziałania z innymi przewoźnikami - takimi, jak PKS czy PKP.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">Szczególnie ważne jest utrzymanie branżowego charakteru i dyspozycyjności tego transportu. Chodzi więc o to, aby jego sprawność techniczna została w pełni zachowana, co nie będzie bez wpływu na stan zaopatrzenia rynku.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">Komisja uchwaliła opinię, w której pozytywnie oceniła projekt uchwały w sprawie powołania obligatoryjnego zrzeszenia przedsiębiorstw transportowych handlu wewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">W opinii tej stwierdzono m.in., że szczególna rola transportu handlu wewnętrznego w zaopatrzeniu ludności, przy uwzględnieniu aktualnej sytuacji w kraju, konieczność zapewnienia przewozów bez zakłóceń oraz dyspozycyjności tego transportu stanowią przekonujące argumenty na rzecz powołania zrzeszenia. Przyjmując aspekt społeczny za podstawę swojej pozytywnej opinii. Komisja uznała celowość jego powołania na okres przejściowy 2 lat.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">W dalszym ciągu obrad wiceminister handlu wewnętrznego i usług Marek Hołdakowski poinformował o pracach nad powołaniem zrzeszenia przedsiębiorstw handlu wewnętrznego. Zrzeszenie miałoby duże znaczenie modelowe dla funkcjonowania handlu w Polsce. Dyskusja nad tą sprawą trwa już od dawna, ale ostatnio nastąpiła polaryzacja stanowisk. Rada dyrektorów - organ przygotowujący organizację zrzeszenia - opowiada się za jego obligatoryjną formą, gdy tymczasem pełnomocnik Komisji ds. Reformy jest innego zdania.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">Celem zrzeszenia - zdaniem rady dyrektorów - byłoby skoncentrowane działanie na rzecz uzyskania towarów rynkowych z przemysłu. Rada opowiada się też za tym, by zrzeszenie mogło działać dłużej, niż 2 lata.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">Resort handlu również widzi potrzebę zorganizowania zrzeszenia, które mogłoby przejąć pewne ważne zadania w okresie przejściowym. Chodzi o możliwość scentralizowania zakupów towarów, produkowanych w ramach programów operacyjnych oraz ułatwienie wejścia tych towarów na rynek. Ważnym zadaniem jest też zapewnienie właściwej realizacji systemu sprzedaży sterowanej przez państwo oraz niedopuszczenie do dominacji niektórych przedsiębiorstw, co nie byłoby zgodne z interesem społecznym.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">Trzeba wreszcie, zdaniem resortu, stworzyć odpowiednią rezerwę artykułów przemysłowych, co umożliwiłoby zagraniczną wymianę towarową.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">Jednocześnie jednak resort opowiada się przeciwko obligatoryjnemu zrzeszaniu się.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">Rada dyrektorów przedsiębiorstw handlu wewnętrznego wystąpiła do naszej Komisji przedstawiając aktualną sytuację w handluj; wystąpienie to zostało przeanalizowane przez prezydium Komisji. Chodzi o to, czy ma to być dobrowolne porozumienie między przedsiębiorstwami, czy też obligatoryjne zrzeszenie. Prezydium uważa, że przedsiębiorstwa handlowe powinny się łączyć na zasadzie dobrowolności i nie może mieć miejsca obowiązkowa przynależność do zrzeszenia. Istnieje jednak potrzeba stworzenia płaszczyzny współdziałania.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">Komisja poparła stanowisko prezydium w sprawie zaopiniowania powołania na zasadach dobrowolności zrzeszenia przedsiębiorstw handlu wewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">Następnie posłowie skierowali do przedstawicieli resortu kilka szczegółowych pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełDanutaSerafin">Jakie są możliwości zwiększenia przydziału cukru na kartki w okresie letnim w związku z przygotowywaniem przetworów owocowych. Jak przebiega realizacja uchwały o spekulacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełCzesławSłowek">Kiedy wreszcie będzie obowiązywał w całym kraju jednolity system reglamentacji? Mimo że resort handlu wydał odpowiednie zarządzenia w każdym województwie wprowadza się w reglamentacji zmiany. W jednym na kartki sprzedaje się żyletki, w innym rajstopy, skarpety, czy buty, także papierosy i to w ilościach odmiennych dla każdego regionu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełEugeniuszCzuliński">Jak będzie kształtować się zaopatrzenie spółdzielczości rzemieślniczej, bowiem obecnie wojewodowie rozmawiają na ten temat tylko z przedstawicielami swojego terenu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WiceministerLucjanJaskólski">Bilans cukru wskazuje na to, iż nie ma, jak dotąd, żadnych możliwości powiększenia kartkowego przydziału.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#WiceministerLucjanJaskólski">Ustawa antyspekulacyjna obowiązuje już od pół roku, a jej realizacja została przez resort oceniona. Ministerstwo jest w posiadaniu materiałów, które w każdej chwili przedstawić może Komisji.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#WiceministerLucjanJaskólski">Chociaż obowiązuje kategorycznie zakaz wprowadzania reglamentacji terenowej. Ministerstwo nie może sobie po prostu poradzić z jego egzekwowaniem. Potrzebne są sankcje administracyjne, aby ukrócić samowolę wojewodów, prezydentów, naczelników.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#WiceministerLucjanJaskólski">Czy rzemiosło może skupować nadwyżki z innych województw? Jest to bardzo trudne, bowiem wojewodowie chcą w pierwszym rzędzie dać szansę pracy i produkcji rzemieślnikom i chałupnikom na swoim własnym terenie i są w stanie we własnym zakresie zagospodarować każdą nadwyżkę surowcową.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>