text_structure.xml
5.96 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z wiceministrem Januszem Pawłowskim, Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Urzędu Rady Ministrów i Narodowego Banku Polskiego.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WiceministerpracypłacisprawsocjalnychJanuszPawłowski">Podjęcie pracy nad tym aktem prawnym było niezbędne, gdyż pierwotna ustawa o funduszu nagród, funduszu socjalnym i funduszu mieszkaniowym na skutek wprowadzenia reformy gospodarczej uległa modyfikacji. Wszystkie jednostki objęte reformą gospodarczą wdrożyły u siebie nowy system płac, w którym fundusz nagród został zastąpiony funduszem załogi pochodzącym z zysku. Jednostki nie objęte reformą (jednostki budżetowe) utrzymały fundusz nagród, ale jego podstawą było rozporządzenie Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WiceministerpracypłacisprawsocjalnychJanuszPawłowski">Obecnie przedstawiany projekt wykorzystuje doświadczenia wynikające z funkcjonowania tych aktów prawnych. Jest niejako ich kontynuacją, ale wprowadza zasadnicze uporządkowania w regulowanej materii. Niemniej wiele przepisów zawartych w projekcie rozwija dotychczasowe rozwiązania prawne. Trzeba jednak stwierdzić, że większość jest powtórzeniem już istniejących, ale rozproszonych przepisów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WiceministerpracypłacisprawsocjalnychJanuszPawłowski">Uchwalenie tej ustawy usprawni procedurę wypłat z funduszu nagród, gdyż dyrekcja jednostki państwowej nie będzie obligatoryjnie zmuszona do opracowania regulaminu wypłacania nagród z tego funduszu. Będzie mogła to robić wprost na podstawie ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WiceministerpracypłacisprawsocjalnychJanuszPawłowski">Przypuszczamy, że powstanie mechanizm dyscyplinowania postaw pracowniczych - precyzyjnie zostaną określone warunki przyznawania nagród. W razie naruszenia obowiązków pracowniczych wprowadzone będą obligatoryjne potrącenia wypłacanych nagród. Ponieważ ustawa będzie dotyczyła nagród wypłacanych za 1985 rok, jej efekty ekonomiczne dadzą o sobie znać dopiero w Ⅰ kwartale 1986 r.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WiceministerpracypłacisprawsocjalnychJanuszPawłowski">Ustawa nie będzie stosowana do zrzeszeń przedsiębiorstw państwowych, spółek prawa handlowego oraz jednostek prowadzonych przez MON, MSW i Ministerstwo Sprawiedliwości. Przedstawiamy przy okazji obywatelom posłom projekt rozporządzenia Rady Ministrów rozwijającego przepisy projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełKazimierzRokoszewski">Nasza kadencja dobiega końca, ale nie uzasadnia to nadzwyczajnego trybu pracy nad tym projektem. Dopiero dzisiaj otrzymaliśmy zawiadomienia o tym posiedzeniu i nikt z nas nie jest przygotowany do pierwszego czytania, kiedy to przedstawiamy swoje ogólne uwagi na temat projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełKrystynaJandyJendrośka">Uwaga posła K. Rokoszewskiego jest słuszna. Przekażemy ją do Prezydium Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełGenowefaRejman">Czy zasady tego projektu były konsultowane ze związkami zawodowymi?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">W uzasadnieniu podano, że wejście w życie tej ustawy nie pociągnie za sobą skutków finansowych, a wręcz przeciwnie oszczędności. Na czym ta szansa oszczędności polega?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych Janusz Pawłowski: Projekt był uzgadniany z 8 federacjami związków zawodowych, które działają w sferze budżetowej. Jeżeli chodzi o oszczędności, to przy dawnej metodzie planowania funduszu nagród zależnie od funduszu płac czasem przy końcu roku powstawały nadwyżki, które były wydatkowane zwykle na zwiększenie wysokości nagród. Według przepisów tej ustawy fundusz nagród będzie zawsze równy wysokości wypłacanych nagród i taka sytuacja nie będzie miała miejsca.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Zaletą tego projektu będzie wyrównanie dysproporcji między „13 pensją” wypłacaną w służbie zdrowia a w innych działach. Dla służby zdrowia fundusz nagród miał osiągnąć 8% funduszu płac dopiero w 1987 r. W tej chwili pozwoli to na przyspieszenie o rok tego terminu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Różnica między planowanym funduszem nagród a rozdysponowanym w końcu roku, o której mówił minister, służyła jako element dopingujący załogi. Czy obecnie po wprowadzeniu ścisłych zasad nie zagubimy tego elementu?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełKrystynaJandyJendrośka">Uwagę tę trzeba będzie przekazać podkomisji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#komentarz">(Komisje powołały podkomisję do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy, posłowie: Zenon Szulc (PZPR) - przewodniczący, Ryszard Sawko (SD), Ryszard Zgłobicki (SD), Janina Banasik (ZSL), Władysław Kandefer (PZPR), Jan Konieczny (PZPR), Józef Krotiuk (ZSL), Ryszard Socha (PZPR), Szczepan Styranowski (SD), Felicjanna Lesińska (ZSL) Urszula Płażewska (PZPR).)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>