text_structure.xml 19.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Jak podaliśmy w biuletynie nr 401/VI kad. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca w dniu 27 listopada 1973 r. pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), rozpatrzyła projekty planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1974 r. oraz ustawy budżetowej na rok 1974 w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom na piśmie opracowane przez resort materiały informacyjne. Zreferował je minister zdrowia i opieki społecznej — Marian Śliwiński.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Z informacji wynika, że projekt budżetu przewiduje wydatny wzrost wydatków na ochronę zdrowia; w budżecie centralnym — o 18 proc., w budżecie terenowym — o 14,5 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Ten sięgający prawie 6 mld zł wzrost wydatków wynika przede wszystkim z rozwoju sieci lecznictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Nakłady inwestycyjne służby zdrowia wynieść mają w roku przyszłym 6,5 mld zł; prowadzić się będzie m.in. budowę około 120 obiektów szpitalnych, 11 zakładów lecznictwa psychiatrycznego. Nadal rozbudowywane będą akademie medyczne, przy czym największą koncentracji nakładów przewiduje się w Warszawie, Katowicach i Krakowie. W fazę realizacji wejdzie budowa Centrum Zdrowia Dziecka.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Szczególnie wiele uwagi poświęcić zamierza resort poprawie jakości usług świadczonych przez służbę zdrowia, poprawie stosunków w układzie pacjent-lekarz oraz problemowe etyczno-deontologicznym środowisk medycznych. Zamierza się m.in. powołać zespoły aktywu służby zdrowia dla przedyskutowania obecnego systemu pracy w lecznictwie otwartym i zamkniętym, przy udziale instancji terenowych, zakładów medycyny społecznej akademii medycznych i przy aktywnym współudziale samych pacjentów drogą rozważnej i rzeczowej ankietyzacji. Zmierzać się będzie do uporządkowania spraw dokumentacji lekarskiej, która w obecnym swoim kształcie trwa w niezmienionym niemal stanie od 20 lat.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Zamierza się poświęcić wiele uwagi dalszemu umocnieniu powiatowych zespołów opieki zdrowotnej. W trzech ZOZ wprowadzona zostanie taka organizacja pracy, która mogłaby być modelem przy opracowywaniu długofalowych planów rozwoju służby zdrowia do roku 2000. W organizacji tych eksperymentalnych zakładów resort liczy na pomoc placówek medycyny społecznej w akademiach medycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Rozszerzany będzie nadal zakres opieki nad matką i dzieckiem, przy czym nasz dorobek naukowy w dziedzinie systemu opieki nad dzieckiem zamierzamy poddać pod publiczną dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Przed dwoma laty przeprowadzone zostały badania warunków pracy i stanu zdrowia załóg w 163 zakładach przemysłowych. Obecnie badania te będą powtórzone; uzyskane tą drogą dane porównawcze, posłużyć powinny za podstawę opracowania nowego modelu organizacyjnego medycyny przemysłowej.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Szczególną opieką otoczy się rozwój kardiologii zarówno przez intensywniejsze szkolenie specjalistów, których brak dotkliwie daje się we znaki, jak przez powołanie centralnej placówki naukowej wyspecjalizowanej w chorobach serca. Przewiduje się także powołanie wyodrębnionego instytutu transplantologii.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Wiele uwagi poświęcić zamierza resort uzupełnieniu kadr średniego personelu lekarskiego. Przewiduje się, że przy każdym większym szpitalu (powyżej 400 łóżek) zorganizowana zostanie pomaturalna szkoła pielęgniarska. Realizacja tych wszystkich zamierzeń utrwalić powinna w społeczeństwie przekonanie, że dorobek socjalistycznej służby zdrowia stanowi w 30-leciu Polski Ludowej jedno z najwybitniejszych osiągnięć naszej państwowości.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Koreferat przedstawił poseł Jerzy Hagmajer (bezp. „PAX”): Przedstawiony projekt planu i budżetu na rok 1974 stanowi potwierdzenie ogromnej wagi, jaką partia i rząd przywiązują w ostatnich latach do pracy służby zdrowia. Wyrazem tego jest wydatny wzrost oddanych do dyspozycji resortu środków na wydatki bieżące i inwestycyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Realizowana od roku ubiegłego zasadnicza poprawa płac wszystkich pracowników służby zdrowia stwarza lepsze możliwości skoncentrowania wysiłków na optymalnym wykorzystaniu czasu pracy pracowników służby zdrowia, na poprawie jej stanu organizacyjnego, na lepszym wykorzystaniu środków budżetowych i innych środków działania. Z zadowoleniem stwierdzić trzeba, że takie właśnie zadania stawia przed całą służbą zdrowia resort.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Nakłady na inwestycje resortu stanowią 2,1 proc. nakładów inwestycyjnych państwa, podczas gdy przed rokiem 1971 udział ten nie przekraczał 1 proc. Nadal niepokoi jednak stan realizacji inwestycji służby zdrowia; wiele z nich realizowanych jest nieterminowo, z dużymi opóźnieniami. Drogi przezwyciężenia tych trudności wskazały przeprowadzona latem br. krajowa narada robocza architektów — projektant obiektów służby zdrowia; wnioski tej narady dotyczą m.in. usprawnienia procesów inwestycyjnych projektowania i przygotowywania dokumentacji szkolenia kadr technicznych dla potrzeb inwestycji służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Trudna jest sytuacja szpitali w Warszawie. Często mówi się, że jest tu 14 tys. łóżek szpitalnych, że wskaźnik ich ilości przypadając na 10 tys. mieszkańców jest niemal dwukrotnie większy niż średnia krajowa. Jednakże od tej liczby należy odliczyć łóżka w szpitalach resortowych, które w niewielkim tylko stopniu służą potrzebom stolicy i w akademiach medycznych, które nie mają ściśle usługowego charakteru; należy też pamiętać o stałym naporze na szpitale stołeczne mieszkańców ubogiego w szpitale woj. warszawskiego oraz o konieczności przyjmowania chorych z całej niemal Polski do wysoce wyspecjalizowanych oddziałów. Nowe łóżka szpitalne, które przybyć mają w stolicy w 1974 roku nie zrównoważą nawet ubytków, wynikających z konieczności zamknięcia nienadających się do eksploatacji placówek szpitalnych. Wszystko to wskazuje na potrzebę szybkiego podjęcia decyzji sprawie podjęcia budowy w Warszawie nowego szpitala.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Poważnym uzupełnieniem środków budżetowych przeznaczonych na inwestycje służby zdrowia będą środki zebrane dzięki ofiarności społecznej na Narodowy Fundusz Ochrony Zdrowia. Przewiduje się, że do 1980 r. zbierze się na ten fundusz 18 mld zł. Efektem zużytkowania tych kwot będzie ponad 12 tys. łóżek szpitalnych, ponad 3700 miejsc w szkolnictwie medycznym i 5500 miejsc w domach pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">W działaniach resortu na rzecz usprawnienia funkcjonowania służby zdrowia szczególne znaczenie przywiązywać należy do rozwoju wiejskiej służby zdrowia. Uprawnienia ludności wiejskiej do bezpłatnego korzystania z powszechnych świadczeń państwowej służby zdrowia spowodowało znaczny wzrost zapotrzebowania na usługi służby zdrowia. Zadania resortu i jego pracowników zwiększają się jeszcze bardziej w związku z wprowadzeniem nowej struktury administracyjnej państwa. W 500 miejscowościach stanowiących siedziby gmin muszą powstać przychodnie międzyrejonowe udzielające nie tylko świadczeń lekarskich, lecz również koordynujące pracę innych ośrodków wiejskich. Sieć wiejskich ośrodków zdrowia rozwija się dynamicznie; przewiduje się, że ilość ich zwiększy się w 1974 r. do 3.128 wobec 2.615 w roku 1972. Niepokoi jednak zbyt wolne tempo przyrostu zatrudnionej na wsi kadry lekarskiej i średniego personelu medycznego. Do pracy na wsi w tej chwili należałoby skierować ponad 3 tys. lekarzy.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Bezpłatne leczenie rolników stanowić powinno pierwszy krok na drodze pełnego zabezpieczenia społecznego ludności wiejskiej. Wyłonione przez Komisję Zdrowia zespoły poselskie analizowały działalność zespołów opieki zdrowotnej. Za w pełni celowe uznano organizowanie ZOZ-ów na szczeblu powiatowym, zastrzeżenia posłów budziło natomiast organizowanie ich w wielkich miastach przed przygotowaniem odpowiedniej bazy i kadry. Mimo tych zastrzeżeń, ZOZ-y są powoływane i w dużych ośrodkach miejskich; powoduje to niejednokrotnie — wskazują na to napływające z terenu sygnały — zagęszczenie powierzchni szpitalnej wskutek umiejscowienia dyrekcji ZOZ w tych placówkach; często dzieje się to kosztem miejsc dla chorych. Znacznie wzrosła ilość etatów administracyjnych. Środki transportu są w nowej strukturze organizacyjnej niewystarczające. Resort okazać powinien dalej idącą pomoc nowo powstałym jednostkom.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Projekt budżetu przewiduje wzrost wydatków rzeczowych przypadających na jedno łóżko szpitalne. Pozwoli to na pewną, choć niedostateczną, poprawę warunków przebywania chorych w szpitalach. Należałoby rozważyć możliwość uzyskania na te cele dalszych dodatkowych środków.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Przy okazji rozpatrywania projektu planu i budżetu należałoby przypomnieć, że półmilionowa rzesza pracowników służby zdrowia oczekuje przesłania przez rząd do laski marszałkowskiej projektu ustawy — Karta praw i obowiązków pracowników medycznych, a także przyspieszenie prac nad projektem ustawy o zawodach medycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełMieczysławKaczor">Główne kierunki polityki Ministerstwa ujęte w programie działania na rok 1974 są słuszne. Trzeba się jednak liczyć z trudnościami, na jakie napotkać może realizacja zadań inwestycyjnych służby zdrowie. Warto by chyba raz jeszcze rozpatrzyć koncepcję wydzielenia z przedsiębiorstw budowlano-montażowych jednostek specjalizujących się w inwestycjach resortu zdrowia. Usprawniając działalność służby zdrowia, zwrócić trzeba uwagę na mankamenty, których usunięcie nie wymaga wielkich kosztów i wysiłków; zbyt wiele jest wciąż jeszcze skarg chorych na nie dość czystą pościel w szpitalach, na podawanie im jedzenia w poobijanych kubkach i talerzach, a przede wszystkim na nie dość życzliwy i serdeczny stosunek do pacjentów niektórych pracowników służby zdrowia, zwłaszcza pielęgniarek i salowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełTeresaLebiedzińskaTorbus">W planie 1974 r. trudno dostrzec przedsięwzięcia, które mogłyby w sposób istotny poprawić wyjątkowo trudną sytuację służby zdrowia w województwie warszawskim. Dotyczy to zarówno bazy leczniczej, jak ilości i warunków pracy zatrudnionych tam kadr medycznych. W związku z dającymi się dotkliwie odczuć brakami taboru sanitarnego, należałoby rozważyć możliwość przyznania ryczałtów za przejazdy samochodami prywatnymi lekarzom w małych miasteczkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełFranciszekBurian">Nowe szpitale buduje się bardzo długo. Równocześnie notuje się szybko postępującą dekapitalizację, zarówno budynków, jak i wyposażenia istniejących szpitali. Szczególnie trudna jest sytuacja małych, starych szpitali oddalonych od centrów wojewódzkich. Brak tu niejednokrotnie podstawowych urządzeń i pomieszczeń gwarantujących godziwe warunki pracy personelu medycznego; bieliznę do prania wozi się po kilkadziesiąt kilometrów, z uwagi na brak maszyn pralniczych o odpowiedniej wydajności. Wobec ograniczonej możliwości budowy nowych szpitali szukać trzeba rozwiązań pośrednich, tymczasowych. Rozważyć warto by możliwość budowy pawilonów szpitalnych, montowanych z prefabrykatów, służących wyłącznie jako sale dla chorych w okresie remontu starego szpitala lub jako internaty mieszkaniowe dla personelu pielęgniarskiego i lekarskiego; można by zakupić za granicą licencję na tego rodzaju konstrukcję.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełFranciszekBurian">Komisja dyskutowała niedawno nad stanem realizacji ustawy o przerywaniu ciąży. Stwierdziliśmy, że nie ma potrzeby cofania się z postępowych i słusznych pozycji. Trzeba jednak dołożyć wszelkich starań, by ustawa o przerywaniu ciąży była właściwie realizowana. Chodzi o to, by pacjentki wiedziały gdzie, kto i pod jakimi warunkami jest zobowiązany i upoważniony do dokonania zabiegu. Trzeba też zwiększyć propagandę antykoncepcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefNagórzański">Rejestr potrzeb w dziedzinie służby zdrowia i opieki społecznej jest ogromny, możliwości ich zaspokojenia ograniczone. Wydaje się, że plan na 1974 r. oparty został na prawidłowo ustalonej hierarchii tych potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełJózefNagórzański">Wykonanie zadań inwestycyjnych nie będzie proste. Ale nie byłoby słuszne kupowanie licencji na budowę pawilonów. Dysponujemy warunkami uruchomienia tego rodzaju produkcji we własnym zakresie. Trzeba natomiast zwiększyć środki dewizowe na zakup takich niezbędnych urządzeń jak urządzenie sterylizujące, elektroencefalografy, sztuczne nerki, zestawy jednorazowego użytku do przetaczania krwi, materiały do zespalania kości, łóżka wielopozycjowe, stoły ortopedyczne operacyjne, piec do spalania odpadków.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełJózefNagórzański">Konieczne jest też zwiększenie wydatków na cale rozwoju krwiodawstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełLudwikaMeszkowska">Oddawaniu do użytku nowych łóżek szpitalnych towarzyszy nieodłącznie zmniejszanie się ilości łóżek w wyniku konieczności rezygnacji z eksploatowania starych budynków szpitalnych. Szczególnie dotkliwie odczuje się to w 1974 r. w Warszawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełHalinaKoźniewska">Należałoby jak najszybciej określić zamierzenia resortu w dziedzinie powoływania zespołów opieki zdrowotnej w wielkich miastach.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełHalinaKoźniewska">Zanim powstanie Instytut Transplantologii należałoby, w oparciu o istniejące placówki lecznicze, specjalizujące się w transplantacji, powołać zalążek tego instytutu. Należałoby także przyspieszyć prace nad ustawą, normującą podstawowe zagadnienia związane z transplantacjami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJaninaMakowska">Na temat celowości zakupu licencji na pawilony szpitalne powinni wypowiedzieć się ekonomiści w oparciu o analizę kosztów takiego przedsięwzięcia. Można by przyspieszyć tempo budowy żłobków, gdyby zapewnić współpracę na tym odcinku zainteresowanych tym budownictwem jednostek podległych różnym resortom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Słusznie mówi się o braku dostatecznej ilości pielęgniarek; tym większe uwagi wymaga prawidłowe wykorzystanie czasu pracy pielęgniarek i podnoszenie poziomu dyscypliny pracy. Wymaga to poprawy organizacji ich pracy. Trzeba zwiększyć troskę o prawidłowe składowanie leków.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">W pełni słuszne są postulaty w sprawie przyznania środków inwestycyjnych służących zapewnieniu dodatkowych miejsc w szpitalach Warszawy. Trzeba pamiętać, że szpitale i kliniki warszawskie udzielają pomocy leczniczej nie tylko mieszkańcom miasta i województwa, lecz również wielu chorym z całego kraju. Warto też rozważyć postulat budowy w wielkich osiedlach mieszkaniowych domów zdrowia, w których mogliby przebywać chorzy w okresie rekonwalescencji poszpitalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełAlojzaKozłowska">Niedostatki w działaniu przemysłowej służby zdrowia spowodowane są często niezadowalającym poziomem kwalifikacji kadr lekarskich, zatrudnianych w placówkach tej służby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WiceprzewodniczącaZwiązkuZawodowegoPracownikówSłużbyZdrowiaIrenaKossobudzka">Przedłużające się cykle budowy obiektów służby zdrowia powodują niejednokrotnie, że natychmiast po zakończeniu budowy powstaje konieczność modernizacji nowych obiektów. Związane to jest oczywiście z dużymi kosztami.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WiceprzewodniczącaZwiązkuZawodowegoPracownikówSłużbyZdrowiaIrenaKossobudzka">Nie najlepsze warunki pracy w wielu placówkach leczniczych wywierają niekorzystny wpływ na wydajność i jakość pracy personelu medycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełHenrykRafalski">Pięć głównych zadań służby zdrowia: poprawa jakości działania służby zdrowia, rozszerzanie sieci placówek leczniczych, racjonalne rozmieszczenie kadr, poprawa wykorzystania sprzętu i urządzeń medycznych oraz rozszerzenie opieki nad ludźmi starymi pozostanie przedmiotem szczególnego zainteresowania Komisji w ciągu przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełHenrykRafalski">Na poparcie zasługują wnioski w sprawie zwiększenia zakupów niezbędnego sprzętu medycznego, warunkującego sprawną działalność placówek służby zdrowia, jak również w sprawie szybkiego wyrównywania zaległości w województwach najsłabiej wyposażonych w obiekty służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełHenrykRafalski">Należałoby rozważyć możliwość ustalenia pewnego limitu w spółdzielczym budownictwie mieszkaniowym dla pracowników służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełHenrykRafalski">Pełna realizacja planów resortu zdrowia na rok 1974 powinna poważnie poprawić stan opieki zdrowotnej w naszym kraju.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełHenrykRafalski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister Zdrowia i Opieki Społecznej Stanisław Marcinowski, dyrektor generalny w Ministerstwie Zdrowia Roman Secomski oraz minister Zdrowia i Opieki Społecznej Marian Śliwiński.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PosełHenrykRafalski">Zabierając głos na zakończenie obrad, przewodniczący Komisji, poseł Henryk Rafalski (ZSL) wskazał, że miarą zainteresowania Sejmu rozwojem służby zdrowia będzie rozpatrzenie jej problemów na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Do tego posiedzenia Komisja Zdrowia, jako Komisja wiodąca, przygotuje się ze szczególną starannością.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PosełHenrykRafalski">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1974 r. w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Uwagi i wnioski wynikające z dyskusji Komisja postanowiła przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>