text_structure.xml 12.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 27 listopada 1973 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), rozpatrzyła projekty planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1974 r. oraz ustawy budżetowej na rok 1974 w częściach dotyczących:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z ministrem — Marianem Śliwińskim i wiceministrem — Stanisławem Marcinowskim, Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z przewodniczącym — Bolesławem Kapitanem i zastępcą przewodniczącego — Andrzejem Trojnarem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Zieleniewski, przedstawicielka Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia — Irena Kossobudzka.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji nad projektami planu i budżetu Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne. Zreferował je zastępca przewodniczącego GKKFiT — Andrzej Trojnar.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Jak wynika z przedstawionych informacji, projekt planu przewiduje m.in.:</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">— dalszą intensyfikację działalności masowych organizacji kultury fizycznej, m.in. poprzez współdziałanie z organami samorządu mieszkańców i z ogniwami związków zawodowych;</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">— umocnienie międzynarodowej pozycji sportu polskiego;</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">— zwiększenie o 8,5 proc. ilości studentów wyższych uczelni wychowania fizycznego;</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">— dalszy rozwój turystyki krajowej; wskaźnik wzrostu tej turystyki, mierzony ilością osobodni, wzrosnąć ma o 16,1 proc.;</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">— dalszy rozwój turystyki zagranicznej; przewiduje się, że za granicę wyjedzie 3,2 mln osób, tj. o 6 proc. więcej niż w br., do Polski przyjedzie również 3,2 mln turystów zagranicznych, tj. o 8,4 proc. więcej niż w br.;</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">— 15-procentowy wzrost produkcji sprzętu sportowo-turystycznego;</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">— wzrost wartości usług świadczonych ludności przez przedsiębiorstwa turystyczne o 20 proc.;</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">— dalszy rozwój bazy sportowej i turystycznej; nakłady inwestycyjne na ten cel wynieść mają blisko 6 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Koreferat podkomisji przedstawiła poseł Barbarą Koziej-Żukowa (SD): Projekt planu i budżetu na rok 1974 zakłada dalszy dynamiczny rozwój kultury fizycznej, turystyki i wypoczynku.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Do zadań szczególnie ważnych zaliczyć trzeba zwiększenie liczby obiektów i urządzeń sportowych; przewiduje się m.in., że ilość ogólnodostępnych miejsc noclegowych wzrośnie o 26 tys., w tym o 6,5 tys. ilość miejsc dostępnych przez cały rok.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Niepokój budzi przewlekła realizacja wielu pozycji planu inwestycyjnego oraz wysokie ich koszty. Nakłady inwestycyjne wynieść mają w 1974 r. prawie 6 mld zł, z czego przeważająca część została skierowana na budowę hoteli o wysokim koszcie wytworzenia i odpowiednio wysokich cenach usług, niewielki natomiast procent zasili bazę sportową i bazę noclegowo-gastronomiczną turystyki masowej, jak również budowę schronisk turystycznych. Wysoki jest także udział wykonawstwa inwestycyjnego za dewizy. Mimo wszelkich zalet tego budownictwa, zwrócić trzeba uwagę, że jest ono daleko droższe od wykonawstwa krajowego. O tym, że można uzyskać wysoki standard hoteli budowanych przez przedsiębiorstwa krajowe, świadczyć może przykład hotelu „Silesia” w Katowicach.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">O tym, że istnieją warunki do uzyskania znacznie mniejszym kosztem bazy noclegowo-gastronomicznej dla masowej turystyki świadczą przykłady domów akademickich, wykorzystywanych w czasie wakacji jako międzynarodowe hotele dla turystów zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Niepokoi odkładanie na dalsze lata budowy rentownych wyciągów turystycznych w Tatrach, Beskidzie i Karkonoszach. Jak wykazała praktyka ub. lat, urządzenia tego typu podnoszą atrakcyjność turystyczną i sportową regionu oraz sprzyjają ochronie środowiska naturalnego. W planie inwestycyjnym nie umieszczono także budowy nowych schronisk turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">W toku realizacji planu szczególnie wiele uwagi poświęcić trzeba prawidłowemu wykorzystaniu obiektów turystyczno-sportowych. Nie wolno dopuszczać do tego, by niektóre schroniska PTTK położone w atrakcyjnych miejscowościach były wykorzystywane zaledwie w 75 proc., a ośrodek przygotowań olimpijskich w Cetniewie — w jeszcze mniejszym stopniu.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJózefNagórzański">GKKFiT powinien więcej niż dotychczas uwagi poświęcić rozwojowi masowej kultury fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełJózefNagórzański">Zastrzeżenia budzą proporcje środków inwestycyjnych przeznaczonych na budowę urządzeń turystycznych i sportowych w poszczególnych regionach kraju. Podejmowane inwestycje nie pozwolą na zlikwidowanie wielu białych plam na mapie turystycznej naszego kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełJózefNagórzański">Niedostateczne wydają się środki przeznaczone na organizację letnich igrzysk szkolnych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełJózefNagórzański">Produkcja sprzętu sportowego i turystycznego stale wzrasta, ale wciąż trudno nabyć w naszych sklepach rzeczy najbardziej popularne i potrzebne, m.in. tanie piłki, tanie stroje sportowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełMieczysławKaczor">Należałoby rozważyć możliwość zwiększenia nakładów na rozwój sportu na wsi. Wiejskim klubom sportowym brak sprzętu sportowego, a tymczasem nie znajduje nabywców pewna część drogiego sprzętu sportowego.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełMieczysławKaczor">Duże nakłady przeznacza się na budowę bazy hotelowej o wysokim standardzie, za małe są natomiast środki na zwiększenie ilości miejsc noclegowych dla przeciętnie zarabiającego krajowego turysty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Dynamicznie wzrastają nakłady na rozwój turystyki. Należy jednak pamiętać o potrzebie wykorzystania tych środków na rozbudowę bazy turystycznej o zróżnicowanym standardzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełHalinaKiliś">Ciągle jeszcze występuje wiele braków w dziedzinie zaopatrzenia szkół w sprzęt do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. Skromniej dotowanym szkołom wiejskim nie starcza czasem nawet środków na zakup piłek. Na remonty sportowych urządzeń szkolnych nie mają pieniędzy ani WKKFiT-y ani władze oświatowe. Niezbędne jest porozumienie w sprawie finansowania tych przedsięwzięć między GKKFiT a Ministerstwem Oświaty i Wychowania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełHalinaKiliś">Należy pomyśleć o lepszym wyposażeniu w sprzęt do sportów zimowych szkół w woj. olsztyńskim, białostockim i rzeszowskim. Zima trwa tam długo, sale gimnastyczne nie zawsze są odpowiednio wyposażone; zajęcia na świeżym powietrzu powinny być w tych warunkach istotną częścią wychowania fizycznego, zwłaszcza w szkołach wiejskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMariaRiemen">Czy w 1974 r. można oczekiwać rozpoczęcia budowy nowego schroniska w Morskim Oku i ostatecznego uregulowania sprawy pawilonu na Polanie Włosienica?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJaninaSzczepańska">Brak odpowiedniego sprzętu i urządzeń sportowych odczuwają nawet wzorcowe szkoły gminne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanKwakszyc">Czy jest szansa uruchomienia w tegorocznym sezonie zimowym wyciągu w Karpaczu?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełJanKwakszyc">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: zastępca przewodniczącego GKKFiT - Andrzej Trojnar, dyrektor departamentu GKKFiT - Tadeusz Zygmuntowicz oraz przewodniczący GKKFiT - Bolesław Kapitan.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełJanKwakszyc">Z wyjaśnień tych wynika m.in., że projekt planu i budżetu GKKFiT zdecydowanie preferuje rozwój masowej kultury fizycznej; na ten cel przeznacza się 2 razy więcej środków niż na sport wyczynowy.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełJanKwakszyc">Decyzja w sprawie budowy przez firmy zagraniczne hoteli o wysokim standardzie zapadła w związku z koniecznością podniesienia poziomu żenująco słabej u nas bazy hotelowej. Są to przedsięwzięcia bardzo dla nas rentowne, szybko zwracające przeznaczone na ten cel nakłady. Podkreślić trzeba, że koszt tych hoteli nie jest o wiele większy, aniżeli koszt podobnych obiektów wznoszonych przez wykonawców krajowych. Ważnym powodem, dla którego podjęta została ta decyzja, jest brak mocy wykonawczych krajowych przedsiębiorstw budowlanych. Było to m.in. przyczyną przesunięcia na 1975 r. budowy schroniska przy Morskim Oku.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełJanKwakszyc">W 1974 r. również zostaną zbudowane nowe wyciągi. Prace nad nimi są obecnie dopiero w fazie sporządzania dokumentacji geologicznych. Budowa nowych wyciągów w Tatrach napotyka na trudności ze strony Rady Narodowego Parku Tatrzańskiego. Wyciąg w Karpaczu został unieruchomiony ze względu na bezpieczeństwo korzystających. Są szanse, że ruszy on jeszcze w tym tygodniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SprawozdawcaposełBarbaraKoziejŻukowaSD">Decyzja dotycząca budowy wysoko standardowych obiektów hotelowych jest niewątpliwie słuszna, trzeba jednak, by równolegle jak najszybciej rozbudowywana była baza noclegową dla turystów krajowych o przeciętnych zarobkach.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#SprawozdawcaposełBarbaraKoziejŻukowaSD">Proponując przyjęcie projektu planu i budżetu GKKFiT na rok 1974, należy z całą mocą podkreślić, iż realizacji planu i budżetu powinna towarzyszyć większa jeszcze niż dotychczas gospodarska troska i wyczucie potrzeb społecznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalskiZSL">Przed GKKFiT stają coraz większe zadania. Sprawuje on bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad coraz szerszą sferą działań służących zaspokajaniu potrzeb społecznych w dziedzinie masowej kultury fizycznej, sportu i turystyki. Dlatego też Komisja w toku dalszych swych prac poświęci działalności GKKFiT więcej niż dotychczas uwagi.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalskiZSL">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1974 w części dotyczącej GKKFiT; wnioski wypływające z przebiegu obrad Komisja postanowiła przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalskiZSL">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła projekty planu i budżetu na rok 1974 w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, Sprawozdanie z tej części obrad podamy w kolejnym biuletynie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>