text_structure.xml
24.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Jak podaliśmy w biuletynie Nr 192/VI kad. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca w dniu 14 grudnia 1972 r. pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), dokonała wstępnej oceny stanu opieki zdrowotnej nad ludnością wiejską po wprowadzeniu ubezpieczeń zdrowotnych dla rolników.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były materiały opracowane przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej. Omawiając je wiceminister zdrowia i opieki społecznej — Józef Grenda, poinformował o zamierzeniach inwestycyjnych służących rozbudowie sieci placówek służby zdrowia na wsi. Niezbędne jest — celem uzupełnienia braków w tej sieci zbudowanie około 600 nowych ośrodków zdrowia i wymiana budynków ponad 800 ośrodków istniejących. Realizację tych zadań może przyspieszyć powołanie Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">W ciągu trzech kwartałów br. przybyło w kraju ogółem 132 ośrodki zdrowia, 144 lekarskie punkty zdrowia; w placówkach wiejskiej służby zdrowia zatrudniono dodatkowo 392 lekarzy, 234 lekarzy-dentystów oraz ponad 1000 pielęgniarek. Referent przedstawił również ogólnie system nowej organizacji opieki zdrowotnej nad ludnością wsi, uwzględniający nowy podział administracyjny kraju.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Uwagi zespołu, w którego skład wchodzili posłowie: Wacław Auleytner (bezp. „Znak”), Jerzy Hagmajer (bezp. „Pax”, Halina Koźniewska (bezp.), Teresa Lebiedzińska-Torbus (PZPR) i Henryk Rafalski (ZSL) przedstawiła poseł Teresa Lebiedzińska-Torbus (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Zespół przeprowadził wizytację placówek służby zdrowia w województwach kieleckim i lubelskim.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Udział ludności wsi w strukturze ogółu ludności naszego kraju wynosi 47,3 proc.; w 11 spośród 17 województw ludność wiejska przeważa liczbowo nad ludnością miast. Już z tego względu ochrona zdrowia ludności wsi stanowi jeden z głównych problemów ochrony zdrowia w naszym kraju. Sytuacja zdrowotna tej części społeczeństwa jest — w następstwie wiekowych zaniedbań — wyraźnie gorsza, aniżeli sytuacja ludności miejskiej. Niedostateczny jest stan sanitarny wsi, niewystarczający poziom kultury zdrowotnej wiejskiego społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Negatywny wpływ na zdrowie rolników wywiera nadmierne obciążenie czasem pracy i wysiłkiem fizycznym; ujemnie wpływa również mechanizacja i chemizacja rolnictwa oraz czynniki meteoklimatyczne. Nie bez wpływu są tu zmiany demograficzne, związane ze stałym zmniejszaniem się przyrostu naturalnego i migracji do miast — a więc z szybkim starzeniem się wsi, której ludność w wieku poprodukcyjnym stanowi ponad 14 proc. Ten stan rzeczy wymaga kompleksowego programu i skoordynowanego działania międzyresortowego na rzecz stopniowej poprawy warunków życia i pracy oraz opieki zdrowotnej nad prawie połową mieszkańców naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Decyzja o objęciu bezpłatną opieką zdrowotną mieszkańców wsi wyprzedziła znacznie realne możliwości służby zdrowia. Średnio, na jeden wiejski ośrodek zdrowia przypadało blisko 6 tys. mieszkańców; w znacznej większości wiejskich ośrodków zdrowia pracował tylko 1 lekarz, a w 213 ośrodkach nie było pełnoetatowej obsady. Brak było ponad 650 stomatologów oraz blisko 4,5 tys. pielęgniarek.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">W oparciu o uchwały VI Zjazdu PZPR, dzięki znacznemu zwiększeniu nakładów finansowych i stworzeniu lepszych warunków pracy personelowi służby zdrowia do pracy na wsi — w okresie 3 kwartałów br. nastąpił znaczny postęp w zakresie rozwoju sieci wiejskich placówek służby zdrowia. Przybyło 132 wiejskie ośrodki zdrowia, przybyło wsi blisko 400 lekarzy medycyny oraz ponad 230 stomatologów. Wzrosła również ilość pielęgniarek i asystentek pielęgniarskich na wsi.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Przyjmuje się, że w każdym wiejskim ośrodku zdrowia powinno być 2 lekarzy medycyny, 1 lekarz-dentysta, 3–4 pielęgniarki, 1 położna i instruktor higieny; osiągnięcie tego stanu wymaga zatrudnienia około 3 tys. lekarzy medycyny, 1000 dentystów, 4,5–6,5 tys. pielęgniarek, 3 tys. położnych i tyluż instruktorów higieny.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Dostępność opieki zdrowotnej uzależniona jest przede wszystkim od lokalizacji placówek i promienia ich działalności, liczby personelu medycznego, godzin i dyscypliny pracy. Tylko około 30 proc. placówek rejonowych odpowiada wymogom modelowym, obejmując opieką do 5 tys. mieszkańców w promieniu 5–7 km. W tych rejonach lekarze rejonowi załatwiają we własnym zakresie 70 proc. zgłoszeń mieszkańców, kierując pozostałych do specjalistów, pogotowia ratunkowego lub szpitali; zaledwie 5 proc. ogółu ich porad stanowią wizyty domowe. W pozostałych rejonach stan opieki zdrowotnej jest daleko gorszy.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Jak wynika z badań prof. Rafalskiego o tym czy i w jakim stopniu ludność wiejska korzysta z opieki lekarskiej, decyduje w takim samym stopniu dostępność tej opieki jak i warunki społeczno-ekonomiczne oraz poziom kultury zdrowotnej mieszkańców wsi.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">W okresie 9 miesięcy br. liczba osób przyjętych w wiejskich ośrodkach zdrowia wzrosła w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku o 16 proc.; w ubiegłym roku 1 statystyczny lekarz wiejski przyjmował dziennie średnio 14 pacjentów — w III kwartale br. już 21. Są rejony, w których ilość zgłaszających się wzrosła prawie 2-krotnie. Stan ten można by jeszcze polepszyć — m.in. poprzez lepsze dostosowanie godzin pracy lekarzy do potrzeb ludności, poprzez skuteczniejsze egzekwowanie dyscypliny pracy od lekarzy wiejskich— szczególnie pracujących w ponadetatowym wymiarze godzin; z mniejszym uszczerbkiem dla rejonu powinny być też prowadzone szkolenia specjalistyczne lekarzy.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Niezbędnym warunkiem rozwoju opieki zdrowotnej nad ludnością wiejską jest stworzenie warunków sprzyjających osiedlaniu się na wsi lekarzy, pielęgniarek i położnych. Proces ten przebiegał dotychczas żywiołowo, co doprowadziło do znacznych dysproporcji między miastem i wsią; wiąże się to m.in. z brakiem na wsi mieszkań o odpowiednim standardzie; krokiem zmierzającym do złagodzenia tych dysproporcji było przyznanie ryczałtów pracownikom służby zdrowia wynajmującym mieszkania na wsi. Wprowadzono również ryczałty ze używanie własnych samochodów oraz ułatwienie dla lekarzy przy ich nabywaniu.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Istotnej rozbudowy wymaga sieć poradnictwa i lecznictwa stomatologicznego na wsi. Obecnie w wiejskich ośrodkach zdrowia pracuje niewiele ponad 22 proc. lekarzy-dentystów, w stosunku do planu terenowego.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Usprawnienia, rozbudowy i ewentualnej reorganizacji wymaga kolejny szczebel ochrony zdrowia ludności wiejskiej — przychodnia obwodowa, szpital powiatowy i pogotowie ratunkowe. Tu koncentrować się będzie diagnostyka, leczenie specjalistyczne i rehabilitacja. Szczególnie duży deficyt łóżek szpitalnych występuje w szpitalach powiatowych. W wizytowanych przez posłów województwach znacznie wzrosła ilość skierowanych do szpitali nieprzyjętych z powodu braku miejsc. Dodać trzeba, że w szpitalach 12–20 proc. chorych przebywa nie dla leczenia — a z powodu konieczności pielęgnacji i braku opieki. Palącą potrzebą jest więc rozwój sieci domów pomocy społecznej. W woj. lubelskim i kieleckim na umieszczenie w domach pomocy społecznej oczekuje obecnie pac około 1800 osób.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Wskutek niedostatków lecznictwa podstawowego — stacje pogotowia ratunkowego przeciążane są wyjazdami do obłożnie chorych na wsi. Wiele powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych nie dysponuje dostateczną kadrą lekarską i zapleczem laboratoryjnym.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Dużej wagi nabiera sprawa zaopatrzenia ludności wiejskiej w protezy ortopedyczne i zębowe, okulary i aparaty słuchowe. Aktualna sytuacja w tej mierze jest wysoce niezadowalająca.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Rozwiązania wymaga problem leczenia sanatoryjnego rolników; zapleczem może tu być w sezonie jesienno-zimowym baza sanatoryjna związków branżowych oraz baza wczasowa.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Zdecydowanego doskonalenie wymaga nadzór i zarządzanie całokształtem ochrony zdrowia w skali powiatu. Niesprawność nadzoru wynika obecnie z braku pewnego przygotowania specjalistów powiatowych w zakresie medycyny społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Mimo zanotowanego w roku bieżącym znacznego wzrostu sprzedaży stan zaopatrzenia w leki, materiały opatrunkowe i higieniczno-sanitarne jest zadowalający. Odczuwa się braki tylko tych leków, których produkcja krajowa nie pokrywa zapotrzebowanie.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Praca służby zdrowia powinna być coraz sprawniejsza organizacyjnie i coraz bardziej efektywna. W tym celu należy podjąć opracowanie kompleksowego programu ochrony zdrowia w naszym kraju w oparciu o głębokie badania naukowe.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełZenonŁabędzki">Rozbudowując sieć wiejskich ośrodków zdrowia, trzeba brać pod uwagę możliwość lepszego wykorzystywania istniejących już placówek. Tą drogą dałoby się rozwiązać wiele problemów, zwłaszcza na terenie powiatów uprzemysłowionych, gdzie ilość osób objętych bezpłatną opieką lekarską wzrosła zaledwie o kilka procent.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełZenonŁabędzki">Reformie podzespołu administracyjnego towarzyszyć ma reorganizacja terenowej służby zdrowiej powstaną gminne ośrodki zdrowia, które zająć się powinny całokształtem opieki zdrowotnej na swoim terenie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełZenonŁabędzki">Powstać też mają zbiorcze szkoły gminnej niezbędne jest uruchomienie w nich przychodni lekarskich i stomatologicznych, działających w pełnym wymiarze godzin.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełZenonŁabędzki">Praktycznie nieosiągalne są dla ludności wiejskiej protezy - zwłaszcza zębowe. Należy rozważyć możliwość stworzenia specjalistycznych przychodni powiatowych, zatrudniających personel przeszkolony w zagadnieniach protetyki.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełZenonŁabędzki">Niezwykle ważne jest jak najszersze rozwinięcie na wsi profilaktyki stomatologicznej. Konieczne jest podjęcie szkolenia pracowników pomocniczych dla stomatologów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJaninaMakowska">Objęcie ludności wiejskiej bezpłatną opieką lekarską wymagało ogromnego wysiłku od pracowników służby zdrowia. Nie zawiedli oni oczekiwania. Należy spojrzeć jednak na ten problem perspektywicznie. Porównanie docelowej ilości wiejskich ośrodków zdrowia z przewidywaną ilością absolwentów szkół medycznych wykazuje, że nawet jeśli wszyscy ci absolwenci pójdą na wieś - potrzeby kadrowe wiejskiej służby zdrowia zaspokojone zostaną dopiero za kilka lat.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJaninaMakowska">Szczególnie duże jest zapotrzebowanie wsi na pediatrów i stomatologów. Konieczne jest stworzenie lekarzom zatrudnionym w wiejskich ośrodkach zdrowia możliwości uzupełniania kwalifikacji.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełJaninaMakowska">Określić trzeba zadania istniejących jeszcze na wsi punktów felczerskich, dbać o podnoszenie kwalifikacji felczerów.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełHalinaKoźniewska">Systematyczne, codzienne niemal szkolenie specjalistyczne lekarza - pracownika wiejskiego ośrodka zdrowia możliwe będzie w przyszłości, przy pełnej etatowej obsadzie tych ośrodków. Sytuacja obecna wymaga, aby lekarz był obecny w ośrodku jak najdłużej, by był osiągalny dla pacjentów, by mógł przyjąć możliwie największą ich ilość. Trzeba domagać się, by pracownicy służby zdrowia ściśle przestrzegali ustalonych godzin przyjęć; obecnie odstępstwa od tej zasady są dość częste, co jest przedmiotem ostrej krytyki ze strony ludności wiejskiej. W wiejskim ośrodku zdrowia zatrudniać trzeba przede wszystkim lekarzy o specjalizacji ogólnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Dotychczasowe poczynania resortu należy chyba uważać za otwieranie bramy dla dalszych kroków w kierunku poprawy sytuacji zdrowotnej ludności wsi. Wieloletnie zaniedbania w tej dziedzinie są jednak nadal odczuwane.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Lekarz jeżdżący na szkolenie do szpitala przed południem - po powrocie jest już zmęczony. W poczekalni zostaje tłum pacjentów; wielu z nich nie jest w stanie przyjąć. W tych warunkach nie do przyjęcia jest system codziennego szkolenia specjalistycznego.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Rozbudowa sieci punktów aptecznych na wsi wymaga czasu. Istnieje jednak możliwość bezinwestycyjnej poprawy obecnego stanu zaopatrzenia w leki - poprzez rozszerzenie ich asortymentu w punktach aptecznych II stopnia. Wszystkie lekarstwa gotowe powinny być osiągalne we wszystkich punktach aptecznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMarianGórskibezp">W wiejskim ośrodku zdrowia należałoby zatrudniać przede wszystkim lekarzy o specjalizacji ogólnej; powinni oni mieć możliwość szybkiego konsultowania się ze specjalistami.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełMarianGórskibezp">Polityka resortu zmierzająca do osiedlania się lekarzy na wsi daje już pewne efekty; gorzej jest ze średnim personelem pomocniczym. Wciąż jeszcze odczuwa się na wsi dotkliwy brak nie tylko pielęgniarek, lecz również instruktorów higieny i opiekunów społecznych. Konieczne jest więc zintensyfikowanie szkolenia średniego personelu służby zdrowia. Jest to jedno z pierwszoplanowych zadań. Należy rozważyć możliwość przekształcenia, w porozumieniu z resortem oświaty i wychowania, części liceów ogólnokształcących w małych miastach w szkoły pielęgniarskie. Przy okazji pozwoli to rozwiązać problem zatrudnienia dziewcząt.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełFranciszekBurian">Najwyższy niepokój budzą dane statystyczne mówiące o szerzeniu się chorób nowotworowych; zwłaszcza raka narządów rodnych kobiet.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełFranciszekBurian">Przeciętnie w każdym powiecie na terenie kraju rocznie wykrywa się 20 przypadków raka narządów rodnych - z czego 17 już w stadium nieuleczalnym. A przecież odpowiednio wczesne wykrycie choroby absolutnie umożliwia skuteczne leczenie. Do zwalczania tej choroby potrzebne są w pierwszym rzędzie nie tyle bomby kobaltowe - ile szeroka profilaktyka. W umasowieniu tej profilaktyki ogromną rolę odegrać powinien średni personel służby zdrowia - położne. Niezbędne jest kształcenie dwóch typów położnych: szpitalnych - wyspecjalizowanych w odbieraniu porodów oraz środowiskowych - prowadzących i popularyzujących badania profilaktyczne. Spada w naszym kraju śmiertelność noworodków - w ubiegłym roku była ona najniższa w naszej historii. Nie można jednak tego uznać za sukces. Konieczna jest szeroka opieka nad kobietami ciężarnymi, rozbudowanie poradnictwa, zachęcenie środowiskowych położnych do szerokiej działalności w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełFranciszekBurian">Dąży się do skrócenia czasu pobytu rodzących w szpitalu, wypisując je zleca się opiekę nad matką i noworodkiem położnej środowiskowej. Kobiety wiejskie przechodzą z cieplarnianych warunków do warunków prymitywnych, a opieka ze strony położnej bywa często iluzoryczna, często ze względu na odległość, często po prostu z powodu braku położnej.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełFranciszekBurian">Niezbędne jest objęcie przez lekarzy patronatów nad izbami porodowymi. Obecnie kobiety nie chcą rodzić bez opieki lekarskiej, bez możliwości transfuzji krwi, bez pełnego zabezpieczenia.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełFranciszekBurian">Młodzi lekarze nie pójdą dziś na wieś, jeśli nie zapewni się im instytucjonalnych możliwości rozwoju. W wiejskim ośrodku zdrowia potrzebny jest dziś lekarz wszech nauk. Lekarz ten musi - i trzeba się z tym pogodzić - dzielić czas między pacjentów i szkolenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJaninaSzczepańska">Na zdrowie ludności wiejskiej wpływa nienormowany charakter jej pracy. Niemały wpływ wywiera stosowanie trujących środków ochrony roślin, przed których działaniem niedostatecznie chronią się rolnicy. Plagą - zwłaszcza w województwach nadmorskich - są choroby gośćcowe.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJaninaSzczepańska">Mechanizacja rolnictwa w niewielkim tylko stopniu czyni lżejszą pracę kobiety wiejskiej; pracują one często klęcząc, w wilgoci w gumowym obuwiu. Wszystko to sprzyja rozwojowi chorób. Te dalekie od ideału warunki życia na wsi pogarsza jeszcze nieracjonalne żywienie, na zajmowanie się którym po prostu brak jest kobiecie wiejskiej czasu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełJaninaSzczepańska">Postępuje proces starzenia wsi. Młodzież odchodzi do miast — nierzadko natomiast są wypadki prowadzenia gospodarstw rolnych przez ludzi 60–70-letnich.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełJaninaSzczepańska">Wiele do życzenia pozostawiają także warunki i czas pracy w PGR-ach.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełZdzisławNowak">Profilaktyczna działalność służby zdrowia na wsi nie osiąga większych postępów. Dotkliwe braki odczuwa się zwłaszcza w dziedzinie opieki nad dzieckiem, niedostateczna jest troska o stan sanitarny wsi, o rozwój oświaty sanitarnej. Wieś odczuwa dotkliwy brak kadr służby zdrowia - zwłaszcza pielęgniarek i położnych. Istnieją też duże dysproporcje w rozmieszczeniu lekarzy w poszczególnych województwach.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełZdzisławNowak">Tak jak gminy będą podstawowym ogniwem administracji państwowej, tak rejon musi być podstawową jednostką służby zdrowia. Kierownik rejonu będzie musiał wszechstronnie analizować zachorowalność na swoim terenie, znać jego stan sanitarny, typowe choroby, aby obierać właściwe kierunki przeciwdziałania.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełZdzisławNowak">Działające dotychczas komitety higienizacji pozytywnie przysłużyły się stanowi sanitarnemu wsi, odnotowały wiele osiągnięć. Tworzone obecnie komitety społeczne nie mogą ich zastąpić, bo mają inne funkcje - pośrednictwo między służbą zdrowia a społeczeństwem.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełWładysławBrodski">Uspołecznione przedsiębiorstwa budowlane niechętnie podejmują się realizacji nieopłacalnych dla nich inwestycji służby zdrowia. Sprawa ta dotyczy również obiektów szkolnych. Duże rezerwy kryją się w budownictwie nieuspołecznionym - ustalane są jednak limity, określające dopuszczalne zużycie surowca przez prywatne przedsiębiorstwa budowlane. Rezultat: kierownicy wydziałów zdrowia i inspektorzy szkolni odbywają podróże po kraju w poszukiwaniu cementu.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełWładysławBrodski">Rezultaty kontroli NIK, przeprowadzonej na terenie 8 województw w zakresie działalności placówek służby zdrowia w małych miasteczkach i na wsi przedstawił kierownik Zespołu NIK - Eugeniusz Polakowski.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełWładysławBrodski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektorzy departamentów w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej oraz wiceminister zdrowia i opieki społecznej - Józef Grenda.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Dyskusja skoncentrowała się wokół dwóch podstawowych problemów; czy w związku z wprowadzeniem bezpłatnego lecznictwa, ludność wiejska w większym niż poprzednio stopniu korzysta z usług służby zdrowia oraz w jakim stopniu służba zdrowia jest w stanie zaspokoić potrzeby ludności wsi.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Stwierdzono, że wzrost zgłoszeń rolników po porady lekarskie w ciągu bieżącego roku był jeszcze niewielki.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Mieszkańcy wsi doceniają znaczenie udostępnienia im bezpłatnej opieki lekarskiej, ale pragną by była ona dla nich łatwo osiągalna.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Dla pacjenta jedynym wskaźnikiem dobrego działania służby zdrowia jest możliwość uzyskania w każdej obwili podstawowej porady lekarskiej. W tym celu konieczna jest taka rozbudowa sieci placówek służby zdrowia, by przypadało nie więcej niż 2,5 tys. mieszkańców.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Rozwiązania wymaga też podstawowa w pracy służby zdrowia sprawa - stosunku ilości godzin zapłaconych do ilości realnie przepracowanych.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Pacjent chwali sobie spółdzielnie lekarskie i prywatne praktyki: przyjmowany jest tu o dowolnej godzinie, przez wybranego lekarza, który poświęca mu więcej uwagi. Resort musi znaleźć odpowiedź na pytanie, co uczynić, aby takie samo zadowolenie mógł pacjent czerpać z usług państwowej służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Należy zwrócić uwagę czy bodźce, stworzone w bieżącym roku dla osiedlania się na wsi kadry lekarskiej okażą się wystarczające. Należy się pilnie przyglądać ich działaniom.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Niezbędna będzie - i to już od 1973 r. - zasadnicza reorganizacja kształcenia kadr. Potrojenia wymaga obecna liczba słuchaczek szkół pielęgniarskich.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Wyraźnego zwiększenia wymaga nabór na wydziały stomatologiczne akademii medycznych, a także zwiększenie w tych uczelniach udziału młodzieży pochodzenia robotniczo-chłopskiego - z niewielkich miejscowości - która wracałaby do pracy w terenie. Należy uważnie rozważyć możliwość szczególnych preferencji, zwracając uwagę także na konieczność zwiększenia liczby lekarzy - mężczyzn na wsi.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Doskonalenie lekarza, który osiedlił się na wsi jest koniecznością, ale nie może odbywać się ono kosztem pacjenta. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że stwarzając możliwość specjalizacji - nie stabilizuje się bynajmniej lekarza, który często właśnie po jej uzyskaniu - odchodzi.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Nie ulega wątpliwości, że pracownicy służby zdrowia dokonali ogromnego wysiłku na rzecz poprawy stanu opieki zdrowotnej nad ludnością wsi. Wymagania tej ludności są jednak większe i będą nadal rosnąć. Nie zaspokoi się ich, jeśli resort nie podejmie nowych inicjatyw i konkretnych decyzji służących dalszej wydatnej poprawie stanu opieki lekarskiej nad ludnością wsi.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Komisja zleciła podkomisji opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg obrad.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">W kolejnym punkcie porządku obrad, Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedź wiceprezesa Rady Ministrów Zdzisława Tomali na uchwalone na jednym z poprzednich posiedzeń dezyderaty w sprawie usprawnienia procesów inwestycyjnych w służbie zdrowia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>