text_structure.xml
11.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 24 kwietnia 1975 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego, obradującą pod przewodnictwem posła Henryka Szafranskiego (PZPR), dokonała oceny dochodzenia nowych obiektów przemysłu ciężkiego do projektowanych zdolności produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z wiceministrem Januszem Bojakowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Stanisław Grodzki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą podkomisji był poseł Antoni Seta (PZPR). W latach 1972–1974 oddano do eksploatacji 222 obiekty przemysłu ciężkiego, wartość i 73 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Proces dochodzenia do projektowanych zdolności produkcyjnych przebiegał prawidłowo w 206 obiektach; osiągnęły one dodatkową produkcję wartości 7,6 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">W warunkach znacznego skrócenia normatywnych cykli dochodzenia do planowanych zdolności produkcyjnych, osiągnięcia te były możliwe dzięki lepszemu przygotowaniu nowych i zmodernizowanych obiektów do eksploatacji.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W niektórych nowo budowanych i modernizowanych zakładach dochodzenie do planowanych zdolności produkcyjnych przebiegało z opóźnieniem. W 50 proc. przypadków wynikało to ze zmian asortymentu produkcji stosunku do pierwotnie projektowanej, w 33 proc. przypadków — z niepełnej sprawności urządzeń prototypowych i niewłaściwego przeprowadzenia rozruchu technologicznego w 17 proc. przypadków — z powodu, braku fachowych kadr, nie przygotowania zaplecza technicznego i niewłaściwej organizacji pracy.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Przeprowadzana przez podkomisję analiza, której podstawą była m.in. wizytacja kilku zakładów przemysłu ciężkiego wskazuje na konieczność dalszego doskonalenia procesów inwestycyjnych i procesów osiągania docelowej zdolności produkcyjnej w zakładach przemysłu ciężkiego. Konieczne jest przede wszystkim usprawnienie programowania i projektowania inwestycji, co wymaga stworzenia w biurach projektowych lepszego systemu informacji naukowo-technicznej i ekonomicznej oraz wprowadzenia lepszego systemu ocen i bodźców ekonomicznych sprzyjających nowoczesności i efektywności rozwiązań projektowych. Istnieje również potrzeba lepszego poznania zapotrzebowania na wyroby przemysłu ciężkiego na etapie programowania i projektowania inwestycji. Wzmocnienia wymaga nadzór nad przekazywaniem obiektów do użytku oraz ich przygotowaniem do działalności produkcyjnej. Należy wprowadzić takie zasady odbioru inwestycji, które zwiększą odpowiedzialność wszystkich realizatorów za terminowe osiągnięcie założonych w dokumentacji projektowej wskaźników techniczno-ekonomicznych. Końcowy odbiór inwestycji powinien być dokonywany po uzyskaniu przez budowanej względnie modernizowani zakład projektowanych zdolności wytwórczych. Zwiększyłoby to zainteresowanie generalnych wykonawców, biur projektowych i inwestorów doprowadzeniem nowych obiektów do pełnej sprawności technicznej.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Z odpowiednim wyprzedzeniem przygotowywać trzeba surowce i materiały do produkcji dla nowych zakładów. Nowo uruchamianym zakładom zapewnić trzeba kadrę fachowców. Uwarunkowane jest to m.in. przyspieszeniem budownictwa mieszkaniowego i stworzenia preferencji płacowych w niektórych branżach przemysłu ciężkiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorZespołuNIKStanisławGrodzki">Jak wynika z przeprowadzonych przez NIK kontroli, trudności w osiąganiu projektowych zdolności wytwórczych przez niektóre nowe obiekty w przemyśle ciężkim powodowane były przede wszystkim niekompleksowym przekazywaniem ich do eksploatacji, wadliwymi rozwiązaniami projektowymi oraz dużą ilością wad i usterek. Trudności te wynikają również z opóźnień w usuwaniu wad konstrukcyjnych i wykonawczych, a także ze zbyt wolnego uzupełniania braków w wyposażeniu technicznym nowych zakładów. Nie korzystny wpływ miały również zmiany programów produkcyjnych w trakcie realizacji względnie po zakończeniu budowy nowych obiektów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanDarzyński">Wizytacja nowych obiektów przemysłu ciężkiego pozwoliła na stwierdzenie wysokiego stopnia ich nowoczesności, nie tylko w dziedzinie techniki i technologii, lecz również w dziedzinie organizacji pracy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanDarzyński">Pozytywnie trzeba ocenić wysiłek, jakiego dokonuje w tym roku resort, aby nadrobić opóźnienia w dochodzeniu do planowanych zdolności produkcyjnych, które wystąpiły w trakcie rozbudowy i modernizacji niektórych zakładów, zwłaszcza hutniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełZenonDychtowicz">Do szczególnie sprawnie realizowanych inwestycji w przemyśle ciężkim należą nowe obiekty Lubińsko-Głogowskiego Zagłębia Miedziowego. Inwestycje w tyra zagłębiu oddawane są przed terminem i w skróconym czasie uzyskują projektowe zdolności wytwórcze. Przykładem może być nowo uruchomiona kopalnia „Rudna”, czy obiekty drugiego etapu budowy huty miedzi „Głogów”. Sprawna realizacja inwestycji pozwoliła przemysłowi miedziowemu osiągnąć już w ubiegłym roku wielkość produkcji miedzi zakładaną na 1975 r. Duży wpływ na te osiągnięcia ma niewątpliwie działalność komisji rządowej, czuwającej nad przebiegiem inwestycji w przemyśle miedziowym. Koordynuje ona całość prac, na bieżąco usuwa powstałe trudności.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełZenonDychtowicz">Niepokoi natomiast nie osiąganie przez niektóre zakłady przemysłu ciężkiego projektowych zdolności wytwórczych w przewidywanym terminie, wpływa na to niewątpliwie niedobór mocy przerobowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych. Pośpiech w nadrabianiu zaległości powoduje niejednokrotnie niedoróbki i usterki, a to opóźnia rozruch nowych urządzeń. Niektóre opóźnienia w terminowym osiąganiu projektowych zdolności produkcyjnych wynikają za zmian asortymentu produkcji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełZenonDychtowicz">Słuszny jest wniosek w sprawie dokonywania końcowego odbioru inwestycji po dojściu zakładu do pełnej zdolności produkcyjnej. Tą drogą zapewni się odpowiedzialność wykonawców za wyniki, jakie w pierwszej fazie po uruchomieniu uzyskujemy nowy obiekt; dotychczas cała odpowiedzialność spada na załogi eksploatacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełAleksanderGajdek">Nowe maszyny i technologie powinny być sprawdzane w zakładach badawczo-rozwojowych przed zainstalowaniem ich w zakładach produkcyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełAntoniSeta">Obserwujemy ucieczkę młodych ludzi od pracy w gorących wydziałach hutniczych, a także kłopoty ze skompletowaniem załóg dla nowych obiektów w hutnictwie, równocześnie nowa technika wymaga coraz wyższych kwalifikacji kadr, które ją obsługują. Trzeba tworzyć odpowiedni system preferencji płacowych dla zatrudnionych na szczególnie trudnych i odpowiedzialnych stanowiskach pracy w hutnictwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanMendel">Młodzi garną się do zakładów nowoczesnych, zmechanizowanych i zautomatyzowanych, a tam gdzie proces jest przestarzały - podejmują pracę raczej niechętnie, warunkiem zachęcenia młodzieży do pracy w hutnictwie, czy odlewnictwie jest modernizacja zakładów, mechanizacja ciężkich prac. Trzeba odpowiednio wcześnie podejmować werbunek szkolenia kadr dla nowych obiektów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanPlasota">Odlewnia w Grodzisku Mazowieckim oddana do eksploatacji w 1974 r. pracuje tylko na jedną zmianę. Należałoby stworzyć warunki pewniejszego wykorzystania potencjału produkcyjnego tego zakładu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJanPlasota">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister przemysłu ciężkiego - Janusz Bojakowski.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełJanPlasota">Plan inwestycyjny przemysłu ciężkiego na lata 1971–1975 uległ poważnemu zwiększeniu; pierwotnie przewidywano wydatkowanie na rozwój tego przemysłu 119 mld zł, do końca br. wydanych zostanie na inwestycje około 169 mld zł — to jest o ponad 40 proc. więcej, w tym roku inwestycje w przemyśle ciężkim pochłoną 54 mld zł., co w porównaniu z br. oznacza wzrost o 50 proc.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełJanPlasota">Rok 1974 był okresem pomyślnej realizacji zadań inwestycyjnych. Wiele obiektów zostało zrealizowanych przed terminem; kilka poważniejszych inwestycji, przy których realizacji zanotowano opóźnienia oddano do użytku w pierwszym kwartale br.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełJanPlasota">W tym roku obowiązują bardzo napięte, skrócone o około 25 proc. cykle dochodzenia nowych obiektów do projektowanych zdolności produkcyjnych. Stawia to trudne zadania przed wszystkimi uczestnikami procesu inwestycyjnego i załogami eksploatacyjnymi.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PosełJanPlasota">Problemem bardzo istotnym jest właściwie programowanie inwestycji. Jest to zadanie szczególnie trudne. Projektowanie i budowa dużych inwestycji hutniczych musi trwać kilka lat, a potrzeby odbiorców zmieniają się szybko i często. Nie rzadko już po uruchomieniu nowego obiektu trzeba dostosowywać jego możliwości produkcyjne do zmienionych potrzeb.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PosełJanPlasota">Nie zawsze istnieje możliwość dokładnego sprawdzenia prototypowych instalacji.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PosełJanPlasota">Resort przemysłu ciężkiego dokłada, dużych starań, aby zapewnić swym załogom odpowiednią ilość mieszkań. Zbudowano między innymi ze środków resortu fabryki domów w Łagiszy dla huty Katowice oraz w Ścinawie dla Lubieńsko-Głogowskiego Zagłębia Węglowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Zarówno materiały resortu, uwagi NIK, jak i dyskusja wykazały postęp w realizacji inwestycji przemysłu ciężkiego. Na placach budowy jest znacznie więcej niż kiedyś nowoczesnego sprzętu. Buduje się lżejsze hale. Trafniej dobiera maszyny i urządzenia. Sprawniejszy jest też na ogół rozruch technologiczny większości nowych obiektów. Duży postęp obserwuje się w projektowaniu nowych obiektów odlewniczych.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Nadal jednak niektóre nowe i modernizowane zakłady osiągają projektowane zdolności wytwórcze z opóźnieniem. Jedną z głównych przyczyn tego stanu rzeczy jest niewątpliwie zbyt późne, przystępowanie do szkolenia przyszłych załóg. Kadra ta powinna rosnąć wraz z nowym zakładem, brać udział w montażu i rozruchu urządzeń. Przy jej kompletowaniu zakłady natrafiają na duże trudności związane przede wszystkim z brakiem mieszkań. Z tym problemem borykają, się dziś wszystkie przedsiębiorstwa.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>