text_structure.xml 27.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 22 czerwca 1972 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Szafrańskiego (PZPR), rozpatrzyła — sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1971 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego i Ministerstwa Przemysłu Maszynowego oraz informację o działalności w 1971r. Zespołu Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego NIK.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z wiceministrem Zbigniewem Sobczykiem, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego z wiceministrem Edwardem Meisnerem, komisji planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Edward Demidowski.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były materiały informacyjne i analityczne opracowane przez Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego oraz przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli do sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu w 1971r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego przedstawił dyrektor Zespołu NIK — Edward Demidowski: Resort przemysłu ciężkiego wykonał, a na wielu odcinkach przekroczył planowe zadania produkcyjne i uzyskał korzystne wyniki ekonomiczne. Osiągnięcia te zawdzięcza się w dużej mierze dalszemu usprawnieniu metod zarządzania i organizacji produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Równolegle wystąpiły pewne zjawiska niekorzystne pomniejszające uzyskiwane rezultaty. I tak np. postępowi w rozwoju produkcji hutniczej nie towarzyszyły odpowiednie zmiany w organizacji zbytu wyrobów hutniczych. Świadczy o tym duża liczba niezrealizowanych zamówień, która nie pozostała bez wpływu na pracę odbiorców wyrobów hutniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W ostatnich latach hutnictwo żelaza i stali osiągnęło dalszy postęp w rozszerzaniu asortymentu produkcji i poprawy jej struktury. Kontrola NIK wykazała jednak, że poziom techniczny niektórych grup wyrobów hutniczych nie odpowiada wymogom nowoczesności i postępowi techniczno-technologicznemu, wprowadzanemu w zakładach wytwórczych i u odbiorców tych wyrobów. Dotyczy to głównie szyn kolejowych, walcówki na śruby i liny, stali narzędziowych i różnych typów rur. Zbyt wolno rozwijana była produkcja wyrobów o podwyższonych własnościach wytrzymałościowych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Niewystarczający postęp w zakresie poprawy jakości i nowoczesności powodowany był w znacznym stopniu niewystarczającą liczbą urządzeń do obróbki cieplnej i urządzeń wykończających w hutnictwie. Rozwiązanie tego problemu nastąpi w ramach szeroko zakrojonej modernizacji i rekonstrukcji hutnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Przedmiotem kontroli NIK był również rozwój produkcji proszków i wyrobów z proszków metali; rozwój ten przebiegał niezgodnie z wcześniej ustalonym programem i produkcja wyrobów z proszków jest obecnie o około połowę mniejszy niż pokładano w r. 1970. Zawinił tu przede wszystkim brak koordynacji w tej dziedzinie między resortami przemysłu ciężkiego i maszynowego.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Od kilku lat NIK wskazuje również na niedostateczny rozwój produkcji wyrobów śrubowych. Przyrost tej produkcji był w minionych latach o połowę niższy, niż zakładano w poprzednim planie 5-letnim. Wynikało to m.in. z ograniczenia i opóźnienia inwestycji. W zakładach śrubiarskich stwierdzono ponadto tendencję do ograniczania produkcji w rodzajach mniej opłacalnych lub o małym ciężarze jednostkowym. Do r. 1971 przewiduje się rozwieszanie tego zagadnienia.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Mimo dalszego postępu w dziedzinie rozwoju techniki kontrole wykazały nie. dość efektywne wykorzystywanie w praktyce gospodarczej niektórych resortowych ośrodków doświadczalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Plan inwestycyjny resortu został wykonany z nadwyżką. Przekazano do użytku przed terminem szereg ważnych obiektów: w hucie miedzi Głogów, w hucie im. Lenina i w hucie Ferrum. Równocześnie jednak szereg innych inwestycji nie jest realizowany terminowo.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Nadal obserwuje się w zakładach przemysłu ciężkiego niekorzystne zjawiska w zakresie bezpieczeństwa pracy. Dotyczy to zwłaszcza zjednoczenia górniczo-hutniczego metali nieżelaznych. Tendencja ta zaznaczyła się również w I kwartale br. Resort podjąć powinien bardziej energiczne i zdecydowane działanie, zmierzające do zapewnienia bardziej bezpiecznych warunków pracy w podległych mu zakładach.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Uwagi podkomisji przedstawił poseł Kazimierz Kuraś (PZPR): Przemysł ciężki pomyślnie zrealizował ubiegłoroczne zadania produkcyjne i ekonomiczne. Dzięki dużemu zaangażowaniu i inicjatywie załóg, a przede wszystkim w wyniku realizacji zobowiązań produkcyjnych, zadania te wykonano ze znacznymi nadwyżkami. Do korzystnych zjawisk należy również zaliczyć wykonanie z nadwyżką zadań eksportowych, przekroczenie planu dostaw na rynek wewnętrzny, dalszy wzrost wydajności pracy i poprawę realizacji zadań inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Na tle ogólnie pomyślnej sytuacji, zarysowały się pewne niekorzystne zjawiska. W 1971 r. nie wykonano np. w pełni planu produkcji szeregu ważnych wyrobów: rud cynkowo-ołowiowych, kadmu, odlewów staliwnych, obrabiarek skrawających i do obróbki plastycznej; nie wykonano w pełni planowych zadań w zakresie rozwoju techniki, zwłaszcza produkcji nowych wyrobów. Obserwowano nierównomierny postęp w zakresie poprawy jakości produkcji i poziomu technologicznego wyrobów hutniczych. Notowano np. zbyt wolne tempo rozwoju produkcji wysokiej jakości stali narzędziowej, stali o podwyższonych wytrzymałościach. Nie wykorzystano też w pełni rezerw istniejących w gospodarce materiałowej; zmniejszono w dostatecznym stopniu zapasów nadmiernych i zbędnych, nie zracjonalizowano w pełni zużycia materiałów.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Podkomisja zwraca szczególną uwagę na zagadnienia bezpiecznych warunków pracy i ochrony zdrowia pracowników. W minionym roku zanotowano wzrost liczby wypadków ciężkich w przemyśle ciężkim o 14,5 proc. Konieczne jest również rozszerzenie form opieki nad pracownikami, którzy utracili pełną zdolność do pracy w wyniku zatrudnienia w warunkach uciążliwych i szkodliwych dla zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełBronisławBury">Przemysł ciężki zrobił poważny wysiłek na rzecz rozwinięcia produkcji wyrobów dla potrzeb budownictwa. Zaspokojono w poważnej mierze zapotrzebowanie na wanny, grzejniki, armaturę itp. Ale plany budownictwa gwałtownie rosną. Przemysł ciężki musi się do tego należycie przygotować i rozważyć możliwości dalszego powiększenia tej produkcji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełBronisławBury">Niepokoi nadmierna emisja pyłów i gazów do atmosfery przez zakłady przemysłu ciężkiego. Wokół huty cynku Miasteczko Śląskie zniszczono w ten sposób 5.600 ha drzewostanu. Trzeba rekultywować ilości wypadków te tereny. Szkodliwe wyziewy są także przyczyną wzrostu ilości wypadków i chorób zawodowych i zniechęcają młodzież do podejmowania pracy w wielu gałęziach przemysłu ciężkiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełHieronimBurek">Zła jakość materiałów hutniczych rzutuje w konsekwencji na poziom gotowych wyrobów. Często jest przyczyną niepotrzebnej obróbki metalu i powiększa ilość braków kierowanych na złom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełBrunoJungling">Dla podniesienia jakości produkcji, przemysł domaga się często nowych urządzeń. Równolegle nie przestrzega się dyscypliny technologicznej w istniejących obiektach. W hucie „Warszawa” np. złe przygotowanie wsadu i niedotrzymanie koniecznej temperatury spustu poważnie obniżało jakość produkcji. W fabryce urządzeń dźwigowych w Mińsku Mazowieckim wykryto błędy konstrukcyjne i wykonawcze w 60 proc. dźwigów portowych. Przy nieprzestrzeganiu obowiązujących zasad technologicznych/najnowocześniejsze nawet maszyny nie zapewnią poprawy jakości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełZdzisławPawlik">Ostatnie Międzynarodowe Targi Poznańskie dały świadectwo ogromnego postępu, jaki poczynił Podkomisja zwraca szczególną uwagę na zagadnienia bezpiecznych warunków pracy i ochrony zdrowia pracowników. W minionym roku zanotowano wzrost liczby wypadków ciężkich w przemyśle ciężkim o 14,5 proc. Konieczne jest również rozszerzenie form opieki nad pracownikami, którzy utracili pełną zdolność do pracy w wyniku zatrudnienia w warunkach uciążliwych i szkodliwych dla zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJerzyKubalewski">Niewłaściwą jakość wyrobów przemysłu odlewniczego powodują często nieodpowiednie surowce dostarczane dla odlewnictwa. Dotyczy to szczególnie materiałów wsadowych, które nie odpowiadają wymaganiom technologicznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełZenonDychtowicz">W przemyśle ciężkim stworzono dobre warunki dla mobilizacji i inicjatywy załóg. Umożliwiło to w wielu przypadkach znaczną intensyfikację produkcji. Dobry klimat, jaki dzięki temu powstał powinien być utrzymany. Konieczna jest zwłaszcza dalsza troska o poprawę warunków socjalnych załóg. Nie we wszystkich regionach pamięta się o tym w wystarczającym stopniu. W Lubińsko-Głogowskim okręgu miedziowym opóźnia się np. realizacja wielu inwestycji towarzyszących. NIK powinna dogłębnie zbadać realizację tych inwestycji, a zwłaszcza uzyskiwane efekty.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełZenonDychtowicz">Przekroczenie zadań w produkcji miedzi uzyskano przy mniejszym niż zakładano wydobyciu rud miedzi. Oznacza to, że wydobyta ruda charakteryzowała się zwiększoną zawartością metalu. Jest to zjawisko korzystne dla gospodarki. Należałoby jednak zadbać, aby przy eksploatacji rud bogatszych zabezpieczono również możliwości łatwego dotarcia do mniej zasobnych złóż w przyszłości. Zawartość metalu w rudzie nie powinna także wpływać na określanie wydajności górników rud miedziowych. Sposób i kolejność eksploatacji poszczególnych pokładów nie zależy bowiem od górników, a metody określania wydajności mają wpływ na kształtowanie się zarobków załóg.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełRyszardDziopak">Narzekamy na deficyt materiałów hutniczych, a równocześnie ich zapasy w przemyśle przetwórczym systematycznie rosną. Trzeba radykalnie zreformować system zaopatrzenia w wyroby hutnicze i zapewnić, by przeciwdziałał on tworzeniu się nadmiernych zapasów. Wyzwolenie olbrzymich rezerw materiałowych miałoby duży wpływ na rozwinięcie potrzebnej produkcji. Gromadzenie materiałów, nieuzasadnione w pełni potrzebami produkcji, prowadzi do niszczenia Wielu surowców. Usprawnienie gospodarki materiałowej powinno doprowadzić do znacznego skrócenia okresów zamówień i w konsekwencji umożliwić natychmiastową sprzedaż potrzebnych przedsiębiorstwom typowych elementów.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełRyszardDziopak">Niepokojącym zjawiskiem jest poważny wzrost liczby wypadków w przemyśle ciężkim. Samo działanie administracyjne w tym względzie nie pomoże. Radykalną poprawę zapewnić może wzmocnienie szeroko pojmowanej dyscypliny społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełKazimierzKuraś">Usprawnienia wymaga gospodarka remontowa w przemyśle ciężkim. Obecny system rozliczeń remontów nie sprzyja dobremu i terminowemu wykonaniu tych prac i znacz nie podraża ich koszty. Konieczne jest również usprawnienie zaopatrzenia w części zamienne. Brak części stwarza nadmierne zapotrzebowanie na remonty i często, wskutek braku drobnego elementu, demontuje się całe urządzenie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełKazimierzKuraś">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister przemysłu ciężkiego Zbigniew Sobczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Pewne zjawiska ujawnione w przemyśle ciężkim w trakcie przeprowadzanych przez NIK kontroli wymagają. zdecydowanego przeciwdziałania. Jednym z nich jest wzrost ilości reklamacji na atestowane materiały hutnicze. Dyskwalifikuje to kontrolę techniczną zakładów, która dopuszcza się do tego rodzaju nieprawidłowości. Niepokój budzi spadek zainteresowania nowoczesną. technologią proszków spiekanych, czy też odlewów precyzyjnych; są to technologie bardzo wydajne i tanie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Wzrostowi produkcji przemysłu ciężkiego nie towarzyszyło usprawnianie gospodarki materiałowej. Gospodarka nie jest dostosowane do osiągniętego poziomu przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Zła organizacja jest również przyczyną dużej liczby wypadków przy pracy.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">[Nieczytelne]</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Mimo tych niedostatków trzeba stwierdzić, że wyniki przemysłu ciężkiego były w 1971 r. lepsze niż w minionych latach. Wysiłek resortu koncentrował się na właściwych kierunkach.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1971 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego. Uwagi wynikające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">W kolejnym punkcie porządku obrad uwagi do sprawozdania rządu z wykonanie planu i budżetu w 1971 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Maszynowego przedstawił dyrektor Zespołu NIK — Edward Demidowski: Przemysł maszynowy wykonał i w wielu pozycjach przekroczył przewidziane w planie na rok 1971 zadania. Korzystne rezultaty osiągnięto zwłaszcza w rozwoju produkcji artykułów rynkowych; ich produkcja wzrosła w stosunku do 1970 r. o 22 proc., podczas gdy w latach minionych wskaźnik ten nie przekraczał 6–8 proc. Poprawiła się jakość wielu wyrobów, W zakresie inwestycji pozytywnym zjawiskiem była koncentracja nakładów, która pozwoliła na skrócenie wielu cykli inwestycyjnych. Istotną poprawę uzyskano w gospodarce materiałowej, zmniejszył się przyrost zapasów.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Na tle pozytywnych wyników, NIK zwraca również uwagę na pewne zjawiska niekorzystne. Jednym z nich było niepełne wykonanie zadań asortymentowych. Plany produkcyjne niektórych wyrobów - odlewów żeliwnych i staliwnych, niektórych rodzajów przewodów i kabli - nie są wykonywane od kilku lat. Ani ilościowo, ani jakościowo nie nadążała za stale rosnącym zapotrzebowaniem produkcja obrabiarek.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Przy wzroście produkcji o 11,5 proc., zapotrzebowanie rolnictwa na sprzęt i części zamienne nie było w pełni zaspokojone. Brakowało zwłaszcza ciągników „Ursus” 0 330, glebogryzarek, roztrząsaczy obornika, kosiarek zawieszonych, snopowiązałek ciągnikowych, ścinaczy zielonek i niektórych typów młocarń.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Nie zostało zaspokojone w pełni kredowe zapotrzebowanie na aparaturę kontrolno-pomiarową, a równocześnie nie w pełni wykorzystano zdolności produkcyjne niektórych przedsiębiorstw wytwarzających tę aparaturę.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Mimo ogólnej poprawy jakości produkcji, aż 55 wyrobom cofnięto prawo do oznaczania ich znakami „Q” i „1”. Notowano niezadowalającą jakość niektórych typów maszyn i narzędzi rolniczych, wyrobów przemysłu elektronicznego, kabli i przewodów, niektórych artykułów rynkowych trwałego użytku.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Resort uzyskał lepsze niż w minionych latach wyniki w dziedzinie realizacji zadań rozwoju techniki, mimo niepełnego i nieterminowego ich wykonania w niektórych przedsiębiorstwach. Niezadowalające rezultaty uzyskano w działalności wielu zakładów doświadczalnych. Powołane do szybkiego opanowywania nowej techniki i przekazywania jej do produkcji przemysłowej, zajmowały się one często realizacją zadań produkcyjnych, na korzyść jednostek macierzystych.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Zanotowano znaczny wzrost liczby zastosowanych wynalazków i pomysłów racjonalizatorskich, niemniej postęp w ruchu wynalazczym jest nadal niewystarczający.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Przy korzystnym ogólnie wykonaniu zadań eksportowych, nie został wykonany plan eksportu do krajów kapitalistycznych przez zjednoczenia: obrabiarek i narzędzi, ciągników i maszyn rolniczych, maszyn włókienniczych, automatyki i aparatury pomiarowej. Zaznaczyło się także pewne pogorszenie opłacalności eksportu.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Ustalenia kontroli wykazują, że w wielu zakładach nie uległo zasadniczej poprawie gospodarowanie materiałami w procesie produkcji. Niekorzystnym zjawiskiem było nieterminowe oddawanie obiektów inwestycyjnych do użytku. Wyniki kontroli NIK wskazują na przewlekanie czasu trwania budów ponad cykle normatywne i przekazywanie do użytku obiektów nie w pełni ukończonych.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Podobnie jak w przemyśle ciężkim, zwraca uwagę niepokojący wzrost liczby wypadków przy pracy. Spowodowane one były głównie nieprawidłowościami w organizacji pracy, wadliwym działaniem urządzeń produkcyjnych i niewłaściwym utrzymywaniem stanowisk pracy. Nie przestrzegano także w pełni zasad i przepisów bhp.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Uwagi podkomisji przedstawił poseł Zdzisław Pawlik (PZPR): Podstawowe zadania przemysłu maszynowego wykonane zostały z nadwyżką. Na podkreślenie zasługuje fakt pełnego wykonania planowanych zadań - łącznie z dodatkowymi - w dziedzinie produkcji towarów rynkowych. Podkomisja zwraca jednak uwagę na szereg negatywnych przejawów, które przeszkodziły w uzyskaniu jeszcze lepszych wyników. Mimo wzrostu wartości produkcji aż o 13 proc., rozwój przemysłu obrabiarkowego nie nadąża za stale rosnącym zapotrzebowaniem. Nie w pełni zaspokojone było również zapotrzebowanie rolnictwa na maszyny i części zamienne. Wady dystrybucji zwiększyły deficyt wielu maszyn. Należałoby również zwrócić uwagę na obsługę gwarancyjną sprzedawanych maszyn rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">W związku ze wzrastającym tempem budownictwa mieszkaniowego, niezbędna jest poprawa jego zaopatrzenia w kable, przewody i sprzęt elektroinstalacyjny. Resort powinien zająć się działalnością zakładów doświadczalnych, które nie wykonują powierzonych im zadań, zajmując się natomiast często produkcją już opanowaną.</u>
          <u xml:id="u-10.18" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">W ostatnim okresie notowano coraz częściej sygnały świadczące o wadach telewizorów i innego sprzętu elektrotechnicznego. Konieczna jest poprawa istniejącego stanu.</u>
          <u xml:id="u-10.19" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Niepokojący jest dalszy wzrost wypadków przy pracy, spowodowany wadliwym działaniem urządzeń produkcyjnych, ale także w znacznej mierze niedostatecznym szkoleniem załóg oraz zaniedbaniami w sprawowaniu nadzoru nad zagadnieniami bhp. Konieczne jest zapewnienie systematycznej poprawy warunków socjalno-bytowych załóg. Niepokoi spadek nakładów poniesionych w 1971 r. na działalność socjalno-kulturalną w przemyśle maszynowym.</u>
          <u xml:id="u-10.20" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełBronisławBury">Przemysł maszyn rolniczych zaspokoił zapotrzebowanie wsi na wiele urządzeń. Niemniej niektórych rodzajów maszyn nadal brakuje. Potrzebne są zwłaszcza siewniki punktowe do buraków i ciągniki C 330. Deficyt części zamiennych do maszyn rolniczych pogłębia nieprawidłowa organizacja ich w sprzedaży. Handel nie ma rozeznania, gdzie znajdują się potrzebne części.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełBronisławBury">Przemysł maszynowy musi się przygotować do oczekiwanego zwiększenia popytu na artykuły konsumpcyjne trwałego użytku na wsi. Konieczna jest szczególnie poprawa organizacji sprzedaży tego sprzętu i rozwinięcie związanych z tym usług.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełAleksanderGajdek">Zaplecze naukowo-badawcze przemysłu maszynowego nie jest w pełni wykorzystywane dla doskonalenia produkcji. Należałoby ściślej powiązać tematykę prac badawczych z potrzebami konkretnych przedsiębiorstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełKazimierzKuraś">W ostatnim okresie nastąpił duży postęp w produkcji przemysłu maszynowego na rynek. Jednak nie wszystkie wyroby osiągnęły już wysoki poziom. Dotyczy to zwłaszcza telewizorów, odbiorników radiowych i pozostałego użytkowego sprzętu elektronicznego. Zwiększeniu dostaw na rynek nie towarzyszyło zwiększenie produkcji części zamiennych. Konieczność poszukiwania drobnych niekiedy elementów budzi niezadowolenie użytkowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełBrunoJunling">Od wielu lat dyskutujemy nad rozwiązaniem problemu zaopatrzenia wsi w dostateczną ilość części zamiennych do maszyn i sprzętu rolniczego. Efekty tej dyskusji są nikłe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełEugeniuszKacia">Na zaopatrzenie w części zamienne rolnictwa trzeba obecnie zwrócić szczególną uwagę w obliczu zbliżającej się kampanii żniwnej. Należałoby wszystko robić, aby maszyny nie były w tym okresie wyłączane z eksploatacji z powodu braku części.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełEugeniuszKacia">Osobnym problemem jest przedwczesne zużywanie się wielu maszyn rolniczych, które pogłębia notowany w tej dziedzinie deficyt. Powodem jest najczęściej nieodpowiednia jakość maszyn, złe materiały i Wadliwe wykończenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJanPlasota">Trzeba ponownie zająć się sprawą wykorzystania maszyn i urządzeń. Dawniej wszystkie maszyny w fabrykach miały zainstalowane liczniki, które rejestrowały czas ich pracy. Obecnie wypełnia się tylko karty wykorzystania maszyn. Oprócz zbędnej papierkowej roboty, często ukrywa się w ten sposób przestoje maszyn. Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister przemysłu maszynowego Edward Meisner.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Od szeregu lat krytykujemy niewłaściwą jakość elementów kooperacyjnych, mających istotny wpływ na walory wyrobu finalnego. Postęp w tej dziedzinie nie jest wystarczający. Nowa organizacja przemysłu maszynowego, wprowadzanie kombinatów obok zjednoczeń, oprócz wielu korzyści ma także swoje słabe strony. Należałoby się zwłaszcza baczniej przyjrzeć powiązaniom istniejącym między przedsiębiorstwami wchodzącymi w skład kombinatu.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Mimo osiągnięć, konieczny jest dalszy wysiłek na rzecz poprawy gospodarki materiałowej, W zużyciu materiałów i surowców obserwuje się jeszcze duże marnotrawstwo.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Korzystne wyniki przemysłu maszynowego w 1971 r. pozwoliły śmielej ustalić zadania na całą 5-latkę. Sposób realizacji był dobrym startem dla wykonania zadań planu 5-letniego.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Komisja przyjęła sprawozdanie Rządu z wykonania planu i budżetu w 1971 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Maszynowego. Komisja postanowiła przekazać wnioski wypływające z przebiegu obrad Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">W kolejnym punkcie porządku obrad dyrektor Zespołu Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego NIK — Edward Demidowski przedstawił informację o działalności Zespołu w 1971 r.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Zespół przeprowadził kontrolą w 189 jednostkach, w wyniku których zorganizowano 57 narad, wysłano 254 wystąpienia pokontrolne, opracowano 8 sprawozdań zbiorczych i wystąpiono w 560 przypadkach z wnioskami do wykorzystania przez organy naczelne i terenowe.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Z ważniejszych zadań kontrolnych wymienić należy przede wszystkim kontrolę realizacji większych inwestycji w przemyśle ciężkim i maszynowym oraz kontrolę wykonania decyzji w sprawie osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych. Zbadano realizację planów i prawidłowości rozwoju produkcji elementów znormalizowanych oraz zabezpieczenie zapotrzebowania przemysłu na te wyroby. Skontrolowano też kształtowanie się poziomu jakości wyrobów hutniczych w stosunku do obowiązujących norm i wymagań. Ponadto badania kontrolne dotyczyły m.in. rozwoju produkcji maszyn i aparatów elektrycznych oraz maszyn dla rolnictwa, realizacji programu elektryfikacji wsi, prawidłowości rozwoju kooperacji w produkcji samochodów osobowych, gospodarki materiałowej, wykonania zadań w uruchomieniu produkcji nowych wyrobów, zakupów i wykorzystania niektórych licencji eksportu kompletnych obiektów przemysłowych, wykorzystania importowanych maszyn i urządzeń oraz urządzeń odpylających.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Komisja przyjęła przedstawioną przez dyrektora NIK informację.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>