text_structure.xml 23.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 11 listopada 1975 r. Komisja Nauki i Postępu Technicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Nawrockiego (PZPR), rozpatrzyła kierunki rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego w latach 1976–1980.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— sejmowych komisji: Gospodarki Morskiej i Żeglugi, Kultury i Sztuki, Zdrowia i Kultury Fizycznej;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z ministrem Sylwestrem Kaliskim, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem — Józefem Grendą, Polskiej Akademii Nauk z zastępcą Sekretarza Naukowego — Tadeuszem, Orłowskim, Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z zastępcą przewodniczącego — Bogusławem Rybą, Komisji Planowania przy Kadzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej, Ministerstwa Kultury i Sztuki;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— sekretarz Naczelnej Organizacji Technicznej — Jan Legot;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— wicedyrektor Zespołu NIK — Stanisław Stefański.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały opracowane przez Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Ministerstwo Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej, Ministerstwo Kultury i Sztuki, Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki. Przedstawił je minister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki — Sylwester Kaliski.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Z informacji tych wynika, że założenia rozwoju nauk i techniki w latach 1976–1980 przewidują kontynuację i umacnianie polityki sformułowanej przez VI Zjazd PZPR i I Krajową Konferencję PZPR, uwzględniają wnioski II Kongresu Nauki Polskiej oraz wytyczne KC PZPR na VII Zjazd Partii.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Podstawowym założeniem planu na lata 1976–1980 jest zwiększenie wkładu i skuteczności oddziaływania nauki i techniki na społeczno-gospodarczy rozwój kraju; zakłada się szybszy rozwój nauki i techniki niż innych dziedzin życia. W związku z tym nakłady na badania i rozwój w latach 1976–1980 osiągnąć mają poziom 3 proc. dochodu narodowego, wobec 2,5 proc. w 1975 r. Oznacza to, że kwota nakładów przeznaczonych na działalność badawczo-rozwojową będzie w przyszłej 5-latce blisko dwukrotnie większa niż w bieżącej.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Stosowany w latach 1971–1975 system organizacji i koordynacji badań i rozwoju techniki polegający na koncentrowaniu wysiłków twórczych na ustalonych problemach węzłowych sprawdził się. Osiągnięto wiele cennych rezultatów, głównie w wyniku zespolenia kolektywów twórczych. Zakłada się dalszy rozwój tego systemu organizacji i koordynacji badań; dążyć się będzie do zapewnienia większej konsekwencji działań na rzecz realizacji założonych celów, do wzmocnienia dyscypliny tematycznej, do usprawnienia systemu wdrożeń poprzez zacieśnienie współpracy między nauką i przemysłem. Rdzeniem systemu będą rządowe programy badawczo-rozwojowe obejmujące: optymalizację produkcji i spożycia białka, zwalczanie chorób nowotworowych, kształtowania i wykorzystanie zasobów wodnych, rozwój budownictwa mieszkaniowego, kompleksowe przetwórstwo węgla, rozwój materiałów, podzespołów dla potrzeb elektronizacji, optymalne wykorzystanie zasobów i rozwój produkcji wyrobów z miedzi i jej stopów.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Nadal będą realizowane problemy węzłowe, jednakże w bardziej zwartej postaci, uporządkowane tematycznie, lepiej zorganizowane i zdyscyplinowane. Zakłada się, że w latach 1976–1980 liczba tych problemów wyniesie około 60 wobec 76 w latach poprzednich.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Tematyka problemów węzłowych dobierana była w toku wielopłaszczyznowych uzgodnień i obejmuje wraz z programami rządowymi najważniejsze prace zmierzające do wprowadzania nowych metod, technologii, wyrobów i materiałów.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">W ramach problemów węzłowych uwzględnia się po raz pierwszy w szerokim zakresie zagadnienia badań ekonomiczno-społecznych mające na celu dalsze doskonalenie systemu planowania i zarządzania gospodarką narodową, doskonalenie polityki ludnościowej, kierunki przebudowy społeczno-gospodarczej wsi i kultury polskiej. Koncentracja badań w tym zakresie powinna umożliwić szersze włączenie nauk społecznych w proces kształtowania aktywnych postaw ideowych ludzi pracy naszego kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Głównym zadaniem prac realizowanych w ramach problemów resortowo-branżowych jest zabezpieczenie bezpośrednich potrzeb produkcji nowych uruchomień, wdrożeń (krajowych i licencyjnych). Prace te w przeważającej części będą prowadzone przez zaplecze zakładowe przemysłu oraz przez instytuty resortowe.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Szczególny nacisk w programach rządowych, problemach węzłowych i resortowo-branżowych został położony na te zadania badawcze i wdrożeniowe, które w konsekwencji wpływać będą na poprawę zaopatrzenia rynku.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Realizacja programów i problemów odbywać się będzie w placówkach Polskiej Akademii Nauk, instytutach resortowych gospodarczych i szkołach wyższych. Zakłada się, że w realizacji prac badawczych i rozwojowych, dotyczących zwłaszcza programów rządowych i problemów węzłowych, zwiększy się znacznie udział szkół wyższych.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Problemy jakości dominują także w programach rozwoju szkolnictwa wyższego. Dążyć się będzie do wydatnego złagodzenia dysproporcji między ilością studentów a stanem bazy naukowo-dydaktycznej i socjalnej szkolnictwa wyższego. Nie przewiduje się w związku z tym znaczniejszego wzrostu ilości studiujących. Zamierza się zapewnić lepsze powiązania uczelni z gospodarką oraz przygotować je kadrowo i organizacyjnie do realizacji wielokrotnie szerszego zakresu badań naukowych [nieczytelne]...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">... z gospodarką wymaga kadr organicznie związanych z [nieczytelne].</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Jakość w szkolnictwie wyższym, to również bardziej [nieczytelne] działalność wychowawcza, szerszy udział młodzieży w tej działalności. To także wprowadzenie nowych, bardziej racjonalnych systemów kwalifikacji na wyższe uczelnie, to zaniechanie ciągłych reorganizacji szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Pierwszy rok nadchodzącej 5-latki będzie rokiem ostatnich korekt i wprowadzania opracowanych programów. W dziedzinie badań naukowych powinien rozwiązać problemy sprawnego i racjonalnego powiązania z gospodarką, w dziedzinie szkolnictwa wyższego - sformułować powiązaną z przewidywaną reformą oświaty koncepcją jego rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Uwagi podkomisji przedstawił poseł Tadeusz Młyńczak (SD): Program rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego na lata 1976–1980 jest w pełni podporządkowany określonej przez VI Zjazd PZPR strategii rozwoju kraju. Przewiduje się, że nauka i technika ma w jeszcze większym niż dotychczas stopniu na ten rozwój oddziaływać. Program ten uwzględnia wnioski w tym zakresie II Kongresu Nauki Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Na uznanie zasługuje przewidywana dalsza intensyfikacja procesów integracyjnych i to zarówno w programowaniu, organizowaniu i finansowaniu nauki. Znajduje to wyraz w ustaleniu rządowych programów badawczo-rozwojowych i 60 problemów węzłowych, na rozwiązywaniu których przede wszystkim koncentrować się mają wysiłki naukowców i instytucji naukowo-badawczych. Przewiduje się również dalszą intensyfikację badań o charakterze resortowo-branżowym. Należyte miejsce w programie zapewnić trzeba badaniom podstawowym. Dotyczy to m.in. nauk społecznych, których potrzebę przyspieszonego rozwoju mocno akcentował II Kongres Nauki Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Badania podstawowe powinny być, jak najściślej związane z programami rządowymi i problemami węzłowymi.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Na szarszą skalę rozwijać należy badania naukowe, mające na celu zapewnienie rozwoju usług. Znacznie tej sfery działania [nieczytelne] stale rośnie i ma coraz większe znaczenie nie tylko dla zapewnienia równowagi ekonomicznej, lecz również staje się coraz bardziej istotnym elementem warunkującym rozwój rolnictwa, przemysłu i budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Program słusznie koncentruje uwagę na lepszej koordynacji badań naukowych, na tworzeniu dużych zespołów naukowo-badawczych, na realizacji pełnych cykli badawczo-rozwojowych. Na podkreślenie zasługuje rosnąca rola szkół wyższych w działalności badawczo-rozwojowej i zwiększenia ich udziału, zwłaszcza w realizacji programów rządowych i problemów węzłowych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Zasługuje na uznanie przyjęcie zasady przedmiotowego finansowania badań. Poprzeć trzeba zamierzenia resortu zmierzające do utworzenia specjalnego funduszu na wyposażenie placówek naukowo-badawczych. Pozwoliłoby to na lepsze wyposażenie w aparaturę naukowo-badawczą, zwłaszcza szkół wyższych, spośród których wiele — dotyczy to zwłaszcza akademii medycznych - cierpi na poważny niedobór aparatury i sprzętu.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Zarówno w bieżącej, jak i w przyszłej 5-latce odnotowujemy poważny wzrost nakładów na naukę w szerokim tego słowa rozumieniu. Zmienia się struktura tych nakładów - 50 proc. tych nakładów przeznacza się na realizację programów rządowych i problemów węzłowych.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Program prawidłowo określa główne kierunki działania w zakresie rozwoju szkolnictwa wyższego, dokształcania i doskonalenia podyplomowego. Słusznie przyjmuje się zasadę zgodności kierunków studiów i ilości studiujących na poszczególnych kierunkach z rzeczywistym, aktualnym i przyszłym zapotrzebowaniem gospodarki i kultury na specjalistów. W pierwszej kolejności zapewniać się będzie rozwijanie kierunków deficytowych, dla innych zapewniać stabilizację, a dla tych gdzie mamy nadmiar kadr zmniejszać liczbę przyjęć. Zapotrzebowanie na kadry nie zostało dotąd dokładnie sprecyzowane. Nie dopracowaliśmy się dotąd metody precyzyjnego określenia takiego zapotrzebowania. Definiowanie potrzeb w zakresie kształcenia pracowników z wyższym wykształceniem jest niesłychanie trudne, jednak bez ich znajomości jeszcze trudniejsze jest realizowanie prawidłowej polityki kształcenia.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Przyjęcie zasady stabilizacji naboru na dzienne studia wyższe w przyszłym 5-leciu powinno wpłynąć na poprawę poziomu nauczania oraz warunków pracy na uczelniach. Jednak zapotrzebowanie naszej gospodarki na wykwalifikowane kadry będzie rosło; zmuszać nas to będzie w przyszłości do zwiększenia naboru, a zatem konieczne jest odpowiednio wcześniejsze zapewnienie rozwoju bazy materialnej wyższych uczelni. W tych warunkach nie można uznać za zadowalającą wielkość przewidzianych na kolejną 5-latkę nakładów inwestycyjnych na rozwój bazy naukowo-dydaktycznej i socjalnej wyższych uczelni. Wielkość tych nakładów ograniczona jest możliwościami ekonomicznymi państwa, ustalając jednak hierarchię ważności inwestycji, w większym niż dotychczas stopniu brać trzeba pod uwagę rangę szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Dużej uwagi wymaga problem kształcenia kadr naukowo-dydaktycznych. Szczególnie dotkliwe braki kadrowe odczuwają wyższe szkoły wychowania fizycznego i wyższe uczelnie artystyczne.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełHenrykRafalski">W nadchodzącej 5-latce nauka polska otrzyma poważne nakłady finansowe. Muszą się w tych nakładach mieścić odpowiednie środki dewizowe na zakup sprzętu i aparatury badawczej za granicą. Równolegle tworzyć trzeba warunki rozwoju krajowego przemysłu produkującego wyposażenie dla placówek badawczych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełHenrykRafalski">Wyższe uczelnie i placówki naukowo-badawcze odczuwają dotkliwy brak pracowników inżynieryjno-technicznych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełHenrykRafalski">Określając wielkości nakładów ba rozwój szkolnictwa medycznego brać trzeba pod uwagę jego specyfikę; warsztatem pracy tych uczelni są w dużej mierze szpitale. Inspirując i planując badania naukowe zapewnić trzeba zorganizowanie odpowiadającej zamierzonym badaniom bazy.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełHenrykRafalski">Szkoły medyczne aktywnie włączyły się do współpracy z przemysłem i stworzyły model tej współpracy zawierając umowy z zakładami. Uzyskane tą drogą środki uzupełniają nakłady przewidziane przez resort, nie pozwolą jednak na zaspokojenie potrzeb akademii medycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełAnnaKochanowska">Zapewnienie ochrony i konserwacji zabytków wymaga zarówno nakładów, jak i kadr. Należałoby zapewnić pracowniom konserwatorskim dopływ absolwentów wyższych uczelni.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełAnnaKochanowska">Jednostajność architektoniczna wsi, małych miast a często i dużych ośrodków wskazuje na potrzebę głębszej humanizacji studiów architektonicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełAnnaKochanowska">Konieczne jest współdziałanie resortów nauki i kultury przy rozwiązywaniu trudności kadrowych uczelni artystycznych; dążyć trzeba do odmłodzenia kadr, do przyciągnięcia najlepszych. Wiele zastrzeżeń studentów budzi ich udział w prowadzonych na uczelniach pracach naukowo-badawczych. Młodzież wysuwa zastrzeżenia, że nie jest należycie wykorzystywana, że nie ma możliwości pracy twórczej, a służy jedynie jako personel pomocniczy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełAnnaKochanowska">Precyzyjne określenie zapotrzebowania na kadry z wyższym wykształceniem warunkuje prowadzenie prawidłowej polityki w dziedzinie szkolnictwa wyższego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanSzczepański">Przedstawiony przez resort program jest słuszny i ambitny. Akceptując go należy zastanowić się nad stworzeniem warunków gwarantujących jego pełną realizację.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełJanSzczepański">Koncentracja badań naukowych na problemach węzłowych stwarza korzystne warunki dla realizacji zamierzonych zadań. Merytoryczna, organizacyjna i finansowa koordynacja badań gwarantuje efekty.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełJanSzczepański">W pierwszej fazie [nieczytelne] mieć będzie poziom naszego z szkolnictwa wyższego, który z kolei [nieczytelne] ukształtowania nauczania.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełJanSzczepański">Przełamując niedobre tradycje, należy doprowadzić do tego, aby pracownik naukowy był kontrolowany i systematycznie doszkalany. Istnieje pilna potrzeba doskonalenia dydaktycznego kadry naukowej wyższych uczelni.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełJanSzczepański">Należy uwolnić kadrę naukowo-dydaktyczną od funkcji administracyjnych, które na niej ciążą. Należałoby zastanowić się nad możliwością przygotowania pracowników-specjalistów kierowania nauką. Powinni to być administratorzy, a równocześnie ludzie znający specyfikę nauki, badań naukowych i środowiska pracowników nauki.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełJanSzczepański">Należy doskonalić programy nauczania. Trzeba je zharmonizować z działalnością zawodową i pozazawodową absolwentów. Ich doświadczenia i postulaty powinny być przy opracowywaniu programów wykorzystywane.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PosełJanSzczepański">Warunkiem skutecznego działania jest konsekwencja w działaniu. Cierpliwość i konsekwencja oraz stała informacja o skutkach działania powinny przynieść rezultaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełTeresaSkubała">Niezmiernie istotnym, wymagającym rozwiązań problemem jest usprawnienie powiązań pomiędzy placówkami naukowymi a przemysłem.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełTeresaSkubała">Słuszne są postulaty dotyczące odmłodzenia kadry naukowej, muszą jednak być realizowane stopniowo i taktownie; stosowanie jakichkolwiek radykalnych posunięć mogłoby przynieść tylko szkody.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełTeresaSkubała">Niektóre uczelnie odczuwają poważny niedostatek samodzielnych pracowników nauki. Rozwiązanie trudności kadrowych uczelni uzależnione jest w dużej mierze od stworzenia pracownikom nauki lepszych warunków socjalnych, zwłaszcza mieszkaniowych.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełTeresaSkubała">[Nieczytelne] nie ma warunków materialnych i dydaktycznych. Jest to często wynikiem działania i ambicji niektórych rektorów i pracowników naukowych. Decyzje w tych sprawach muszą być poprzedzone poznaniem [nieczytelne] środowiska naukowego oraz możliwości poszczególnych ośrodków akademickich.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PosełTeresaSkubała">W Łodzi odczuwa się brak miejsc w domach akademickich dla studentów wyższych szkół artystycznych. Rozmieszczanie studentów tych uczelni w domach grupujących młodzież z uniwersytetów i politechnik nie jest słuszne. Studenci szkół artystycznych wymagają innych warunków, pracują oni niejednokrotnie do późnego wieczora, muszą ćwiczyć na instrumentach muzycznych, mieć odpowiednie pracownie plastyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMieczysławKlimowicz">Słusznie zwracano uwagę na konieczność szkolenia tzw. organizatorów nauki. Wzrost zadań wyższych uczelni i większy ich udział w rozwiązywaniu problemów naukowych zmusza do zapewnienia specjalnej kadry pracowników znających całokształt problemów naukowych, administracyjnych i finansowych, Niezbędne jest uruchomienie studiów doktoranckich dla menażerów nauki.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełMieczysławKlimowicz">Opracowanie jednolitego programu badań naukowych jest dla uczelni wydarzeniem wielkiej wagi. W większych ośrodkach dążyć trzeba do dalszego integrowania badań naukowych. Wydaje się również słuszne wiązanie ośrodka naukowego z dużym kombinatem przemysłowym.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełMieczysławKlimowicz">Dążyć trzeba do zapewnienia synchronizacji działań mających na celu uruchamianie nowych kierunków studiów i przygotowanie kadr dydaktycznych.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełMieczysławKlimowicz">Nie wydaje się słuszne utrzymywanie podziału na studia nauczycielskie i nienauczycielskie. Wszyscy absolwenci szkół wyższych, jeżeli mają do tego predyspozycje, powinni mieć prawo podejmowania pracy w szkołach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełEugeniaŁoch">Obserwuje się duże zainteresowanie młodzieży studiami kulturoznawczymi. Trzeba zapewnić warunki rozwijania tych studiów.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełEugeniaŁoch">Słusznie wskazywano na występujący deficyt kadr naukowych w uczelniach artystycznych; problem ten wymaga szczególnego rozważenia.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełEugeniaŁoch">Absolwenci wyższych szkół pedagogicznych, którzy w przyszłości mają zasilać kadrę naukową tych uczelni powinni odbywać staże w szkołach średnich. Taka praktyka przyczyni się na pewno do pogłębienia znajomości potrzeb szkół i usprawnienia procesu dydaktycznego w szkołach wyższych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełZygmuntZenderowski">Przedstawione przez resort kierunki działania uznać należy za słuszne. Nauka, szkolnictwo wyższe, jak i technika znajdują swoje odpowiednie miejsce w perspektywicznym programie działania.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełZygmuntZenderowski">Szczególnie wiele uwagi poświęcić trzeba problemom wychowania młodzieży. Więcej niż dotychczas uwagi poświęcić trzeba kształtowaniu jej świadomości społecznej i politycznej.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełZygmuntZenderowski">Lepiej organizować trzeba praktyki studenckie w zakładach pracy. W wielu zakładach przemysłowych traktuje się praktykę studenta jako okres jego wypoczynku. Zbyt tolerancyjnie odnosimy się do młodych pracowników odbywających staże pracy.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełZygmuntZenderowski">Słuszne są zamierzenia resortu przewidujące wizytacje wyższych uczelni oraz działania mające na celu dalsze umocnienie związków pomiędzy szkołami wyższymi i zakładami pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełAndrzejZydek">Istnieje potrzeba usprawnienia koordynacji badań naukowych w poszczególnych ośrodkach. Niejednokrotnie uczelnie podejmują badania, które już są prowadzone w innym zakładzie naukowym.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełAndrzejZydek">Więcej uwagi poświęcić trzeba przygotowaniu kadr dla całego kompleksu gospodarki żywnościowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełNorbertGowik">Po raz pierwszy zaprezentowano Komisji program, który ujmuje najistotniejsze problemy i jest w pełni realny. Program ten zakłada kształcenie najzdolniejszej młodzieży i zapewnienie jej dobrych warunków dydaktyczno-wychowawczych.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełNorbertGowik">Należy z większą uwagą opiniować wnioski w sprawie wyjazdów młodzieży studiującej za granicą; wiele takich wyjazdów nie ma nic wspólnego ze zdobywaniem wiedzy.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełNorbertGowik">Kryteria podziału środków dewizowych na zakup aparatury i wyposażenia dla poszczególnych uczelni opierać trzeba na analizie rzeczywistych potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełNorbertGowik">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: minister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki - Sylwester Kaliski oraz wiceministrowie: Koman Ney i Mieczysław Kazimierczuk.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>