text_structure.xml
23.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 14 czerwca 1973 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Gesinga (ZSL), rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1972 r. wraz z uwagami najwyższej Izby Kontroli w części dotyczącej Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z ministrem Jerzym Popko i wiceministrem Walentym Bartoszewiczem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Wronecki oraz wiceprzewodniczący ZG Związku Zawodowego Pracowników Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego — Jerzy Wroński.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były materiały opracowane przez Ministerstwo Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Uwagi zespołów powołanych do rozpatrzenia sprawozdania z wykonania planu i budżetu przedstawili: — w części dotyczącej leśnictwa poseł Stanisław Czudowski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">W skład zespołu wchodzili ponadto posłowie: Józef Basiński (PZPR), Stefan Bełdycki (ZSL) i Józef Redzik (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Rok 1972 charakteryzował dalszy postęp w rozwoju gospodarki leśnej. Podstawowe założenia planu zostały wykonane na ogół pomyślnie. Na szczególne podkreślenie zasługuje przekroczenie planu inwestycyjnego o 31 proc.; oddano do użytku szereg nowych obiektów, w tym mieszkania w osadach leśnych, nowe odcinki dróg, zmeliorowano poważny areał gruntów leśnych. Pomyślnie kształtowała się realizacja zadań planu przez Zjednoczenie Produkcji Leśnej „Las”.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Znacznie większa rytmiczność cięć i dostaw przyczyniła się do uzyskania poważnej naprawy zagospodarowania drewna, zwłaszcza tartacznego. Poprawie uległa organizacja pracy, szybciej wdrażano nowe technologie przy pozyskaniu drewna. Nastąpił wzrost wydajności pracy, a wprowadzona w 1972 r. regulacja płac w leśnictwie przyniosła wzrost średnich płac w stosunku do 1971 r. o 19,7 proc. Leśnictwo uzyskało w 1971 r. prawidłowe relacje ekonomiczne.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Mimo tych osiągnięć, nadal występowały w 1972 r. zjawiska ujemne, które stanowiły i stanowią przedmiot niepokoju Komisji Sejmu V i VI kadencji.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Mimo podejmowanych przez resort wysiłków, uzasadnione zastrzeżenia budzi stan sanitarny lasów. Z tego tytułu ponosimy poważne straty na przyroście masy i na wartości drewna. Mimo że zadania na rok 1972 w dziedzinie czyszczeń i trzebieży były ustalone na poziomie niższym niż w 1971 r., nie zostały one w pełni zrealizowane; zaległości w tej dziedzinie pogłębiają się. Pilną koniecznością jest precyzyjne zinwentaryzowanie drewna posuszonego na pniu oraz przystąpienie do szybkiego jego pozyskania.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Szereg uwag krytycznych nasuwa również stan hodowli lasu. Areał szkółek był większy o 6,2 proc. od planowanego; warto wyjaśnić, jakie przyczyny spowodowały to zjawisko, gdyż szkółkarstwo jest kosztowne i prowadzimy w tej dziedzinie porównaniu z innymi krajami gospodarkę rozrzutną.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Zalesienie i odnowienia wykonane zostały w rozmiarze przekraczającym o 1 proc. założenia planu. Niekorzystnie natomiast kształtuje się struktura zalesień. O 13 proc. przekroczono zadania w dziedzinie zalesiania nieużytków, co jest stosunkowo łatwe do osiągnięcia, nie wykonano planu zalesień zrębów, halizn, co w konsekwencji przynosi dalszą degradację siedlisk leśnych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Nie obserwuje się znaczniejszego postępu w meliorowaniu nadmiernie nawodnionych powierzchni leśnych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Ujemnym zjawiskiem jest również niewykonywanie od 2 lat zadań w dziedzinie plantacji topoli.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">W 1972 r. zadania dotyczące pielęgnacji lasu zrealizowane zostały w 93,4 proc. Rozmiary prac pielęgnacyjnych ustalone w planie nie obejmują wszystkich potrzeb hodowlanych i powodują tworzenie się zaległości. Na tę sytuację wpływ ma występujący w niektórych rejonach kraju brak wykonawców. Wydaje się jednak, że należałoby szerzej upowszechnić stosowany w części nadleśnictw system akordu umownego, który przy należytym nadzorze zabezpiecza dobrą jakość zabiegów pielęgnacyjnych i stosunkowo dobre zarobki. Poprawa stanu prac pielęgnacyjnych wymaga zwiększenia dyscypliny wykonawstwa i wzmocnienie nadzoru nad tymi pracami.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Podstawowe zadania w lasach niepaństwowych wykonane zostały w 1972 r. pomyślnie.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">W części dotyczącej przemysłu meblarskiego i płytowego — poseł Jan Jankowski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">W skład zespołu wchodzili ponadto posłowie: Michał Kolonowski (PZPR), Tadeusz Kwaśniewski (SD), Władysław Trybus (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Działalność gospodarcza obu gałęzi przemysłu w 1972 r. zasługująca pozytywną ocenę. Podstawowe zadania techniczno-ekonomiczne zostały przekroczone.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Przemysł meblarski, mimo znacznego wzrostu produkcji, nadal nie zaspokaja rosnącego zapotrzebowania na meble; nadal odczuwa się brak nowoczesnych, segmentowych typów mebli. Występuje rozbieżność między ofertami tego przemysłu prezentowanymi na wystawach i targach, a produkcją. Istnieją poważne możliwości zwiększenia produkcji mebli w drodze lepszego wykorzystania zdolności produkcyjnych, zwłaszcza na drugiej zmianie. Nadal budzi zastrzeżenia jakość mebli, opinia społeczna zwraca przede wszystkim uwagę na nietrwałość powłok lakierniczych. Dostawy mebli na rynek w 1972 r. nie przebiegały rytmicznie.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Przemysł płytowy uzyskałby w 1972 r. jeszcze lepsze wyniki, gdyby zdołano osiągnąć w pełni docelowe zdolności produkcyjne oddawanych do eksploatacji inwestycji. W przemyśle tym należałoby skoncentrować uwagę na dalszym uszlachetnianiu produkcji i podejmowaniu produkcji nowych wyrobów. Ma to istotne znaczenie m.in. dla przemysłu meblowego. Ze względu na znaczne ilości drobnych sortymentów drewna, których w obecnych warunkach nie można w pełni zagospodarować, przemysł płytowy powinien uzyskać większe środki inwestycyjne.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Zarówno w Zjednoczeniu Przemysłu Meblarskiego, jak i Zjednoczeniu Przemysłu Płyt, Sklejek i Zapałek konieczne jest usprawnienie i przyśpieszenie realizacji programów modernizacji zakładów; kontraktacja zakupów inwestycyjnych nadmiernie się przeciąga.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Mimo stopniowej poprawy warunków pracy, nie uzyskano w obu zjednoczeniach zakładanej poprawy wskaźnika wypadkowości, choć ilość wypadków ciężkich zmniejszyła się.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">W obu zjednoczeniach wykorzystanie czasu pracy nie jest zadowalające. Wymaga to podniesienia poziomu dyscypliny pracy, bardziej rygorystycznego przestrzegania przepisów, wyciągania konsekwencji w stosunku do osób je naruszających.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">W części dotyczącej przemysłu celulozowo-papierniczego — poseł Edmund Lehmann (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">W skład zespołu wchodzili ponadto posłowie: Ignacy Dziadek (PZPR), Stefan Matlęga (PZPR) i Stanisław Włodarczyk (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Przemysł celulozowo-papierniczy nie wykonał w pełni zadań ustalonych w planie na rok 1972 r., jednakże w stosunku do roku 1971, produkcja celulozy wzrosła o 12,2 proc., papieru — o 7,3 proc. Umożliwiło to m.in. ograniczenie importu.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">Przemysł celulozowo-papierniczy w toku realizacji planu w 1972 r. napotykał na szereg trudności, do których przede wszystkim należy zaliczyć nieodpowiedni stan techniczny części maszyn i urządzeń zarówno nowo zainstalowanych jak i będących już w eksploatacji.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">Niedociągnięcia w planowaniu inwestycji, w działalności służb inwestycyjnych i eksploatacyjnych powodowały nieosiąganie projektowanych zdolności produkcyjnych przez nowo uruchomione, bądź modernizowane zakłady.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">Przemysł celulozowo-papierniczy charakteryzuje duża płynność kadr; występują trudności z pozyskaniem wysoko kwalifikowanych pracowników przygotowanych do pracy w pełni zautomatyzowanych, stosujących nowoczesne technologie zakładach tej branży. W 1972 r. wzrosła wprawdzie wydajność pracy w tym przemyśle, nie zostały jednak wykorzystane wszystkie możliwości w tej dziedzinie; poważne rezerwy tkwią jeszcze w pełniejszym wykorzystaniu czasu pracy oraz uzbrojenia technicznego, we wdrażania do praktyki nowych rozwiązań organizacyjno-technicznych.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#Sprawozdawca">W zapleczu naukowo-badawczym tej gałęzi przemysłu kontynuowane były w 1972 r. prace nad poprawą struktury organizacyjnej i lepszym powiązaniem nauki z produkcją. Nadal jednak zbyt mały odsetek prac wdraża się do praktyki. Zaplecze to odczuwa poważne braki kadrowe.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#Sprawozdawca">Plan inwestycyjny przemysłu celulozowo-papierniczego wykonany został w 106,5 proc. Zastrzeżenia budzi efektywność inwestowania w niektórych działach tego przemysłu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Ministerstwo Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego pomyślnie zrealizowało w 1972 r. podstawowe zadania wynikające z planu oraz dodatkowe zadania produkcyjne. Wpłynęło to na rozwój szeregu dziedzin gospodarki leśnej i na pogłębienie jej integracji z rozbudowanym przemysłem drzewnym i papierniczym. Zwiększone dostawy drewna i wyrobów z drewna przyczyniły się do wzmocnienia równowagi na rynku krajowym i bilansu płatniczego w obrotach z zagranicą.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Przeprowadzone przez NIK kontrole ujawniły szereg nieprawidłowości w użytkowaniu lasu i wykorzystania drewna.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Przyspieszane pozyskiwanie niektórych sortymentów, przy nienadążaniu wywozu, sprzedaży i przerobu spowodowało tworzenie się nadmiernych zapasów ulegających deprecjacji. W wyniku realizacji wniosków pokontrolnych NIK sytuacja w tej dziedzinie w 1972 r. uległa pewnej poprawie; nadal notuje się trudności z zagospodarowaniem drewna drobno i średnio wymiarowego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Wiele uwagi poświęciła NIK gospodarce w rezerwatach i w lasach ochronnych. Areał ich jest co prawda niewielki, lasy te mają jednak ze względu na ich funkcje społeczne, wymagają specjalnej troski. Ustalenia kontroli wskazują, że większość rezerwatów i lasów ochronnych nie spełnia w dostatecznym stopniu swych funkcji pozaprodukcyjnych. NIK wskazuje na potrzebę priorytetowego traktowania zabiegów pielęgnacyjno-hodowlanych i sanitarnych w tych lasach.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Przeprowadzone przez NIK kontrole w przemyśle drzewnym koncentrowały się na problemach produkcji i zbytu mebli. Duża jest dynamika rozwoju przemysłu meblarskiego, jednak w przemyśle tym tkwią poważne rezerwy, których wykorzystywanie pozwoliłoby na pełniejsze pokrycie społecznego zapotrzebowania na dobre, tanie i funkcjonalne meble. Przyrost produkcji w nowych i modernizowanych zakładach jest często niższy od założonego, z uwagi na nieterminowe usuwanie usterek montażowych, niesprawność niektórych instalowanych maszyn i urządzeń, jak też niedostateczne przygotowanie załóg do przestrzegania nowoczesnych procesów technologicznych. Nie odczuwa się widocznej poprawy jakości mebli.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Kontrole NIK wykazały niedostateczny postęp w przeciwdziałaniu ujemnym wpływom przemysłu drzewnego na środowisko naturalne człowieka. Stwierdzono m.in., że na 58 zakładów celulozowo-papierniczych, tylko 6 ma wystarczające oczyszczalnie ścieków i odpowiednio je wykorzystuje. W przemyśle płyt pilśniowych — 4 spośród 7 istniejących zakładów odprowadzają ścieki technologiczne o nadmiernym zanieczyszczeniu. Szczególny niepokój budzi stan ochrony powietrza atmosferycznego. Ilość emitowanych pyłów i gazów przekracza dopuszczalne normy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Wyniki finansowej działalności resortu w 1972 r. były prawidłowe.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Prowadzone przez zespół kontrole sprawdzające dowodzą, że wnioski pokontrolne są prawidłowe realizowane przez resort i podległe mu zjednoczenia i przedsiębiorstwa. Prowadzę to do likwidacji źródeł powstawania nieprawidłowości i do usprawniania działalności wszystkich jednostek. Niezbędne jest jednak pogłębienie nadzoru i kontroli w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Na pytania posłów: Józefa Rodzika (PZPR), Stefana Matlęgi (PZPR), Jana Klechy (PZPR), Władysława Trybusa (ZSL), Jana Jankowskiego (PZPR), Stanisława Czudowskiego (PZPR) i Franciszka Gesinga (PZPR) odpowiedzi udzielili: wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Walenty Bartoszewicz oraz minister Jerzy Popko.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Wiceminister Walenty Bartoszewicz stwierdził m.in., że niepełne wykorzystanie niższych gatunków drewna spowodowane jest niedoborami potencjału przetwórczego. Trudności w tej dziedzinie powinny ulec złagodzeniu już w roku przyszłym.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Zdecydowana poprawa nastąpiła w dziedzinie zagospodarowania drewna opałowego. Zwiększona podaż i obniżka ceny tego drewna umożliwiają pełne zaspokojenie popytu.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Drewno z wiatrołomów, jeśli uległo dużej deprecjacji, powinno raczej użyźniać glebę w procesie rozkładu; jego wywózka z lasu jest nieopłacalna. Tego rodzaju praktykę stosuje się w innych krajach.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Dowożenie pracowników do brygad leśnych podnosi wprawdzie w pewnym stopniu koszty własne, ale zarazem przyczynia się do wzrostu wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Zmalała ilość wypadków przy pozyskiwaniu drewna dzięki mechanizacji tej pracy; wzrost ilości wypadków notuje się natomiast przy transporcie i rozładunku drewna. W resorcie opracowano program przeciwdziałania temu zjawisku.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Problemem generalnym jest równoległe ze wzrostem pozyska drewna uproduktywnienie lasu. W tej dziedzinie istnieje i jest realizowany bogaty program obejmujący m.in. nawożenie, melioracje, różne metody rekultywacji. Ustawowe uregulowania ochrony gruntów, ochrony powietrza atmosferycznego itd. również stwarzają możliwości skutecznego działania na rzecz zwiększenia produktywności powierzchni leśnej.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Z wyjaśnień udzielonych przez ministra Jerzego Popko wynika m.in., że realizację zadań resortu w roku ubiegłym i bieżącym cechuje wyższa dynamika niż założono w planie 5-letnim.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Wszystkie podległe resortowi zjednoczenia przekroczyły zadania planu wraz z dodatkowymi zobowiązaniami załóg. Dostawy na rynek wzrosły w stosunku do 1971 r. o 12 proc. Pierwszoplanowe znaczenie dla rynku wiejskiego miało przekroczenie planowanych dostaw drewna o ponad 20 proc. Zniesiono wszelką reglamentację w tym zakresie, kierując się jedynie występującym popytem; znacznie uproszczone procedurę zakupów.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Wzrosły dostawy mebli, przetworów papierniczych i artykułów szkolnych, co nie oznacza pełnego zaspokojenia zapotrzebowania na te wyroby. Import mebli stanowić ma dla krajowego przemysłu impuls do poprawy jakości. Wyciągnięte wnioski ze stale powtarzających się narzekań na poważne różnice między jakością i asortymentem mebli wystawionych na targach i oferowanych przez sklepy meblowe. Poprzednio Zjednoczenie Przemysłu Meblarskiego stało na stanowisku, że najpierw trzeba pokazać model mebla, zebrać o nim opinię, a następnie podjąć seryjną produkcję. Obecnie równocześnie z wystawieniem rozpoczyna się seryjną jego produkcję.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Zadania planu w dziedzinie eksportu zostały wykonane z nadwyżką. W skali resortu osiągnięto wzrost dodatniego salda.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Niedomagania w dziedzinie dyscypliny pracy i wzrostu absencji mają różnorodne przyczyny. Jedną z nich jest duża liczba zatrudnionych w przemyśle drzewnym tzw. chłoporobotników, a także niedostateczne przeszkolenie osób zatrudnionych przy precyzyjnych maszynach; nieumiejętna obsługa powoduje częstokroć awarie i przestoje maszyn. Podejmowane są w tej dziedzinie środki zaradcze.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">Podejmuje się również działania zmierzające do poprawy zaopatrzenia meblarstwa w materiały pomocnicze, do poprawy sytuacji magazynowej w tym przemyśle i do pełniejszego wyzyskania rezerw w produkcji surowców dla tego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#WicedyrektorZespołuNIKHenrykWronecki">W ostatnich latach znacznie usprawniono procesy inwestycyjne. Rezerwy niezagospodarowanych maszyn znacznie zmalały; opóźnienia w ich instalowaniu wynikają bardzo często z niedotrzymywania cyklu robót budowlanych. Oczekujący na montaż maszyny są należycie zabezpieczone.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanKlecha">Niepokoi stan dyscypliny pracy w podległych resortowi zakładach przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanKlecha">Wzmożenia wymaga nadzór nad efektywnym wydatkowaniem środków na postęp techniczny. Przyspieszyć trzeba tempo modernizacji przemysłu drzewnego.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełJanKlecha">Niezbędne jest zachowanie właściwych proporcji między przyrostem surowca w lesie a jego wykorzystaniem. Rozważyć należy również potrzebę dalszego uszlachetniania realizowanej przez resort produkcji eksportowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełFranciszekGesing">Niemałe znaczenie dla wzrostu absencji ma intensyfikacja produkcji rolnej. Tzw. chłoporobotnicy przywiązują obecnie większą wagę do pracy we własnych gospodarstwach. Do niedawna praca w leśnictwie stwarzała tym ludziom możliwość korzystania z bezpłatnej opieki lekarskiej, obecnie z opieki takiej korzystają z racji gospodarowania na roli. Resort musi przezwyciężyć wynikające stąd trudności, które występują zresztą i w innych działach gospodarki.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławWłodarczyk">Kwitując osiągnięcia resortu w wielu dziedzinach należałoby zwrócić uwagę na słabe punkty w jego działalności. Należy do nich niepełna realizacja zadań w dziedzinie trzebieży lasów. Trzebież i czyszczenie lasów nie mogą być oceniane tylko z punktu widzenia ekonomiki tych zabiegów; mieć trzeba przede wszystkim na uwadze wpływ tych zabiegów na stan sanitarny lasu. Od pełnej realizacji planu pielęgnacji lasów zależna jest ich przyszła produktywność.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełStanisławWłodarczyk">Ważnym zadaniem jest zalesianie terenów pozrębowych. Nie wolno dopuścić do zwiększania się zaległości w tym zakresie na korzyść zalesiania gruntów porolnych.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełStanisławWłodarczyk">Poparcia godne jest wszystko to, co czyni się na rzecz mechanizacji prac leśnych. Uwagi budzi natomiast angażowanie coraz większej ilości środków transportu w dowożenie robotników do pracy w lesie, często z rozproszonych miejsc ich zamieszkania. Względy ekonomiczne przemawiały raczej za rozwijaniem osiedlowego budownictwa mieszkaniowego dla robotników leśnych.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełStanisławWłodarczyk">Obserwacje z terenu nakazują wyrazić uznanie za zniesienie reglamentacji sprzedaży drewna dla wsi; przyniosło to w efekcie przyspieszenie rozwoju budownictwa na wsi i ułatwienia w gospodarce rolnej.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PosełStanisławWłodarczyk">Resort powinien podjąć już obecnie energiczne działania zmierzające do przygotowania załogi do obsługi maszyn w budowanej obecnie nowoczesnej fabryce płyt w Karlinie. Istnieje obawa, że niedobory w zatrudnieniu mogą utrudnić pełne wykorzystanie urządzeń tego zakładu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJózefRodzik">Dynamicznemu rozwojowi leśnictwa i przemysłu drzewnego towarzyszą również pewne niekorzystne zjawiska, zwłaszcza w dziedzinie organizacji procesów inwestycyjnych. Wciąż jeszcze zdarza się, że zakupuje się kosztowne maszyny, które czekają na zainstalowanie niekiedy nawet 2–3 lata. Trzeba skłonić wykonawców robót budowlanych, aby przyspieszyli cykle tych robót. Nawet przy właściwym zabezpieczeniu tych maszyn, każdy ich postój przynosi duże straty.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJózefRodzik">Niezadowalająca jest jakość produkcji mebli. W sprawie tej poświęcić powinien resort więcej uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełStefanMatlęga">Realizacja zadań resortu przebiegała w roku ubiegłym lepiej niż w latach poprzednich.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełStefanMatlęga">Trzeba systematycznie analizować czy prawidłowo kształtują się proporcje nakładów na modernizację produkcji i uzyskiwanych z tego tytułu efektów. Stosowanie zdobyczy postępu technicznego ma sens tylko wówczas, jeśli przynosi w efekcie wzrost wydajność pracy i korzyści ekonomiczne.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełStefanMatlęga">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1972 r. w części dotyczącej Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego. Uwagi i wnioski wynikające z dyskusji Komisja postanowiła przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>