text_structure.xml 17.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 11 kwietnia 1973 r. Komisje: Prac Ustawodawczych oraz Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradujące pod kolejnym przewodnictwem posłów Jerzego Bafii (PZPR) i Franciszka Gesinga (ZSL), rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o hodowli, ochronie zwierząt łownych i prawie łowieckim.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z ministrem Jerzym Popko; Ministerstwa Rolnictwa z wiceministrem Henrykiem Burczykiem; Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Polskiego Związku Łowieckiego z prezesem Tadeuszem Pietrzakiem, Towarzystwa Ochrony Zwierząt z sekretarzem — Ireną Kościałkowską oraz Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Leśnych i Przemysłu Drzewnego;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Wronecki.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Założenia projektu ustawy przedstawił minister leśnictwa i przemysłu drzewnego Jerzy Popko.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Nawiązując do ustawy z dnia 17 czerwca 1959 r. o hodowli, ochronie zwierząt łownych i prawie łowieckim minister stwierdził, że ustawa ta stworzyła niewątpliwie warunki do rozwoju gospodarki łowieckiej, niemniej po 14-letnim okresie jej obowiązywania system gospodarowania zwierzyną łowną wymaga zmiany.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Założeniem projektu ustawy jest stworzenie takich warunków, które gwarantowałyby dalszy rozwój ilościowy zwierzyny drobnej, poprawiły jakość zwierzyny grubej i uwzględniły racjonalne jej rozmieszczenie na terenie kraju w zależności od warunków siedliskowych. Nie mniej ważną sprawą jest rozwój racjonalnej hodowli poprzez poprawianie stanu zdrowotnego zwierzyny oraz wzbogacanie bazy pokarmowej w łowiskach zarówno leśnych, jak i polnych. Projekt określa zadania pracowników przedsiębiorstw lasów państwowych, personelu zajmującego się gospodarką łowiecką, jak również myśliwych zrzeszonych w kołach łowieckich. Poważne zadanie w zakresie ochrony i hodowli zwierzyny, jakie powierza się członkom Polskiego Związku Łowieckiego powinny zapewnić trwałe związanie się poszczególnych członków z kołem łowieckim i obwodem.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Projekt ustawy przewiduje pozyskanie zwierzyny w oparciu o zatwierdzone plany jednoroczne stanowiące wycinki planów wieloletnich. Plany te uwzględniałyby stan zwierzyny, pojemność łowiska, jak również szkody wyrządzane w uprawach rolnych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Przewiduje się również nowe rozwiązania w systemie odpłatności za szkody wyrządzane przez zwierzynę. Dotychczas myśliwi polujący szczególnie na zwierzynę grubą nie uczestniczą w pokrywaniu szkód łowieckich odpowiedzialność za wszystkie szkody ponosi państwo. Proponowane przepisy powinny wywołać większe zainteresowanie hodowlą zwierzyny, jej pozyskaniem zgodnie z planem, a jednocześnie uczynić zadość zasadzie: „kto hoduje — ten poluje” oraz partycypuje w wypłaceniu odszkodowań. Nowa ustawa przewiduje również poważne uproszczenia zarówno przewlekłego trybu szacowania szkód, jak i systemu wypłat za te szkody.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Wszyscy zarządcy i dzierżawcy obwodów łowickich zobowiązani będą do prowadzenia na własny koszt hodowli i ochrony zwierzyny na obszarach lasów państwowych, na co dzierżawcy zrzeszeni w Polskim Związku Łowieckim otrzymywać będą od przedsiębiorstw lasów państwowych corocznie określone kwoty.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Projekt ustawy przewiduje odpowiednie uprawnienie naczelników gmin w zakresie:</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">— nadzoru nad gospodarką łowiecką w gminie oraz współdziałania z administracją lasów państwowych, Polskim Związkiem Łowieckim i milicją obywatelską;</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">— rozpatrywania odwołań rolników od orzeczeń w sprawie odszkodowań łowieckich;</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">— wydawanie zezwoleń na zaoranie uszkodzonej przez zwierzynę uprawy rolnej;</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">— wydawania zezwoleń na pozyskanie zajęcy i królików w ogrodzonych szkółkach i sadach.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Projekt ustawy przewiduje znaczne zwiększenie kompetencji Polskiego Związku Łowieckiego, co wynika z większych obowiązków jakie na ten Związek nakłada projektowana ustawa. Powinien nastąpić poważny rozwój tej organizacji oparty o myśliwych terenowych rekrutujących się ze środowisk robotniczych i chłopskich, co pozwoli na dalsze umocnienie podstawowych ogniw związku, jakimi są koła łowieckie. Wszelkie poczynania w zakresie gospodarki łowieckiej prowadzone będą przy przestrzeganiu wymogów ochrony przyrody, przy nienaruszaniu równowagi biologicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">W dyskusji wzięli udział posłowie: Jan Gruszczyński (ZSL), Stefan Bełdycki (ZSL), Czesława Kotarska (PZPR), Tadeusz Kwaśniewski (SD), Władysław Trybus (ZSL), Franciszek Gesing (ZSL), Jerzy Starościak (ZSL), Jerzy Bafia (PZPR), Jan Klecha (PZPR), Stanisław Czudowski (PZPR) oraz Barbara Wojciechowska (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Podstawowymi problemami, które przewijały się w dyskusji, były kwestie odszkodowań dla użytkowników gruntów i użytków rolnych za szkody wyrządzane przez zwierzynę łowną, problemy racjonalnej, kompleksowej gospodarki hodowlanej, a także sprawa powszechności sportu myśliwskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Szczególnie wiele uwagi poświęcono sprawie odszkodowań dla rolników za szkody, wyrządzone w uprawach przez zwierzynę łowną. Podkreślano, że sprawa ta jest poruszana na niemal wszystkich spotkaniach poselskich w środowisku wiejskim.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Poseł Stefan Bełdycki (ZSL) zwrócił uwagę na konieczność komisyjnego ustalania wysokości odszkodowań; branie za podstawę do ich wypłaty szacunkowych zbiorów z poprzedniego roku może okazać się niekorzystne dla rolników.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Poseł Czesława Kotarska (PZPR) wskazała na potrzebę rozważenia możliwości ogrodzenia kompleksów leśnych — co byłoby, być może, tańsze i prostsze niż stałe wypłacanie odszkodowań; do takiego rozwiązania przychylają się także fachowcy.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">Poseł Władysław Trybus (ZSL) wskazał, że przewidywane w projekcie ustalenie odszkodowań za szkody ponoszone w okresie wczesnej wiosny w wysokości 25 proc. szacunkowej wartości przyszłych plonów nie pokryje rzeczywistych szkód poniesionych przez rolnika.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">Poseł Franciszek Gesing (ZSL) stwierdził, że najistotniejsze zmiany przepisów, zwłaszcza dotyczących odszkodowań wypłaconych za niszczone przez zwierzynę uprawy, ujęte są nie w projekcie ustawy, lecz w aktach wykonawczych, do których wydana ustawa upoważnia rząd. Są to problemy nabrzmiałe społecznie — toteż należałoby zbadać, czy proponowane w tych aktach zmiany chronią w dostatecznym stopniu interesy użytkowników gruntów rolnych.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Poseł Jerzy Starościak (ZSL) podkreślił, że zasady udziału myśliwych w odszkodowaniach wypłacanych rolnikom powinny być — jako dotyczące obowiązków powszechnych obywateli — określone w ustawie, a nie w przepisach wykonawczych. Solidarna odpowiedzialność członków koła łowieckiego za szkody prowadzić może do uchylania się od opłat jednych i łożenia nadmiernych sum przez innych myśliwych. Niesłuszna wydaje się proponowana w projekcie ustawy zasada łożenia przez koła łowieckie na refundację szkód proporcjonalnie do użytkowanej powierzchni leśnej, niezależnie od liczebności hodowanej tam zwierzyny.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">Poseł Jan Klecha (PZPR) wskazał, iż zatwierdzanie wysokości opłat za szkody, wyrządzone przez zwierzynę leśną będzie dla naczelnika gminy trudnym zadaniem; decyzje jego będą musiały uwzględniać interesy państwa i obywatela.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">Poseł Stanisław Czudowski (PZPR) podkreślił, że odszkodowania objąć powinny szkody wyrządzane przez zwierzynę leśną w urządzeniach wodno-melioracyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">Wiele miejsca poświęcono w dyskusji problemom racjonalnej, kompleksowej gospodarki hodowlanej.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#Sprawozdawca">Zdaniem posła Franciszka Gesinga (ZSL) należy rozważyć czy nie słuszniej byłoby, aby cała gospodarka hodowlana oraz łowiectwo w lasach państwowych podlegało leśnictwu, które, nadzorując i kształtując hodowlę, udzielałoby również prawa polowań. Polski Związek Łowiecki miałby w tej sytuacji w swej pieczy grunty rolne wraz z lasami prywatnymi, gdzie znajduje się tylko drobne zwierzyna. Panowałaby wówczas jasność do odpowiedzialności za wyrządzane przez zwierzynę szkody, a głównym zadaniem hodowlanym PZŁ byłoby zajęcie się właśnie zwierzyną drobną. Takie rozwiązanie pozwoli też ukształtować na znacznie niższym poziomie ponoszone przez myśliwych opłaty, udostępniając sport myśliwski szerokim rzeszom.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#Sprawozdawca">Poseł Tadeusz Kwaśniewski (SD) wskazał, że projektowana ustawa daje ministrowi leśnictwa uprawnienia tworzenia obwodów hodowlanych i likwidacji obwodów łowieckich. W przyszłym roku wygasają aktualne umowy dzierżawne kół łowieckich i PZŁ na nowo wystąpi o ich wznawianie. Rodzi się pytanie — jaką politykę zastosuje w tym względzie resort w 1974 r.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#Sprawozdawca">Znacznemu pomniejszeniu uległa rola terenowych rad narodowych w dziedzinie gospodarki hodowlanej. Ich administracyjny nadzór nie znajduje odzwierciedlenia w konkretnych uprawnieniach — jak sprawa wypłaty odszkodowań, czy prawo dzierżawienia obwodów łowieckich. Również odpowiedzialność za tzw. odstrzał zastępczy zwierzyny — w tych obwodach, gdzie jest jej zbyt wiele - przejęła od powiatowych rad narodowych administracja leśna, która sama może w tej mierze podejmować decyzje.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#Sprawozdawca">Poseł Jan Klecha (PZPR) stwierdził, iż na całość gospodarki hodowlanej powinna odpowiadać administracja i służba leśna, zawierając umowy z kołami łowieckimi, zachowując równocześnie stały nadzór nad gospodarką zwierzyną leśną.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#Sprawozdawca">Poseł Stanisław Czudowski (PZPR) podkreślił słuszność generalnego kierunku proponowanych w ustawie rozwiązań — zmierzających do racjonalizacji gospodarki łowieckiej i równoczesnego uregulowania problemu szkód wyrządzanych przez zwierzynę. Zmianą najistotniejszą będzie przejęcie całości gospodarki hodowlanej w obwodach przez Polski Związek Łowiecki, co nałoży na tę organizację poważne obowiązki. Równocześnie administracja leśna będzie mogła ingerować — przy pomocy odstrzałów zastępczych — w przypadku nadmiernego wzrostu ilości zwierzyny ponad pojemność obwodów łowieckich. Ten system powinien pozwolić na prawidłowe ukształtowanie stanu ilościowego zwierzyny i zminimalizowanie nieuniknionych szkód przez nią wyrządzanych. Wiąże się to jednak z właściwym rozumieniem i dyscypliną realizacji założeń nowelizowanej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#Sprawozdawca">Likwidacja wysokich opłat ze odstrzał na rzecz państwa oraz dotacje państwowe pozwolą uzyskać PZŁ i kołom łowieckim środki na prowadzenie gospodarki hodowlanej oraz na pokrywanie połowy odszkodowań za szkody wyrządzane przez zwierzynę łowną. Przy okazji uregulowania wymagają sprawy cen, płaconych za upolowaną zwierzynę w uspołecznionych punktach skupu dziczyzny oraz przeliczników dewizowych za polowania obcokrajowców.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#Sprawozdawca">Przy proponowanym w projekcie ustawy systemie, koła łowieckie będą musiały przyciągać ludzi miejscowych; pozwoli to na spełnienie wysuwanego od wielu lat postulatu w sprawie poprawy składu socjalnego PZŁ. Bez tego niemożliwe będzie prowadzenie przez koła łowieckie racjonalnej gospodarki hodowlanej. Zmiana dotychczasowego systemu łowiecko-hodowlanego budzi nadzieję na poprawę tej dziedziny gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#Sprawozdawca">Sprawie upowszechnienia sportu myśliwskiego poświęcił swą wypowiedź poseł Jan Gruszczyński (ZSL); wyraził on wątpliwość, czy wprowadzenie opłat na odszkodowania od członków kół łowieckich nie spowoduje, że myślistwo stanie się domeną ludzi najlepiej uposażonych.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#Sprawozdawca">Poseł Jan Klecha (PZPR) podkreślił, że myślistwo musi się stać w Polsce sportem bardziej masowym. Przykładem powszechności polowań może być Czechosłowacja, mająca 5-krotnie więcej myśliwych niż nasz kraj.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#Sprawozdawca">Dodatkowych wyjaśnień udzielili:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiceministerleśnictwaiprzemysłudrzewnegoWalentyBartoszewicz">Nowelizacja ustawy ma na celu przede wszystkim ochronę interesów rolnica. Projektodawcy kierowali się tym, by jak najlepiej rozwiązać narosły przez wiele lat problem wypłacania odszkodowań rolnikom za szkody wyrządzone przez zwierzynę łowną.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WiceministerleśnictwaiprzemysłudrzewnegoWalentyBartoszewicz">Dużym osiągnięciem będzie udostępnienie w daleko szerszej niż dotychczas skali lasów państwowych kołom myśliwskim. Jak wykazało dotychczasowe doświadczenie, spraw łowiectwa nie można załatwiać środkami administracyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WiceministerleśnictwaiprzemysłudrzewnegoWalentyBartoszewicz">Koło łowieckie, które będzie zobowiązane do udziału w odszkodowaniach za szkody wyrządzone przez zwierzynę, będzie musiało zrobić wszystko, ażeby te ograniczyć. Stanie się to bodźcem do bardziej racjonalnej gospodarki łowieckiej, której główny ciężar przejmą na siebie koła łowieckie. Do nich też będzie należała m.in. walka z kłusownictwem, dokarmianie zwierzyny i jej odstrzał. Przy tak dużych obowiązkach zrozumiałe jest, że koła łowieckie muszą się w większej niż dotychczas mierze oprzeć o członków rekrutujących się z miejscowej ludności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MinisterleśnictwaiprzemysłudrzewnegoJerzyPopko">Przy opracowaniu projektu ustawy, resort zapoznał się z całym ustawodawstwem łowieckim krajów socjalistycznych. Projekt ustawy opracowywany był przy wydatnym udziale Polskiego Związku Łowieckiego i wojewódzkich rad narodowych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MinisterleśnictwaiprzemysłudrzewnegoJerzyPopko">Nawiązując do głosów poselskich w sprawie odszkodowań za szkody wyrządzane przez zwierzynę, minister stwierdził, że Ministerstwo stoi na stanowisku pełnej odpłatności za szkody i państwo czuje się nadal odpowiedzialne za rozwiązywanie wynikłych z tych szkód problemów. Przewiduje się, że gestię nad tzw. odstrzałami wyrównawczymi przyjąć ma, w myśl projektu ustawy, od rad narodowych administracja leśna, która ma możliwości bardziej operatywnego działania; administracja ingerować będzie tylko wtedy, jeżeli koło łowieckie powiadomione o nadmiarze zwierzyny, nie wywiąże się z ciążących na nim zobowiązaniach.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MinisterleśnictwaiprzemysłudrzewnegoJerzyPopko">Działalność kół łowieckich oparta na przesłankach ekonomicznych powinna pozwolić na lepsze rozwiązywanie szeregu spraw dotychczas regulowanych środkami administracyjnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrezesPolskiegoZwiązkuŁowieckiegoTadeuszPietrzak">Związek w pełni aprobuje projekt ustawy, który zresztą był ze Związkiem konsultowany. Polski Związek Łowiecki również stoi na stanowisku, że rolnik nie powinien ponosić żadnych strat z tytułu szkód wyrządzonych przez zwierzynę łowną.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrezesPolskiegoZwiązkuŁowieckiegoTadeuszPietrzak">Komisje powołały wspólną podkomisję, której zleciły szczegółową analizę projektu i przedłożenie ewentualnych propozycji poprawek. W skład podkomisji weszli posłowie: z Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego — Tadeusz Kwaśniewski (SD), Jan Klecha (PZPR), Stanisław Włodarczyk (ZSL), Stefan Bełdycki (ZSL), Bronisław Borowy (ZSL); z Komisji Prac Ustawodawczych — Czesława Kotarska (PZPR) i Jerzy Starościak (ZSL).</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>