text_structure.xml 21.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 27 czerwca 1972 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Jana Jankowskiego (PZPR) i Stanisława Czaderskiego (PZPR) rozpatrzyła: sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1971 r. w części dotyczącej Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W obradach udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z wiceministrem Walentym Bartoszewiczem i Jerzym Knothe, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, wicedyrektor Zespołu NIK Henryk Wronecki i przedstawiciele zarządów głównych Zw. Zaw. Pracowników Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz Zw. Zaw. Chemików.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w r. 1971 w części dotyczącej Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego przedstawił wiceminister — Jerzy Knothe.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Z informacji tej wynika, że rok 1971 resort zamknął na ogół pomyślnymi rezultatami. Świadczy o tym m.in. wyższa o 8,4 proc. w porównaniu z rokiem 1970 wartość dostaw na rynek. Również w eksporcie przekroczono planowe zadania o 7 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">W leśnictwie, niezależnie od bieżącej eksploatacji lasów, szczególną uwagę zwrócono na uproduktywnienie obszarów leśnych, zagospodarowanie drobnicy, przeciwdziałanie ujemnym wpływom przemysłu na drzewostany, poprawę stanu sanitarnego lasów.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Proces pozyskiwania i wywozu drewna przebiegał w korzystnych warunkach klimatycznych. Nadmierne forsowanie tempa wykonywania planu doprowadziło jednak do tworzenia się okresowych, nadmiernych zapasów drewna. Z sytuacji tej wyciągnięto już wnioski i w bieżącym roku rytmika eksploatacji poprawiła się. Osiągnięto to m.in. dzięki szerszemu przekazaniu decyzji w sprawie kształtowania tempa pozyskiwania surowca dyrektorom Okręgowych Zarządów Lasów Państwowych. Znacznie usprawniono w leśnictwie działalność inwestycyjną, w rezultacie czego plan w tym zakresie został wykonany lepiej niż w latach ubiegłych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">W przemyśle drzewnym główny nacisk położony został w roku ubiegłym na rozwój produkcji mebli, w przemyśle papierniczym — na rozwój produkcji papierów i przetwórstwa papierniczego. Te kierunki rozwijane będą intensywnie w ciągu całej 5-latki. Ma to przynieść wzrost produkcji mebli o 65 proc., papieru i tektury o 55 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W 1971 r. nie zanotowano tradycyjnie wzrastającego zapotrzebowania na meble w IV kwartale, co spowodowało bardzo poważny wzrost zapasów mebli w handlu. Przypomniało to raz jeszcze o palącej potrzebie rozbudowy magazynów mebli zarówno w handlu, jak i w przemyśle.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Rok 1971 przyniósł również znaczną poprawę warunków socjalno-bytowych oraz stan bhp w przemyśle drzewnym.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Uwagi NIK przedstawił wicedyrektor Zespołu — Henryk Wronecki.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Jak wynika z przeprowadzonych kontroli, realizacja podstawowych zadań leśnictwa utrudniona jest niedostateczną koncentracją sił i środków; jedną z ważniejszych przyczyn tego stanu jest nadal wadliwa — mimo przeprowadzanych dwukrotnie reorganizacji, a także prowadzonych eksperymentów — struktura organizacyjna lasów państwowych. W niedostatecznym stopniu wykorzystano w 1971 roku bazę surowcową drewna tartacznego; pogorszyła się gospodarka pozyskanym tartacznym drewnem iglastym. Wskutek nagłego zwiększenia rozmiarów pozyskania tego drewna w I kwartale 1971 r. bez jednoczesnego zwiększenia wywozu, spedycji i sprzedaży, nagromadzone zostały nadmierne zapasy tego materiału, który w warunkach wiosenno-letnich ulegał szybko postępującej deprecjacji. Programowanie i organizacja pozyskiwania drewna musi być lepiej niż dotychczas korelowana z jego wywozem i przerobem w przemyśle. Konieczne jest również szybkie podejmowanie decyzji w przypadkach niebezpieczeństwa deprecjacji drewna.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Mimo sprzyjających warunków atmosferycznych, słabe były efekty zalesień i odnowień upraw w lasach państwowych. Dały tu o sobie znać niedociągnięcia w planowaniu, programowaniu, wykonawstwie, a zwłaszcza w nadzorze.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Przemysł drzewny w roku ubiegłym nie był w stanie zaspokoić w pełni rosnącego zapotrzebowania, zwłaszcza na te wyroby, które charakteryzują się wyższym stopniem przetwórstwa. Pogłębiło się ujemne saldo w obrotach z zagranicą w grupie towarów obejmujących drewno i wyroby celulozowo-papiernicze.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">W roku 1971 nie wykorzystano w resorcie około 11,5 proc. nakładów inwestycyjnych na przemysł drzewny.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Koreferat na temat realizacji planu leśnictwa i przemysłu tartacznego w 1971 r. przedstawił poseł Stanisław Czudowski (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Rok 1971 przyniósł szereg osiągnięć w gospodarce leśnej. Na podkreślenie zasługuje przyspieszenie działań mających na celu poprawę warunków pracy i socjalno-bytowych pracowników leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Obok istotnych osiągnięć wystąpiły pewne zjawiska negatywne.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Przekroczone zostały wprawdzie plany zalesień i odnowień, nie zrealizowano jednak założeń planu odnowień halizn, płazowizn i zrębów zaległych. Prowadzi to do pogłębienia degradacji siedlisk leśnych, pomniejsza produkcyjność i powoduje narastanie kosztów ich przyszłego zagospodarowania. Zastrzeżenia budzą dane dotyczące udatności zalesień, oparte na ocenach dokonywanych przez bezpośrednich wykonawców tych zalesień. Nie zostały zrealizowane plany zakładania plantacji topoli, jak również planowane zadania pielęgnacyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Z zadowoleniem przyjąć trzeba przekroczenie zadań w dziedzinie zabiegów agromelioracyjnych; wzrósł zakres nawożenia mineralnego lasów, w najbliższym czasie trzeba się jednak liczyć z trudnościami w uzyskiwaniu nawozów na te cele, w związku z rosnącym zapotrzebowaniem na nawozy ze strony rolnictwa. Zbyt wolne jest tempo przebudowy drzewostanów poddanych szkodliwemu działaniu dymów i gazów przemysłowych. Areał tych drzewostanów stanowi 3,7 proc. powierzchni leśnej kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">W 1971 r. wystąpiło niepokojące zjawisko narastania zapasów drewna w lasach i składnicach. Straty z tytułu deprecjacji tego drewna były bardzo znaczne; strat tych można było uniknąć, gdyby konsekwentnie realizowane były zamierzenia w dziedzinie integracji leśnictwa z przemysłem drzewnym, gdyby przestrzegano zasad dyscypliny produkcyjnej, gdyby pozyskanie drewna było skorelowane z możliwościami transportu i jego przerobu.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Przemysł tartaczny osiągnął niewielki tylko wzrost produkcji; przemysł ten odczuwa niedostatek sprawnie działających suszarń, w wyniku czego wysokie są bonifikaty udzielane w związku z nadmierną wilgotnością tarcicy; niezbędna jest szybka rozbudowa i unowocześnienie tego przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Koreferat nt. realizacji planu przez przemysł celulozowo-papierniczy i przetworów papierowych przedstawił poseł Stefan Matlęga (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Wartość produkcji przemysłu celulozowo-papierniczego przekroczyła w 1971 r. założenia planu. Nie wykonano jednak w pełni planu produkcji papieru, co było skutkiem nieosiągnięcia planowanej zdolności produkcyjnej nowych, oddanych do eksploatacji maszyn papierniczych, złym stanem technicznym maszyn i urządzeń zarówno w nowo uruchomionych zakładach (wady i usterki konstrukcyjne), jak i w starych, dysponujących przestarzałym parkiem oraz niedostateczną wydolnością zaplecza remontowego tego przemysłu. Nie osiągnięto zadowalającej poprawy jakości produkcji wyrobów przemysłu celulozowo-papierniczego; wpłynęła na to jakość surowców, niejednolite gatunkowo dostawy celulozy, niedostateczna sprawność maszyn, a także niedostateczna dyscyplina technologiczna wynikająca m.in. z dużej fluktuacji kadr.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">Zadania inwestycyjny w przemyśle celulozowo-papierniczym nie zostały w pełni zrealizowane. Przyczynami tego stanu rzeczy były trudności w zabezpieczeniu mocy przedsiębiorstw wykonawczych, opóźnieniu w opracowaniu dokumentacji projektowej oraz w dostawach maszyn i urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">Przekroczyła planowane wielkości wartość produkcji przemysłu przetworów papierowych i materiałów biurowych; i w tej branży wystąpiło szereg nieprawidłowości w realizacji planu, powodujących nierytmiczność dostaw na rynek krajowy jego wyrobów. Do trudności tych zaliczyć należy nieterminowość dostaw surowców papierniczych zarówno produkcji krajowej, jak i z importu, dostawy surowców złej jakości, przestarzałymi park maszynowy oraz duża płynność kadr.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Koreferat na temat realizacji zadań przez przemysł meblarski, płytowy i zapałczany przedstawił poseł Stanisław Włodarczyk (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">Przemysł płytowy nie wykonał planowanych zadań produkcyjnych. Szczególnie niepokoi niepełna realizacja planu produkcji płyt wiórowych, na które zapotrzebowanie rośnie. Niedoinwestowanie tej branży przemysłu sprawiło, że zostaliśmy w ciągu ostatnich lat wyprzedzeni przez wiele państw i mamy obecnie trudności nie tylko z utrzymaniem zagranicznych rynków zbytu, lecz również z zaopatrzeniem własnego. Niezadowalająca jest jakość wytwarzanych płyt; obecnie za granicą produkowane są płyty wiórowe daleko lepsze, a przede wszystkim cieńsze aniżeli u nas. Należałoby rozbudować tę gałąź przemysłu i zapewnić odpowiedni poziom jakości jego produkcji, lepsze jej przystosowanie do potrzeb przemysłu meblarskiego, głównego — obok budownictwa — odbiorcy tych wyrobów. Rozbudowując zakłady produkujące płyty wiórowe zapewnić trzeba prawidłową ich lokalizację; szczególnie predestynowane do rozwoju tej gałęzi przemysłu wydaje się np. woj. koszalińskie, z uwagi na istniejącą tam bazę surowcową, dogodne połączenia komunikacyjne, a także kadry i wolne tereny pod lokalizację nowych obiektów.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">Przemysł meblarski wykonał w ub. roku swoje zadania planowe w 99,7 proc., co należy uznać za rzeczywiste osiągnięcie, jako że były to zadania napięte i znacznie wyższe niż w r. 1970. Rok miniony był korzystny dla przemysłu meblarskiego, także na odcinku handlu zagranicznego. Tym bardziej warto wskazać na szereg drobnych, ale dokuczliwych bolączek, które pomniejszają efekty uzyskiwane w branży meblarskiej; farby, lakiery, druty sprężynowe oraz okucia i inne akcesoria niezbędne przy produkcji mebli nadal nie odpowiadają wymogom jakościowym. Fabryki akcesoriów meblarskich w Chełmnie i Radomsku nie dostarczają zamówionych ilości.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">Park maszynowy zakładów meblarskich prezentuje się nie najgorzej. I tu jednak daje o sobie znać brak części zamiennych. Zły jest natomiast stan budynków. Coraz ostrzej rysuje się problem magazynów.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełFranciszekGesing">Uzasadnione zaniepokojenie budzi niedostateczna zdolność przerobowa przemysłu tartacznego, powodująca straty przy przerobie drewna. Konsekwencje takiego stanu są poważne. Należy szukać możliwości zwiększenia nakładów na modernizację i rozwój tego przemysłu. Z podobnie niekorzystną sytuacją mamy do czynienia również w przemyśle drzewno-papierniczym. Cykle inwestycyjne są tu od wielu lat przekraczane. Również dochodzenie do pełnych zdolności produkcyjnych trwa zbyt długo. Nie tylko resort leśnictwa i przemysłu drzewnego ponosi za to odpowiedzialność. Tym bardziej wydaje się uzasadnione przedstawienie tej sytuacji Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefRodzik">Na tle różnych osiągnięć ubiegłego roku, rysują się również i zjawiska niepokojące; należy do nich m.in. nadmierne zużycie surowca w przemyśle celulozowym, podczas gdy analogiczne wskaźniki w innych krajach - maleją. Trudno również usprawiedliwić niedostateczny stopień zużycia odpadów przy produkcji celulozy. Zastrzeżenia budzi gospodarka makulaturą. Niepokoją również sygnalizowane przez Najwyższą Izbę Kontroli negatywne zjawiska w gospodarce leśnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełWładysławPopiołek">Zwiedzenie kilku zakładów przemysłu papierniczo-celulozowego uświadamia, jak wiele zaległości jest tam do odrobienia, tak w zakresie modernizacji parku maszynowego, jak i w zakresie poprawy warunków socjalno-bytowych. Ciężkie warunki pracy rzutują na wydajność pracy, są również przyczyną wysokiej fluktuacji załóg.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełIgnacyDziadek">Więcej troski poświęcić trzeba zapewnieniu osiągnięcie przez nowo uruchamiane zakłady przemysłu papierniczego w Świeciu i Kostrzynie docelowych zdolności produkcyjnych. Poczynić należy starania zmierzające do uruchamiania produkcji maszyn dla przemysłu płytowego. Unowocześnienie tej produkcji powinno się przyczynić do poprawy jakości wyprodukowanych płyt, a przede wszystkim zmniejszenia ich grubości.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełIgnacyDziadek">W IV kwartale ub. roku obserwowano spadek sprzedaży mebli. Należałoby zbadać przyczyny tego zjawiska.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełIgnacyDziadek">Konieczne jest zwiększenie zakresu zabiegów pielęgnacyjnych w lasach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełWładysławPopiołek">Stosunkowo duży jest u nas jeszcze import podkładów kolejowych; istnieją możliwości zwiększenia ich krajowej produkcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMichałKolanowski">Przemysł meblarski niechętnie podejmuje produkcję nowych rodzajów mebli. Pamiętać trzeba, że zapotrzebowanie rynku na meble jest bardzo elastyczne, zmieniają się gusty konsumentów i konieczne jest szybsze dostosowywanie produkcji mebli do potrzeb rynku. Konieczne jest też zaktywizowanie biur konstrukcyjnych przy większych zakładach przemysłu meblarskiego. Należałoby organizować specjalne zespoły, które zajmowałyby się projektowaniem nowych typów mebli produkowanych nie tylko przez kluczowy, lecz również przez mniejsze zakłady meblarskie podległe spółdzielczości pracy i przemysłowi terenowemu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełMichałKolanowski">Wciąż jeszcze zbyt wiele krytycznych uwag słyszy się na temat jakości i estetyki produkowanych u nas mebli. Poprawa jakości mebli w dużej mierze uzależniona jest od poprawy jakości różnego rodzaju akcesoriów służących do wykańczania mebli. Chodzi tu o okucia, uchwyty, zawiasy, które powinny być elementem zdobiącym, a nie szpecącym meble. Poprawić należy również jakość materiałów, przeznaczanych na pokrycie mebli.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełMichałKolanowski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceministrowie leśnictwa i przemysłu drzewnego — Walenty Bartoszewicz i Jerzy Knothe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">W koreferatach i w toku dyskusji podkreślano postęp, jaki uzyskany został na wielu odcinkach w leśnictwie oraz w przemyśle drzewnym. Wskazano zarazem na szereg zjawisk negatywnych, które utrudniają i hamują rozwój poszczególnych branż tego działu gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">Problemem, mającym szczególne znaczenie jest zapewnienie racjonalnego zagospodarowania drewna. Niepokoi zarówno żywiołowość w jego pozyskiwaniu jak i opóźniona reakcja na obserwowane w tej dziedzinie nieprawidłowości ze strony służb odpowiedzialnych za gospodarkę kraju.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">W uwagach skierowanych do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów należałoby wskazać na potrzebę dalszego rozwoju przemysłu celulozowo-papierniczego, a także przemysłu tartacznego, którego możliwości są obecnie nader skąpe i negatywnie rzutują na dalsze etapy produkcji przemysłu drzewnego.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">Propozycje te poparł poseł Jan Klecha (PZPR), jego zdaniem, należałoby w tych uwagach wskazać również na potrzebę intensyfikacji tych wszystkich prac, które prowadzą do przyrostu drzewostanu.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1971 r. w części dotyczącej leśnictwa i przemysłu drzewnego. Komisja postanowiła skierować do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów uwagi wynikające z przebiegu obrad.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">W kolejnym punkcie porządku obrad. Komisja rozpatrzyła i przyjęła informację przedstawioną przez wicedyrektora Zespołu Rolnictwa i Leśnictwa NIK - Henryka Wroneckiego o działalności Zespołu w roku 1971 w zakresie stanowiącym przedmiot zainteresowań Komisji.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">Kontrole przeprowadzone przez NIK w r. 1971 koncentrowały się na sprawności dostaw rynkowych i na możliwości ich zwiększenia przez uruchamianie rezerw wzrostu produkcji, a zwłaszcza przez wykorzystanie zasobów surowcowych i materiałowych oraz zdolności produkcyjnych, a także przez likwidację opóźnień kluczowych inwestycji resortu.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">W 1971 r. uwaga Zespołu była skoncentrowana na następujących 7 tematach:</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">— zarządzanie i gospodarowanie w lasach państwowych,</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">— realizacja zalesień i odnowień,</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">— osiąganie projektowanej produkcji w nowych obiektach przemysłu drzewnego,</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">— oszczędność węgla i energii elektrycznej w przemyśle drzewnym,</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">— dodatkowa produkcja mebli na zaopatrzenie rynku,</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">— realizacja wniosków z kontroli pozyskanie drewna,</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">— działalność kontroli wewnętrznej w lasach państwowych.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">Skontrolowano ogółem 80 jednostek, wysyłając 110 wystąpień, a ponadto ważniejsze wyniki kontroli ujęto w 2 opracowaniach zbiorczych.</u>
          <u xml:id="u-8.16" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">Zorganizowano 17 narad pokontrolnych, głównie na szczeblu wojewódzkim i centralnym; pozwoliło to na zaznajomienie szerokiego aktywu z wynikami kontroli i poważnie przyczyniło się do przyspieszenia realizacji wysuniętych wniosków.</u>
          <u xml:id="u-8.17" who="#PrzewodniczącyobradomposełStanisławPłudowski">W doborze tematów kontroli, Zespół kierował się i kierować się będzie nadal węzłowymi zadaniami postawionymi przed tym działem gospodarki narodowej w uchwałach partii. W możliwie najszerszej mierze korzysta się z inspiracji Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>