text_structure.xml 8.01 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 5 grudnia 1975 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi obradująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1976 r. Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej w części dotyczącej gospodarki morskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z wiceministrem Stefanem Perkowiczem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz wicedyrektor Zespołu NIK Leon Iwanicki.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Założenia projektu planu i budżetu Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej w części dotyczącej gospodarki morskiej przedstawił wiceminister Stefan Perkowicz.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Podstawowe kierunki działania gospodarki morskiej w 1976 r. to:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- dalsze dostosowywanie rozwoju floty handlowej i portów morskich do tempa wzrostu przewozu ładunków oraz do ich struktury geograficznej i towarowej oraz zapewnienie niezbędnej rezerwy potencjału przewozowego i przeładunkowego zarówno na dziś dla wysoko opłacalnego eksportu usług jak też w aspekcie prognostycznym, - uwzględnienie nowoczesnych rozwiązań wynikających z postępu techniczno-ekonomicznego zarówno w strukturze i formach eksploatacji floty, jak też w technologii obsługi ładunku w całym procesie transportowym.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- zapewnienie coraz wyższego poziomu połowów poprzez eksploatację nowych łowisk przy wykorzystaniu uprzemysłowionej floty rybackiej oraz zapewnienie zagospodarowania surowca rybnego poprzez harmonijny rozwój wszystkich ogniw gospodarki rybnej współpracujących w procesie transport-przetwórstwo-przechowalnictwo-zbyt.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Projekt planu na 1976 r. zakłada zwiększenie stanu floty o 15 statków; tonaż floty osiągnie w końcu 1976 roku - 4.283 tys. DWT. Flota ta przewiezie o 17 proc. więcej ładunków niż w roku bieżącym. Ta wysoka dynamika przewozów zapewnia obsłużenie flotą krajową transportu towarów polskich drogą morską w 55,2 proc. Flota polska zaangażowana będzie ponadto w transporcie rosnącej masy ładunków tranzytowych i ładunków obcych w obrocie między obcymi portami.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Założenie wysokiej dynamiki usług przewozowych w żegludze morskiej - jak również wynikającej stąd wysokiej dynamiki wpływów jest wynikiem konsekwentnie realizowanego dążenia do przebudowy struktury tonażu w kierunku zwiększenia w nim udziału statków specjalistycznych bardziej przystosowanych do specyfiki ładunków i warunków eksploatacyjnych na określonych trasach, z którymi te ładunki są powiązane. Pozwoli to na lepsze wykorzystanie tonażu, przyspieszenie rotacji i wzrost efektywności gospodarowania potencjałem przewozowym.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Wysokie mobilizujące zadania stawiane są w projekcie planu na 1976 r. przed portami morskimi. Wielkość przeładunków wzrosnąć ma o ok. 5 mln ton w porównaniu z rokiem bieżącym. Wzrost ilości ładunków bardziej pracochłonnych w obsłudze, a stąd wysokotaryfowych pozwala założyć w planie na 1976 rok wartość usług w wysokości o 11,2 proc. większej niż w roku bieżącym.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Założony na rok 1976 poziom przeładunku rudy oraz zboża i pasz stwarzać będzie w portach duże napięcia, gdyż w tych grupach towarowych istnieje niedobór zdolności przeładunkowych, który nie będzie jeszcze w następnym roku uzupełniony. Sprostanie zwiększonym w tych grupach towarowych zadaniom wymagać będzie podejmowania na bieżąco szeregu przedsięwzięć organizacyjno-manipulacyjnych na wszystkich etapach procesu przeładunkowo-transportowego. Przedsięwzięcia te będą musiały być podejmowane przez wszystkich uczestników obrotu morskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Duży nacisk w planie kładzie się na zapewnienie odpowiedniej ilości masy towarów rybnych na rynek krajowy. Połowy ryb morskich mają być o 9,5 proc. większe niż w roku bieżącym. Zwiększenie połowów osiągnięte zostanie w drodze rozszerzenia zasięgu rybołówstwa polskiego na nowe, uprzednio zbadane w wyprawach naukowo-badawczych łowiska. Wymagać to będzie usprawnienia organizacji połowów, usprawnienia obsługi floty łowczej przez statki pomocnicze, jak również szeregu innych przedsięwzięć mających na celu dostosowanie się do przedłużonego czasu pracy statków łowczych oraz do połowów ryb niekonsumpcyjnych przeznaczonych na białko spożywcze.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W dziedzinie przetwórstwa zakłada się podjęcie produkcji nowych rodzajów przetworów rybnych, co wiąże się z połowami nowych gatunków ryb; dzięki temu wyrównywany będzie niedobór podaży asortymentów tradycyjnie uznanych na rynku krajowym.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Rok 1976 będzie również okresem wdrożeń w dziedzinie produkcji białka spożywczego i farszy rybnych oraz wykorzystania ich dla celów konsumpcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Łącznie na rynek krajowy dostarczonych zostanie w 1976 r. 254 tys. ton towarów rybnych, tj. o 7,6 proc. więcej niż w roku bieżącym.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Podstawowym założeniem planu inwestycyjnego na 1976 rok jest zabezpieczenie nakładów na inwestycje kontynuowane. Znacznie rośnie w 1976 r. w porównaniu z rokiem bieżącym udział nakładów na porty morskie (z 15 proc. do 28 proc.) oraz na gospodarkę rybną (z 10 proc. do 34 proc.).</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Również zwiększone środki przeznacza się na inwestycje socjalne i mieszkaniowe.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Józef Kijowski (ZSL), Jan Mendalka (PZPR), Ludwik Janczyszyn (PZPR), Michał Trejgis (ZSL), Jan Szymański (PZPR), Bolesław Rakowski (PZPR), Ryszard Wasik (PZPR), Mirosław Żurek (ZSL) oraz wicedyrektor Zespołu NIK - Leon Iwanicki; dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej - Stefan Perkowicz i dyrektor departamentu w tym resorcie - Zdzisław Nowicki.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W dyskusji wyrażono opinię, że projekt planu jest ambitny. Zakłada napięte, a jednocześnie mobilizujące zadania. Za słuszne i prawidłowe uznano rozbudowę potencjału przewozowego i przeładunkowego oraz unowocześnienie gospodarki morskiej w oparciu szerokie wykorzystanie osiągnięć postępu naukowo-technicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Ponadto poruszano w dyskusji problemy:</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- zapewnienia dopływu kwalifikowanych kadr do przedsiębiorstw gospodarki morskiej;</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- realizacji inwestycji portowych i modernizacji prac przeładunkowych;</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- rozwoju zaplecza lądowego gospodarki rybnej;</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- sytuacji w dziedzinie remontów statków.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1976 r. Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej w części dotyczącej gospodarki morskiej w brzemieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>