text_structure.xml 31 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 5 lutego 1975 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Pińkowskiego (PZPR), rozpatrywała problemy równowagi pieniężno-rynkowej w 1975 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- przedstawiciele sejmowej Komisji Handlu Wewnętrznego,</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z I zastępcą przewodniczącego Komisji Planowania - Kazimierzem Secomskim i zastępcą przewodniczącego Tadeuszem Gradowskim, Ministerstwa Finansów z ministrem Henrykiem, Kisielem i wiceministrem Józefem Gabjanem, Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług z ministrem Edwardem Sznajdrem, dyrektor Zespołu NIK - Janusz Nowicki.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Podstawą obrad stanowiły przedstawione uprzednio Komisji materiały informacyjne Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, które omówił zastępca przewodniczącego Komisji Planowania - Tadeusz Gradowski.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Sprawozdawcą podkomisji był poseł Zdzisław Balicki (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Plan na rok 1975 zakłada kontynuację polityki dynamicznego rozwoju kraju, w tym także dynamicznego wzrostu dochodów realnych społeczeństwa, przy równoczesnym umocnieniu zewnętrznej i wewnętrznej równowagi polskiej gospodarki. Jego wykonanie oznaczać będzie znaczne przekroczenie zadań, założonych w planie 5-letnim. Przeciętna płaca realna wzrośnie na koniec 5-latki o ponad 40 proc. w stosunku do 1970 r., wobec zakładanych 18 proc., zaś wartość sprzedaży towarów i usług wyprzedza założenia planu 5-letniego o dwa lata. Przez cały okres pięciolecia szczególne znaczenie miało zapewnienie równowagi pieniężno-rynkowej, tj. stworzenie warunków do udźwignięcia przez naszą gospodarkę tak szybkiego wzrostu dochodów; wymagało to szybkiego wzrostu ilości i poprawy jakości towarów rynkowych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Nie do uniknięcia było w związku z tym powstawanie różnorodnych problemów i napięć, których przezwyciężeniu rząd i Sejm poświęcały największą uwagę. Są to przede wszystkim problemy wynikające z takiego wzrostu, popytu, który charakteryzuje się nie tylko szybkim wzrostem ilościowym, lecz również istotnymi zmianami strukturalnymi, które wyrażały się m.in. coraz większym zapotrzebowaniem na towary wyższego rzędu, lepsze i nowocześniejsze. Za tymi rosnącymi potrzebami nie może jeszcze w pełni nadążyć nasza gospodarka. Nie możemy w pełni sprostać rosnącemu popytowi na różnego rodzaju nowości, na wiele dóbr trwałego użytku, na mieszkania i ich wyposażenie, na mięso i jego przetwory, na środki do produkcji rolnej.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Rząd opracował program umocnienia równowagi pieniężno-rynkowej w 1975 roku i podjął na tym polu szeroką działalność organizatorską.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Niemałe możliwości zwiększenia produkcji poszukiwanych towarów rynkowych tkwią w uruchomieniu rezerw w mechanizowanych i nowouruchamianych zakładach, w przyspieszeniu inwestycji, w likwidacji tzw. wąskich gardeł, przede wszystkim zaś - w gospodarności i inicjatywie załóg.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Odwoływanie się partii i rządu do tej gospodarności i inicjatywy spotykało się zawsze z szerokim odzewem i z pewnością przyniesie cenne wartości również w roku bieżącym. Świadczą o tym pierwsze odpowiedzi załóg na list Edwarda Gierka i Piotra Jaroszewicza. Rzecz w tym, by w wyniku realizacji podejmowanych zobowiązań rynek otrzymywał towary rzeczywiście poszukiwane, żeby znaczna część tej produkcji osiągana była dzięki wykorzystaniu zaoszczędzonych materiałów. Szczególnie ostro problem ten występuje w przemyśle lekkim, najbardziej wrażliwym na zmienność mody i różnorodność gustów.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Niezależnie od tej wielkiej akcji polityczno-gospodarczej, podejmowane są również inne kroki na rzecz wzbogacenia dostaw towarów na rynek. Opracowany został dodatkowy program produkcji wyrobów rynkowych przemysłu maszynowego na lata 1975-1976; przeznaczono na ten cel ponadplanowe środki.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Jest to problem niezwykle istotny, ponieważ musimy intensywnie poszukiwać wszelkich możliwości pokrywania potrzeb średniozamożnej rodziny, stającej się trzonem społeczeństwa polskiego, potrzeb, na zaspokojenie których gromadzi się środki w ciągu 3-4-5 lat.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Przewiduje się pewien wzrost importu artykułów rynkowych. Import ten limitowany jest naszymi możliwościami płatniczymi. Coraz bardziej interesującym partnerem stają się w tej dziedzinie kraje rozwijające się.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Założona wielkość zaopatrzenia rynku w mięso i jego przetwory pozwoli osiągnąć poziom spożycia na 1 mieszkańca w wysokości 68 kg, wobec 65,5 kg w roku ubiegłym. Mimo że jest to o 5 kg więcej niż ustalał plan 5-letni, ciągle rosnący popyt na mięso nie będzie w pełni zaspokojony, w tej sytuacji trzeba bardziej aktywnie lansować sprzedaż drobiu, którego podaż ma wzrosnąć o 28 proc. oraz niektórych substytutów mięsa. Warto np. rozszerzyć sprzedaż drobiu w gastronomii, instalować więcej rożnów, zwiększać dostawy drobiu schładzanego kosztem mrożonego. Lepsze zaopatrzenie sklepów w poniedziałki bezmięsne pozwoliłoby zwiększyć sprzedaż substytutów mięsa.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Równocześnie kontynuować trzeba działania pobudzające rozwój produkcji zwierzęcej. Rząd działania takie podejmuje. Należy jeszcze baczniej obserwować Wszystkie zachodzące w tej dziedzinie zjawiska, rozpoznawać przyczyny wahań w rozwoju hodowli i skutecznie im przeciwdziałać.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Wzmagać trzeba w miarę powstających możliwości tempo inwestowania w dziedzinie hodowli w sektorze uspołecznionym, jak również kontynuować wysiłki na rzecz poprawy zaopatrzenia wsi w środki produkcji, zwłaszcza w maszyny i urządzenia oraz materiały budowlane, gdyż jest to nieodzowny warunek podtrzymywania w gospodarstwach chłopskich tendencji do intensyfikacji produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W miarę wzrostu dochodów ludności coraz większe staje się jej zapotrzebowanie na usługi. Systematycznej kontroli wymaga w związku z tym realizacja programów ich rozwoju opracowanych przez ministrów i wojewodów. Chodzi tu zwłaszcza o terminową realizację rozbudowy sieci punktów usługowych, jak i jej wykorzystanie.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Coraz większego znaczenia dla całej gospodarki nabiera działalność handlu, rozwój jego bazy materialnej, techniki, metod zarządzania i organizacji oraz stan jego kadr. Nakłady na te cele wzrastają, nie są jednak wystarczające. W tej sytuacji szczególnego znaczenia nabiera konieczność wykorzystania wszystkich wewnętrznych rezerw w handlu, jak również pełne wykonywanie zaplanowanych inwestycji. W obecnym stanie rzeczy nie stać nas na niekonieczną likwidację sklepów. W roku 1974 - 42. proc. nowych lokali sklepowych poszło na odtworzenie tego, co zlikwidowano.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Pod koniec roku 1974 zarysował się dość znaczny wzrost zapasów w handlu; trzeba dokonać gruntownego przeglądu ich struktury i podjąć energiczne wysiłki na rzecz szybkiego ich upłynnienia,~ ~zwłaszcza tych towarów przemysłowych i spożywczych, które znajdują się we względnej obfitości. Istnieje takich artykułów sporo; należą do nich tkaniny wełniane i jedwabne, niektóre gatunki obuwia, adaptery i niektóre typy sprzętu radiowo-telewizyjnego, nawet niektóre rodzaje mebli.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Równowagę pieniężno-rynkową prowadzona przez rżąc, wspiera przemyślana polityka finansowa. Pewnemu ograniczeniu ulegają kredyty na zakupy ratalne, rozszerzany jest natomiast system przedpłat. Utrzymuje się na poziomie ubiegłorocznym wielkość kredytów udzielanych na indywidualne budownictwo mieszkaniowe. Wzrastają kredyty obrotowe i inwestycyjne dla rolnictwa. Towarzyszyć temu musi większa dyscyplina w spłacie kredytów.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">W dziadzinie finansów największy ciężar gatunkowy ma racjonalna gospodarka funduszem płac.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Działania służące umocnieniu równowagi pieniężno-rynkowej muszą być i są podejmowane już od początku roku. Zarysowały się tu pewne pozytywne zjawiska gospodarcze, które wpływają na umocnienie tej równowagi. Jest to przede wszystkim szybki rytm produkcji znajdującej wyraz w dobrych wynikach osiągniętych w styczniu, w przyspieszaniu i kończeniu w roku bieżącym wielu ważnych dla zaopatrzenia rynku inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełKonstantyŁubieński">Zapoczątkowana w 1970 r. polityka wzrostu płac stanowi stały element naszej strategii gospodarczej. Wynika to z przyjętego podstawowego założenia dwuczłonowym tj. społecznym i gospodarczym rozwoju kraju. Ta spójność powinna być traktowana nadal jako kanon polityki gospodarczej. Wiąże się to ściśle z zapewnieniem równowagi pieniężno-rynkowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełKonstantyŁubieński">Należy zwrócić szczególną uwagę na zapewnienie rynkowi artykułów mogących odciążyć popyt na towary deficytowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanKamiński">Dokonywane w bieżącej 5-latce posunięcia zmierzające do zwiększenia siły nabywczej ludności, poprzedzone były każdorazowo rozważną analizą możliwości zrównoważenia tego wzrostu zwiększoną produkcją towarów rynkowych i zakresem świadczonych usług. Konsekwentna realizacja takiej polityki, pozwoliła na utrzymanie i umocnienie równowagi pieniężno-rynkowej, przy pewnych niedoborach w niektórych grupach towarów. Jest to tym bardziej godne podkreślenia, że w stosunku do 1970 r. obroty handlu uspołecznionego wzrosty niemal 2-krotnie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanKamiński">Wielkie znaczenie dla umocnienia równowagi rynkowej ma zaspokojenie zapotrzebowania rynku wiejskiego. Dzięki przyjęciu przez rząd zasady planu otwartego i wynikającej stąd możliwości bardziej operatywnego działania, stało się możliwe skierowanie na wieś dodatkowych dostaw węgla, stanowiącego jeden z podstawowych czynników rozwijania hodowli. Sprzyja temu również zapewnienie dodatkowych dostaw pasz. Przemysł budowlany nadrobił w grudniu zaległości w dostawach cementu przy zwiększeniu dostaw innych materiałów budowlanych. Powinno to stworzyć lepsze warunki dla rozwijania budowy pomieszczeń inwentarskich.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełJanKamiński">Wchodzimy w rok 1975 z lepszym stanem zapasów artykułów rynkowych. Zapewnić trzeba realizację przez poszczególne gałęzie przemysłu zaległych dostaw. Podatkowe zobowiązania produkcyjne załóg stworzą warunki dalszego umocnienia równowagi pieniężno-rynkowej, a równocześnie realizacji szerokiego programu socjalnego.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełJanKamiński">Istotną rolę w rozprowadzeniu rosnącej masy towarów rynkowych odgrywa sieć handlu i sprawną obsługa. Niezbędne jest utrzymanie należytego tempa inwestowania w rozwój tej sieci; od podstaw tworzyć trzeba tę sieć w nowych ośrodkach przemysłowych; bogatszy asortyment towarów rynkowych wymaga innych niż stosowane dotychczas form ekspozycji, większych powierzchni itp. Usprawniać trzeba transport artykułów rynkowych.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosełJanKamiński">Należałoby bardziej uświadamiać społeczeństwu, jak trudna i odpowiedzialna jest praca osób zatrudnionych w handlu. Do trudu tego odnieść się należy z większym uznaniem. Kultura obowiązywać powinna po obu stronach lady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJózefPękala">Podjęte w ostatnich latach decyzje, których realizacja pozwoliła na osiągnięcie wysokiego tempa wzrostu płac realnych, były wyważone i nie powodowały perturbacji na rynku. Umocnienie równowagi pieniężno-rynkowej przynieść powinien rok bieżący.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełJózefPękala">Notuje się nadmierny wzrost zapasów niektórych artykułów przemysłowych. Wpłynęły na to zarówno pewne opóźnienia w realizacji dostaw artykułów niezbędnych na sezon zimowy, jak i słabszy popyt na te artykuły z powodu łagodnej zimy. Należy podjąć możliwe jeszcze kroki w celu rozładowania tych nadwyżek.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełJózefPękala">Obserwuje się wzmożony popyt na artykuły rynkowe o wyższym standardzie. Trzeba dołożyć starań, by tego rodzaju towary były dostarczane do sieci detalicznej.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełJózefPękala">Mimo trudności rynek mięsny jest w pewnej mierze ustabilizowany; przy niewątpliwych brakach asortymentowych, mięsa i przetwory mięsne znajdują się w ciągłej sprzedaży.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełJózefPękala">Istotne znaczenie ma rozwój sieci handlu. Zwrócić trzeba szczególną uwagę na terminowe przekazywanie do użytku nowowznoszonych obiektów handlowych i gastronomicznych. W województwie krakowskim wykorzystuje się wszystkie nadające się na sklepy lokale, odbierając je innym użytkownikom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełLeonJanczak">Na uznanie zasługują wysiłki rządu zmierzające do umocnienia równowagi rynkowej. Zbyt wolno jednak dokonują się u nas zmiany w strukturze spożycia; proporcje między zakupami artykułów spożywczych i przemysłowych pozostają w zasadzie bez zmian. Zwiększenie podaży poszukiwanych artykułów przemysłowych mogących mieć istotniejszy wpływ na zmianę struktury spożycia, zależy od intensywniejszego inwestowania w te działy produkcji, które te artykuły wytwarzają. W dalszym ciągu więc oczekujemy na żniwo polityki inwestycyjnej, które miałoby wyraźny i skuteczny wpływ na kształtowanie popytu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełBolesławStrużek">Ludność rolnicza dysponuje pewnymi rezerwami pieniężnymi, które pragnęłaby przeznaczyć na zakup artykułów służących zwiększeniu produkcji rolnej oraz artykułów inwestycyjnych. W tej ostatniej grupie towarów niedostatki są największe.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełBolesławStrużek">Również inne grupy ludności dysponują określonymi środkami finansowymi, które, podobnie jak ludność rolnicza, mogłyby przeznaczyć na inwestycje. Dotyczy to przede wszystkim inwestowania w spółdzielcze indywidualne budownictwo mieszkaniowe, a także inwestowania w artykuły konsumpcyjne trwałego użytku.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełBolesławStrużek">Obserwuje się dysproporcje dochodów pieniężnych ludności wiejskiej, zarówno w przekroju grup społeczno-ekonomicznych, jak i w przekroju regionalnym. Gruntowniejsze badanie tej tematyki i wynikające z tego wnioski mogłyby być jedną z podstawowych przesłanek kształtowania form oddziaływania na rynek wiejski.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełBolesławStrużek">W związku z aktywizacją handlu zagranicznego, zarówno w zakresie eksportu, jak i importu, należy zwrócić uwagę na tworzenie lub rozbudowę placówek i instytucji będących w stanie operatywnie opracowywać prognozy kształtowania się koniunktur na rynkach zagranicznych. Zainwestowane w to środki mogą bardzo szybko przynieść efekty.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PosełBolesławStrużek">Podjąć trzeba badania, w jaki sposób zwiększanie się liczby dni wolnych od pracy wpływa na kształtowanie się obrotów w handlu i gastronomii.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PosełBolesławStrużek">Cennym uzupełnieniem sieci handlowej byłoby tworzenie sklepów firmowych sprzedających towary określonego producenta. Istniejące już takie sklepy cieszą na się na ogół dobrą opinią wśród konsumentów. Takie formy handlu zwiększają odpowiedzialność producenta.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PosełBolesławStrużek">Minister finansów - Henryk Kisiel: Działalność resortu finansów służąca umacnianiu równowagi pieniężno-rynkowej znajduje wyraz w rozwijaniu systemu oszczędzania, w polityce kredytowej, w polityce podatkowej oraz w polityce ubezpieczeniowej.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PosełBolesławStrużek">W bieżącym roku zamierza się wprowadzić nowe atrakcyjne formy oszczędzania, zachęcające ludność do powierzania nadwyżek pieniężnych PKO.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PosełBolesławStrużek">W zakresie polityki kredytowej, zamierza się rozwijać przede wszystkim kredytowanie rolnictwa. Wielkość kredytów inwestycyjnych dla rolnictwa jest limitowana tylko ilością materiałów budowlanych i możliwościami, wykonawstwa.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#PosełBolesławStrużek">Działalność produkcyjną i inwestycyjną rolnictwa stymuluje również nasza polityka podatkowa. Wpływy podatkowe stanowią niewielką tylko część dochodów budżetu państwa. Polityka podatkowa przewiduje m.in. obciążanie świadczeniami na rzecz państwa wygórowanych, nie zawsze uzasadnionych dochodów niektórych jednostek.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#PosełBolesławStrużek">Rozwijanie systemu ubezpieczeń (poza ubezpieczeniami społecznymi) jest charakterystyczne dla każdego nowoczesnego państwa. Nie opracowaliśmy jeszcze takich form, które sprzyjałyby szerszej popularyzacji tej formy usług. Problem ten będzie stopniowo rozwiązywany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełHenrykStawski">W 1975 r. dochody ludności mają zwiększyć się o około 10 proc. a zwiększenie planowanych dostaw towarów i usług na rynek ma wynieść około 12 proc. Zapewnia to globalną równowagę rynkową, nie gwarantuje jednak pokrycia zapotrzebowania na niektóre towary i usługi. Na tych dziedzinach, w których występują niedobory koncentrować trzeba szczególną uwagę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełHenrykStawski">Coraz większe jest zapotrzebowanie na towary wysokiej jakości. Tymczasem wciąż jeszcze widzimy w sklepach wiele artykułów o niskiej jakości. Niektóre z nich produkowane są z wartościowych, czasem nawet importowanych surowców. Producentami wyrobów złej jakości bywają najczęściej spółdzielnie pracy i małe zakłady przemysłu terenowego. Wstrzymywanie produkcji towarów złej jakości staje się nakazem chwili. Za słuszne uznać należy drastyczne niekiedy decyzje ministra handlu wewnętrznego i usług zakazujące placówkom handlowym nabywania takich towarów. Praktykę tę należy kontynuować, wzmacniając równocześnie jakościową kontrolę towarów prowadzoną przez ten resort.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzyLorens">Wzrastające dochody pieniężne ludność pragnęłaby obrócić przede wszystkim na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. Ostatnio stale rośnie również popyt na wczasy i turystykę. Należy zastanowić się nad takim modelem działania gospodarczego, który kosztem innych, mniej odczuwalnych potrzeb, umożliwiłby pełniejsze spełnienie oczekiwać w tych dziedzinach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełAlojzyMelich">Zbilansowanie dochodów pieniężnych z masą towarową i podażą usług oznacza globalne pokrycie zapotrzebowania.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełAlojzyMelich">Podaż towarów i usług powinna być jednak tak zróżnicowana, by odpowiadała zróżnicowanemu popytowi. Wiąże się to z koniecznością głębszego analizowania struktury popytu i szybszego reagowania zarówno przez przemysł, jak i przez handel na impulsy rynku. Obecnie zbyt dużo czasu mija od momentu, w którym ujawni się określone zapotrzebowanie, do chwili jego zaspokojenia. Reagowanie na potrzeby rynku nie oznacza biernego poddawania się określonym bodźcom. Konieczne jest jednoczesne aktywne kształtowanie zapotrzebowania.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełAlojzyMelich">Pewne braki na rynku wynikają nie tylko z niedostatku określonych towarów, lecz również z nienajlepszej organizacji pracy handlu, z nierytmiczności dostaw i trudności transportowych.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełAlojzyMelich">W zaspakajaniu popytu na usługi, trudności może nastręczać deficyt rąk do pracy. Problem ten może być do pewnego stopnia rozwiązany przez szersze zatrudnianie w usługach emerytów na pół etatach.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PosełAlojzyMelich">Bardzo dużo jest jeszcze do zrobienia w zakresie zwalczania marnotrawstwa środków konsumpcji, zwłaszcza artykułów spożywczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełTeresaMorawiec">Pilną potrzebą jest ułatwienie kobietom dokonywania zakupów. Chodzi m.in. o umożliwienie telefonicznego zamówienia dostaw produktów do domu jak i zaopatrywania się w zakładach pracy. Jest to postulat szczególnie aktualny w Międzynarodowym Roku Kobiet.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełTadeuszStadniczeńko">W bieżącym roku będziemy korzystać z 12 dodatkowych dni wolnych od pracy, w następnych latach ilość ta ulegnie zapewne zwiększeniu. Trzeba rozważyć możliwość takiego zorganizowania pracy handlu, aby pracownicy tego sektora mogli również korzystać z dobrodziejstwa wolnych dni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJózefRodzik">Na utrzymanie równowagi pieniężno-rynkowej składa się polityka państwa, wysiłek produkcyjny załóg robotniczych, a także i wysiłek pracowników handlu, którzy podwojoną niemal masę towarową w ostatnich latach zdołali przekazać konsumentom przy minimalnie zwiększonej w tym czasie powierzchni sklepów. Inwestycje handlu nie nadążają za potrzebami, stąd tłok i kolejki w sklepach, trudności w eksponowaniu towarów. Należy uwzględnić w przyszłym 5-leciu konieczność zwiększenia zakresu inwestycji w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełJózefRodzik">W związku ze wzrostem dochodów ludności wzmaga się popyt na artykuły rynkowe wyższego rzędu i lepszej jakości. Wybór tych artykułów nie jest jeszcze dostateczny. Bardziej pogłębione powinno być sondowanie przez przemysł wymogów rynku, ulegających częstym zmianom. Dla dokonywania sondażu należy szerzej wykorzystywać pilotażowe sklepy fabryczne.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełJózefRodzik">Wesprzeć trzeba wysiłek załóg robotniczych podejmujących m.in. zobowiązania produkcyjne; m.in. zakładom podejmującym ponadplanową produkcję trzeba zapewnić dostawy dodatkowej ilości opakowań dla artykułów rynkowych; jest to szczególnie ważne w przemyśle spożywczym. Należy poprawić zaopatrzenie mniejszych zakładów wytwórczych przemysłu terenowego, spółdzielczości pracy, spółdzielczości inwalidzkiej, których produkcja stanowi istotny element zaopatrzenia rynku.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełJózefRodzik">Udzielając dodatkowych wyjaśnień, minister handlu wewnętrznego i usług - Edward Sznajder poinformował m.in., że przy współudziale Ligi Kobiet resort opracował i stopniowo realizuje program ułatwienia życia kobietom. Program ten obejmuje szeroką sferę handlu i usług. Na wielu odcinkach notuje się już pewną poprawę.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełJózefRodzik">Zatrudnienie pracowników handlu w wolne soboty będzie tak organizowane, by w możliwie największym stopniu pogodzić interesy klientów i interesy pracowników placówek handlowych. W związku z koniecznością uwzględnienia specyfiki lokalnej, duże uprawnienia w tej dziedzinie przekazano władzom terenowym, ustalając na szczeblu resortu ogólne dyrektywy.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PosełJózefRodzik">Resort prowadzi przegląd struktury zgromadzonych w handlu na koniec roku zapasów. Wnioski z tego przeglądu pozwolą na bardziej prawidłowe formułowanie zleceń i postulatów pod adresem przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PosełJózefRodzik">Kontrola jakości produkowanych wyrobów, to przede wszystkim obowiązek producenta. Również handel czuwa nad jakością odbieranych towarów. Wnioski z przeprowadzonych kontroli powinny wskazać producentów, którzy dostarczają towary wadliwe, nie przystosowane do potrzeb odbiorców. Umożliwi to wyciągnięcie odpowiednich wniosków przez samych producentów względnie w stosunku do nich.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PosełJózefRodzik">Handel przedstawił, przemysłowi wykaz towarów, na które istnieje szczególnie duże zapotrzebowanie. Umożliwi to prawidłowe sterowanie produkcją ponadplanową podejmowaną w ramach zobowiązań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PierwszyzastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówKazimierzSecomski">Równowagę pieniężno-rynkową musimy utrzymywać i utrzymujemy w stale zmieniających się warunkach i przy rosnących wymogach ludności. Pokrycie zapotrzebowania rynku pod względem ilościowym, jakościowym i strukturalnym wymaga dużej elastyczności w działaniu. Ten wymóg jest przez rząd spełniany. Podejmowane są zarówno decyzje operatywne przynoszące szybkie efekty, jak również takie, które dadzą efekty po pewnym czasie. Rozbudowując całą bazę naszej gospodarki kładzie się nacisk na rozwój tych dziedzin wytwórczości, które służą zaopatrzeniu rynku. Znajduje to wyraz w znacznym wzroście udziału inwestycji grupy „B” w ogólnej puli inwestycyjnej.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PierwszyzastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówKazimierzSecomski">Rozliczając resorty z realizacji zadań w dziedzinie produkcji rynkowej, nie bierze się pod uwagę wyników globalnych; przekroczenia planów produkcji nie zwalniają z obowiązku wywiązania się z dostaw na rynek ustalonych ilości poszczególnych wyrobów; wszelkie zaległe dostawy muszą być jak najszybciej zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PierwszyzastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówKazimierzSecomski">Kontynuowane i nasilone będą wysiłki służące poprawie zaopatrzenia wsi, zwłaszcza w artykuły do produkcji rolnej oraz sprzyjające inwestycjom produkcyjnym.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PierwszyzastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówKazimierzSecomski">Utrzymanie i umocnienie w bieżącym 5-leciu równowagi pieniężno-rynkowej jest osiągnięciem dużej miary. Nie można tracić z oczu, że w okresie tym nastąpił niezwykle szybki wzrost płac, który do końca bieżącego roku obejmuje wszystkich pracujących.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PierwszyzastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówKazimierzSecomski">Dodatkowych wyjaśnień udzielił również wiceminister finansów - Józef Gabjan.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PierwszyzastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówKazimierzSecomski">Przewodniczący Komisji - poseł Józef Pińkowski (PZPR): Utrzymanie równowagi pieniężno-rynkowej stanowi jeden z najważniejszych problemów gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PierwszyzastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówKazimierzSecomski">Założenia bieżącej 5-latki w dziedzinie wzrostu dochodów pieniężnych ludności zostały znacznie przekroczone. Tej dynamice wzrostu towarzyszył szybki, zapewniający globalną równowagę rynkową wzrost dostaw towarów i usług. Nie uniknęliśmy przy tym pewnych odcinkowych napięć, którymi rząd skutecznie przeciwdziała.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#PierwszyzastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówKazimierzSecomski">Sprawdziła się w pełni koncepcja przewidująca, że wzrost dochodów ludności i wzrost konsumpcji stymulują zdynamizowanie całej gospodarki narodowej, której rozwój również przekroczył znacznie założenia planu 5-letniego.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#PierwszyzastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówKazimierzSecomski">Umocnienie równowagi pieniężno-rynkowej nadal pozostanie jednym z naszych głównych zadań.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#PierwszyzastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówKazimierzSecomski">Temu celowi służyć powinny m.in. podejmowane przez załogi zakładów pracy zobowiązania do ponadplanowej produkcji. Wytwarzane w ramach realizacji tych zobowiązań towary powinny łagodzić napięcia odcinkowe, uzupełniając zaopatrzenie rynku w towary najbardziej poszukiwane.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#PierwszyzastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówKazimierzSecomski">W skali, na jaką pozwolą wygospodarowane w toku realizacji planu środki, ustalać i realizować trzeba dodatkowe przedsięwzięcia produkcyjne w branżach przemysłowych pracujących na rzecz rynku.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#PierwszyzastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówKazimierzSecomski">Nadal szczególną uwagę poświęcić należy wzrostowi produkcji zwierzęcej. Słuszne są wnioski w sprawie wspomagania rynku żywnościowego aktywizacją sprzedaży drobiu, którego produkcję zwiększać można najszybciej, jak również w sprawie zwiększenia dostaw i aktywizacji sprzedaży substytutów mięsa.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#PierwszyzastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówKazimierzSecomski">Duże znaczenie dla umocnienia równowagi rynkowej ma działalność usługowa, której zakres trzeba stale rozszerzać.</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#PierwszyzastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówKazimierzSecomski">Przebieg obrad wykazał zgodność opinii posłów i przedstawicieli rządu. Pozwala to na stwierdzenie, że program działań rządu na rzecz umocnienia równowagi pieniężno-rynkowej jest prawidłowy i zasługuje na poparcie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>