text_structure.xml
60 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godz. 11 min. 10)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#Marszałek">Otwieram posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#komentarz">(Do loży prezydenckiej wchodzi Prezydent Rzeczypospolitej Bolesław Bierut w towarzystwie Marszałka Polski Michała Żymierskiego i Marszałka Polski Konstantego Rokossowskiego. Wszyscy obecni wstają. Huczne i długotrwale oklaski.)</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#Marszałek">Powołuję na sekretarzy posłów Stefana Bancerza i Józefa Ozgę-Michalskiego. Protokół i listę mówców prowadzi poseł Ozga-Michalski.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#Marszałek">Proszę Obywateli Sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#Marszałek">Witam serdecznie przybyłego na dzisiejsze obrady Sejmu Prezydenta Rzeczypospolitej Ob. Bolesława Bieruta.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#komentarz">(Huczne i długotrwałe oklaski.)</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#Marszałek">Witam również serdecznie znakomitego naszego rodaka, świetnego dowódcę zwycięskiej Armii Czerwonej, a obecnie Marszałka Polski i Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej ob. Konstantego Rokossowskiego.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#komentarz">(Huczne oklaski.)</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#Marszałek">Powrót jego do Polski umożliwiony został dzięki wspaniałomyślnej, szczerej życzliwości Rządu Radzieckiego dla Narodu Polskiego.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#Marszałek">Wychowany w twardej szkole, wraca Marszałek Konstanty Rokossowski do Polski, aby jej służyć swoim wielkim wojskowym doświadczeniem.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#Marszałek">Od ob. Prezesa Rady Ministrów otrzymałem pismo z dnia 7 listopada 1949 r. następującej treści:</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#Marszałek">„Do Obywatela Marszałka Sejmu Ustawodawczego R. P. w miejscu.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#Marszałek">Mam zaszczyt powiadomić Obywatela Marszałka, że Ob. Prezydent Rzeczypospolitej dekretem z dnia 6 listopada 1949 r. odwołał Ob. Michała Żymierskiego, Marszałka Polski, na własną prośbę ze stanowiska Ministra Obrony Narodowej i równocześnie zamianował Ministrem Obrony Narodowej Ob. Konstantego Rokossowskiego, Marszałka Polski.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#Marszałek">Prezes Rady Ministrów (—) Józef Cyrankiewicz”.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#Marszałek">Udzielam głosu posłowi Czerwińskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełCzerwińskiMarian">Wysoka Izbo! W imieniu klubu poselskiego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej oraz klubów: Stronnictwa Ludowego, Polskiego Stronnictwa Ludowego, Stronnictwa Demokratycznego, Stronnictwa Pracy i Klubu Katolicko-Społecznego najgoręcej witam decyzję Prezydenta Rzeczypospolitej, powołującą Marszałka Konstantego Rokossowskiego na stanowisko Ministra Obrony Narodowej w Rządzie Rzeczypospolitej.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#komentarz">(Huczne oklaski.)</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełCzerwińskiMarian">Równocześnie w imieniu Sejmu i społeczeństwa wyrażam uznanie dla zasług Marszałka Michała Żymierskiego, które położył w odbudowie i szkoleniu Wojska Polskiego.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#komentarz">(Huczne oklaski.)</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełCzerwińskiMarian">W imieniu całego Sejmu i społeczeństwa polskiego pozdrawiam ze wzruszeniem i radością Marszałka Konstantego Rokossowskiego, wielkiego Polaka i wielkiego żołnierza, bohatera wojny z faszyzmem hitlerowskim, którego wybitny talent wojskowy i niezrównane doświadczenie, nabyte w stalinowskiej szkole dowódców, odtąd służyć będzie sprawie wzmocnienia potęgi naszego ludowego Wojska Polskiego i sile obronnej Rzeczypospolitej.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#komentarz">(Wszyscy obecni wstają. Oklaski.)</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PosełCzerwińskiMarian">W imieniu Sejmu, w imieniu klasy robotniczej i narodu polskiego wyrażam głęboką wdzięczność Rządowi Radzieckiemu, który na prośbę Prezydenta Rzeczypospolitej skierował Marszałka Rokossowskiego do rozporządzenia Rządu Polskiego, dając tym wyraz niezłomności przyjaźni naszych narodów i gotowości udzielania Polsce ludowej wszelkiej pomocy dla wzmożenia jej siły i ugruntowania jej niepodległości.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PosełCzerwińskiMarian">Dziś na czele naszego Wojska stoi Marszałek Rokossowski, który dowodząc wojskami radzieckimi i wojskami polskimi wyzwolił ziemie polskie, wyzwolił Warszawę, Lublin, Gdańsk, Mazury, Gdynię, Szczecin i dotarł do Łaby, okrywając się chwałą pogromcy hitlerowskiej armii.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PosełCzerwińskiMarian">Któż bardziej powołany jest do pełnienia straży na naszych granicach, do obrony naszego Państwa jak nie On, legendarny dowódca spod Stalingradu i Kurska, którego imię dziesiątki razy wymieniane było wśród huku salw triumfalnych w rozkazach Wielkiego Stalina, a dziś jest groźną przestrogą dla amatorów niemieckiego rewanżu, dla wszystkich podżegaczy wojennych.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PosełCzerwińskiMarian">Któż bardziej powołany jest do dowodzenia Wojskiem Polskim, wojskiem Polski budującego się socjalizmu, jak nie ten syn warszawskiej klasy robotniczej, syn warszawskiego kolejarza, warszawski kamieniarz i żołnierz Rewolucji Październikowej, który wszystkie swe siły oddał sprawie ludu pracującego.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PosełCzerwińskiMarian">Broniąc władzy radzieckiej, walcząc bohatersko o zwycięstwo obozu demokracji w drugiej wojnie światowej, Marszałek Konstanty Rokossowski służył Polsce, naszej wolności. i naszemu ludowi.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#PosełCzerwińskiMarian">My, robotnicy polscy, dumni jesteśmy i szczęśliwi z tego, że to jeden z naszych braci, jeden z warszawskich robociarzy stał się światowej sławy wodzem wojskowym kraju socjalizmu i dziś wraca do nas, wraca do Ojczyzny, aby służyć sprawie zabezpieczenia pokoju na naszych granicach, naszej niepodległości i naszej twórczej pracy.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#PosełCzerwińskiMarian">Witamy Marszałka Polski, Konstantego Rokossowskiego jako naszego brata, jako naszego wielkiego rodaka, który walcząc na czele wojsk kraju zwycięskiego socjalizmu, podjął tradycję polskich bojowników: „o wolność naszą i waszą” — Tadeusza Kościuszki, Józefa Bema, Jarosława Dąbrowskiego, Karola Świerczewskiego i tych wszystkich, którzy miłując gorąco swą Ojczyznę i swój naród z bezgraniczną odwagą i oddaniem walczyli pod sztandarami wolności i braterstwa wszystkich narodów.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#PosełCzerwińskiMarian">Witamy powołanie Marszałka Konstantego Rokossowskiego na stanowisko Ministra Obrony Narodowej z głęboką ufnością i wiarą, że jest to nowe nasze zwycięstwo w walce o pokój, że jest to krok wielkiej mądrości państwowej, dzięki któremu jeszcze mocniejsza stanie się przyjaźń polsko-radziecka, jeszcze wyżej podniesie się autorytet naszego kraju w świecie, jeszcze silniejsze stanie się nasze Państwo ludowe, nasza ukochana Ojczyzna.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#PosełCzerwińskiMarian">Nie ma uczciwego Polaka, nie ma szczerego patrioty, który by nie łączył się dziś z nami w tej samej radosnej myśli, że dowództwo Wojska Polskiego, strzegącego bezpieczeństwa naszych granic na Odrze i Nysie, bezpieczeństwa Polski ludowej, spoczywać będzie w rękach tak pewnych i tak niezawodnych, jak Marszałka Konstantego Rokossowskiego.</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#PosełCzerwińskiMarian">W imieniu Sejmu, w imieniu całego społeczeństwa życzę Marszałkowi Rokossowskiemu na stanowisku Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej dalszych sukcesów w służbie socjalizmu, w służbie wielkiej sprawy pokoju.</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#Marszałek">Otrzymałem z Rady Państwa pismo z dnia 7 listopada 1949 r.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#Marszałek">„Ob. Władysław Kowalski Marszałek Sejmu Ustawodawczego w miejscu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#Marszałek">W wykonaniu uchwały Rady Państwa i Rady Ministrów z dnia 6 listopada, 1949 r., działających na podstawie art. 5 ustawy konstytucyjnej z dnia 19 lutego 1947 r. o ustroju i zakresie działania najwyższych organów Rzeczypospolitej Polskiej — mam zaszczyt przesłać jednomyślnie uchwalony projekt ustawy konstytucyjnej o zmianie ustawy konstytucyjnej z dnia 19 lutego 1947 r. dla wniesienia pod obrady Sejmu.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#Marszałek">Szef Kancelarii Rady Państwa (—) K. Mijal”.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#Marszałek">Proponuję na podstawie art. 17 ust. 2 regulaminu Sejmu Ustawodawczego, aby Wysoka Izba uchwaliła zmianę dzisiejszego porządku dziennego, uzupełniając go nowym punktem jako pierwszym o brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#Marszałek">1. Pierwsze czytanie złożonego przez Radę Państwa projektu ustawy konstytucyjnej d zmianie ustawy konstytucyjnej z dnia 19 lutego 1947 r. (druk nr 586).</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#Marszałek">Sprzeciwu nie słyszę. Uważam, iż Izba zgodziła się na tę propozycję.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#Marszałek">Ponieważ druk do tego punktu porządku dziennego został doręczony Obywatelom Posłom dopiero dzisiaj, proponuję, aby Wysoka Izba — na podstawie art. 50 pkt. 4 regulaminu Sejmu Ustawodawczego — uchwaliła skrócenie postępowania formalnego, a mianowicie odbycie pierwszego czytania niezwłocznie po rozdaniu druku projektu ustawy Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Izba, zgodziła się na moją propozycję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 1 porządku dziennego: Pierwsze czytanie złożonego przez Radę Państwa projektu ustawy konstytucyjnej o zmianie ustawy konstytucyjnej z dnia 19 lutego 1947 r. (druk nr 586).</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#Marszałek">Udzielam głosu w tej sprawie Prezesowi Rady Ministrów Józefowi Cyrankiewiczowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#komentarz">(Powitany oklaskami:)</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#Komentarz">Przedkładam Wysokiej Izbie projekt zmiany ustawy konstytucyjnej z dnia 19 lutego 1947 r., uchwalony do wniesienia na Sejm na wspólnym posiedzeniu Rady Państwa i Rady Ministrów w dniu 6 listopada 1949 r.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#Komentarz">Proponowana zmiana dotyczy art. 15 ust. 3 ustawy konstytucyjnej z dnia 19 lutego 1947 r., który dotychczas ma brzmienie następujące:</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#Komentarz">„Na jednomyślny wniosek Rady Państwa Sejm może uzupełnić jej skład przez powołanie dalszych członków Rady Państwa w liczbie co najwyżej trzech”.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#Komentarz">Zamiast tego proponuje się, aby ustęp ten brzmiał następująco:</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#Komentarz">„Na jednomyślny wniosek Rady Państwa Sejm może uzupełnić jej skład przez powołanie dalszych członków Rady Państwa”. A więc bez zwrotu: „w liczbie co najwyżej trzech”. Dotychczasowe bowiem ograniczenie składu liczbowego Rady Państwa stało się niewspółmierne z rolą i samoistną wagą, jaka przypada temu ciału w układzie najwyższych organów Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#Komentarz">Rada Państwa, jakkolwiek w skład jej wchodzi Prezydium Sejmu, jest w swojej kolegialności ciałem szerszym i posiadającym szczególne kompetencje w układzie najwyższych władz państwowych.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#Komentarz">Wypływa to przede wszystkim z faktu, że na czele tego organu stoi Prezydent Rzeczypospolitej. Wskutek tego jest rzeczą słuszną zniesienie przepisu ograniczającego skład liczbowy Rady Państwa, biorąc w dodatku pod uwagę, że każdorazowy wniosek o uzupełnienie jej składu wymaga jednomyślnej zgody całej Rady i uchwały Sejmu.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#Komentarz">I tak w obecnym wypadku chodzi, jak wiadomo, o jednomyślny wniosek Rady Państwa w sprawie wyboru do Rady Państwa zasłużonego w tworzeniu naszego wojska Marszałka Polski Michała Żymierskiego, który przez 5 lat kierował pracą odrodzonego Wojska Polskiego, a obecnie stoi przed nowymi zadaniami zleconymi mu przez Obywatela Prezydenta.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#Komentarz">A teraz jeszcze jedno — powiedzieć to jest głęboką wewnętrzną potrzebą nas wszystkich, a specjalnie chciałbym to powiedzieć w imieniu Rządu, do którego wszedł Marszałek Rokossowski.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#Komentarz">Napawa nas głęboką dumą i radością, że nareszcie w Polsce zapanowały warunki, jakże odmienne od tragicznej przeszłości. Dawniej było losem ludzi walki o wolność i postęp, ludzi rewolucji, najlepszych żołnierzy Polski, ludzi, którzy sławę polskiej walki o wolność, polskiego oręża nieśli daleko po świecie, tak jak Kościuszko, Dąbrowski, Bem i inni — ich losem było, że do końca nie mogli wrócić do Polski.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#Komentarz">Dziś natomiast — ludzie tacy, jak Świerczewski, Rokossowski, dzięki temu, że przed 32 laty powstał w ogniu zwycięskiej rewolucji bastion wolności wszystkich narodów — Związek Radziecki, dzięki temu synowie polskiego ludu, polscy rewolucjoniści mogli stać się zwycięskimi dowódcami najlepszej armii, niosącej wolność narodom zgniecionym przez faszyzm, niosącej wolność Polsce. Dzięki temu warszawski robociarz, zwycięzca spod Stalingradu wraca dziś do nas jako polski obywatel, by utrwalać bezpieczeństwo pokojowej pracy swojego narodu.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#Komentarz">I to właśnie napawa nas głęboką radością i ufnością w przyszłość, w bezpieczeństwo i pokój, że orły wolności wracają do swoich gniazd, by stać na straży ich bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#Komentarz">Dlatego z radością witamy Marszałka Rokossowskiego w Rządzie.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#komentarz">(Długotrwałe oklaski.)</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#Marszałek">Proponuję na podstawie art. 50 ust. 2 regulaminu Sejmu Ustawodawczego, aby Wysoka Izba uchwaliła skrócenie postępowania formalnego co do rozpatrywanego obecnie punktu porządku dziennego, a mianowicie: przystąpienie do rozprawy bez odsyłania do komisji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#Marszałek">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Izba zgodziła się na moją propozycję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos? Nikt o głos nie prosi.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#Marszałek">Przystępujemy do przegłosowania projektu ustawy konstytucyjnej w pierwszym czytaniu.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem projektu ustawy konstytucyjnej w pierwszym czytaniu, zechce wstać.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#Marszałek">Proszę Obywateli Sekretarzy o obliczenie głosujących posłów.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#komentarz">(Po obliczeniu głosów.)</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#Marszałek">Kwalifikowana większość wynosi 296. Za projektem ustawy głosowało posłów 367. Kto jest przeciw? Nikt. Kto się wstrzymuje? 1 głos.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#Marszałek">Projekt ustawy konstytucyjnej w pierwszym czytaniu został uchwalony kwalifikowaną większością głosów.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#Marszałek">Proponuję przystąpienie do drugiego czytania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#Marszałek">Przystępujemy do drugiego czytania projektu ustawy konstytucyjnej o zmianie ustawy konstytucyjnej z dnia 19 lutego 1947 r.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#Marszałek">Czy kto prosi o głos? Nikt o głos nie prosi. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem projektu ustawy konstytucyjnej, zechce wstać, Proszę Posłów Sekretarzy o obliczenie głosujących posłów.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#komentarz">(Po obliczeniu głosów.)</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#Marszałek">Wynik głosowania jest następujący: Za projektem ustawy głosowało 368 posłów. Kto jest przeciw? Nikt. Kto się wstrzymuje od głosowania? Nikt.</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#Marszałek">Projekt ustawy konstytucyjnej w drugim czytaniu został uchwalony kwalifikowaną większością głosów.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#Marszałek">Proponuję Izbie przystąpienie do trzeciego czytania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-6.17" who="#Marszałek">Przystępujemy do trzeciego czytania projektu ustawy konstytucyjnej o zmianie ustawy konstytucyjnej z dnia 19 lutego 1947 r.</u>
<u xml:id="u-6.18" who="#Marszałek">Czy kto prosi o głos? Nikt o głos nie prosi. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-6.19" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem projektu ustawy, zechce wstać.</u>
<u xml:id="u-6.20" who="#Marszałek">Proszę Obywateli Sekretarzy o obliczenie głosujących posłów.</u>
<u xml:id="u-6.21" who="#komentarz">(Po obliczeniu głosów.)</u>
<u xml:id="u-6.22" who="#Marszałek">Wynik głosowania jest następujący: Za projektem ustawy głosowało 368 posłów. Kto jest przeciw? Nikt.</u>
<u xml:id="u-6.23" who="#Marszałek">Sejm Ustawodawczy ustawę konstytucyjną o zmianie ustawy konstytucyjnej z dnia 19 lutego 1947 r. jednomyślnie uchwalił kwalifikowaną większością głosów.</u>
<u xml:id="u-6.24" who="#Marszałek">W dniu 7 listopada 1949 r. otrzymałem wniosek Rady Państwa w sprawie uzupełnienia składu Rady Państwa.</u>
<u xml:id="u-6.25" who="#Marszałek">Proponuję — na zasadzie art. 17 ust. 2 regulaminu Sejmu Ustawodawczego, aby Wysoka Izba uchwaliła dalszą zmianę dzisiejszego porządku dziennego, uzupełniając go nowym punktem z kolei drugim o brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-6.26" who="#Marszałek">2. Uzupełnienie składu Rady Państwa (druk nr 587).</u>
<u xml:id="u-6.27" who="#Marszałek">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Izba zgodziła się na moją propozycję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-6.28" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 2 porządku dziennego: Uzupełnienie składu Rady Państwa (druk nr 587).</u>
<u xml:id="u-6.29" who="#Marszałek">Wniosek Rady Państwa brzmi następująco:</u>
<u xml:id="u-6.30" who="#Marszałek">„Warszawa, dnia 7 listopada 1949 r. Wniosek Rady Państwa do Sejmu Ustawodawczego w sprawie uzupełnienia składu Rady Państwa.</u>
<u xml:id="u-6.31" who="#Marszałek">Na podstawie art. 15 ust. 3 ustawy konstytucyjnej z dnia 19 lutego 1947 r. o ustroju i zakresie działania najwyższych organów Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w związku z uchwalonym przez Radę Państwa i Radę Ministrów w dniu 6 listopada 1949 r. projektem ustawy konstytucyjnej o zmianie ustawy konstytucyjnej z dnia 19 lutego 1947 r., Rada Państwa — w razie uchwalenia przez Sejm Ustawodawczy powyższego projektu — jednomyślnie wnosi:</u>
<u xml:id="u-6.32" who="#Marszałek">„Sejm Ustawodawczy raczy uzupełnić skład Rady Państwa przez powołanie na jej członka ob. Michała Żymierskiego, Marszałka Polski”.</u>
<u xml:id="u-6.33" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos? Nikt głosu nie żąda. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-6.34" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za uzupełnieniem składu Rady Państwa w myśl jej wniosku, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-6.35" who="#Marszałek">Stwierdzam, że Sejm jednomyślnie uchwalił uzupełnić skład Rady Państwa przez powołanie na jej członka ob. Michała Żymierskiego, Marszałka Polski.</u>
<u xml:id="u-6.36" who="#komentarz">(Długotrwałe oklaski.)</u>
<u xml:id="u-6.37" who="#Marszałek">Zarządzam 15-minutową przerwę.</u>
<u xml:id="u-6.38" who="#komentarz">(Przerwa w posiedzeniu od godz. 11 min. 45 do godz. 12 min. 5.)</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#Marszałek">Wznawiam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#Marszałek">Protokół 68 posiedzenia Sejmu uważam za przyjęty, gdyż nie wniesiono przeciwko niemu zarzutów.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#Marszałek">Usprawiedliwiają nieobecność na dzisiejszym posiedzeniu Sejmu posłowie: Blak Józef, Bożek Arkadiusz, Chaba Józef, Dobrowolski Henryk, Drobner Bolesław, Gać Stanisław, Jura Albin, Laskowski Stanisław, Łabuz Józef, Łakomiec Ignacy, Młotecki Władysław, Nagórski Wiktor, Okrajni Wawrzyniec, Osóbka-Morawski Edward, Polewka Adam, Rękas Stefan, Różański Józef, Rutkowski Stefan, Ryncarz Władysław, Stachoń Roman, Stęplewski Stanisław, Trzebiński Henryk, Wilandt Jan, Wiślicz-Iwańczyk Eugeniusz, Witos Ludwik, Wójcik Józef, Wróblewski Zenon, Ziętek Jerzy.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#Marszałek">Wobec uzupełnienia doręczonego Obywatelem Posłom porządku dziennego dwoma nowymi, już rozpatrzonymi, punktami, punkt pierwszy otrzymuje kolejny numer trzeci, a pozostałe punkty otrzymują dalszą kolejną numerację.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#Marszałek">Ponieważ druki do tych punktów porządku dziennego mogły być doręczone Obywatelom Posłom dopiero dzisiaj, proponuję, aby Wysoka Izba — na podstawie art. 50 pkt. 3 i 4 regulaminu Sejmu Ustawodawczego — uchwaliła w stosunku do nich skrócenie postępowania formalnego, a mianowicie chodzi o przystąpienie do rozprawy niezwłocznie po rozdaniu druku sprawozdania komisji oraz o odbycie pierwszego czytania niezwłocznie po rozdaniu druku projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#Marszałek">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Izba zgodziła się na moją propozycję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 3 porządku dziennego: Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji konwencji, dotyczącej Światowej Organizacji Meteorologicznej, podpisanej w Waszyngtonie dnia 11 października 1947 r. (druk nr 579).</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt głosu nie żąda.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#Marszałek">Projekt ustawy odsyłam do Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 4 porządku dziennego: Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianach w budżecie na 1949 r. (druk nr 560).</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt głosu nie żąda.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#Marszałek">Projekt ustawy odsyłam do Komisji Planu Gospodarczego i Budżetu.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 5 porządku dziennego: Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (druk nr 581).</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt głosu nie żąda.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#Marszałek">Projekt ustawy odsyłam do Komisji Komunikacji i Łączności.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 6 porządku dziennego: Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ochronie przeciwpożarowej i jej organizacji (druk nr 580).</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt głosu nie żąda.</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#Marszałek">Projekt ustawy odsyłam do Komisji Administracji Rządowej i Samorządowej.</u>
<u xml:id="u-7.18" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 7 porządku dziennego: Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o dokonywaniu zmian podziału administracyjnego Państwa (druk nr 582).</u>
<u xml:id="u-7.19" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt głosu nie żąda.</u>
<u xml:id="u-7.20" who="#Marszałek">Projekt ustawy odsyłam do Komisji Administracji Rządowej i Samorządowej.</u>
<u xml:id="u-7.21" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 8 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Morskiej i Handlu Zagranicznego o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 września 1949 r. o utworzeniu Polskiej Izby Handlu Zagranicznego (Dz. U. R. P. nr. 53, poz. 403) — (druk nr 583).</u>
<u xml:id="u-7.22" who="#Marszałek">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Dąbrowiczowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Wysoki Sejmie! Wkroczenie na tory gospodarki planowej stworzyło wspaniałe perspektywy rozwoju dla naszej gospodarki narodowej, a w tym i dla handlu zagranicznego. Obroty handlowe, wyrażające się w milionach dolarów, wzrastały i wzrastają z roku na rok. Już w 1946 r. osiągnęły poważną cyfrę 269 milionów dolarów, w 1947 r. zostały podwojone i osiągnęły liczbę 557 milionów dolarów, a w 1948 r. przekroczyły miliard, wyrażając się liczbą 1.037.645.000 dolarów. W stosunku do obrotów przedwojennych obroty te w 1949 r. osiągnęły już 115,3% w stosunku do obrotów z 1938 r. w liczbach bezwzględnych, zaś w przeliczeniu na głowę mieszkańca stanowią 167% obrotów z 1938 r.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Ten poważny wzrost naszych obrotów w handlu zagranicznym, jak również wzrost wytwarzanych towarów sprawił, że Rząd Polski ludowej stanął w obliczu potrzeby zorganizowania lepszego zbytu. Skłoniło to Ministerstwo Handlu Zagranicznego do zainicjowania wydania dekretu, który Wysoka Izba dziś będzie mogła zatwierdzić.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełDąbrowiczHenryk">W imieniu Komisji Morskiej i Handlu Zagranicznego proponuję, aby dekret z dnia 28 września 1949 r., który za chwilę szczegółowo zreferuję, został przez Wysoką Izbę zatwierdzony.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Dekret składa się z 21 artykułów, w których omówione są zadania, zakres działania, skład i władze Izby. W przepisach ogólnych mowa jest o utworzeniu Polskiej Izby Handlu Zagranicznego, która jest zwana w dalszych artykułach krótko Izbą.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Siedzibą Izby jest miasto st. Warszawa. Izba będzie stanowiła jednostkę osobowości prawnej i instytucję prawa publicznego.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Do zadań i zakresu działania Izby należy:</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PosełDąbrowiczHenryk">— nawiązywanie i utrzymywanie stosunków z międzynarodowymi i zagranicznymi organizacjami i instytucjami, zajmującymi się zagadnieniami handlu. zagranicznego, jak izby handlowe, instytuty eksportowe itd.,</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PosełDąbrowiczHenryk">— badanie wszelkich przejawów życia gospodarczego za granicą, zwłaszcza zaś zbieranie i opracowywanie materiałów mających znaczenie dla rozwoju stosunków handlowych z zagranicą.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Następnie do zadań i zakresu działania Izby należeć będzie sporządzanie na użytek władz i krajowych przedsiębiorstw sprawozdań o zagranicznych stosunkach gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Prowadzenie na użytek władz i członków Izby ewidencji światowych cen towarów, będących przedmiotem polskiego handlu zagranicznego, stanowi dalsze zadanie Izby.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Zbieranie materiałów z zakresu zagranicznych przepisów prawnych i zwyczajów w dziedzinach, związanych z handlem zagranicznym oraz udzielanie władzom i osobom w kraju informacji i opinii w tych sprawach stanowi dalszy obowiązek Izby.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Składanie władzom centralnym wniosków, spostrzeżeń i informacji w sprawach, związanych z handlem zagranicznym oraz udzielanie władzom centralnym na ich żądanie opinii o projektach aktów prawodawczych i umów również należy do zadań Izby.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Wykonywanie dotychczasowych czynności izb handlowych w zakresie handlu zagranicznego będzie ponadto należało do kompetencji Polskiej Izby Handlu Zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Zbieranie i ogłaszanie polskich zwyczajów handlowych oraz ich stwierdzenie w sprawach pozostających w związku z handlem zagranicznym, jak również udzielanie zagranicznym organizacjom, instytucjom i przedsiębiorstwom informacji w zakresie polskiego handlu zagranicznego będzie należało do zadań Izby.</u>
<u xml:id="u-8.14" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Dalej — zjednywanie rynków zagranicznych dla produkcji polskiej i eksportu polskiego za pomocą wydawnictw, artykułów, ogłoszeń, organizowania odczytów, wydawania filmów należeć będzie do kompetencji Izby.</u>
<u xml:id="u-8.15" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Urządzanie wystaw i targów międzynarodowych w Polsce oraz organizowanie udziału wytwórczości polskiej w wystawach i targach za granicą również mieści się w kompetencjach Izby.</u>
<u xml:id="u-8.16" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Ustanawianie ekspertów Izby w zakresie czynności, związanych z handlem zagranicznym oraz ustalanie taryfy wynagrodzeń dla tych ekspertów, wskazywanie przedsiębiorstwom tych ekspertów, wnioskowanie i opiniowanie w sprawach przedsiębiorstw trudniących się w Polsce zastępstwem stron będzie należało do zadań Izby.</u>
<u xml:id="u-8.17" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Powołanie i prowadzenie przy Izbie, na zasadzie odrębnego regulaminu, kolegium arbitrów dla rozstrzygania sporów w związku ze stosunkami handlowymi między stronami polskimi a zagranicznymi, a poddanych umownie orzecznictwu tego kolegium — należy też do zadań Izby.</u>
<u xml:id="u-8.18" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Do dalszych czynności Izby należeć będzie: składanie władzom wniosków w sprawie standaryzacji artykułów eksportowych oraz ich składowania, opakowania, znakowania i transportu, wykonywanie za granicą czynności zleconych Izbie przez krajowe organizacje gospodarcze i społeczne, przedsiębiorstwa i inne osoby w: sprawach patentowych, wzorów i znaków towarowych.</u>
<u xml:id="u-8.19" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Poza tym do obowiązków Izby będzie należało prowadzenie poważnego działu wydawniczego: wydawania książek, broszur i periodyków, propaganda polskiej produkcji przemysłowej oraz organizowanie wykładów i odczytów w kraju i za granicą z zakresu polskiego handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-8.20" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Wykonywanie wszelkich innych czynności zleconych Izbie przez Ministra Handlu Zagranicznego lub za jego zgodą przez innych ministrów, będzie należało do dalszych obowiązków Izby.</u>
<u xml:id="u-8.21" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Izba, według dekretu, ma się składać z 3 rodzajów członków: członków zwyczajnych, członków honorowych i członków korespondentów.</u>
<u xml:id="u-8.22" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Członkami zwyczajnymi są: przedsiębiorstwa handlu zagranicznego w kraju, posiadające uprawnienia importowe i eksportowe, wydane przez Ministra Handlu Zagranicznego, Narodowy Bank Polski i Bank Handlu Zagranicznego, a także zakłady ubezpieczeń, jak: Powszechny Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych i Towarzystwo Reasekuracyjne „Warta”, polskie przedsiębiorstwa żeglugi morskiej, portowe i transportu międzynarodowego, jak „Dal”, „Baltica” i inne. Wreszcie członkami zwyczajnymi Izby będą zrzeszenia eksporterów i importerów w Polsce. Ponadto członkami zwyczajnymi Izby mogą być i inne instytucje lub przedsiębiorstwa krajowe, które na podstawie decyzji prezydium Izby, zatwierdzonej przez Ministra Handlu Zagranicznego, zostały uznane za członków Izby.</u>
<u xml:id="u-8.23" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Członków honorowych wybierać będzie ogólne zebranie Izby na wniosek rady Izby.</u>
<u xml:id="u-8.24" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Członków korespondentów wybiera rada Izby na, wniosek prezydium Izby.</u>
<u xml:id="u-8.25" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Członkowie zwyczajni Izby obowiązani są do opłacania składek, których wysokość i sposób pobierania ustalony zastanie osobnym statutem. Członkowie honorowi i członkowie korespondenci składek opłacać nie będą.</u>
<u xml:id="u-8.26" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Izba za zgodą Ministra Handlu Zagranicznego może tworzyć na terenie całego kraju i za jego granicami swoje oddziały i przedstawicielstwa.</u>
<u xml:id="u-8.27" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Na utworzenie oddziałów i przedstawicielstw za granicami kraju musi być wyrażona zgoda Ministra Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-8.28" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Do władz Izby zalicza się: ogólne zebranie, rada Izby, prezes Izby, prezydium oraz komisja rewizyjna.</u>
<u xml:id="u-8.29" who="#PosełDąbrowiczHenryk">W ogólnym zebraniu biorą udział przedstawiciele Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz ministrów, wskazanych w statucie, prezes Izby i członkowie prezydium Izby, członkowie zwyczajni Izby lub ich przedstawiciele oraz członkowie honorowi. Reprezentanci interesów ministerstw zabierają głos wówczas, kiedy sprawy dotyczą resortów, które oni reprezentują.</u>
<u xml:id="u-8.30" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Rada Izby składa się z 15 członków, wybieralnych przez ogólne zebranie spośród członków zwyczajnych Izby lub ich przedstawicieli.</u>
<u xml:id="u-8.31" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Kadencja rady Izby trwa 1 rok. Prezydium Izby składa się z prezesa Izby, który reprezentuje Izbę na zewnątrz i kieruje jej pracami, wiceprezesa oraz 3 członków i 2 ich zastępców.</u>
<u xml:id="u-8.32" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Prezesa Izby mianuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Handlu Zagranicznego. Innych członków prezydium Izby wybiera i odwołuje ogólne zebranie.</u>
<u xml:id="u-8.33" who="#PosełDąbrowiczHenryk">W posiedzeniach i pracach prezydium Izby uczestniczą delegaci wyznaczeni przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministrów: Handlu Zagranicznego, Spraw Zagranicznych, Skarbu, Żeglugi i Komunikacji. Delegat ma prawo głosowania w sprawach dotyczących zakresu działania ministra, który go ustanowił.</u>
<u xml:id="u-8.34" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków i 2 zastępców, wybranych przez ogólne zebranie Izby spośród jej członków na okres jednego roku.</u>
<u xml:id="u-8.35" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Izba posiada własny budżet, który przewiduje po stronie dochodów: składki członków zwyczajnych, wpływ z opłat za czynności i świadczenia Izby, dochody z majątku Izby i subwencje.</u>
<u xml:id="u-8.36" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Budżet Izby zatwierdza Minister Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Skarbu.</u>
<u xml:id="u-8.37" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Art. 17 dekretu przewiduje, że statut określi wewnętrzną organizację Izby oraz zakres i tryb działania jej władz. Statut nadaje Rada Ministrów w drodze uchwały. Statut będzie ogłoszony w „Monitorze Polskim”. W przepisach przejściowych i końcowych, zawartych w art. 18–21 dekretu, przewidziane jest dokonanie wstępnej rejestracji członków zwyczajnych Izby wymienionych w art. 7 ust. 1, punkt 1–4 przez prezesa Izby przed pierwszym ogólnym zebraniem Izby. Członków zwyczajnych Izby wymienionych w art. 7 ust. 2 przyjmuje do czasu wyboru pierwszego prezydium Izby prezes Izby za zgodą Ministra Handlu Zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-8.38" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Art. 19 postanawia, że w zakresie działania izb przemysłowo handlowych ustalonego rozporządzeniem Prezydenta R. P. z dnia 15 lipca 1927 r. następuje zmiana, a mianowicie wyłącza się wszelkie sprawy dotyczące handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-8.39" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Wykonanie dekretu porucza się Ministrowi Handlu Zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-8.40" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Dekret wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.</u>
<u xml:id="u-8.41" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Jest zrozumiałe, że w okresie kiedy większość obrotów handlowych z zagranicą skupia się w ręku Państwa, izby przemysłowo-handlowe, zrzeszone w Związku Izb, nie mogłyby spełnić swego zadania na odcinku handlu zagranicznego, dlatego przekazuje się ten odcinek ich pracy Polskiej Izbie Handlu Zagranicznego, pozostawiając nieuszczuplone kompetencje tych izb w pozostałym zakresie ich działania.</u>
<u xml:id="u-8.42" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Po rozważeniu powyższego dekretu na posiedzeniu w dniu 8 listopada 1949 r. Komisja Morska i Handlu Zagranicznego wnosi: Wysoki Sejm raczy powziąć następującą uchwałę:</u>
<u xml:id="u-8.43" who="#PosełDąbrowiczHenryk">Sejm Ustawodawczy R. P. zatwierdza referowany dekret ogłoszony w Dzienniku Ustaw nr 53, pod poz. 403.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#Marszałek">Udzielam głosu posłowi Wilanowskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełWilanowskiStefan">Urzędowe dane dotyczące 80% państw kapitalistycznych świata wskazują na to, że w roku bieżącym handel zagraniczny tych państw bądź utrzymuje się na wysokości cyfr z 1948 r., bądź zmniejsza się. Zmniejszył się w 1949 r. import USA, Kanady, Szwajcarii, Belgii, Szwecji i eksport Kanady, Norwegii, Irlandii, Islandii, Turcji, Nowej Zelandii i całego szeregu krajów. Eksport amerykański spadł w 1949 r. o 19% w stosunku do 1947 r.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełWilanowskiStefan">Stronnictwo nasze, jako reprezentujące rolników, musi uderzyć fakt, że dochody rolników w Stanach Zjednoczonych w stosunku do 1947 r. zmniejszyły się w 1948 r. o 8%, zaś w 1949 r. — o 11%. Minister rolnictwa USA, Brannan zalecił rolnikom amerykańskim zmniejszyć zasiewy pszenicy o 17%. To się dzieje w czasie, kiedy na świecie jest głód. A więc kryzys w Stanach Zjednoczonych dotyka i rolnictwo. W tym samym czasie tak w Związku Radzieckim, jak i w krajach demokracji ludowych produkcja się podnosi. Tak samo w przeciwieństwie do krajów kapitalistycznych zwiększa się udział tych krajów demokratycznych w wymianie międzynarodowej. Suma eksportu Węgier w r. 1948 wzrosła w stosunku do 1947 r. o 86%. Eksport Czechosłowacji w tym samym czasie wzrósł o 31%, Polski — o 113%. Średnia zwyżki importu w krajach demokracji ludowej wynosi w tym czasie 46%, zaś zwyżka eksportu — 65%.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełWilanowskiStefan">Gdy rozmiary produkcji przemysłowej Związku Radzieckiego w ciągu ostatnich lat 20 wzrosły 9-krotnie, produkcja przemysłowa kapitalistycznej Europy znajduje się na poziomie sprzed 20 laty. Gdy udział krajów demokratycznych w wymianie międzynarodowej wzrasta, handel światowy znajduje się na poziomie niższym niż był 20 lat temu.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełWilanowskiStefan">Nie pomógł również plan Marshalla i „pomoc amerykańska”.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełWilanowskiStefan">„Sytuacja na świecie układa się tak” — że powołam się na przedwczoraj wypowiedziane słowa tow. Malenkowa — „że sprawy krajów i narodów, które obywają się bez t.zw. pomocy amerykańskiej, układają się nie najgorzej i jesteśmy przekonani, że w przyszłości pójdą jeszcze lepiej. Tymczasem w samej Ameryce i w krajach, którym Ameryka „pomaga”, dzieje się coraz gorzej”. Prototypami izb handlowych były średniowieczne korporacje i związki kupców. Pierwsza izba handlowa powstała w Marsylii w 1599 r. W Stanach Zjednoczonych w 1801 r. były 4 izby handlowe. Dziś jest ich około 2000. Jednoczą one około 900.000 członków poprzez 1655 organizacji. Mają one tam charakter prywatny i jednoczą najbardziej reakcyjne elementy. National Board of Trade (Narodowy Urząd Handlu), powołany w 1868 r., został zastąpiony przez Chamber of Commerce of the United States (Izbę Handlową Stanów Zjednoczonych) z siedzibą w Waszyngtonie. Członkami tej organizacji są lokalne izby handlowe i poszczególne jednostki, te ostatnie bez prawa głosu. Takie narodowe izby handlowe istnieją w Anglii, Belgii, Szwajcarii, Brazylii, Kubie, Australii i innych krajach. Na świecie jest kilka tysięcy izb handlowych z ponad 2 milionami członków.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PosełWilanowskiStefan">W miarę rozwoju handlu światowego zaczęły powstawać „zagraniczne” izby handlowe względnie izby handlu międzynarodowego. W 1861 r. powstała pierwsza tego rodzaju izba handlowa w Hong-Kongu. Kupcy europejscy zjednoczyli się dla zorganizowania handlu pomiędzy Azją a ich krajami macierzystymi. W innych krajach gospodarczo zacofanych zaczęły powstawać tego rodzaju izby handlowe. Chodziło również o to, by nie robić sobie wzajemnie konkurencji przy wyzyskiwaniu słabszych gospodarczo narodów przez światowych imperialistów. W 1920 r. została powołana Międzynarodowa Izba Handlowa z siedzibą w Paryżu, która miała zastąpić niestałą organizację t.zw. kongresów handlowych. Przy tej Izbie powołany został stały Sąd Handlowego Arbitrażu.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PosełWilanowskiStefan">Gdy izby handlowe anglosaskie mają charakter prywatny, francuski typ izb ma charakter półoficjalny; są cne oficjalnymi przedstawicielami handlujących wobec rządu, reprezentują ich interesy, a ponadto wykonują cały szereg czynności im zleconych również przez rząd Korzystają one ze statutu instytucji użyteczności publicznej.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PosełWilanowskiStefan">Przedmiotem rozważań Wysokiej Izby jest dziś dekret z 28 września 1949 r. o utworzeniu Polskiej Izby Handlu Zagranicznego. Nasze warunki gospodarcze są inne. Mamy unarodowiony przemysł, mamy całkowicie przez państwo kontrolowany obrót towarowy z zagranicą. Stąd Polska Izba Handlu Zagranicznego będzie pracować w innych warunkach. Nasza wymiana tak ze Związkiem Radzieckim, z krajami demokracji ludowej jak i z całym światem jest coraz większa. Musimy przywozić maszyny i surowce, w zamian musimy wywozić węgiel i fabrykaty. Potrzebny jest aparat, który by tym stale wzrastającym zadaniom mógł sprostać. Nad tymi zagadnieniami pracują w państwach kapitalistycznych tysiące ludzi. My musimy to wykonywać aparatem mniejszym. Stąd jego organizacja musi być bez zarzutu i musimy dobrać odpowiedni materiał ludzki.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PosełWilanowskiStefan">Ponieważ działamy według planu, ściśle według planu, ponieważ nie chcemy nikogo wyzyskiwać, chcemy rzetelnie wziąć udział w wymianie dóbr między narodami, niewątpliwie i ten odcinek gospodarki narodowej zdołamy uporządkować i zorganizować właściwie.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#PosełWilanowskiStefan">Klub nasz będzie głosował za wnioskiem Komisji Morskiej i Handlu Zagranicznego o zatwierdzenie dekretu.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#Marszałek">Nikt więcej do głosu nie jest zapisany. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za zatwierdzeniem zreferowanego dekretu, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nikt.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#Marszałek">Stwierdzam, że dekret z dnia 28 września 1949 r. o utworzeniu Polskiej Izby Handlu Zagranicznego został jednomyślnie zatwierdzony.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 9 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Finansowo-Skarbowej o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 5 sierpnia 1949 r. o uregulowaniu niektórych zobowiązań przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej i instytucji publicznych (Dz.U.R.P. nr 46, poz. 342) — (druk nr 584).</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#Marszałek">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Rusteckiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełRusteckiJan">Wysoka Izbo! Celem umożliwienia gospodarce narodowej przejścia od odbudowy aparatu produkcji do jego rozbudowy, pogłębienia gospodarki planowej i oparcia jej wyłącznie na planie inwestycyjno-kredytowym i budżecie Państwa, w którym na 1949 r. włączone są sumy inwestycyjne, powstała konieczność uregulowania dotychczasowych zobowiązań przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej i instytucji publicznych, powstałych w związku z odbudową zniszczeń wojennych, aparatu produkcji, jak również wewnętrznych rozliczeń, wynikających z operacji zagranicznych i uporządkowania na przyszłość gospodarki środkami pieniężnymi oraz dokonania poważnych oszczędności zarówno w aparacie bankowym i w finansowaniu przez ten aparat instytucji i przedsiębiorstw. Dekret z dnia 5 sierpnia 1949 r. o uregulowaniu niektórych zobowiązań przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej i instytucji publicznych czyni zadość tym wymogom i upoważnia Ministra. Skarbu do uregulowania w myśl przepisów niniejszego dekretu zadłużenia przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej i instytucji publicznych wobec instytucji kredytowych, istniejącego w dniu 1 lipca 1949 r.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełRusteckiJan">Uregulowanie polegać będzie na przejęciu przez Skarb Państwa zadłużenia określonego decyzją Ministra Skarbu i zwolnieniu od tego zadłużenia przedsiębiorstw i instytucji, o których mowa w art. 1.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełRusteckiJan">Przepisy niniejszego dekretu dotyczyć będą następujących sum, mianowicie sum idących na inwestycje zlecone przez Rząd w okresie do dnia 31 marca 1946 r., finansowania inwestycji w ramach państwowych planów inwestycyjnych na lata 1946, 1947 i 1948, kredytów średnioterminowych, pochodzących z konwersji kredytów krótkoterminowych zużytych na cele inwestycyjne, rozliczeń wewnętrznych, wynikających z operacji zagranicznych, pokrycia kosztów akcji zleconych przez rząd w dziedzinie gospodarki narodowej, kredytów zużytych na cele organizacyjne. Inwestycje, powstałe w tym okresie, dokonane przez przedsiębiorstwa gospodarki uspołecznionej i instytucje publiczne zwiększają majątek trwały tych przedsiębiorstw i instytucji, a Narodowy Bank Polski zostanie zobowiązany do przejęcia przewidzianych w art. 4 ust. 1 zobowiązań dłużnych Skarbu Państwa od instytucji kredytowych na pokrycie ich zadłużenia w Narodowym Banku Polskim.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełRusteckiJan">Do preliminarza budżetowego wprowadzone będą sumy potrzebne na obsługę zobowiązań dłużnych Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełRusteckiJan">Od dnia wejścia w życie niniejszego dekretu kredyty bankowe mogą być udzielane tylko jako zwrotne środki obrotowe w ramach planu kredytowego oraz jako zwrotne środki inwestycyjne w ramach państwowego planu inwestycyjnego z wyłączeniem dopuszczalności pokrywania jakichkolwiek niedoborów drogą kredytów bankowych.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PosełRusteckiJan">W imieniu Komisji Finansowo-Skarbowej wnoszę o zatwierdzenie omawianego dekretu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#Marszałek">Czy nikt nie pragnie zabrać głosu w tej sprawie? Nikt. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#Marszałek">Kto. z Obywateli Posłów jest za zatwierdzeniem zreferowanego dekretu, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#Marszałek">Stwierdzam, że dekret z dnia 5 sierpnia r. o uregulowaniu niektórych zobowiązań przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej i instytucji publicznych — został jednomyślnie zatwierdzony.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 10 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Zdrowia o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 27 lipca 1949 r., o zmianie dekretu z dnia 16 kwietnia 1946 r. o zwalczaniu chorób wenerycznych (Dz.U.R.P. nr 46, poz. 338) (druk nr 585).</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#Marszałek">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Kurkiewiczowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełKurkiewiczWładysław">Wysoki Sejmie! Dekret z dnia 16 kwietnia 1946 r. o zwalczaniu chorób wenerycznych uległ do chwili obecnej dwum zmianom. Pierwsza nastąpiła w dniu 16 stycznia 1947 r. (Dz. Ust. R. P. nr 20, poz. 80), następna, t.j. obecna, w dniu 27 lipca r. b. (Dz. Ust. R. P. nr 46, poz. 338). Pierwsza zmiana dotyczyła niektórych artykułów raczej tylko od strony formalnej, a nie rzeczowej. Obecna zaś zmiana wprowadza zmiany rzeczowe.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełKurkiewiczWładysław">Część II „Obowiązki chorego” z 5 artykułów została poszerzona do 7, przy czym art. 5 ma następujące brzmienie: „Osoby dotknięte chorobą weneryczną powinny na żądanie lekarza podawać wiadomości niezbędne do ustalenia dróg szerzenia się chorób wenerycznych (kontaktów, które mogły spowodować zakażenie tych osób, bądź które mogą narażać na zakażenie inne osoby)”. Art. 6 — nowy — ma następujące brzmienie: „Chorzy po odbyciu kuracji zaleconej przez lekarza mają obowiązek poddawania się badaniom kontrolnym stanu zdrowia na zasadach ustalonych przez Ministra Zdrowia”. Art. 7 brzmi: „Nad stosowaniem się nieletnich i ubezwłasnowolnionych dotkniętych chorobą weneryczną do przepisów art. 2, 3, 4, 5 i 6 obowiązane są czuwać osoby, które sprawują nad nimi prawną lub faktyczną pieczę”.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełKurkiewiczWładysław">W części III „Obowiązki lekarza”, dawny art. 8 zastąpiony został art. 10 o następującym brzmieniu: „1. Lekarze obowiązani są prowadzić rejestr zgłaszających się do nich osób chorych wenerycznie oraz z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ust. 2 przesyłać powiatowej władzy administracji ogólnej (lekarzowi powiatowemu, miejskiemu) doniesienia o stwierdzonych przypadkach chorób wenerycznych, ich źródłach i drogach szerzenia.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełKurkiewiczWładysław">2. W przypadkach, gdy doniesienia, o których mowa w ust. 1, dotyczą osób, odbywających czynną służbę wojskową, będących funkcjonariuszami służby bezpieczeństwa, bądź powołanych do powszechnej organizacji „Służba Polsce”, lekarze obowiązani są przesyłać te doniesienia właściwym organom służby zdrowia: wojskowej, bezpieczeństwa publicznego bądź powszechnej organizacji „Służba Polsce”.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PosełKurkiewiczWładysław">3. Sposób prowadzenia rejestru oraz tryb przesyłania doniesień (ust. 1 i 2) ustali Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrami: Obrony Narodowej oraz Bezpieczeństwa Publicznego”.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PosełKurkiewiczWładysław">W części IV: „Uprawnienia i obowiązki władz administracji ogólnej” zmianie uległ art. 10 pierwotnego brzmienia w punktach 2, 3, 4, które otrzymały następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PosełKurkiewiczWładysław">„2. Obywatele mają na żądanie władzy obowiązek poddawania się jednorazowym lub okresowym badaniom lekarskim.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PosełKurkiewiczWładysław">3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia wydane w porozumieniu z Ministrem Administracji Publicznej określi zasady i sposób przeprowadzania badań indywidualnych bądź dotyczących pewnych skupień lub grup ludności.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#PosełKurkiewiczWładysław">4. Przepis ust. 3 nie stosuje się do żołnierzy w czynnej służbie oraz, funkcjonariuszy bezpieczeństwa publicznego; zasady i sposób przeprowadzania badania tych osób określi Minister Obrony Narodowej lub Minister Bezpieczeństwa Publicznego — każdy w zakresie swej właściwości”.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#PosełKurkiewiczWładysław">Wreszcie w art. 12 — w nowym brzmieniu art. 13 — zmienione zostały ustępy 2 i 3, które brzmią:</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#PosełKurkiewiczWładysław">„2. W razie niezastosowania się chorego do zarządzeń przewidzianych w ust. 1 stosuje się do niego przepisy o postępowaniu przymusowym w administracji.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#PosełKurkiewiczWładysław">3. O ukończeniu leczenia osób skierowanych przez powiatową władzę administracji ogólnej (lekarza powiatowego, miejskiego), lekarz lub kierownik przychodni bądź szpitala jest obowiązany zawiadomić swą władzę”.</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#PosełKurkiewiczWładysław">Część V: „Obowiązki związków samorządowych i instytucyj publicznych” pozostaje bez zmian jak w pierwotnym tekście.</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#PosełKurkiewiczWładysław">Usunięta została, z dekretu część VI pod tytułem: „Przepisy karne”. A teraz kilka słów wyjaśnienia na temat omawianego dekretu i osiągnięć Ministerstwa Zdrowia na tym odcinku. Analiza zachorowalności wykazała wzrost do okresu przedwojennego, zwłaszcza dotyczy to kiły.</u>
<u xml:id="u-14.14" who="#PosełKurkiewiczWładysław">Możliwości kadrowe i materialne służby zdrowia są tego rodzaju, że w każdym wypadku choroby zainteresowany może otrzymać pomoc, poczynając od ambulatoryjnej aż do wysoko wykwalifikowanych klinik. Dlatego też rozpoczęta została wielka akcja zwalczania chorób wenerycznych. Akcję tę oparto na uaktywnieniu gęstej sieci poradni w powiatach i miastach. Wprowadzono następnie w życie dekret o przymusie leczenia chorób wenerycznych.</u>
<u xml:id="u-14.15" who="#PosełKurkiewiczWładysław">Zasadą powszechności jest to, że Państwo daje każdemu choremu bezpłatnie leki, a społeczne zakłady służby zdrowia również i pomoc lekarską.</u>
<u xml:id="u-14.16" who="#PosełKurkiewiczWładysław">Wprowadzone zostały badania masowe. Zastosowano w leczeniu kiły penicylinę.</u>
<u xml:id="u-14.17" who="#PosełKurkiewiczWładysław">Położono specjalny nacisk na szerzenie oświaty sanitarnej.</u>
<u xml:id="u-14.18" who="#PosełKurkiewiczWładysław">Rolę pomocniczą, ale bardzo ważną spełniają okresowe badania lekarskie osób zarażonych, szkolenie personelu lekarskiego i pomocniczego, walka z nierządem zawodowym, walka z alkoholizmem.</u>
<u xml:id="u-14.19" who="#PosełKurkiewiczWładysław">Dla ilustracji podaję, że w 1948 r. na kiłę przeleczono 104.000 osób, na rzeżączkę 40.000 osób, razem przeleczono 234.000 osób, wykonano badań serologicznych 1.200.000.</u>
<u xml:id="u-14.20" who="#PosełKurkiewiczWładysław">W drugim roku akcji, t.j. w 1949 r. zwrócono specjalną uwagę na następujące sprawy: pogłębianie fachowości kierownictwa terenowego, rozszerzanie zakresu badań naukowych, unifikację podstaw prawnych, dalsze usprawnienie kontroli zdrowia po leczeniu, dostosowanie schematów leczniczych do nowych gatunków penicyliny, rozszerzenie akcji oświatowo-sanitarnej na cały kraj.</u>
<u xml:id="u-14.21" who="#PosełKurkiewiczWładysław">W związku z tym przystąpiono do organizowania na terenie poszczególnych województw t.zw. centralnych poradni skórno-wenerologicznych, prowadzonych przez wybitnych fachowców.</u>
<u xml:id="u-14.22" who="#PosełKurkiewiczWładysław">Rozpoczęto organizację Państwowego Instytutu Wenerologicznego jako głównej instytucji badawczo-naukowej.</u>
<u xml:id="u-14.23" who="#PosełKurkiewiczWładysław">Ogłoszono jednolity tekst dekretu o zwalczaniu chorób wenerycznych (Dz. U. R. P. nr 51), co uczyniło zbędnym dodatkowe zarządzenia i okólniki.</u>
<u xml:id="u-14.24" who="#PosełKurkiewiczWładysław">W pierwszych trzech kwartałach b.r. na kiłę i rzeżączkę było na leczeniu około 52.000 osób, przeszkolono 500 lekarzy i tyleż pielęgniarek.</u>
<u xml:id="u-14.25" who="#PosełKurkiewiczWładysław">Wydano broszur o charakterze uświadamiającym 1.400.000.</u>
<u xml:id="u-14.26" who="#PosełKurkiewiczWładysław">Ministerstwo Zdrowia w okresie planu 6-letniego postawiło sobie za cel ostateczną likwidację chorób wenerycznych.</u>
<u xml:id="u-14.27" who="#PosełKurkiewiczWładysław">Ze względu na doniosłość omawianego zagadnienia dla najszerszych mas pracujących i ze względu na znaczenie przedstawionego dekretu dla dalszych prac Ministerstwa Zdrowia, proszę w imieniu Komisji Zdrowia o zatwierdzenie omówionego dekretu, ogłoszonego w Dzienniku Ustaw nr. 46, pod poz. 338.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#Marszałek">Czy pragnie kto zabrać głos? Nikt do głosu się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za zatwierdzeniem zreferowanego dekretu, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nikt.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#Marszałek">Stwierdzam, że dekret z dnia 27 lipca 1949 r. o zmianie dekretu z dnia 16 kwietnia 1946 r. o zwalczaniu chorób wenerycznych — został jednomyślnie zatwierdzony.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#Marszałek">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#Marszałek">Proszę Obywatela Sekretarza o odczytanie komunikatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzposełOzgaMichalski">Posiedzenia komisyj odbędą się według następującego planu:</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzposełOzgaMichalski">We czwartek dnia 10 listopada br. o godz. 10:</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#SekretarzposełOzgaMichalski">1) Komisja Handlu Wewnętrznego i Spółdzielczości,</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#SekretarzposełOzgaMichalski">2) Komisja Rolnictwa i Reform Rolnych — oraz,</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#SekretarzposełOzgaMichalski">3) również w tym dniu zamiast w dniu 11 listopada br. Komisja Leśnictwa i Komisja Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#Marszałek">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w Kancelarii Sejmu Ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#Marszałek">O terminie i porządku dziennym następnego posiedzenia Sejmu zostaną Obywatele Posłowie zawiadomieni na piśmie.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#Marszałek">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godz. 12 min. 50.)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>