text_structure.xml 65.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godz. 9 min. 30)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#Marszałek">Otwieram posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#Marszałek">Powołuję na sekretarzy posłów Jana Witoszkę i Henryka Trzebińskiego, Protokół i listę mówców prowadzi poseł Trzebiński.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#Marszałek">Proszę Posłów Sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#Marszałek">Protokół 66 posiedzenia Sejmu jest wyłożony do przejrzenia w Kancelarii Sejmu Ustawodawczego, Usprawiedliwiają nieobecność na posiedzeniu Sejmu następujący posłowie: Affa Ludwik, Buczek Michał, Drobner Bolesław, Hałas Stanisław, Ignatowski Andrzej, Izydorczyk Jan, Jagusz Stanisław, Koss Piotr, Maciejewski Józef, Młotecki Władysław, Piotrowski Antoni, Pokora Wojciech, Rustecki Jan, Ruszczycka Otylia, Rutkowski Stefan, Sakowski Stanisław, Sieradzki Aleksy, Stachoń Roman, Szczęśniak Józef, Zagórski Stanisław, Zakrzewski Henryk, Zduńczyk Włodzimierz.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#Marszałek">Udzieliłem urlopu posłom: Gajewskiemu Piotrowi na okres 5 dni, Nowakowi Tadeuszowi na okres 5 dni.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#Marszałek">Proszą Wysoką Izbę o udzielenie urlopów następujący posłowie: Arczyński Marek — od dnia 1 do dnia 31 lipca br. w celach kuracyjnych, Drzewiecki Bronisław — od dnia 2 do 15 lipca br. w celach kuracyjnych, Gwiazdowicz Michał — na miesiąc lipiec, Kaźmierczak Józef — do dnia 7 sierpnia br, w celach kuracyjnych, Nadobnik Kazimierz — od dnia 1 do dnia 15 lipca br. w celach kuracyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#Marszałek">Czy Wysoka Izba zgadza się na udzielenie powyższych urlopów? Sprzeciwu nie słyszę, uważam, że Izba zgodziła się na udzielenie wymienionych urlopów.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#Marszałek">Porządek dzienny bez zmian tak, jak zapowiedziano na poprzednim posiedzeniu, został Obywatelom Posłom doręczony.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#Marszałek">Ponieważ projekty ustaw, zamieszczone na porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia, były rozważone przez komisję w dniu wczorajszym, tak że ze względów technicznych druki, zawierające sprawozdanie o tych projektach, zostały wręczone obywatelom posłom dopiero dzisiaj, proponuję, aby Wysoka Izba uchwaliła na podstawie art. 50 pkt. 5 regulaminu Sejmu Ustawodawczego skrócenie postępowania formalnego odnośnie spraw, objętych punktami od 3 do 10 i punktem 12 porządku dziennego obecnego posiedzenia, to jest odbycie drugiego czytania niezwłocznie po rozdaniu druku sprawozdania komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#Marszałek">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Izba zgodziła się na moją propozycję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 1 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o wniosku posłów klubów: Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Stronnictwa Ludowego, Stronnictwa Demokratycznego, Stronnictwa Pracy, Polskiego Stronnictwa Ludowego i Klubu Katolicko-Społecznego w sprawie zmiany regulaminu Sejmu Ustawodawczego oraz powołania komisyj stałych (druki nr 523 i. 528).</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#Marszałek">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Grossowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełGross">Wysoki Sejmie! W imieniu Komisji. Prawniczej i Regulaminowej mam zaszczyt złożyć sprawozdanie z obrad nad wnioskiem wszystkich klubów sejmowych w przedmiocie zmiany regulaminu Sejmu Ustawodawczego oraz powołania komisji stałych. Wniosek ten zawarty jest w druku nr 523, sprawozdanie komisji w druku nr 528.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełGross">Jak wiadomo, art. 61 regulaminu Sejmu Ustawodawczego zawiera wyliczenie 19 komisji stałych. Komisje te oparte były na komisjach, działających w Krajowej Radzie Narodowej. Doświadczenie funkcjonowania tych komisji, a zwłaszcza zmiany, jakie zaszły w strukturze organów rządowych, w szczególności zmiany we władzach naczelnych organów gospodarki narodowej, uzasadniają konieczność zmiany składu komisji sejmowych, Równocześnie jednak należy uznać za niecelowe wymienianie wszystkich komisyj w regulaminie, dlatego że ewentualne dalsze zmiany wymagają skomplikowanej procedury zmiany regulaminu. Dlatego wszystkie kluby poselskie wnoszą o przyjęcie zmiany art. 61 regulaminu w tym kierunku, ażeby artykuł ten określał tylko zasadę powoływania komisyj stałych, natomiast powoływanie samo miało miejsce w drodze oddzielnych uchwal Sejmu. Wniosek zmierza do nadania art. 61 regulaminu brzmienia następującego:</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełGross">„Art. 61, Uchwała Sejmu określa rodzaj komisyj stałych. Skład osobowy komisyj stałych ustala Sejm uchwałą, powziętą na wniosek Marszałka”.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełGross">W ten sposób regulamin nie określa ani rodzaju, ani ilości funkcjonujących komisyj stałych, jak również nie wymaga uchwały o powołaniu komisyj stałych i określeniu składu liczbowego poszczególnych komisyj, co jest pożądane ze względu na konieczną w tych spraw ach elastyczność.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosełGross">W wykonaniu treści zmiany art. 61 regulaminu Komisja Prawnicza i Regulaminowa wnosi o przyjęcie uchwały o powołaniu komisyj stałych, wyszczególnionych we wniosku wszystkich klubów poselskich. Zmiany w dotychczasowym składzie komisyj sięgają dość daleko. W stosunku de stanu poprzedniego nie zmienione zostało co do nazwy i zakresu działania tylko 5 komisji. Są to Komisje: Spraw Zagranicznych, Prawnicza i Regulaminowa, Pracy i Opieki Społecznej, Kultury i Sztuki oraz Zdrowia«. Wszystkie inne uległy daleko posuniętym zmianom, przy czym z natury rzeczy najbardziej istotne zmiany zaszły w strukturze komisji, których zakres działania obejmuje zagadnienia gospodarcze. A więc przede wszystkim zamiast dwóch Komisji Skarbowo-Budżetowej oraz Planowania Gospodarczego wniosek zmierza do powołania jednej wspólnej, Komisji Planowania Gospodarczego i Budżetu. Przyczyna jest zrozumiała, wynika to z obecnego miejsca budżetu w ogólnym planie narodowym jako części planu gospodarki narodowej, pozostającej w ścisłym związku z tym planem. Doświadczenia poprzedniego okresu wskazują na to, że obie komisje — Skarbowo-Budżetowa i Planowania Gospodarczego musiały zawsze niemal obradować łącznie. Wydziela się bieżący zakres działalności Ministerstwa Skarbu, który będzie należał do Komisji Finansowo-Skarbowej.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PosełGross">Dla zagadnień, załatwianych przez resorty gospodarcze, powołuje się trzy komisje: Przemysłową, właściwą dla spraw należących do zakresu działania 4 ministerstw przemysłowych, Komisję Handlu Wewnętrznego i Spółdzielczości dla spraw, należących do zakresu działania Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i zagadnień organizacji spółdzielczości. Trzeba tu podkreślić, że w obecnych warunkach zagadnienia działalności gospodarczej, wykonywanej przez organy i instytucje spółdzielcze, będą należały do zakresu działania właściwych komisyj. Natomiast wyodrębnia się i łączy z zagadnieniem handlu wewnętrznego zagadnienie struktury i organizacji spółdzielczości. Zagadnienia handlu zagranicznego będą należały do zakresu działania Komisji Morskiej i Handlu Zagranicznego, która w ten sposób staje się właściwą dla zakresu działania dwóch ministerstw: Ministerstwa Żeglugi i Ministerstwa Handlu Zagranicznego. Połączenie to jest uzasadnione niezbyt wielką aktywnością Komisji Morskiej, która miała niedużą ilość posiedzeń.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PosełGross">Wyodrębniają się również z głównego zakresu zagadnień samorządu terytorialnego zagadnienia, które w obecnej fazie na długi okres nabierają podstawowego znaczenia, mianowicie zagadnienia działalności gospodarczej samorządu, które będą należały do zakresu działania Komisji Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, zajmującej się tymi podstawowymi w bieżącej chwili dla świata pracy zagadnieniami.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PosełGross">Rozdziela się także dotychczas wspólnie działającą Komisję Administracji i Bezpieczeństwa Publicznego i tworzy się dwie oddzielne komisje, z których pierwsza będzie nazywała się, według wniosku, Komisją Administracji Rządowej i Samorządowej, obejmując w ten sposób całość zagadnień administracji publicznej, wykonywanej zarówno przez organa rządowe jak i organa samorządowe, druga — Komisją Bezpieczeństwa Publicznego, Rozdzieleniu uległa również Komisja Rolnictwa i Leśnictwa, utworzono dwie odrębne komisje: Komisję Rolnictwa i Reform Rolnych oraz Komisję Leśnictwa. To rozdzielenie uzasadnia, jak wielką wagę przywiązuje się do zagadnień rolnictwa i do narastającej wagi zagadnień, należących do zakresu działania Ministerstwa Leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PosełGross">Dalsze zmiany, proponowane przez wniosek, dotyczą raczej okoliczności drugorzędnych, nazw komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PosełGross">Mianowicie dotychczasową nazwę Komisji Wojskowej zastępuje się przez słuszniejszą i bardziej odpowiadającą rzeczywistej treści nazwę Komisji Obrony Narodowej, Komisję Oświatową zmieniono na Komisję Oświaty i Nauki.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PosełGross">Nazwę Komisji Komunikacyjnej zmieniono na nazwę Komisji Komunikacji i Łączności.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PosełGross">Powołanie urzędu Ministra Budownictwa, uzasadnia również zmianę nazwy i zakresu działania dotychczasowej Komisji Odbudowy na nazwę Komisji Budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PosełGross">Takie są ogólne zasady wniosku wszystkich klubów poselskich, ujęte w sprawozdaniu Komisji Prawniczej i Regulaminowej.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PosełGross">Mam zaszczyt wnieść, aby Wysoki Sejm zechciał uchwałę zgodnie z wnioskiem komisji przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#Marszałek">Otwieram rozprawę. Czy kto z Obywateli Posłów pragnie zabrać głos? Nikt do głosu się nie zgłasza. Rozprawę zamykam. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem wniosku Komisji Prawniczej i Regulaminowej, zamieszczonego w druku nr 528, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nikt się nie sprzeciwia.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#Marszałek">Stwierdzam, że wniosek w sprawie zmiany art. 61 regulaminu Sejmu Ustawodawczego R.P. został uchwalony jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#Marszałek">Punkt 2 dzisiejszego porządku dziennego zostanie rozpatrzony po punkcie 11.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 3 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o rządowym projekcie ustawy o zmianie prawa o sądach pracy (druki nr 536 i 551).</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#Marszałek">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Jodłowskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJodłowski">Wysoka Izbo! Rządowy projekt ustawy o zmianie prawa o sądach pracy nie zmierza do wprowadzenia zasadniczych zmian w sądach pracy, ale ma na celu uproszczenie procedury. Dotychczas prawo o sądach pracy przewidywało obowiązek ogłaszania w „Monitorze Polskim” listy ławników i zastępców ławników. Ponieważ ta procedura jest zbytnim obciążeniem „Monitora Polskiego” i niepotrzebnie obciąża Skarb Państwa, ponieważ w analogicznych wypadkach przy powoływaniu ławników w sądach doraźnych i karnych, jak również sądów ubezpieczeń społecznych obowiązku ogłaszania listy ławników w „Monitorze Polskim” nie ma, przeto celem ujednolicenia procedury we wszystkich przypadkach powoływania ławników do sądów powszechnych i specjalnych rządowy projekt ustawy wnosi o skreślenie art. 10 prawa o sądach pracy.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełJodłowski">Komisja Prawnicza i Regulaminowa, uznając ten wniosek za celowy i uzasadniony, wnosi o przyjęcie go w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#Marszałek">Otwieram rozprawę. Czy pragnie kto zabrać głos? Nikt do głosu się nie zgłasza. Zamykam rozprawę. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem zreferowanego projektu ustawy, zechce wstać.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#Marszałek">Dziękuję, Kto jest przeciw? Nikt się nie sprzeciwia.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#Marszałek">Stwierdzam, że projekt ustawy został w drugim czytaniu przez Sejm uchwalony.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#Marszałek">Ponieważ w drugim czytaniu Sejm przyjął projekt ustawy w brzmieniu nadanym mu przez komisję, proponuję przeto przystąpienie do trzeciego czytania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#Marszałek">Przystępujemy do trzeciego czytania projektu ustawy o zmianie prawa o sądach pracy.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos? Nikt głosu nie żąda, Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem omawianego projektu ustawy, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#Marszałek">Stwierdzam, że Sejm ustawę jednomyślnie uchwalił.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#Marszałek">Przystępujemy do 4 punktu porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o rządowym projekcie ustawy o orderze „Sztandar Pracy” (druki nr 548 i 552).</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#Marszałek">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Dąbrowiczowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełDąbrowicz">Wysoki Sejmie! Wniesione przez Rząd projekty ustaw o orderach „Sztandar Pracy” i „Budowniczych Polski Ludowej” zmierzają do nagradzania zasług tych obywateli, którzy wyróżnili się pracą i osiągnięciami w różnych dziedzinach gospodarki narodowej, oświaty, nauki, kultury, obronności kraju, zdrowia i kultury fizycznej lub pracą w służbie publicznej,</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełDąbrowicz">Projektowane ustawy wyrażają stosunek Państwa ludowego do człowieka pracy, całkowicie odmienny niż w państwie kapitalistycznym, w którym bezczynność i eksploatacja stały się przywilejem bogaczy, a praca — przedmiotem wyzysku, źródłem dyskryminacji i pogardy. Przeciwstawiamy temu nowy szlachetniejszy socjalistyczny stosunek do pracy, jaki cechuje klasę robotniczą i masy ludowe w odrodzonej Polsce.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełDąbrowicz">Z najemnika, sprzedającego w ustroju kapitalistycznym za bezcen swoją siłę roboczą, robotnik i pracownik umysłowy w Polsce ludowej przekształcił się w świadomego budowniczego, który wysiłkiem mięśni i mózgu tworzy nowe szczęśliwsze życie dla siebie i przyszłych pokoleń.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełDąbrowicz">Zanika celowo tworzony i utrzymywany przez kapitalizm podział na pracę fizyczną i pracę umysłową. Rosną w szeregach robotniczych nowatorzy, racjonalizatorzy i przodownicy, którzy czynem przekreślają ten sztuczny podział.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełDąbrowicz">Praca coraz wyraźniej staje się sprawą honoru świadomego obywatela Polski ludowej. A równocześnie zdobycze i osiągnięcia prany mas ludowych stają się bogatym i decydującym wkładem w zwycięską walkę ze wstecznictwem i w walkę o trwały pokój światowy, jaką prowadzi obóz postępu ze Związkiem Radzieckim na czele.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PosełDąbrowicz">Toteż, gdy imperialiści nagradzają orderami wyzyskiwaczy i buisnesmenów oraz sprzedawczyków różnego autoramentu, walczących wprawdzie, ale o utrwalenie wyzysku własnych obywateli i eksploatację całych ujarzmionych narodów. Polska ludowa orderami „Sztandar Pracy” i „Budowniczych Polski Ludowej” dekorować będzie swoich bojowników o szczęśliwe jutro, o sprawiedliwy ustrój społeczny w Polsce, o pokój światowy, robotników i pracowników umysłowych, którzy prowadzą walkę na froncie pracy, a zwycięstwa swe odnoszą w kopalniach, hutach i na kolejach, na roli i w szkołach, w uniwersytetach i w szpitalach, w laboratoriach i biurach.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PosełDąbrowicz">Po raz pierwszy w dziejach naszego narodu dzięki wysiłkom klasy robotniczej praca człowieka postawiona zostaje na tak wysokim piedestale, że staje się przedmiotem nagrodzenia orderem, którym odznaczeni otoczeni będą najwyższą czcią całego społeczeństwa. Po raz pierwszy w dziejach naszego narodu zostają ustanowione tak wysokie odznaczenia dla nagradzania zasług zdobytych pracą ludzką.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PosełDąbrowicz">W imieniu Komisji Prawniczej i Regulaminowej pragnę zreferować poprawki uchwalone wczoraj. Samego projektu odczytywać nie będę, ograniczę się tylko do poprawek, uwidocznionych w druku nr 552.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PosełDąbrowicz">W art. 1 lit. a) wierszu 2 po wyrazie „państwowego” wstawia się przecinek i skreśla się spójnik „i”, a po wyrazie „spółdzielczości” dodaje się przecinek i wyrazy: „finansów i innych działów gospodarki narodowej”.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PosełDąbrowicz">W lit. b) po wyrazie „oświaty” doda je się wyraz „nauki” i przecinek.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PosełDąbrowicz">Art. 6 skreśla się, gdyż komisja doszła do przekonania, iż zawarte tam sformułowania mogą się znaleźć w statucie orderu. Dalsze artykuły w związku z tym zostają odpowiednio przenumerowane.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PosełDąbrowicz">W dotychczasowym art. 7 wierszu 2 po wyrazach „Sztandar Pracy” dodaje się wyrazy: „przywileje i uprawnienia wynikające z nadania orderu”; a po wyrazach: „wzory rysunkowe” dodaje się wyraz „odznak”. Ostatnie wyrazy: „uchwalony przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia” zastępuje się wyrazami „nadany rozporządzeniem Rady Ministrów”.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PosełDąbrowicz">W dotychczasowym art. 8 w ust. 1 skreśla się wyraz „Wszystkie”, a przed wyrazem „orderu” dodaje się, wyraz „odznak”; w ust. 2 skreśla się wyraz „Wszelkie”.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#PosełDąbrowicz">W dotychczasowym art. 9 skreśla się wyraz „niniejszej”.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#PosełDąbrowicz">W dotychczasowym art. 10 skreśla się wyraz „niniejsza”.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#PosełDąbrowicz">W imieniu Komisji Prawniczej i Regulaminowej wnoszę: Wysoki Sejm uchwalić raczy projekt ustawy z druku nr 548 z poprawkami uwidocznionymi w druku nr 552,</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#Marszałek">Otwieram rozprawę. Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza. Zamykam rozprawę. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem zreferowanego projektu ustawy w brzmieniu, nadanym mu przez komisję, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#Marszałek">Projekt ustawy zastał w drugim czytaniu przez Sejm uchwalony.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#Marszałek">Ponieważ w drugim czytaniu Sejm przyjął projekt ustawy w brzmieniu, nadanym mu przez komisję, proponuję przeto przystąpienie do trzeciego czytania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#Marszałek">Przystępujemy do trzeciego czytania projektu ustawy o orderze „Sztandar Pracy”.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem powyższego projektu ustawy, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#Marszałek">Stwierdzam, że Sejm ustawę jednomyślnie uchwalił.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 5 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o rządowym projekcie ustawy o orderze „Budowniczych Polski Ludowej” (druki nr 549 i 553).</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#Marszałek">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Dąbrowiczowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełDąbrowicz">Proszę Obywateli! Komisja Prawnicza i Regulaminowa po zbadaniu i przestudiowaniu projektu rządowego ustawy o orderze „Budowniczych Polski Ludowej” (druk nr 549) wprowadziła nieznaczne zmiany. Mianowicie w art. 2 zamiast „się zasłużyli” ma być „zasłużyli się”, oraz skreśla się wyraz „swą”, poza tym przed wyrazem „nauki” dodaje się wyraz „oświaty”. Z tych samych przyczyn co poprzednio skreśla się art. 6, przy czym numeracja następnych zostaje odpowiednio zmieniona.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełDąbrowicz">W art. 7 zamiast „Szczegółowo przepisy, określające wzory rysunkowe odznak orderu „Budowniczych Polski Ludowej” ma być „Szczegółowe przepisy określające przywileje i uprawnienia, które wynikają z nadania orderu „Budowniczych Polski Ludowej”, wzory rysunkowe odznak orderu”, wreszcie ostatnie wyrazy „uchwalony przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia” zastępuje się wyrazami „nadany rozporządzeniem Rady Ministrów”.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełDąbrowicz">W art. 8 skreśla się wyrazy „Wszystkie” i „Wszelkie”.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełDąbrowicz">W art. 9 i 10 skreśla się wyraz „niniejsza”.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PosełDąbrowicz">Ponadto prostuję, że w druku sprawozdania komisji (nr 553) poprawki oznaczone nr 1) i 2) dotyczą art. 2 a nie jak mylnie podano art. 1.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PosełDąbrowicz">W imieniu Komisji Prawniczej i Regulaminowej wnoszę o uchwalenie projektu ustawy o orderze „Budowniczych Polski Ludowej” z poprawkami komisji oraz sprostowaniem, które przed chwilą przytoczyłem.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#Marszałek">Otwieram rozprawę. Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawne? Nikt się nie zgłasza. Rozprawę zamykam. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem zreferowanego projektu ustawy w brzmieniu nadanym mu przez komisję, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#Marszałek">Projekt ustawy został w drugim czytaniu przez Sejm uchwalony.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#Marszałek">Ponieważ w drugim czytaniu Sejm przyjął projekt ustawy w brzmieniu nadanym mu przez komisję, proponuję przeto przystąpienie do trzeciego czytania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#Marszałek">Przystępujemy do trzeciego czytania projektu ustawy o orderze „Budowniczych Polski Ludowej”.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem omawianego projektu ustawy, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#Marszałek">Stwierdzam, że Sejm ustawę jednomyślnie uchwalił.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 6 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych o rządowym projekcie ustawy o ratyfikacji światowej konwencji pocztowej oraz porozumień Światowego Związku Pocztowego, podpisanych w Paryżu dnia 5 lipca 1947 r. (druki nr 537 i 554).</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#Marszałek">Głos ma sprawozdawca poseł Dura,</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełDura">Wysoka Izbo! Dnia 5 lipca 1947 r. na kongresie pocztowym w Paryżu została dokonana w myśl poczynionych doświadczeń reorganizacja poprzedniej; światowej konwencji pocztowej i w dniu tym została podpisana nowa konwencja pocztowa przez pełnomocników rządu 37 państw, między innymi i Polski,</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełDura">Chcę zaznaczyć, że podpisana przez Rząd Polski: w dniu 31 maja 1939 r. konwencja pocztowa w Buenos Aires doprowadziła do tego, że w czasie wojny i okupacji Polski decyzją bezprawną dyrektora biura światowej konwencji pocztowej w Bemie Polska została skreślona z listy członków tej konwencji. Pomimo to pocztowcy zdali egzamin, prowadząc w dalszym ciągu polską pocztę w podziemiu, a przeprowadzili tę akcję tak skutecznie, że Wehrmacht była masowo zasypywana drukami antyfaszystowskimi i antyhitlerowskimi.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełDura">To uznanie dla szarej masy pocztowców uważam za wskazane wyrazić przy tej okazji z tego miejsca.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełDura">Uznanie to dotyczy również olbrzymiego wkładu pracy pocztowców po wyzwoleniu, który wytężonym wysiłkiem w oparciu o współzawodnictwo włożyli w odbudowę służby łączności w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PosełDura">Nowe momenty w nowej konwencji dotyczą przede wszystkim tych spraw, które nie były uregulowane poprzednią konwencją i które doprowadziły właśnie do tego, że Polska mogła być bezprawnie skreślona ze spisu członków. Wprowadzono więc stolą komisję łączności, złożoną z przedstawicieli różnych państw, która ma za zadanie stałe nadzorowanie działalności Biura Światowego Związku Pocztowców.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PosełDura">Związek zawarł już umowę z Organizacją Narodów Zjednoczonych o wzajemnej współpracy.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PosełDura">Jednym z posunięć przedstawicielstwa polskiego było usunięcie języka niemieckiego z czasopisma oficjalnego biura Światowego Związku Pocztowego i zastąpienie tego języka w wydawnictwie Union Postale językiem rosyjskim.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PosełDura">Nowe momenty, które konwencja w obrocie pocztowym, wprowadza, to przede wszystkim wprowadzenie przesyłek pocztowych na odległość do 2.000 km pocztą lotniczą bez podniesienia opłat. Poza tym państwa należące do związku mogą stosować dla przesyłki poczty i pism zniżkę 50%. Tę zniżkę Polska stosuje.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PosełDura">Konwencję już ratyfikowały w przeważającej ilości państwa, które ją podpisały dotychczas, m. in. ratyfikowały tę konwencję ii państwa demokracji ludowej.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#PosełDura">Projekt ustawy o ratyfikacji światowej konwencji pocztowej oraz porozumień Światowego Związku Pocztowego, podpisanych w Paryżu dnia 5 lipca 1947 r., wymienia w art. 1 wszystkie rodzaje dokumentów, które zostały w Paryżu podpisane.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#PosełDura">Odnośnie punktu 1 art. 1 Komisja Spraw Zagranicznych po przedyskutowaniu proponuje pewne zmiany redakcyjne ze względu na jaśniejsze uwypuklenie różnych grup dokumentów, które w tym punkcie są ujęte, mianowicie proponuje zmianę redakcji punktu 1 na następującą: „światowej konwencji pocztowej z protokółem końcowym, i regulaminem wykonawczym do konwencji oraz postanowień, dotyczących przewozu przesyłek listowych drogą powietrzną z protokółem końcowym do tych postanowień”. To jest jedyna poprawka, nota bene wprowadzona raczej dla jaśniejszego specyfikowania i rozgraniczenia dwóch grup dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#PosełDura">Pozostałe punkty projektu ustawy komisja proponuje pozostawić w brzmieniu rządowym.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#PosełDura">W imieniu Komisji Spraw Zagranicznych wnoszę, aby Wysoki Sejm uchwalić raczył projekt ustawy z druku nr 537 z poprawką z druku nr 554.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#Marszałek">Otwieram rozprawę. Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza, wobec tego rozprawę zamykam. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#Marszałek">Kto jest za przyjęciem zreferowanego projektu ustawy w brzmieniu, nadanym mu przez komisję, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#Marszałek">Projekt ustawy został, w drugim czytaniu uchwalony.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#Marszałek">Ponieważ w drugim czytaniu Sejm przyjął projekt ustawy w brzmieniu nadanym mu przez komisję, proponuję przystąpienie do trzeciego czytania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#Marszałek">Przystępujemy do trzeciego czytania projektu ustawy o ratyfikacji światowej konwencji pocztowej oraz porozumień Światowego Związku Pocztowego, podpisanych w Paryżu dnia 5 lipca 1947 r.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt głosu nie żąda. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#Marszałek">Kto jest za przyjęciem omawianego projektu ustawy, zechce wstać. Dziękuję, Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#Marszałek">Stwierdzam, że Sejm ustawę jednomyślnie uchwalił.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 7 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Skarbowo-Budżetowej o rządowym projekcie ustawy o zmianie dekretu z dnia 3 lutego, 1947 r. o podatku od nabycia praw majątkowych (druki nr 532 i 555).</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#Marszałek">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Pszczółkowskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełPszczółkowskiTeofil">Wysoka Izbo! W imieniu Komisji Skarbowo-Budżetowej mam zaszczyt złożyć sprawozdanie z rozpatrzenia przez komisję projektu ustawy o zmianie dekretu z dnia 3 lutego 1947 r. o podatku od nabycia praw majątkowych.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełPszczółkowskiTeofil">Projekt powyższy wprowadza do przepisów następujące zmiany, które nie zmieniają w niczym istotnego charakteru obowiązującego dekretu.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełPszczółkowskiTeofil">Zostały rozszerzone podmiotowe zwolnienia od podatku na przedsiębiorstwa państwowe, samorządowe i państwowo-spółdzielcze oraz rozszerzony został zakres zwolnień osób korzystających z prawa zakrajowości.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PosełPszczółkowskiTeofil">Rozszerzony został również zakres zwolnień przedmiotowych na działki pracownicze, przeznaczone na indywidualną zabudowę, a pochodzące z pierwszego nabycia, oraz zwolnione zostały sumy, uzyskane i, przekazane z zagranicy do kraju a pochodzące ze sprzedaży praw majątkowych nabytych pod tytułem daremnym.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PosełPszczółkowskiTeofil">Niektóre stawki stopy podatkowej dla odpłatnego nabycia praw majątkowych zostały podwyższone, stawki podatku dla nieodpłatnego nabycia przy mniejszych sumach zostały obniżone, przy większych podwyższone.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PosełPszczółkowskiTeofil">Komisja Skarbowo-Budżetowa rozpatrzyła powyższy projekt na posiedzeniu w dniu 1 lipca r. b. i wprowadziła poprawki, zamieszczone w druku nr 555.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PosełPszczółkowskiTeofil">Trzy proponowane poprawki są natury merytorycznej, pozostałe dwie zaś natury formalnej.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#PosełPszczółkowskiTeofil">Komisja proponuje rozszerzyć jeszcze bardziej zakres zwolnień podatkowych przez wyłączenie spod opodatkowania:</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#PosełPszczółkowskiTeofil">a) central spółdzielni państwowych,</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#PosełPszczółkowskiTeofil">b) członków personelu dyplomatycznego państw obcych co do najmu lokali mieszkalnych lub dzierżawnych bądź najmu nieruchomości dla celów mieszkalnych oraz rozszerzyć zwolnienia, przewidziane w projekcie ustawy, dla działek pracowniczych pochodzących z pierwszego nabycia, które podlegały zwolnieniu według projektu, o ile korzystałyby z pomocy Państwa, udzielanej poprzez plan inwestycyjny — na wszystkie działki pracownicze pochodzące z pierwszego nabycia od sprzedawców należących do odcinka uspołecznionego.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#PosełPszczółkowskiTeofil">Na posiedzeniu komisji wywiązała się dyskusja, czy nie objąć zwolnieniem wszystkich działek pracowniczych bez względu na to, czy korzystają z pomocy Państwa przy zabudowie, jak również bez względu na to, od kogo działki są nabyte. Komisja stanęła ostatecznie na stanowisku, że ze zwolnień nie powinni korzystać nabywcy rekrutujący się ze sfer niepracowniczych, świat pracy zaś nabywać będzie działki w przeważającej większości od odcinka uspołecznionego.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#PosełPszczółkowskiTeofil">W imieniu Komisji Skarbowo-Budżetowej wnoszę: Wysoki Sejm raczy uchwalić projekt ustawy o zmianie dekretu z dnia 3 lutego 1947 r. o podatku od nabycia praw majątkowych według przedłożenia rządowego z proponowanymi przez komisję poprawkami, zawartymi w druku nr 555.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#Marszałek">Otwieram rozprawę. Czy pragnie kto zabrać głos? Do głosu nikt nie jest zapisany, wobec tego rozprawę zamykam. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem zreferowanego projektu ustawy, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#Marszałek">Projekt ustawy został w drugim czytaniu uchwalony.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#Marszałek">Ponieważ w drugim czytaniu Sejm przyjął projekt ustawy w brzmieniu nadanym mu przez komisję, proponuję przeto, przystąpienie do trzeciego czytania, Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#Marszałek">Przystępujemy do trzeciego czytania projektu ustawy o zmianie dekretu z dnia 3 lutego 1947 r. o podatku od nabycia praw majątkowych.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos? Nikt głosu nie żąda. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#Marszałek">Kto jest za przyjęciem omawianego projektu ustawy, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#Marszałek">Stwierdzam, że Sejm ustawę jednomyślnie uchwalił.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 9 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Skarbowo-Budżetowej o rządowym projekcie ustawy o zakresie działania Ministra Skarbu (druki nr 534 i 557).</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#Marszałek">Głos ma sprawozdawczym posłanka Strusińska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosłankaStrusińska">Wysoka Izbo! Projekt ustawy, który mam zaszczyt w imieniu Komisji Skarbowo-Budżetowej Wysokiej Izbie referować, jest ogniwem w łańcuchu aktów ustawodawczych, przystosowujących strukturę aparatu gospodarki narodowej do założeń gospodarki socjalistycznej, gospodarki planowej.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosłankaStrusińska">Projekt ustawy jest logicznym uzupełnieniem uchwalonej już ustawy o organizacji naczelnych władz gospodarki narodowej. Ustawa ta stanowi podstawę nowej organizacji władz państwowych na odcinku gospodarczym. Jednak ustawa ta nie wyczerpała wszystkich zagadnień, związanych z nową strukturą aparatu gospodarczego Państwa. W szczególności ustawa o organizacji władz naczelnych gospodarki narodowej nie objęła zagadnień związanych z nową rolą i nowymi zadaniami Ministra Skarbu, wynikającymi ze specyficznej roli pieniądza w gospodarce planowej jako głównego regulatora prawidłowości jej rozwoju i jej osiągnięć. Jasnym więc jest, że zakres działania Ministra Skarbu nie może mieć za podstawę prawną przepisów dekretu Rady Regencyjnej ze stycznia 1918 r., na których to przepisach Minister Skarbu dotychczas działał. Zachodzi więc konieczność ustalenia nowej podstawy prawnej, ujętej w duchu i kierunku dokonanych przemian gospodarczych i zharmonizowania jej z uchwaloną już ustawą o organizacji kierownictwa gospodarki narodowej. Tą nową podstawą prawną jest wniesiony przez Rząd projekt ustawy z druku nr 534. Projekt ten precyzuje rolę i zadania Ministra Skarbu, w szczególności zaś rozgranicza kompetencje i zakres działania pomiędzy nim a nowo powołanym organem centralnego planowania, jakim jest Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosłankaStrusińska">W porównaniu z dotychczasowym zakresem działania nowy projekt ustawy wzmacnia pozycję Ministra Skarbu przez skoncentrowane wyłącznie w jego urzędzie zagadnień polityki finansowej i finansów.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PosłankaStrusińska">W ręku Ministra Skarbu spoczywa gestia podstawowego odcinka planu gospodarczego, jakim jest plan finansowy Państwa. Określa to art. 1 ustęp 1 projektu ustawy następująco: „Do zakresu działania Ministra Skarbu należy realizowanie polityki finansowej Rządu w oparciu o państwowy plan finansowy i kierownictwo sprawami finansowymi gospodarstwa narodowego, a w szczególności sporządzenie państwowego planu finansowego, nadzór nad wykonaniem tego planu oraz czuwanie nad akumulacją środków finansowych, niezbędnych do jego wykonania”.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PosłankaStrusińska">Następnym zasadniczym momentem wzmacniającym pozycję i rolę Ministra Skarbu jest powierzenie mu opracowania i wykonania planu sfinansowania inwestycji. Dzięki temu Minister Skarbu przy pomocy aparatu finansującego inwestycje staje na straży prawidłowej akumulacji środków finansowych i ich właściwego użycia.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PosłankaStrusińska">Dalszym z kolei momentem, określającym nową rolę Ministra Skarbu, jest prawo kontroli finansowej związków samorządu terytorialnego, instytucyj ubezpieczeń, organizacji społecznych oraz prawo kontroli, za pośrednictwem banków, całej gospodarki uspołecznionej.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PosłankaStrusińska">Dalszymi kompetencjami Ministra Skarbu w zakresie planowania gospodarczego są sprawy: planu kasowego i obiegu pieniężnego, sprawy planu kredytowego, plany obrotów płatniczych z zagranicą i bilansu płatniczego oraz sprawy planów finansowych instytucyj podległych Ministerstwu Skarbu. Poza tym Ministerstwo Skarbu współdziała z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego w zakresie ustalenia zasad polityki cen i płac oraz zasad systemu finansowego.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PosłankaStrusińska">Oprócz powyżej omówionych zagadnień planistyczno-finansowych do kompetencji Ministra Skarbu należeć będą tak jak i poprzednio zagadnienia budżetowe, a więc sporządzanie, wykonywanie budżetu oraz sporządzanie zamknięć rachunków Państwa, sprawy podatków i wszelkich innych danin publicznych, sprawy ubezpieczeń rzeczowych i osobowych, sprawy zastępstwa prawnego interesów Państwa, ochrona celna granic oraz nadzór nad działalnością instytucji podległych Ministerstwu Skarbu.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#PosłankaStrusińska">Spod kompetencji Ministra Skarbu zostały wyjęte sprawy monopoli: tytoniowego, spirytusowego i solnego, a jedynie pozostały sprawy monopolu loteryjnego. Wobec powołania czterech nowych resortów, wyłącznie obejmujących działalność przemysłu, ta zmiana jest zrozumiała. Resorty te bowiem obejmują całokształt zagadnień produkcyjnych i byłoby nielogiczne pozostawienie ułamka zagadnień związanych bezpośrednio z produkcją w resorcie o wyraźnie innej specjalności.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#PosłankaStrusińska">Przyjęcie ustawy jest wobec tempa socjalizacji naszej gospodarki sprawą pilną, dlatego też projekt przewiduje wejście ustawy w życie z chwilą jej ogłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#PosłankaStrusińska">W imieniu Komisji Skarbowo-Budżetowej mam zaszczyt prosić o uchwalenie projektu ustawy o zakresie działania Ministra Skarbu wraz z poprawkami, przyjętymi przez komisję, a zawartymi w druku nr 557, przy czym prostuję, że w poprawce nr 3) przed wyrazem „zamknięć” należy dodać wyraz „sporządzanie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#Marszałek">Otwieram rozprawę.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos? Nikt głosu nie żąda. Rozprawę zamykam. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem projektu ustawy w brzmieniu, nadanym mu przez komisję, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#Marszałek">Projekt ustawy został przez Sejm w drugim czytaniu uchwalony.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#Marszałek">Ponieważ w drugim czytaniu Sejm przyjął projekt ustawy w brzmieniu nadanym mu przez komisję, proponuję przeto przystąpienie do trzeciego czytania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#Marszałek">Przystępujemy do trzeciego czytania projektu ustawy o zakresie działania Ministra Skarbu.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos? Nikt głosu nie żąda. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem powyższego projektu ustawy, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#Marszałek">Stwierdzam, że Sejm ustawę jednomyślnie uchwalił.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 10 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o dozorze nad artykułami żywności i przedmiotami użytku (druki nr 535 i 558).</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#Marszałek">Głos ma poseł Dura.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełDura">Wysoka Izbo! Projekt ustawy o zmianie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o dozorze nad artykułami żywności i przedmiotami użytku dotyczy zmiany, ulepszenia i przyśpieszenia dozoru i wymierzania kar za przekroczenia w związku z tym zagadnieniem.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełDura">Dotychczasowe rozporządzenie Prezydenta w art. 45 przewiduje, że ewentualne przekroczenia, które by podlegały karze do 6 miesięcy, podlegają rozprawom w sądzie grodzkim, powyżej 6 miesięcy — w sądzie okręgowym. To opóźniało jakąkolwiek kontrolę i wymiar kary. Art. 45 według projektu rządowego przekazuje te sprawy właściwym władzom, pierwszej instancji administracji ogólnej.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełDura">Poza tym zmiany dotyczą przeznaczenia grzywien. Grzywny te miały iść na państwowe instytucje handlowe, obecnie będzie to dostosowane do ogólnych norm według nowego projektu postępowania karnego.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PosełDura">Komisja Zdrowia po rozpatrzeniu ustawy w dniu 1 lipca wnosi, ażeby Wysoki Sejm uchwalić raczył projekt ustawy w druku nr 535.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#Marszałek">Otwieram rozprawę. Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt głosu nie zabiera, Wobec tego rozprawę zamykam.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#Marszałek">Przystępujemy do głosowania. Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem projektu ustawy w brzmieniu, nadanym mu przez komisję, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#Marszałek">Projekt ustawy został w drugim czytaniu przez Sejm uchwalony.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#Marszałek">Ponieważ w drugim czytaniu Sejm przyjął projekt ustawy w brzmieniu. nadanym mu przez komisję, proponuję przeto przystąpienie do trzeciego czytania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#Marszałek">Przystępujemy do trzeciego czytania projektu ustawy o zmianie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o dozorze nad artykułami żywności i przedmiotami użytku.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos? Nikt głosu nie żąda. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem omawianego projektu ustawy, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#Marszałek">Stwierdzam, że Sejm ustawę jednomyślnie uchwalił,</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 11 porządku dziennego: Rządowy projekt uchwały w sprawie odbudowy Zamku Warszawskiego (druk nr 550).</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#Marszałek">Głos ma Prezes Rady Ministrów ob. Józef Cyrankiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#komentarz">(Powitany oklaskami)</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#Komentarz">Wysoka Izbo! Plan 6-letni jest, jak wiadomo, planem nowych fabryk, nowych elektrowni, nowych mieszkań, nowych urządzeń komunikacyjnych, nowych szkół, uczelni i nowych urządzeń kulturalnych, nowych szpitali i ośrodków zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#Komentarz">Jest to plan rozwoju przemysłu i rolnictwa, plan rozwoju gospodarczego i kulturalnego Polski — jest to plan budowy fundamentów socjalizmu, a więc plan skoku rozwojowego narodu.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#Komentarz">Wizja tego planu porwała odpowiedzialną za rozwój Polski przodującą klasę robotniczą w dniach Kongresu Zjednoczeniowego.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#Komentarz">Plan ten jest programem całego obozu demokracji polskiej — szerokich mas pracujących: robotników, chłopów, inteligencji pracującej.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#Komentarz">Plan ten nasyca romantyzmem twórczego budownictwa całą polską młodzież, dlatego że jest to pełne zerwanie z impasem beznadziejności, marazmem, brakiem perspektyw, jaki cechował Polskę przedwrześniową — kolonię zagranicznego kapitału i Polskę — pionka rozgrywek imperialistycznych.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#Komentarz">I może nigdzie indziej nie widzimy tego kontrastu, tego pełnego przeciwieństwa dwóch epok tak wyraźnie, jak w odbudowywanej stolicy Polski ludowej — w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#Komentarz">Warszawa była miastem, o którym okupant hitlerowski myślał, że go już nie i nigdy nie przywróci do życia, tak jak i naród polski był narodem, który miał przestać istnieć jako naród.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#Komentarz">W tym tkwił zbrodniczy sens niszczenia kamienia po kamieniu w Warszawie, niszczenia zarówno teraźniejszości Warszawy jak i jej przeszłości, jej tradycji, jej pomników kultury narodowej.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#Komentarz">Miał to być śmiertelny cios w serce narodu polskiego.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#Komentarz">Wszyscy pamiętamy, jak nadsłuchiwaliśmy pierwszych nowych uderzeń tego serca w roku 1945 — w roku wyzwolenia Polski przez Armię Czerwoną, przez zwycięski internacjonalizm w rozprawie z faszyzmem.</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#Komentarz">Wszyscy wiemy, ile wysiłków trzeba było, aby realizować decyzję Rządu zbudowania w Warszawie nowej stolicy nowej Polski. Patrzymy na to dzisiaj z perspektywy osiągnięć kilku lat, których ukoronowaniem będzie 22 lipca r.b. otwarcie trasy W-Z.</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#Komentarz">Patrzymy na to dziś w perspektywie planu 6-letniego budowy nowej Warszawy, służącej pracującemu społeczeństwu nowej Polski.</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#Komentarz">Rzecz jasna, że pierwszy okres musiał być przede wszystkim okresem dbałości o najbardziej bezpośrednią bieżącą użytkowość miasta jako stolicy, z pełnym jednak uszanowaniem i wykorzystaniem, a nawet wydobyciem celowości i piękna historycznych założeń przestrzennych miasta, przytłoczonych w kapitalistycznym okresie zabudowy przez chciwą gospodarkę prywatną, dla której miasto jest nie sprawą organizacji życia szerokich mas ludności, ale sprawą najbardziej rabunkowej eksploatacji.</u>
          <u xml:id="u-19.14" who="#Komentarz">Warszawa jako miasto teraz dopiero zyskała możność swobodnego rozwoju w interesie swoich mieszkańców i całego narodu i możność pełnego wykorzystania i rozwinięcia swoich historycznych założeń przestrzennych.</u>
          <u xml:id="u-19.15" who="#Komentarz">Przychodzi dziś czas decyzji co do pewnych rekonstrukcji historycznych, stworzonych przez przeszłe pokolenia, a stanowiących, jak mówią miłośnicy miasta, jego metrykę — wbrew tym, którzy miasto chcieli zamordować, i wbrew tym, którzy by dziś chcieli tradycję i przeszłość zmumifikować i umuzealnić, oderwać od teraźniejszości albo ją nawet przyszłościowemu dziełu mas pracujących przeciwstawić jako monopolistyczną jakoby własność wstecznictwa.</u>
          <u xml:id="u-19.16" who="#Komentarz">Przeszłość narodu nie jest własnością ludzi przeszłości — reakcji, nacjonalistów i kosmopolitów, odwrotnie, oni się jej zaparli, zdradzili ją i zaprzedali. Dziedzicem przeszłych walk minionych pokoleń, dziedzicem dorobku przeszłości są dziś tworzące przyszłość narodu masy pracujące.</u>
          <u xml:id="u-19.17" who="#Komentarz">Polska demokracja przejmuje bogatą spuściznę dziejów narodu polskiego, a i narodowe formy bytowania i kultury, przebijające się w walce poprzez ucisk feudalny i kapitalistyczny, stawać się będą naczyniem wypełnianym przez przodującą klasę robotniczą i masy pracujące nową socjalistyczną treścią.</u>
          <u xml:id="u-19.18" who="#Komentarz">Stąd płynie żywy, twórczy, przyszłościowy stosunek do przeszłości, stąd płynie ten symboliczny niejako wniosek, aby Warszawie i Narodowi przywrócić, dźwignąwszy go z ruin, założony w roku 1280 przez Konrada II, księcia Mazowieckiego, przebudowany z chwilą obioru przez Sejm Warszawy jako Stolicy Polski z końcem XVII wieku, odbudowany i przebudowywany w epoce saskiej i później, zrekonstruowany w okresie międzywojennym dzięki zwrotowi przez Rząd Związku Radzieckiego cennych urządzeń i zbiorów wywiezionych przez rząd carski, wreszcie wysadzony w powietrze i przeorany czołgami hitlerowskimi w 1944 r. — Zamek Warszawski, ażeby go, w piątą rocznicę powstania Rządu ludowego, postanowić przywrócić jako świadectwo niespożytych sił narodu i majestatu Polski ludowej.</u>
          <u xml:id="u-19.19" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#Marszałek">Otwieram rozprawę. Czy pragnie kto zabrać głos w tej sprawie? Nikt głosu nie żąda. Rozprawę zamykam. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#Marszałek">Doręczony Obywatelom Posłom projekt uchwały, zamieszczony w druku nr 550, otrzymuje brzmienie następujące:</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#Marszałek">„Uchwała Sejmu Ustawodawczego R. P. w sprawie odbudowy Zamku Warszawskiego.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#Marszałek">W piątą rocznicę powstania Rządu Ludowego w Polsce, dla zadokumentowania woli całego Narodu odbudowy zniszczonych przez barbarzyński hitleryzm pomników kultury narodowej Sejm Ustawodawczy wzywa Rząd do:</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#Marszałek">1. dźwignięcia z ruin Zamku Warszawskiego z przeznaczeniem go na siedzibę Najwyższych Władz Polski Ludowej i ośrodek życia kulturalnego szerokich mas ludowych,</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#Marszałek">2. rozpoczęcia budowy w roku 1950 i ukończenia nie później niż w roku 1954,</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#Marszałek">3. poruczenia Ministrowi Budownictwa przygotowania projektu i przeprowadzenia budowy”.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem uchwały w sprawie odbudowy Zamku Warszawskiego, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#Marszałek">Stwierdzam, że Sejm uchwałę przyjął jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#komentarz">(Długotrwale i huczne oklaski.)</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#Marszałek">Obecnie przystępujemy do punktu 8 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Skarbowo-Budżetowej o rządowym projekcie ustawy o zmianie dekretu z dnia 3 lutego 1947 r o opłacie skarbowej (druki nr 533 i 556).</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#Marszałek">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Kiernikowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełKiernik">Wysoki Sejmie! Projekt ustawy w sprawie zmiany dekretu z dnia 3 lutego 1947 r. o opłacie skarbowej ma głównie na celu wielokrotne podwyższenie obowiązującej dotychczas taryfy opłat skarbowych od podań, świadectw, uprawnień i innych dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełKiernik">Podwyżka ta. jest uzasadniona ze stanowiska skarbowo-budżetowego, gdyż jest ona przede wszystkim konsekwencją zapreliminowania przez Rząd i przez Sejm w ustawie skarbowej na 1949 r. wpływów z tych opłat w znacznie podwyższonych sumach.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PosełKiernik">Niemniej projekt, ustawy, poza tymi względami, wziął pod uwagę względy natury społecznej, które wymagały bądź pozostawania niektórych opłat w dawnej wysokości, bądź rozszerzenia dawniej już przewidzianych ulg w opłatach na nowe, dekretem z 1947 r. nie objęte kategorie płatników, bądź nowe obniżenie starych opłat.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PosełKiernik">Dotyczy to zwłaszcza opłat od podań przez strony wnoszonych do władz, bądź świadectw przez władze wydawanych na żądanie stron, bądź wreszcie załatwienia zmiany nazwisk hańbiących.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PosełKiernik">Względy społeczne zadecydowały też o rozszerzeniu zupełnego zwolnienia od opłat na instytucje społeczne, jak wszelkiego rodzaju zrzeszenia spółdzielcze oraz przedsiębiorstwa państwowe i samorządowe. Moment społeczny podyktował też zwolnienie od opłat poręki — gwarancji, dawanej przez członków związków zawodowych na zabezpieczenie pożyczek udzielanych przez pracownicze kasy zapomogowo-pożyczkowe.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PosełKiernik">Te same względy dobra publicznego cechują postanowienia projektu ustawy, które zniżają bardzo znacznie opłaty od koncesji na prowadzenie aptek na wsi, aby umożliwić ludności wiejskiej korzystanie z sanitarnej pomocy, jak niemniej postanowioną o zupełnym zwolnieniu od opłat świadectw wydawanych w wykonaniu przepisów o nadzorze nad hodowlą bydła i trzody, które to ulgi mają na celu popieranie hodowli i rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#PosełKiernik">To samo dotyczy ulg dla pewnych kategorii przemysłu rzemieślniczego.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#PosełKiernik">Mając to wszystko na uwadze Komisja Skarbowo-Budżetowa przyjęła projekt rządowy z nieznaczną poprawką, która te ulgi rozszerza, i dlatego imieniem komisji wnoszę:</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#PosełKiernik">Wysoki Sejm raczy uchwalić projekt ustawy, przeze mnie referowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#Marszałek">Otwieram rozprawę. Do głosu nikt się nie zapisał. Zamykam rozprawę. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem zreferowanego projektu ustawy w brzmieniu, nadanym mu przez komisję, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nikt się nie sprzeciwia.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#Marszałek">Projekt ustawy został w drugim czytaniu przez Sejm uchwalany.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#Marszałek">Ponieważ w drugim czytaniu Sejm przyjął projekt ustawy w brzmieniu, nadanym mu przez komisję, proponuję przeto przystąpienie do trzeciego czytania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#Marszałek">Przystępujemy do trzeciego czytania projektu ustawy o zmianie dekretu z dnia 3 lutego 1947 r. o opłacie skarbowej.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos? Nikt do głosu się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem omawianego projektu ustawy, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nikt się nie sprzeciwia.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#Marszałek">Stwierdzam, że Sejm ustawę jednomyślnie uchwalił.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 2 porządku dziennego: Wniosek w sprawie składu osobowego komisji stałych Sejmu Ustawodawczego R. P.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#Marszałek">Na podstawie art. 61 regulaminu Sejmu Ustawodawczego proponuję, aby Wysoka Izba powzięła uchwałę według rozdanego Obywatelom Posłom mego wniosku w sprawie składu osobowego komisyj stałych Sejmu Ustawodawczego.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#komentarz">(Patrz załącznik.)</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#Marszałek">Czy kto z Obywateli Posłów pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt głosu nie żąda.</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#Marszałek">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu będę uważał, że Izba powzięła uchwałę w myśl mego wniosku. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#Marszałek">Stwierdzam, że skład osobowy komisji stałych Sejmu Ustawodawczego został ustalony.</u>
          <u xml:id="u-22.14" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 12 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o rządowym projekcie ustawy o upoważnieniu Rządu do wydawania dekretów z mocą ustawy (druki nr 538 i 559).</u>
          <u xml:id="u-22.15" who="#Marszałek">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Jodłowskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJodłowski">Wysoka izbo! Prace Sejmu Ustawodawczego sesji wiosennej dobiegają końca. Zwołania sesji budżetowej z mocy art. 7 ustawy konstytucyjnej z dnia 19 lutego 1947 r. spodziewać się można w końcu miesiąca października. Rzecz jasna, że w ciągu tych niespełna czterech miesięcy działalność ustawodawcza nie może ulec zawieszeniu i że prawidłowe funkcjonowanie organizmu państwowego wymaga zabezpieczenia ciągłości prac ustawodawczych. Art. 4 Konstytucji lutowej, dopuszczający możność legislacji drogą dekretowania przez Rząd z mocy upoważnienia Sejmu, okazał się jednym z najcelowszych przepisów tej ustawy i stał się źródłem i podstawą ustalającej się od lat dwóch korzystnej praktyki w zakresie działania naszych najwyższych władz państwowych i uch wzajemnego stosunku i współpracy.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełJodłowski">W dniu dzisiejszym Rząd ponownie zwraca się do Sejmu o udzielenie mu pełnomocnictw do wydawania aktów ustawodawczych w okresie między sesjami. Ryłoby zbędnym uzasadniać z tego miejsca, jak dalece tempo naszego życia państwowego, znamionujące się dynamiką i stałą rozwojowością, wymaga, aby będąca jednym z najistotniejszych wyrazów tej dynamiki działalność ustawodawcza nie doznała luk i przerw. Doświadczenie minionego okresu wykazuje, że wyposażenie Rządu w prawo wydawania dekretów z mocą ustawy, dekretów ulegających następnie zatwierdzeniu przez Sejm, jest skuteczną i właściwą formą zabezpieczenia ciągłości linii ustawodawczej, Trzeba jednak, podkreślić, że udzielenie przez Sejm pełnomocnictw dla Rządu uzasadnione jest nie tylko tymi rzeczowymi względami, wynikającymi z potrzeb naszych prac ustawodawczych na danym etapie rozwojowym. Udzielenie tych pełnomocnictw tak, jak kilkakrotne udzielanie Ich poprzednio, bodzie wyrazem całkowitego pełnego zaufania Sejmu do Rządu, do jego polityki i jego twórczej działalności.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PosełJodłowski">Tak ujmując znaczenie i potrzebę ustawy o udzieleniu Rządowi pełnomocnictwa do wydawania dekretów z mocą ustawy, Komisja Prawnicza i Regulaminowa jednomyślnie postanowiła przedłożyć Wysokiej Izbie wniosek o przyjęcie tej ustawy w brzmieniu przedłożenia rządowego, o co imieniem komisji tej mam zaszczyt wnosić.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#Marszałek">Otwieram rozprawę. Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt głosu nie żąda. Zamykam rozprawę. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem zreferowanego projektu ustawy w brzmieniu, nadanym mu przez komisję, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#Marszałek">Projekt ustawy został w drugim czytaniu przez Sejm uchwalony.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#Marszałek">Ponieważ w drugim czytaniu Sejm przyjął projekt ustawy w brzmieniu, nadanym mu przez komisję, proponuję przeto przystąpienie do trzeciego czytania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#Marszałek">Przystępujemy do trzeciego czytania projektu ustawy o upoważnieniu Rządu do wydawania dekretów z mocą ustawy.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos? Nikt się nie zgłasza, Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem omawianego projektu ustawy, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu, Stwierdzam, że Sejm ustawę jednomyślnie uchwalił.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#Marszałek">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#Marszałek">Przyjąłem interpelację posła Franciszka Rocha-Kowalskiego i tow. do Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych oraz do Ministra Handlu Wewnętrznego i Ministra Odbudowy w sprawie niedostatecznego przydziału żelaza dla potrzeb gospodarstw włościańskich.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#Marszałek">Interpelację tę prześlę Prezesowi Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#Marszałek">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w Kancelarii. Sejmu Ustawodawczego.</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#Marszałek">Od ob. Prezesa Rady Ministrów otrzymałem następujące pismo:</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#Marszałek">„Warszawa, dnia 1 lipca 1949 r.</u>
          <u xml:id="u-24.13" who="#Marszałek">Do Ob. Marszałka Sejmu Ustawodawczego w miejscu.</u>
          <u xml:id="u-24.14" who="#Marszałek">Mam zaszczyt przesłać zarządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 1 lipca 1949 r. w sprawie zamknięcia zwyczajnej sesji wiosennej Sejmu Ustawodawczego. zwołanej w dniu 27 kwietnia 1949 r.</u>
          <u xml:id="u-24.15" who="#Marszałek">Prezes Rady Ministrów (—) Józef Cyrankiewicz”.</u>
          <u xml:id="u-24.16" who="#Marszałek">„Zarządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 1 lipca 1949 r. w sprawie zamknięcia zwyczajnej; sesji wiosennej Sejmu Ustawodawczego, zwołanej w dniu 27 kwietnia 1949 r.</u>
          <u xml:id="u-24.17" who="#Marszałek">Na podstawie art. 7 ust. 1 i 2 Ustawy Konstytucyjnej z dnia 19 lutego 1947 r. o ustroju i zakresie działania najwyższych organów Rzeczypospolitej Polskiej — zamykam z dniem 2 lipca 1949 r. zwyczajną sesję wiosenną Sejmu Ustawodawczego, otwartą w dniu 27 kwietnia 1949 r.</u>
          <u xml:id="u-24.18" who="#Marszałek">Prezydent Rzeczypospolitej (—) Bolesław Bierut,</u>
          <u xml:id="u-24.19" who="#Marszałek">Prezes Rady Ministrów (—) Józef Cyrankiewicz”</u>
          <u xml:id="u-24.20" who="#Marszałek">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-24.21" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godz. 10 min. 45.)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>