text_structure.xml 24.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godz. 17 min. 5.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#Marszałek">Otwieram posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#Marszałek">Powołuję na sekretarzy posłów Józefa Ozgę-Michalskiego i Henryka Trzebińskiego. Protokół i listę mówców prowadza poseł Trzebiński, Proszę Posłów Sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#Marszałek">Protokół 50 posiedzenia jest wyłożony do przejrzenia w Kancelarii Sejmu Ustawodawczego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#Marszałek">Usprawiedliwiają nieobecność na posiedzeniu Sejmu następujący posłowie: Bęben Bronisław, Blinowski Franciszek, Dąbrowicz Henryk, Jura Albin, Król Jan Aleksander, Labus Wiktor, Mirek Jan, Nadobnik Kazimierz, Nagórski Wiktor, Puchowa Rozalia, Rak Jan, Wachowicz Henryk, Zakrzewski Henryk.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#Marszałek">Udzieliłem urlopu posłowi Zduńczykowi Włodzimierzowi do dnia 5 stycznia 1949 r.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#Marszałek">Prosi Wysoką Izbę o udzielenie urlopu poseł Krzewniak Andrzej do końca stycznia 1949 r. z powodu wyjazdu.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#Marszałek">Czy Wysoka Izba zgadza się na udzielenie powyższego urlopu? Sprzeciwu nie słyszę. Uważam, że Izba zgodziła się na udzielenie urlopu.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#Marszałek">Proponuję, aby Izba — na podstawie regulaminu Sejmu Ustawodawczego art. 50 pkt. 5 — uchwaliła skrócone postępowanie formalne odnośnie spraw znajdujących się na porządku dziennym obecnego posiedzenia. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Izba zgodziła się na moją propozycję.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#Marszałek">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#Marszałek">Porządek dzienny — jak zapowiedziano na poprzednim posłodzeniu Sejmu — jest następujący:</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#Marszałek">1. Sprawozdanie Komisji Skarbowo-Budżetowej o rządowym projekcie ustawy o prowizorium budżetowym na okres od 1 stycznia do 31 marca 1949 r. (druki nr 403 i 405).</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#Marszałek">2. Sprawozdanie Komisji Wojskowej o rządowym projekcie ustawy o poborze rekruta (druki nr 388 i 404).</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 1 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Skarbowo-Budżetowej o rządowym projekcie ustawy o prowizorium budżetowym na okres od 1 stycznia do 31 marca 1949 r. (druki nr 403 i 405).</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#Marszałek">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Miturze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełMitura">Wysoki Sejmie! Nowością w przedłożonym preliminarzu budżetowym na rok 1949 jest połączenie w jedną całość budżetu administracyjnego z budżetem inwestycyjnym, Stwarza to większą jasność przy rozpatrywaniu celowości przewidywanych wydatków w poszczególnych częściach budżetu i ułatwia ocenę, co należy uznać za wydatki inwestycyjne, a co za wydatki administracyjne.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełMitura">Projekt preliminarza przewiduje po stronie wydatków kwotę 602.926.619.000 zł, w tym na wydatki bieżące kwotę 328.581.128.000 zł, na wydatki inwestycyjne kwotę 266.995.891.000 zł, na spłatę długów państwowych, kupno nieruchomości oraz udziały finansowe — kwotę 7.349.600.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełMitura">Na pokrycie wydatków służyć będą dochody w kwocie 602.926.619.000 zł, składające się z dochodów bieżących w kwocie 449.028.246.000 zł, z dochodów majątkowych w kwocie 141.667.574.000 zł i z nadwyżki budżetowej z roku 1948 w kwocie 12.230.799.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełMitura">Podkreślając potrzebę prowadzenia walki z przerostami administracyjnymi w ustawie skarbowej upoważnia się Rząd do zatrudnienia ściśle określonej liczby funkcjonariuszów, tj. 265,943 osoby i do eksploatacji w zakresie administracji państwowej 5.775 pojazdów mechanicznych. Pozostawia się rezerwę 3.000 etatów osobowych i 300 etatów samochodowych.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosełMitura">Przedłożony preliminarz budżetowy łącznie z ustawą skarbową jest dokładnie opracowany, co ułatwi pracę nad całością.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PosełMitura">Jeśli porównać cyfrowe globalne wydatki w budżecie administracyjnym i inwestycyjnym wraz z dodatkowymi kredytami na rok 1948 z przedłożonym projektem preliminarza na rok 1949, to będzie on większy od wydatków zeszłorocznych o około 16%. Wydatki administracyjne wraz z dodatkowymi kredytami na rok 1948 równają się prawie projektowanym w przedłożeniu rządowym na rok 1949 wydatkom administracyjnym, różnica wynosi zaledwie 0.002%. W 1948 r. wynosiły one mianowicie 327.935.710.000 zł, w 1949 r. — 328.581.128.000 zł. Natomiast wydatki majątkowe projektowane na rok 1949 są większe od zeszłorocznych o przeszło 35 (w 1948 r. 203.105.457.000 zł, w 1949 r. 274.345.491.000 zł).</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PosełMitura">Na rok 1949 nastąpił wzrost etatów osobowych o 11.210 osób, co tłumaczy się wzrostem:</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PosełMitura">a) pracowników przysposobienia młodzieży — 10.188 osób,</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PosełMitura">b) pracowników administracji szkolnictwa przemysłowego — 2.850 osób,</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PosełMitura">c) instruktorów budownictwa wiejskiego i szkolnictwa zawodowego — 1.197 osób i inne.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PosełMitura">Ilość pojazdów mechanicznych na 1949 r. wzrosła o 1.467. sztuk. Wpłynęło na to wciągnięcie do zestawienia pojazdów mechanicznych z tytułu tych akcji, które dotąd w budżecie nie figurowały, jak Służba Polsce 972, szkolnictwo zawodowe w Ministerstwie Przemysłu i Handlu 144, służba ochrony roślin i lecznictwa weterynaryjnego 209 i inne 142.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PosełMitura">Jak kształtują się wydatki w poszczególnych częściach preliminarza budżetowego w porównaniu z rokiem 1948?</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PosełMitura">Część I — Prezydent Rzeczypospolitej i Rada Państwa. Wydatki poważnie wzrosły w dziale 3 — Komisja Specjalna z 297.342.000 zł na 627.900.000 zł. Wydatki inwestycyjne wynoszą 322 miliony złotych.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PosełMitura">W części 2 — Sejm Ustawodawczy projektowany jest wzrost wydatków o 80%.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#PosełMitura">Część 3 — Najwyższa Izba Kontroli wykazuje po stronie dochodów 1.120.000 zł i wzrósł wydatków o 53%.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#PosełMitura">Część 4 — Prezydium Rady Ministrów w administracji wykazuje wzrost wydatków o 609%. Wpłynęły na to w dużym stopniu wydatki na:</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#PosełMitura">a) instytucje przysposobienia zawodowego i wojskowego młodzieży oraz wychowania, kultury fizycznej i sportu 12.320.571.000 zł,</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#PosełMitura">b) Naczelna Rada dla Spraw Młodzieży i kultury fizycznej 1.273.350.000 zł,</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#PosełMitura">c) powszechna organizacja Służba Polsce 9.872.681.000 zł i,</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#PosełMitura">d) Główny Urząd Kultury Fizycznej 1.174.540.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#PosełMitura">W części 5 — Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydatki prawie że nie zostały zwiększone.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#PosełMitura">W części 6 — Ministerstwo Obrony Narodowej nastąpił wzrost o 70%.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#PosełMitura">W części 7 — Ministerstwo Administracji Publicznej mamy wzrost o około 40%.</u>
          <u xml:id="u-3.23" who="#PosełMitura">W części 8 — Ministerstwo Ziem Odzyskanych nastąpiło niewielkie zmniejszenie wydatków.</u>
          <u xml:id="u-3.24" who="#PosełMitura">W części 9 — Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego mamy wzrost wydatków o około 60%.</u>
          <u xml:id="u-3.25" who="#PosełMitura">W części 10 — Ministerstwo Sprawiedliwości — wzrost prawie o 100%.</u>
          <u xml:id="u-3.26" who="#PosełMitura">W części 11 — Ministerstwo Skarbu — wzrost o 60%.</u>
          <u xml:id="u-3.27" who="#PosełMitura">W części 11-a — Daniny publiczne — dochody zwiększyły się z 218.322.000.000 zł na 349.700.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.28" who="#PosełMitura">W części 12 — Ministerstwo Przemysłu i Handlu mamy wzrost wydatków o 102%, w tym wydatki na szkolnictwo przemysłowe wzrosły z 4.976.539.000 zł na 9.466.014.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.29" who="#PosełMitura">W części A wydatki inwestycyjne wynoszą 2.095.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.30" who="#PosełMitura">W części B wydatki inwestycyjne wynoszą 123.586.061.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.31" who="#PosełMitura">W części 14 — Ministerstwo Komunikacji wydatki wzrosły z 7.961.600.000 zł na 25.844.486.000 zł, tj. o 225%. W tym na drogi kołowe przeznacza się 8.463.532.000 zł, na drogi wodne 2.334.548.000 zł. Na wydatki inwestycyjne w części A przewiduje się — 13.103.500.000 zł, w części B wydatki wzrosły z 772.000.000 zł na 32.790.500.000 zł, tj. o 354%. Inwestycje na Koleje Państwowe wynoszą 27.447.500.000 zł, na Polskie Linie Lotnicze „Lot” — 1.000.000.000 zł, na Państwową Żeglugę na Odrze — 1.233.000.000 zł, i na PKS — 2.000.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.32" who="#PosełMitura">Część 15 — Ministerstwo Rolnictwa i Reform Rolnych wykazuje wzrost wydatków z 6.132.025.000 zł na 17.743.812.000 zł, tj. o 190%, w tym na szkolnictwo rolnicze wzrost z 1.563.589.000 zł do 3.000.260.000 zł, a więc prawie o 100%. Na szkoły licealne mamy wzrost z 410.300.000 zł do 1.047.287.000 zł, tj. prawie o 150%. Na powszechną oświatę rolniczą — z 968.595.000 zł do 1.656.575.000 zł, tj. o 70%. Na wydatki inwestycyjne przeznacza się 5.354.000.000 zł. W części B — Przedsiębiorstwa i Zakłady mamy wzrost z 40.000.000 zł do 16.150.000.000 zł, tj. 404-krotny. W tym w Państwowych Nieruchomościach Ziemskich inwestycje wynoszą 14.615.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.33" who="#PosełMitura">Część 16 — Ministerstwo Oświaty. Nastąpił tu wzrost wydatków z 26.857.290.000 zł do 56.505.903.000 zł. W tym na inwestycje 31.340.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.34" who="#PosełMitura">W części 17 — Ministerstwo Kultury i Sztuki w administracji nastąpił wzrost wydatków z 2.001.659.000 zł do 4.112.733.000 zł. W części B z 82.400.000 zł do 957.675.000 zł. W tym na „Film Polski” 810.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.35" who="#PosełMitura">W części 18 — Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej nastąpił wzrost wydatków 27.997.320.000 zł do 10.818.015.000 zł. W tym na świadczenia socjalne w zakresie pracy, opieki i opieki nad inwalidami wojennymi i wojskowymi przeznacza się sumę 9.289.960.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.36" who="#PosełMitura">Na inwestycje w części A 530.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.37" who="#PosełMitura">W części B — 670.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.38" who="#PosełMitura">W części 19 — Ministerstwo Poczt i Telegrafów na inwestycje mamy wzrost niewielki.</u>
          <u xml:id="u-3.39" who="#PosełMitura">W części B mamy na inwestycje 4.300.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.40" who="#PosełMitura">W części 20 — Ministerstwo Odbudowy mamy wzrost wydatków z 2.513.888.000 zł do 21.650.565.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.41" who="#PosełMitura">W tym na inwestycje w części A 17.492.461.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.42" who="#PosełMitura">W części B inwestycje — 26.700.950.000 zł. W tym inwestycje dla Zakładu Osiedli Robotniczych 21.824.000.000 zł. Na inne przedsiębiorstwa podległe Ministerstwu Odbudowy 4.626.950.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.43" who="#PosełMitura">W części 21 — Ministerstwo Zdrowia nastąpił wzrost wydatków o 30%. Na inwestycje — o 1.624.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.44" who="#PosełMitura">Część 22 — Ministerstwo Żeglugi. Po stronie dochodów mamy wzrost o 3.000.000.000 zł. Wydatki zwiększone są z 2.281.253.000 zł na 9.688,058.000 zł, w tym na inwestycje mamy 6.485.820.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.45" who="#PosełMitura">W części B na wydatki inwestycyjne i dopłaty ze Skarbu Państwa zamieszczono kwotę 5.247.099.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.46" who="#PosełMitura">Część 23 — Ministerstwo Leśnictwa. Na inwestycje w Lasach Państwowych przeznaczono kwotę 3.019.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.47" who="#PosełMitura">W części 24 — Emerytury i Renty mamy wzrost wydatków z 3.799.013.000 zł na 9.600.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.48" who="#PosełMitura">W części 25 — Długi Państwowe — wydatki zmniejszyły się z 7.299.922.000 zł na 5.217.001.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.49" who="#PosełMitura">W części 26 — Ogólny Zarząd Skarbowy wydatki zmniejszyły się również, mianowicie z 23.470.000.000 zł na 7.175.202.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.50" who="#PosełMitura">W części 27 Zaopatrzenie ludności — wydatki zmniejszyły się z 89.328.000.000 zł na 11.412.000.000 zł. Pozostał jeszcze rozrachunek z tytułu zakupów około 10.000.000.000 zł i koszt rozprowadzenia i rozdziału przeszło 1.500.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.51" who="#PosełMitura">Część 28 — Samorządowy Fundusz Wyrównawczy — wydatki wzrosły z 9.498.009.000 zł do 18.300.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.52" who="#PosełMitura">Część 29 — Państwowy Fundusz Ziemi — nastąpiło tu zmniejszenie wydatków z 3.176.485.000 zł do 1.288.637.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.53" who="#PosełMitura">Część 30 — Fundusz Pracy — mamy tu zmniejszenie wydatków z 4.135.000.000 zł do 3.798.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.54" who="#PosełMitura">Część 31 — Lokaty Inwestycyjne — dochody określono na kwotę 61.700.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-3.55" who="#PosełMitura">Z powyższego widać, że wydatki w pewnych częściach budżetu uległy poważnej redukcji, np. w części 27, 26, 25, 29 itd., w niektórych częściach nie uległy zmianie, np. w części 5 i 8, w innych wzrosły od 30% do kwoty 404-krotnie większej niż kwota z roku ubiegłego, np. w Ministerstwie Rolnictwa i Reform Rolnych, w Przedsiębiorstwach i Zakładach, a zwłaszcza w Państwowych Nieruchomościach Ziemskich.</u>
          <u xml:id="u-3.56" who="#PosełMitura">Na pierwsze miejsce pod względem zwiększenia wydatków na cele inwestycyjne wysunęło się Ministerstwo Przemysłu i Handlu z kwotą około 126.000.000.000 zł. Następnie Ministerstwo Komunikacji ze zwyżką budżetu administracyjnego o 225%, w tym na drogi kołowe blisko 8.500.000,000 zł, na drogi wodne około 2.500.000.000 zł i na inwestycje przeszło 13.000.000.000 zł. Dalej Ministerstwo Odbudowy, Rolnictwa i Reform Rolnych oraz Oświaty.</u>
          <u xml:id="u-3.57" who="#PosełMitura">W tych cyfrach jaskrawo uwydatniła się polityka gospodarcza naszego Rządu, dążąca w pierwszym rzędzie do rozbudowania przemysłu, związanego z tym transportu, budownictwa — zwłaszcza w tym roku budownictwa mieszkaniowego — oraz rozwoju rolnictwa, które winna zaspokoić wzrastające zapotrzebowanie na artykuły konsumpcyjne.</u>
          <u xml:id="u-3.58" who="#PosełMitura">W 1949 r. specjalną uwagę zwraca się na stworzenie warunków rozwoju w Państwowych Nieruchomościach Ziemskich. Poza tym bardzo poważny wzrost wydatków przeznaczonych na oświatę w. ogóle, na szkolnictwo zawodowe rolnicze, na wzrost szkolnictwa rolniczego licealnego — jeszcze bardziej wzmacnia wysiłki Rządu, zapoczątkowane w łatach ubiegłych, a dążące do szybkiego rozwoju szkolnictwa i do przygotowania kadr niezbędnych fachowców dla przemysłu i dla rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-3.59" who="#PosełMitura">W związku z nawałem prac, jakie stały w ostatnim czasie przed Rządem naszym, nie był on w stanie przedstawić Wysokiej Izbie we właściwym czasie preliminarza budżetowego na 1949 r., a tylko zwrócił się z projektem ustawy o prowizorium budżetowym na okres od 1 stycznia do 31 marca 1949 r. ustalonym do wysokości 1/4 kredytów przewidzianych w projekcie budżetu na 1949 r.</u>
          <u xml:id="u-3.60" who="#PosełMitura">Komisja Skarbowo-Budżetowa na swym posiedzeniu uchwaliła ten projekt ustawy z poprawkami, a mianowicie:</u>
          <u xml:id="u-3.61" who="#PosełMitura">1) w art. 1 dodaje się nowy ust. 2 w brzmieniu następującym: „Ustala się etaty dla Najwyższej Izby Kontroli według załączonego zestawienia etatów osobowych funkcjonariuszów Najwyższej Izby Kontroli”.</u>
          <u xml:id="u-3.62" who="#PosełMitura">2) do projektu dodaje się załącznik, zawierający zestawienie etatów osobowych funkcjonariuszów N. I. K.</u>
          <u xml:id="u-3.63" who="#PosełMitura">Poprawki te były spowodowane tym, że do ogólnych etatów nie były, dołączone właściwe życzenia Biura Kontroli. Stało się to przez omyłkę. Stanowisko Biura Kontroli jest całkowicie słuszne i uzasadnione i Komisja Skarbowo-Budżetowa postanowiła wnieść to poprawki.</u>
          <u xml:id="u-3.64" who="#PosełMitura">W imieniu Komisji Skarbowo-Budżetowej proszę Wysoką Izbę o przyjęcie przedłożonej ustawy według druku nr 405 wraz z wniesionymi poprawkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#Marszałek">Otwieram rozprawę.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#Marszałek">Udzielam głosu posłowi Bocheńskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełBocheński">Wysoka Izbo! P. Wiceminister Skarbu oraz szanowny referent wytłumaczyli pokrótce przyczyny zwłoki w przedłożeniu prowizorium budżetowego. Tym niemniej W imieniu Klubu Katolicko-Społecznego wyrażam nadzieje, że w roku przyszłym technika budżetowa pozwoli na złożenie preliminarza budżetowego we właściwym terminie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełBocheński">W imieniu mego klubu oświadczam, że głosować będziemy za przedstawionym prowizorium budżetowym. Nie przesądza to o naszym, stanowisku, a stanowisko to zajmiemy po wysłuchaniu exposé p. Premiera i panów ministrów resortowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#Marszałek">Do głosu nikt więcej nie jest zapisany, wobec tego rozprawę zamykam. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem powyższego projektu ustawy w brzmieniu, zaproponowanym przez komisję, zechce wstać. Dziękuje. Kto jest przeciw? Nikt.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#Marszałek">Projekt ustawy został w drugim czytaniu uchwalony.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#Marszałek">Ponieważ w drugim czytaniu nie zostały przyjęte żadne poprawki, proponuję przystąpienie do trzeciego czytania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#Marszałek">Wobec tego przystępujemy do trzeciego czytania projektu ustawy o prowizorium budżetowym na okres od 1 stycznia do 31 marca 1949 r.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos? Nikt głosu nie żąda, Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem powyższego projektu Ustawy, zechce wstać? Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#Marszałek">Stwierdzam, że Sejm ustawę jednomyślnie uchwalił.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 2 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Wojskowej o rządowym. projekcie ustawy o poborze rekruta (druki nr 388 i 404).</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#Marszałek">Udzielam głosu posłowi Stachoniowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełStachoń">Wysoka Izbo! Przedłożony na dzisiejszym posiedzeniu rządowy projekt ustawy o poborze rekruta na 1949 r. obejmuje 4 artykuły. Art. 1 tego projektu zezwala na przeprowadzenie w 1949 r. poboru rekruta. Art. 2 stwierdza, że powołanie w 1949 r. poborowych do odbycia obowiązku służby wojskowej nastąpić ma w ramach stanu liczebnego wojska, którego granice zakreśla budżet na rok 1949. Art. 3 poleca wykonanie niniejszej ustawy Ministrowi Obrony Narodowej w porozumieniu z Ministrami Administracji Publicznej i Ziem Odzyskanych. Art. 4 ustala termin wejścia w życie ustawy z dniem jej ogłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełStachoń">W imieniu Komisji Wojskowej mam zaszczyt przedłożyć Wysokiemu Sejmowi niniejszy projekt ustawy o poborze rekruta na 1949 r. i prosić o uchwalenie tego projektu w całości, tj. w brzmieniu zaproponowanym przez Rząd.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#Marszałek">Czy kto pragnie zabrać głos? Nikt głosu nie żąda. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem powyższego projektu ustawy w brzmieniu, zaproponowanym przez komisję, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#Marszałek">A zatem projekt ustawy został w drugim czytaniu przez Sejm uchwalony.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#Marszałek">Ponieważ w drugim czytaniu nie zostały przyjęte żadne poprawki, proponuję przystąpienie do trzeciego czytania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#Marszałek">Wobec tego przystępujemy do trzeciego czytania projektu ustawy o poborze rekruta na 1949 r.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#Marszałek">Czy ktoś pragnie zabrać głos? Nikt głosu nie zabiera. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#Marszałek">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem powyższego projektu ustawy, zechce wstać. Dziękuję, Kto jest przeciw? Nikt się nie sprzeciwia.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#Marszałek">Stwierdzam, że Sejm ustawę jednomyślnie uchwalił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełDura">Proszę o głos w sprawie osobistego oświadczenia w myśl art. 45 punkt 2 regulaminu obrad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#Marszałek">W sprawie osobistego oświadczenia głos ma poseł Dura.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełDura">Wysoka Izbo! Wobec tego, że zaszło nieporozumienie i Klub Katolicko-Społeczny głosował przeciwko dekretowi z 28 lipca 1948 r., co było oparte na nieporozumieniu, wyjaśniam, że dekret nie przewiduje kontroli zbiórek w kościołach, jak również nie wynika to z jego intencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#Marszałek">Głos ma poseł Bocheński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełBocheński">Wysoka Izbo! Wobec wyjaśnienia referenta posła Dury, że dekret nie przewiduje kontroli zbiórek w kościołach, Klub Katolicko-Społeczny oświadcza, że głosowanie przeciw dekretowi nastąpiło w rezultacie nieporozumienia, gdyż klub nie miał poza tym żadnych zastrzeżeń co do dekretu z dnia 28 lipca 1948 r.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełBocheński">Wobec tego proszę Obywatela Marszałka o odpowiednie zaznaczenie tego w protokóle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#Marszałek">Porządek dzienny został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#Marszałek">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w Kancelarii Sejmu Ustawodawczego.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#Marszałek">Następne posiedzenie Sejmu Ustawodawczego odbędzie się w dniu 10 stycznia 1949 r. o godz. 10. Porządek dzienny zostanie Obywatelom Posłom doręczony.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#Marszałek">Życzę Obywatelom Posłom pomyślnego Nowego Roku.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#komentarz">(Oklaski. Głosy: Nawzajem!)</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#Marszałek">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godz. 17 min. 40.)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>