text_structure.xml 26 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godz. 12 min. 10.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#Marszałek">Otwieram posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#Marszałek">Na sekretarzy powołuję posłów ob. ob. Feliksa Baranowskiego i Jana Witoszkę. Protokół i listę mówców prowadzi poseł ob. Witoszka.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#Marszałek">Proszę Obywateli Sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#Marszałek">Czy pragnie ktoś zabrać głos w sprawie protokołu? Udzielam głosu posłowi Nowakowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełNowakTadeusz">W protokole i stenogramie z wczorajszego posiedzenia nie znalazły się pewne ustępy mego przemówienia w związku z tym, że pan Marszałek dokonał cenzury i skreślenia następujących ustępów, mianowicie: „Tak, ale trzeba wtedy wyraźnie powiedzieć — towarów wam dać nie mogę, a potrzebując pieniędzy oskarżę wieś, że nie chce płacić podatków i puszczę na nich specjalnych komisarzy. — Komu to jest potrzebne takie obrażanie wsi, że nie chce ona płacić podatków? Podatki wieś płaciła i płacić będzie, ale nie chce być pod fałszywym oskarżeniem za winy nie popełnione przez siebie”, oraz ustęp: „I to wszystko ma kosztować 3% całości podatku gruntowego. A więc niepotrzebny dalszy wydatek około pół miliarda złotych. Pytam się: Czyżby wasi działacze partyjni byli bez zajęcia, że trzeba poza funduszami dyspozycyjnymi i subwencjami szukać dla nich nowych źródeł dochodu?”</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełNowakTadeusz">Poza tym w prasie poza skreśleniami Marszałka cenzura skreśliła w tym ustępie, gdzie mowa, że nie mamy powodu nie wierzyć oświadczeniu Ministra Skarbu Dąbrowskiego, słowa: „a któremu nie mamy powodu nie wierzyć”. W związku z tym stawiam wniosek, ażeby Izba uchwaliła wprowadzić te ustępy do protokołu i stenogramu, a Pana Marszałka proszę o wyjaśnienie, w czym naruszyłem obowiązek wierności dla Państwa, ponieważ według mego zdania w tych ustępach nie znajdujemy nic takiego, co by podważało tę zasadę wierności wobec Ojczyzny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#Marszałek">Głos ma poseł Nadobnik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełNadobnik">Na wczorajszym posiedzeniu przy dyskusji na temat walki z drożyzną został scenzurowany z mego przemówienia następujący ustęp, odnoszący się do omówienia działalności Komisji Specjalnej. A mianowicie mówiłem: „Wykorzystanie Komisji Specjalnej do zmuszenia ustąpienia ze stanowiska starosty powiatowego w Kaliszu ob. Wojciechowskiego, członka. PSL”, poczem zostały skreślone następujące słowa: „który pobył w areszcie przez dwa miesiące pod zarzutami, co do których zostało postępowanie umorzone z powodów braku winy, przypłacił utratą dziecka i swym zdrowiem”. Ponieważ ta sprawa jest stwierdzona, proszę o wprowadzenie tego ustępu z powrotem do mego przemówienia.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełNadobnik">Dalej został skreślony następujący ustęp: „Tylko w ten sposób ustawa nie będzie środkiem dla umocnienia zasięgu wpływów jednej tylko partii” oraz „Wzięliście władzę, ale na pewno nie macie „rządu dusz”, a ten można zdobyć tylko wtedy, jeżeli tę władzę wykorzysta się dla dobra narodu i zgodnie z jego wolą i przekonaniami, Tymczasem Wy wykorzystujecie ją, by jak najprędzej zmienić model Państwa i narzucić narodowi Wasze własne partyjne, PPR-owskie doktryny”. Proszę o wprowadzenie tych ustępów z powrotem do stenogramu z posiedzenia Sejmu, ponieważ uważam, że nie mamy obowiązku wierności wobec PPR, a tylko obowiązek wierności wobec Rzeczypospolitej Polskiej i regulamin tylko w tych wypadkach przewiduje możliwość skreśleń z przemówienia posła.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#komentarz">(Głos na ławach PSL: Czym to się różni od sanacji?)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#Marszałek">Przekazuję sprawę Prezydium Sejmu. Odpowiedzi udzielę na następnym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#Marszałek">W rozesłanym porządku dziennym zachodzą następujące zmiany: punkty 2 i 3 zostaną zdjęte z porządku dziennego z powodu nieprzygotowania sprawozdań przez Komisję Odbudowy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#Marszałek">Usprawiedliwiają nieobecność na posiedzeniach Sejmu posłowie: Drobner Bolesław, Pietrusiński Józef, Pokora Wojciech, Siemek Józef, Sztachelski Jerzy, Tkocz Karol, Tupalski Marian, Włodek Bronisław, Zduńczyk Włodzimierz, Żarek Stanisław, Proszą Wysoką Izbę o udzielenie urlopów posłowie: Król Franciszek — na okres sesji, Olszewski Stefan — do końca b. m. oraz Stasiak Stanisław — do 15 b. m.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#Marszałek">Czy Izba zgadza się na udzielenie powyższych urlopów? Sprzeciwu nie słyszę, Uważam, że Izba zgodziła się na udzielenie wymienionych urlopów.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 1 porządku dziennego: Trzecie czytanie ustawy o nadzorze nad wymiarem i poborem podatku gruntowego (druki nr 90 i 109).</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#Marszałek">Poprawkę do art, 9 ustawy, przyjętą w drugim czytaniu, mają Obywatele Posłowie doręczoną.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#Marszałek">Czy ktoś pragnie zabrać głos? Nikt do głosu się nie zgłasza. Wobec tego przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#Marszałek">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy o nadzorze nad wymiarem i poborem podatku gruntowego, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Stoi mniejszość.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#Marszałek">Stwierdzam, że ustawa o nadzorze nad wymiarem i poborem podatku gruntowego została w trzecim czytaniu uchwalona.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 4 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Skarbowo-Budżetowej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu inwalidzkim (druki nr 87 i 113).</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#Marszałek">Udzielam głosu posłowi Strzałkowskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełStrzałkowski">Wysoka Izbo! W imieniu Komisji Skarbowo-Budżetowej mam obowiązek zreferowania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu inwalidzkim.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełStrzałkowski">Ustawa o zaopatrzeniu inwalidzkim z dnia 17 marca 1932 r. w brzmieniu obwieszczenia Ministra Pracy i Opieki Społecznej z dnia 7 czerwca 1945 r., znowelizowana ustawą z dnia 27 czerwca 1945 r. uważa za inwalidów wojennych osoby, które doznały uszkodzenia zdrowia lub kalectwa nabytych wskutek służby:</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełStrzałkowski">a) w wojsku Rzeczypospolitej Polskiej w czasie wojny prowadzonej przez Państwo Polskie lub w czasie po ogłoszeniu mobilizacji polskich sił zbrojnych,</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełStrzałkowski">b) w uznanych przez Państwo Polskie wojskowych formacjach polskich przy armiach obcych,</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełStrzałkowski">c) w armiach państw zaborczych w czasie od dnia 1 sierpnia 1914 r. do dnia 1 marca 1918 r. (w armii rosyjskiej), do dnia 4 listopada 1918 r. (w armii austriackiej) względnie do dnia 27 grudnia 1918 r. (w armii niemieckiej), jeśli posiadają obywatelstwo Państwa Polskiego,</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PosełStrzałkowski">d) w oddziałach lub organizacjach niepodległościowych w toku walk orężnych przeciw państwom zaborczym i nieprzyjacielskim o niepodległość Polski po dniu 1 sierpnia 1914 r., oraz uczestników ruchu podziemnego i partyzanckiego w walce o wyzwolenie Polski w okresie okupacji hitlerowskiej,</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PosełStrzałkowski">e) w formacjach obcych, uznanych przez Państwo Polskie za takie, które na zasadzie przymierza lub porozumienia z siłą zbrojną polską walczyły w obronie Polski przeciw państwom nieprzyjacielskim, jeśli te osoby doznały uszkodzenia zdrowia z powodu choroby lub kalectwa, nabytych w walce i wskutek walki orężnej z nieprzyjacielem w obronie Polski i o ile te osoby posiadają obywatelstwo polskie lub na mocy uzyskanego zezwolenia przebywają na obszarze Polski, a nie mogą uzyskać zaopatrzenia od władz, które te formacje powołały do życia.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PosełStrzałkowski">Nowela, wniesiona przez Rząd w druku sejmowym nr 87, rozszerza pojęcie inwalidów wojennych również i na obywateli polskich, którzy doznali uszkodzenia zdrowia lub kalectwa wskutek służby w wojskowych formacjach antyfaszystowskich w wojnie domowej w Hiszpanii w latach 1936–1939 oraz w jugosłowiańskich oddziałach partyzanckich marszałka Tito.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PosełStrzałkowski">W uzasadnieniu projektowanej ustawy pozwolę sobie, zgodnie z uzasadnieniem rządowym, stwierdzić, że przez jej wniesienie i uchwalenie spełni Polska ludowa swój święty obowiązek spłacenia długu wobec tych, którzy pierwsi walcząc ochotniczo pod wodzą jednego z największych synów Polski, legendarnego generała Waltera, poległego niedawno generała dywizji Świerczewskiego, z ogromną przewagą faszystowskich hord Franco, Hitlera i Mussoliniego przelali swą krew, wsławiając swym bohaterstwem imię demokracji polskiej w całym świecie oraz dodając otuchy polskim klasom robotniczej i chłopskiej, zmagającym się w tym czasie w kraju z sanacyjną dyktaturą.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PosełStrzałkowski">Wśród partyzantów marszałka Tito było również wielu Polaków, którzy bądź podążyli ochotniczo ze wszystkich stron i obozów do tego, poza Polską największego ośrodka oporu i walki zbrojnej z faszyzmem, bądź też rekrutowali się z 25-tysięcznej gromady polskich kolonistów w Bośni, którzy niedawno repatriowali się dobrowolnie do powiatu Bolesławiec na Dolnym Śląsku.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PosełStrzałkowski">Słusznie stwierdza uzasadnienie rządowe, że uprawnienie tych osób do zaopatrzenia inwalidzkiego i zrównania ich z żołnierzami Wojska Polskiego jest rzeczą oczywistą, W imieniu Komisji Skarbowo-Budżetowej proszę Wysoką Izbę o jednomyślne uchwalenie referowanej przeze mnie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#Marszałek">Czy w sprawie projektu ustawy o zaopatrzeniu inwalidzkim pragnie kto zabrać głos? Wobec tego, że nikt głosu nie zabiera, przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#Marszałek">Proszę Posłów, którzy są za projektem ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu inwalidzkim, aby wstali, Dziękuję. Kto jest przeciwny projektowi ustawy? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#Marszałek">Wobec tego projekt ustawy w drugim czytaniu został jednomyślnie przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#Marszałek">Jest wniosek o odbycie trzeciego czytania ustawy. Nie ma sprzeciwu. Przystępujemy do trzeciego czytania.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#Marszałek">Proszę Posłów, którzy są za przyjęciem projektu ustawy w trzecim czytaniu, aby wstali, Dziękuję. Kto jest przeciw? Sprzeciwów nie ma.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#Marszałek">Stwierdzam, że ustawa o zmianie ustawy o zaopatrzeniu inwalidzkim została w trzecim czytaniu przyjęta jednomyślnie, Przystępujemy do punktu 5 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Skarbowo-Budżetowej o rządowym projekcie ustawy o upoważnieniu Ministra Skarbu do zaciągania pożyczek zagranicznych do wysokości 250.000.000 dolarów Stanów Zjednoczonych Ameryki (druki nr 89 i 114).</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#Marszałek">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Krygierowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełKrygier">Wysoka Izbo! Rząd i Minister Skarbu przedłożyli Wysokiej Izbie projekt ustawy, upoważniającej Ministra Skarbu do zaciągnięcia pożyczki w wysokości 250.000.000 dolarów Stanów Zjednoczonych Ameryki. Cel tej pożyczki — odbudowa gospodarcza kraju.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełKrygier">Sumę tę można podzielić na dwie części, W jednej mieszczą się pewne pożyczki, które już otrzymaliśmy bądź od Związku Radzieckiego, bądź ze Szwecji i sumy te wynoszą 114.500.000 dolarów. Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego, a później Rząd Jedności Narodowej zaciągnął w Związku Radzieckim szereg zobowiązań natury finansowej. Umową z dnia 7 marca 1947 r. część tych zobowiązań została anulowana, część będziemy musieli zapłacić. Ponadto uzyskaliśmy nowe pożyczki, między innymi 100.000.000 na uzbrojenie i 27.850.000 dolarów w złocic.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełKrygier">Otóż w tej suknie 250.000,000 dolarów mieszczą się te zaciągnięte pożyczki, z których pierwsza zaciągnięta była dnia 7 kwietnia 1945 r. i z tego powodu, jak Wysoka Izba ma stwierdzić, art. 4 ustawy głosi, że „ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 9 kwietnia 1945 r.”. Czyli pierwsza grupa tych sum 114.500.000 jest tym objęta. Zatem ustawa obecna jest aktem legalizującym wszystkie pożyczki dotychczas zaciągnięte, które musimy spłacić bądź w Związku Radzieckim, bądź w Szwecji, Reszta tej sumy, to znaczy różnica między 250.000.000 a 114.500.000 jest upoważnieniem faktycznym Rządu do zaciągnięcia nowej pożyczki.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełKrygier">Jak wiadomo, Minister Skarbu złożył podanie do Międzynarodowego Banku Odbudowy o udzielenie pożyczki. W tej chwili sprawa ta jest w toku narad i rozstrzygnięć. Jeszcze nie wiemy, jak wysoką będzie ta pożyczka, w jakiej kwocie, jakie warunki spłaty itp.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PosełKrygier">Wobec tęgo Wysoka Izba, uchwalając upoważnienie w wysokości 250.000.000 dolarów, daje prawo Ministrowi Skarbu do zaciągania pożyczek w tych ramach, Jeżeli byłaby potrzeba więcej, oczywiście Minister Skarbu musi zwrócić się znowu do Wysokiej Izby o uchwalenie nowego pełnomocnictwa do zaciągnięcia wyższych pożyczek, Z tych powodów komisja jednomyślnie przyjęła projekt ustawy i składa wniosek Wysokiemu Sejmowi o uchwalenie tego projektu ustawy w brzmieniu rządowym,</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#Marszałek">Do głosu nikt więcej nie jest zapisany, wobec tego przystępujemy do głosowania,</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#Marszałek">Kto jest za przyjęciem w drugim czytaniu tego projektu ustawy, zechce wstać. Dziękuję, Kto jest przeciw? Stoi mniejszość.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#Marszałek">Stwierdzam, że projekt ustawy o zaciąganiu pożyczek zagranicznych został uchwalony w drugim czytaniu, Jest wniosek o odbycie trzeciego czytania projektu ustawy. Gzy jest kto przeciwny temu wnioskowi? Nie słyszę sprzeciwu, Wobec tego przystępujemy do trzeciego czytania, Kto jest za przyjęciem powyższego projektu ustawy w trzecim czytaniu, zechce wstać, Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję, Stwierdzam, że ustawa o upoważnieniu Ministra Skarbu do zaciągania pożyczek zagranicznych do wysokości 250.000.000 dolarów została w trzecim czytaniu uchwalona jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#Marszałek">Przystępujemy do ostatniego punktu porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych o rządowym projekcie ustawy o utworzeniu Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych (druki nr 61 i 99).</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#Marszałek">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Raabe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełRaabe">Wysoka Izbo! Imieniem Komisji Spraw Zagranicznych mam zaszczyt przedstawić prośbę o zatwierdzenie projektu ustawy o utworzeniu Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, przedłożonego przez Ministra Spraw Zagranicznych na podstawie uchwały Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia b. r., z jednomyślnie przyjętymi kilku poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełRaabe">Utworzenie tego rodzaju Instytutu Spraw Międzynarodowych ma bardzo wielkie znaczenie dla naszej polityki zagranicznej i stosunków gospodarczych, społecznych i politycznych, które mają miejsce w państwach, z którymi mamy kontakt, Dlatego też trzeba, aby instytucja ta została utworzona przy Ministerstwie Spraw Zagranicznych, Odpowiada to takim samym tendencjom w innych państwach, gdzie podobne instytucje istnieją i trzeba, ażeby taka instytucja dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych i innych resortów, zajmujących się zagadnieniami ogólnoświatowymi, przyniosła jak najwięcej korzyści, W druku, który mamy przed sobą, istnieje oddzielnie ustawa i statut Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, Jednak w tej chwili Wysoki Sejm ma do zatwierdzenia tylko ustawę o utworzeniu Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych z tej racji, że statut według art, 5 musi być zatwierdzony przez Radę Ministrów na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych, Stąd umieszczony tu statut stanowi tylko wyjaśnienie, dotyczące zakresu działania tego ważnego instytutu.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełRaabe">Aby scharakteryzować, czym ma być Instytut, odczytam art. 3 ustawy, który mówi:</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełRaabe">„Do zakresu działania Instytutu należy:</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PosełRaabe">a) prowadzenie i popieranie badań, dotyczących stosunków międzynarodowych i ich organizacji, jak również przejawów rozwoju życia politycznego, społecznego, gospodarczego i kulturalnego innych krajów oraz wydawanie czasopism i prac poświęconych tym zagadnieniom;</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PosełRaabe">b) wydawanie w języku polskim oraz w językach obcych prac naukowych, informacyjnych i popularyzacyjnych o Polsce;</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PosełRaabe">c) zbieranie materiałów i opracowywanie ich dla zainteresowanych władz naczelnych oraz dla poszczególnych instytucyj prawa publicznego w formie biuletynów, obejmujących zagadnienia, które należą do zakresu prac Instytutu;</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PosełRaabe">d) zakładanie i prowadzenie bibliotek oraz urządzanie kursów, wykładów i odczytów, poświęconych zagadnieniom międzynarodowym i krajom obcym;</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PosełRaabe">e) udzielanie stypendiów dla prowadzenia studiów w kraju i zagranicą w zakresie zainteresowań Instytutu;</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#PosełRaabe">f) współpraca z podobnymi instytucjami w kraju i za granicą oraz współudział w kongresach międzynarodowych, wiążących się z zakresem działalności instytutu;</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#PosełRaabe">g) utrzymywanie łączności z instytucjami naukowymi i szkołami wyższymi w kraju i za granicą, których działalność obejmuje zagadnienia, wchodzące w zakres zainteresowań Instytutu”.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#PosełRaabe">Następuje tutaj jeszcze punkt h), przyjęty jako poprawka przez Komisję Spraw Zagranicznych:</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#PosełRaabe">„h) urządzanie zjazdów i konferencyj krajowych i międzynarodowych w zakresie prac Instytutu”.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#PosełRaabe">Poprawki, które mam zaszczyt przedstawić do ustawy, są następujące:</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#PosełRaabe">W odczytanym przeze mnie art. 3 dodać punkt h), który już odczytałem.</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#PosełRaabe">Następnie w tym samym art. 3 w pkt. a) po wyrazach: „życia politycznego, społecznego, gospodarczego i kulturalnego” dodać wyrazy: „stosunków prawnych”. Tym samym rozszerzamy zainteresowanie Instytutu na zagadnienia prawnicze, które szczególnie w obecnym momencie kształtowania się organizmów państwowych na świecie specjalnie nas interesują.</u>
          <u xml:id="u-11.16" who="#PosełRaabe">Następnie w art. 5 jednomyślnie przyjęta poprawka proponuje skreślenie ust. (2), „Budżet Instytutu i t. d...”. i wstawienie nowego brzmienia:</u>
          <u xml:id="u-11.17" who="#PosełRaabe">„Na budżet Instytutu składają się:</u>
          <u xml:id="u-11.18" who="#PosełRaabe">a) subwencje państwowe,</u>
          <u xml:id="u-11.19" who="#PosełRaabe">b) dary i darowizny,</u>
          <u xml:id="u-11.20" who="#PosełRaabe">c) dochód z posiadanego majątku,</u>
          <u xml:id="u-11.21" who="#PosełRaabe">d) dochód ze sprzedaży wydawnictw oraz,</u>
          <u xml:id="u-11.22" who="#PosełRaabe">e) inne źródła”.</u>
          <u xml:id="u-11.23" who="#PosełRaabe">Ta poprawka ma na celu dokładne określenie źródeł, z których może Instytut czerpać dochody, natomiast osłabia ten moment, jaki był w projekcie, że budżet stanowi tylko dział budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Zainteresowania Instytutu sięgają dalej niż zainteresowania Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Zakres zainteresowań Instytutu w różnych dziedzinach jest bardzo znaczny i aczkolwiek Instytut jest zasadniczo pod kontrolą Ministerstwa Spraw Zagranicznych, może czerpać dochody i z innych źródeł, co będzie z korzyścią dla instytucji.</u>
          <u xml:id="u-11.24" who="#PosełRaabe">Jeśli chodzi o statut, nie może on być uchwalony przez Wysoki Sejm, ale stanowi interesujący dokument, wskazujący na organizację tego instytutu i bliżej precyzujący jego cele.</u>
          <u xml:id="u-11.25" who="#PosełRaabe">Mogę oświadczyć, że wszystkie paragrafy tego statutu zostały bardzo skrupulatnie przedyskutowane na komisji wraz z czynnikami Ministerstwa Spraw Zagranicznych i komisja stanęła na stanowisku, że pożądane byłoby rozszerzenie ram Instytutu w ten sposób, aby w jego radzie znalazł się również czynnik społeczny. W uzasadnieniu, umieszczonym na końcu druku, jest powiedziane, że zagadnienia, które obejmuje Instytut, interesują zarówno Rząd, jak społeczeństwo i rozszerzenie rady Instytutu o czynnik społeczny w postaci przedstawicieli instytucji społecznych i naukowych byłoby niewątpliwie z korzyścią dla rozwoju instytucji.</u>
          <u xml:id="u-11.26" who="#PosełRaabe">Instytut może mieć członków honorowych, zwyczajnych i korespondentów i te zainteresowania rozszerzyć na stery, będące w kontakcie z nimi. Jednak sprawy te mogą znaleźć miejsce dopiero w statucie, który wymaga zatwierdzenia nie przez Sejm, a przez Prezydium Rady Ministrów na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-11.27" who="#PosełRaabe">Proszę Wysoki Sejm o jednomyślne przyjęcie omówionej ustawy wraz z poprawkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#Marszałek">Do głosu nikt się nie zapisał. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#Marszałek">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy wraz z poprawkami, zaproponowanymi przez komisję, zechce wstać. Dziękuję, Kto jest przeciw? Nikt.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#Marszałek">Projekt ustawy został przyjęty jednomyślnie w drugim czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#Marszałek">Jest wniosek o odbycie trzeciego czytania. Czy jest kto przeciwny temu wnioskowi? Nie słyszę sprzeciwu. Wobec tego przystępujemy do trzeciego czytania.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#Marszałek">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy w trzecim czytaniu, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#Marszałek">Stwierdzam, że ustawa o utworzeniu Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych została w trzecim czytaniu uchwalona.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#Marszałek">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#Marszałek">Wpłynęła interpelacja posłów Polskiego Stronnictwa Ludowego do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie spalenia w dniu 27 i 28 maja 1947 r. przez bandy ukraińskie w powiecie włodawskim wsi: Kołacze, Brus, Włoskowola, Pieszowola, Sosnowica, Górki, Zinki, Zamłyniec, Uchmin, Wychalew.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#Marszałek">Interpelacja zostanie przesłana Prezesowo Rady Ministrów,</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#Marszałek">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony w biurze Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#Marszałek">Proszę Posła Sekretarza o odczytanie komunikatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#komentarz">(czyta:)</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#Sekretarz">Posiedzenie Komisji Skarbowo-Budżetowej odbędzie się w piątek, dnia 6 czerwca rb., o godz. 10.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#Sekretarz">Posiedzenie Komisji Propagandowej odbędzie się w sobotę, dnia 7 czerwca rb., o godz. 11.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#Sekretarz">Posiedzenie Komisji Odbudowy odbędzie się w sobotę, dnia 7 czerwca rb., o godz. 11, i w poniedziałek, dnia 9 czerwca rb., o godz. 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#Marszałek">O terminie następnego posiedzenia Obywatele Posłowie zostaną osobno zawiadomieni.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#Marszałek">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godz. 12 min. 50.)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>