text_structure.xml
66.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 08</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Stanisław Lamczyk</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Na początku chciałbym wszystkich bardzo serdecznie powitać. Witam państwa senatorów, tych, którzy są na miejscu, i tych, którzy obradują zdalnie. Chciałbym powitać pana ministra Marcina Horałę, jak również pana dyrektora Pawła Krężela i panią dyrektor Agnieszkę Krupę.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Pana sekretarza stanu nie ma? Pana Wawrzyka nie ma – tak?</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Witam też pana dyrektora…</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Tak, pan prezes żeglugi, pan Janiszewski, jest zalogowany. Chciałbym jeszcze powitać… Widziałem tutaj pana dyrektora Jarosława Waszkiewicza.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Proszę o informację, czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Nie widzę takich osób.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Państwa senatorów, którzy są obecni na sali, proszę o nieuruchamianie aplikacji do połączenia zdalnego, gdyż doprowadziłoby to do sprzężeń akustycznych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Szanowni Państwo, chciałbym teraz sprawdzić, czy wszyscy senatorowie, którzy biorą udział w posiedzeniu komisji w sposób zdalny, są włączeni do posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Wszyscy są włączeni.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Chciałbym również sprawdzić, czy goście, którzy chcą uczestniczyć w posiedzeniu komisji w sposób zdalny, zostali włączeni do posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#Gloszsali">Tak, pan prezes Janiszewski i pan Bartłomiej Zydel ze Związku Powiatów Polskich.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Przystępujemy do procedowania ustawy o wypowiedzeniu Porozumienia Prowizorycznego w sprawach handlowych i nawigacyjnych między Polską a Bułgarią z roku 1925.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Prosiłbym o zabranie głosu pana ministra Marcina Horałę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarcinHorala">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarcinHorala">Wypowiedzenie tej umowy to jest takie, można powiedzieć, wyczyszczenie stanu prawnego. Jest to bardzo stara umowa, ona w znacznej mierze już nie obowiązuje. Kolejnymi porozumieniami znacząca część jej przepisów została wyeliminowana, a ta część, która w sensie formalnym została, jest np. niezgodna z porozumieniami unijnymi, z prawodawstwem unijnym, któremu i Polska, i Bułgaria podlega. Można więc powiedzieć, że jest to martwy akt prawny, który po prostu trzeba wyeliminować z obrotu prawnego, żeby nie tworzył zamieszania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Biuro Legislacyjne…</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Pani senator, tak? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#SenatorJadwigaRotnicka">W informacji o tejże ustawie mamy zapisane, że niektóre artykuły porozumienia, regulujące kwestie związane z żeglugą handlową i rybołówstwem oraz dotyczące obowiązywania i wypowiedzenia porozumienia, zachowały moc obowiązującą. Czyli to pozostaje?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarcinHorala">To właśnie jest kwestia dyskusyjna. Wymagamy, żeby… Chcemy wypowiedzieć tę umowę, żeby tę sprawę wyczyścić, ponieważ w sensie formalnym umowa raz podpisana cały czas obowiązuje. Gdyby jednak ktoś się bardzo uparł, żeby te przepisy stosować, to zaplątałby się w cały szereg paradoksów prawnych, a przede wszystkim działałby niezgodnie z prawem unijnym. Stąd nie możemy tego tak po prostu zostawić, powiedzieć, że to jest jakiś zabytek historii i niech on sobie dalej będzie. Musimy to formalnie wypowiedzieć, żeby stan prawny był jasny, klarowny i uporządkowany.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Przystępujemy do...</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#Gloszsali">Wniosek…</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Tak. Właśnie składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#komentarz">9</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#Gloszsali">Jednogłośnie za, 9 głosów za.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">To nie kontynuujemy, tak? Nie kontynuujemy?</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#Gloszsali">Wszyscy byli za, jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Wszyscy za. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#Gloszsali">Sprawozdawca.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Sprawozdawcą tej ustawy…</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Proszę bardzo. Kto jest chętny?</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Pani senator jest chętna. Myślę, że nie będzie głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Przystępujemy do drugiego punktu: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego – druk senacki nr 281, druki sejmowe nr 761 i 774.</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Prosiłbym o przedstawienie ustawy pana ministra Marcina Horałę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarcinHorala">To kolejne przedłożenie, które co do swojej istoty merytorycznej jest bardzo proste, choć zupełnie inne od poprzedniego. Tu chodzi o przedłużenie czasu obowiązywania specjalnej ustawy lotniskowej, która reguluje sposób prowadzenia inwestycji w infrastrukturę lotniskową. Zgodnie z aktualnym brzmieniem ona kończy swoje obowiązywanie z końcem tego roku. Są różne plany inwestycyjne dotyczące polskich lotnisk regionalnych, które będzie można lepiej i łatwiej zrealizować, jeżeli ta ustawa dalej będzie obowiązywała. Ona już raz miała przedłużany czas obowiązywania. Teraz znów prosimy Wysoką Izbę o przedłużenie obowiązywania ustawy na kolejne lata. Jeśli chodzi o jej zapisy merytoryczne, to nic się tutaj nie zmienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Czy są jakieś głosy w tej kwestii? Ktoś z senatorów? Biuro Legislacyjne?</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuRenataBronowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuRenataBronowska">Renata Bronowska, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuRenataBronowska">Musielibyśmy odnieść się do jednej kwestii, mianowicie do terminu wejścia w życie tej ustawy. Został on przewidziany na 31 grudnia br. Oczywiście mamy świadomość tego, że jest to termin skorelowany z przepisem, który dotyczy składania wniosków dotyczących realizacji inwestycji, aby nie powstała tutaj luka, niemniej chcielibyśmy zgłosić zastrzeżenie, że termin ten uniemożliwia organom właściwym w procesie stanowienia prawa pełne wykorzystanie konstytucyjnych terminów na zapoznanie się z ustawą i podjęcie stosownego stanowiska. Przypominamy, że zgodnie z konstytucją Senat ma 30 dni na zajęcie się ustawą, a prezydent – 21. Z uwagi na etap prac legislacyjnych, na jakim jest ta ustawa, te terminy nie będą mogły być zachowane. Takie zastrzeżenie, taką uwagę chcielibyśmy po prostu tutaj zgłosić. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarcinHorala">Przychylam się do tego, przyznaję, że taka niefortunna okoliczność faktycznie ma tutaj miejsce. Jeżeli mogę, to chciałbym wyjaśnić państwu, z czego ona wynikła. Otóż pracujemy w ministerstwie nad dużą nowelizacją ustawy – Prawo lotnicze, w której to rozwiązanie miało się w domyśle znaleźć. Niestety te prace się przedłużają, są kolejne konsultacje, kolejne uwagi. Pierwotnie liczyliśmy na to, że po prostu w tamtej ustawie ten przepis się znajdzie i będzie przyjęty, ale trzeba było znaleźć jakieś rozwiązanie pomostowe. Tu termin wygasa, a – jak widać – nic nie wskazuje na to, żeby prace nad ustawą – Prawo lotnicze zakończyły się do końca tego roku. Ona jeszcze nawet nie trafiła do parlamentu. I stąd taka konieczność. Rzeczywiście okoliczność jest nieco niefortunna.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarcinHorala">Proszę jednak zwrócić uwagę na to, że wszelkie organy mają konstytucyjne terminy… To jest ich prawo, nie obowiązek. One mają pełne prawo nie wykorzystywać ich w pełni i szybciej podejmować stosowne decyzje w procesie legislacyjnym. Wpisanie do tej ustawy jakiegoś innego vacatio legis groziłoby taką oto okolicznością, że różnego rodzaju postępowania administracyjne dotyczące inwestycji byłyby prowadzone w 3 różnych reżimach prawnych – z dniem 31 grudnia wygaśnie reżim prawny obecnej ustawy, specustawy, przez tydzień, dwa, trzy będzie obowiązywał inny, po czym znów wejdzie w życie specustawa i wrócimy do stanu poprzedniego. Wydaje się, że ten galimatias jest nam absolutnie niepotrzebny. Jak widać po pracach Senatu, za co bardzo dziękujemy, wszystko wskazuje na to, że na spokojnie… Bo to nie będzie jutro, tak? Jest jeszcze sporo czasu. …Na spokojnie, w zwykłym trybie legislacyjnym, ale bez maksymalnego wykorzystania terminów, kolejne organy tę ustawę przeprocedują, będzie ona przyjęta i wspomnianego problemu nie będzie. A gdyby się zdarzyło, że np. pan prezydent będzie bardzo chciał odczekać 30 dni, to oczywiście ma do tego pełne prawo. Wtedy na koniec będziemy mieli problem, który i tak byśmy mieli bez tego procedowania, tzn. problem przepinania reżimów prawnych. Ale myślę, że do tego po prostu nie dojdzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Czy wystarczające… Czy ktoś z państwa senatorów chce zabrać głos? Nie.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#komentarz">9</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#Gloszsali">9 głosów za, jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Sprawozdawca. Ja poproszę panią Halinę…</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Tak, pani senator. Myślę, że nie ma głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">I przystępujemy do rozpatrzenia punktu trzeciego, czyli ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Proszę o zabranie głosu pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarcinHorala">Ja może rozpocznę tę wypowiedź, a potem już poproszę o jej kontynuowanie. Tytułem wstępu, rozpoczęcia tej wypowiedzi mogę powiedzieć, że ta ustawa jest wdrożeniem w życie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Ogranicza się ona wyłącznie do dostosowania prawa polskiego do regulacji unijnych, czyli właśnie wdrożenia wyroku TSUE. Od dnia wydania tego wyroku, który musimy zastosować bezpośrednio, pojazdy o nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t mogą poruszać się swobodnie po wszystkich drogach publicznych w Polsce bez jakichkolwiek ograniczeń. Mamy tu więc do czynienia z 2 przeciwstawnymi interesami, z jednej strony przewoźników drogowych – to właśnie oni złożyli skargę – a z drugiej strony zarządców dróg, którzy chcą utrzymywać drogi w odpowiednim stanie technicznym i nie chcą dopuścić do tego, żeby pojazdy o każdym nacisku na każdej drodze mogły transportować towary. Konsultowaliśmy to również z innymi zarządcami dróg, czyli z samorządami. Ta propozycja została pozytywnie zaopiniowana przez KWRiST. Wprowadza ona pewien nowy mechanizm ustanawiania zakazu ruchu pojazdów ciężkich. On będzie uzależniony od łącznego spełnienia 2 przesłanek, zarówno stanu technicznego drogi, jak i faktu, że droga przebiega przez lub w pobliżu obszaru lub obiektu, dla których ruch pojazdów ciężkich może być wrażliwy. Mówimy tu chociażby o walorach przyrodniczych czy innych walorach społecznych. To pozwoli samorządom wprowadzać ograniczenia ruchu ze względu na zbyt dużą wagę pojazdów, zbyt duży ciężar.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarcinHorala">Jednocześnie są tu też przepisy dotyczące egzekwowania tego prawa, tzn. uprawnienie do kontroli w ruchu drogowym, do sprawdzania, jaki jest nacisk na oś, do kontrolowania tego.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarcinHorala">Cóż jeszcze mógłbym tutaj dodać? Ustawa zawiera też pewne przepisy regulujące kwestię postępowania wstecz. Trybunał wytworzył pewien stan prawny, w którym… Jest trochę zdarzeń z przeszłości dotyczących poruszania się pojazdów ze zbyt dużym naciskiem na oś. Kwestia toczących się już postępowań administracyjnych w tej sprawie została tu uregulowana. Tyle może tytułem wstępu. Oczywiście odpowiemy na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Pan dyrektor Waszkiewicz chciałby zabrać głos. Tak?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#Gloszsali">Tak.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DyrektorDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyJaroslawWaszkiewicz">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#DyrektorDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyJaroslawWaszkiewicz">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#DyrektorDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyJaroslawWaszkiewicz">W zakresie tych postępowań wstecznych i historii wstecznych chciałbym powiedzieć, że to są nie tylko postępowania, które są nadal prowadzone, ale to są również postępowania, które są zakończone. Wyrok dotyczy bowiem sytuacji przeszłych, z wielu lat do tyłu. Na podstawie przepisów proponowanych w tej ustawie będzie możliwość wznawiania postępowań zakończonych, tych postępowań, które skutkowały nałożeniem kary albo uiszczeniem opłaty za wydanie stosownego zezwolenia.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#DyrektorDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyJaroslawWaszkiewicz">Suma summarum stan prawny ulegnie w Polsce całkowitemu przewartościowaniu. Pojazdami normatywnymi będą od chwili wejścia w życia tej ustawy – w zasadzie jest tak już od wyroku z 21 marca 2019 r. – wszystkie pojazdy o dopuszczalnym nacisku na oś do 11,5 t. Będą to pojazdy normatywne. Przewozy wykonywane takimi pojazdami nie będą wymagać uzyskania żadnego zezwolenia na poruszanie się po drogach publicznych. W związku z tym musiał zostać zmieniony system zezwoleń. Kategorie zezwoleń zostały dostosowane do tej sytuacji. Odpowiednie akty wykonawcze zostały przygotowane w resorcie infrastruktury i w najbliższym czasie zostaną skierowane do prac rządowych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w tej kwestii?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Proszę, Pani Senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Ja chciałabym o coś zapytać. Ponieważ ustawa wejdzie w ciągu 2 miesięcy od jej ogłoszenia, zapytam, czy ministerstwo, czy samorządy są w posiadaniu materiałów, dzięki którym można byłoby szybko wyznaczyć drogi, które nie nadają się do określonego typu transportu. Czy takie rozeznanie już jest? Kiedy możemy się go spodziewać? Jak to będzie wyglądało? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyJaroslawWaszkiewicz">Pani Senator!</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#DyrektorDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyJaroslawWaszkiewicz">W związku z wyrokiem w chwili obecnej… Przy braku tych przepisów nie ma możliwości stosowania ograniczeń dla ruchu pojazdów z dopuszczalnym naciskiem na oś do 11,5 t. Na podstawie przyjętych projektów… na podstawie ustawy, którą teraz proponujemy, zarządcy dróg lub samorządy będą mieć możliwość podejmowania indywidualnych decyzji ograniczających ruch tych pojazdów. Te decyzje będą mogły dotyczyć określonej drogi, jej fragmentu lub obszaru, dla których jednocześnie spełnione zostaną, tak jak powiedział pan minister, 2 przesłanki. Jedna przesłanka to jest przesłanka wynikająca ze stanu technicznego drogi, a druga jest związana z ograniczeniem ruchu z powodów społecznych, ochrony środowiska czy też innych. Takie decyzje będą indywidualnie podejmowane przez zarządców dróg i organy samorządu terytorialnego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Pan senator Dunin chciałby zabrać głos zdalnie. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SenatorArturDunin">Tak. Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#SenatorArturDunin">Witam wszystkich państwa. Ja w związku z art. 41… Z uwagi na to, że jestem po rozmowach z samorządami, muszę państwu powiedzieć, że…</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Proszę głośniej.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#SenatorArturDunin">Dobrze, dobrze. Już, momencik. Czy teraz słychać mnie lepiej? Raz, raz. Czy mnie słychać?</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Teraz lepiej.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#SenatorArturDunin">Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#SenatorArturDunin">To jeszcze raz przywitam się ze wszystkimi. Bardzo serdecznie witam.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#SenatorArturDunin">Wracając do art. 41 ust. 4, bo o nim w tej chwili mowa, powiem, że ograniczenie… że dodanie dodatkowych przesłanek, o których powiedział pan dyrektor – to mogą być okolice żłobków, klubów dziecięcych, placówek opiekuńczo-wychowawczych – bardzo ograniczy możliwość samorządów do decydowania o tym… To stan dróg, tak mi się wydaje, powinien być podstawą do tego, aby samorządy czy zarządcy dróg mogli wprowadzić zakaz poruszania się samochodów, pojazdów, które przekraczają te 10 czy 8 t.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#SenatorArturDunin">Trudno złożyć poprawkę na odległość. Ja taką poprawkę, jeżeli państwo pozwolicie, złożę na sali plenarnej. Wydaje się, że art. 41 ust. 4 powinien zakończyć się kropką po wyrazach „albo powyżej 8 t”. Tam nie powinno być już dodatkowych przesłanek, dlatego że, tak jak mówię, zarządcy dróg wiedzą, na ile te drogi są wytrzymałe i czy nie będą one, że tak powiem, rozjechane. Co za tym idzie… Jeżeli ta poprawka by przeszła, to automatycznie powinien zostać wykreślony art. 41 ust. 5 pkt 2.</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#SenatorArturDunin">Druga rzecz, jaką chciałbym tutaj państwu przedstawić, dotyczy art. 41b ust. 1. Ten artykuł powinien brzmieć tak: po drogach publicznych o nawierzchni innej niż bitumiczna lub betonowa dopuszcza się wyłącznie ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 8 t. To jest właśnie… Nawierzchnie z elementów drobnowymiarowych, w tym wszelkiego rodzaju kostek kamiennych, klinkierowych, betonowych, również powinny być objęte ograniczeniem nacisku na oś do 8 t.</u>
<u xml:id="u-21.10" who="#SenatorArturDunin">To wszystko powinno zwiększyć możliwości zarządców dróg i samorządów, jeśli chodzi o dbanie o drogi, tym bardziej że rząd jakoś nie jest chętny, żeby finansować projekty dotyczące poprawy stanu dróg. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Panie Senatorze, ja mam taką sugestię, żeby może wnieść te poprawki dzisiaj, na posiedzeniu komisji. Wtedy Biuro Legislacyjne będzie w stanie je ocenić, a także pan dyrektor.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#SenatorArturDunin">Dobrze, nie ma problemu. Jak uzyskam informację, gdzie mam przesłać te poprawki, to je państwu wyślę.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Poproszę o głos pana legislatora.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Jeżeli państwo zgodzicie się na taki tryb, to ja po prostu te poprawki odczytam. Pan senator Dunin oceni, czy o to mu chodziło, i wtedy…</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Proszę bardzo. Niech pan odczyta.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Dobrze. Poprawka pierwsza, o której mówił pan senator, to jest poprawka dotycząca art. 41 ust. 4.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#SenatorArturDunin">Tak.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Panie Senatorze, ja pańską intencję rozumiem w ten sposób. Czytam ust. 4 po pańskiej poprawce: wprowadzenie albo ustanowienie zakazu jest dopuszczalne na drogach publicznych lub ich odcinkach, których parametry techniczne lub stan techniczny konstrukcji nawierzchni nie są dostosowane do ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej 10 t albo powyżej 8 t. Kropka. To jest koniec ust. 4.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#SenatorArturDunin">Tak jest. Zgadza się.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Tak. Do końca… Ten ustęp jest rozbudowany aż do strony trzeciej.</u>
<u xml:id="u-23.9" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Druga poprawka, dotycząca art. 41b ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SenatorArturDunin">W konsekwencji tej zmiany, gdyby ona oczywiście przeszła…</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Panie Senatorze, ja przeczytam tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#SenatorArturDunin">…z art. 41 ust. 5 powinno się wykreślić pkt 2.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#Gloszsali">Dopuszcza się…</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Art. 41 ust. 5?</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#SenatorArturDunin">Pkt 2.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Ust 2. Dopuszcza się wprowadzenie albo ustanowienie… Tak?</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Tak, tak.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#SenatorArturDunin">Tam jest: przebiegają przez obszar, na którym znajduje się wyjście z obiektu wymienionego w ust. 4 pkt 1 lit. b.</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Tak jest.</u>
<u xml:id="u-24.11" who="#SenatorArturDunin">Dlatego to z automatu powinno być wykreślone.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Tak. W konsekwencji tej poprawki w art. 41 w ust. 5 skreśla się pkt 2.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#SenatorArturDunin">Tak, zgadza się.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">I druga poprawka, dotycząca art. 41b ust. 1. Przeczytam ten przepis po poprawce pana senatora. Ust. 1 w art. 41b: po drogach publicznych o nawierzchni innej niż bitumiczna lub betonowa dopuszcza się wyłącznie ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 8 t.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#SenatorArturDunin">Tak jest. Zgadza się, Panie Mecenasie. O to mi właśnie chodziło.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Jeszcze pan dyrektor chciałby zabrać głos. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#DyrektorDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyJaroslawWaszkiewicz">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Senatorze!</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#DyrektorDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyJaroslawWaszkiewicz">Dwa komentarze do obu tych poprawek.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#DyrektorDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyJaroslawWaszkiewicz">Komentarz do pierwszej poprawki. Chciałbym zwrócić tutaj uwagę na zapisy dyrektywy, które są wdrażane bezpośrednio w przepisach proponowanej przez nas ustawy. To jest dyrektywa Rady z 25 lipca 1996 r. ustanawiająca dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym. Zgodnie z tą dyrektywą… Jest w niej wyraźnie mowa o tym, że jednocześnie muszą być spełnione 2 przesłanki. Jedną z nich jest oczywiście przesłanka stanu technicznego drogi. To jest oczywista przesłanka, która jest ujęta i w dyrektywie, i w naszej ustawie. Jednocześnie musi być spełniona druga przesłanka. W dyrektywie jest ona wskazana w sposób ogólny. My w naszej ustawie zawarliśmy dosyć precyzyjny zapis wskazujący samorządom, jak działać i jakimi kryteriami kierować się przy ustalaniu ograniczeń w ruchu pojazdów. To jest komentarz do pierwszej propozycji pana senatora.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#DyrektorDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyJaroslawWaszkiewicz">Jeśli chodzi o propozycję drugą, to chciałbym zwrócić uwagę… poinformować Wysoką Komisję o tym, że wdrażając wyrok i przygotowując tę ustawę Ministerstwo Infrastruktury bardzo blisko współpracowało z Komisją Europejską. To z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury w tej ustawie nastąpiło wyłączenie dróg gruntowych nieutwardzonych. Komisja się na to zgodziła po szczegółowej dyskusji z nami, po analizie stanu dróg w Polsce, po analizie kategorii i liczby kilometrów dróg, które mają nawierzchnię nieutwardzoną. Realizując z Komisją to ustalenie, które jest pewnym sukcesem Ministerstwa Infrastruktury, bo jest wyłączeniem dyrektywy, proponujemy taki właśnie przepis. I chciałbym zwrócić tu uwagę na fakt, że jest to pewien konsensus uzyskany z Komisją Europejską. Bardzo bym prosił, żeby w tym zakresie nie nastąpiły zmiany. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Czy Biuro Legislacyjne chce się do tego ustosunkować? Nie.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#SenatorArturDunin">Panie Przewodniczący, czy mogę jeszcze…</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#SenatorArturDunin">Bardzo serdecznie dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#SenatorArturDunin">Z państwa, z ministerstwa wykładnią można by się było nawet zgodzić, gdyby te przesłanki nie musiały być spełnione jednocześnie. Można dopisać i zostawić dodatkowe przesłanki, jakby poszerzając zakres możliwości wprowadzenia, ustanowienia zakazu, wpisując „spełniających co najmniej jedną z następujących przesłanek” albo „jedną z przesłanek”. W ten sposób możecie państwo jeszcze bardziej podpowiadać samorządom czy zarządcom dróg. Uważam, że rozumiejąc to, samorządy czy zarządcy dróg nie będą wyłączać wszystkich dróg, tylko te, które faktycznie są w złym stanie technicznym lub mogłyby być w złym stanie technicznym. Stąd jakby utrzymuje się… Tu ewentualnie pana ministra czy pana dyrektora prosiłbym o zajęcie stanowiska. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Jeszcze ktoś z senatorów chce zabrać głos? Nie widzę chętnych.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Panie Przewodniczący, mam omówić teraz propozycje biura. Tak?</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Tak.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Biuro Legislacyjne zgłosiło do ustawy kilka uwag o charakterze legislacyjnym. Są one opisane, więc tylko pokrótce je omówię.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Pierwsza uwaga dotyczy art. 41 ust. 11 ustawy o drogach. Ten przepis stanowi, że ustanowienie strefy obejmującej co najmniej 2 drogi publiczne bądź ich odcinki, na których obowiązuje zakaz ruchu, wymaga uzyskania zgody organów zarządzających drogami i ruchem na drogach publicznych, które mają znajdować się w tej strefie. Wydaje się nam, że ten przepis wymaga korekty, ponieważ nie wynika z niego jednoznacznie, z jakimi podmiotami należy uzgodnić ustanowienie strefy, gdyż w ustawie o drogach jest mowa o zarządcach dróg i o podmiotach zarządzających ruchem na drogach. My proponujemy, żeby te podmioty wyróżnić.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Druga uwaga dotyczy art. 41d ust. 8. Ten przepis upoważnia komendanta straży gminnej albo miejskiej do wydawania decyzji administracyjnych o nałożeniu kary pieniężnej. Wydaje się nam, że ten przepis nie respektuje art. 39 ustawy o samorządzie gminnym, na podstawie którego pracownicy jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego wydają decyzje administracyjne z upoważnienia wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Tak więc proponujemy doprecyzowanie idące w tym kierunku.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Kolejna uwaga dotyczy art. 41b ust. 1, czyli przepisu, o którym już wcześniej mówił pan senator Dunin. Zgodnie z tym przepisem po drogach publicznych o nawierzchni innej niż bitumiczna, betonowa, kamienna lub klinkierowa dopuszcza się wyłącznie ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 8 t. Ten przepis, podobnie jak inne przepisy w tej ustawie, wprowadza jakby w odwrotny sposób zakaz poruszania się po drogach. Kierujący, którzy będą się po tych drogach poruszali, nie będą wiedzieli o zakazie. W przypadku innych zakazów w ruchu pojazdów o większym nacisku niż dopuszczalny ustawą jest tak, że zarządca drogi informuje o tym za pośrednictwem znaku drogowego. W tym przepisie nie ma takiego zastrzeżenia. W związku z tym kierowca będzie karany w sytuacji, w której na drodze nie będzie umieszczony znak drogowy informujący o zakazie.</u>
<u xml:id="u-31.8" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Kolejna uwaga to uwaga doprecyzowująca. Dotyczy ona art. 41d ust. 13 ustawy o drogach publicznych. Ten przepis stanowi, że środki z kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym są przekazywane w terminie 7 dni od dnia uiszczenia tej kary do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w zarządzaniu której znajduje się droga. My proponujemy, żeby zastąpić określenie „jednostki samorządu terytorialnego, w zarządzaniu której znajduje się droga” określeniem „jednostka samorządu terytorialnego, która jest zarządcą tej drogi”.</u>
<u xml:id="u-31.9" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Ostatnia uwaga to jest uwaga dotycząca tej ustawy w kontekście innej ustawy, którą również będzie rozpatrywał Senat na tym posiedzeniu, tj. ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. Chodzi o to, że ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych nowelizuje ustawę o Funduszu Dróg Samorządowych, a równoległa nowelizacja tej ustawy zmienia jej nazwę – nie będzie to już ustawa o Funduszu Dróg Samorządowych, ale będzie to ustawa o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg. Terminarz prac nad tymi ustawami jest taki, że ustawa o Funduszu Dróg Samorządowych, która zmieni nazwę, wejdzie w życie po upływie 7 dni, natomiast ta nasza ustawa ma 2-miesięczne vacatio legis. W związku z tym, zakładając, że obie te ustawy przejdą, ponieważ nie budzą kontrowersji, nasza ustawa będzie, że tak nieładnie powiem, celowała w ustawę, która zmieni tytuł. My proponujemy, żeby te ustawy ze sobą zgrać.</u>
<u xml:id="u-31.10" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Dwie ostatnie propozycje to są propozycje poprawek o charakterze technicznym. Jedna jest doprecyzowująca, druga dotyczy korekty odesłania. Omówię je dokładnie, jeżeli będzie taka potrzeba. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Prosiłbym Ministerstwo Infrastruktury o ustosunkowanie się do tych propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyAgnieszkaKrupa">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyAgnieszkaKrupa">Agnieszka Krupa, Departament Dróg Publicznych.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyAgnieszkaKrupa">Jeżeli chodzi o pierwszą z proponowanych poprawek, postulujemy o jej nieuwzględnienie z tego względu, że ingeruje ona w systemową materię ustawy o drogach publicznych. Takimi pojęciami jak pojęcia zaproponowane w tym przepisie ustawa o drogach publicznych już się posługuje i do chwili obecnej nie budziły one żadnych wątpliwości. Takie pojęcia są m.in. w art. 13b ust. 3. Postulujemy, żeby nie przyjmować tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyAgnieszkaKrupa">Jeżeli chodzi o propozycję drugiej poprawki, dotyczącej strażników gminnych czy miejskich, to my na etapie prac rządowych prowadzonych wspólnie z MSWiA rozumieliśmy ten przepis jako lex specialis i nie budziło naszych wątpliwości to, że daje on samodzielną podstawę do wydawania decyzji. Ale rozumiemy oczywiście, że można mieć taki pogląd, jaki zaprezentował pan legislator, i że w niektórych kręgach może to budzić wątpliwości. Tak więc w tym przypadku możemy się zgodzić i przychylić do tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyAgnieszkaKrupa">Jeżeli chodzi o trzecią propozycję, dotyczącą art. 41b ust. 1, to jest to zdecydowanie bardzo merytoryczna poprawka. W obecnym stanie prawnym ograniczenia, które wynikają… W stanie prawnym, który obowiązywał do wyroku Trybunału, wszystkie ograniczenia, które były stosowane na drogach, nie wynikały ze znaków, tylko wynikały wprost z przepisu ustawy. Czyli była zastosowana taka sama nomenklatura jak w obecnie proponowanym przepisie art. 41b ust. 1. Każdy kierowca, każdy przewoźnik wiedział, jak ma się zachować na drodze. To nie będzie dla przewoźników żadne novum. To, co zostało tutaj zaproponowane, byłoby bardzo dużym obciążeniem dla samorządów. Proszę zwrócić uwagę, że tym przepisem wyłączyliśmy spod działania ustawy – mówię o dopuszczeniu do ruchu pojazdów do 11,5 t na wszystkich drogach – aż 29% dróg samorządowych. Czyli taką poprawką zmusilibyśmy samorządy do stawiania znaków drogowych. Wydaje nam się, że byłby to zbyt duży koszt dla samorządów, dlatego postulujemy nieprzyjmowanie takiej poprawki.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyAgnieszkaKrupa">Jeżeli chodzi o propozycję nr 4, to zdecydowanie jesteśmy jej przeciwni. Jednostka samorządu terytorialnego nie jest zarządcą drogi, więc już z tego powodu taka poprawka nie może zostać przyjęta. Do tej pory takie sformułowania nie budziły wątpliwości na gruncie przepisów, więc wydaje nam się, że tutaj też nie będzie takich problemów.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyAgnieszkaKrupa">Jeżeli chodzi o propozycję nr 5, to zdecydowanie się z nią zgadzamy. Te 2 ustawy spotkały się na etapie prac parlamentarnych. Ustawa, o której teraz rozmawiamy, czyli ustawa o zmianach w ustawie o drogach publicznych, była przygotowana wcześniej, ale na etapie prac parlamentarnych spotkała się z ustawą o Funduszu Dróg Samorządowych. Teraz w Senacie są one procedowane razem, tak więc zdecydowanie, z uwagi na terminy wejścia w życie, jest to jak najbardziej słuszna poprawka.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyAgnieszkaKrupa">Poprawki technicznolegislacyjne. Z pierwszą propozycją poprawki nie mamy oczywiście najmniejszego problemu. Chcielibyśmy tylko wyjaśnić, że na etapie prac sejmowych słowo, które wcześniej proponowaliśmy, czyli „zastrzeżenie”, z uwagi na nowe podejście legislacyjne zostało zastąpione słowem „wyjątek”. Tutaj, jak rozumiem, w Senacie, jest jeszcze proponowane dookreślenie. Nie mamy z tym najmniejszego problemu.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyAgnieszkaKrupa">Jeżeli chodzi o uwagę nr 2, to zgadzamy się z nią, ale trzeba by było dokonać tutaj drobnej korekty propozycji. Trzeba by było usunąć jeszcze z tego przepisu słowa „w brzmieniu dotychczasowym”. Czyli należałoby zastąpić odwołanie „art. 64g ust. 1 pkt 3” na proponowane „art. 64g ust. 2” i po tym odniesieniu się do konkretnego przepisu usunąć słowa „w brzmieniu dotychczasowym”. Wówczas ten przepis będzie spójny i jasny. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Czy Biuro Legislacyjne ma jeszcze uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Może tylko dwa słowa, jeżeli chodzi o moją propozycję dotyczącą art. 41b ust. 1. Oczywiście nie jest moją intencją, żeby dokładać wydatków samorządom terytorialnym. Skąd się wzięła moja uwaga? Tak jak rozumiem tę ustawę, to zgodnie z art. 20, przepisem dostosowującym, w związku z wyrokiem TSUE, znaki kierunku i miejscowości, wskazujące zarazem dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu poruszającego się daną drogą, będą na drogach dopóty, dopóki nie będą z nich usunięte w związku z nową organizacją ruchu. Po tym, jak te znaki zostaną usunięte, drogi nie będą w żaden sposób oznaczone. Do tej pory były, a teraz nie będą, co może wprowadzać kierowców w błąd. Stąd ta moja poprawka, żeby zastosować podobną technikę jak w przypadku pozostałych zakazów. No ale jeżeli to jest oczywiste, to…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyAgnieszkaKrupa">Jeżeli można, to od razu wyjaśnimy. Przepis, który pan przywołał, faktycznie dotyczy znaków kierunku, czyli tak naprawdę tych tabliczek, które mają albo linię ciągłą, albo linię przerywaną. On dotyczy tylko i wyłącznie dróg krajowych i wojewódzkich. A przepis dotyczący dróg gruntowych dotyczy głównie dróg gminnych i dróg powiatowych. Drogi krajowe w Polsce nie są drogami gruntowymi. Jeżeli chodzi o drogi wojewódzkie, to w Polsce jest tak naprawdę jeden krótki odcinek drogi wojewódzkiej, który jest gruntowy. Wszystkie inne odcinki są już betonowe czy asfaltowe. Tak więc akurat ten przepis przejściowy nie dotyczy sytuacji z art. 41b ust. 1. To są dwa różne stany prawne. Przepis przejściowy jest wprowadzany właśnie po to, żeby bezpośrednio po wejściu w życie ustawy zarządcy nie musieli zmieniać wszystkich znaków kierunku, czyli oznaczeń, które funkcjonują na całej sieci dróg krajowych i dróg wojewódzkich. One nie będą już obowiązywały z tego względu, że wyrok, który został wydany w zeszłym roku, dopuścił ruch pojazdów do 11,5 t na całej sieci.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuDrogPublicznychwMinisterstwieInfrastrukturyAgnieszkaKrupa">Korzystając z okazji, ja bym bardzo prosiła o nieprzyjmowanie pierwszej z zaproponowanych przez pana senatora poprawek, ponieważ ona jest w oczywisty sposób sprzeczna z art. 7 dyrektywy. Przyjęcie takiej poprawki tak naprawdę zniweczy nowelizację, która jest dokonywana na skutek wyroku Trybunału. Zlikwidowanie drugiej przesłanki, zgodnej z art. 7 – chodzi o jednoczesne spełnienie przesłanek technicznych drogi i dodatkowych przesłanek ściśle określonych w ustawie – spowoduje, że Komisja Europejska zaskarży znowelizowane przepisy i znowu będziemy w punkcie wyjścia, znowu będziemy musieli się spotkać i tę ustawę nowelizować. My i tak w stosunku do tego, co jest wymienione w dyrektywie, bardzo te przesłanki rozszerzyliśmy. Dyrektywa wskazuje na centra miast czy miejsca o znaczeniu przyrodniczym. My te przesłanki bardzo rozbudowaliśmy. Wynegocjowaliśmy z Komisję Europejską, że tych przesłanek będzie po prostu dużo, dużo więcej. Zlikwidowanie tego przepisu, ograniczenie go, pozostawienie tylko i wyłącznie przesłanki dotyczącej stanu technicznego spowoduje, że sens nowelizacji będzie wypaczony, co doprowadzi nas z powrotem do sporu z Komisją Europejską. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#SenatorArturDunin">Mogę, Panie Przewodniczący?</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#SenatorArturDunin">Częściowo nie mogę się z panią zgodzić. Będziemy realizować, co jest bardzo ważne, wyrok TSUE, bo przecież wprowadzimy zakazy, ale podstawową rzeczą będzie stan techniczny drogi, a nie dodatkowe kwestie. Dziękuję bardzo. To będzie skutkowało dodatkowymi wydatkami dla zarządców dróg, w dużej mierze samorządów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo panu senatorowi.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto z państwa senatorów chciałby przejąć poprawki Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#SenatorArturDunin">Mogę je przejąć. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to mogę je przejąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dobrze. Mam tylko pytanie. Czy przejmie pan wszystkie poprawki biura, czy te, które nie mają uwag ze strony Ministerstwa Infrastruktury?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#SenatorArturDunin">Jeżeli pani twierdzi, że poprawka biura odnosząca się do art. 41b nie będzie powodować… Jeżeli ta poprawka pana mecenasa będzie powodować dodatkowe wydatki dla samorządów, to akurat tej bym nie przejął. Wszystkie pozostałe jak najbardziej.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Panie Legislatorze? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Chciałbym doprecyzować. Panie Senatorze, chodzi o poprawki moje czy też Biura Legislacyjnego, które poparł rząd. Tak? Chodzi o poprawkę nr 2 i 5 oraz 2 poprawki legislacyjne. Czy dobrze zrozumiałem?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#SenatorArturDunin">Pan, Panie Mecenasie, chciał wprowadzić jedną poprawkę, która by, tak jak mówi pani z ministerstwa, mogła spowodować dodatkowe wydatki na…</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Samorządów.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#SenatorArturDunin">Wydatki samorządów. I tej akurat bym nie przejmował. Wszystkie inne przejmuję w całości.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Mamy jasną sytuację. Możemy w zasadzie przystąpić do głosowania.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Prosiłbym pana legislatora, żeby przedstawił tutaj formułę.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">To może najpierw poprawki pana senatora Dunina, które już wcześniej przeczytałem. Poprawka pierwsza dotyczyła art. 41 ust. 4. W tej poprawce chodzi o to, żeby usunąć z ust. 4 przesłanki dotyczące wprowadzenia zakazu ruchu pojazdów o określonym nacisku na osie. Konsekwencje tej poprawki będą w ust. 5 w pkcie 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Tak, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Przystępujemy do głosowania nad tą poprawką.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest za poprawką senatora Dunina?</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#komentarz">5</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-48.6" who="#komentarz">4</u>
<u xml:id="u-48.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-48.8" who="#komentarz">1</u>
<u xml:id="u-48.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-48.10" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Druga poprawka pana senatora Dunina…</u>
<u xml:id="u-48.11" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Nie, jeszcze chwileczkę.</u>
<u xml:id="u-48.12" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Przepraszam.</u>
<u xml:id="u-48.13" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Tak, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Przystępujemy do…</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Proszę pana legislatora o odczytanie drugiej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Druga poprawka pana senatora dotyczy art. 41b ust. 1. Ja ją przeczytam, żeby było szybciej. „Po drogach publicznych o nawierzchni innej niż bitumiczna lub betonowa dopuszcza się wyłącznie ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 8 t”.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest za poprawką?</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#komentarz">4</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-51.4" who="#komentarz">4</u>
<u xml:id="u-51.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-51.6" who="#komentarz">2</u>
<u xml:id="u-51.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-51.8" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-51.9" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Nierozstrzygnięte?</u>
<u xml:id="u-51.10" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Następna poprawka.</u>
<u xml:id="u-51.11" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Panie Legislatorze?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Teraz poprawki zaproponowane przez Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#Gloszsali">Chciałbym się dowiedzieć, jaki był wynik głosowania.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#SenatorJadwigaRotnicka">4:4:2.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-52.4" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Tak, poprawka nie otrzymała poparcia.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Teraz poprawki zaproponowane przez Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Poprawka pierwsza to jest poprawka, która nie uzyskała poparcia pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest za poprawką?</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#komentarz">4</u>
<u xml:id="u-55.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-55.5" who="#komentarz">4</u>
<u xml:id="u-55.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-55.7" who="#komentarz">2</u>
<u xml:id="u-55.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Następna poprawka…</u>
<u xml:id="u-55.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Aha, jeszcze zdalni. Przepraszam.</u>
<u xml:id="u-55.10" who="#Gloszsali">4 głosy za, 4 – przeciw, 2 senatorów się wstrzymało. Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-55.11" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Nie uzyskała poparcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Poprawka druga została zaakceptowana przez panią dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#komentarz">10</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-57.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-57.5" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-57.6" who="#Gloszsali">Jednomyślnie, 10 głosów za.</u>
<u xml:id="u-57.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Teraz poprawka czwarta, poprawka niezaakceptowana przez panią dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest za poprawką?</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#komentarz">5</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#komentarz">4</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-59.5" who="#komentarz">1</u>
<u xml:id="u-59.6" who="#Gloszsali">5 – za, 4 – przeciw, 1 senator się wstrzymał. Poprawka przeszła.</u>
<u xml:id="u-59.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Poprawka przeszła.</u>
<u xml:id="u-59.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Przystępujemy do głosowania nad następna poprawką zaproponowaną przez Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">To poprawka nr 5 z tego pierwszego wyliczenia i 2 poprawki legislacyjne. Moim zdaniem można je przegłosować łącznie, ponieważ zostały one poparte przez panią dyrektor.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Jeżeli chodzi o drugą poprawkę legislacyjną, to ja może ją odczytam, ponieważ ta poprawka będzie nieco zmodyfikowana. Chodzi o poprawkę drugą z pktu 4. „W art. 18 w ust. 9 w pkt 2 oraz w art. 19 w ust. 7 w pkt 2 wyrazy «art. 64g ust. 1 pkt 3 ustawy zmienianej w art. 3 w brzmieniu dotychczasowym» zastępuje się wyrazami «art. 64g ust. 2 ustawy zmienianej w art. 3»”.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Przystępujemy do łącznego głosowania. Tak?</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-61.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Tak, nad 3 ostatnimi poprawkami z opinii.</u>
<u xml:id="u-61.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest za poprawkami zaproponowanymi przez Biuro Legislacyjne?</u>
<u xml:id="u-61.4" who="#komentarz">8</u>
<u xml:id="u-61.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-61.6" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-61.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-61.8" who="#komentarz">1</u>
<u xml:id="u-61.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-61.10" who="#Gloszsali">8 głosów za, nie ma głosów przeciw, 1 senator się wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-61.11" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Poprawka otrzymała akceptację. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-61.12" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Głosujemy nad całością ustawy.</u>
<u xml:id="u-61.13" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-61.14" who="#komentarz">9</u>
<u xml:id="u-61.15" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-61.16" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-61.17" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-61.18" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-61.19" who="#Gloszsali">9 głosów za, jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-61.20" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo. Czyli...</u>
<u xml:id="u-61.21" who="#SenatorArturDunin">Przepraszam, Panie Przewodniczący, nie było słychać, jakie były wyniki głosowań. Czy moje poprawki uzyskały poparcie większości, czy przepadły?</u>
<u xml:id="u-61.22" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Pierwsza otrzymała.</u>
<u xml:id="u-61.23" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Pierwsza otrzymała poparcie większości, a druga niestety nie otrzymała.</u>
<u xml:id="u-61.24" who="#SenatorArturDunin">Chciałbym poprosić o mniejszościową…</u>
<u xml:id="u-61.25" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-61.26" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Jako wniosek mniejszości, tak?</u>
<u xml:id="u-61.27" who="#Gloszsali">Tak.</u>
<u xml:id="u-61.28" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dobrze. To znaczy, to jest do poparcia, tak?</u>
<u xml:id="u-61.29" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto jest za wnioskiem…</u>
<u xml:id="u-61.30" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Panie Senatorze, wniosek mniejszości musi…</u>
<u xml:id="u-61.31" who="#Gloszsali">Z drugą osobą…</u>
<u xml:id="u-61.32" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Aha, z drugą…</u>
<u xml:id="u-61.33" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Musi być poparty przez co najmniej 2 senatorów.</u>
<u xml:id="u-61.34" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Tak. W tej chwili wybieramy sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-61.35" who="#SenatorArturDunin">Jeżeli nie będzie to nikomu przeszkadzać, to mogę podjąć się prowadzenia tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-61.36" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-61.37" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Czy ktoś z senatorów chce poprzeć ten wniosek mniejszości? Nie ma chętnych. A wśród obradujących zdalnie? Również nie ma.</u>
<u xml:id="u-61.38" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Wniosek mniejszości, aby był skuteczny, musi być poparty przez co najmniej 2 senatorów. Wniosek mniejszości zgłoszony przez pana senatora Dunina niestety nie uzyskał poparcia drugiego senatora, a więc nie będzie wnioskiem mniejszości komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Kto chce być sprawozdawcą?</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#Gloszsali">Pan senator Dunin się zgłaszał.</u>
<u xml:id="u-63.3" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-63.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Pan senator Dunin?</u>
<u xml:id="u-63.5" who="#SenatorArturDunin">Bardzo proszę. Jestem do dyspozycji. Będę obecny na posiedzeniu Senatu osobiście.</u>
<u xml:id="u-63.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-63.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Czy jest inny sprawozdawca? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-63.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-63.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">O godzinie 17.30 mamy następne posiedzenie Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-63.10" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoStanislawLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-63.11" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 01</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>