text_structure.xml
23.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">Otwieram 5. posiedzenie podkomisji stałej do spraw budżetu i finansów Sił Zbrojnych RP.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">Przypominam, że porządek dzienny obejmuje omówienie Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r. z druku nr 2306 wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">1) części budżetowej 29 – Obrona narodowa:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">a) dochody i wydatki,</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">c) dotacje podmiotowe i celowe;</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">2) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 20, 29 i 73;</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">3) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 752 – Obrona narodowa:</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">a) dochody i wydatki,</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">b) dotacje celowe;</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">4) zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów;</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">5) dotacji podmiotowych;</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">6) programów wieloletnich w układzie zadaniowym;</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">7) agencji wykonawczej – Agencji Mienia Wojskowego;</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">8) instytucji gospodarki budżetowej – Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego;</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">9) państwowego funduszu celowego – Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">To wszystko będzie nam referował minister obrony narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">W takim razie, szanowni państwo, trzeba wszystkich przywitać. Witam pana Wojciecha Skurkiewicza, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam pana pułkownika Artura Kuptela, szefa Agencji Uzbrojenia, pana Pawła Bartczaka, dyrektora Departamentu Budżetowego MON – dzień dobry – pana pułkownika Piotra Wagnera, zastępcę szefa inspektoratu, szefa logistyki w Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych, pana pułkownika Krzysztofa Zielskiego, szefa Zarządu Planowania Rzeczowego P-8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – dzień dobry – pana pułkownika Dariusza Milczarka, zastępcę dyrektora Departamentu Budżetowego MON – witam – pana pułkownika Mariusza Rapacza, szefa Szefostwa Wsparcia i Koordynacji w Agencji Uzbrojenia – dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">Witam jeszcze pana Michała Pawellę pełniącego obowiązki wicedyrektora Departamentu Obrony Narodowej w Najwyższej Izbie Kontroli, panią Anitę Grzechulską-Cioczek, specjalistę kontroli państwowej w Najwyższej Izby Kontroli, panią Beatę Bogucką, doradcę ekonomicznego w Najwyższej Izbie Kontroli, pana Janusza Ludwisiaka, specjalistę kontroli państwowej w Najwyższej Izbie Kontroli, pana Mirosława Stasiaka, zastępcę dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów oraz panią Monikę Rokitę-Górniewicz, naczelnika wydziału w Departamencie Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">Dzień dobry. Witam wszystkich, również uczestniczących państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">Panie ministrze, oddaję głos. Proszę o informację o wykonaniu budżetu w 2021 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, czyniąc zadość życzeniu członków Komisji Obrony Narodowej minister obrony narodowej przesłał do Komisji informację o realizacji budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej w 2021 r. To jest szczegółowa informacja. Te kilkadziesiąt stron jest w państwa dyspozycji, w posiadaniu. Jestem również przekonany, że Wysoka Podkomisja zapoznała się z tym materiałem. Dlatego pozwolę sobie tylko – jak było w latach poprzednich przy sprawozdaniu z realizacji budżetu – dosłownie w kilku zdaniach i kluczowych tezach informacyjnych przedstawić kwestie dotyczące realizacji budżetu za 2021 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o 2021 r., to za priorytetowe działania ministra obrony narodowej uznano wzmocnienie zdolności operacyjnych jednostek operacyjnych, szczególnie dyslokowanych na wschodzie Rzeczypospolitej, modernizację techniczną, wzrost liczebności sił zbrojnych, tworzenie warunków do zapewnienia i zwiększenia obecności wojsk sojuszniczych w Polsce, formowanie struktur oraz budowę zdolności operacyjnych jednostek Wojsk Obrony Terytorialnej, ale również formowanie struktur i budowę zdolności operacyjnych Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni, a także realizację procesu szkolenia sił zbrojnych, w szczególności w ramach krajowych i międzynarodowych ćwiczeń i treningów. Szanowni państwo, jeżeli chodzi o sam budżet w części 29 – Obrona narodowa, po zmianach na dzień 31 grudnia 2021 r. wyniósł on 58 148 400 tys. zł, z czego na dotacje i subwencje przeznaczono 2 405 120 tys. zł, na świadczenia 9 472 900 tys. zł, na wydatki bieżące 23 971 500 tys. zł, a na wydatki majątkowe 22 278 800 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Ustawą z dnia 1 października 2021 r. o zmianie ustawy budżetowej w 2021 r., plan wydatków majątkowych części 29 – Obrona narodowa, został powiększony o kwotę 6 330 000 tys. zł. Jednocześnie zmianie uległ plan finansowy Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych, który został zasilony wyżej wymienioną kwotą na podstawie artykułu 67a ustawy z dnia 19 listopada 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2021 r. Na ostatni dzień ubiegłego roku realizacja budżetu resortu obrony narodowej w części 29 wyniosła 57 060 800 tys. zł, to jest 98,1% planu po zmianach. Na różnicę – to jest kwotę niewykorzystaną 1 087 600 tys. – składały się środki niepobrane z rachunku dysponenta części, niewydatkowane i zwrócone przez dysponentów w tak zwanym okresie przejściowym – w okresie przejściowym to była niewielka kwota 22 800 tys. zł – a także szczególnie ważne wydatki niewygasające z kwoty 1 087 600 tys. zł. To była kwota 1 064 800 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Dodatkowymi źródłami finansowania wydatków obronnych w ubiegłym roku był Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych oraz środki Agencji Mienia Wojskowego. Realizacja zadań finansowych z funduszu modernizacji wyniosła 175 800 tys. zł. Natomiast Agencja Mienia Wojskowego wydatkowała środki własne na inwestycje mieszkaniowe w wysokości 15 700 tys. zł. Uwzględniając realizację budżetu na ostatni dzień 2021 r. w części 29, realizacja planu wydatków w dziale 752 – Obrona narodowa, przez innych dysponentów części budżetowych wynosiła 438 500 tys. zł. Wydatki, które nie wygasały z końcem 2020 r., a były realizowane w 2021 r., to kwota 613 500 tys. zł. Były także wydatki obronne z innych źródeł finansowania w kwocie 191 500 tys. zł. Były to środki pochodzące w głównej mierze z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Przyjmując te kwoty, o których wspomniałem, Polska wypełniła obowiązek wynikający ze zobowiązania sojuszniczego w ramach przynależności naszego kraju do Sojuszu Północnoatlantyckiego, w sposób znaczący przekraczając kwotę 2,22% procent PKB na wydatki obronne.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Na wydatki objęte centralnymi planami rzeczowymi – tutaj chciałbym się już skupić się na bezpośrednim podziale tych środków finansowych, o czym mówiłem na samym początku – to jest na plan modernizacji technicznej, na plan zakupu środków materiałowych i na plan inwestycji budowlanych w 2021 r. wydatkowano kwotę 17 913 500 tys. zł, to jest ponad 96% planu po zmianach. Przypomnę, że plan zapisany w budżecie wynosił 18 636 000 tys. zł. W budżecie na 2021 r. na modernizację techniczną sił zbrojnych wydatkowano 13 852 100 tys. zł, czyli niemal 24,3% całości wydatków obronnych części 29 – Obrona narodowa. Wydatki majątkowe zostały zrealizowane w kwocie 21 817 500 tys. zł. Ta kwota stanowi 38,2% ogółu wydatków zrealizowanych z części 29 – Obrona narodowa. I jeszcze kluczowa kwestia, która też ma bezpośredni związek z ustawą budżetową. Stan ewidencyjny żołnierzy zawodowych na koniec 2021 r. wzrósł i wyniósł 113 586 osób. W porównaniu z 2020 r. zwiększył się o 3486 żołnierzy. W 2021 r. do zawodowej służby wojskowej przyjęto – chciałbym zaznaczyć to w szczególny sposób, bo to jest naprawdę bardzo dobry wynik – 9651 żołnierzy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">W tym samym czasie ze służby – niestety – odeszło 6165 żołnierzy. Jeżeli chodzi o pracowników resortu obrony narodowej, przeciętne zatrudnienie pracowników resortu obrony narodowej w 2021 r. wynosiło 45 460 osób. Jeszcze jedna uwaga dotycząca planu dochodów. Jak państwo wiedzą, oprócz wydatków mamy również dochody. Plan dochodów resortu obrony narodowej na 2021 r. wyniósł 133 000 tys. zł, a dochody w ubiegłym roku uzyskano z 18 tytułów. Ich realizacja ukształtowała się na poziomie 283 600 tys. zł, co stanowi 213,2% realizacji planu według ustawy budżetowej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo – oczywiście – Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę wydatkowania czy realizacji budżetu państwa za 2021 r. przez dysponenta, czyli przez Ministerstwo Obrony Narodowej w części 29, ale rozumiem, że to będzie w dalszej części naszej naszego posiedzenia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">Bardzo dziękuję. Skoro wywołana została Najwyższa Izba Kontroli, to może poproszę o kilka słów na temat tego raportu, który również otrzymaliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PelniacyobowiazkiwicedyrektoraDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbieKontroliMichalPawella">Dzień dobry. Szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontroli oceniła w formie opisowej wykonanie budżetu państwa w 2021 r. w części 29 – Obrona narodowa oraz wykonanie planów finansowych Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych i Agencji Mienia Wojskowego. Na 9 skontrolowanych jednostek NIK wydała 4 oceny pozytywne, 4 oceny w formie opisowej i 1 ocenę z negatywną. Najwyższa Izba Kontroli ocenia pozytywnie wykonanie w 2021 r. planu finansowego Państwowego Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych oraz Agencji Mienia Wojskowego. NIK sformułowania 18 wniosków pokontrolnych skierowanych do dysponenta części oraz kierowników 4 kontrolowanych jednostek. Szczegółową kontrolą NIK objęła 17% wydatków części 29, w kwocie blisko 10 000 000 tys. zł oraz 5–6% ogółu wydatków pochodzących z budżetu środków europejskich Zbadano również 1,5% wydatków pod kątem prawidłowości udzielenie zamówień publicznych przez dysponenta części i dysponentów trzeciego stopnia.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PelniacyobowiazkiwicedyrektoraDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbieKontroliMichalPawella">W zakresie kontroli skuteczności i adekwatności działań podejmowanych przez dysponentów trzeciego stopnia w celu odzyskania należności kontrola wykazała, że należności były co do zasady ustalane i dochodzone prawidłowo. NIK pozytywnie oceniła prawidłowość prowadzenia ksiąg rachunkowych dysponenta części 29. Opiniuje również pozytywnie roczne sprawozdania budżetowe oraz sprawozdania w zakresie operacji finansowych dysponenta części i dysponentów trzeciego stopnia objętych kontrolą.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PelniacyobowiazkiwicedyrektoraDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbieKontroliMichalPawella">NIK w ramach kontroli u dysponentów trzeciego stopnia wydała jedną negatywną opinię w zakresie sprawozdawczości. Nieprawidłowości stwierdzone w sprawozdaniu budżetowym Rb-27 i w sprawozdaniu z operacji finansowych Rb-n sporządzonych przez 41. Bazę Lotnictwa Szkolnego ze względu na ich skalę i kwotę wynoszącą 4400 tys. zł spowodowały, że ten obszar oceniono negatywnie.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PelniacyobowiazkiwicedyrektoraDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbieKontroliMichalPawella">Szanowni państwo, mimo tego, że część przekazanych informacji, o których teraz powiem, będzie powtórzeniem stanowiska pana ministra, pozwolę sobie przytoczyć ze względu na to, że tak naprawdę stanowią one główny obszar kontroli wykonania budżetu. Zatem podsumowując, dochody budżetowe w części 29 wyniosły 283 600 tys. zł. Na koniec 2021 r. wystąpiły należności pozostałe do zapłaty w kwocie 500 000 tys. zł, w tym 37,7% stanowiły zaległości. Wydatki w części 29 zostały zrealizowane w kwocie 58 100 000 tys. zł. W tym wydatki niewygasające wyniosły ponad 1 000 000 tys. zł, co stanowiło 99,9% planu po zmianach i planu według ustawy budżetowej. Wykonanie wydatków na realizację funkcji 11 – Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic, wyniosło 46 900 000 tys. zł bez wydatków niewygasających. To jest 97,9% planu po zmianach, w tym na prezentowe zadanie 11.1 – Utrzymanie i rozwój zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, wydatkowano kwotę 44 800 000 tys. zł, to jest 99,9% planu po zmianach.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PelniacyobowiazkiwicedyrektoraDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbieKontroliMichalPawella">W strukturze wydatków budżetu państwa z części 29 według grup ekonomicznych największy (wynoszący 41,2%) udział miały wydatki bieżące jednostek budżetowych, które wynosiły blisko 24 000 000 tys. zł. Udział wydatków majątkowych w ogólnej kwocie wykonanych wydatków w 2021 r. (38,3%) to jest blisko 22 000 000 tys. zł. Jeżeli chodzi o wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych oraz wydatki na dotacje i subwencje, stanowiły one odpowiednio 16,3%, tj. 9 500 000 tys. zł oraz 4,2%, tj. 2 400 000 tys. zł. Na koniec 2021 r. ogólna kwota zaliczek udzielonych na zakup uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz na realizację inwestycji budowlanych, a nierozliczonych efektami rzeczowymi wyniosła 34 200 000 tys. zł i była wyższa o 5 600 000 tys. zł, to jest o 19,5% od ich stanu na koniec 2020 r. Stan na koniec 2020 roku to było – proszę państwa – 28 600 000 tys. zł. Wśród zaliczek wypłaconych przez Inspektorat Uzbrojenia – a obecnie Agencję Uzbrojenia – i nierozliczonych na dzień 31 grudnia 2021 r. – to jest kwota 29 000 000 tys. zł – największy udział wynoszący 85,7% stanowiła kwota 24 800 000 tys. zł. To były nierozliczone zaliczki udzielane kontrahentom zagranicznym.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PelniacyobowiazkiwicedyrektoraDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbieKontroliMichalPawella">Proszę państwa, jeżeli chodzi o badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie obronności państwa, w 2021 r. zaplanowano te wydatki wysokości 1 200 000 tys. zł. To odpowiadało właściwemu wskaźnikowi, określonemu w art. 7 ust. 3b ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP. Z powyższej kwoty przeznaczono i zrealizowano wydatki na przedmiotowy cel w kwocie 208 800 tys. zł, to jest 18,2% planowanej kwoty. Jednocześnie, zgodnie z ustawą z 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, parametr wskazujący, że udział wydatków przeznaczonych na badania naukowe i prace rozwojowe wynosi nie mniej niż 2,5% wydatków obronnych, nie obowiązuje. Jak wspomniałem na wstępie, NIK pozytywnie oceniła wykonanie w 2021 r. planu finansowego państwowego Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Dysponent Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych prawidłowo zrealizował przychody i koszty oraz zadania funduszu w zakresie objętym kontrolą.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PelniacyobowiazkiwicedyrektoraDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbieKontroliMichalPawella">W 2021 r. minister zarządzał środkami funduszu wysokości 10 200 000 tys. zł. Przychody funduszu w 2021 r. wynosiły ponad 6 500 000 tys. zł i były niespełna 6 400 000 tys. zł wyższe od poniesionych kosztów, które wynosiły około 168 000 tys. zł. Zrealizowane przychody w 2021 r. były wyższe o 3 300 000 tys. zł od uzyskanych w 2020 r. Wzrost przychodów wynikał głównie z wypłaty pochodzącej z części 29 budżetu w wysokości 6 300 000 tys. zł. Była to kwota przeniesiona nowelizacją ustawy budżetowej z przeznaczeniem na wydatki majątkowe, na zabezpieczenie płatności na zakup czołgów Abrams, gdyby 2021 r. doszło do podpisania umowy. Umowa na zakup 250 czołgów M1A2 Abrams została zawarta 5 kwietnia 2022 r. Stan funduszu na koniec 2021 r. wyniósł 10 000 000 tys. zł i był o 9 424 270 tys. zł wyższy od stanu na początku roku. Wzrost był konsekwencją wyżej wymienionych wyższych niż planowano przychodów funduszu oraz wzrostu należności. Proszę państwa, z dniem 23 kwietnia 2022 r. na mocy ustawy o obronie Ojczyzny zlikwidowany Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych, a jego środki pieniężne przekazano na rachunek nowoutworzonego Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych w BGK.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PelniacyobowiazkiwicedyrektoraDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbieKontroliMichalPawella">Ostatnia część – już krótka – mojej wypowiedzi będzie dotyczyła oceny Agencji Mienia Wojskowego. W tym zakresie Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie planu finansowego w 2021 r. Kontrola 56 000 tys. zł wydatków, to jest 25% wydatków biura agencji i ponad 3% ogółu wydatków agencji oraz badania 6 zamówień publicznych nie wykazały nieprawidłowości w ich realizacji. Agencja Mienia Wojskowego uzyskała dodatni wynik finansowy netto w wysokości 43 700 tys. zł. Bardzo dziękuję za możliwość przekazania informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">Ja również bardzo dziękuję. Czy przedstawiciele Ministerstwa Finansów mają coś do dodania wobec tych opinii?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejwMinisterstwieFinansowMiroslawStasiak">Nie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">Szanowni państwo, oczywiście, bardzo cieszą rosnące nakłady na naszą armię, jak również rosnąca liczba żołnierzy, chociaż wszyscy wiemy że to jest tylko – nazwijmy to – pewna przygrywka wobec tych potrzeb i tych zamierzeń, które dopiero stoją przed nami. Plan rozwoju sił zbrojnych, który jest przed nami, to zarówno ogromny wysiłek finansowy, logistyczny, szkoleniowy, w każdej mierze. Szanowni państwo, czy szanowni koledzy posłowie formułują jeszcze może jakieś pytania? Super. Szanowni państwo – tutaj zwracam się do parlamentarzystów – przed państwem został położony projekt opinii nr 10 Komisji Obrony Narodowej dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r. (druk nr 2306) w zakresie działania Komisji, która ma być uchwalona na posiedzeniu w dniu dzisiejszym.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">Pozwolę sobie przeczytać tylko kilka najważniejszych zdań z tego projektu, który mają państwo przed sobą. Po pierwsze, Komisja Obrony Narodowej pozytywnie ocenia wykonanie budżetu resortu obrony narodowej za 2021 r. części 29 – Obrona narodowa. Realizacja kasowa budżetu resortu obrony narodowej w części 29 – Obrona narodowa, wyniosła 57 060 800 tys. zł, to jest 98,1% planu po zmianach. Oczywiście, dzięki temu Polska wypełniła obowiązek wynikający ze zobowiązania sojuszniczego w ramach przynależności do Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, przeznaczając 2,22% PKB na wydatki obronne. Może jeszcze stan ewidencyjny żołnierzy zawodowych, który na koniec 2021 r. wynosił 113 586 żołnierzy i w stosunku do stanu ewidencyjnego na koniec 2020 r. zwiększył się o 3486 żołnierzy. W 2021 r. do zawodowej służby wojskowej przyjętą 9651 żołnierzy, a ze służby zwolniono 6165 żołnierzy.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">I ostatnie. W ocenie Najwyższej Izby Kontroli dochody i wydatki w części 29 – Obrona narodowa, zostały wykonane zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na 2021 r. Wydatki zostały poniesione z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi określonymi w ustawie o finansach publicznych. Nie stwierdzono niecelowego lub niegospodarnego wydatkowania środków publicznych. Minister obrony narodowej jako dysponent części 29, zgodnie z art. 175 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych, sprawował nadzór i kontrolę nad realizacją budżetu. I taki mały drobiazg na końcu. Do prezentowania opinii przed Komisją Finansów Publicznych Komisja Obrony Narodowej upoważniła posła Leszka Dobrzyńskiego.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">Czy są jakieś głosy? Czy w takim razie możemy zaakceptować? Bardzo się cieszę z tak entuzjastycznej opinii szanownego kolegi. Naprawdę dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">Jeżeli nie ma sprzeciwu, to w takim razie uznaję projekt opinii za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacyposelLeszekDobrzynski">Szanowni państwo, w ten sposób wykonaliśmy nasz obowiązek. Wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia naszej podkomisji. Bardzo wszystkim dziękuję za obecność i uczestnictwo. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>