text_structure.xml
57.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Witam serdecznie wszystkich państwa, stronę rządową, Biuro Legislacyjne, panie z Kancelarii Sejmu. Szanowni państwo, otwieram posiedzenie podkomisji stałej do spraw nowelizacji prawa karnego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Moi drodzy, przystępujemy do pracy. Ostatnim punktem był art. 23 dotyczący ustawy o Sądzie Najwyższym. Teraz przechodzimy do art. 24. Panie przewodniczący, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselPiotrSak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Podkomisjo, pozwolę sobie zgłosić poprawkę o numerze roboczym 16. Jest to pakiet zmian. Brzmienie art. 24 byłoby następujące. Z uwagi na fakt, że Biuro Legislacyjne obecnie zapoznaje się z poprawką, pozwolę sobie ją dodatkowo przeczytać, żeby przedstawić poprawkę w sposób pełny, kompleksowy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselPiotrSak">Art. 24 „Kara, o której mowa w art. 32 pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym, orzeczona przed lub po wejściu w życie niniejszej ustawy, od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy stanowi karę, o której mowa w art. 32 pkt 3 ustawy zmienianej w art. 1, w wymiarze 25 lat pozbawienia wolności”.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselPiotrSak">Art. 25 miałby następujące brzmienie: „W sprawach, w których przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy kara pozbawienia wolności nie została wykonana, do osób warunkowo zwolnionych oraz osób odbywających karę pozbawienia wolności stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1 o warunkowym zwolnieniu w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.”.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselPiotrSak">Art. 29 „1. Przepis art. 12 § 4 ustawy zmienianej w art. 11 stosuje się do przestępstw popełnionych po wejściu w życie niniejszej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselPiotrSak">2. Przepisy art. 55 § 1 oraz art. 330 § 2 ustawy zmiany w art. 11 w brzmieniu dotychczasowym stosuje się w sprawach, w których postanowienie prokuratora nadrzędnego o utrzymaniu w mocy postanowienia o odmowie wszczęcia lub o umorzenia postępowania przygotowawczego zostało wydane przed wejściem w życie niniejszej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PoselPiotrSak">3. Do zdań odrębnych zgłoszonych do orzeczeń wydanych przed wejściem w życie niniejszej ustawy w postępowaniach prowadzonych na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art. 11 stosuje się przepisy tej ustawy w brzmieniu dotychczasowym.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PoselPiotrSak">4. Przepisy art. 213 ustawy zmienianej w art. 11 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą stosuje się w sprawach, w których postępowanie karne zostało wszczęte po wejściu życie niniejszej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PoselPiotrSak">5. Przepisy art. 266 ustawy zmienianej w art. 11 w brzmieniu dotychczasowym stosuje się w sprawach, w których przyjęcie przedmiotu poręczenia majątkowego lub odmowa jego przyjęcia nastąpiły przed wejściem w życie niniejszej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PoselPiotrSak">6. Przepis art. 380 § 2 ustawy zmiany w art. 11 w brzmieniu dotychczasowym stosuje się w sprawach, w których otwarcie przewodu sądowego nastąpiło przed wejściem w życie niniejszej ustawy.”.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PoselPiotrSak">Jednocześnie zmiana dotyczyłaby także art. 32 „1. Do postępowań w przedmiocie udzielenia przerwy w wykonaniu kary wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 12 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PoselPiotrSak">2. Do niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy postępowań prowadzonych na podstawie ustawy, o której mowa w art. 12, innych niż określone w ust. 11, stosuje się przepisy tej ustawy w brzmieniu dotychczasowym.”.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PoselPiotrSak">Proponuję też dodać art. 33a, z tym, że obecnie z uwagi na zmianę numeracji, modyfikacje, wiadomo, że to jest robocza numeracja. Oczywiście zostanie to wkomponowane zgodnie z numeracją w projekcie ustawy w brzmieniu z druku nr 2024. Przepis ten miałby następujące brzmienie: „Przepis art. 8 ustawy zmienianej w art. 23 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą stosuje się do orzeczeń Sądu Najwyższego wydanych po wejściu w życie niniejszej ustawy.”. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Czy Biuro Legislacyjne na tym etapie prac jest w stanie odnieść się do poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoPiotrPodczaski">Panie przewodniczący, jest pewien problem, dlatego że mamy ją trochę inaczej sformułowaną. Może spróbujemy porównać.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoTomaszCzech">W poprawce jest też pkt 6 dotyczący przepisu o wejściu w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselPiotrSak">Należałoby jeszcze uzupełnić poprawkę. Proszę ewentualnie przekazać osobom.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Nie wiemy, która wersja.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselPiotrSak">Dobrze. Aktualna będzie ta wersja. Miałem jeszcze poprzednią z ubiegłego tygodnia. Wobec powyższego powstał tutaj pewien problem. Kończąc byłaby też zmiana w art. 38. Polega ona na tym, żeby skreślić pkt 1, nadać brzmienie pkt 2 „art. 12 pkt 1-6, 13, 14 i 18, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.”, a w pkt 3 skreślić wyrazy „w zakresie art. 44b i art. 44c § 1–3” oraz „art. 33”.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselPiotrSak">Jednocześnie, jeżeli są jakieś niekompatybilności z moim poprzednim wystąpieniem związanym z odczytaną poprawką, to oczywiście tutaj będzie podpisana w ostatecznym kształcie. Wolę od razu to zasygnalizować, żeby jeszcze raz nie czytać, dlatego że będzie to po prostu w tej sytuacji zbyteczne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Jak rozumiem, przepraszam, poprawki w przepisach przejściowych mają również odnosić się nie do dnia wejścia w życie ustawy tylko do wejścia w życie bez dodatku „dnia”. Tak? To jest pierwsza rzecz. Rozumiem, że jeżeli chodzi o przepis o wejściu w życie, w poprawce odnosimy się do tego brzmienia, które jest zaproponowane w urobku. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Czy strona rządowa się odniesie?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ProkuratorwBiurzePrezydialnymProkuraturyKrajowejAgnieszkaWelenc">Przepraszam. Proszę jeszcze raz powtórzyć końcówkę pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Jeżeli chodzi o pkt 6 w poprawce, rozumiem, że odnosi się on do przepisu o wejściu w życie w brzmieniu zaproponowanym w urobku. Wcześniej była przyjęta poprawka do projektu, gdzie między innymi był nowy pkt 1 oraz dodatek, który został wykreślony. Jak rozumiem, państwo wykreślają z urobku, który został przyjęty na pierwszym posiedzeniu podkomisji, to, co zostało. A zatem generalnie nie odnosicie się państwo do projektu pierwotnego – początkowo poprawka odnosiła się do projektu pierwotnego – tylko odnosicie się państwo do tego, co jest w obecnie zaproponowane w urobku.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ProkuratorwbiurzeProkuraturyKrajowejAgnieszkaWelenc">Tak, tak, dlatego że obejmuje to już te zmiany, które były wcześniej wprowadzone.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Chciałem to doprecyzować. Dobrze. O to chodziło.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorDepartamentuLegislacyjnegoPrawaKarnegoMinisterstwaSprawiedliwosciRafalKierzynka">Tak jest, panie mecenasie. Jeszcze dodam tylko, jeżeli panowie przewodniczący pozwolą, że generalnie jesteśmy za tym, żeby sformułowanie o wejściu w życie zostało ujednolicone w taki sposób, żeby słowo „dzień” wypadło z każdego użytego tam sformułowania, a więc żeby była mowa o wejściu w życie i po wejściu w życie, a nie po dniu czy przed dniem wejścia w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Jak rozumiem, chcecie tak państwo zrobić we wszystkich przepisach przejściowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Tych, które są w poprawkach.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Czy tylko w poprawkach czy generalnie we wszystkich przepisach przejściowych, które nie są w poprawkach?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DyrektordepartamentuMSRafalKierzynka">Rozumiem, że powinno to być jednolite w ustawie, więc we wszystkich.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Czy można?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Czy jest jeszcze głos w sprawie poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Tak, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Oczywiście musimy ustalić ze stroną rządową, czy przed dniem, czy przed wejściem w życie, czy po dniu wejścia w życie, dlatego że wydaje mi się, że problem jest tylko w sytuacji, kiedy mówimy „po wejściu w życie” bądź „po dniu wejściu w życie”. Sytuacja przed dniem wejścia w życie ustawy jest chyba jasna. Tutaj wyraz „dzień” nie przeszkadza. Jedyny problem może się pojawić w rozumieniu przepisów odwołujących się już do czasu po dniu wejścia ustawy w życie albo po wejściu w życie ustawy. Rozumiem, że w tej sytuacji państwo chcecie, żeby było zapisane „po wejściu w życie ustawy”, a nie „po dniu wejścia w życie”. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Bardzo proszę, strona rządowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#DyrektorBiuraPrezydialnegoProkuraturyKrajowejTomaszSzafranski">Szanowni państwo, panowie mecenasi, bardzo proszę o jasne stanowisko państwa. Jeżeli art. 24, który dotyczy konsekwencji zastąpienia kary 25 lat jako kary punktowej karą terminową w tym wymiarze, będzie posługiwał się pojęciami „przed dniem wejścia” i „po dniu wejścia w życie ustawy”, to czy przepis ten będzie regulował wyrok wydany w dniu wejścia w życie ustawy? Tak czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Przepraszam bardzo, ale mamy poprawkę, w której mamy „od dnia wejścia w życie ustawy”. Tak mamy w poprawce, więc nie wiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#DyrektorbiuraProkuraturyKrajowejTomaszSzafranski">W art. 24?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Tak. Przed chwilą ją dostaliśmy. Tutaj jest „od dnia wejścia w życie ustawy”.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#DyrektorbiuraProkuraturyKrajowejTomaszSzafranski">Chyba panowie dostaliście nie tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselPiotrSak">Proszę, żeby zweryfikować kwestię poprawek. Dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">W tej, którą dostaliśmy, jest „od dnia”. Pan poseł ma jeszcze inaczej: „przed dniem lub po dniu”. To jest kolejna wersja.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Czy Biuro Legislacyjne dysponuje już właściwą wersją?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Tak, tak. Wydaje nam się, że tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Tak? Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Jest tutaj to określenie. Na ten moment, panie przewodniczący... Oczywiście zobaczyliśmy je teraz, więc pozwolimy sobie jeszcze w uzgodnieniu ze stroną rządową ewentualnie na posiedzenie Komisji przygotować jakieś uwagi, jeżeli będziemy mieli wątpliwości. Natomiast rozumiem, że założenie jest... Powiedzmy, że przyjmujemy to, co jest w poprawce, a jeżeli będziemy mieli jakieś wątpliwości co do tego określenia, to wspólnie przygotujemy zmiany na posiedzenie Komisji...</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">To już na posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">..., żeby nadmiernie nie komplikować.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#ProkuratorwbiurzeProkuraturyKrajowejAgnieszkaWelenc">Przepraszam bardzo, czy moglibyśmy jeszcze wrócić do art. 30a dodawanego w poprawce? Chodzi mi generalnie o ust. 5. Czy dobrze zrozumiałam, że tam jest zapisane, że stosuje się w sprawach? Czy też stosuje się do poręczeń majątkowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">W sprawach.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#ProkuratorwbiurzeProkuraturyKrajowejAgnieszkaWelenc">Wobec tego proszę jednak, żeby tam było zapisane, że do poręczeń majątkowych, w których przyjęcie przedmiotu poręczenia majątkowego nastąpiło lub odmowa jego przyjęcia nastąpiła przed dniem. Chodzi o zapis „do poręczeń majątkowych, w których przyjęcie przedmiotu poręczenia majątkowego lub odmowa jego przyjęcia nastąpiły przed wejściem w życie niniejszej ustawy”. Może być sytuacja, że w jednej sprawie będzie stosowane więcej niż jedno poręczenie majątkowe. W tym momencie w tej sytuacji na różnych etapach postępowania, i przed, i po wejściu, powstałaby wątpliwość, którą ustawę stosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#DyrektorbiuraProkuraturyKrajowejTomaszSzafranski">Wątpliwość co do rozumienia pojęcia „sprawa”.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Prośba, żeby ewentualnie skorygować to w poprawce, żeby było podpisane.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Musimy mieć podpisaną tę wersję, która ostatecznie jest przyjęta.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselPiotrSak">Pani prokurator, mogę panią prosić tutaj na sekundę? Dokonamy stosownych adnotacji. Dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Mogę jeszcze?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselPiotrSak">Stało się zadość formalnościom. Ust. 5 miałby następujące brzmienie: „Przepisy art. 266 ustawy zmienianej w art. 11 w brzmieniu dotychczasowym stosuje się do poręczeń majątkowych, których przedmiot przyjęto lub odmówiono jego przyjęcia przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.”.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Których przedmiot przyjęto? Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselPiotrSak">Przyjęto. Tak. Przyjęto lub odmówiono przyjęcia, jego przyjęcia przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Czy Biuro Legislacyjne na ten moment ma jakieś stanowisko?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Panie przewodniczący, oczywiście wprowadzimy zmiany w taki sposób, w jaki zostały one sformułowane w poprawce, ewentualnie zastrzegamy sobie, że z ministerstwem, ewentualnie z Prokuraturą Krajową skonsultujemy się w zakresie między innymi tego, do jakich kwestii mają być stosowane przepisy przejściowe. Są to szczegółowe kwestie. Albo zrobimy to już w sprawozdaniu podkomisji, albo ewentualnie jutro na posiedzenie Komisji wspólnie przygotujemy jakąś ujednoliconą wersję.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki? Nie widzę. A więc poprawka została uwzględniona.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Przechodzimy do kolejnego artykułu. Art. 25 zostało nadane nowe brzmienie poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Jeżeli chodzi o art. 24a, jak rozumiem, to jest konsekwencja tego, że w tej chwili w nowym brzmieniu ustawy nie będzie... Skreślamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#ProkuratorwbiurzeProkuraturyKrajowejAgnieszkaWelenc">Nie będzie systemu teleinformatycznego, a więc nie ma potrzeby tego zamieszczać.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Dobrze. Jest to konsekwencja tego, że wcześniej... Zabrakło konsekwencji przy poprzedniej poprawce przyjętej na poprzednim posiedzeniu, a więc wykreślamy art. 24a.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Art. 24a oczywiście wykreślamy. Art. 25 nadaliśmy nowe brzmienie.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Przechodzimy do art. 26. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Można chwileczkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Mamy wątpliwość co do ust. 2. Czy w art. 26 generalnie potrzebny jest ust. 2, ponieważ w ust. 1 regulujemy kwestię związaną z tym, że przepisy rozdziału IX ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się do kar prawomocnie orzeczonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy? W ust. 2 jest mowa o tym, że przepisy rozdziału IX ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do kar prawomocnie orzeczonych po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy. Regulujemy tu kwestię tego, że po dniu wejścia w życie ustawy stosujemy nowe przepisy do nowych sytuacji. Czy to w ogóle jest potrzebne?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Czy to nie jest oczywiste?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Bardzo proszę, panie prokuratorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#DyrektorbiuraProkuraturyKrajowejTomaszSzafranski">Przepis ten jest potrzebny.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Jest potrzebny, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Czy są jeszcze jakieś uwagi do art. 26? Art. 26 uważam za rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Przechodzimy do art. 27. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Art. 27 został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Przechodzimy do art. 28.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Drobna sprawa prawdopodobnie dopiero przy okazji tworzenia końcowego sprawozdania, ponieważ raz posługujecie się państwo w przepisach przejściowych np. takim odesłaniem „grzywna na podstawie art. 75a ustawy, o której mowa w art. 1”, a raz tylko „ustawy zmienianej w art. 1”. Postaramy się, jeżeli będzie można, ujednolicić to w którąś stronę, ale dopiero przy okazji tworzenia sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Strona rządowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#DyrektorbiuraProkuraturyKrajowejTomaszSzafranski">Jak najbardziej przychylamy się do tego, żeby to ujednolicić.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Dziękuję bardzo. Art. 28 został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Przechodzimy do art. 29. Został on rozpatrzony. Uwzględniliśmy poprawkę do tego artykułu.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Został skreślony.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Tak jest. Następnie przechodzimy do art. 30.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Jeżeli chodzi o art. 30, wydaje nam się, że można rozpisać go na dwa ustępy, jeżeli państwo nie wyrażacie sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#DyrektorbiuraProkuraturyKrajowejTomaszSzafranski">Nie wyrażamy sprzeciwu, jeżeli pan mecenas powie, jaką wartość niesie rozpisanie tego na dwa ustępy poza multiplikacją liczby jednostek redakcyjnych. Naszym zdaniem przepis jest absolutnie przejrzysty. Nie sprzeciwiamy się, tylko nie dostrzegamy korzyści.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Dwie rzeczy. Jedna rzecz to oczywiście to, że tutaj mówimy o dwóch różnych kwestiach. W jednym ustępie, w jednej jednostce redakcyjnej nie powinno się rozpisywać różnych kwestii. A po drugie, proszę zwrócić uwagę, że teoretycznie art. 26 też moglibyśmy zapisać w jednym ustępie, a są tutaj dwa ustępy.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#DyrektorbiuraProkuraturyKrajowejTomaszSzafranski">Nie ma tutaj dwóch różnych kwestii. Jest ta sama kwestia, a mianowicie stosowanie nowych przepisów odnoszących się do typu przestępstwa określonego w jednostce reakcyjnej. Prawdą jest, że są dwa typy przestępstw, dlatego że chodzi tutaj zarówno o art. 191, jak i o art. 193 § 2, natomiast mechanizm jest taki sam. Nie zgłaszamy sprzeciwu. Jeżeli Biuro Legislacyjnemu zależy na takiej zmianie, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Bardzo dziękuję. Art. 30 został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Art. 30a dodaliśmy poprawką.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Przechodzimy do art. 31. Czy są jakieś uwagi? Nie widzę. Art. 31 został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Art. 32 nadaliśmy nowe brzmienie.</u>
<u xml:id="u-79.4" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Art. 33 nadaliśmy nowe brzmienie.</u>
<u xml:id="u-79.5" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Art. od 34 do 37 zostały wyeliminowane poprawką.</u>
<u xml:id="u-79.6" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Nadaliśmy nowe brzmienie art. 38.</u>
<u xml:id="u-79.7" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PoselPiotrSak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Podkomisjo, jeżeli jest taka możliwość z punktu widzenia proceduralnego, chciałbym wrócić jeszcze do kwestii, które zostały już rozpoznane, do zmiany nr 95 w art. 1, do zmiany nr 98, do art. 11. Poprawki zostały państwu szczegółowo przedstawione. Dotyczą także zmiany nr 12 w art. 11. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że z punktu widzenia proceduralnego pewne sprawy zostały już dopełnione, niemniej jednak wydaje mi się, że jesteśmy w podkomisji jako w organie pomocniczym, akcesoryjnym do komisji podstawowej, dlatego też widziałbym taką możliwość. Ewentualnie, jeżeli jest taka możliwość, wydaje się, że możemy skorzystać z art. 163a regulaminu Sejmu, który stanowi, że na wniosek posła można wrócić do spraw, które już zostały rozpatrzone. A więc jest pytanie, czy tutaj nie będzie żadnych problemów. Zakładam, że wszystkie rozwiązania regulaminowe dotyczą przede wszystkim komisji podstawowej, czyli Komisji Nadzwyczajnej. Jesteśmy w podkomisji. Wobec tego wydaje mi się, że tutaj priorytetem jest to, żeby pewne rzeczy sfinalizować, żeby były one doprecyzowane, żeby nie było potrzeby ich później dublować już na forum komisji głównej. Dlatego też proszę o taką interpretację, która umożliwi ewentualnie zgłoszenie poprawek, które są oznaczone nr 17, 18, 19, 20 oraz 21. Poprawki zostały państwu przedstawione.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#PoselPiotrSak">Jednocześnie zwracam się do strony rządowej, dlatego że pojawiły się dwie kwestie. Po pierwsze, zwracam się z pytaniem do strony ministerialnej, proszę, żeby w art. 14 rozważyć zastąpienie wyrazów „spożywania napojów alkoholowych” wyrazami „spożywanie alkoholu”. Jest to pierwsza kwestia.</u>
<u xml:id="u-80.2" who="#PoselPiotrSak">Druga kwestia dotyczy nadania nowego brzmienia pkt 95 w art. 1. Art. 230 § 1 nadaje się brzmienie: „Kto w zamian za korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę podejmuje się pośrednictwa w załatwieniu sprawy, powołując się na wpływy, wywołując u innej osoby przekonanie o posiadaniu wpływów, wykorzystując takie przekonanie lub utwierdzając ją w przekonaniu o istnieniu wpływów w instytucji państwowej lub samorządowej, organizacji krajowej lub międzynarodowej, krajowej lub zagranicznej jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi, w przedsiębiorstwie państwowym, spółce handlowej z udziałem Skarbu Państwa, samorządu terytorialnego lub państwowej osoby prawnej, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.”.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#DyrektordepartamentuMSRafalKierzynka">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący, panowie przewodniczący. Jeżeli mogę, oczywiście nie jestem w żaden sposób znawcą regulaminu Sejmu, więc nie będę się tutaj wypowiadał. Chciałbym tylko zaznaczyć, że te poprawki, o których pan przewodniczący zechciał tutaj powiedzieć, w jakiejś części były już wcześniej dyskutowane w ramach podkomisji. Pojawiały się pewne głosy także ze strony Biura Legislacyjnego, że do tematu wrócimy. A więc oczywiście jak najbardziej jesteśmy za powrotem do tej dyskusji z zastrzeżeniem, że jeżeli pan przewodniczący i państwo posłowie nie mają nic przeciwko temu, to akurat zmiana dotycząca art. 304, którą pan przewodniczący zechciał przeczytać jako bodajże poprawkę nr 21, jest to zmiana, o której być może moglibyśmy podyskutować na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#DyrektordepartamentuMSRafalKierzynka">Jednocześnie, jeżeli chodzi o art. 230, gdzie jest mowa o alkoholu...</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Może po kolei, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#DyrektordepartamentuMSRafalKierzynka">Wydaje się, że zmiana w art. 230 jest to zmiana redakcyjna, więc pozostaje do oceny szanownych kolegów z Biura Legislacyjnego, czy rzeczywiście poprawka pana posła jest tutaj konieczna czy też wystarczy po prostu interwencja legislatorów. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PoselPiotrSak">A jeszcze co do zmiany w art. 230, czyli zmiany nr 92 w art. 1, co do nadania nowego brzmienia?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Chyba pan dyrektor właśnie o tym mówił.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PoselPiotrSak">Mówił o art. 304. Właśnie dlatego miałem wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#LegislatorTomaszCzech">W art. 304 chyba chodzi o troszeczkę inną kwestię. Rozumiem, że w art. 230 jest to, na co zwróciliśmy uwagę. Naszym zdaniem redakcja, która była zaproponowana w projekcie, budzi pewne wątpliwości. Zaproponowaliśmy inne brzmienie art. 230 Kodeksu karnego. Było pytanie do rządu, czy to, co zaproponowaliśmy, nie zmienia w jakimś sensie merytorycznie tego, co zostało zaproponowane w projekcie. Jeżeli nie, to naszym zdaniem taką poprawkę można przyjąć, ale naszym zdaniem powinna ona być również podpisana przez któregoś z posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PoselPiotrSak">Tak też się stanie, oczywiście jeżeli będzie pełna akceptacja. Niemniej jednak jeszcze zapytam Biuro Legislacyjne. Wiadomo, że podchodząc bardzo ortodoksyjnie – spotkałem się z tym ostatnio na posiedzeniu Komisji odnośnie do ustawy o Sądzie Najwyższym – jednak jest tutaj kwestia powrotu. Może to budzić pewne wątpliwości, chociaż zdaję sobie sprawę, że jesteśmy na forum podkomisji niższego szczebla. Nie ma tutaj żadnego głosu sprzeciwu, więc wydaje mi się, że może tak przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Panie przewodniczący, dwie kwestie. Jedna kwestia jest taka, że jesteśmy na forum podkomisji, jakby w zespole roboczym Komisji. To jest jedna sprawa. Druga sprawa jest taka, że w tamtym przypadku była troszeczkę inna sytuacja, dlatego że przy okazji rozpatrywania owych przepisów już było zaznaczone, że wrócimy do tego na posiedzeniu czyszczącym. A więc de facto przepisy te nie zostały rozpatrzone do końca. Dlatego tutaj nie możemy mówić o powrocie do sprawy, tylko generalnie do rozpatrzenia przepisu już w nowym...</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Dobrze. A więc głosu sprzeciwu nie ma. Wobec tego po kolei wszystkie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PoselPiotrSak">Co do poprawki nr 17, czy jest potrzeba jej odczytywania, szanowni państwo, czy wszyscy przed sobą dysponują treścią tejże poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Rozumiem, że jest podpisana.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PoselPiotrSak">Jest podpisana.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Wszystkie poprawki są podpisane.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Przepraszam, czego dotyczy?</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PoselPiotrSak">Art. 235.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Bardzo proszę, panie prokuratorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#DyrektorBiuraPrezydialnegoProkuraturyKrajowejTomaszSzafranski">Panowie przewodniczący zapytali o poprawkę do art. 235. Tak? Prosimy o nierozpatrywanie tej poprawki obecnie. Będzie jeszcze ewentualnie czas do podjęcia decyzji na posiedzeniu Komisji, czy jest ona absolutnie wymagana. Innymi słowy, wydaje się, że niecelowe byłoby przyjmowanie poprawek nadmiarowych. Jeżeli będzie potwierdzona potrzeba zgłoszenia takiej poprawki, to myślę, że ministerstwo na posiedzeniu Komisji przy okazji rozpatrywania sprawozdania podkomisji podejmie decyzję.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PoselPiotrSak">Dobrze. A zatem na ten moment wycofuję swój podpis spod poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#DyrektordepartamentuMSRafalKierzynka">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PoselPiotrSak">A zatem przechodzę do poprawki nr 18 dotyczącej zmiany nr 98 w art. 1. Jest to modyfikacja, dodanie art. 244c.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#DyrektordepartamentuMSRafalKierzynka">Oczywiście bardzo prosimy o przyjęcie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Biuro Legislacyjne w sprawie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Rozumiem, że poprawka sprowadza się do tego, że zmieniany jest szyk wyrazów, że będzie wyrażenie „lub osoby dla niego najbliższej”. Tak? Przepraszam, paragraf...</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#ProkuratorwbiurzeProkuraturyKrajowejAgnieszkaWelenc">Przepraszam, mogę jeszcze coś zauważyć? Oprócz tego, że jest zmieniony szyk, to przed wyrazem „krzywdę” jest wyeliminowane wyrażenie „przez inną osobę”. Panowie nie zgodzili się ostatnio usunąć tego w trybie legislacyjnym, więc jest poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Tak, tak. A więc do tego się sprowadza.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#DyrektordepartamentuMSRafalKierzynka">W nawiązaniu do dyskusji, która odbyła się na poprzednim posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Już rozumiemy. Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Czy są głosy sprzeciwu wobec poprawki nr 18? Nie widzę. Poprawka 18 została uwzględniona.</u>
<u xml:id="u-110.1" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Przechodzimy do poprawki nr 19.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PoselPiotrSak">Poprawka nr 19 dotyczy zmiany w art. 11 pkt 2. Jest to nowe brzmienie artykułu.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">To też jest chyba odpowiedź na naszą uwagę związaną z tym, że część przepisów stało się zbrodniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#DyrektordepartamentuMSRafalKierzynka">Tak jest, panowie przewodniczący. Dokładnie tak. Była to uwaga Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 19? Nie widzę. Poprawka została uwzględniona.</u>
<u xml:id="u-114.1" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Przechodzimy do poprawki 20.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PoselPiotrSak">Pkt 7 w art. 11 miałby nowe brzmienie. Dotyczy to art. 114.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PoselPiotrSak">Chodzi także o skreślenie pkt 21.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Strona rządowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Jaka tutaj jest zmiana generalnie?</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PoselPiotrSak">Poprawka ma na celu...</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#ProkuratorwbiurzeProkuraturyKrajowejAgnieszkaWelenc">Panowie sygnalizowali, że odwołanie w art. 21 jest zbędne. Chodziło jednak o to, żeby uregulować sposób doręczania zdania odrębnego, więc regulacja ta została przeniesiona do § 5 w art. 114, którego dotyczy art. 11 pkt 7 projektu, poprzez odwołanie do art. 100 § 7, który będzie stosowany odpowiednio. Chodzi tutaj o sytuację doręczania zdania odrębnego w sprawach, w których rozprawa prowadzona jest z wyłączeniem jawności z uwagi na ważny interes państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Rozumiem, że jeszcze zostałby skreślony pkt 21 w art. 11.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#ProkuratorwbiurzeProkuraturyKrajowejAgnieszkaWelenc">Po wyeliminowaniu zdania trzeciego ma on to samo brzmienie, co obowiązujące.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 20?</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#DyrektordepartamentuMSRafalKierzynka">Oczywiście, że nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Poprawka nr 20 została uwzględniona.</u>
<u xml:id="u-127.1" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Przechodzimy do poprawki nr 21.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Do art. 230. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Poprawka nr 21 dotyczy art. 11 pkt 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#PoselPiotrSak">Dziękuję. Chciałbym ją formalnie zgłosić. Dotyczy ona art. 295 Kodeksu postępowania karnego. Chodzi o dodanie § 1a.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#DyrektordepartamentuMSRafalKierzynka">Jeżeli można, panowie przewodniczący...</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#DyrektordepartamentuMSRafalKierzynka">... to chodzi również o uwagę Biura Legislacyjnego dotyczącą odwołania się do przepadku pojazdu mechanicznego. Powstała tam kwestia, że w innych sformułowaniach używamy określenia „o którym mowa w art. 44b”. Jest to, nazwijmy to, czyszcząca zmiana.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Przepadek, o którym mowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#DyrektordepartamentuMSRafalKierzynka">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 21? Nie widzę. Poprawka została uwzględniona.</u>
<u xml:id="u-136.1" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Przechodzimy do kolejnej poprawki. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#PoselPiotrSak">W finale pozostała kwestia art. 14 i zastąpienia wyrazów „spożywania napojów alkoholowych” wyrazami „spożywania alkoholu”. To jest pierwsza rzecz. I druga kwestia.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Może po kolei.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Po kolei, tak jest. Biuro Legislacyjne do tej zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Jest to poprawka wynikającą z naszej uwagi, z tym, że prosimy o potwierdzenie stronę rządową. Rozumiem, że strona rządowa nie wyraża sprzeciwu wobec przyjęcia poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#DyrektordepartamentuMSRafalKierzynka">Nie, nie sprzeciwiamy się.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Dziękuję bardzo. Sprzeciwu nie ma. Poprawka została uwzględniona.</u>
<u xml:id="u-142.1" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Przechodzimy do kolejnej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#PoselPiotrSak">Ostatnia poprawka dotyczy zmiany nr 92 w art. 1. Jest to nadanie brzmienia art. 230 § 1 Kodeksu karnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Rozumiemy, że tutaj także jest akceptacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#DyrektorBiuraPrezydialnegoProkuraturyKrajowejTomaszSzafranski">Szanowni państwo, podtrzymujemy stanowisko, że taka rzecz nie powinna być dokonywana poprawką merytoryczną. Jeżeli Biuru Legislacyjnemu odpowiada właśnie takie brzmienie, jak postulowane, w miejsce tego, które jest objęte projektem, to Biuro Legislacyjne powinno tego dokonać w trybie poprawki legislacyjnej. Absolutnie nie zgłaszam tutaj sprzeciwu, natomiast w naszej ocenie nie jest to poprawka merytoryczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">My uważamy, że jest tu potrzebna poprawka, jeżeli przepisowi mamy nadać takie brzmienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Przyjmujemy poprawkę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#DyrektordepartamentuMSRafalKierzynka">Oczywiście nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Nie widzę. Poprawka została uwzględniona.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#ProkuratorwBiurzePrezydialnymProkuraturyKrajowejAgnieszkaWladzinska">Czy można jeszcze odnośnie do tej poprawki? Państwo zastąpili tutaj posiadanie wpływów istnieniem wpływów.</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#ProkuratorwbiurzeProkuraturyKrajowejAgnieszkaWladzinska">Wersja pierwotna brzmiała: „wywołując u innej osoby przekonanie o posiadaniu wpływów, wykorzystując lub utwierdzając takie przekonanie” – czyli o posiadaniu wpływów – „lub powołując się na wpływy”. Powołując się na wpływy mamy tutaj jako pierwszą czynność, pierwsze znamię. Wywołując przekonanie o posiadaniu mamy jako drugie znamię. Wykorzystując posiadanie stanowi trzecie znamię. Nie wskazuje się na konkretną osobę, tylko generalnie jest jakieś przekonanie o wpływach. Ostatnie znamię tego czynu to przekonanie o istnieniu wpływów.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#DyrektorBiuraPrezydialnegoProkuraturyKrajowejTomaszSzafranski">O posiadaniu wpływów.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#ProkuratorwbiurzeProkuraturyKrajowejAgnieszkaWladzinska">Powinno być o posiadaniu, nie o istnieniu. Konsekwentnie powinno być o posiadaniu wpływów.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Ale obecnie jest chyba posiadanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#DyrektorBiuraPrezydialnegoProkuraturyKrajowejTomaszSzafranski">Obecnie jest posiadanie, a w poprawce jest mowa o istnieniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#ProkuratorwbiurzeProkuraturyKrajowejAgnieszkaWladzinska">Generalnie chodzi o to, że sprawca utwierdza osobę w przekonaniu, że sam posiada wpływy, a nie że jakieś tam wpływy gdzieś istnieją. Wobec tego posiadanie będzie tutaj bardziej odpowiednie.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#PoselPiotrSak">Szanowni państwo, jeżeli mogę jako autor poprawki, rzeczywiście zastanawiając się szerzej i głębiej, istnienie to fakt, które rzeczywiście istnieje w sferze, musi być jakaś interakcja, a posiadanie to jest jednak coś, co może być rzeczywiście nieistniejące. Jeżeli jest istnienie, to rzeczywiście w tym momencie musi nastąpić pełna korelacja o istnieniu. W przestrzeni, w naturze występuje taka relacja, która daje perspektywę właśnie powołania się na wpływy.</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Panie przewodniczący, w takim razie proponujemy może zostawić taką wersję, jaka była projekcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#PoselPiotrSak">W tej sytuacji cofam.</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Jeżeli są wątpliwości... Dlatego pytaliśmy się, czy tutaj jest jakakolwiek wątpliwość. Jeżeli są wątpliwości, zostawmy takie brzmienie, jakie jest w projekcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#ProkuratorwbiurzeProkuraturyKrajowejAgnieszkaWladzinska">A gdybyśmy dodali „takich wpływów” przed istnieniem?</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#PoselPiotrSak">Szanowni państwo, może poproszę, żeby kwestię tę już pozostawić ewentualnie na posiedzenie główne, dlatego że rzeczywiście wchodzimy teraz w didaskalia, a wydaje mi się, że zmierzamy ku finałowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Jak się okazało, nie udało się tego ustalić, więc chyba nie ma sensu teraz na kolanie formułować poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Dobrze. Poprawka jest wycofana. Tak, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#PoselPiotrSak">Potwierdzam, jest wycofana.</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Dziękuję bardzo, proszę państwa. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Chodzi o jeszcze jedną sprawę z art. 1 pkt 106. Tutaj chyba nie zrozumieliśmy się troszeczkę, jeżeli chodzi o brzmienie § 2 i dwa razy to zmieniliśmy. Nie wiem, czy państwo pamiętacie, że była kwestia związana z upoważnioną osobą. Jeżeli chodzi o to, co macie państwo w tej chwili przed sobą w urobku, dwa razy zamieniliśmy osobę upoważnioną na upoważnioną osobę, a po konsultacjach wydaje się, że w pierwszym przypadku powinno pozostać „lub inną osobę upoważnioną”, a tylko w drugim przypadku powinno być „lub innej upoważnionej osobie”. Czy taka była państwa intencja?</u>
</div>
<div xml:id="div-170">
<u xml:id="u-170.0" who="#DyrektordepartamentuMSRafalKierzynka">Tak jest. Wtedy to jest bardziej gramatyczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-171">
<u xml:id="u-171.0" who="#LegislatorTomaszCzech">A więc będzie tak: „w celu uzyskania dokumentu wystawionego przez funkcjonariusza publicznego lub inną osobę upoważnioną do jego wystawienia przedkłada funkcjonariuszowi lub innej upoważnionej osobie oświadczenie zawierające nieprawdę”, i dalej tak, jak jest w przepisie. O to chodzi, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-172">
<u xml:id="u-172.0" who="#DyrektordepartamentuMSRafalKierzynka">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-173">
<u xml:id="u-173.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-174">
<u xml:id="u-174.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Czy to wymaga zgłoszenia poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-175">
<u xml:id="u-175.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Nie. Jest to kwestia językowa. Źle zrozumieliśmy na posiedzeniu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-176">
<u xml:id="u-176.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Dobrze. Dziękuję bardzo. Panie prokuratorze, czy są jeszcze jakieś kwestie, o których należy porozmawiać przed przyjęciem całego projektu, rozważyć je?</u>
</div>
<div xml:id="div-177">
<u xml:id="u-177.0" who="#DyrektorBiuraPrezydialnegoProkuraturyKrajowejTomaszSzafranski">Panowie przewodniczący, panowie posłowie, chciałbym jeszcze upewnić się, prosić o potwierdzenie ze strony Biura Legislacyjnego. Jak rozumiem, w sprawozdaniu podkomisji w zakresie zmian objętych projektem, które sprowadzają się wyłącznie do zmiany sankcji karnej będącej następstwem przyjęcia nowego systemu sankcji karnych, innymi słowy, nowych zagrożeń, skreślenia kary punktowej, zagrożenia od 3 lat do lat 20 w miejsce od 3 lat do lat 15, będą wyłącznie przytoczone sankcje bez całej treści przepisu. Taka była, jak rozumiem, deklaracja legislatorów sejmowych, natomiast stwierdziliśmy ze zdziwieniem, że w urobku dostaliśmy przepisy w całości, czyli także w tych zakresach, w których nie ma żadnej zmiany.</u>
<u xml:id="u-177.1" who="#DyrektorBiuraPrezydialnegoProkuraturyKrajowejTomaszSzafranski">Dlaczego zwracam na to uwagę jako na rzecz bardzo istotną? Dlatego że skoro zmieniane są tam wyłącznie sankcje, jesteśmy w stanie w związku z tym jednoznacznie wskazać w treści ustawy nowelizującej zakres interwencji ustawodawczej. Wobec tego nie ma powodów, żeby poprzez przywoływanie całego przepisu narażać się na dwa niekorzystne skutki, po pierwsze, na zbędne rozbudowywanie ustawy, po drugie, na ryzyko błędów, które zawsze mogą nastąpić w postaci jakiegoś błędnego przeniesienia treści obecnego przepisu do ustawy. Wiem, że generalnie to się robi na zasadzie kopiowania jakichś fragmentów tekstu, ale też wiem, że nawet przy takiej technice – sam byłem tego świadkiem – dochodzi niekiedy do przypadkowego uronienia jakiegoś fragmentu. Mogłoby się okazać, że np. z jakiegoś bardzo rozciągłego przepisu, a takie typy przestępstw są w rozdziale dotyczącym przestępstw zbrodni wojennych czy przeciwko obronności, jakieś ważne słowo by nam umknęło i byłaby to poważna wada.</u>
<u xml:id="u-177.2" who="#DyrektorBiuraPrezydialnegoProkuraturyKrajowejTomaszSzafranski">A więc prosimy jeszcze raz o przyjęcie takiej zasady i potwierdzenie, że w sprawozdaniu podkomisji, a w związku z tym również w sprawozdaniu Komisji, będzie przyjęta technika legislacyjna, że w tym zakresie zmieniamy wyłącznie sankcje, czyli sformułowanie „podlega karze”, i dalej.</u>
</div>
<div xml:id="div-178">
<u xml:id="u-178.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Można, panie przewodniczący? Panie przewodniczący, szanowni państwo, nie zostało to dokonane ze względu na krótki czas, niestety. Szczerze powiedziawszy, jeżeli państwo przewidujecie, że jutro ma być posiedzenie Komisji, to nie jesteśmy w stanie tego zrobić ze względu na to, że wymaga to jednak poświęcenia temu dosyć dużo czasu, dlatego że prawidłowe przywołanie wyrazów, żeby się nie pomylić, wymaga też chwili zastanowienia, a sankcji do zmiany jest około sześćdziesięciu, jak policzyliśmy. W związku z tym, jeżeli jutro ma być posiedzenie Komisji, to nie jesteśmy w stanie tego zrobić.</u>
</div>
<div xml:id="div-179">
<u xml:id="u-179.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-180">
<u xml:id="u-180.0" who="#PoselPiotrSak">Dziękuję bardzo. Oczywiście uspokoję, że jutrzejsze posiedzenie Komisji zostanie odwołane, anulowane. Wobec powyższego będzie spokojnie czas, żeby dokonać wszystkich zmian, które państwo sygnalizujecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-181">
<u xml:id="u-181.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">W takim razie oczywiście dokonamy takiej zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-182">
<u xml:id="u-182.0" who="#PoselPiotrSak">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-183">
<u xml:id="u-183.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Kiedy ewentualnie będzie posiedzenie Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-184">
<u xml:id="u-184.0" who="#PoselPiotrSak">W takcie następnego posiedzenia Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-185">
<u xml:id="u-185.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Ok.</u>
</div>
<div xml:id="div-186">
<u xml:id="u-186.0" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma. Proszę państwa, przechodzimy do przegłosowania całości projektu. Proszę o uruchomienie aparatury do głosowania. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-186.1" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Kto jest za przyjęciem? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Zamykam głosowanie. Proszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-186.2" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Głosowało 3 posłów: za było 2 posłów, 1 był przeciw.</u>
<u xml:id="u-186.3" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">A zatem cały projekt został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-186.4" who="#PrzewodniczacyposelBartlomiejDorywalski">Bardzo serdecznie wszystkim państwu dziękuję. Zamykam posiedzenie podkomisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>