text_structure.xml 34.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dzień dobry, otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Witam posłów obecnych na sali oraz uczestniczących zdalnie. Witam naszych gości – pana ministra Marka Zagórskiego, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, jednocześnie pełnomocnika rządu do spraw cyfryzacji. Witam pana Jacka Oko, prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, wraz z zastępcą Krzysztofem Dylem i dyrektorem Departamentu Prawnego panem Arturem Szymborskim. Witam przedstawicieli instytucji, którzy uczestniczą zdalnie w naszym posiedzeniu – Najwyższej Izby Kontroli, Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej, Polskiego Towarzystwa Informatycznego, Polskiej Izby Radiodyfuzji Cyfrowej, Związku Cyfrowa Polska, Konfederacji Lewiatan, Związku Województw, samorządów oraz innych instytucji i organizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Informuję, że posiedzenie Komisji zostało zwołane przez marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Paniom i panom posłom uczestniczącym zdalnie przypominam, że zgłoszenia do zabrania głosu należy wysyłać pod adres mailowy: kcnt@sejm.gov.pl lub przez czat w aplikacji do wideokonferencji. Jednocześnie informuję, że posłowie członkowie Komisji obecni na sali obrad głosują przy użyciu urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskiej. Wówczas nie logują się w systemie komunikacji elektronicznej i nie używają tabletów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Przystępujemy do sprawdzenia kworum. Bardzo proszę państwa posłów o naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu. Głosowało 14 posłów. Stwierdzam kworum. Stwierdzam przyjęcie protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje informację ministra cyfryzacji oraz prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej na temat prowadzonych prac i planowanego harmonogramu postępowania dotyczącego rozdysponowania pasm radiowych na potrzeby sieci 5G. Czy są uwagi do zaproponowanego porządku dziennego ze strony państwa posłów? Nie ma uwag, zatem uznaję porządek dzienny za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo proszę pana ministra Marka Zagórskiego o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowMarekZagorski">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, szanowni państwo, postaram się zrobić ogólne wprowadzenie do przedmiotu dzisiejszego posiedzenia Komisji. Szczegółowy, bardziej precyzyjny harmonogram w związku z kompetencjami i odpowiedzialnością w tym zakresie przedstawi prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowMarekZagorski">Zacznę od tego, że podstawa do prac nad rozdysponowaniem pasm radiowych na potrzeby 5G leży w potrzebach rozwoju społeczno-gospodarczego państwa. Punktem wyjścia był również komunikat Komisji Europejskiej z 14 września 2016 r. w odpowiedzi na oczekiwania unijnego ekosystemu społeczno-gospodarczego w zakresie dostępu do nowoczesnych usług łączności elektronicznej oraz ze względu na dynamiczny rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych. Komunikat KE rozszerzył zobowiązania Unii Europejskiej dotyczące zapewnienia powszechnego dostępu do szybkich sieci szerokopasmowych, określonych po raz pierwszy w 2010 r. w dokumencie strategicznym Europejskiej agendy cyfrowej. W nowym komunikacie po raz pierwszy wyznaczono cele odnoszące się do wdrożenia konkretnych technik komunikacji elektronicznej. Komunikat wprost określił założenia rozwojowe do 2025 r. dla piątej generacji sieci mobilnych, czyli 5G. W dokumencie założono, że do 2025 r. zostanie zapewniony niezakłócony dostęp do sieci 5G we wszystkich obszarach miejskich i na wszystkich głównych szlakach komunikacyjnych, pozostawiając jednocześnie państwom członkowskim decyzję dookreślającą znaczenie i definicję obszarów miejskich, a także głównych szlaków komunikacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowMarekZagorski">Dokumentem, który jest podstawą implementacji do krajowego porządku wyżej wymienionych celów Komisji Europejskiej, jest Narodowy Plan Szerokopasmowy, którego ostatnia aktualizacja została przyjęta przez rząd w dniu 10 marca 2020 r. Narodowy Plan Szerokopasmowy jest dokumentem, który określa politykę państwa w dziedzinie wspierania i realizacji celów komunikatów w zakresie zapewnienia podaży nowoczesnych usług łączności elektronicznej oraz cele rządu dotyczące budowy popytu na usługi dostępu do internetu wysokich przepustowości. Zadania, które określiliśmy w Narodowym Planie Szerokopasmowym w odniesieniu do 5G, można podzielić na zadania o charakterze legislacyjnym, finansowym oraz wykonawczym. Zadania legislacyjne przede wszystkim obejmują odpowiednie przygotowanie aktów prawnych, które z jednej strony tworzą otoczenie prawne, żeby wdrożyć sieć 5G, ale przede wszystkim mają modyfikować obecne przepisy, żeby usuwać istniejące bariery prawne i organizacyjne w budowie sieci.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowMarekZagorski">Przypominam, że jednym z podstawowych aktów, który został przyjęty w tym zakresie, była ustawa z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o wspieraniu usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw, jak również nowelizacje ustawy –Prawo budowlane oraz ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne. Jednym z efektów przyjęcia tej ustawy była m.in. możliwość zmiany rozporządzenia o obowiązujących normach pola elektroenergetycznego, co stanowiło jedną z głównych barier dla rozwoju sieci mobilnych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowMarekZagorski">Istotnym elementem budowy tego proinwestycyjnego otoczenia prawnego, wspierającego realizację celów NPS, będzie ustawa implementująca do krajowego porządku prawnego dyrektywę ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej. Ustawa częściowo zreorganizuje zasady prowadzenia działalności na rynku telekomunikacyjnym. Chociaż te rozwiązania nie będą wprost odnosiły się do technik 5G, będą miały istotne znacznie w realizowanych obecnie i przyszłości inwestycjach tego typu. Ustawa jest w trakcie prac. Została skierowana do Komitetu Stałego Rady Ministrów, natomiast obecnie realizowane zadania o charakterze finansowym polegają na zapewnieniu środków publicznych na wsparcie podejmowanych przez operatorów telekomunikacyjnych inwestycji w sieci szerokopasmowe, w tym także 5G.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowMarekZagorski">Mamy dwa podstawowe źródła finansowania. Mówiliśmy o tym na ostatnim posiedzeniu Komisji, prezentując informacje na temat środków przeznaczanych na cyfryzację, zarówno w ramach Krajowego Planu Odbudowy, jak i nowej perspektywy finansowej w ramach polityki spójności. Na ten cel mamy środki w wysokości około 11 mld zł i one także będą przeznaczone na rozwój sieci 5G. Strategia w tym zakresie będzie koncentrowała się na wspieraniu inwestycji, które będą realizowane na obszarach defaworyzowanych. To jest podstawowy cel, żeby budowa sieci 5G była realizowana w miarę równomiernie na obszarze całego kraju. Z uwagi na charakter tej sieci będzie ona miała znaczenie dla przyspieszenia tempa rozwoju społeczno-gospodarczego państwa. Zależy nam, żeby w miarę możliwości tempo było spójne na terenie całego kraju. Jednocześnie trwają prace nad uruchomieniem wsparcia ze środków Funduszu Szerokopasmowego, który został powołany, żeby gwarantować i wzmocnić popyt na usługi szerokopasmowe.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowMarekZagorski">Jeśli chodzi o działania o charakterze wykonawczym, należy zaliczyć do tego                 stosowanie prawa w otoczeniu inwestycji telekomunikacyjnych oraz prowadzenia analiz dotyczących zastosowania nowoczesnych technik łączności w gospodarce i w poprawie funkcjonowania usług publicznych. Możemy wskazać inicjatywy, które są finansowane w ramach programu GOSPOSTRATEG, czyli prowadzenie badań nad potencjalnymi zastosowaniami technologii 5G, wsparcie organów ochrony środowiska i budowy świadomości społeczeństwa na temat wpływu pola elektromagnetycznego. To są działania, które mają na celu walkę z dezinformacją w tym zakresie. To zjawisko nasiliło się ostatnio i jest niepokojące, dlatego podejmujemy intensywne działania w tym zakresie,  m.in. przez Instytut Łączności, ale również przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. W zakresie sieci 5G najważniejszym wyzwaniem wdrożeniowym w krótkiej perspektywie będzie przeprowadzenie aukcji na częstotliwości radiowej zakresu 3,6 GHz, tzw. pasmo C. O tym szczegółowo opowie prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowMarekZagorski">Bardzo ważnym zagadnieniem, o którym należy pamiętać, jeśli mówimy o budowie i rozwoju sieci 5G, ogólnie mówiąc – sieci nowoczesnych technologii, jest zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa z uwagi na ich charakter i masowe zastosowanie. Ten aspekt jest bardzo istotny w pracach, m.in. w nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która zakłada wprowadzenie różnego rodzaju instrumentów. Chcemy, aby jednocześnie były one spójne – tak to wynika z obecnie obowiązujących przepisów – z wymaganiami bezpieczeństwa nakładanymi na operatorów telekomunikacyjnych w procesie dystrybucji częstotliwości w paśmie C, o czym parę słów powie pan prezes Jacek Oko. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dziękuję, panie ministrze. Bardzo proszę pana prezesa Jacka Oko o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrezesUrzeduKomunikacjiElektronicznejJacekOko">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chcę przedstawić prezentację i zwrócić uwagę na założenia aukcji, które podtrzymaliśmy. Mamy cztery pasma nazwane w naszej nomenklaturze A, B, C, D, zaczynające się od pasma 3480 MHz. Pasmo 3400–3480 MHz jest wyłączone, jest poza aukcją.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrezesUrzeduKomunikacjiElektronicznejJacekOko">Jak wspomniałem, bloki zostały nazwane. Mamy tzw. spektrum cap, czyli typ aukcji przewiduje instalację czterech bloków po jednym na grupę kapitałową, tj. startującego operatora w postępowaniu. Licytacja została podzielona na rundy. Jeśli w pierwszej rundzie nie zostanie nabyte całe pasmo, będzie kolejna runda. Cena wywoławcza w aukcji jest zbliżona do unieważnionej poprzednio aukcji. Być może zostanie lekko skorygowana o doświadczenia w innych krajach europejskich, ale to jest zmiana nieznaczna lub w ogóle się nie pojawi. Wciąż podtrzymujemy warunki uczestnictwa, czyli inwestycje na poziomie 1 mld zł w latach 2016–2019 i dysponowanie częstotliwościami na całym obszarze Rzeczypospolitej. Istotne jest, że zobowiązania, które chcielibyśmy zaproponować, zostały ujęte w kilku elementach dla pięciu obszarów związanych z demografią, czyli: miast wojewódzkich, gmin powyżej 80 tys. mieszkańców, gmin 20–50 tys. mieszkańców, gmin wiejskich i miejsko-wiejskich oraz kilku największych aglomeracji. Część zobowiązań jest obligatoryjna, część elastyczna dla wyboru lokalizacji, czyli zdefiniowania, w którym obszarze odbędzie się inwestycja.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrezesUrzeduKomunikacjiElektronicznejJacekOko">Przebieg aukcji mają państwo przedstawiony, krok po kroku wyliczony z optymalnym, zgodnym z prawem minimalnym harmonogram czasu, którego chcielibyśmy dotrzymać, czyli: konsultacje publiczne (44 dni), następnie mamy rozpoczęcie aukcji (46 dni), etap pierwszy aukcji (21 dni), zdalna aukcja próbna (24 dni). Etap drugi aukcji – licytacja (15 dni) oraz postępowanie rezerwacyjne, czyli przydział obydwu etapów (maksymalnie 30 dni). Będziemy starali się jak najkrócej to przeprowadzić. Istotne jest, że zabezpieczyliśmy platformę aukcyjną do końca roku z możliwością przedłużenia na kolejny rok, więc nie ma ograniczeń i niebezpieczeństwa, że trzeba będzie przebudowywać platformę aukcyjną.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PrezesUrzeduKomunikacjiElektronicznejJacekOko">Podjęliśmy również zabezpieczenie prawne, czyli mamy do dyspozycji dodatkowe zasoby prawne, jeżeli byłyby potrzebne na całym etapie aukcyjnym, oraz przygotowaliśmy się, poprzez podwojenie zespołów i podział organizacyjny, na sytuację związaną z COVID-19, czyli eliminację części pracowników z pracy online na obszarze aukcyjnym. Jeżeli popatrzymy na harmonogram, to składając wszystkie elementy krok po kroku, dochodzimy do 180 dni całego procesu aukcyjnego. To jest minimalny okres od ogłoszenia konsultacji do możliwej decyzji rezerwacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PrezesUrzeduKomunikacjiElektronicznejJacekOko">Jak już wspomniałem, mówiliśmy o wycenach. Wycenę powtórzyliśmy. Analizujemy jeszcze inne rozwiązania, które pojawiły się w Unii Europejskiej, ale zasada będzie taka sama – wyłonimy wartość wynikającą z postępowań w pozostałych krajach unijnych, gdzie przeliczamy wartość 1 MHz, następnie, poprzez odpowiednią populację, wyznaczamy wartość końcową bloku częstotliwości 80 MHz. To jest problem wyznaczenia minimalnej wartości, czyli ceny postąpienia. Borykamy się jeszcze z udostępnieniem, czyli wykorzystaniem albo wygaszaniem istniejących rezerwacji częstotliwości. Pełną dostępność, o której mówimy, przewidujemy na 1 stycznia 2023 r. – praktycznie powinniśmy mieć cały kraj dostępny dla instalacji wszystkich stacji bazowych potencjalnych operatorów.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PrezesUrzeduKomunikacjiElektronicznejJacekOko">W międzyczasie będą się uwalniać poszczególne powiaty, zgodnie z harmonogramem. Najgorszy będzie 2021 r., ale patrząc, w którym jesteśmy roku, miesiącu, i na 180 dni, to zagrożenie nie jest duże. W 2023 r. powinna być możliwość pełnego przyłączania dużej grupy stacji bazowych, czyli działania będą dostępne praktycznie na terenie całego kraju. W 2026 r. będą jeszcze niedostępne pojedyncze gminy. W kolejnym roku jeden obszar będzie niedostępny, tzw. POL.48, czyli instalacja radarowa w Redzikowie. W tym obszarze częstotliwości są trochę upośledzone.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PrezesUrzeduKomunikacjiElektronicznejJacekOko">Kiedy wystartuje harmonogram? To jest dobre pytanie, które trzeba sobie postawić. Bardzo mocno jest on związany z elementem bezpieczeństwa. Jest część wytycznych powiązanych z zapewnieniem bezpieczeństwa w związku z toczącymi się pracami nad ustawą. Dążymy do synchronizacji i przyjęliśmy element zatwierdzenia, czyli przyjęcia ustawy przez Radę Ministrów. Uważamy, że zmiany, które pojawią się na etapie konsultacji, powinny być ewentualnie uzupełnione tuż przed samą aukcją. Natomiast wydaje się, że powinniśmy zsynchronizować dokumenty, aby operatorzy weszli do aukcji z pełną świadomością stanu prawnego. Jednocześnie przygotowaliśmy dokumentację aukcyjną z propozycjami zmian, które mają wesprzeć duży nakład inwestycyjny, głównie czasu i działań inwestycyjnych, oraz pomysł na działania ekonomiczne stymulujące inwestycje w obszarach do tej pory pomijanych lub pominiętych przez operatorów mobilnych.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PrezesUrzeduKomunikacjiElektronicznejJacekOko">W momencie pojawienia się ustawy powinniśmy uruchamiać aukcje, bo proces konsultacji i dyskusji powinien być zgrany. W momencie uchwalenia ustawy powinniśmy uruchomić aukcję. Aukcja jest prowadzona w powiązaniu z obecnie obowiązującym prawem telekomunikacyjnym, czyli po wejściu w życie nowego prawa komunikacji elektronicznej będzie ona obsłużona przez przepisy przejściowe i PKE, więc nie powinno być problemu. Rezerwacja będzie dokonywana jeszcze poprzez obecne prawo telekomunikacyjne, w związku z tym mamy zabezpieczone wszystkie elementy prawne.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PrezesUrzeduKomunikacjiElektronicznejJacekOko">Chciałbym zakończyć na tym skrótowym przeglądzie obecnego stanu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Panie prezesie i panie ministrze, dziękuję za prezentację, chociaż mam wrażenie, że zabrakło odpowiedzi na kluczowe pytanie – kiedy doczekamy się rozpoczęcia ważnej dla Polski, dla budowy sytemu 5G i powszechnego dostępu do sieci 5G aukcji?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Trudno oprzeć się wrażeniu, że jako państwo jesteśmy dzisiaj opóźnieni w stosunku do wielu krajów europejskich. Co więcej, jesteśmy opóźnieni w stosunku do planów rządu, który deklarował, że już rok temu kwestia zostanie rozstrzygnięta i rozpocznie się budowa sieci. Bardzo niepokojące są sygnały, o których mówił pan prezes, dotyczące czekania na kolejne zmiany legislacyjne, na obszerną ustawę, która jeszcze nie zakończyła swojego biegu na poziomie rządu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Wiemy, że tego rodzaju przepisy często uchwalane są po kilku, kilkunastu miesiącach, a nawet latach od momentu, gdy są poddawane konsultacjom. W związku z tym to są bardzo niepokojące sygnały dotyczące dalszych możliwych opóźnień w budowie sieci. Jeśli mogę skorzystać z palmy pierwszeństwa jako przewodniczący, to chciałbym zacząć od tego pytania i otwierając dyskusję, poprosić członków Komisji i uczestników naszego posiedzenia o zadawanie dalszych pytań.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo proszę, pan minister Zagórski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwKPRMMarekZagorski">Dziękuję, panie przewodniczący. Myślę, że nie do końca to wybrzmiało.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwKPRMMarekZagorski">Propozycja uspójnienia procesu pracy nad ustawą o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa i prac nad aukcją wynika z zapewnienia większej pewność operatorom, którzy będą startowali w procesie aukcyjnym. Natomiast to nie oznacza, że będziemy czekali na przyjęcie i uchwalenie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Mówimy o tym, że chcemy zakończyć prace na poziomie Rady Ministrów. W tej chwili ustawa jest już rozpatrzona przez Komitet Stały Rady Ministrów, więc myślę, że to jest kwestia dwóch– trzech tygodni, kiedy będziemy mieli przyjętą ustawę przez Radę Ministrów. Zgodnie z naszymi wcześniejszymi rozmowami z prezesem UKE powinniśmy już uruchomić ten proces, dając gwarancję na potencjalne zobowiązania nakładane na operatorów telekomunikacyjnych, chociażby w związku z przepisami dotyczącymi dostawców wysokiego ryzyka. Sam proces aukcyjny rozpocznie się już w tym roku. Zakładamy, że do 2025 r. uda się dotrzymać terminów wynikających z komunikatu Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#SekretarzstanuwKPRMMarekZagorski">Chcę również powiedzieć, że operatorzy telekomunikacyjni już dzisiaj oferują usługi 5G. Naszym zadaniem jest udostępnienie najważniejszego pasma w tym procesie, czyli pasma C. Będziemy także chcieli udostępnić pasmo 700 MHz, co z kolei jest obarczone problemami wynikającymi z uzgodnień transgranicznych z naszymi sąsiadami. Mamy pewne problemy, jeśli chodzi o dokończenie procesu harmonizacji z Federacją Rosyjską. W tym procesie uczestniczy Komisja Europejska. Proces trwa już od dwóch lat i wygląda na to, że również zakończy się powodzeniem. Zatem pomimo opóźnienia w uruchomieniu aukcji cel strategiczny, polegający na zapewnieniu do końca 2025 r. funkcjonowania sieci 5G na wszystkich obszarach miejskich i wzdłuż głównych szlaków telekomunikacyjnych, jest jak najbardziej realistyczny. Biorąc także pod uwagę instrumenty finansowe, którymi chcemy wspomóc operatorów, zwłaszcza w odniesieniu do obszarów mniej atrakcyjnych gospodarczo, w ramach środków, o których mówiłem, a także w ramach mechanizmów, które zasygnalizował prezes UKE. Będą one także polegały na preferowaniu w opłatach rocznych rezerwacyjnych instalacji zlokalizowanych w mniej atrakcyjnych miejscach z punktu widzenia inwestycji komercyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo proszę, pan poseł Robert Kwiatkowski. I w kolejności pan poseł Michał Gramatyka. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselRobertKwiatkowski">Dziękuję. Mam trzy krótkie pytania. Po pierwsze, na prezentacji zauważyłem, że jest napisane „inwestycja: 1 mld zł”. Czy to dotyczy dosłownie inwestycji w sprzęt i infrastrukturę ze strony tych, którzy wygrają przetarg, czy chodzi o opłatę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrezesUKEJacekOko">Czy mogę odpowiedzieć od razu? Tak, to oznacza inwestycje, czyli nakłady do tej pory poniesione na budowę sieci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselRobertKwiatkowski">Dobrze, zatem pytanie 1a – jakiego rodzaju przychodów spodziewacie się państwo z licytacji tych czterech bloków? Jest podpowiedź ze strony ministra Zagórskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzstanuwKPRMMarekZagorski">Panie pośle, lekkie nieporozumienie. Chodzi o to, że to jest warunek dopuszczający do aukcji, czyli mówiąc w skrócie, w aukcji mogą uczestniczyć tylko podmioty, które zainwestowały 1 mld zł w sieci telekomunikacyjne w okresie 2016–2019 na terenie Polski. To nie są oczekiwane nakłady od operatorów. Pan prezes UKE może więcej powiedzieć, jakie będą oczekiwania w stosunku do operatorów. Mogę tylko powiedzieć, że naszym celem nie będą określone nakłady wyrażone kwotowo, tylko cele związane z pokryciem terytorium Polski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselRobertKwiatkowski">OK, czyli wiemy, że to jest kryterium technologiczno-historyczne, w związku z tym w mocy pozostaje pytanie 1a, jakiego rodzaju przychodów spodziewacie się państwo z licytacji czterech bloków? Czy mam zadawać następne pytania, czy panowie odpowiedzą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrezesUKEJacekOko">Wstępnie oczekiwana była kwota na poziomie 450 mln zł per blok – to jest przelicznik liczby eurocentów – ceny wywoławczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselRobertKwiatkowski">Rozumiem, że nie możecie podać realnej ceny, ale powiem szczerze, że to jest zaskakująco mało. Może skonfrontujemy to w trzecim pytaniu, jak wygląda to u sąsiadów? Pytanie brzmi tak: czy w warunkach przetargu będzie zawarty komponent techniczny uwzględniający cyberbezpieczeństwo? Innymi słowy, czy dostawcy sprzętu, oprogramowania i infrastruktury zostaną dopuszczeni do przetargu z każdego państwa, czy na starcie wprowadzacie swego rodzaju ograniczenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrezesUKEJacekOko">Sama aukcja nie wyklucza. Aukcja to nie jest przetarg tylko postępowanie aukcyjne. To jest różnica. Aukcja nie wyklucza żadnej technologii. Natomiast wymagania bezpieczeństwa są skorelowane z ustawą o krajowy systemie cyberbezpieczeństwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwKPRMMarekZagorski">Dopowiem jeszcze. Panie pośle, to jest ważny moment, o którym cały czas mówimy. Aukcja będzie prowadzona w obecnie obowiązującym reżimie prawnym. Zgodnie z ustawą będzie nakładała także obowiązki dla operatorów telekomunikacyjnych w zakresie zapewnienia odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa. Te wymagania są zobowiązaniami operatora. To operator odpowiada za bezpieczeństwo sieci, natomiast powinien spełniać różne kryteria, które będą zapisane w wymaganiach aukcyjnych, ale także wynikają z przepisów prawa, np. konieczność dywersyfikacji dostawców.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzstanuwKPRMMarekZagorski">Jednocześnie chcemy pokazać ustawę o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Tutaj będą przepisy i podstawa do tego, żeby wykluczać dostawców wysokiego ryzyka, bo takie narzędzia będzie dawała ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Natomiast ani na poziomie ustawy, ani na poziomie przepisów aukcyjnych nie definiujemy żadnego dostawcy, który jest wprost zakazany. Przepisy wyraźnie wskazują na obowiązek takiej budowy sieci, żeby ona spełniała wymagania w zakresie bezpieczeństwa. Jak powiedziałem, kilka kryteriów wynika wprost z rozporządzenia, np. wspomniany przeze mnie obowiązek dywersyfikacji dostawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselRobertKwiatkowski">Kontynuując ten wątek, rozumiem, że na etapie aukcji, a nie przetargów, państwo nie wprowadzają aktywnego elementu zabezpieczenia czy filtrowania różnego rodzaju dostawców, uznając, że to jest zakres obowiązku operatora. Przekładając z polskiego na nasze, jeśli mamy kluczowych operatorów, którzy zapewne wystąpią w tej aukcji, i operatorów z państw Unii Europejskiej, którzy zapewniają o swoim przekonaniu, że dostawcy sprzętu, zwłaszcza z Chińskiej Republiki Ludowej, są neutralni, jeśli chodzi o bezpieczeństwo – czy będziecie respektować tego typu deklaracje? Wydaje się mi, że to jest sprzeczne. Czy na tym etapie macie stuprocentowe zaufanie do operatorów? Mówicie, że operator odpowiada za bezpieczeństwo i generalnie to nie jest nasza sprawa. Czy dobrze zrozumiałem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwKPRMMarekZagorski">Prawie. Operator odpowiada za bezpieczeństwo i jest zobowiązany przestrzegać przepisów prawa w tym zakresie. Dlatego cały czas mówimy o korelacji z ustawą o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Operator musi wziąć pod uwagę fakt, że istnieje możliwość wskazania w dalszym procesie, uznania dostawcy za dostawcę wysokiego ryzyka, co wiąże się z różnymi obowiązkami, np. wycofania sprzętu z sieci, co z kolei wiąże się z kosztami. Dlatego chcemy dać jasny sygnał w tym zakresie, ale jednocześnie dzisiaj nie możemy powiedzieć, że jakiś dostawca jest wykluczony, bo nie mamy do tego podstaw prawnych. Dopiero ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa da nam narzędzia do wskazania dostawcy lub konkretnego sprzętu, oprogramowania, które nie spełniają wymagań bezpieczeństwa i w związku z tym możemy nałożyć zakaz ich używania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselRobertKwiatkowski">Rozumiem, że odpowiedź na moje pytanie padnie wtedy, gdy ustawa zostanie przyjęta przez Radę Ministrów, co ma nastąpić wkrótce, jeśli dobrze zrozumiałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwKPRMMarekZagorski">O tym będziemy mówili zapewne przy pracach nad ustawą o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, ale taka odpowiedź nie padnie na etapie przyjęcia ustawy, zarówno przez Sejm, jak i parlament, dlatego że ona dopiero tworzy ścieżkę postępowania, żeby takiego dostawcę uznać za dostawcę wysokiego ryzyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselRobertKwiatkowski">Ona stworzy instrumenty i udzieli odpowiedzi na pytanie, które zadaję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselRobertKwiatkowski">Trzecie pytanie, jeśli pan przewodniczący pozwoli, to prośba o informację, jak te sprawy wyglądają u naszych sąsiadów? Mam na myśli przetargi, aukcje i rezultaty, zwłaszcza w naszym najbliższym otoczeniu. Chodzi zarówno o radiodyfuzję, jak i różnego rodzaju rozwiązania korporacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrezesUKEJacekOko">Proponuję odpowiedź pisemną, bo jeśli mówimy o analizie w wielu krajach, nie chcemy popełnić błędu. Prześlemy w najbliższym czasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dziękuję, panie pośle. Jeżeli jesteśmy gotowi technicznie, proszę o zadanie pytania przez pana posła Michała Gramatykę. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMichalGramatyka">Dzień dobry. Mam pytanie do pana prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Na początku grudnia ubiegłego roku ogłosili państwo zamówienie, przetarg na obsługę prawną aukcji. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że przetarg dotyczył potężnej liczby godzin wsparcia prawnego – to oscylowało wokół 1 tys. godzin. Ewentualne konsorcja czy kancelarie prawne, które mogły uczestniczyć w tym przetargu, miały de facto 3–4 dni na składanie ofert. Przetarg został ogłoszony 3 grudnia, do 7 grudnia był czas na zadawanie pytań, a do 11 grudnia był czas na składanie ofert. Chciałem poprosić o odpowiedź na następujące pytania: ile ofert zostało złożonych w tym przetargu? Jak wyglądało postępowanie odwoławcze? Czy w toku postępowania odwoławczego udostępniano dokumenty przetargowe, oferty wraz z załącznikami innym podmiotom? Czy, a jeśli tak, to od kiedy zaczęli państwo korzystać z obsługi prawnej? Czyli od kiedy państwo zaczęli korzystać z godzin zaoferowanych w ramach tego postępowania? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrezesUKEJacekOko">Do tego pytania również chcę ustosunkować się pisemnie, bo gdy mówimy o godzinach, o całej procedurze, to opiszemy i prześlemy na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dobrze. Bardzo prosimy o pisemną odpowiedź. Rozumiem, że to jest całe pytanie pana posła Michała Gramatyki? Czy ktoś z państwa, członków Komisji lub gości, chce jeszcze zadać pytanie? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#StalyekspertKomisjiRadoslawNielek">Dzień dobry, panie ministrze, panie prezesie. Mam pytanie dotyczące tego, o czym panowie powiedzieli, ale bez szczegółów. Chodzi o systemy czy mechanizmy finansowego wsparcia inwestycji operatorów, zwłaszcza w obszarach wykluczonych telekomunikacyjnie. Z odpowiedzi wnioskuję, że mają panowie wyobrażenie, jak te mechanizmy mogą wyglądać. Jeśli będzie procentowa ulga w opłatach za rezerwację pasma, to wpłynie też na przychody budżetu w tym zakresie. Czy panowie mogą coś więcej powiedzieć na temat? Jakie to będą kwoty, jak będzie wyglądał ten mechanizm i na czym będzie się opierał? W sensie, które stacje bazowe państwo będą wspierać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo dziękuję. Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwKPRMMarekZagorski">Dopóki nie zostanie ogłoszone postępowanie, do tego czasu prezes UKE nie będzie podawał szczegółów, natomiast mogę powiedzieć o generalnych założeniach.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#SekretarzstanuwKPRMMarekZagorski">Po pierwsze, wsparcie będzie dwutorowe. Z jednej strony będziemy starali się prowadzić analizę z operatorami telekomunikacyjnymi, będziemy próbowali wspierać inwestycje ze środków unijnych, przede wszystkim z KPO w pierwszej fazie – inwestycje, które pozwolą nam na pokrycie mało atrakcyjnych obszarów. Z drugiej strony, o czym mówił pan prezes, mamy drugi instrument związany z ewentualną preferencją wynikającą z faktu, że w ramach decyzji rezerwacyjnej zostaną nałożone obowiązki na operatorów telekomunikacyjnych dotyczące pokrycia jakiegoś obszaru kraju. Te obowiązki zasadniczo muszą odnosić się do liczby stacji bazowych, które będą uruchamiane w określonych kategoriach miejscowości. Preferencja będzie polegała na tym, żeby w pierwszej kolejności, niezależnie od najbardziej opłacalnych inwestycji, w czasie, który jest przewidziany na realizację zobowiązań pokryciowych, powstawały stacje bazowe w mniejszych miejscowościach.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#SekretarzstanuwKPRMMarekZagorski">Mówiąc inaczej, jeżeli operator zdecyduje się lokalizować swoje stacje bazowe na terenach mniej atrakcyjnych w ramach decyzji rezerwacyjnej, to założenie jest takie, że będzie miał możliwość skorzystania z mniejszej stawki dla tych lokalizacji. Z jednej strony to wpłynie na przychody budżetu, ale z drugiej strony można powiedzieć, że celem nie jest tylko zapewnienie odpowiedniego poziomu dochodów budżetowych, ale przede wszystkim zapewnienie wysokiej jakości łączności także na terenach mniej atrakcyjnych z punktu widzenia inwestycji komercyjnych, a to z kolei przekłada się w szerszej perspektywie na większe przychody do budżetu. Taki jest mniej więcej pomysł, o którym mówimy. On nie funkcjonuje w Polsce. Takie rabaty inwestycyjne były stosowane w innych państwach, m.in. w Szwecji. To jest stosowane narzędzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dziękuję. Czy są jeszcze pytania? Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń. W związku z tym zamykam dyskusję. Na tym wyczerpaliśmy dzisiejszy porządek dzienny. Dziękuję państwu za udział w posiedzeniu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>