text_structure.xml 11.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Uprzejmie informuję, iż w porządku obrad mamy dzisiaj jeden punkt – rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (druk 2344). Czy do porządku obrad są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">W takim razie chciałbym w państwa imieniu przywitać zaproszonych gości uczestniczących w dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Witam pana Pawła Szefernakera, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Witam. Panią Kamilę Jeziorską- Chojecką, zastępcę dyrektora Departamentu Administracji Publicznej w MSWiA, pana Wojciecha Krawczyka, dyrektora Departamentu Strategii i Analiz Ministerstwa Klimatu i Środowiska, pana Pawła Różyckiego, zastępcę dyrektora…</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Właśnie widzę… Tylko po prostu… Mam tutaj zaproszonych. Widzę też pana Grzegorza Ziomka. Pan Grzegorz Ziomek, panie ministrze, jest dlatego na końcu, bo jest na z. Ja mam tutaj alfabetycznie. Sekretariat mi przygotował alfabetycznie. Nie chcąc uchybiać naczelnikom i dyrektorom czytam po prostu alfabetycznie. Przywitam pana dyrektora w odpowiedniej kolejności. Witam pana Pawła Różyckiego, zastępcę dyrektora Departamentu Strategii i Analiz w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, pana Rafała Smentka, zastępcę dyrektora Departamentu Strategii i Analiz, pana Mikołaja Tarasiuka, zastępcę Dyrektora Departamentu Rynku Pracy w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej, pana dyrektora Michała Wójcika, panią Jolantę Zaborską, dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Witam pana Grzegorza Ziomka, dyrektora Departamentu Administracji Publicznej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Witam wszystkie osoby, które są na sali, a nie mam ich uwzględnionych. Witam panie i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Mamy tylko jeden punkt. Bardzo bym prosił, jeśli byłaby zgoda na takie procedowanie, iż najpierw oddałbym głos Biuru Legislacyjnemu, które odniosłoby się do zgłoszonych poprawek i wskazało, czy mogą być głosowane łącznie. Nie widzę przedstawiciela Senatu. Nie mamy nikogo z Senatu, kto by uzasadnił tą poprawkę. W takim razie potem stanowisko pana ministra do poprawki i głosowanie. Bardzo proszę, pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuAleksandraWolnaBek">Dzień dobry. Szanowni państwo, jeżeli chodzi o poprawki zawarte w uchwale Senatu, to każda poprawka dotyczy innej kwestii – dlatego powinny być głosowane oddzielnie. Jedyną sprawą, jaką chcemy podnieść, to jest kwestia dotycząca poprawki nr 3. Mianowicie wydaje nam się, iż poprawka proponowana częściowo nakłada się już w przyjętym art. 10 ust. 1 w ustawie. Wydaje nam się, że nie jest celowe rozpisywanie, co ma zostać uznane za dopełnienie obowiązku powiadomienia przy zgłaszaniu pracujących obywateli Ukrainy. Poprosimy jeszcze ewentualnie o stanowisko strony rządowej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Bardzo dziękuję. W takim razie przystępujemy do rozpatrywania poprawek. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1, która w art. 1 dodaje pkt 23a w brzmieniu… Bardzo proszę, panie ministrze, o stanowisko rządu do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelSzefernaker">Panie przewodniczący, szanowni państwo, Wysoka Komisjo, chciałbym wskazać, że wszystkim nam zależy na tym, aby te osoby, które docierają do Polski, kobiety w szczególności, które dotknęła trauma zbrodni wojennych, miały tutaj jak najlepsze warunki do tego, aby móc przebywać bezpiecznie, a także móc korzystać ze wszystkich możliwości prawnych, które w Polsce są możliwe. Rozwiązania, które są proponowane w poprawce nr 1, dotyczą terminu 7 dni od dnia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa w przypadku przestępstw o charakterze seksualnym – żeby decyzja prokuratury była w ciągu 7 dni. Chciałbym wskazać, że – po pierwsze – zarówno do Prokuratury Krajowej, jak i do ministerstwa właściwego do spraw uchodźców wojennych i współpracy z uchodźcami nie dotarły do tej pory informacje ani skargi, które wskazywałyby, że występuje zjawisko opóźnień w wydawaniu tego typu zaświadczeń o pochodzeniu ciąży z przestępstwa prowadzących do przekroczenia terminu, do którego przerwanie ciąży w Polsce jest dopuszczalne. To po pierwsze. Po drugie chciałbym wskazać, że nie ma możliwości dotrzymania terminu 7 dni, który został zaproponowany ze względu na to, że w sprawach, w których miałoby to dotyczyć, przesłuchanie pokrzywdzonej jest przeprowadzane na posiedzeniu sądowym i sąd przesłuchuje w terminie 14 dni od wpływu wniosku. To jest art. 185c § 2 Kodeksu postępowania karnego. Uważamy, że ta poprawka jest w ogóle niezasadna ze względu na to, że nie mamy informacji o tym, żeby był taki problem. Poza tym w naszym przekonaniu jest niezgodna z Kodeksem postępowania karnego. Dodatkowo ma charakter stricte ideowy. Jestem przekonany, że przyjmują państwo także negatywne stanowisko rządu w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Czy ja mogę zapytać, czy państwo znacie liczbę zgłoszonych takich przypadków?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAPawelSzefernaker">Nie znamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki pierwszej zgłoszonej przez Senat? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czy wszyscy państwo oddaliście głos? Zamykam głosowanie, proszę o podanie wyniku głosowania.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Głosowało 30 posłów. Za 9, przeciw 21, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała akceptacji.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2 polegającej na skreśleniu w art. 21 punktu 24. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAPawelSzefernaker">Szanowni państwo, ta poprawka dotyczy kwestii związanej z usunięciem przepisów. Celem tej poprawki, którą zgłosił Senat, jest usunięcie przepisów, które umożliwiają przesuwanie środków funduszu zasobów interwencyjnych oraz rządowego funduszu dróg z przeznaczeniem tych środków na wykonanie zadań Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Chciałbym to szerzej omówić. W moim przekonaniu ta poprawka w tej chwili jest bardzo antyspołeczna. Ci, którzy zaproponowali tą poprawkę – jest to poprawka zgłoszona przez pana senatora Stanisława Gawłowskiego – nie zgłosili możliwości przesunięcia środków z innego źródła na interwencyjny zakup węgla, który jest w tej chwili niezwykle potrzebny. Nie zgłoszono poprawki, która by wskazywała, że jeżeli komuś się nie podoba zakup z tych funduszy, żeby zakupić z innych. Co zgłoszono? Żeby kompletnie wykreślić te przepisy z ustawy. Z uwagi na systemowy charakter tej ustawy jest w niej wiele różnych rozwiązań wychodzących poza jej zakres przedmiotowy. Jednym z takich przepisów jest przepis związany z zakupem interwencyjnym węgla. Myślę, że wszyscy na tej sali wiemy, jak niezwykle jest to ważne i jaki jest cel tego zakupu – zapewnienie bezpieczeństwa polskim obywatelom w zakresie ceny ciepła. W tej chwili taki zakup zgodnie z tymi rozwiązaniami przyjętymi przez Sejm będzie możliwy przez Rządową Agencję Rezerw Strategicznych. To jest 1,5 mld zł na interwencyjny zakup węgla, żeby Polacy mieli zapas tego surowca. I co się dzieje? Senat proponuje usunąć te przepisy. Myślę, że ta poprawka jest bardzo antyspołeczna i prosiłbym Wysoką Izbę i Komisję o to, żeby odrzucić poprawkę nr 2 Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie, proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Głosowało 31 posłów. Za poprawką zagłosowały 2 osoby, 19 przeciw, 10 osób wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała akceptacji.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Bardzo proszę, panie ministrze. Rozumiem, że tutaj była wątpliwość Biura Legislacyjnego. Albo pan ją rozwieje, albo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAPawelSzefernaker">Podzielam wątpliwość Biura Legislacyjnego. Jestem przekonany, że gdyby nie poprawka nr 1, która miała charakter ideowy, poprawka nr 2, która miała charakter antypolski i poprawka nr 3, która jest kompletnie niepotrzebna, nie musielibyśmy dzisiaj się spotykać i rozmawiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Panie ministrze, niech pan nie ocenia ideowości poprawki, dobrze? Udaje nam się pracować w konsensusie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAPawelSzefernaker">Podtrzymujemy negatywne stanowisko i podtrzymujemy tą wątpliwość Biura Legislacyjnego. Ten przepis jest niepotrzebny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">W takim razie przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 3? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie, proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Głosowało 31 posłów. Za 12, przeciw 18, jedna osoba się wstrzymała. Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała akceptacji.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Pozostaje nam teraz wybrać posła sprawozdawcę. Był pan poseł Sipiera. Rozumiem, że będzie kontynuował swoją misję.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Wyczerpaliśmy porządek obrad. Przypominam, że o godzinie 14.00 mamy kolejne posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Zamykam posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>