text_structure.xml
15.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Siedemnaste posiedzenie Senatu z dnia 31 maja 1939 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Posiedzenie rozpoczęto się o godz. 11 min. 10.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">P. Marszałek B, Miedziński zawiadomił Izbę, że Pan Prezes Rady Ministrów nadesłał odpowiedź na interpelację sen. Heleny Sujkowskiej z dn, 25 marca r. b. w sprawie prowokacyjnego zachowania się niektórych Niemców obywateli polskich.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sen, Lechnicki referował projekt ustawy o dodatkowych kredytach na rok 1939/40, Chodzi o zwiększenie wydatków w resorcie Min. Skarbu o 2.100.000 zł na koszta emisji i bicia bilonu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Ustawę przyjęto.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sen. Przedpełski referował ustawę o dodatkowych kredytach na rok 1938/39. W tej ustawie chodzi o zwiększenie wydatków przedsiębiorstwa Polska Poczta Telegraf i Telefon o 10 milionów zł.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">I tę ustawę przyjęto bez dyskusji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sen. Katelbach referował projekt ustawy o ratyfikacji porozumienia między Rzecząpospolitą Polskę a Wielką Brytanię, dotyczącego clenia pewnych wyrobów chemicznych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sen, Fudakowski referował projekt ustawy o ratyfikacji umowy dodatkowej do umowy gospodarczej między Rzecząpospolitą Polskę a Rzeszą Niemiecką, Projekt tej umowy stanowi uzupełnienie do umowy gospodarczej z lipca ubiegłego roku w uwzględnieniu zmian, jakie powstały na skutek zmiany granic Rzeszy Niemieckiej i dostosowania przepisów do tych zmian.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sen, Katelbach referował projekt ustawy o ratyfikacji umowy między Rzecząpospolitą Polską a Rzeszą Niemiecką w sprawie granicznego odcinka rzeki Drwęcy, Sen. Śląski referował projekt ustawy o ratyfikacji protokołu taryfowego między Polską a Estonią, Sprawozdawca sen. Kolankowski referował projekt ustawy o ratyfikacji porozumienia między Rzecząpospolitą Polską a Związkiem Socjalistycznych Republik Rad w sprawie statutu prawnego przedstawicielstwa handlowego Związku Socjalistycznych Republik Rad w Polsce.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Następnie sen. Kolankowski przystąpił do z referowania projektu ustawy o ratyfikacji układu handlowego między Polską a Związkiem Socjalistycznych Republik Rad, zawartego w dniu 19 lutego 1939,r, Umowa rozciąga się, zgodnie z postanowieniami traktatu wersalskiego, i na Gdańsk.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Senat przyjął wszystkie projekty ustaw o ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sen, Głowacki referował ustawę o organizacji więziennictwa. Dotychczasowa organizacja była oparta na rozporządzeniu Prezydenta z roku 1928. Wydanie w r. 1932 polskiego kodeksu karnego wyłoniło konieczność zastosowania w więziennictwie zasady indywidualizacji kary.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sejm przyjął słuszną poprawkę, że minister może zaliczyć zatrudnienie w ośrodkach pracy co najmniej przez 3 miesiące w stosunku 2 dni pracy za 3 dni pozbawienia wolności, jeżeli skazany zasługuje na to pilnością i wydajnością w swej pracy. W ogóle można powiedzieć, że ustawa ta wyzwala siły dotychczas unieruchomione podczas wykonywania kary.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sprawozdawca wyraża nadzieję, że liczne poprawki przyjęte przez Komisję Senacką, przyczynią się do tego, żeby ustawa mogła spełnić należycie swe zadanie i dodaje, że Ministerstwo Sprawiedliwości nie sprzeciwiło się tym zmianom. Wobec tego prosi o przyjęcie ustawy z tymi zmianami, (Oklaski).</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sen. Zmigryder-Konopki staje w obronie twych poprawek, które mają na celu zapewnienie więźniom pewnych praw niezależnie od oceny naczelnika więzienia, boć przecież poczucie swych praw ma walor pedagogiczny i wywiera dodatni wpływ na poprawę przestępcy.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sen, Dackiewicz zgłasza szereg poprawek, które zmierzają: 1) do zróżniczkowania w więzieniach i aresztach praw więźniów w zależności od charakteru przestępstwa, 2) do wykonywania właściwej kontroli nad więzieniami i 3) do unormowania praw i obowiązków więźniów. Mówca uzasadnia szczegółowo wniesione przez siebie poprawki, prosząc o ich przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sprawozdawca sen. Głowacki wypowiedział się przeciwko wszystkim poprawkom mniejszości, po czym przystąpiono do głosowania.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Senat uchwalił projekt ustawy o organizacji więziennictwa wraz ze zmianami proponowanymi przez Komisję. Wszystkie poprawki mniejszości Senat odrzucił. Przyjęta została również rezolucja, zgłoszona przez sprawozdawcę, wzywająca Rząd do opracowania projektu ustawy o aresztach gminnych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sprawozdawca sen. Grajek referował projekt ustawy o likwidacji kasy emerytalnej dla robotników kolei państwowych w b. dzielnicy pruskiej.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Senat przyjął projekt ustawy bez zmian, wraz z proponowaną rezolucją.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sen, Rataj referował prawo o sądach społecznych. Ustawa ta jest dużym wysiłkiem w kierunku uporządkowania stanu prawnego w dziedzinie sporów, wynikłych z ubezpieczeń społecznych. Stwarza ona osobne sądy ubezpieczeniowe w 2 instancjach: okręgowe sądy ubezpieczeń społecznych i trybunał ubezpieczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Na uwagę zasługuje instytucja nieznana dotychczas w naszym sądownictwie, a wprowadzona do sądów ubezpieczeniowych, mianowicie instytucja rzecznika interesu publicznego, którego mianuje Prezydent na wniosek Ministra Opieki Społecznej, powzięty w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości, a przedstawiony przez Prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Projekt ustawy przyjęto z poprawkami Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sen. Stryjeński referował projekt ustawy o publicznej służbie zdrowia. Projekt ten stwarza jednolitą organizację zdrowotną w całym Państwie i znosi przepisy z czasów zaborczych. Ustawa ta, o dużym znaczeniu dla zdrowia ludności, a więc i dla obronności Państwa, będzie mogła w pełni wydać rezultaty, jeżeli jednocześnie ze stosowaniem jej w życiu nastąpi rozwój szpitalnictwa, jeżeli znajdą się środki na walkę z tzw. chorobami społecznymi.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Po przemówieniu sen. Zmagryder - Konopki Senat przyjął projekt ustawy w brzmieniu uchwalonym przez Sejm z poprawkami senackiej Komisji Zdrowia Publicznego i Opieki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sprawozdawca sen, Milewicz referował ustawę o izbach aptekarskich. Ustrój izb aptekarskich został zbudowany na wzór izb lekarskich. Nadzór nad działalnością izb sprawować będzie Minister Opieki Społecznej, Senat przyjął projekt ustawy w brzmieniu sejmowym bez zmian.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sen. Ks. Macha referował ustawę o zniesieniu służebności w woj, krakowskim, lwowskim, stanisławowskim, tarnopolskim i cieszyńskiej części woj. śląskiego.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Opierając się na rozporządzeniu Prezydenta X r. 1927, znoszącym służebność w b. zaborze rosyjskim, projekt ustala wynagrodzenie za służebności w wysokości 30-krotnej rocznej wartości znoszonej służebności. Komisja Rolna Senatu uchwaliła brzmienie art. 4 w formie kompromisowej, mianowicie ustala wynagrodzenie w wysokości 30-krotnej, z wyjątkiem służebności pastwiskowych, dla których wyznacza 50-krotną wartość roczną.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Projekt jest owocem długich rozważań i niewątpliwie ustawa ta przyczyni się do wzmożenia dobrobytu i spokoju społecznego na wsi. (oklaski), Po przemówieniu referenta zabrał głos P, Minister Rolnictwa i Ref. Rolnych Poniatowski „Wysoka Izbo, Poprawki przyjęte przez Komisję Rolną Senatu zmieniają stopę przeliczenia corocznej wartości użytkowej służebności pastwiskowych, stosując zamiast mnożnika kapitulacyjnego liczby 30— jak to przewidywał projekt Rządowy — mnożnik 50.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Pragnę Wysokiej Izbie przedstawić, że Rządowy projekt już podnosi istniejący w dawnych przepisach austriackich mnożnik 20 na 30, Następnie pragnę zaznaczyć, że nie ma słusznego powodu do wymierzania wynagrodzenia za służebności pastwiskowe według mnożnika innego niż za służebności opałowe i stosowania w pierwszym przypadku liczby 50, a w drugim 30.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Rozróżnienie takie byłoby jedynie wówczas usprawiedliwione, gdybyśmy sądzili, że na tym terenie Rzeczypospolitej, dla którego przygotowujemy ustawę, mamy do czynienia ze skłonnością do niskiego oceniania wartości pastwiska, czyli że Komisje Szacunkowe będą skłonne użytkownika służebności pastwiskowej pokrzywdzić.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sądzę, że w odniesieniu do terenu Małopolski wartość użytkowa pastwisk będzie ceniona na ogół wysoko.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Wówczas gdy na terenie ziem północno-wschodnich, przy ustalaniu w swoim czasie norm ustawowych, słusznie obawiano się zbyt niskiego szacunku pastwisk — ustalono poprostu procentowy podział terenu obciążonego służebnościami pomiędzy właściciela i użytkownika — to w Małopolsce z pewnością nie należy się liczyć z niedocenianiem wartości pastwiska.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Silne rozdrobnienie gospodarstw powoduje wybitne natężenie potrzeb pastwiskowych i zapewnia należycie wysokie szacowanie pastwisk.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Próby oszacowań przeprowadzone w Ministerstwie dla paru przykładów — jakkolwiek akcentuję to wyraźnie, że mają one charakter jedynie prób i nie dają dostatecznego materiału dla ustalenia jakichś przeciętnych — wyraźnie pouczają, że zastosowanie mnożnika kapitalizacyjnego 50 może prowadzić do ustalenia wartości przekraczających granice zdrowego sensu, Albowiem w wypadkach najjaśkrawszych — przy wielkiej ilości inwentarza dopuszczonego do pasania według starych dokumentów — wynagrodzenie za służebność tak obliczone może przekraczać całą wartość gruntów obciążonych służebnością.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Jest rzeczą oczywistą, że przy takich wynikach obliczeń komisja szacunkowa musiałaby szukać wprowadzenia innych współczynników pomniejszających końcowy wynik, więc np. będzie uznawała za możliwe tylko częściowe wykorzystanie pastwiska w lesie, lub skracać będzie okres czasu prawdziwego korzystania z pastwiska na terenach suchych — ograniczając zaliczany czas do miesięcy wiosennych i jesiennych itp.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">I jakkolwiek nie wątpię, że odnaleziony by został w końcu sposób szacowania zgodny ze zdrowym rozsądkiem — tym nie mniej ten wyolbrzymiony do 50 mnożnik kapitalizacyjny stanowić może w szeregu wypadków zbędne utrudnienie słusznego podziału wartości między właściciela obszaru i użytkownika służebności.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Proszę przeto Wysoką Izbę o utrzymanie art. 4 omawianej ustawy w brzmieniu uchwalonym przez Sejm”, Sprawozdawca ks. Machan w odpowiedzi na przemówienie Ministra podtrzymuje poprawkę do art. 4, motywując swoje stanowisko tym, że ludność b, Galicji pamięta jeszcze podatki indemnizacyjne, na poczet których wpłaciła w końcu 19-go wieku 101 miln.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Senat w głosowaniu odrzucił poprawkę do art. 4. Inne zmiany w Komisji zostały przyjęte. Projekt ustawy został uchwalony.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sprawozdawca sen. Bisping referował ustawę o nadzorze nad niektórymi środkami żywienia zwierząt Senat przyjął projekt ustawy w brzmienia uchwalonym przez Komisję Senacką.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sprawozdawca sen, Radziwiłł referował ustawę o ochronie lasów nie stanowiących własności Państwa. Projekt ustawy ma na celu, aby gospodarka leśna nie stanowiąca własności Państwa odpowiadała trzem zasadniczym kryteriom: dobru ogólnemu, rentowności gospodarczej dla właścicieli prywatnych oraz celom obrony Państwa.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Sen. Kamiński proponuje w imieniu sen. Bispinga i swoim, po wycofaniu poprawek mniejszości, następujący wniosek: dodaje się do art. 29 rozporządzenia Prezydenta ustęp: — „W razie wybuchu wojny, lub zarządzenia mobilizacji, Minister Rolnictwa i Reform Rolnych, w porozumieniu z Ministrami Spraw Wojskowych i Spraw Wewnętrznych, może zarządzić, aby wymienione w niniejszym rozporządzeniu władze wykonywały ochronę lasów, współdziałając z innymi władzami, które uznane zostaną za zapewniające niezbędną sprawność gospodarki leśnej w tych wyjątkowych warunkach , W głosowaniu przyjęto wszystkie poprawki Komisji oraz poprawkę sen. Kamińskiego i Bispinga, a wraz z tymi zmianami całą ustawę.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Interpelacje wnieśli: sen. Woli w sprawie nieodpowiedniego przemianowania niektórych stacyj kolejowych w odzyskanej części Śląska Cieszyńskiego, sen. Tworydło w sprawie nadużyć wyborczych przy wyborach do rady miejskiej we Lwowie.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Następne posiedzenie P, Marszałek zamierza zwołać na dzień 12 czerwca. Porządek dzienny będzie senatorom rozesłany.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#SenatRzeczypospolitejPolskiej">Na tym posiedzenie zakończono o godz. 15 min. 20.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>