text_structure.xml
27.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 17</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Krzysztof Kwiatkowski</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Witam państwa bardzo serdecznie. Wraz z panią przewodniczącą, panią marszałek Koc w imieniu komisji gospodarki narodowej, wraz z panią przewodniczącą Kochan w imieniu komisji do spraw klimatu, wraz z panem przewodniczącym Tyszkiewiczem w imieniu komisji samorządu – chociaż ta komisja dopiero w kolejnej części będzie z nami formalnie pracować – i w imieniu Komisji Ustawodawczej wszystkich państwa witamy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">W porządku posiedzenia mamy pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej, ustawy o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych oraz ustawy – Prawo geologiczne i górnicze. Projekt zawarty jest w druku senackim nr 977.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, ten projekt dotyczy zmiany w zakresie podporządkowania Wyższego Urzędu Górniczego. Jest inicjatywą grupy senatorów. Przedstawicielką wnioskodawców jest pani senator, pani marszałek Gabriela Morawska-Stanecka, której oddaję teraz głos celem przedstawienia założeń inicjatywy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Ten problem zrodził się poprzez wielokrotne zmiany w ustawach, które spowodowały, że zagadnienia dotyczące procesu poszukiwania i wydobywania kopalin oraz nadzorowania i kontrolowania tych procesów zostały rozdzielone. I zostały rozdzielone pomiędzy kilka organów. Pierwszym z nich jest minister klimatu i środowiska – jako organ koncesyjny. Potem jest minister aktywów państwowych – jako organ, który wykonuje prawa z akcji Skarbu Państwa w przedsiębiorstwach górniczych i zakładach górniczych, a następnie prezes Wyższego Urzędu Górniczego i dyrektorzy urzędów górniczych – w zakresie nadzoru i kontroli nad działalnością przedsiębiorstw górniczych, w zakresie zarówno poszukiwania, wydobywania kopalin, jak i bezpieczeństwa pracy i ochrony pracowników zakładów górniczych. I tutaj rodzi się paradoks, dlatego że prezes Wyższego Urzędu Górniczego podlega ministrowi aktywów państwowych, minister aktywów państwowych wykonuje prawa właściciela w przedsiębiorstwie górniczym i sprawuje nadzór nad tym organem, czyli prezesem Wyższego Urzędu Górniczego, którego zadaniem jest badanie prawidłowości i kontrola działania tego przedsiębiorstwa. Może to prowadzić czy prowadzi do konfliktu interesów, ponieważ minister aktywów państwowych wykonuje uprawnienia właścicielskie i uprawnienia nadzorcze nad organami nadzoru górniczego, co narusza zasadę rozdziału funkcji regulacyjnych i nadzorczych. Dlatego wraz z grupą senatorów, biorąc pod uwagę jeszcze inne funkcje prezesa Wyższego Urzędu Górniczego, proponujemy znieść ten konflikt interesów i proponujemy zmiany w ustawach.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Po pierwsze, chodzi o zmiany w ustawie o działach administracji rządowej i w ustawie – Prawo geologiczne i górnicze, polegające na przeniesieniu nadzoru nad Wyższym Urzędem Górniczym i prezesem Wyższego Urzędu Górniczego, który obecnie sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki złożami, czyli minister aktywów, do kompetencji prezesa Rady Ministrów. Ja przypominam państwu, że wiele lat temu tak to właśnie wyglądało. Po drugie, w ustawie o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych proponujemy przeniesienie uprawnień do nadawania dyrektorskich stopni górniczych i stopnia generalnego honorowego dyrektora górniczego z ministra właściwego do spraw gospodarki złożami kopalin do kompetencji prezesa Wyższego Urzędu Górniczego.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Jeśli chodzi o te już konkretne zapisy ustawowe, które są tutaj zaproponowane, to będę bardzo prosiła pana legislatora o ich przedstawienie.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Na koniec chciałabym tylko powiedzieć, że efektem tej regulacji będzie uniezależnienie organu nadzoru górniczego zarówno od organu uczestniczącego w procesie koncesjonowania działalności, jak i organu wykonującego prawa z akcji Skarbu Państwa w tych podmiotach, które tę działalność prowadzą. Więc będzie to bardziej przejrzyste, transparentne i bezstronne, jeżeli chodzi o działanie tych wszystkich organów. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo serdecznie pani marszałek dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">W tym miejscu przywitam naszych gości, którym teraz oddam głos celem przedstawienia opinii resortu do inicjatywy. Są z nami dyrektor Departamentu Nadzoru Geologicznego i Polityki Surowcowej, pani Magdalena Piątkowska, z Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Towarzyszą jej: pan mecenas Szymon Jednacz z tegoż samego departamentu i pan Michał Bulwan z tegoż samego departamentu. Współpracują z nami przy tym projekcie pani mecenas Aldona Figura i Katarzyna Majewska z Biura Legislacyjnego – witam ciepło panie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Oddaję pani dyrektor głos, pani decyduje, czy w całości, sama, czy w części będą też zabierać głos panowie mecenasi.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruGeologicznegoiPolitykiSurowcowejwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaMagdalenaPiatkowska">Szanowni Państwo, witam państwa bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruGeologicznegoiPolitykiSurowcowejwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaMagdalenaPiatkowska">My w związku z przedstawionym projektem ustawy konsultowaliśmy się z ministerstwem, które jest właściwe w przedmiotowej sprawie, to znaczy z Ministerstwem Aktywów Państwowych, które, jak dotychczas, sprawuje ten nadzór, i nasze wspólnie wypracowane stanowisko jest następujące. Na chwilę obecną nie widzimy zasadności przeprowadzenia omówionej zmiany, w szczególności że te regulacje, w naszej ocenie, dotychczas się sprawdzały. I tak naprawdę przeniesienie roli nadzoru z ministra na premiera, który w rzeczywistości nadzoruje tego ministra, samo w sobie nie rozwiąże problemu. Tak że stanowisko strony rządowej jest takie, że nie popieramy tego projektu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pani Dyrektor, przepraszam, że dopytam. Powiedziała pani, że przeniesienie nadzoru samo w sobie nie rozwiąże problemu. Czyli zgadza się pani z tym, że jest problem? A co rząd ma do zaproponowania, żeby ten problem rozwiązać?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruGeologicznegoiPolitykiSurowcowejwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaMagdalenaPiatkowska">Szanowni Państwo, no, jestem w trochę trudnej sytuacji, ponieważ jednak spodziewałam się, że będą przedstawiciele Ministerstwa Aktywów Państwowych. To rozwiązanie, które zostało zaproponowane, w naszej ocenie nie jest właściwe, co nie oznacza, że nad tym tematem nie należy pracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Oddaję… Chyba że są pytania, każdy może jeszcze zadać pytanie do strony rządowej.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#SenatorWojciechPiecha">Ja mam takie oto pytanie: od którego roku prezes Wyższego Urzędu Górniczego podlega ministrowi właściwemu do spraw środowiska? Tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę, Pani Dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruGeologicznegoiPolitykiSurowcowejwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaMagdalenaPiatkowska">Dokładnej daty tej podległości nie pamiętam, ale jest to kilka lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SenatorWojciechPiecha">To ja podpowiem, to jest od 2007 r., czyli już 16 lat prezes Wyższego Urzędu Górniczego podlega ministerstwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękujemy panu senatorowi.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Teraz, czy ktoś…</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pan senator też ma pytanie.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Szanowni Państwo Przewodniczący! Wysokie Komisje!</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Ja mam pytanie związane z ratio legis tej zmiany. Czy były jakieś faktyczne stany, problemy, a nie tylko natury, nazwałbym to, ideologicznej czy systemowej, które wskazywałyby, że tak usytuowany nadzór jest wadliwy?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">W zasadzie pytanie skierowane… strona rządowa też, jeżeli chce, może odpowiedzieć, ale w sposób szczególny to jest do wnioskodawców.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy pani marszałek się odniesie?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Ta kwestia, Panie Senatorze, jest po prostu nieprawidłowo uregulowana. I to nie jest żadna kwestia ideologiczna. Proszę się nie doszukiwać w tym, że należy uregulować kwestie podległości… Nie może organ, który jest… bo minister aktywów państwowych nadzoruje czy jest zwierzchnikiem prezesa Wyższego Urzędu Górniczego, który, z drugiej strony, nadzoruje ministra aktywów państwowych. No, nie może być takiej sytuacji, to jest absolutnie niespójne. Może dojść do ogromnych problemów w sytuacji np. katastrofy górniczej. No, to jest konflikt interesów, bo inne zadania ma tutaj prezes Wyższego Urzędu Górniczego, a inne minister aktywów państwowych. To zgłaszało środowisko, akurat środowisko górnicze zgłaszało, że takie usytuowanie tego nadzoru jest po prostu nieprawidłowe, nieefektywne i w przyszłości może przynieść poważne problemy właśnie w sytuacjach bardzo kryzysowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Panowie Senatorowie, proszę bardzo, kolejne pytania.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę tylko zaznaczać, czy do przedstawicielki wnioskodawców, czy do strony rządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SenatorWojciechPiecha">Ja mam pytanie do pani marszałek.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#SenatorWojciechPiecha">Czy są pani znane jakieś fakty, w których minister aktywów państwowych ingerował w pracę Wyższego Urzędu Górniczego? Pani mówi, że środowisko. Co to znaczy? Czy były takie przypadki, choćby pojedyncze, chociażby jeden taki przypadek, kiedy prezes Wyższego Urzędu Górniczego w jakiś tam sposób był naciskany przez ministerstwo czy inny organ do tego nieuprawniony?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Panie Senatorze, ja nie będę podawać panu konkretnych spraw, bo nie pracuję akurat w Wyższym Urzędzie Górniczym, tutaj prezes Wyższego Urzędu Górniczego musiałby się wypowiedzieć. Akurat urząd absolutnie nie zgłaszał tu żadnych uwag, zresztą on nie jest uprawniony do oceny tego projektu. Ale chodzi o wyeliminowanie na przyszłość hipotetycznego, acz realnego konfliktu interesów, i to się robi dla czystości, transparentności usytuowania nadzoru. No, akurat ustawa o działach administracji w taki sposób jak gdyby poszatkowała te ministerstwa i tak pozmieniała nadzór, bo tak jest w wielu innych sytuacjach również, że efektem wprowadzenia takich przepisów jest fakt, że nastąpił tu ten konflikt. Celem wnioskodawców jest po prostu wyprowadzenie tego i stworzenie sytuacji, w której nadzór będzie prawidłowo usytuowany, poprzez ustawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę, pan senator Czerwiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Państwo Przewodniczący! Wysokie Komisje!</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Przyznam się, że odpowiedzi wnioskodawcy są dla mnie nieco dziwne. Bo tak, skoro pada pytanie o konkretne fakty… No, gdyby istniały fakty, które świadczą, że nadzór jest źle skonstruowany, to trzeba byłoby je podać. Nie ma tych faktów. Mowa o faktach hipotetycznych czy o hipotezach na przyszłość, czyli o sytuacji, w której przez 16 lat nie było faktów, a przynajmniej nie zostały przedstawione, negatywnych związanych z tak usytuowanym nadzorem, ale mogą się zdarzyć w przyszłości, być może. No, ale my nie do hipotez powinniśmy się tu przygotowywać, tylko powinniśmy kierować się faktami.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Mówi pani senator, pani marszałek, że to jest na wniosek środowiska. Mogłaby pani przytoczyć konkretne pismo, np. związku zawodowego, jakiejś organizacji, stowarzyszenia? No, środowisko kojarzy mi się z aktywem, był dawniej aktyw, teraz też są aktywy w niektórych miejscach. Konkrety. Jaka, która organizacja o to się zwracała? Czy to jest tylko pomysł, polegający na tym, że każdy senator z klubu rządzącego w Senacie musi mieć swoją ustawę. No i akurat tak po prostu trafiło.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Ostania kwestia, natury logicznej. Jeśli mówimy w ten sposób o nadzorze, to skoro przekazujemy go prezesowi Rady Ministrów, pamiętajmy, że akurat prezes Rady Ministrów ma nadzór nad wszystkim i zawiaduje wszystkim. W tym organie akurat skupiają się wszystkie nici. Więc tu ten argument o jednoczesnym nadzorze i organie regulacyjnym jest, według mnie, przynajmniej nietrafiony, już nie mówiąc ściślej. Ja bym prosił jednak o odpowiedź, któż to zgłaszał te zastrzeżenia, co do takiego, a nie innego usytuowania nadzoru.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pani Marszałek.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Państwo Przewodniczący, te pytania są dziwne, dlatego że my nie działamy jako senatorowie na życzenie albo na wniosek jakichkolwiek lobbystów ani jakiegoś lobby, które postulowałoby zmiany w ustawach. Uważamy, że to jest usytuowane nieprawidłowo i że należy to zmienić. My jako ustawodawca jesteśmy od tego, żeby… nie musi się zdarzyć nieszczęście, jeżeli widzimy niespójność przepisów, to tę niespójność powinniśmy usuwać, tu i teraz. W związku z tym te wszystkie dywagacje, w tej konkretnej sytuacji są nie na miejscu.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#SenatorJerzyCzerwinski">To konkretnie, koś zgłaszał tę propozycję z zewnątrz, z tzw. środowiska, czy nie?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Panie Senatorze, sekundę…</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">(Senator Jerzy Czerwiński: Bo ja nie uzyskałem odpowiedzi…</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Sekundę. Panie Senatorze…</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Są jakieś takie wybujałe dywagacje, ale nie ma konkretów.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Panie Senatorze, każda odpowiedź jest odpowiedzią, jakiej udziela osoba, do której pytanie było kierowane. Można powiedzieć, że odpowiedź pani dyrektor też była, powiem tak eufemistycznie, wysoce kwintesencjonalna, i każdy ma do tego prawo.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">A ja popieram ten projekt ustawy. Bo załóżmy hipotetyczną sytuację, że jest Jan Kowalski, lub Kazimierz Moskal, który chce sobie zrobić ślub w kopalni. Oczywiste jest, że do takich sytuacji nie powinno dojść, bo są bulwersujące. W takiej sytuacji powinna być interwencja urzędu górniczego, który odpowiada za bezpieczeństwo kopalni. Ale w związku z tym, że minister aktywów państwowych jest kolegą Jana Kowalskiego lub Kazimierza Moskala, który jest dyrektorem lub asystentem prezesa partii rządzącej, to tej interwencji nie będzie. Podaję to oczywiście jako przykład hipotetyczny.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Sytuacja, w której ten sam minister jest zainteresowany zwiększeniem wydobycia węgla w spółkach Skarbu Państwa, nawet kosztem bezpieczeństwa – ja mówię o rozwiązaniach w sensie nadzoru, a nie o konkretnych sytuacjach, nie przywołuję przecież konkretnego przykładu – taka sytuacja jest, powiedziałbym, nielogiczna w sensie systemowym, z samego założenia. Inny powinien być podmiot, który będzie zainteresowany zwiększeniem wpływów poprzez zwiększenie wydobycia i sprzedaży węgla, a inny powinien mieć nadzór nad podmiotem, który czuwa nad bezpieczeństwem kopalni. Czyli taki, który w pewnym momencie powie: nie, nie wydobywamy, jest zbyt duże zagrożenie metanowe, jest to nieuzasadnione z takich czy innych względów. Ja nie przywołuję konkretnego przypadku, ja odwołuję się do rozwiązań systemowych, bo dokładnie tak one były uzasadniane, tak to funkcjonowało w przeszłości, tak sprawowano nadzór np. w czasach rządów… w latach 1997–2001. To był model, który był głęboko popierany przez osoby w rządzie, które, powiedziałbym, znały się bardzo dobrze na sprawach związanych z nadzorem nad kopalniami, jak np. wiceprezes Rady Ministrów Janusz Steinhoff.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Oczywiście możecie podawać inne rozwiązania, ale ja osobiście uważam, że systemowo to rozwiązanie jest korzystne. Tu nie ma żadnego lobbingu. My odpowiadamy… Działy administracji rządowej konstruuje się w ten sposób, żeby logika nadzoru nie kolidowała z logiką bieżącej administracji, od tego są różne organy.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pani senator Kochan.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SenatorMagdalenaKochan">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#SenatorMagdalenaKochan">Ja powiem tyle, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie powinien być, i nie jest, nadzorowany przez ministra gospodarki. Urząd kontroli górnictwa czy ten, o którym mówimy, nie powinien podlegać temu, kto systemowo odpowiada za górnictwo. Kropka.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pan senator Piecha.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#SenatorWojciechPiecha">No, odpowiadając na tak postawioną tezę pani Kochan, to można powiedzieć, że premier odpowiada też za Wyższy Urząd Górniczy, jeżeli będziemy chcieli go, jak w tej chwili próbujemy, tam umocować. Więc prezes Wyższego Urzędu Górniczego nie będzie samodzielnym urzędem.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#SenatorWojciechPiecha">Odpowiadając jeszcze na ten zarzut, że odbyło się wesele na terenie kopalni czy tam na dole kopalni. Jeżeli…</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przepraszam, chodzi o zaręczyny. Prostuję.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#SenatorWojciechPiecha">No, zaręczyny. Jeżeli odbyły się zgodnie… jeżeli ktoś uzyskał zgodę na to, żeby zaręczyny mogły się odbyć na dole, w jakichś tam warunkach, po odpowiednim przeszkoleniu i odpowiednim zabezpieczeniu tego eventu, to ja tu nie widzę żadnej sprzeczności. Jeżeli złamano jakieś przepisy, to proszę, jest od tego prokuratura, jest nadzór górniczy i proszę do nich te pytania skierować.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#Gloszsali">A chrzciny można tam zrobić?</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Ja mam prośbę…</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#Gloszsali">Też.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#Gloszsali">Tam są komunie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuAldonaFigura">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuAldonaFigura">Biuro Legislacyjne co do zasady nie zgłasza uwag do projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuAldonaFigura">Chciałabym jednak poinformować państwa, że w związku z uwagą zgłoszoną przez ministra aktywów państwowych w zakresie zapisu legislacyjnego w art. 3 w pkcie 6 i w art. 2 w pkcie 7 w lit. a, dokonałabym innego zapisu legislacyjnego. Jest to zmiana techniczna, niewprowadzająca żadnych zmian merytorycznych, chodzi po prostu om zastosowanie prawidłowej techniki legislacyjnej. Czyli zamiast używać skrótowo takiej formuły, że wyrazy zastępuje się wyrazami, należy przywołać całe brzmienie przepisu. Intencja…</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czyli pani się z tym zgadza, Pani Mecenas?</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuAldonaFigura">Tak. I w tym zakresie poprawka nie jest konieczna, bo to jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy pani marszałek w imieniu wnioskodawców przyjmuje to jako autopoprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Tak, oczywiście przyjmuję to jako autopoprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nie widzę więcej zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto z pań, panów senatorów jest za przyjęciem uchwały o podjęciu inicjatywy ustawodawczej w tym zakresie? Chodzi o przyjęcie projektu z wcześniej przyjętą poprawką.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">10 głosów za.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">5 głosów przeciw.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Żaden senator się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-32.8" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę o zakończenie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-32.9" who="#SenatorMarekKomorowski">Panie Przewodniczący, ankieta mi się nie wyświetliła, a jestem przeciw.</u>
<u xml:id="u-32.10" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dobrze. Sprawdzimy, czy… Jeżeli w ogóle nie wyświetliła się ankieta, to nie ma tego głosu, doliczymy go później.</u>
<u xml:id="u-32.11" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę o zakończenie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników oraz sprawdzenie, czy na pewno nie odnotowano głosu senatora Komorowskiego. Jeżeli nie odnotowano, to proszę o doliczenie go do zbiorczych wyników.</u>
<u xml:id="u-32.12" who="#SenatorMarekKomorowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-32.13" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">26 głosów za, 13 głosów przeciw wraz z głosem senatora Komorowskiego, żaden senator się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-32.14" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">W takim razie podjęliśmy decyzję w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-32.15" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy pani… Czy pani marszałek jest członkiem którejś z połączonych komisji?</u>
<u xml:id="u-32.16" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Komisji klimatu.</u>
<u xml:id="u-32.17" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Tak jest.</u>
<u xml:id="u-32.18" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy pani marszałek wyraża zgodę, żeby pełnić obowiązki senatora sprawozdawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Ciepło dziękuję.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nie widzę więcej zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Porządek wyczerpaliśmy. Ciepło i serdecznie wszystkim paniom, panom senatorom, gościom, dziękuję za uczestnictwo.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Zamykamy wspólne posiedzenie, ja jako przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przypominam, że o godzinie 9.00 mamy w tej samej sali kolejne posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 40</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>