text_structure.xml 5.87 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 14 października 1988 r. Komisje: Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów; Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej oraz Prac Ustawodawczych, obradujące pod przewodnictwem posła Mariana Króla (ZSL), rozpatrzyły:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji i finansowaniu ubezpieczeń społecznych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu wzięli udział: wiceminister pracy i polityki socjalnej Jerzy Szreter, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Zofia Tarasińska oraz przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli i Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Krótki komentarz do proponowanej nowelizacji przedstawił poseł Paweł Szymański (PZPR): Nowa propozycja poselska ma charakter nowatorski. Zmierza ona do umożliwienia Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych prowadzenia działalności gospodarczej. W konsekwencji przyniesie to pomnożenie, a przynajmniej zachowanie realnej wartości, nadwyżek z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nadwyżki te - jeśli będą efektywnie wykorzystane - mogą stanowić istotne źródło jego dodatkowych dochodów.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Warunkiem osiągnięcia dochodów jest zapewnienie ZUS możliwości takiego gospodarowania nadwyżkami funduszu, aby przynosiły one maksymalne efekty ekonomiczne. Stąd wzięła się propozycja, aby zakład - oprócz możliwości lokowania nadwyżek finansowych w bankach - miał także możliwość tworzenia przedsiębiorstw, banków, przystępowania do spółek, zakupu akcji, udzielania kredytów przedsiębiorstwom na rentowne przedsięwzięcia gospodarcze. Efektywne spożytkowanie nadwyżek funduszu na polu działalności gospodarczej wzbogaci produkcję na rynek i na eksport, tworząc przesłanki dalszego podwyższania stawek świadczeń ubezpieczeń społecznych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Wypracowane środki służyłyby także organizowaniu działalności profilaktycznej, zmierzającej do zapobiegania zachorowaniom, inwalidztwu i wypadkom przy pracy. Środki te służyłyby również rozszerzaniu działalności rehabilitacyjnej, mającej na celu przywracanie zdolności do pracy osobom niepełnosprawnym.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Proponowane rozwiązania - inspirowane założeniami reformy gospodarczej - zdają się być korzystne zarówno dla państwa (pomnażając środki na świadczenia socjalne), jak też dla osób ubezpieczonych. Są to rozwiązania korzystne również dla ZUS, ponieważ umożliwiają przeznaczanie środków funduszu na rozwiązanie istotnych spraw społecznych. Proponowane działania nie powodują dodatkowych wydatków z budżetu państwa, lecz wręcz przeciwnie - pozwalają na zastąpienie niektórych wydatków budżetowych środkami pochodzącymi z gospodarczej działalności ZUS.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Rekapitulując dotychczasowe rozważania - proszę o wsparcie proponowanej nowelizacji ustawy. Nowe propozycje są zgodne z logiką reformy gospodarczej, tworząc możliwości pomnażania nadwyżek funduszu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiceministerpracyipolitykisocjalnejJerzySzreter">Z satysfakcją witam poselski projekt nowelizacji ustawy o organizacji i finansowaniu ubezpieczeń społecznych. Projekt ten stawia niektóre problemy w nowym świetle. Nasz resort jest zainteresowany nie tylko urzeczywistnieniem niektórych nowych propozycji, lecz nawet pogłębieniem postulatów poselskich.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WiceministerpracyipolitykisocjalnejJerzySzreter">W pełni uznajemy zasadność propozycji zmierzających do podwyższenia dochodów. Trzeba jednak pamiętać, że działalność gospodarcza nie może być naczelnym celem ZUS. Instytucja ta została powołana przede wszystkim po to, by gromadzić środki na wypłatę odszkodowań. W następnej kolejności dodatkowe środki należałoby skierować na rozszerzenie działalności profilaktycznej, a także na usprawnienie funkcjonowania samego ZUS. Dopiero na końcu tej listy celów znajdzie się działalność gospodarcza prowadzona przez tę instytucję.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WiceministerpracyipolitykisocjalnejJerzySzreter">Działalność gospodarcza jest potrzebna i będzie bardzo pomocna przy utrzymaniu realnej wartości środków finansowych pozostających w naszej dyspozycji. Muszę jednak stwierdzić, że nie wyobrażam sobie, aby nasza instytucja zajmowała się przede wszystkim biznesem. Ewentualne wątpliwości musimy rozstrzygnąć już na wstępie dyskusji nad poselskim projektem nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełMarianKról">Dzisiejsze posiedzenie ma charakter wstępny, który określa się w procedurze parlamentarnej jako tzw. pierwsze czytanie nowego projektu. Wysłuchaliśmy uzasadnienia proponowanych zmian, jak również komentarza przedstawiciela strony rządowej. Nie widzę żadnych zgłoszeń do dyskusji; proponuję zatem powołanie podkomisji roboczej, która będzie się zajmowała dalszymi losami poselskiego projektu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełMarianKról">Komisje podzieliły pogląd posła M. Króla, zatwierdzając podkomisję roboczą w składzie posłów: E. Dereń, K. Michalik, K. Orzechowski, K. Gruber, W. Leyk, K. Paszek, A. Siekierski, E. Zakrocka, E. Prusinowska, J. First, W. Koczur - przewodniczący podkomisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>