text_structure.xml
7.61 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 25 lipca 1985 r. Komisja Komunikacji i łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Władysława Jonkisza (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">- sprawozdanie z działalności komisji w VIII kadencji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: minister komunikacji Janusz Kamiński, minister łączności Władysław Majewski, przedstawiciele NIK, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i KC PZPR.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Projekt sprawozdania posłowie otrzymali przed posiedzeniem. Nie silimy się w nim na ocenę tych działów gospodarki, którymi się zajmowaliśmy. Dotyczy on raczej spraw organizacyjno-formalnych. Czy posłowie mają jakieś uwagi do tego projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełRudolfBuchała">Mam pewne uwagi dotyczące uporządkowania treści projektu. W poszczególnych rozdziałach umieszczono nasze postulaty na różnych miejscach. Proponuję, żeby zawsze znajdowały się one na końcu rozdziału. Poza tym dobrze by było utrzymać treść projektu w czasie przeszłym, gdyż nasza komisja zakończyła już działania.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełRudolfBuchała">Proponuję także, żeby ostatnie zdanie w pierwszej części sprawozdania brzmiało w ten sposób „komisja wyraża przekonanie, że Komisja Komunikacji i Łączności następnej kadencji w możliwie największym stopniu będzie oddziaływać na komunikację i łączność mające zasadnicze znaczenie dla rozwiązywania wielu problemów gospodarczych i społecznych”. Myślę, że sprawę tę należałoby podkreślać, gdyż np. czytając deklarację wyborczą PRON nie znalazłem tam ani słowa na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełMieczysławDerejski">Uważam, że we wnioskach powinny znaleźć się stwierdzenia, iż komisja uznaje za wskazane i potrzebne kontynuowanie prac nad usprawnieniem systemu racjonalizacji przewozów oraz że należy kontynuować pracę nad doskonaleniem techniki budowy dróg w celu zapobieżenia dekapitalizacji dróg i mostów. Sądzę, że w tej ostatniej sprawie wiele można zdziałać za pomocą nowych technologii.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełWładysławJonkisz">Sądzę, że obie poprawki są do przyjęcia. Kto z obywateli posłów jest za przyjęciem projektu sprawozdania wraz z zaproponowanymi poprawkami? Dziękuję, projekt został przyjęty jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełWładysławJonkisz">Zanim udzielę głosu ministrom chciałbym powiedzieć kilka słów na temat naszej 5-letniej pracy. Odczuwam satysfakcję z powodu przewodniczenia komisji złożonej z tak zaangażowanych posłów. Chciałbym podziękować za współpracę. Oceny naszej pracy dokonają partie, które rekomendowały nas na posłów oraz nasi wyborcy. Mam nadzieję, że każdemu z nas praca ta przyniosła satysfakcję. Równocześnie świadomi jesteśmy, że pozostawiamy następnej kadencji Sejmu wiele nierozwiązanych problemów. Poruszamy tę sprawę we wnioskach naszego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełWładysławJonkisz">Chciałbym także podziękować za współpracę kierownictwom resortu. Była to współpraca owocna i tak ją oceniliśmy w sprawozdaniu. Dużą pomocą dla nas była działalność Najwyższej Izby Kontroli i Zespołu Transportu i Łączności kierowanego przez dyrektora J. Biedę. Dziękuję także za współpracę Komisji Planowania i naszym towarzyszom z KC. W pracach komisji uczestniczyli przedstawiciele wielu organizacji społecznych. Im także chciałbym podziękować. Sądzę, że z sympatią będziemy wspominali naszą wspólną pracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MinisterkomunikacjiJanuszKamiński">Chcę na tym ostatnim posiedzeniu wyrazić podziękowanie wszystkim obywatelom posłom, uczestniczącym w tej trudnej i odpowiedzialnej pracy. Zdajemy sobie sprawę, że Sejm VIII kadencji działał w warunkach nietypowych, wymagających zmiany form pracy i większej jej intensywności. Mimo tego stworzył on podstawy prawne nowego funkcjonowania gospodarki. Dokonując bilansu ustawodawstwa w ciągu 40-lecia PRI z satysfakcją muszę stwierdzić, że podczas VIII kadencji Sejm, przy udziale Komisji Komunikacji i Łączności, uchwalił najwięcej ustaw dotyczących problematyki transportu. Było wśród nich prawo o ruchu drogowym - ustawa uzgadniana od 10 lat; ustawa o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników kolei; ustawa - prawo przewozowe, integrująca przepisy z różnych aktów prawnych; ustawa o drogach publicznych stanowiąca przełom w pojmowaniu problematyki związanej z drogami i unikalna w treści i formie ustawa o Przedsiębiorstwie Państwowym „Lot”.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MinisterkomunikacjiJanuszKamiński">Zdaję sobie sprawę, że poza ustawodawstwem praca komisji koncentrowała się jeszcze na wielu sprawach - opiniowaniu budżetu i naszych programów oraz licznych problemach specjalistycznych. Prace te były obiektywne, rzeczowe i sensowne. Wiele czasu i trudu wymaga lustracji w terenie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MinisterkomunikacjiJanuszKamiński">Za to zaangażowanie i intensywność pracy w imieniu kierownictwa resortu chciałbym złożyć podziękowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MinisterłącznościWładysławMajewski">Chcę serdecznie podziękować obywatelowi przewodniczącemu, prezydium i członkom komisji za współpracę, życzliwość, kontrolę i pomoc w rozwiązywaniu istotnych problemów naszego resortu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MinisterłącznościWładysławMajewski">Nie miejsce tutaj na dokonywanie oceny stanu łączności, ale chciałbym kilka słów temu poświęcić. Wiemy, że jest to stan niedostateczny. Mimo ambitnych zamierzeń - ambitnych jak na możliwości naszego kraju - jest to niewiele w stosunku do jego potrzeb. Nie bez znaczenia jest tutaj podejście opinii publicznej. Kiedy czytamy różnego rodzaju programy o łączności nie ma tam o tym ani słowa. Większą uwagę przywiązuje się do spraw indywidualnych, niż do systemowego ujęcia całości łączności w kraju. Argument, że gospodarki na to nie stać nie przekonuje, gdyż łączność jest dziedziną ważną i konieczne jest poświęcenie jej wystarczających środków. Sejm jako reprezentant opinii publicznej stara się zmienić to podejście do spraw łączności. W tej dziedzinie zasługi komisji są duże. To, że pewne sprawy udaje się nam realizować wynika właśnie z jej zrozumienia i życzliwości.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MinisterłącznościWładysławMajewski">Komisja zajmowała się wieloma sprawami. Oprócz rutynowej działalności dokonywała wizytacji, opiniowała sprawy specjalistyczne itp. Uchwalono jedną, lecz jakże ważną ustawę - o łączności. Nowelizacja jej była konieczna i trudna.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MinisterłącznościWładysławMajewski">Jeszcze raz serdecznie dziękuję za współpracę w tej kadencji. Jeśli udało nam się uzyskać jakieś wyniki to zawdzięczamy to posłom.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>