text_structure.xml
30 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Dnia 8 grudnia 1982 r. Komisja Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, obradująca pod przewodnictwem posła Ludomira Stasiaka (ZSL), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- projekt budżetu na rok 1983 w częściach dotyczących Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- warianty koncepcji narodowego planu społeczno-gospodarczego do roku 1985 i wstępnych założeń na lata 1986-1990.)</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrami Bogdanem Łysakiem oraz Zdzisławem Adamczewskim, Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#Sprawozdawca">W nawiązaniu do materiałów zaprezentowanych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii poseł Zdzisław Jusis (SD) ocenił wykonanie tegorocznych zadań i realność planu na rok 1983: W roku 1982 zadania produkcyjne zostały wykonane, a zysk bilansowy powinien ukształtować się powyżej zaplanowanego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#Sprawozdawca">W przyszłym roku jednym z zasadniczych zadań GUGiK będzie dostarczenie podstawowych opracowań geodezyjno-kartograficznych, takich jak osnowy podstawowe i pomiary specjalne oraz mapy topograficzne, a także wykonanie mapy zasadniczej. Opracowania te są podstawą planowania przestrzennego, polityki gospodarowania ziemią, budownictwa mieszkaniowego. Służba geodezyjna będzie musiała również dostarczyć materiały dla potrzeb gospodarki żywnościowej, dla inwestycji przemysłowych, infrastruktury miejskiej, budownictwa jednorodzinnego itd. Dla pełnego wykonania zadań potrzebna byłaby suma 2.400 mln zł, jednak plan na rok 1983 przewiduje kwotę 1.677 mln zł. Rzecz jasna spowoduje to ograniczenie produkcji i zmusi do skoncentrowania się na zadaniach podstawowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#Sprawozdawca">W pracach geodezyjnych 50% ogólnej wartości produkcji stanowią prace realizowane podczas delegacji służbowych, dlatego też wzrost kosztów podróży będzie musiał spowodować zwiększenie środków na ten cel.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#Sprawozdawca">Do innych trudności, które mogą wywrzeć ujemny wpływ na działalność geodezyjną należy wyeksploatowany sprzęt, limitowanie paliwa, braki materiałów i części zamiennych do sprzętu specjalistycznego, brak samolotu do wykonywania zdjęć, brak dewiz na uzupełnienie wyposażenia oraz takie sprawy jak niedostateczne zaopatrzenie pracowników w odzież roboczą i obuwie, trudne warunki lokalowe itd.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#Sprawozdawca">Podstawowym problemem staje się ukształtowanie właściwego poziomu płac, bowiem obecnie wynagrodzenie w geodezji jest niższe od przeciętnego wynagrodzenia w kraju. Konsekwencją tego jest drastyczny spadek zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#Sprawozdawca">Niezbędne jest też wznowienie prac nad projektem ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne, na które czeka od dawna całe środowisko.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#Sprawozdawca">W planie na rok 1983 zakłada się wzrost w porównaniu z przewidywanym wykonaniem w roku 1982 (wartość sprzedaży usług realizowanych w kraju o 7%), sprzedaży prac eksportowych o 32%, zysku z działalności gospodarczej o 15%.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#Sprawozdawca">W roku 1983 nastąpi znaczne zwiększenie prac eksportowych jako efekt już zawartych kontraktów i w związku z powołaniem specjalistycznego Przedsiębiorstwa Eksportu Geodezji i Kartografii.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#Sprawozdawca">Na zakończenie koreferatu poseł Jusis wystąpił z wnioskiem o pozytywne zaopiniowanie przedłożonego projektu budżetu na rok 1983 w części dotyczącej działalności Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#Sprawozdawca">Uwagi do projektu planu i budżetu na rok 1983 w części dotyczącej Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska przedstawił poseł Henryk Kostecki (PZPR): W obecnej sytuacji zahamowania tendencji spadkowych produkcji przemysłowej zarysowały się szanse, aby w planie przyszłorocznym umożliwić dalszy wzrost produkcji materialnej i zahamować spadek konsumpcji. W projekcie resortu zakłada się wzrost budownictwa mieszkaniowego, wzrost nakładów na inwestycje gospodarki komunalnej, wyższą wartość sprzedaży wyrobów własnej produkcji, większe dostawy wody i energii cieplnej, więcej środków na naprawy i modernizację budynków mieszkalnych i wzrost przewozu pasażerów.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#Sprawozdawca">Trzeba jednak pamiętać o tym, że jest to porównanie z wykonaniem z bieżącego roku, a nie z poziomem sprzed lat dwóch, czy trzech. Wykonanie większości zadań wymaga nie tylko wzrostu nakładów finansowych, ale także zapewnienia niezbędnego potencjału wykonawczego.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#Sprawozdawca">Sprawą najważniejszą jest zahamowanie procesu pogarszania się sytuacji mieszkaniowej w przyszłym roku. Temat ten omawiany był na wspólnym posiedzeniu z Komisją Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#Sprawozdawca">Na inwestycje planu centralnego przeznacza się 11.640 mln zł, tzn. tyle, ile w ubiegłym roku. Większość środków pochłoną zakupy taboru dla komunikacji miejskiej i oczyszczania miasta, a także zakupy drobnych urządzeń dla resortowych ośrodków badawczo-rozwojowych.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#Sprawozdawca">W projekcie planu mówi się o tym, że gospodarka komunalna (tj. komunikacja, ogrzewanie, oczyszczanie i dostawy wody) objęta była w 1982 r. programem operacyjnym, co wpłynęło na sprawniejsze funkcjonowanie służb komunalnych. W przyszłym roku działy te nie będą już miały priorytetów, a przecież ze społecznego punktu widzenia są to problemy niezwykle ważne. Dlatego proponuję, aby Komisja zwróciła się z wnioskiem do Komisji Planowania o zaliczenie gospodarki komunalnej do dziedzin objętych pierwszeństwem w zaopatrzeniu w środki materiałowo-techniczne.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#Sprawozdawca">Plan dostaw taboru dla komunikacji miejskiej w przyszłym roku stwarza szanse na uzyskanie poprawy warunków podróżowania, przewiduje się bowiem wzrost potencjału przewozowego o około 8,6% w stosunku do roku bieżącego. Konieczna jest jednak troska o rozwój własnej bazy regeneracji części zamiennych oraz modernizację zaplecza technicznego.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#Sprawozdawca">Dostawy wody w przyszłym roku sięgać mają 2.440 mln m³ (z czego dla gospodarstw domowych - prawie 1.500 mln m³). Jest to wzrost mniejszy, niż w latach poprzednich, gdy tymczasem pogłębia się deficyt wody na Górnym Śląsku, w województwie wałbrzyskim, krośnieńskim i na innych obszarach kraju. Niekorzystnie kształtuje się też sytuacja w zakresie oczyszczania ścieków przez oczyszczalnie komunalne; nadal połowa ścieków komunalnych będzie odprowadzana w stanie nieoczyszczonym. Zagrożenie stanowią nie tylko zbyt małe nakłady, lecz także niedostateczna moc wykonawcza przedsiębiorstw specjalistycznych. Należy więc położyć szczególny nacisk na szybsze zrealizowanie już rozpoczętych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#Sprawozdawca">W założeniach na rok 1983 zakłada się - wzrost sprzedaży energii cieplnej o 5,4% dla bezpośrednich konsumentów, zaś dla ogrzania budynków mieszkalnych o 6,7%. Znajdujemy w materiałach zapewnienie, że w latach najbliższych potrzeby ludności zostaną zaspokojone o ile terminowo będą realizowane i oddawane do użytku kotłownie komunalne. Należy się jednak liczyć z niedoborami mocy w elektrociepłowniach. Niedobory dotkną takie miasta, jak; Warszawa, Łódź, Białystok, Lublin, Opole, Bydgoszcz, Gdańsk i Bielsko Biała. Dlatego tak ważne jest dotrzymanie planowych terminów uruchamiania nowych elektrociepłowni.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#Sprawozdawca">Dziedziną dla ludności bardzo istotną jest zaopatrzenie w gaz płynny, którego zużycie szacuje się w 1983 r. na 143 tys. ton. Nie ma jednak pewności, czy dostawy gazu rzeczywiście zostaną zwiększone.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#Sprawozdawca">Na naprawę i modernizację budynków mieszkalnych będących w gestii rad narodowych przeznacza się w projekcie 25.840 mln zł, to jest o przeszło 10% więcej od przewidywanego wykonania w roku bieżącym. Plan zakłada remont około 6 tys. budynków, z czego 1500 poddanych zostanie modernizacji. Aby ten cel osiągnąć niezbędna jest jednak poprawa zaopatrzenia materiałowego oraz zwiększenie potencjału wykonawczego, na co MAGTOŚ nie ma, niestety, większego wpływu. Eksploatacja budynków rad narodowych pochłonie 14 mln zł - więcej niż w tym roku - ale wynika to ze wzrostu opłat za usługi. Na remonty bieżące prywatnych budynków czynszowych rezerwuje się zarówno środki państwowe, jak i organów terenowych. Wynika to z potrzeby ratowania istniejącej substancji mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#Sprawozdawca">Przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej mają w planie produkcję sprzętu i urządzeń do letniego i zimowego oczyszczania miasta, a także dla gospodarki wodno-ściekowej oraz dla samochodów specjalnych i autobusów miejskich. Zakłada się dalsze doskonalenie tego sprzętu oraz eliminację importu, co godne jest poparcia, gdyż stwarza szansę na lepsze wyposażenie służb komunalnych w niezbędny sprzęt produkcji krajowej.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#Sprawozdawca">Ważnym działem w resorcie jest ochrona środowiska. Nakłady inwestycyjne na ten cel osiągnąć mają 42,2 mld zł, co stanowi ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z przewidywanym wykonaniem planu tegorocznego. Z sumy tej 21 mld zł przeznacza się na ochronę wód, 10,5 mld zł - na ochronę powietrza i tyleż samo na ochronę powierzchni ziemi. Niestety, dotychczasowe wykorzystanie środków nie pozwala na nadmierny optymizm, mimo wielokrotnych postulatów naszej Komisji trudno mówić o jakichś pozytywnych zmianach w ochronie środowiska. Wykonywanie inwestycji pozostawia wiele do życzenia. Trzeba wreszcie odpowiedzieć na pytanie, co zrobić, aby środki przeznaczone na ochronę środowiska były racjonalnie wykorzystywane i przynosiły wymierne efekty? Co wreszcie zrobić, by degradacja środowiska naturalnego nie postępowała tak szybko, jak ma to dziś miejsce w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym, w Legnicko-Głogowskim Zagłębiu Miedziowym, w Krakowie i w innych regionach kraju.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#Sprawozdawca">W budżecie centralnym ministerstwo partycypuje w roku 1983 dochodami na kwotę 11.704,1 mln zł, co stanowi w stosunku do roku bieżącego wzrost 17%.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#Sprawozdawca">Wydatki budżetowe wynoszą 14.909,9 mln zł. Na wzrost wydatków dla przedsiębiorstw składa się zwiększenie dopłat do komunikacji miejskiej oraz dla zakładów gospodarki mieszkaniowej, zaś na zwiększenie wydatków bieżących jednostek budżetowych wpłynęły większe świadczenia na fundusz płac, rekompensaty i dotacje dla nowo utworzonych zakładów oraz inne.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#Sprawozdawca">W sumie przedłożony projekt planu i budżetu resortu administracji na rok 1983, który przypadnie realizować w bardzo trudnych warunkach - ocenić należy jako projekt oszczędny. Zasługuje w pełni na przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#Sprawozdawca">Na tle rozpatrywanego projektu nasuwa się kilka pytań: Jakie są dalsze losy proponowanej reorganizacji służb geodezyjnych? Co robi się, aby zlikwidować dublowanie terenowych biur geodezyjnych i okręgowych przedsiębiorstw geodezyjnych? Jak wygląda wdrażanie reformy w tych przedsiębiorstwach? Jaki jest stan realizacji inwestycji, które w roku 1982 znajdowały się w gestii Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii? Jak przedstawia się opłacalność rozliczeń eksportowych?</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#Sprawozdawca">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełFranciszekDąbal">Mam wątpliwości co do zadań związanych z realnym wzrostem budownictwa mieszkaniowego. W planie zakłada się, że w przyszłym roku będzie możliwe wybudowanie 170–180 tys. mieszkań pod warunkiem, że nastąpi obniżka kosztów budownictwa. Jednak z różnorodnych analiz, poselskich rozmów i informacji wynika, że regulowane i umowne ceny jednego m² budownictwa mieszkaniowego zostały znacznie zawyżone. Już dziś mówi się o 19 tys. zł, a w planach pojawiają się sumy rzędu 20–30 tys. zł za 1 m². Jeśli nie stworzy się bariery hamującej ten żywiołowy wzrost cen, jeśli nie stworzy się bodźców skłaniających wykonawców do obniżenia kosztów - to nie ma mowy o powiększaniu rozmiarów budownictwa. Jak dotąd wysoka cena w budownictwie nadal jest parawanem dla błędów organizacyjnych, nieudolności, marnotrawstwa materiałowego i bałaganu w przedsiębiorstwach budowlanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMarceliFaska">Mamy już oręż, ale okazuje się, że nie ma komu dobrać się do skóry, ponieważ podmiotami są zakłady, miasta, resort zaś jest tylko jednostką nadrzędną.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełMarceliFaska">Plan ma charakter bardzo przybliżony, można go traktować jako sumę propozycji przedstawionych przez urzędy wojewódzkie. Zastanawiam się, czy powinniśmy przyjmować taki plan do Wiadomości. Jeśli brak tu konkretnych wielkości, brak wykonawstwa, zabezpieczenia materiałowego, to trudno uważać taki dokument za plan. Trudno byłoby rozliczać z wykonania takiego planu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyGołaczyński">Z uwagi na fakt, że na dzisiejszym wspólnym posiedzeniu z Komisją Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych został w sposób szczegółowy omówiony plan dotyczący budownictwa mieszkaniowego, proponuję nie wracać w tej chwili do tych zagadnień. Powinniśmy się skoncentrować na pozostałych zadaniach resortu administracji?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJerzyGołaczyński">Wiceminister administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska Bogdan Łysak: Komisja ma wypowiedzieć się w sprawie ustawy budżetowej na rok 1983 w części dotyczącej Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. Pragnę podkreślić, że obecny plan i budżet rodził się w określonej sytuacji gospodarczej państwa.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełJerzyGołaczyński">Problem budownictwa mieszkaniowego został omówiony na wspólnym posiedzeniu Komisji, chciałbym w związku z tym ograniczyć się do przedstawienia problemów związanych z funkcjonowaniem gospodarki komunalnej i wskazać jej uzależnienie od innych resortów. Nasz resort może prawidłowo funkcjonować tylko w sytuacji właściwego współdziałania z innymi resortami. Mówię o tym dlatego, że w bieżącym roku objęci byliśmy programami operacyjnymi (w branży gospodarki komunalnej funkcjonowały cztery programy operacyjne). Dzięki temu udało się m.in. uzyskać niezbędną ilość taboru komunikacji miejskiej oraz części zamiennych i ogumienia. Na rok 1983 przewidywanych jest w ogóle tylko 6 programów; gospodarka komunalna w nich nie uczestniczy. Tym niemniej rząd mając na względzie znaczenie gospodarki komunalnej włączył wiele naszych potrzeb na listę zamówień rządowych. Resort zgłosił już do Komisji Planowania taką listę. Przewodniczący Komisji Planowania do końca grudnia ma ustalić ostateczny jej kształt. Przedstawiliśmy taki sam zakres potrzeb, jaki był poprzednio realizowany w ramach 4 programów operacyjnych. Pozwoli to nam zabezpieczyć realizację podstawowych zadań w przyszłym roku. Pragnę poinformować, iż ze wstępnego rozeznania wynika, że w roku 1983 tabor komunikacji miejskiej zwiększy się o 1300 autobusów Berliet i 300 autobusów typu Autosan. Będzie to większa liczba od tej, którą uzyskaliśmy w 1982 r. (2.469 autobusów). Ponadto w r. 1983 uzyskamy 220 tramwajów, co również oznacza poważny wzrost w porównaniu z 1982 r., w, którym otrzymaliśmy 50.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełJerzyGołaczyński">Dużą wagę będziemy przywiązywać do regeneracji części zamiennych. Już obecnie regenerujemy we własnym zakresie 40% części zamiennych. W wielu miastach przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej prowadzą własne zakłady regeneracji części zamiennych. Działania te mają na celu utrzymanie taboru komunikacji miejskiej w dobrym stanie.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PosełJerzyGołaczyński">Komunikacja miejska jest deficytowa. W 1982 r. przeznaczyliśmy na ten cel z budżetu państwa 40 mld zł. Rachunek jest prosty - w ciągu roku komunikacja przewozi 8 mld osób, wpływy od jednego pasażera wynoszą przeciętnie 1 zł, a tymczasem koszt rzeczywisty równy jest 6 zł. Jest już propozycja nowych opłat, które weszłyby od 1 lutego 1983 r. W myśl tej propozycji bilet komunikacji miejskiej byłby jednolity w komunikacji autobusowej i tramwajowej i kosztowałby 3 zł (normalny) zaś bilet na trakcję pośpieszną - 10 zł. Pragnę dodać, że zostałby zarazem rozszerzony zakres ulg, m.in. osoby, które ukończyły 70 rok życia zostałyby zwolnione z opłaty za przejazd środkami komunikacji miejskiej. Zaznaczam, że jest to tylko projekt. W styczniu przestawimy Wysokiej Komisji dokładne informacje dotyczące tego problemu.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PosełJerzyGołaczyński">Bardzo trudna sytuacja jest w zaopatrzeniu miast w wodę. Wynika to z niedoinwestowania w latach poprzednich, a także trudnych warunków atmosferycznych, które wystąpiły w tym roku. Na nakłady inwestycyjne w gospodarce komunalnej przeznaczono w 1982 r. 63 mld zł, przy czym stopień realizacji inwestycji szacuje się na 80%, co oznacza, że 15 mld zł nie zostanie wykorzystanych z powodu niedostatecznego potencjału wykonawczego.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PosełJerzyGołaczyński">Skromny program budownictwa mieszkaniowego jest zagrożony od strony uzbrojenia terenów. Uzbrojenie terenu zapewnione jest tylko na rok 1983. Dalsze lata wymagać będą przeznaczenia większych środków ma ten cel, a przede wszystkim ich lepszego wykorzystania.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PosełJerzyGołaczyński">W koreferacie podniesiono problem remontów budynków mieszkalnych i wyrażono obawy związane z przekazaniem przedsiębiorstw remontowo-budowlanych w gestię ministra budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych. Projekt ustawy o urzędzie ministra budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych nie określa jednoznacznie, że w gestii tego resortu znajdą się przedsiębiorstwa remontowo-budowlane. W tym zakresie nie ma jeszcze jednoznacznego stanowiska. Obecnie w niektórych województwach przedsiębiorstwa te znajdują się w pionie ministra budownictwa, w innych zaś w pionie ministra administracji. Moim zdaniem przedsiębiorstwa te powinny funkcjonować w pionie Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektordepartamentuwMAGTiOŚJanuszPawlak">Zgodnie z obowiązującym prawem przedsiębiorstwa do 15 lutego przedłożą terenowym organom administracji państwowej program ochrony środowiska. Dopiero wówczas będą znane zamierzenia w tym zakresie, jak też przewidywane na ten cel środki.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DyrektordepartamentuwMAGTiOŚJanuszPawlak">Centralny plan roczny na 1983 rok zawiera grupę inwestycji imiennych z zakresu ochrony środowiska traktowanych jako inwestycje centralne (7 podstawowych oczyszczalni ścieków).</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#DyrektordepartamentuwMAGTiOŚJanuszPawlak">Przed reformą większy wpływ na przedsiębiorstwa można było wywierać za pośrednictwem resortów gospodarczych, co obecnie jest bardzo ograniczone, ze względu na samodzielność gospodarczą przedsiębiorstw. W te j sytuacji będzie wzrastała rola organów administracji terenowej w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#DyrektordepartamentuwMAGTiOŚJanuszPawlak">Wiceminister, prezes Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii Zdzisław Adamczewski: Mamy zakłady podporządkowane bezpośrednio Głównemu Urzędowi Geodezji i Kartografii oraz oddziały terenowe wojewódzkich biur geodezji i kartografii. Taki dualizm powoduje wiele niedogodności, zarówno jeśli chodzi o zarządzanie, jak i korzystanie z usług geodezyjno-kartograficznych. Dlatego proponujemy ujednolicenie administracji geodezyjnej i włączenie jej do resortu administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska, który przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii sprawowałby nadzór nad geodezją i kartografią na szczeblu podstawowym i wojewódzkim.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#DyrektordepartamentuwMAGTiOŚJanuszPawlak">Uznaliśmy swego czasu za celowy pewien stopień niezależności geodezji funkcjonującej w ramach resortu rolnictwa. W tej chwili wojewódzkie biuro geodezji terenów rolnych jest strukturą mieszaną, realizującą funkcje wykonawcze i administracyjne. Od dawna postulowaliśmy rozdzielenie tych funkcji, co spotykało się jednak ze zdecydowanym odporem Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, które twierdziło, że taka właśnie struktura najlepiej zaspokaja potrzeby rolnictwa. Jest to zdaniem nas, fachowców nieporozumieniem.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#DyrektordepartamentuwMAGTiOŚJanuszPawlak">Dualizm w tym zakresie wprowadzony został dekretem z lat pięćdziesiątych. Nie ma żadnych różnic między geodezją wiejską i miejską. Technologia jest ta sama, modyfikacje występują tylko w przypadku pewnych procedur formalnych.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#DyrektordepartamentuwMAGTiOŚJanuszPawlak">Zaproponowaliśmy utworzenie wydziałów geodezji i gospodarki gruntowej jako organów administracji terenowej, które łączyłyby funkcje realizowane przez geodezję zarówno w miastach jak i na wsiach. Początkowo Ministerstwo Rolnictwa zgodziło się na tę propozycję. Niestety, porozumienie to trwało bodajże jeden tydzień, gdyż Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wycofało się z tych ustaleń. Nadal więc zdania w tej sprawie są podzielone. Jest to sprawa drażliwa, a rozstrzygnie ją chyba Rada Ministrów.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#DyrektordepartamentuwMAGTiOŚJanuszPawlak">Reforma gospodarcza w geodezji i kartografii wprowadzana jest w sposób zadowalający. Od początku roku zastosowaliśmy ostry reżim szkoleniowy wobec kadry kierowniczej przedsiębiorstw. Po trzech kwartałach można stwierdzić, że nie ma w naszej branży nieprawidłowości występujących w innych działach gospodarki. Rentowność ukształtowała się na poziomie 18,5%, zatrudnienie spadło o 7,3% a produkcja utrzymała się na poziomie roku 1981. Ceny na nasze usługi wzrosły 1,43 raza.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#DyrektordepartamentuwMAGTiOŚJanuszPawlak">W realizacji inwestycji występują trudności. Największe związane są z budową ośrodka Przetwarzania Obrazów Lotniczych i Satelitarnych w Ursusie. Od 2 lat budynek znajduje się w stanie surowym. Od pewnego czasu o przejęcie tego budynku zabiega Ministerstwo Komunikacji. Strata tej inwestycji byłaby dotkliwą porażką dla naszej branży. Zaplanowaliśmy zlokalizowanie w tym budynku m.in. wytwórni drobnego sprzętu geodezyjnego.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#DyrektordepartamentuwMAGTiOŚJanuszPawlak">Staramy się także uratować inne obiekty, na przykład Ośrodek Geodezyjny Osiek oraz podobne obiekty w Zamościu. Mamy nadzieję na uzyskanie środków niezbędnych na kontynuowanie robót, choć nie będzie to rzeczą łatwą.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#DyrektordepartamentuwMAGTiOŚJanuszPawlak">Doprowadziliśmy do utworzenia Geodezyjnej Centrali Eksportowo-Importowej. Efekty są już widoczne: z czystym sumieniem moglibyśmy na podstawie realnej analizy naszych możliwości zaplanować 30% wzrost eksportu geologii w roku 1983. Eksport ten przynosi bardzo korzystne wyniki finansowe, gdyż uzyskujemy dolara kosztem około 30–40 zł. Ponadto jest to eksport nie wymagający inwestycji i materiałów, a jego przedmiotem jest przede wszystkim myśl techniczna.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#DyrektordepartamentuwMAGTiOŚJanuszPawlak">Projekt planu został opracowany przy pełnym spożytkowaniu naszych doświadczeń z wprowadzania reformy gospodarczej w 1982 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełKrystynaWawrzynowicz">Proponuję, aby sprawie ujednolicenia struktury służb geodezyjnych w urzędach wojewódzkich poświęcić osobny dezyderat. Gospodarka przestrzenna jest ściśle związana z geodezją i obie te dziedziny są od siebie uzależnione.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełKrystynaWawrzynowicz">Płace w geodezji są tak niskie, że niewiele tylko przekraczają płace minimalne. Tymczasem wzrost zatrudnienia umożliwiłby rozwój jakże opłacalnego eksportu usług geodezyjnych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełKrystynaWawrzynowicz">Sądzę także, że nasza Komis ja powinna się pozytywnie ustosunkować do wniosku ministerstwa o uchronienie ośrodka „Opolis” w Ursusie przed przejęciem go przez Ministerstwo Komunikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełTadeuszKlofik">Co społeczeństwu możemy dać w zakresie ochrony środowiska? Czy możemy liczyć na jakieś istotne postępy w tym zakresie?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełTadeuszKlofik">Przedstawiciel Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Kazimierz Kołodziejczyk: Niepokój wyrażony przez posłów jest w pełni zrozumiały, ale płaszczyzna planu rocznego nie jest najwłaściwsza przy rozważaniu spraw ochrony środowiska. Na niedawnym wspólnym posiedzeniu Komisji Budownictwa oraz Komisji Administracji podobna dyskusja przekształciła się w dyskusję co dalej po roku 1983? Podobną perspektywę powinniśmy przyjąć i w tym wypadku.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełTadeuszKlofik">Musimy zdawać sobie sprawę, że w warunkach reformy gospodarczej plany roczne mają inny charakter niż w latach poprzednich. Tak więc wiele wątpliwości będzie musiało zostać bez odpowiedzi, gdyż zakres decyzji centrali jest mocno ograniczony.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełTadeuszKlofik">Istota rzeczy polega na mechanizmach zachęcenia przedsiębiorstw do samodzielnego podejmowania działań w zakresie ochrony środowiska. Przykładem takich działań może być wprowadzenie 30% ulgi w podatku dochodowym dla przedsiębiorstw podejmujących inwestycje w zakresie ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełTadeuszKlofik">Równocześnie ustalono obszary, na których zagrożenie dla środowiska przybiera rozmiary katastrofalne i na obszarach tych będą podejmowane decyzje centralne dotyczące wszystkich gospodarujących tam podmiotów.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PosełTadeuszKlofik">Musimy sobie jednak zdawać sprawę, że przez wiele jeszcze lat nasze możliwości inwestycyjne w zakresie ochrony środowiska będą znacznie odbiegały od najskromniejszych nawet potrzeb.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełLudomirStasiak">Proponuję nie podejmować uchwały w dniu dzisiejszym, lecz odłożyć ją do jutrzejszego posiedzenia. Projekt uchwały powinien być oparty o główne tezy koreferatu posła M. Kosteckięgo. Uważam, że wypowiedzi posła Faski nie powinniśmy brać dosłownie, lecz wyrażony przez niego niepokój jest całkiem zrozumiały. Do niedawna uchwalaliśmy plany roczne przypominające krzyżówki, w których na papierze wszystko się zgadzało w każdym kierunku, a które już po rozpoczęciu ich realizacji okazywały się nierealne. Dziś, jak to przedstawił przedstawiciel Komisji Planowania, plan pełni inną funkcję i należy sądzić, iż jest bardziej realny.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełLudomirStasiak">Proponuję, abyśmy przyjęli projekt budżetu, natomiast w stosunku do projektu planu przedstawili osobną opinię. Powinniśmy zawrzeć w niej m.in. sprawy poruszone przez poseł K. Wawrzynowicz, gdyż będzie to - jak sądzę - lepsze rozwiązanie od uchwalania osobnego dezyderatu. W opinii tej powinno się znaleźć również stwierdzenie, że Komisja wyraża zaniepokojenie stanem ochrony środowiska i sądzi, że do czasu pełnego wdrożenia reformy gospodarczej sprawy ochrony środowiska powinny stać się przedmiotem szczególnej uwagi rządu.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełLudomirStasiak">W opinii tej powinniśmy też podkreślić sprawy zaopatrzenia ludności w wodę oraz funkcjonowania cen regulowanych, które nie powinny stawać się parawanem dla uzyskiwania nadmiernych zysków przez przedsiębiorstwa budowlane i wytwarzające materiały dla budownictwa.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełLudomirStasiak">Do spraw samego budownictwa ustosunkowaliśmy się już dziś w uchwalonej opinii wspólnej z Komisją Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>