text_structure.xml 25.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">W dniu 16 maja 1972 r., obradująca pod przewodnictwem posła Sylwestra Kaliskiego (PZPR), rozpatrzyła projekt uchwały o 5-letnim planie społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w latach 1971–1975 w zakresie nauki, techniki i szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z ministrem Janem Kaczmarkiem oraz wiceministrami — Zdzisławem Kaczmarkiem i Mieczysławem Kazimierczukiem, prezes Polskiej Akademii Nauk — Tadeusz Trzebiatowski oraz zastępcy sekretarza naukowego PAN — Roman Kulikowski i Tadeusz Orłowski, pełnomocnik do spraw wykorzystania energii jądrowej — Stanisław Andrzejewski, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, dyrektor Zespołu NIK — Jan Dominiewski.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Informację o węzłowych nadaniach w dziedzinie nauki, szkolnictwa wyższego i techniki przedstawił minister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki, sekretarz naukowy PAN — Jan Kaczmarek (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Sprawozdanie podkomisji o projekcie planu 5-letniego przedstawił poseł Jerzy Bukowski (bezp.): Zadania nauki i techniki na lata 1971–75 opracowane zostały w oparciu o wyniki weryfikacji wieloletniego programu badań, przeprowadzonej przy szerokim udziale ekspertów, naukowców oraz praktyków.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">W założeniach planu przyjęto jako podstawowe zasady:</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— ukierunkowanie badań na osiągnięcie określonych celów społeczno-gospodarczych;</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">— powierzenie merytorycznej koordynacji badań wybranym jednostkom zaplecza naukowo-technicznego; wybór metod osiągania założonych celów pozostawia się naukowcom;</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">— umocnienie planowania kompleksowego, w pełnych cyklach rozwojowych (badania — rozwój — wdrożenia);</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">— korelacja zadań i środków na ich realizację;</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">— koncentracja na wybranych, najważniejszych programach kompleksowych (problemy węzłowe i resortowe).</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Plan 5-letni uwzględnia nie tylko hierarchię i rangę poszczególnych zadań, lecz również wielkość środków, które na poszczególne zadania są przeznaczone. Ogółem na prace badawczo-rozwojowe w latach 1971–75 przewiduje się nakłady w kwocie 105,5 mld zł; stanowić to będzie około 2,5 proc. udziału w dochodzie narodowym w 1975 r.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Zgodnie z postanowieniami uchwały VI Zjazdu PZPR następuje poważna koncentracja zadań i środków na pracach badawczo-rozwojowych, ujętych w kompleksowych programach rozwoju określonych dziedzin życia gospodarczego i społeczno-kulturalnego.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Na prace prowadzone w pełnych cyklach rozwojowych przewiduje się około 65 proc. ogółu środków. Na realizację badań naukowych i rozwoju technicznego objętych planami koordynacyjnymi (problemy węzłowe), przypada około 50 proc. ogółu środków.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Z nakładów planowanych na rozwiązywanie problemów węzłowych przeznacza się na opracowanie takich problemów jak:</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">— rozwój kultury, ochrona zdrowia oraz środowiska człowieka — około 9 proc.;</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">— rozwój rolnictwa, poprawa warunków bytowych w zakresie wyżywienia i odzieży — około 11 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">— rozwój techniki i organizacja budownictwa około — 7 proc.;</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">— rozwój środków transportu, komunikacji oraz łączności i ich eksploatacja — około 8 proc.;</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">— rozwój środków produkcji maszyn oraz metod ich wytwarzania — około 17 proc.;</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">— rozwój środków i metod automatyzacji oraz informatyki — około 12 proc;</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">— rozwój środków i metod eksploatacji maszyn roboczych — około 6 proc.;</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">— rozwój środków i metod wytwarzania w przemyśle oraz wykorzystanie energii — około 9 proc.;</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">— unowocześnienie urządzeń i metod produkcyjnych w metalurgii — około 7 proc.;</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">— rozwój wybranych działów urządzeń oraz technologii chemicznych — około 6 proc.;</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">— rozwój środków i metod eksploatacji górniczej — około 8 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Równocześnie kładzie się wielki nacisk na rozwój elektroniki i pochodnych.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">Wraz z rozwiązywaniem problemów węzłowych rozwijać się będzie prace nad problemami resortowymi i branżowymi, podejmowane na zlecenie jednostek gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem zleceń wielkich przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">Na badania podstawowe (poznawcze) o charakterze perspektywicznym, służące dalszemu rozwojowi nauki i techniki przeznacza się ok. 12 proc. ogólnych nakładów.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">Przewidziana w latach 1971–1975 intensyfikacja działalności badawczej i rozwojowej, której wyrazem jest m.in. znacznie szybszy wzrost nakładów finansowych aniżeli zatrudnienia, wiąże się z koniecznością poważnej rozbudowy i modernizacji potencjału jednostek badawczych. W tym celu zapewnia się niezbędne środki inwestycyjne na rozbudowę zaplecza, w szczególności na poprawę wyposażenia placówek w nowoczesną aparaturę.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#Sprawozdawca">Szacuje się, że nakłady na zakup aparatury naukowo-badawczej wyniosą w latach 1971–1975 około 11 mld zł, w tym około 31 proc. stanowić będzie aparatura zakupiona w krajach kapitalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#Sprawozdawca">Jednocześnie ministerstwa mają zapewnić realizację programu przedsięwzięć zmierzających do optymalizacji struktury organizacyjnej własnej bazy naukowo-badawczej i rozwojowej oraz mających na celu dostosowanie tej struktury do sprawnego realizowania zadań. Chodzi m.in. o rozwój wielofunkcyjnych placówek, których zadaniem będzie realizacje prac badawczych, konstrukcyjnych, technologiczno-projektowych i doświadczalnych w pełnym cyklu rozwojowym.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#Sprawozdawca">Dążyć się powinno ponadto do aktywizacji działalności naukowo-badawczej szkół wyższych przez tworzenie instytutów uczelniano-przemysłowych i innych form, wiążących działalność szkół z potrzebami gospodarki. Rozwój istniejących i tworzenie nowych zakładów doświadczalnych warunkuje sprawność wdrażania wyników prac badawczo-rozwojowych do praktyki gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#Sprawozdawca">W szerszym zakresie przewiduje się włączenie szkół wyższych w rozwiązywanie problemów węzłowych z dziedziny „Rozwój kulturalny, społeczny i ekonomiczny”. Nauki społeczne i humanistyczne zostały bowiem w zbyt ograniczonym stopniu ujęte w planach badań naukowych.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#Sprawozdawca">Przyswajanie praktyce gospodarczej krajowych oraz zagranicznych osiągnięć badawczych wymaga ścisłego wzajemnego związku między nauką, techniką i produkcją. W tym celu przewiduje się podjęcie w latach 1972–1975 kompleksowych działań, zmierzających do usprawnienia procesów wdrażania i upowszechniania w praktyce gospodarczej innowacji technicznych, organizacyjnych i ekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#Sprawozdawca">Sprawne wdrożenie do praktyki wyników zakończonych prac badawczych i rozwojowych będzie decydować o uzyskaniu zamierzonych efektów społeczno-gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#Sprawozdawca">Pytanie pod adresem Ministerstwa skierowali i w dyskusji udział wcięli posłowie: Anna Kochanowska (SD), Mieczysław Serwiński (bezp.), Bolesław Piasecki (bezp. „Pax”), Mieczysław Klimowicz (bezp.), Tadeusz Młyńczak (SD), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Teresa Skubała (SD), Eugenia Łoch (PZPR), Andrzej Zydek (ZSL), Leon Janczak (ZSL), Jerzy Nawrocki (PZPR), Aleksandra Jarnecka (PZPR), Stanisław Ciosek (PZPR) i Sylwester Kaliski (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił minister Jan Kaczmarek.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#Sprawozdawca">Poruszano m.in. problemy proporcji między zadaniami, jakie stawia się nauce, a środkami, jakie stawia się do jej dyspozycji.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#Sprawozdawca">Poseł Jerzy Nawrocki zwracał uwagę, że środki na rozbudowę potencjału szkół wyższych nie zawsze idą w parze ze wzrostem zadań. Ogranicza to w dużym stopniu możliwości działania uczelni.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#Sprawozdawca">Nawiązując do tego tematu poseł Mieczysław Serwiński wskazał, że szkolnictwo wyższe dysponuje największym w kraju potencjałem umiejętności, należy mu zatem stworzyć lepsze warunki wykorzystania tego potencjału, tym bardziej, że od szkolnictwa oczekuje się spełnienia coraz to nowych zadań. Częstokroć wyznacza się te zadania nie zabezpieczając odpowiednich środków na ich realizację. Z tego powodu ambitne nawet plany pozostają niewykonane. Niejednokrotnie szkoły wyższe zmuszone są przesuwać środki z jednych celów na inne, a w konsekwencji niedomaga któraś z funkcji, jakie powinna spełniać wyższa uczelnia: wychowanie, nauka, bądź dydaktyka.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#Sprawozdawca">Wiele uwagi poświęcono konieczności szybszego wdrażania zdobyczy nauki do praktyki gospodarczej. Poseł Aleksandra Jarnecka podkreśliła, że wpływ nauki i techniki na unowocześnienie produkcji jest u nas wciąż niedostateczny. Przemysł nie może uporać się jeszcze z wieloma problemami, które z punktu widzenia technicznego zastały już dawno rozwiązane.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#Sprawozdawca">Zbyt mały jest np. zakres stosowania obróbki plastycznej metali oraz innych technologii, które pozwalają wydatnie zmniejszyć zużycie materiałów.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#Sprawozdawca">Wskazywano na konieczność usprawnienia systemu przygotowywania dla potrzeb gospodarki kadr z wyższym wykształceniem. Poseł Leon Janczak przytoczył szereg przykładów, wskazujących na istnienie dysproporcji w rozmieszczeniu tych kadr w określonych specjalnościach w stosunku do potrzeb. Należałoby zatem udoskonalić metody skreślania potrzeb, jak również w toku studiów zaznajamiać przyszłych absolwentów z wymogami pracy w reprezentowanej przez nich specjalności.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#Sprawozdawca">W dyskusji zwrócono uwagę, że sprawa polega nie tyle na planowaniu kształcenia w określonych specjalnościach, ile na często występującym zjawisku niepodejmowania przez absolwentów pracy w specjalności, którą uzyskali w toku studiów. Wskazuje na to m.in. fakt, że znaczna większość posiadających wyższe wykształcenie rolnicze nie pracuje w produkcji rolnej.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#Sprawozdawca">Poseł Leon Janczak postulował również lepsze wykorzystanie kadr naukowych oraz tworzenie warunków szybszego awansu naukowego.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#Sprawozdawca">Ponadto w dyskusji podkreślano konieczność: uwzględnienia właściwej hierarchii potrzeb przy rozdziale środków przeznaczonych na badania naukowe; zharmonizowania planu prac badawczych podejmowanych przez placówki Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki oraz placówki podległe innym resortom, koordynacji w szerokim zakresie prac prowadzonych przez różne placówki naukowo-badawcze i usprawnienia metod inwestowania w dziedzinie nauki i szkolnictwa wyższego; położenie szczególnego nacisku na efekty na wdrażanie wyników badań do praktyki. Poświęcono również uwagę należytemu współdziałaniu Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z Polską Akademią Nauk.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#Sprawozdawca">Przewodniczący Komisji — poseł Sylwester Kaliski (PZPR) stwierdził, że projekt 5-letniego planu rozwoju nauki, techniki i szkolnictwa wyższego odpowiada w pełni generalnym założeniom wynikającym z uchwały VI Zjazdu Partii. Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki uwzględniło te założenia w programie swego działania. Komisja będzie systematycznie śledziła realizację jego programu na swoich posiedzeniach, zgodnie z planem jej pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#Sprawozdawca">Komisja przyjęła projekt planu 5-letniego w zakresie nauki, techniki i szkolnictwa wyższego, wraz z poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#Sprawozdawca">Postanowiono przedstawić Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów wniosek w sprawie wprowadzenia do projektu uchwały o planie 5-letnim postanowień, określających niektóre zadania nie ujęte w tym projekcie, lub nie dość precyzyjnie sformułowane. Komisja zaproponowała m.in. uzupełnienie tekstu projektu sformułowaniami precyzującymi wskaźnik kubatury budynków naukowo-dydaktycznych w szkołach wyższych przypadającej na jednego studenta studiów dziennych, wskaźnik liczby miejsc w domach studenckich na 100 studentów studiów dziennych, zadania w dziedzinie unowocześnienia wyposażenia pracowni dydaktycznych szkół wyższych.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#Sprawozdawca">Komisja zaproponowała silniejsze zaakcentowanie w projekcie uchwały konieczności rozwijania badań dotyczących rozwoju kulturalnego społeczeństwa i socjalistycznego wychowania człowieka, badań w dziedzinie kształtowania i ochrony zdrowia oraz środowiska człowieka, jak również prowadzenia i rozwijania prac poznawczych w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych, stanowiących podstawę techniki i rolnictwa, a także postępu w najszerzej pojętej służbie zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#Sprawozdawca">Jednocześnie Komisja zwróciła uwagę, iż w materiałach dotyczących planu 5-letniego należy wyodrębnić dział elektroniki jako jeden z decydujących o ogólnym postępie technicznym, jak i skonkretyzować liczbę badań podstawowych.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#Sprawozdawca">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja wysłuchała sprawozdań przewodniczących stałych podkomisji o projektach planów tych podkomisji na lata 1973–1974. Sprawozdania te złożyli: przewodniczący podkomisji DS. szkolnictwa wyższego — poseł Tadeusz Młyńczak (SD), podkomisji ds. wdrożeń — poseł Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), podkomisji DS. nauki — poseł Jerzy Bukowski (bezp.), podkomisji ds. instytutów naukowo-badawczych — poseł Andrzej Zydek, (ZSL) — w zastępstwie przewodniczącego tej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#Sprawozdawca">W planach tych, które zostały przez Komisję zatwierdzone, określone zostały węzłowe problemy rozwoju nauki, techniki i postępu technicznego, które będą przedmiotem stałych badań i rozważań podkomisji. Podkomisje wnioski z tych badań przedstawiać będą na posiedzeniach Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#Sprawozdawca">WĘZŁOWE ZADANIA RESORTU NAUKI, SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I TECHNIKI ORAZ POLSKIEJ AKADEMII NAUK.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#Sprawozdawca">Streszczenie informacji złożonej przez ministra nauki, szkolnictwa wyższego i techniki oraz sekretarza naukowego PAN — Jana Kaczmarka na posiedzeniu Komisji Nauki i Postępu Technicznego w dniu 16 maja 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#Sprawozdawca">Główne cele, w których organizatorski udział ministerstwa musi się zaznaczyć to:</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#Sprawozdawca">— zwiększenie skuteczności i efektywności oddziaływania nauki i techniki na harmonijny, dynamiczny społeczno-gospodarczy i kulturalny rozwój kraju;</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#Sprawozdawca">— stworzenie warunków, w których twórczość naukowa rozwijać się będzie szerzej i szybciej.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#Sprawozdawca">Związane to jest z wykonywaniem następujących podstawowych zadań:</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#Sprawozdawca">— integracja działalności placówek oraz pracowników naukowych i technicznych, niezależnie od ich przynależności organizacyjnej; głównym instrumentem tej integracji jest stworzenie programu, w którego realizacji powinni uczestniczyć zarówno pracownicy jak i całe placówki z różnych t.zw. pionów naukowych i technicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#Sprawozdawca">— zapewnienie w ścisłej współpracy z Ministerstwem Oświaty i Wychowania drożności i ciągłości procesu dydaktycznego i wychowawczego. Zadanie to musi być realizowane równolegle z podnoszeniem poziomu nauczania w ogóle, z dążeniem do skracania cyklu nauczania, który jest u nas dłuższy niż w wielu innych krajach;</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#Sprawozdawca">— zwiększenie roli i udziału szkolnictwa wyższego w wykonywaniu ważnych zadań badawczych;</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#Sprawozdawca">— roztoczenie bardziej wszechstronnej opieki nad pracownikami nauki i tworzenie im lepszych warunków do pracy twórczej oraz rozwój talentów;</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#Sprawozdawca">— zwiększanie wymogów i podwyższanie poziomu zarówno merytorycznego jak i ideologicznego pracowników naukowych a także specjalistów kierowanych do gospodarki narodowej;</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#Sprawozdawca">— dalsze doskonalenie systemu uzyskiwania stopni i tytułów naukowych; lepsze i bardziej proporcjonalne nasycenie wszystkich działów gospodarki i kultury kadrą z wyższym wykształceniem uzupełnionym stopniami naukowymi;</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#Sprawozdawca">— stworzenie warunków dla w pełni odpowiedzialnego, samodzielnego i kompleksowego prowadzenia działalności badawczej i rozwojowej w poszczególnych ministerstwach i w Polskiej Akademii Nauk; na resort spadnie w związku z tym szereg zadań organizatorskich i legislacyjnych, zwłaszcza w najbliższym okresie czasu,</u>
          <u xml:id="u-1.65" who="#Sprawozdawca">— doskonalenie form współpracy naukowej i technicznej z zagranicą, zwłaszcza z krajami socjalistycznymi.</u>
          <u xml:id="u-1.66" who="#Sprawozdawca">Nowy, naczelny organ państwowy — Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki spełniać będzie ściśle określone funkcje koordynacyjne. Polegać one będą na ustalaniu — w porozumieniu z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów — preferowanych kierunków działalności badawczej, rozwojowej, szkoleniowej, a także pomocniczej — o charakterze naukowo-technicznym; na ustalaniu proporcji podmiotowego i przedmiotowego podziału środków na prowadzenie prac badawczo-rozwojowych. Uprawnienia koordynacyjne ministerstwa obejmować będą kształcenie i dokształcanie na poziomie wyższym.</u>
          <u xml:id="u-1.67" who="#Sprawozdawca">Jednym z naczelnych zadań resortu jest wyznaczanie celów działalności badawczej i rozwojowej. Zgodnie z intencją, która została sprecyzowana w uchwale VI Zjazdu, w realizowaniu szczególnie ważnych zadań przewidziany jest duży udział nauki i techniki. Podstawowymi celami, jakie stawia się w związku z tym przed badaniami naukowymi jest przede wszystkim zaspokajanie potrzeb bytowych społeczeństwa na wyższym poziomie, poprawa bilansu i gospodarki surowcowo-materiałowej, uzyskanie postępu w technologii i organizacji produkcji, unowocześnianie konstrukcji maszyn, urządzeń i narzędzi, usprawnienie działalności normalizacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-1.68" who="#Sprawozdawca">Problemem bardzo istotnym jest zabezpieczenie należytego rozwoju badań poznawczych. Przewartościowaniu muszą ulec m.in. proporcje rozwoju poszczególnych gałęzi nauk na korzyść, słabo rozwijanych dotychczas nauk społecznych. Ostateczne sprecyzowanie priorytetu i trendów rozwojowych poszczególnych dyscyplin naukowych nastąpi na mającym się odbyć w przyszłym roku Kongresie Nauki Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.69" who="#Sprawozdawca">Dążyć się będzie do rozwijania w Polsce wszystkich dyscyplin nauki, w różnym jednak stopniu i z różnym natężeniem. Chodzi o to, aby można było adaptować dla naszych potrzeb osiągnięcia nauki światowej, kształcić nasze kadry i równocześnie wnosić własny wkład w rozwój nauki światowej.</u>
          <u xml:id="u-1.70" who="#Sprawozdawca">Pomyślna realizacja wytyczonych celów zależy w dużym stopniu od dalszego doskonalenia metod planowania. Musi ono być dostosowane do specyfiki pracy naukowej i badawczej. Przed placówkami naukowymi powinny być stawiane cele i przekazywane do ich dyspozycji środki; natomiast samo planowanie procesu badań należy pozostawić placówkom naukowym. Do uprawnień zleceniodawcy należeć będzie odbiór wyników pracy przy pomocy kompetentnej komisji. Wskazać trzeba na konieczność posługiwania się coraz powszechniej stosowanym systemem tzw. planowania kroczącego, polegającego na stałej aktualizacji planu i przewidywań perspektywicznych. System ten sprzyjałby formułowaniu zamówień dla nauki z odpowiednim czasowym wyprzedzeniem potrzeb życia.</u>
          <u xml:id="u-1.71" who="#Sprawozdawca">Dużą wagę przywiązuje resort do problemu kształcenia kadr z wyższym wykształceniem w tym - pracowników naukowych. Istnieje w tym zakresie szereg zamierzeń. Uwzględnia on modernizację metod i technik kształcenia. Możliwe jest skracanie cykli szkolenia na wyższych uczelniach bez uszczerbku dla poziomu nauczania. Pozwoli młodemu pokoleniu szybciej wchodzić w życie. Dużą wagę przywiązywać się będzie do silniejszego zespolenia procesu dydaktycznego z praktyką.</u>
          <u xml:id="u-1.72" who="#Sprawozdawca">Przewiduje się również weryfikację metod określających zapotrzebowanie na kadrę z wyższym wykształceniem a także opracowanie zasad polityki zatrudniania absolwentów; zamierza się przyznać preferencje młodzieży osiągającej najlepsze wyniki studiów jak również młodzieży podejmującej pracę poza wielkimi aglomeracjami. Pracuje się nad doskonaleniem systemu rekrutacji na wyższe uczelnie. Rozwijane będą formy samorządności środowisk studenckich. Oczekuje się również, że będący w opracowaniu kodeks zasad postępowania pracownika naukowego pozwoli bardziej prawidłowo kształtować warunki pracy zespołowej. Dążyć się będzie do lepszego wykorzystania kadr naukowych, tworząc zasady elastycznej polityki i różnicowania form zatrudniania.</u>
          <u xml:id="u-1.73" who="#Sprawozdawca">Wiele uwagi poświęcać będzie ministerstwo poprawie warunków socjalno-bytowych nauczycieli, pracowników naukowo-badawczych i studentów; m.in. dalszemu doskonaleniu systemu stypendialnego, rozwojowi inwestycji socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.74" who="#Sprawozdawca">Przewiduje się dalsze rozszerzenie i uproszczenia kontaktów naukowych z zagranicą oraz ujęcie tych kontaktów w kompleksowy program.</u>
          <u xml:id="u-1.75" who="#Sprawozdawca">Podejmie się szereg zabiegów mających zagwarantować doskonalenie struktury organizacyjnej placówek naukowo-badawczych. Szczególną wagę przywiązuje się do tworzenia placówek eksperymentalnych. Dążyć się będzie do powoływania placówek prowadzących badania w sposób kompleksowy, w pełnym cyklu rozwojowym. Efektywność wyników uzyskiwanych przez placówki naukowo-badawcze zależy w dużym stopniu od wyposażenia w aparaturę badawczą i sposobu jej wykorzystywania. Dla zwiększenia potencjału tej aparatury przewiduje się utworzenie podległego resortowi zjednoczenia przemysłu produkującego taką aparaturę, w oparciu o bardzo niejednokrotnie cenne prace polskich naukowców. Dążyć się będzie do stworzenia warunków lepszego i pełniejszego wykorzystywania aparatury unikalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.76" who="#Sprawozdawca">Ministerstwo będzie aktywnie uczestniczyć w procesie wdrażania wyników prac naukowo badawczych, współpracując w tej dziedzinie zarówno z Polską Akademią Nauk jak i z innymi resortami dysponującymi zapleczem naukowym.</u>
          <u xml:id="u-1.77" who="#Sprawozdawca">Opracowywany jest program jednolitego, zintegrowanego systemu informacji naukowo-technicznej w oparciu o wzrastającą ilość środków nowoczesnej techniki, zwłaszcza maszyn matematycznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>