text_structure.xml
22.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">W dniu 28 września 1972 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Gesinga (ZSL):</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— rozpatrzyła działalność przemysłu meblarskiego w świetle zwiększonych potrzeb rynku oraz przygotowanie tego przemysłu do zadań wynikających z rozszerzonego programu budownictwa mieszkaniowego;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— wysłuchała informacji o bieżących pracach resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego ze szczególnym uwzględnieniem prac związanych z reorganizacją administracji lasów państwowych;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— rozpatrzyła odpowiedzi na dezyderaty.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu wzięli udział: przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z wiceministrami: Walentym Bartoszewiczem i Jerzym Knothe, Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług, Urzędu Rady Ministrów, wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Wronecki oraz przedstawiciele Stowarzyszenia Inżynierów i Techników, Leśnictwa i Drzewnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Podstawę dyskusji nad problemami i perspektywami rozwoju przemysłu meblarskiego stanowił dostarczony posłom przez resort materiał informacyjny, który omówił wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Jerzy Knothe (streszczenie informacji zamieszczamy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJózefBuziński">W swych kalkulacjach resort nie uwzględnił prawdopodobnie możliwości bardziej jeszcze zwiększonego popytu na meble, wynikającego ze wzrastających dochodów ludności, ponadplanowego budownictwa mieszkaniowego oraz coraz szerszego przestawiania się konsumentów na lokowanie dochodów w artykułach trwałego użytku. W 1975 r. może więc istnieć nadal niedobór w zaopatrzeniu rynku meblarskiego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJózefBuziński">Wobec posiadania dostatecznej bazy podstawowego surowca dla tego przemysłu i równocześnie notowanego ogromnego zapotrzebowania na jego wyroby tak na rynku krajowym jak i na rynkach zagranicznych - celowe wydaje się sformułowanie przez Komisję dezyderatu w sprawie umożliwienia przemysłowi meblarskiemu znaczniejszego niż się przewiduje zwiększenia produkcji i potraktowania jej priorytetowo, jako mającej kapitalne znaczenie dla zaspokojenia podstawowych potrzeb rynkowych - na równi z przemysłami budowlanym i rolno-spożywczym.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJózefBuziński">Istnieje organizacyjna możliwość wygospodarowania dodatkowych powierzchni sklepowych dla meblarstwa - i to w stosunkowo krótkim terminie, w przypadku odpowiedniego zainteresowania tym zagadnieniem władz terenowych. Problemem jest natomiast, jak skutecznie ominąć ogniwo magazynu i sięgnąć do systemu dostaw przemysł - sklep. Istnieją już przykłady takich rozwiązań. Innym wyjściem może być agencyjna sprzedaż mebli - bezpośrednio z zakładu produkcyjnego do nowych mieszkań, domów, osiedli - zwłaszcza w okresach, kiedy ma miejsce ich natężone zasiedlanie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełJózefBuziński">Z informacji resortu wynika, że plany rozwojowe przemysłu meblarskiego są ambitne i dynamiczne - tymczasem już dziś widać, że równocześnie nie nadążają one za rosnącymi potrzebami. Dodatkową produkcję dałoby się uzyskać również od producentów mebli niepodlegających resortowi leśnictwa i przemysłu drzewnego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełJózefBuziński">Wzrost estetyki wyrobów meblarskich nie pociągnął za sobą wzrostu ich trwałości. Stanowczo zbyt krótki jest okres użytkowania obecnie produkowanych mebli. Sprawa ta wymaga większej uwagi ze strony resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefRodzik">Ograniczona ilościowo podaż na rynku meblarskim w obecnym okresie łączy się jeszcze z brakami asortymentowymi. Należy zwrócić zwłaszcza baczniejszą uwagę na zaopatrzenie rynku wiejskiego i dostarczanie tam tych rodzajów mebli, które są tradycyjnie używane. Poważnie wzrastają dochody wsi i również ci konsumenci lokują poważne środki w dobrach trwałych, powodując określony nacisk na rynek.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJózefRodzik">Szereg zagadnień wymaga w handlu i przemyśle meblarskim nowych, lepszych rozwiązań. Usprawnić należy transport mebli, rozwiązać problem opakowań - konstruując typ trwałego, powtarzalnego opakowania z tworzyw sztucznych; uściślenia wymaga problem kooperacji. Rezerwy znajdują się zapewne również w zakresie zmianowości pracy w zakładach meblarskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanJankowski">Przemysł meblarski odnotował ostatnio pewne sukcesy: rozszerzenie asortymentu, poprawa jakości, zwiększenie dostaw; nowocześnie i z rozmachem opracowany jest program jego rozwoju. Ale z jednej strony nadal nie jest on w pełni przygotowany do zaspokojenia potrzeb tak w kraju jak i eksportu - z drugiej zaś - budzą się obawy co de realności wykonania przewidzianych w planie śmiałych założeń. Do pomyślnej ich realizacji niezbędne jest radykalne unowocześnienie bazy maszynowej, procesu wykończeniowego, rozgęszczenie hal produkcyjnych, znaczne zwiększenie przestrzeni magazynowej. Poważne miejsce zająć powinny - zbyt mało chyba doceniane - sprawy kadrowe, z którymi ściśle wiąże się problem mieszkań w regionach, cierpiących na brak fachowców. Dla polepszenia transportu i magazynowania mebli musi zostać rozwiązana sprawa ich demontażu. Realizacja resortowego planu będzie wymagała wielkiego wysiłku.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełFranciszekGesing">Nie ulega wątpliwości, że dozbrojenie przemysłu meblarskiego jest obecnie problemem nr 1. Na ten cel przewidziano w obecnej 5-latce ogromne nakłady. Z pobieżnych wyliczeń wynika, że zaplanowany wzrost produkcji jest zbyt niski w stosunku do tych nakładów. Z dużej produkcji przewidzianej przez przemysł meblarski do wykonania w roku bieżącym dodatkowo można wniosek, że korekcie powinny ulec kolejne plany roczne. Trzeba wiedzieć, na co realnie mogą liczyć konsumenci.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełFranciszekGesing">Nasuwa się pytanie, w jakim stopniu plany rozwoju przemysłu meblarskiego uwzględniają krajowy bilans drewna, jak przedstawiają się perspektywy stosowania do wyrobu mebli surowców niedrewnianych.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełFranciszekGesing">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Jerzy Knothe oraz wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Handlu Wewnętrznego i Usług — Władysław Pilarski.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełFranciszekGesing">Na zakończenie obrad przewodniczący Komisji poseł Franciszek Gesing (ZSL) podkreślił, że słuszny jest nacisk na koncentrację i modernizację zakładów przemysłu meblarskiego. Głównie chodzi o to, aby postęp w dozbrojeniu tego przemysłu umożliwił mu rozwój produkcji pokrywającej się w pełni zapotrzebowania rynku wewnętrznego i eksportu.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PosełFranciszekGesing">Należy odnotować pewną poprawę w jakości i asortymencie mebli dostarczanych na rynek. Świat idzie jednak naprzód i resort stanowczo więcej uwagi musi poświęcać wprowadzaniu w tej branży autentycznych nowości. Dalszego udoskonalenia wymaga problem kooperacji: przemysł meblarski otrzymywać musi takie farby i lakiery, okucia i tkaniny, aby nie dyskwalifikowały one udanego niekiedy w zamyśle produktu.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PosełFranciszekGesing">Komisja powinna sformułować dezyderaty w sprawie o uznanie przemysłu meblarskiego za jedną z najistotniejszych dla poprawy warunków bytowych gałęzi gospodarki, równą przemysłowi budowlanemu i rolno-spożywczemu oraz o zapewnienie wszelkich środków dla jak najszybszego rozwoju tego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PosełFranciszekGesing">Należy również postulować przyspieszenie budowy magazynów dla przemysłu meblarskiego tak, aby niedobór powierzchni magazynowej nie hamował wzrostu produkcji mebli.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PosełFranciszekGesing">Projekt dezyderatów przedstawiony zostanie Komisji na kolejnym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PosełFranciszekGesing">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja wysłuchała informacji o bieżących pracach Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego ze szczególnym uwzględnieniem prac związanych z reorganizacją administracji lasów państwowych. Informację przedstawił wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego - Walenty Bartoszewicz: W końcowym stadium znajdują się pracy resortu nad projektem planu i budżetu na 1975 r. Zgodnie z ogólnymi dyrektywami dąży się do tego, aby wskaźniki przyszłorocznego planu dotyczące zarówno wielkości produkcji, jak i relacji ekonomicznych podwyższyć w stosunku do odpowiedniego wycinka planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PosełFranciszekGesing">W toku prac nad projektem planu na rok przyszły ujawniło się szereg trudności, związanych m.in. z poważnym wzrostem zapotrzebowania na surowiec drzewny. Zmusza to resort do zwiększenia planów pozyskania drewna w następnych latach planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PosełFranciszekGesing">Wskutek niedoinwestowania przemysłu drzewnego w ub. latach, mimo poważnego wysiłku w kierunku przyspieszenia tempa rozwoju produkcji przemysłu drzewnego zarówno w roku 1973, jak i w latach następnych, nadal niezbędne będzie utrzymanie dużego importu papierń i tektury oraz płyt wiórowych.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PosełFranciszekGesing">W opracowanym programie rozwoju przemysłu drzewnego uwzględniono konieczność pełnego zagospodarowania nadwyżek drobnicy i drewna niewymiarowego z krajowej bazy surowcowej. Przygotowuje się program rozwoju przemysłu celulozowo-papierniczego na lata 1973–1980.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#PosełFranciszekGesing">W zakresie prac ustawodawczych w końcowej fazie znajdują się prace nad nowelizacją ustawy łowieckiej. Przygotowano projekt ustawy o gospodarce w lasach niepaństwowych.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#PosełFranciszekGesing">Jednym z podstawowych przedsięwzięć resortu są prace nad usprawnieniem struktury organizacyjnej leśnictwa, mają one na celu zwiększenie operatywności poszczególnych szczebli zarządzania tym działem.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#PosełFranciszekGesing">Podstawową zasadą nowej organizacji leśnictwa będzie koncentracja jednostek działalności państwowej — nadleśnictw; stanowić one mają większe i bardziej samodzielne jednostki organizacyjne. W fazie początkowej stworzono eksperymentalnie kilkanaście jednostek, w których każda obejmowała 2–5 dotychczasowych nadleśnictw; wdrażały one nowe zasady organizacji pracy i zarządzenia. Uzyskane doświadczenia pozwoliły na opracowanie najbardziej korzystnego modelu nadleśnictwa, dostosowanego do różnych warunków terenowych. W modelu tym przewiduje się przekazanie wykonawstwa podstawowych robót w lasach — zespołom (brygadom) roboczym bezpośrednio porządkowanym nadleśnictwom. Nadleśnictwa zostaną odciążone od niektórych prac administracyjnych.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#PosełFranciszekGesing">Połączone nadleśnictwa, w skład których wejdą również mniejsze jednostki wykonujące określone zadania, np. wyłuszczarnie nasion, szkółki zadrzewieniowe, gospodarstwa łąkowo-rolne, warsztaty itp., będą działać na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#PosełFranciszekGesing">We wstępnie przyjętym programie zakłada się, że ilość nadleśnictw w porównaniu do ich stanu w 1971 r. ulegnie zmniejszeniu o około 42 proc.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#PosełFranciszekGesing">W nowej strukturze organizacyjnej utrzymuje się Naczelny Zarząd Lasów Państwowych, jak i 17 okręgowych zarządów lasów państwowych.</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#PosełFranciszekGesing">Reorganizacja zarządzania lasami państwowymi następować będzie równocześnie z regulacją płac. Od września ub. roku przystąpiono do realizacji drugiego etapu regulacji płac dla pracowników leśnych oraz pierwszego etapu - dla pracowników administracji leśnej. Ogólnie można ocenić, że wprowadzenie nowego systemu płac wpłynęło poważnie na podwyższenie wydajności pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławCzudowski">W terenie nie kwestionuje się słuszności koncepcji reorganizacji, wiele natomiast jest zastrzeżeń co do celowości wprowadzenia nowej struktury organizacyjnej, szczególnie w obrębie tych okręgowych lasów państwowych, gdzie tereny leśne są bardzo rozproszone. Ustalenie zbyt dużych rozmiarów nadleśnictwa utrudni właściwy nadzór. Nie wydaje się słuszna decyzja, że np. w Warszawskim Zarządzie Okręgowym Lasów Państwowych zmniejszono ilość nadleśnictw z 43 na 16.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełStanisławCzudowski">Na takich terenach jak woj. warszawskie i łódzkie należałoby reorganizację wprowadzać etapami. Bardziej ją dostosować do specyfiki regionu, szerzej uwzględniać opinię miejscowej kadry pracowników leśnych przy podejmowaniu ostatecznych decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Problem reorganizacji administracji lasów państwowych rozpatrywany będzie szczegółowo przez Komisję na posiedzeniu poświęconym sprawom intensywności gospodarowania w lasach.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Należy zobowiązać resort do przedstawienia Komisji dokładniej opracowanej informacji, która potwierdzi konieczność zastosowania nowej struktury organizacyjnej w gospodarce leśnej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Reorganizacja przenieść może pewien regres w gospodarowaniu; dlatego wszystkie decyzje powinny być podejmowane bardzo rozważnie.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Komisja rozpatrzyła odpowiedzi na dezyderaty uchwalone w bieżącej kadencji. Sprawozdawcą był poseł Stanisław Czudowski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Komisja postanowiła ponowić dezyderat skierowany do Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w sprawie zastosowania bardziej nowoczesnych metod gospodarowania w lasach niepaństwowych. Z nadesłanych odpowiedzi wynika, że plany urządzeniowe dla lasów niepaństwowych mają być opracowywane w okresie do 1980 r. Komisja uznała, że tak odległy termin jest nie do przyjęcia. Intensyfikacja gospodarowania w lasach niepaństwowych może bowiem w poważnej mierze przyczynić się do zwiększenia zasobów drewna w gospodarce narodowej.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Komisja uznała za zadowalające odpowiedzi nadesłane przez Prezesa Rady Ministrów, Ministra Komunikacji, Ministra Oświaty i Wychowania na dezyderaty dotyczące podjęcia wzmożonych działań na rzecz ochrony przeciwpożarowej w lasach.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Postanowiono odpowiedzi nadesłane przez ministra pracy, płac i spraw socjalnych oraz ministra leśnictwa i przemysłu drzewnego na dezyderat w sprawie poprawy warunków pracy w przemyśle celulozowo-papierniczym rozpatrzyć bardziej szczegółowo na posiedzeniu poświęconym omówieniu sytuacji w tym przemyśle.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">O DZIAŁALNOŚCI PRZEMYSŁU MEBLARSKIEGO W ŚWIETLE ZWIĘKSZONYCH POTRZEB RYNKU I PRZYGOTOWANIU TEGO PRZEMYSŁU DO ZADAŃ WYNIKAJĄCYCH Z ROZSZERZONEGO PROGRAMU BUDOWNICTWA MIESZKANIOWEGO.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Streszczenie informacji udzielonej przez wiceministra leśnictwa i przemysłu drzewnego — Jerzego Knothe na posiedzeniu Komisji Leśnictwa i Przemyślu Drzewnego w dniu 28 września 1972 r.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">W ostatnim 10-leciu tempo rozwoju przemysłu meblarskiego było szybsze niż całego przemysłu krajowego, nastąpiły pozytywne zmiany ilościowe i jakościowe, korzystniej ułożyły się wskaźniki ekonomiczne. Te korzystne zmiany uzyskane zostały przede wszystkim dzięki wzrostowi wydajności pracy i postępowi techniczno-ekonomicznemu; w minimalnym stopniu zawdzięczać je należy wzrostowi technicznego uzbrojenia pracy, które w przemyśle meblarskim jest nadal wysoce niewystarczające. O ile w przemyśle krajowym wzrost wydajności pracy w okresie 1960–1970 w 67 proc. pochodzi ze wzrostu technicznego i zbrojenia pracy — to dla przemysłu meblarskiego wskaźnik ten wynosi zaledwie 35 proc. Dlatego też podstawowym problemem tej gałęzi gospodarki jest jej dozbrojenie techniczne. W bieżącej 5-latce przemysł meblarski otrzymał nakłady inwestycyjne w wysokości 4,3 mld zł — to jest więcej niż w ciągu ostatnich 20 lat. Pozwoli to zmienić niekorzystną pozycję polskiego przemysłu meblarskiego wśród rozwiniętych krajów Europy — gdzie pod względem wskaźnika produkcji mebli na 1 mieszkańca znajdujemy się na dalekim miejscu.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Ważnym zagadnieniem stała się obecnie szybka modernizacja parku maszynowego, jak również budowa nowych fabryk; na ten ostatni cel przeznaczono w obecnej 5-latce około 41 proc. całości nakładów inwestycyjnych w Zjednoczeniu Przemysłu Meblarskiego. 4 nowe fabryki mebli oddano już do eksploatacji, 6 następnych rozpocznie produkcję w latach 1972–1973. Podjęto też konkretne kroki w celu zakupu nowych maszyn zagranicą, za pośrednictwem zagranicznych firm.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Dużą wagę przywiązuje resort do opanowania przez polski przemysł meblarski produkcji nowoczesnych surowców meblarskich i półfabrykatów. Dwie nowe fabryki płyt wiórowych dadzą łącznie 250 tys. m3 płyt - co stanowi podwojenie obecnej produkcji; będą to płyty o gładkich powierzchni ułatwiającej znacznie prace wykończeniowe. Polscy fachowcy opanowali także proces produkcyjny folii okleinowych - już w przyszłym roku trafi jej na rynek około 1,5 mln m2.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Przewidywane wysokie tempo wzrostu produkcji przemysłu meblarskiego wymaga również dobrej, elastycznej organizacji zarządzania, umiejętności szybkiego dostosowywania się do potrzeb rynkowych; opracowano już szereg rozwiązań w tym zakresie i istnieją przesłanki, że od 1 stycznia 1973 r. przemysł meblarski rozpocznie realizację planu w oparciu o nowy system organizacyjny i ekonomiczno-finansowy.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">W centrum uwagi resortu znajdują się problemy zaopatrzenia rynku. Zapotrzebowanie na meble już w ub. 5-leciu wykazywało silną dynamikę wzrostu, około 13 proc. rocznie. Ta tendencja utrzymuje się. Na rok bieżący zakłada się 12,6-procentowy wzrost zaopatrzenia rynku w wyroby meblarskie w porównaniu z rokiem ubiegłym; nie wystarczy to jednak na pokrycie potrzeb. Na przestrzeni 8 miesięcy br. sprzedaż mebli wzrosła o 16–17 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Jest to trend od dawna nienotowany.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Utrzymuje się również bardzo dobra koniunktura na międzynarodowym rynku meblarskim sprzyjająca dynamicznemu rozwojowi eksportu. Dostarczamy mebla na chłonny i perspektywiczny rynek radziecki oraz do szeregu krajów kapitalistycznych - uzupełniając równocześnie rynek krajowy dostawami z importu. Taka polityka prowadzi do wzbogacenia asortymentu mebli oferowanych klientowi, a także pozwala lansować w kraju nowe tendencje i kierunki w meblarstwie światowym.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Na to zwiększone zaopatrzenie rynku przemysł meblarski odpowiedział realizacją dodatkowych poważnych zobowiązań produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Jakość i zróżnicowanie asortymentowe mebli pozostawia wiele jeszcze do życzenia. Istnieje już konkretny program poprawy tego stanu rzeczy; niezbędne jest tu ścisłe współdziałanie z przemysłem meblarskim wszystkich jego kooperantów, a więc m.in. podniesienie jakości farb i lakierów, okuć meblarskich, tkanin. Odnotowano już w tej dziedzinie pewne osiągnięcia, zwłaszcza w przemyśle chemicznym i metalowym.</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Palącym dla przemysłu meblarskiego zagadnieniem jest stan powierzchni magazynowej, zwłaszcza w aparacie handlu. O ile sam przemysł przewiduje wzrost powierzchni magazynów przyfabrycznych do r. 1975 o ponad 280 proc. - to handel meblami zwiększa w tym czasie stan powierzchni magazynowej zaledwie o 2 proc. Podobnie niekorzystnie przedstawia się sytuacja w zakresie powierzchni sklepowej; przyrost w bieżącym 5-leciu o ponad 25 proc. nie zaspokoi potrzeb. Poszukuje się nowych form sprzedaży, organizuje się wystawy i sprzedaż zestawów mebli w nowych osiedlach mieszkaniowych, uruchamia się - na niewielką na razie skalę sprzedaż fabryczną.</u>
<u xml:id="u-7.18" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Generalne założenia obecnej 5-latki, które z pewnością ulegają dalszej weryfikacji, przewidują że w 1975 r. produkcja mebli osiągnie wartość ponad 22 mld zł, co stanowi wzrost w stosunku do r. 1970 o około 60 proc.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>