text_structure.xml
33.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">W dniu 27 listopada 1974 r. Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Witolda Lassoty (SD) oraz Zygmunta Surowca (ZSL), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na rok 1975 r. w częściach dotyczących: Ministerstwa Kultury i Sztuki, Komitetu ds. Radia i Telewizji, RSW „Prasa, Książka, Ruch” oraz Polskiej Agencji Prasowej PAP.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: wiceprezes Rady Ministrów, minister kultury i sztuki — Józef Tejchma, przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Sztuki z wiceministrami — Józefem Fajkowskim, Tadeuszem Kaczmarkiem i Mieczysławem Wojtczakiem, Komitetu ds. Radia i Telewizji z prezesem — Maciejem Szczepańskim, RSW „Prasa, Książka, Ruch” z prezesem — Stanisławem Mojkowskim, Polskiej Agencji Prasowej PAP z dyrektorem — Stanisławem Bańkowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Założenia planu i budżetu na rok 1975 w części dotyczącej Ministerstwa Kultury i Sztuki przedstawił wiceprezes Rady Ministrów, minister kultury i sztuki — Józef Tejchma.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Rok 1975 charakteryzować będzie dalszy rozwój kultury we wszystkich dziedzinach. Kontynuowane będą działania zmierzające do tworzenia coraz bardziej sprzyjających warunków dla wszelkiej twórczości kulturalnej. Preferowane będą kierunki twórczości podejmujące problemy nurtujące współczesnego człowieka i współczesne społeczeństwo, problemy odpowiedzialności za losy narodu. W ramach tej działalności przewiduje się m.in. ustanowienia nowych form wyróżniania wybitnych twórców w zakresie filmu i dramaturgii współczesnej. Reprezentatywnym przeglądem całorocznego dorobku filmowego stanie się Festiwal Filmów Fabularnych w Trójmieście, który w roku bieżącym odbył się po raz pierwszy.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Za istotny postulat polityki kulturalnej uznaje się oparcie rozwoju współczesnej kultury na tradycyjnych wartościach naszego dorobku kulturalnego. Wyrazem takiej polityki resortu jest kontynuacja serii wydawniczych obejmujących najwybitniejsze pozycje naszej literatury. W zakresie twórczości teatralnej i filmowej resort popierać będzie wszelkie inicjatywy zmierzające do prezentacji twórczości wielkich pisarzy polskich. W 1975 r w repertuarze teatralnym znajdą się m.in. sztuki Słowackiego, Mickiewicza, Norwida, Żeromskiego. Wydarzeniem kulturalnym będzie ukończenie prac nad filmem „Noce i dnie” według powieści Marii Dąbrowskiej.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Coraz większą wagę resort przywiązuje do poprawy metod ekspozycji dóbr kulturalnych, zwłaszcza malarstwa. Muzea spełniają ważną rolę w dziedzinie upowszechniania kultury, czego dowodem jest znaczna liczba odwiedzających, sięgająca 20 mln ludzi rocznie. W przyszłym roku poprawi się obsługa informacyjna w muzeach, zwiększona zostanie liczba katalogów i albumów.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">W 1975 r. kontynuowana będą prace nad rekonstrukcją i konserwacją zabytków, głównie starego Krakowa, Zamościa, Sandomierza, jak również niektórych mniejszych zespołów jak Krasiczyn i Niepołomice.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Resort podejmować będzie wysiłki zmierzające do lepszego przygotowania młodzieży do uczestnictwa w kulturze oraz do rozwijania form upowszechniania dóbr kulturalnych. Przywiązuje się dużą wagę do rozwoju młodzieżowego ruchu amatorskiego, towarzystw przyjaciół muzyki, plastyki, literatury. Zamierza się stosować coraz bardziej urozmaicone formy wychowania młodzieży przez sztukę. Ważnym wydarzeniem w młodzieżowym ruchu kulturalnym będzie w roku 1975 festiwal kulturalny w Kielcach.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Istotne znaczenie dla upowszechniania dóbr kultury mieć będzie kontynuacja działalności pod hasłem „Sojusz sztuki i pracy”. W ramach tej działalności chodzi nie tylko o doraźne kontakty ludzi pracy ze sztuką, ale o długofalowy oddziaływanie zmierzające do rzeczywistego zbliżenia twórców do ludzi pracy oraz ludzi pracy do kultury i sztuki. Obecnie już w ponad 20 wielkich zakładach pracy stworzone zostały warunki do szerokich kontaktów robotników z dobrami kulturalnymi. W przyszłym roku przewiduje się dalsze pogłębianie działalności na tym odcinku, m.in. poprzez organizowanie premier na terenie zakładów pracy, stałych spotkań załóg z przedstawicielami środowisk twórczych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Resort podejmować będzie wysiłki zmierzające do włączenia plastyków do prac nad kształtowaniem środowiska człowieka i nad opracowaniem planów przestrzennych. W 1975 r. przewiduje się powołanie Rady Wzornictwa Przemysłowego, której działalność skoncentrowana będzie na nadawaniu produkcji przemysłowej bardziej estetycznych form.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W 1975 r. przewiduje się bardzo intensywne kontakty kulturalne Polski z zagranicą. Obok wymiany kulturalnej środowisk twórczych odbędą się w roku przyszłym liczne imprezy kulturalne o dużym znaczeniu i zasięgu oddziaływania. W kwietniu 1975 r. w ramach Dni Kultury Radzieckiej zaprezentowane zostaną najwybitniejsze osiągnięcia kulturalne Związku Radzieckiego. W czerwcu społeczeństwu polskiemu przedstawione zostaną znane teatry Europy w ramach imprezy pn. „Teatr Narodów”. Istotne znaczenie dla rozwoju współpracy polskich środowisk muzycznych z zagranicą mieć będzie Konkurs Chopinowski, który odbędzie się w październiku przyszłego roku. Istotne znaczenie dla popularyzacji dorobku polskiej kultury na świecie mieć będzie aktywizacja polskich ośrodków kulturalnych z zagranicą.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Przedstawione zamierzenia resortu znajdują pokrycie w projekcie ustawy budżetowej. Dokonana w br. regulacja płac pracowników kultury stworzy sprzyjające warunki dla lepszej polityki kadrowej, zwłaszcza dla wykorzystania w większym niż dotychczas stopniu pracowników o wysokich kwalifikacjach.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Resort podejmować będzie wysiłki na rzecz dalszej poprawy warunków socjalnych środowisk twórczych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Istotne znaczenie dla upowszechniania dóbr kulturalnych, zwłaszcza w środowiskach wiejskich, mieć będzie przystosowanie zbiorczych szkół gminnych do roli lokalnych ośrodków kulturalno-oświatowych. Każda zbiorcza szkoła gminna ma w przyszłości dysponować biblioteką dla potrzeb ludności, salą widowiskową, klubem oraz obiektami sportowymi.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Rok 1975, mimo poważnych trudności w dostawach papieru, nie powoduje obniżenia nakładów najważniejszych pozycji wydawniczych. Nakłady podręczników oraz literatury pięknej będą nawet większe niż w br.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Projekt planu i budżetu zabezpiecza postęp w rozwoju kultury we wszystkich dziedzinach.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Uwagi podkomisji ds. upowszechniania kultury i sztuki przedstawił poseł Feliks Barabasz (PZPR): Plan przewiduje tworzenie w 1975 r. odpowiednich warunków dla rozwoju twórczości artystycznej, bazy materialnej dla upowszechnienia osiągnięć kultury i sztuki oraz rozwoju przemysłu rozrywkowego. Podkreśla się konieczność dostosowania działalności placówek kulturalnych do procesu skracania czasu pracy oraz do wzrostu potrzeb rekreacyjnych ludzi pracy i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Przeznaczone na kulturę i sztukę środki będą większe niż w roku bieżącym — a dynamika ich wzrostu wyższa od dynamiki wzrostu ogólnych wydatków państwa. Powstają w związku z tym warunki przyspieszenia rozwoju bazy materialnej dla upowszechnienia kultury i sztuki.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Nie wolno jednak tracić z oczu faktu, że od wielu już lat zamierzenia dotyczące wzrostu ilości domów kultury, bibliotek, świetlic i klubów nie są realizowane. Stąd obawy, czy zwiększone zadania w tej dziedzinie na rok 1975 zostaną w pełni zrealizowane. Sprawie tej więcej niż dotychczas uwagi poświęcić powinien zarówno resort, jak i urzędy wojewódzkie.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Rozwijając bazę materialną służącą upowszechnianiu kultury i sztuki, większą niż dotychczas troskę przejawiać trzeba o dostosowania form działalności kulturalnej do aktualnych potrzeb środowisk. Rozszerzenie zakresu pomocy udzielanej regionalnym stowarzyszeniom kulturalnym pozwoli im na rozwinięcie na szerszą skalę działalności kulturalnej i społecznej. Zwiększyć też trzeba zakres działalności zawodowego ruchu artystycznego na terenie wiejskim.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Uwagi podkomisji do spraw prasy i wydawnictw przedstawił poseł Władysław Brodzki (SD): Czynnikiem określającym planowaną na rok 1975 wielkość produkcji wydawniczej są przewidywane dostawy papieru. Jego krajowa produkcja nie pokrywa zapotrzebowania. Około 50 proc. zużywanego na cele wydawnicze papieru pochodzi z importu. W ostatnim okresie notuje się znaczną i szybką zwyżkę cen papieru na rynkach światowych; dostawcy zagraniczni często nie dotrzymują umów, co powoduje poważne zakłócenia w produkcji wydawniczej. Wzrost cen papieru rzutuje w poważnym stopniu na koszty wytworzenia książki, co również będzie miało szersze reperkusje.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">W związku z taką sytuacją projekt planu na rok 1975 przewiduje utrzymanie produkcji wydawniczej na poziomie 1974 r., tzn. na poziomie niższym niż przewiduje plan pięcioletni. Mimo to wzrosnąć mają nakłady literatury pięknej i podręczników szkolnych, na poziomie 1974 utrzymane zostały nakłady literatury dla dzieci i młodzieży, w pozostałych zaś grupach bibliograficznych przewiduje się zmniejszenie nakładów.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Nakłady inwestycyjne na rozwój przemysłu poligraficznego przekroczyć mają 4 mld zł. Mimo przeznaczania na te cele większych niż przewidywał plan 5-letni środków, osiągnięty przez naszą poligrafię postęp trudno uznać za zadowalający. Bardziej widoczne efekty działalności inwestycyjnej wystąpią dopiero w kolejnej 5-latce.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">Przewiduje się również wzrost obrotów księgarń oraz rozbudowę ich sieci.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">Uwagi podkomisji do spraw socjalnych przedstawiła poseł Anna Kochanowska (SD): Przeprowadzona w br. podwyżka plac dla pracowników kultury przyczyniła się do znacznej poprawy ich sytuacji materialnej, nie zostali jednak jeszcze objęci tą podwyżką wszyscy pracownicy zatrudnieni w placówkach upowszechnienia kultury. Dochodzą sygnały, że nie wszędzie regulacja została przeprowadzona prawidłowo, że w rezultacie tego wytworzyły się dysproporcje płacowe. Resort powinien przeprowadzić kontrolę prawidłowości regulacji płac w poszczególnych pionach kultury.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">W br. utworzony został fundusz socjalny i fundusz mieszkaniowy dla pracowników kultury. Wielkość tych funduszów w poszczególnych placówkach jest bardzo zróżnicowana. Celowe wydaje się zrealizowanie wysuniętego w swoim czasie przez Komisję postulatu w sprawie scentralizowania tych funduszów na szczeblu wojewódzkim. Nie wolno tracić z oczu faktu, że są jeszcze grupy pracowników kultury, które nie mają własnego funduszu socjalnego; są to m.in. pracownicy ognisk artystycznych i muzycznych, a więc placówek, które odgrywają poważną rolę w rozwijaniu zamiłowań kulturalnych, a nieraz i talentów twórczych.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">Od stycznia 1975 ma być powołany w resorcie wydział spraw socjalnych; jest to wyrazem wzrostu zainteresowania tą problematyką zarówno resortu, jak i podległych mu instytucji.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">Stypendia dla studentów szkół artystycznych powinny być wyższe niż na innych kierunkach kształcenia. Ponosić muszą oni bowiem koszty związane z zakupem instrumentów, farb i innych pomocy. Stypendia należy przyznawać najbardziej uzdolnionym.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">Własna baza wczasowa resortu nie zaspokaja potrzeb pracowników kultury. Wprawdzie planuje się rozpoczęcie nowych inwestycji, ale terminy są stale przesuwane. W szerszym zakresie powinno się rekonstruować na ten cel obiekty zabytkowe.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#Sprawozdawca">Uwagi podkomisji do spraw teatrów przedstawił poseł Włodzimierz Sokorski (PZPR): W roku bieżącym notuje się duże ożywienie działalności naszych teatrów. Dotyczy to zarówno działalności programowej, jak i inwestycyjnej. Wprawdzie uruchomiono kilka nowych teatrów, m.in. w Szczecinie, Płocku, nadal jednak sytuacją lokalowa teatrów jest trudna; dotkliwie odczuwa się to w Warszawie, Krakowie i na Śląsku. Tylko poprzez rekonstrukcję starych obiektów nie rozwiąże się tego problemu.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#Sprawozdawca">Postulaty zgłaszane przez Komisję w sprawie działalności programowej teatrów są realizowane. Nadal jednak zbyt mało wystawianych jest sztuk autorów współczesnych. Reżyserzy i inscenizatorzy tłumaczą to dużymi trudnościami współpracy z autorami tych sztuk.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#Sprawozdawca">Wydaje się celowe przedyskutowanie koncepcji organizacyjnej festiwali piosenki i poezji. W swoim czasie odegrały one dużą rolę, m.in. w upowszechnianiu i tworzeniu nowej piosenki polskiej. Dziś muszą one spełniać już zupełnie inną rolę.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#Sprawozdawca">Uwagi podkomisji do spraw muzeów i ochrony zabytków przedstawił poseł Bohdan Czeszko (PZPR): Plan przewiduje wzrost środków przeznaczonych na konserwację i rekonstrukcję zabytków. Szczególnie cenna jest koncentracja prac w tym zakresie na najcenniejszych zabytkowych zespołach architektonicznych jak Zamość czy Kraków. Trudności w realizacji tych zamierzeń stwarza niedobór kadr w przedsiębiorstwach konserwatorskich. Rozważyć należałoby, czy stworzono pracownikom tych przedsiębiorstw, zwłaszcza rzemieślnikom, takie warunki, które przeciwdziałałyby ich przenoszeniu się do przedsiębiorstw budownictwa przemysłowego czy mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#Sprawozdawca">Duże znaczenie dla wzbogacenia form działalności muzeów ma lepsza informacja, wydawanie katalogów i reprodukcji. Sytuacja na tym odcinku jest u nas gorsza niż w innych krajach europejskich. Należy przywiązywać większą wagę do wiązania ekspozycji muzealnych z nauką historii; słuszne byłoby organizowanie ekspozycji dających możliwość poglądowego spojrzenia na określoną epokę historyczną i na ważne wydarzenia wpływające na bieg dziejów naszego narodu.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#Sprawozdawca">Poważne znaczenie dla polepszenia przygotowania młodych plastyków do ich przyszłej działalności, w tym również w sektorze sztuki użytkowej, ma stworzenie nowoczesnej bazy i form kształcenia. W przyszłych planach gospodarczych powinno się przewidzieć fundusze na budowę nowego gmachu warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMariaŁopatkowa">Niepokojące jest zjawisko niewykonywania niektórych zadań planu, mimo zabezpieczenia na ten cel niezbędnych środków finansowych. Resort powinien podjąć działania zmierzające do zapobieżenia na przyszłość takim sytuacjom.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełMariaŁopatkowa">Gminna szkoła zbiorcza, na której ciążą coraz to nowe zadania w zakresie kształcenia (kształcenie ustawiczne), może mieć poważne trudności w wywiązaniu się z zadań w dziedzinie upowszechniania kultury w środowisku wiejskim. Dlatego też nie powinno się rezygnować na wsi z budowy niezależnych od tych szkół ośrodków kulturalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełTadeuszHołuj">Niektóre ośrodki wojewódzkie, przede wszystkim ośrodek krakowski, podejmują poważne inwestycje kulturalne o charakterze prototypowym. Resort zapewnić powinien opiekę i pomoc merytoryczną w realizacji tych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełTadeuszHołuj">Na terenie kraju w coraz większym zakresie upowszechnia się budowę powiatowych ośrodków kultury finansowanych z funduszy różnych resortów. Obecnie ośrodki te nie posiadają żadnego statutu, co poważnie utrudnia ich działalność. Wydaje się, że powinny być podjęte w tej mierze szybkie działania, które stworzyłyby odpowiednie formy prawno-organizacyjne dla działalności tych ośrodków.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMonikaKąkol">Istotne znaczenie dla prawidłowego działania świetlic, klubów, domów kultury ma przygotowanie odpowiednio wyszkolonej kadry pracowników. Nie można w tym zakresie opierać się wyłącznie na działalności społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełAnnaKochanowska">Działalność amatorskiego ruchu artystycznego w szkołach musi znaleźć poparcie i pomoc ze strony resortu kultury i sztuki, a nie tylko ze strony resortu oświaty. Poważne znaczenie dla rozszerzenia zakresu tego ruchu i zasięgu jego oddziaływania na środowiska młodzieżowe ma rozwój kontaktów z przedstawicielami środowisk twórczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełWitoldLassota">Baza kinowa w Polsce od wielu już lat nie jest modernizowana, znaczna liczba kin została zamknięta z powodu złego stanu technicznego. Resort powinien podjąć w najbliższym czasie działania, które poprawiłyby sytuację w tej dziedzinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełZygmuntSurowiec">W warunkach wiejskich ważną formą upowszechniania kultury są kina objazdowe. Należałoby zwiększyć ich ilość.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Rozwijanie sieci tzw. ośrodków rozrywki musi być poprzedzone opracowaniem koncepcji ich działania, określeniem ich zadań w dziedzinie upowszechniania kultury. Nie wystarczy wyposażenie tych ośrodków w sprzęt techniczny.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Kinematografia światowa odstępuje obecnie od produkcji filmów na taśmie 70 mm. Należałoby w tych warunkach rozważyć czy wydatki na aparaty do wyświetlania takich filmów są celowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełGabrielGórtowski">Konieczność oszczędzania papieru nie powinna się odbić na poziomie edytorskim wydawanych książek. Polska może już poszczycić się w tej dziedzinie pewnymi osiągnięciami; dorobku tego zaprzepaścić nie można.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełGabrielGórtowski">Do projektu przekształcenia gminnej szkoły zbiorczej w ośrodek kultury należy się odnieść z należytą rozwagą. Wydaje się bowiem, że nie zawsze gminna szkoła zbiorcza będzie mogła realizować zadania w dziedzinie upowszechniania kultury na wsi.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełGabrielGórtowski">Na upowszechnienie w skali kraju zasługują dotychczasowe doświadczenia niektórych zakładów pracy w zakresie organizowania kontaktów swoich pracowników z kulturą i sztuką. Dużo osiągnięcia w tym zakresie mają np. Zakłady im. Obrońców Pokoju w Łodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Realizacja przewidzianych na rok przyszły zamierzeń w dziedzinie rozwoju kultury stworzyć powinna warunki do realizacji zadań, jakie stawiamy sobie w tej dziedzinie w kolejnym 5-leciu. Działalność kulturalna powinna być prowadzona w oparciu o długofalowe programy. Tylko w ten sposób zapewnić można równomierny rozwój wszystkich dziedzin kultury w naszym kraju. Opracowanie długofalowych programów ma szczególne znaczenie dla prawidłowego określenia i realizacji zadań inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Istotne znaczenie dla prawidłowego działalności administracji kulturalnej ma wypracowanie modelu i założeń jej działania. Przekazywanie zadań w zakresie kultury władzom oświatowym nie daje dobrych rezultatów, obniża rangę działalności kulturalnej.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Należy przywiązywać większą wagę do powiązania badań naukowych w dziedzinie kultury - z praktyką. Nowe powołany Instytut Kultury powinien spełniać rolę służebną w stosunku do praktyki, pomagając w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w działalności kulturalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełStanisławaBiałek">Środki masowego przekazu powinny większą wagę przywiązywać do popularyzacji wśród młodzieży zawodu rolnika. Obecnie popularność tego zawodu spada.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełFeliksBarabasz">Jedną z form rozwiązania problemów związanych z brakiem papieru jest prawidłowa organizacja zbiórki makulatury. Obecnie zbyt wiele papieru ze szkodą dla gospodarki narodowej marnuje się.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełWładysławBrodzki">Prawidłową działalność administracji w dziedzinie kultury utrudnia brak precyzyjnego określenia z jednej strony kompetencji resortu, z drugiej kompetencji urzędów terenowych w tej dziadzinie. Wiele problemów z zakresu administrowania kulturą rozwiązywanych jest obecnie w sposób biurokratyczny, bez zwracania uwagi na istotne cele i potrzeby takiej działalności.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełWładysławBrodzki">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceprezes Rady Ministrów minister kultury i sztuki - Józef Tejchma oraz wiceministrowie kultury i sztuki - Mieczysław Wojtczak, Józef Fajkowski i Tadeusz Kaczmarek.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełWładysławBrodzki">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1975 w części dotyczącej Ministerstwa Kultury i Sztuki. Uwagi i wnioski wypływające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełWładysławBrodzki">Uwagi do projektu planu i budżetu na 1975 r. w części dotyczącej Komitetu ds. Radia i Telewizji przedstawiła poseł Anna Kochanowska (SD): W ostatnim okresie zwiększył się zasięg odbioru polskiego radia i telewizji. I program radiowy odbierany jest w całym kraju, przy czym słyszalność bardzo dobra jest na 75 proc., dobra - na 25 proc. obszaru. II program odbierany jest przez około połowę mieszkańców. I program telewizyjny odbierany jest przez 77 proc. ludności, zaś program II - przez 31 proc.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PosełWładysławBrodzki">Nadal duża jest dysproporcja między ilością odbiorników telewizyjnych i radiowych zainstalowanych na wsi i w mieście.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PosełWładysławBrodzki">W programach telewizyjnych i radiowych nadal zbyt małą wagę przywiązuje się do audycji o charakterze polityczno-społecznym. Powinno się poszukiwać nowych, atrakcyjnych w odbiorze form. Dobrze oceniony przez telewidzów był program „Trybuna Obywatelska”. Wydaje się jednak, że zakres oddziaływania tej audycji i ranga tego programu mogły być wyższe, gdyby wyeliminować z udziału w tym programie dziennikarzy i bezpośrednio konfrontować przedstawicieli rządu z obywatelami.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PosełWładysławBrodzki">Zbyt mały jest udział w programach radiowych - programów muzycznych opartych o własne nagrania polskiego radia.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PosełWładysławBrodzki">Konieczne jest podjęcie kroków zmierzających do zwiększenia własnej produkcji filmowej dla potrzeb telewizji. Baza, którą dysponuje telewizja w tej dziedzinie, jest za szczupła, co powoduje konieczność dużych zakupów filmów za granicą.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PosełWładysławBrodzki">Nie została jeszcze wypracowana koncepcja współpracy Centralnego Ośrodka Telewizji i Radia z ośrodkami telewizji i rozgłośniami lokalnymi. Udział tych rozgłośni w programach w dalszym ciągu jest za mały, w większości polega on na programach muzycznych.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PosełWładysławBrodzki">Nadal zbyt mały jest napływ młodej kadry do pracy w radiu i telewizji. Szczególne braki kadrowe występują w zakresie obsługi inżynieryjno-technicznej.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#PosełWładysławBrodzki">Opóźnienia w zakresie realizacji inwestycji w radiu i telewizji są znaczne. Zakupy sprzętu technicznego dla telewizji i radia dokonywane są w dużej części zagranicą. Import ten nie zaspokaja potrzeb; fundusze dewizowe w coraz większym stopniu wykorzystywane są na zakup części zamiennych, a nie nowego sprzętu. Przemysł krajowy niechętnie podejmuje produkcję w tej dziedzinie. Wydaje się, że optymalnym rozwiązaniem byłoby podjęcie wspólnej produkcji sprzętu technicznego dla potrzeb radia i telewizji w ramach RWPG.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#PosełWładysławBrodzki">W zakresie opieki socjalnej nad pracownikami radia i telewizji istnieją duże dysproporcje pomiędzy Warszawą a terenem. W dalszym ciągu zbyt mała jest baza lecznictwa, gastronomii. Niezbędne jest zwłaszcza zapewnienie pracownikom radia i telewizji troskliwej i dobrej opieki lekarskiej.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełGerardNieroba">Przed telewizją stoją poważne zadania związane z propagowaniem w szerokich rzeszach społeczeństwa form racjonalnego i efektywnego wykorzystania czasu wolnego od pracy. W 1975 r. każdy pracujący dysponować będzie 12 wolnymi sobotami. Telewizja nie może ograniczyć się tylko do zapewnienia w tych dniach interesujących programów, przyciągających widzów przed ekran telewizora, musi ona również uczyć spędzania tego czasu w inny sposób.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanMarczyk">Z doświadczeń terenowych wynika, że rolnicy bardzo pozytywnie oceniają program rolniczy telewizji, zwłaszcza porady. Zastrzeżenie natomiast budzi czas nadawania wielu audycji dla wsi. Nie ze wszystkich rolnicy mogą korzystać, z uwagi na prace polowe, zwłaszcza w okresie lata.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełWitoldJankowski">Trudno nie doceniać znaczenia, programów dla zagranicy, zarówno z punktu widzenia zapoznawania społeczeństwa innych krajów z osiągnięciami naszego państwa, jak też w związku z potrzebą stałego wspierania naszej polityki zagranicznej w jej coraz bardziej ożywionych kontaktach dyplomatycznych. Szczególną uwagę redaktorzy tych programów powinni zwrócić na rejon krajów skandynawskich oraz na RFN.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełTadeuszMyślik">Na ukształtowanie programu krajowego rzutuje kilka wyznaczników. Jednym z nich, nabierającym coraz większej wagi, jest problematyka wiejska. Nie idzie tu o poradnictwo fachowe, lecz o wyrównywanie dysproporcji w poziomie kulturalnym wsi i miasta. Nie wolno zapominać, że pomyślna realizacja programu żywieniowego zależy w niemałym stopniu od poziomu kultury tych, którzy ten program wdrażać będą w życie swą codzienną pracą. Istotną rolę w tym wyrównywaniu poziomu odgrywa i odgrywać będzie radio i telewizja. Zostało to mocno podkreślone na XV Plenum KC PZPR. Rola radia i telewizji jest tym większa, że baza kulturalna na wsi jest jeszcze niedostatecznie rozbudowana. Szanse radia i telewizji w tej dziedzinie nie są w pełni wykorzystane. Nie potrafimy jeszcze frontalnie atakować wielu problemów, prezentować odważnie i interesująco szeregu nurtujących środowisko wiejskie spraw. Poprawę sytuacji w tej dziedzinie widzieć można w powołaniu przez Ministerstwo Kultury i Sztuki - Instytutu Kultury. Właśnie ten Instytut może być bardzo pomocny w określeniu metodologii przekazu kultury przez radio i telewizję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełTadeuszMyślik">W dalszym ciągu zastrzeżenia budzi sposób informowania społeczeństwa przez środki masowego przekazu. Informacja ta na wielu odcinkach nie jest dostateczna. Trudno na przykład zrozumieć, dlaczego nie wyjaśniono przyczyn okresowego braku cytryn na rynku, który był skutkiem spalenia się statku obcej bandery wiozącego dla nas owoce cytrusowe.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PosełTadeuszMyślik">Dodatkowych wyjaśnień udzielił przewodniczący Komitetu do Spraw Radia i Telewizji - Maciej Szczepański.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PosełTadeuszMyślik">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1975 r. w części dotyczącej Komitetu do Spraw Radia i Telewizji w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PosełTadeuszMyślik">Projekt, planu i budżetu na rok 1975 w części dotyczącej RSW „Prasa-Książka-Ruch” przedstawił prezes RSW „Prasa-Książka-Ruch”— Stanisław Mojkowski (PZPR): W roku 1975, roku VII Zjazdu PZPR, RSW „Prasa-Książka-Ruch” koncentrować będzie swe wysiłki i działania na realizacji zadań wynikających z decyzji KC PZPR, a przede wszystkim na:</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PosełTadeuszMyślik">— utrzymaniu jednorazowych nakładów i objętości prasy codziennej, co przy ograniczonym przydziale papieru, spowodowanym ogólnoświatowymi trudnościami w produkcji papieru będzie możliwie dzięki zmniejszeniu częstotliwości ukazywania się niektórych gazet oraz dalszemu obniżeniu zwrotów prasy,</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PosełTadeuszMyślik">— dalszym porządkowaniu rynku prasowego,</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#PosełTadeuszMyślik">— rozszerzaniu działalności propagandowej w kraju i za granicą,</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#PosełTadeuszMyślik">— kontynuacji działań na rzecz unowocześniania i rozbudowy mocy produkcyjnych poligrafii,</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#PosełTadeuszMyślik">— usprawnianiu i unowocześnianiu kolportażu prasy.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#PosełTadeuszMyślik">Przewidywana na rok 1975 dla RSW ilość papieru nie pozwala na kontynuację wieloletnich działań na rzecz rozwoju prasy. W związku z tym RSW przewidziała w planie na 1975 r. podjęcie niezbędnych działań oszczędnościowych, polegających głównie, na wycofaniu siódmych wydań dzienników i przejścia na ukazywanie się ich 6 razy w tygodniu Ponadto założono w planie, w związku z 12 dniami wolnymi od pracy, ukazywanie się gazet wydaniami łączonymi na 3 dni. Zaoszczędzony w wyniku tych przedsięwzięć papier umożliwi utrzymanie nakładów tytułów prasowych.</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#PosełTadeuszMyślik">Koreferat podkomisji przedstawiła poseł Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD): W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Białek (ZSL), Anna Kochanowska (SD), Gabriel Górtowski (SD), Witold Jankowski (bezp. „Pax”); dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceprezes RSW „Książka-Prasa-Ruch” — Wiesław Bek i Janusz Karpiński.</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#PosełTadeuszMyślik">W koreferacie i dyskusji dano wyraz zrozumieniu dla trudności na jakie napotykają wydawnictwa w związku z niedostatkiem papieru, wywołanym sytuacją na rynkach światowych. Postulowano rozwagę i ostrożność przy ewentualnym ograniczaniu ilości wydawanych tytułów. Sytuacja ta nakazuje równocześnie - zdaniem posłów - oszczędną gospodarkę papierem.</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#PosełTadeuszMyślik">Wiele uwagi poświęcano również warunkom socjalnym dziennikarzy i pracowników poligrafii prasowej.</u>
<u xml:id="u-17.14" who="#PosełTadeuszMyślik">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1975 w części dotyczącej RSW „Prasa-Książka-Ruch”. Uwagi i wnioski wypływające z przebiegu obrad Komisja przekaże Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-17.15" who="#PosełTadeuszMyślik">W kolejnym punkcie porządku Komis ja rozpatrzyła i przyjęła projekt planu i budżetu na 1975 części dotyczącej Polskiej Agencji Prasowej PAP. Założenia projektu planu i budżetu omówił dyrektor Polskiej Agencji Prasowej — Stanisław Bańkowski. Uwagi podkomisji przedstawił poseł Gabriel Górtowski (SD).</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>