text_structure.xml
13 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 14 czerwca 1973 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Eugeniusza Grochala (PZPR) i Andrzeja Szobera (ZSL), rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1972 r. wraz z uwagami Najwyższej Izby Kontroli w częściach dotyczących Ministerstwa Komunikacji i Ministerstwa Łączności.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Stanisławem Mroczkiem, Ministerstwa Łączności z ministrem Stanisławem Kowalczykiem, Komisji Planowania przy Badzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację na temat realizacji planu i budżetu w 1972 r. przez resort komunikacji przedstawił wiceminister komunikacji - Stanisław Mroczek.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W roku 1972 wszystkie jednostki resortu komunikacji z nadwyżką wykonały zadania planu. Poważny był wkład załóg tych jednostek w „Banku 20 miliardów”. Bardziej rytmiczna i wydajna była praca załóg, szybkie postępy osiągane w rekonstrukcji bazy technicznej transportu i jego zaplecza.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W 1972 r. pomyślnie przebiegała realizacja opracowanych przez resort komunikacji, a następnie aprobowanych przez Biuro Polityczne i Prezydium Rządu kompleksowych programów rozwiązania podstawowych problemów rozwoju transportu do 1973 r. i w latach późniejszych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Podstawową rolę w systemie transportowym spełnia i nadal spełniać będzie transport kolejowy. Dlatego też resort koncentrował się i nadal koncentrować się będzie na zwiększaniu zdolności przewozowej i elastyczności eksploatacyjnej na podstawowych ciągach komunikacyjnych. Temu celowi służą inwestycje obejmujące budowę nowych linii i drugich torów, rozbudowę stacji i węzłów kolejowych, roboty elektryfikacyjne, modernizację urządzeń zabezpieczenia ruchu i łączności, rozwój zaplecza techniczno-eksploatacyjnego PKP. Szczególnie wiele uwagi poświęca się poprawie stanu technicznego torów na podstawowym układzie sieci kolejowej, uzupełnieniu taboru kolejowego oraz poprawie jego struktury i stanu technicznego, jak również usprawnieniu procesów przewozowo-eksploatacyjnych oraz doskonaleniu systemu zarządzania i kierowanie transportem.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Kontynuowane były działania na rzecz zwiększenia roli transportu samochodowego w ogólnym systemie transportowym kraju. Udział tego transportu w przewozach ładunków, wzrośnie według założeń planu 5-letniego z 12,6 proc. w 1970 do 15 proc. w 1975 r., a w przewozach pasażerów - z 43,6 proc. do 53,6 proc.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W transporcie lotniczym realizowano plan szczególnie szybkiego wzrostu przewozów w komunikacji międzynarodowej, głównie w wyniku wprowadzania do eksploatacji nowoczesnych samolotów dalekiego i średniego zasięgu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Pomyślnej realizacji zadań przewozowych i produkcyjnych resortu towarzyszyło w 1972 roku ogólnie korzystne kształtowanie się - w warunkach porównywalnych relacji ekonomicznych w zakresie wydajności pracy i średnich płac oraz kosztów i akumulacji. Poprawie uległa gospodarka zapasami, zmniejszyła się w stosunku 1971 roku materiałochłonność usług i produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Rok 1972 charakteryzował się również pomyślną realizacją przedsięwzięć mających na celu poprawę warunków socjalnych i bytowych załóg zakładów pracy i resortu. Nakłady na poprawę stanu bhp wyniosły ponad 1,6 mld zł, a nakłady na inne świadczenia socjalne ponad 1,3 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Koreferaty przedstawili:</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- w imieniu podkomisji do spraw P.K.P. poseł Ludwik Jarosik (PZPR);</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- w imieniu podkomisji do spraw transportu drogowego i lotnictwa - poseł Jan Szymański (PZPR);</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- w imieniu podkomisji do spraw gospodarki drogowej poseł Feliks Bedenak (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Sawicki (PZPR), Witold Lubiński (PZPR), Stanisław Sochan (ZSL), Ludwik, Jarosik (PZPR), Jerzy Rachowski (SD), Roman Rutkowski (PZPR), Tytus Krawczyc (PZPR), Jan Król (PZPR), Jerzy Muszyński (PZPR), Tadeusz Bochenek (SD), Stanisław Antoszewski (PZPR), Bronisław Owsianik (ZSL), Jan Kędziora (ZSL), Andrzej Szubar (ZSL); dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor departamentu inwestycji w Ministerstwie Komunikacji - Edward Kopciński, wicedyrektor Zjednoczenia PKS - Ryszard Ostrowski, dyrektor Centralnego Zarządu Dróg Publicznych - Czesław Krzywosz, wicedyrektor Centralnego Zarządu Lotnictwa Cywilnego - Czesław Gagaik, dyrektor Centralnego Zarządu Handlowo-Przewozowego - Ryszard Pająk, wiceminister komunikacji - Stanisław Mroczek oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Zarówno w referacie, jak i w dyskusji podkreślano, że w roku ubiegłym osiągnięto duży postęp w usprawnianiu komunikacji.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Wykonanie planu przewozów w 1972 r. przebiegało pomyślnie. Wszystkie podstawowe rodzaje transportu wykonały z nadwyżką plan przewozów. Osiągnięcia te uzyskano w trudnych warunkach. Dynamiczny rozwój gospodarki narodowej stwarzał dodatkowe, ponadplanowe potrzeby przewozowe, a rozwój bazy technicznej transportu i poprawa infrastruktury, mimo intensywnego działania w ostatnich latach, wymaga dłuższego czasu dla uzyskania znaczniejszych efektów.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Toteż w dalszej swojej działalności resort powinien skoncentrować wysiłki na przyśpieszeniu tempa realizacji kompleksowego programu rozwoju transportu.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Dążyć trzeba do zapewnienia terminowości dostaw taboru kolejowego oraz przyśpieszenia rozbudowy zaplecza remontowo-naprawczego; ma to decydujące znaczenie dla poprawy stanu technicznego taboru kolejowego znajdującego się w eksploatacji.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Mimo pewnej poprawy warunków podróżowania, osiągnięcia w tym zakresie nie są jeszcze zadowalające. Konieczne jest poprawa organizacji przewozów pasażerów, zwłaszcza przez PKS.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">W roku ubiegłym - jak wynika z materiałów NIK - nie w pełni wykorzystano tabor samochodowy, niedostateczny był postęp w dokonywaniu przeglądów i remontów bieżących, rozkłady jazdy w komunikacji PKS nie zawsze należycie były dostosowane do potrzeb.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Zbyt wolny był jeszcze postęp w podnoszeniu poziomu usług spedycyjno-transportowych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Pomyślnie realizowano zadania w 1972 r. w zakresie przewozów pasażerów transportem lotniczym. Plan przewozów na liniach międzynarodowych przekroczono o 12,1 proc. Konieczna jest szybsza rozbudowa lotnisk oraz usprawnienie obsługi pasażerów PLL „Lot”.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Plan modernizacji i kapitalnych remontów dróg został w pełni zrealizowany w roku ubiegłym. Nie w pełni jednak wykorzystano nakłady finansowe na utrzymanie dróg.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">W dyskusji wskazywano na nie zawsze należyte przygotowanie inwestycji drogowych, na pilną potrzebę przyśpieszenia przebudowy wielu ciągów komunikacyjnych, w związku z dynamicznym rozwojem motoryzacji, jak lepszego oznakowania dróg.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Wiele miejsca w dyskusji poświecono sprawom socjalno-bytowym załóg zatrudnionych w różnych rodzajach transportu. Mimo niewątpliwego postępu w tym zakresie, przyśpieszać należy działania na rzecz dalszych osiągnięć w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Przewodniczący Komisji poseł Eugeniusz Grochal (PZPR) podkreślił, że w roku 1972 resort komunikacji wykonał pomyślnie planowane zadanie.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Uwagi i wnioski zgłoszona zarówno przez referentów, jak i w dyskusji winny być wnikliwie rozpatrzone przez resort i przyczynić się do usprawnienia dalszej działalności.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1972 r. wraz z uwagami Najwyższej Izby Kontroli w części dotyczącej resortu komunikacji. Uwagi i wnioski zgłoszone w toku dyskusji postanowiono przekazać do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w roku 1972 wraz z uwagami Najwyższej Izby Kontroli w części dotyczącej Ministerstwa Łączności.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Informację na temat realizacji zadań w 1972 r. przedstawił minister łączności Edward Kowalczyk.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Podstawowe zadania planu roku ubiegłego zostały przez resort zrealizowane pomyślnie. Poważnie wzrosły usługi telekomunikacyjne, mniejszą dynamiką charakteryzował się wzrost usług pocztowych. Zrealizowany został plan inwestycyjny; niektóre obiekty przekazane były jednak do użytku z pewnym opóźnieniem.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">W roku ubiegłym odnotowano postęp w rozwoju sieci placówek pocztowych, wzrost liczby okienek, zwiększenie stopnia automatyzacji połączeń telefonicznych. Poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo „Poczta Polska, Telegraf i Telefon” - mimo pewnej poprawy - oceniany jest jako niewystarczający. Osiągnięcie wydatniejszego postępu uwarunkowane jest instalowaniem większej ilości urządzeń automatycznych.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">W roku ubiegłym realizowano długofalowy program rekonstrukcji poczty; działalność tę kontynuowano w bieżącym roku.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw łączności przedstawił poseł Jerzy Rachowski (SD). W dyskusji udział wzięli posłowie: Jerzy Muszyński (PZPR), Stanisław Sochan (ZSL), Tadeusz Bochenek (PZPR), Zdzisław Solach (ZSL), Roman Rutkowski (PZPR) i Stanisław Szczepanik (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: minister łączności Edward Kowalczyk i dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">W dyskusji, podkreślano, że zadania resortu łączności w roku ubiegłym zrealizowane zostały pomyślnie. Mimo to dysproporcje pomiędzy wzrostem możliwości świadczenia usług telekomunikacyjnych i pocztowych, a zapotrzebowaniem na te usługi jest nadal znaczne.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Podkreślano konsekwentną działalność resortu w zakresie realizacji planu postępu technicznego i modernizacji placówek pocztowych i telekomunikacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Widoczny jest również postęp w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników. Resort włączył się aktywnie w proces opracowywania i dostosowywanie programów nauczania dla specjalistycznych studiów na wyższych uczelniach.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Niezbędne jest przyśpieszenie modernizacji placówek pocztowych, zwłaszcza w małych miasteczkach i na wsi. Szybciej należy realizować program podłączeń telefonicznych, mimo wzrostu ilości podłączeń w roku ubiegłym - ilość oczekujących na telefony zwiększyła się. Warunkiem szybszego postępu w tej dziedzinie jest przyśpieszenie rozwoju przemysłu teleelektronicznego.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">Wiele miejsca w dyskusji poświęcono zapewnieniu dalszej poprawy warunków bhp i socjalno-bytowych pracowników łączności.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Przewodniczący tej części obrad poseł Andrzej Szubar (ZSL) stwierdził m.in., że kontynuować trzeba przedsięwzięcia resortu łączności w dziedzinie dalszego podnoszenia poziomu usług pocztowych i telekomunikacyjnych. Szybciej wdrażać plan postępu technicznego, podnosić kwalifikacje zatrudnionych pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1972 r. przez resort łączności. Uwagi i wnioski zgłoszone w toku dyskusji postanowiono przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>