text_structure.xml 8.45 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Jak podawaliśmy w biuletynie Nr 70/Ⅵ kad. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca w dniu 21 czerwca 1972 r. pod kolejnym przewodnictwem posłów: Mariana Gotowca (PZPR) i Jerzego Majewskiego (PZPR) uchwaliła dezyderaty wynikające z przebiegu obrad nad projektem planu 5-letniego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W uchwalonych dezyderatach Komisja postuluje:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- stworzenie systemu organizacyjnego i ekonomicznego oraz podjęcie stosownych przedsięwzięć technicznych, zapewniających wydatne skracanie cykli inwestycyjnych i okresu dochodzenia do projektowanych mocy produkcyjnych nowobudowanych zakładów oraz urządzeń energetycznych i cieplnych. W tym celu należy m.in. zweryfikować obowiązujące normatywne cykle inwestycyjne w kierunku ich skrócenia. W trakcie realizacji planu jednostki wykonawstwa powinny położyć większy nacisk na wykorzystanie wszystkich istniejących w budownictwie rezerw zarówno w sferze organizacyjnej jak i produkcyjnej procesu inwestycyjnego;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- doskonalenie organizacji procesu inwestycyjnego:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">a) w budownictwie przemysłowym - przez rozszerzenie instytucji generalnego realizatora inwestycji, obejmującego realizację procesu inwestycyjnego, od momentu zatwierdzenia założeń techniczno-ekonomicznych do oddania inwestycji do użytku,</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">b) w budownictwie ogólnym - przez wprowadzenie w odniesieniu do poszczególnych osiedli mieszkaniowych zasady jednego inwestora i jednego generalnego wykonawcy.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Konieczne jest także zwiększenie uprawnień dyrektorów biur projektów oraz odpowiedzialności biur ze właściwe opracowanie dokumentacji. Ponadto usprawnienia wymaga system dostaw maszyn i urządzeń dla budowanych zakładów przez wprowadzenie na dużych budowach generalnych dostawców maszyn i urządzeń. W przypadku dostaw maszyn z importu od większej liczby wytwórców, jednemu z wytwórców należy powierzyć rolę generalnego kompletatora.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W celu stworzenia korzystnych warunków dla realizacji inwestycji budowlanych należy zapewnić dostawy materiałów budowlanych produkowanych przez zakłady podległe resortowi budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych oraz innym resortom w odpowiedniej ilości oraz o właściwej jakości i nowoczesności - zgodnie z przyjętym planem. Ewentualne niedobory materiałów i urządzeń dla budownictwa, produkowanych przez zakłady podległe innym resortom, powinny być pokrywane w drodze importu obciążającego producenta lub gestora organizującego produkcję krajową.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Należy także zabezpieczyć niezbędne zaopatrzenie w materiały oraz maszyny i urządzenia w związku z potrzebami wynikającymi ze skracania cykli inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Należy również zapewnić pełne zaopatrzenie rynku w materiały budowlane w ilościach ustalonych w planie. Resort budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych powinien zapewnić w szczególności dostawy materiałów pokrywowych niepalnych, niezbędnych dla pełnej realizacji programu wymiany pokryć dachowych na wsi z łatwopalnych na niepalne. Prezydia rad narodowych powinny zsynchronizować zaopatrzenie w niepalne materiały pokrywcze z rozdziałem środków finansowych oraz usprawnić i wzmocnić działalność koordynacyjną w realizacji całokształtu zadań związanych z wymianą łatwopalnych pokryć dachowych - stosownie do uchwały nr 10 Rady Ministrów z dnia 9 stycznia 1969 r. w sprawie organizacji i poprawy warunków rozwoju budownictwa indywidualnego na wsi.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Realizacji zadań w bieżącym 5-leciu powinna towarzyszyć poprawa jakości mieszkań i zespołów mieszkaniowych, zwiększenie powierzchni mieszkań, poprawa układów funkcjonalnych, poprawa jakości materiałów oraz podniesienie poziomu robót budowlano-montażowych. Konieczne jest także przestrzeganie zasady kompleksowości w realizacji osiedli oraz zlikwidowanie zaległości W robotach elewacyjnych a także usunięcia wad powodujących przeciekanie i przemarzanie budynków mieszkalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Obok pełnego wykonania planu budownictwa mieszkaniowego i uzyskania ewentualnych nadwyżek, te zagadnienia powinny się znaleźć w centrum uwagi zainteresowanych resortów, Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego, rad narodowych oraz wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie mieszkaniowym.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Szczególnej uwagi wymaga sprawa stworzenie warunków dla dalszego rozwoju indywidualnego budownictwa mieszkaniowego, które w szczególności w małych miastach stanowi podstawową formę zaspokajania potrzeb mieszkaniowych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Na tym tle rozważenia wymaga problem bardziej elastycznego ustalania w planach rocznych wysokości kredytu bankowego w dostosowaniu do występującego zapotrzebowania i możliwości w zakresie zaopatrzenia materiałowego.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Bardzo istotnym zadaniem jest przygotowanie w bieżącym 5-leciu odpowiednich warunków do znacznie szybszego wzrostu rozmiarów budownictwa mieszkaniowego po roku 1975. W związku z tym bezpośrednio po akceptacji długofalowego programu budownictwa mieszkaniowego należy uruchomić prace zmierzające do wielostronnego przygotowania realizacji budownictwa mieszkaniowego w okresie perspektywicznym.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Konieczne jest zabezpieczenie nakładów na konserwacje i remonty bieżące substancji mieszkaniowej - zgodnie z potrzebami - z możliwością zwiększenia swobody dysponowania przez władze lokalne środkami przeznaczonymi na utrzymanie techniczne budynków i przesuwanie tych środków w miarę potrzeby z remontów kapitalnych na bieżące i odwrotnie.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Prawidłowe skoordynowanie rozwoju urządzeń komunalnych z budownictwem mieszkaniowym w decydującej mierze zależy od prezydiów rad narodowych. Wydaje się konieczne aby resort gospodarki terenowej i ochrony środowiska wspólnie z prezydiami rad narodowych w toku realizacji planu 5-letniego prowadził stałą konfrontację programów budownictwa mieszkaniowego oraz inwestycji komunalnych dla maksymalnego ich wzajemnego skoordynowania.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Komisja zwraca uwagę na konieczność intensywnej rozbudowy potencjału specjalistycznego wykonawstwa inwestycyjnego zarówno w resorcie budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych, jak i gospodarki terenowej i ochrony środowiska. Komisja Planowania przy Redzie Ministrów oraz właściwe resorty powinny stworzyć warunki umożliwiające poprawę wyposażenia w maszyny budowlane i środki transportowe przedsiębiorstw resortowych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Nakłady na budownictwo mieszkaniowe w bieżącym planie pięcioletnim koncentrują się w znaczniejszym stopniu w tych województwach, w których będą występować zwiększone potrzeby zabezpieczenia mieszkań dla załóg budowlanych i rozbudowywanych zakładów przemysłowych oraz intensyfikujących produkcję w wyniku zwiększenia zmianowości. W rezultacie tego wzrostu nakładów na budownictwo mieszkaniową w innych województwach jest odpowiednio niższy.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Uznając za słuszną przyjętą zasadę większej koncentracji nakładów w określonych rejonach kraju, Komisja uważa za celowe, aby w przypadku powstania możliwości przyznania dodatkowych środków na ten cel zostały one skierowane na potrzeby tych województw, w których projektowany w 5-latce wzrost zadań budownictwa mieszkaniowego lub poziom nakładów odbiega najbardziej w dół od przeciętnego wskaźnika dla całego kraju (np. woj. krakowskie, m. Kraków, woj. wrocławskie, m. Wrocław).</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>