text_structure.xml 24.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">Dnia 2 grudnia 1981 r. Komisja Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, obradująca pod przewodnictwem posła Mieczysława Róg-Świostka (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełWitoldZakrzewski">- kierunki zmian w przepisach dotyczących władania ziemią przez rolników indywidualnych;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełWitoldZakrzewski">- projekt ustawy o szkolnictwie wyższym.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełWitoldZakrzewski">W posiedzeniu udział wzięli: zastępca przewodniczącego Komisji Planowania Eugeniusz Gorzelak, przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości z wiceministrem Zdzisławem Jędrzejczakiem, Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z wiceministrem Zdzisławem Grochowskim oraz NIK.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełWitoldZakrzewski">Informację przedstawił wiceminister sprawiedliwości Zdzisław Jędrzejczak: Projekty aktów prawnych, przygotowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości w wykonaniu uchwały rządu z 20.II.br. obejmują szeroki zakres zagadnień rolnictwa indywidualnego. Ich głównym celem jest realizacja polityki rolnej naszego państwa, postulatów dotyczących prawnej ochrony gospodarstw indywidualnych oraz wzmocnienie gwarancji nienaruszalności tej formy własności, przy uznaniu rolnictwa indywidualnego za trwały element naszej gospodarki. Inicjatywy tych prac legislacyjnych ściśle łączy się z wytycznymi Biura Politycznego KC PZPR i prezydium NK ZSL oraz porozumieniami zawartymi w Rzeszowie i Ustrzykach. Dotychczasowe unormowania prawne, generalnie trafne, przez nadmierny rygoryzm i zbytnią sztywność rozwiązań nie zawsze sprzyjały należycie realizacji wskazanych celów.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełWitoldZakrzewski">W dążeniu do zapewnienie indywidualnym gospodarstwom rolnym możliwie najkorzystniejszych warunków rozwoju oraz stałego podnoszenia ich zdolności produkcyjnej, czego wymaga żywotny interes całego narodu - projekt ustawy zmieniającej kodeks cywilny dąży do umocnienia ogólnej ochrony, jaką państwo zapewnią gospodarstwom indywidualnym. Główne założenie zmian wyraża nowa treść art. 131 kc, w myśl którego „przy tłumaczeniu i stosowaniu niniejszego kodeksu należy mieć na względzie, że PRL poręcza całkowitą ochronę indywidualnych gospodarstw rolnych, stanowiących trwały element społeczno-gospodarczego ustroju PRL”.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PosełWitoldZakrzewski">Projekt ustawy o zmianie kodeksu utrzymuje zasadę, że obrót nieruchomościami rolnymi nie może odbywać się w sposób żywiołowy. Muszą istnieć pewne ograniczenia, choć tylko w zakresie społecznie i gospodarczo niezbędnym. W przeciwnym razie ograniczenia te prowadziłyby do szkodliwego zjawiska nieformalnego obrotu nieruchomościami. Kierując się tymi zasadami projekt nie odstępuje od wymogów posiadania przez nabywcę nieruchomości rolnej kwalifikacji, rozszerza jednak ich zakres, umożliwiając nabycie nieruchomości rolnej nie tylko przez osoby mające wykształcenie rolnicze, lecz także przez tych, którzy faktycznie wykonują zawód rolnika. Umożliwi to wszystkim rolnikom nabywanie nieruchomości w sposób prawem przewidziany i wpłynie korzystnie na właściwe kształtowanie struktury gospodarstw rolnych. Równocześnie dotychczasowe ograniczenia podziału gospodarstw sformułowano w oparciu o kryterium obszarowe (8 ha) zastąpione byłoby kryterium towarowości gospodarstwa rolnego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PosełWitoldZakrzewski">Istotne zmiany w kodeksie cywilnym dotyczą tzw. maksymalnych norm obszarowych, których wielkość projekt określa zgodnie z normami dekretu o reformie rolnej. W ten sposób normy 15 i 20 ha zastąpione były przez normy 50 i 100 ha. Współczesny rozwój rolnictwa wymaga tworzenia gospodarstw o wysokiej skali produkcji, dla których obszar 15–20 ha nie jest wystarczający, zwłaszcza przy uwzględnieniu procesu specjalizacji i mechanizacji. Zniesienie tych norm winno przyczynić się do powstawania gospodarstw silnych ekonomicznie i wysoce produktywnych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PosełWitoldZakrzewski">Należy przy tym podkreślić, że warunki wymagany dla nabycia własności nieruchomości rolnej, dopuszczalności podziału oraz maksymalny obszar gospodarstwa projekt określa jednolicie tak dla potrzeb obrotu, jak i innych sposobów nabywania własności. Dotychczasowa niejednolitość w tym zakresie nie miała uzasadnienia merytorycznego i nastręczała komplikacje w praktyce. Dotyczyło to szczególnie postępowania o zniesienie współwłasności. Projekt zmian namierza do umożliwienia przyznawania nieruchomości rolnej każdemu współwłaścicielowi, który odpowiada warunkom ogólnie wymaganym dla nabycia własności takiej nieruchomości, a nie - jak dotychczas - tylko współwłaścicielowi pracującemu nieprzerwanie od roku w tym gospodarstwie. Wymóg ten jest nieuzasadniony w sytuacji, gdy brak na wsi ludzi do pracy. Należy jednocześnie zaznaczyć, że jeśli nie jest możliwy podział nieruchomości na tyle części, ilu jest współwłaścicieli uprawnionych do jej otrzymania - projekt chroni współwłaściciela-rolnika stale pracującego na wspólnej nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PosełWitoldZakrzewski">Ponadto projekt znosi dotychczasowe uprawnienia organu państwowego do żądania zniesienia współwłasności i prawo pierwokupu przysługujące państwu w razie uniesienia współwłasności w drodze sprzedaży z licytacji. Przepisy te z jednej strony - nie odgrywały w praktyce istotniejszego znaczenia, z drugiej zaś - nie zyskiwały aprobaty rolników.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PosełWitoldZakrzewski">Ważne zmiany w kodeksie cywilnym dotyczyć będą dziedziczenia gospodarstw rolnych. Projekt przewiduje, że spadkobiercą może być każdy, kto spełnia określone przepisami ogólnymi warunki do dziedziczenia, jeżeli dodatkowo odpowiada wymaganiom niezbędnym do nabycia nieruchomości rolnej. Projekt rozszerza więc krąg spadkobierców, dopuszczając do dziedziczenia bez żadnych ograniczeń spadkobierców posiadających kwalifikacje do prowadzenia gospodarstwa rolnego, którzy według kodeksu byli spadkobiercami tzw. rezerwowymi i mogli dziedziczyć tylko pod pewnymi warunkami. Ponadto projekt rozszerza na dalszych krewnych krąg spadkobierców ustawowych, który dotychczas kończył się - w przypadku gospodarstw wolnych - na wnukach w linii prostej. Zmiana dotyczy też problemu, kto ma dziedziczyć gospodarstwo rolne, gdy nikt ze spadkobierców powołanych do dziedziczenia z mocy ustawy nie odpowiada warunkom przewidzianym do dziedziczenia gospodarstwa rolnego, albo gdy uprawnionym do dziedziczenia są wyłącznie osoby niezdolne do pracy. Projekt przewiduje, że w takim przypadku gospodarstwo rolne dziedziczyć będą na zasadach ogólnych wszyscy spadkobiercy powołani do spadku, a nie jak dotychczas - skarb państwa. Spadkobiercy ci mogą gospodarstwo zbyć lub wydzierżawić, mogą też prowadzić je sami w razie uzyskania kwalifikacji rolniczych. Pewne zmiany w kodeksie cywilnym dotyczą również działu spadku obejmującego gospodarstwo rolne: w przypadkach wyjątkowych, usprawiedliwionych szczególnymi okolicznościami sprawy, będzie możliwe przyznanie gospodarstwa także spadkobiercy niezdolnemu do pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PosełWitoldZakrzewski">W projekcie ustawy o zmianie kodeksu cywilnego zawarte są również unormowania o uchyleniu ustawy z 26.X.1971 r. o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych. Określone w tej ustawie zadania dotyczące uregulowania stanu prawnego gospodarstw rolnych zostały generalnie wykonane. Dotychczas wydano 3,3 mln decyzji i choć jest jeszcze pewna liczba spraw nie załatwionych do końca (zwłaszcza w województwach południowych) niezbędne staje się uchylenie ustawy przy przekazaniu rozpoznawania pozostałych spraw sądom. Chodzi o to, że w coraz większym stopniu przepisy ustawy o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych wykorzystywane są sprzecznie z jej celami, m.in. dla uzyskania działek letniskowych, przy pomocy fałszywych oświadczeń lub nieformalnych dokumentów stwierdzających, że gospodarstwa te były w faktycznym władaniu osób zainteresowanych przed październikiem 1971 r. Postępowanie sądowe stawia większe wymagania w zakresie wykazania i udowodnienia dochodzonych spraw.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PosełWitoldZakrzewski">Przewidywana jest też niewielka zmiana kodeksu postępowania cywilnego, zmierzająca do usunięcia z postępowania egzekucyjnego przepisów stwarzających nierówność w traktowaniu indywidualnej własności ziemi w zestawieniu z własnością społeczną. Dotychczas w razie prowadzenia egzekucji z nieruchomości rolnej państwowym jednostkom organizacyjnym, rolniczym spółdzielniom produkcyjnym oraz kółkom rolniczym przysługiwało prawo przejęcia nieruchomości na własność z pierwszeństwem przed współwłaścicielami nieruchomości, przy czym wymienione jednostki mogły wykonać swe uprawnienia nawet bez potrzeby udziału w licytacji. Stan ten był bardzo krytykowany przez rolników.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PosełWitoldZakrzewski">Czynnikiem wzmacniającym ochronę i gwarancje nienaruszalności indywidualnych gospodarstw rolnych jest projekt prawa o księgach wieczystych i hipotece. Stworzenie przejrzystego i dostosowanego do aktualnych potrzeb systemu norm prawnych w zakresie ksiąg wieczystych umocni poczucie nienaruszalności własności chłopskiej, co korzystnie wpłynie na dokonywanie związanych z gospodarstwami rolnymi inwestycji i tym samym przyczyni się do rozwoju produkcji rolnej.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PosełWitoldZakrzewski">Obok wymienionych projektów ustaw w. przygotowaniu znajdują się:</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PosełWitoldZakrzewski">- projekt rozporządzenia Rady Ministrów, zmieniającego dotychczasowy akt wykonawczy w sprawie przeniesienia własności nieruchomości rolnej, znoszenia współwłasności takich nieruchomości oraz dziedziczenia gospodarstw rolnych - będzie to rezultat zmian w kodeksie cywilnym;</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#PosełWitoldZakrzewski">- projekt rozporządzenia ministra sprawiedliwości, zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wysokości niektórych opłat sądowych i notarialnych oraz warunków zwalniania przez sąd z opłat sądowych właścicieli lub współwłaścicieli gospodarstw rolnych.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#PosełWitoldZakrzewski">Wszystkie projekty przeszły już przez etap uzgodnień międzyresortowych, w tym ze związkami zawodowymi, zostały rozpatrzone przez Radę Legislacyjną oraz przyjęte przez Radę Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#PosełWitoldZakrzewski">W najbliższym czasie można oczekiwać wpłynięcia tych projektów do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#PosełWitoldZakrzewski">Poseł Mieczysław Róg-Świostek (PZPR) zaproponował, by chwilowo ograniczyć się do pytań i uwag generalnych, gdyż prawdopodobnie Komisja będzie musiała poświęcić osobne posiedzenie omówieniu tego bardzo ważnego tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełBożenaMaciejewska">Bardzo przydatna byłaby informacja na piśmie na temat kierunków zmian, które wnosi pakiet ustaw. Ułatwiłoby to posłom prezentowanie tych projektów na spotkaniach z wyborcami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełMieczysławRógŚwiostek">Postaramy się o to.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełLudwikMaźnicki">Czy projektowane zmiany uwzględniają problem gospodarstw przydomowych dla dwuzawodowców? Jest to przecież kategoria społeczna, która szybko nie zniknie. Chodzi o wykorzystanie ziemi w tych gospodarstwach.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełLudwikMaźnicki">Kryterium najbardziej interesujące społeczeństwo - to intensywność gospodarowania, wydajność z hektara. Projekty, jak wynika z informacji, dostrzegają tę sprawę.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełLudwikMaźnicki">Czy racjonalne będzie ustalenie górnej granicy obszaru gospodarstwa rolnego na poziomie 100 ha? Jest bowiem wątpliwe, czy rodzina będzie w stanie dobrze tę ziemię zagospodarować.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełLudwikMaźnicki">Budzą zaniepokojenie działania wymierzone przeciwko sektorowi uspołecznionemu w rolnictwie. Zachodzi potrzeba wyjaśnienia, jakie przewiduje się zmiany w sensie umocnienia tego sektora, odgrywającego bardzo doniosłą rolę w produkcji rolnej, a jednocześnie jak gdyby rolę buforową wobec wachliwości gospodarstw indywidualnych. Tymczasem są głosy domagające się uszczuplenia praw tego sektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełMieczysławRógŚwiostek">Gospodarstwa chłoporobotników są gospodarstwami rolnymi szczególnego rodzaju i powinny być chronione. Mieliśmy praktykę skrajną (w jedną lub w drugą stronę) w stosunku do tych gospodarstw. Były koncepcje, żądające od właścicieli takich gospodarstw, by dokonali samookreślenia. Księgi wieczyste niewątpliwie będą stanowiły dla nich zabezpieczenie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełMieczysławRógŚwiostek">Maksimum obszarowe przejmujemy z dekretu PKWN z 1944 r., to znaczy 50 i 100 ha. Gospodarstwa 100-hektarowe mogą wystąpić w wyjątkowym, unikalnym przypadku. Kryterium obszarowe ma stanowić o zdolności do produkcji towarowej. Mamy duże różnice wielkości gospodarstw na różnych obszarach kraju. Samo kryterium obszarowe nie wystarcza. Ludzie młodzi, zakładając gospodarstwa, nie będą mogli wylegitymować się niezbędnymi warunkami. Z drugiej strony mogą się zdarzać gospodarstwa nawet 1-hektarowe z produkcją towarową, np. warzywniczą. Legitymacją rolnika powinny być dokumenty o wykształceniu plus praktyka. Kto nie jest rolnikiem, nie powinien mieć prawa do ziemi. Trzeba też pamiętać, że będą powroty miast na wieś. Należy sobie tego gorąco życzyć.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełMieczysławRógŚwiostek">Czym jednak będą się legitymowali ci ludzie, jeżeli nie - wykształceniem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełCzesławKwietniewski">Przed przyjazdem na Komisję miałem spotkanie z pracownikami Wojewódzkiego Biura Geodezyjnego w Kielcach, gdzie wysunięto szereg wniosków, w szczególności postulowano uchylenie ustawy o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych z 1971 r. Cieszyć się należy, że jest taki zamiar.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełCzesławKwietniewski">Postulowano też, żeby z urzędu zakładać księgi wieczyste dla gospodarstw indywidualnych. Inny wniosek dotyczył potrzeby uwłaszczania rolniczych spółdzielni produkcyjnych w stosunku do gruntów z Państwowego Funduszu Ziemi. Chodzi o to, żeby spółdzielcy mogli gospodarować na tych ziemiach jako własnych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełCzesławKwietniewski">Wiceminister sprawiedliwości Zdzisław Jędrzejczak: Kodeks cywilny traktuje każdego właściciela nieruchomości dolnej równorzędnie, niezależnie od tego, czy wykonuje ponadto inny zawód. Jeżeli wykonuje, to korzysta z takich samych uprawnień, co i ten, który wykonuje tylko zawód rolniczy.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełCzesławKwietniewski">W konkretnych rozstrzygnięciach administracyjnych brane są pod uwagę elementy najbardziej efektywnego wykonywania zawodu rolnika - chodzi o to, jakie kto daje gwarancje.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PosełCzesławKwietniewski">Ustalenie górnej granicy obszaru na 100 ha dotyczy tylko ziem zachodnich i stanowi przejęcie zasady z dekretu o reformie rolnej. Gospodarstwo takie może powstać tylko w wyjątkowej sytuacji. Najważniejszy problem to zniesienie granic 15 i 20 ha po to, żeby mogły powstawać gospodarstwa większe, 30–40-hektarowe. Taka była koncepcja. Jest to oczywiście dyskusyjne.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PosełCzesławKwietniewski">Normy kodeksu cywilnego dają pełną gwarancję dla własności uspołecznionej. Nie zachodzi konieczność wzmacniania tych gwarancji, zresztą brak jest takich postulatów. Natomiast rolnicy indywidualni wysuwają postulaty dotyczące ochrony ich własności. Dotychczasowe unormowanie gwarancji własności uspołecznionej jest wystarczające.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PosełCzesławKwietniewski">Jeżeli chodzi o towarowość gospodarstwa, to organ administracyjny będzie rozstrzygał po sprawdzeniu czy istnieją warunki do stworzenia takiego gospodarstwa.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PosełCzesławKwietniewski">Sprawa zakładania ksiąg wieczystych z urzędu: w naszym systemie prawnym księgi wieczyste nie są powszechne, obligatoryjne. Nie przewidujemy na razie takich unormowań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMichałMarkowicz">Poseł Ł. Maźnicki, który poruszył kwestię wzmocnienia własności uspołecznionej miał na myśli napięcia dotyczące użytków z PFZ przejętych z gospodarstw indywidualnych. Do tej sprawy należy się ustosunkować. W moich stronach, w sąsiedniej miejscowości rolnicy chcą siłą odebrać grunty przekazane decyzją naczelnika gminy. Naczelnik wydał decyzję o zwrocie tych ziem, gdyż nie były prawidłowo użytkowane. Nie zgadzają się z tym spółdzielcy, bronią swych praw i zaskarżyli decyzję naczelnika (zatwierdzoną przez wojewodę) do Sądu Administracyjnego. Spółdzielcy zaorali sporne ziemie w jedną stronę, rolnicy indywidualni - w drugą.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełMichałMarkowicz">Konflikty własnościowe sprowadzają się do żądania konstytucyjnego i jednoznacznego określenia gwarancji. Nie są to sprawy do załatwienia z dnia na dzień. Dokonywana obecnie nowelizacja aktów prawnych nie wpłynie zasadniczo na sytuację. Dokonujemy zmian szybkich, a zasadnicze uregulowanie odkładamy: czy to wystarczy? Trzeba te sprawy określić jednoznacznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMieczysławRógŚwiostek">Być może, stanie również przed nami konieczność dokonania w Konstytucji odpowiedniego zapisu o gospodarstwach indywidualnych, jako trwałym sektorze gospodarki rolnej. Będzie to więc problem ustrojowy, wiążący się z klasową treścią indywidualnych gospodarstw rolnych, działających w warunkach ustroju socjalistycznego. Jest to także problem teoretyczny. Gospodarstwo indywidualne nie jest już przecież tym, czym było w Polsce kapitalistycznej - jest silnie powiązane ekonomicznie z całym układem socjalistycznym, czyli nabiera cech socjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełMieczysławRógŚwiostek">Gdy akty prawne będą gotowe, będziemy musieli poświęcić tym sprawom specjalne posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełMieczysławRógŚwiostek">W kolejnym punkcie porządku dziennego rozpatrzono sprawę opinii Komisji o projekcie ustawy o szkolnictwie wyższym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełStefanPoznański">18 listopada br. wpłynął do Sejmu projekt ustawy o szkolnictwie wyższym - w wersji z 11 czerwca opracowanej przez komisję kodyfikacyjną - z dołączonymi uwagami rządu. Powołana została 20-osobowa podkomisja z udziałem przedstawicieli naszej Komisji. Dotychczas wpłynęło już ponad 100 wniosków, poprawek i propozycji od organizacji młodzieżowych, społecznych, politycznych, ministerstw, poszczególnych uczelni, konferencji rektorów. Niektóre wnioski wzajemnie się wykluczają. Podkomisja podzieliła się na cztery zespoły, które pracować będą do 7 bm. Sam jestem w zespole „Studia i studenci”. Na następne posiedzenie zaprosi się oczywiście również gości, których zresztą na pierwszym posiedzeniu było więcej niż członków Komisji, a w tej liczbie przedstawicieli konferencji rektorów z prof. Radomską z SGGW-AR.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełStefanPoznański">Minister nauki i szkolnictwa wyższego zgłosił szereg uwag, których nie przyjęto i zażądano, by sformułował je na piśmie, co też uczynił.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełStefanPoznański">Główne uwagi pod adresem projektu ustawy, obejmującego 82 strony maszynopisu, to jego zbytnia szczegółowość. Niektóre szczegółowe sformułowania chcemy wyprowadzić z projektu ustawy, licząc na to, że uczelnie umieszczą je w projektach statutów. Projekt w największym stopniu odzwierciedla potrzeby uniwersytetów, bo przy jego opracowywaniu pracowali przede wszystkim przedstawiciele uniwersytetów (prof. Resich): był także projekt Uniwersytetu Jagiellońskiego. Projekt mniej zadowalał uczelnie techniczne i rolnicze, jeszcze mniej - ekonomiczne; nie uwzględnia też należycie specyfiki szkół artystycznych. Chciano zrobić ustawę uniwersalną, a to się nie da. Nasza Komisja powinna wyłonić zespół, który przejrzy zapisy dotyczące uczelni rolniczych przed kolejnym posiedzeniem w sprawie projektu ustawy. Ze spraw szczegółowych: musi być zapis o tym, że rolnicze zakłady doświadczalne są integralną częścią uczelni rolniczych (zakłady te już nie chcą słuchać uczelni).</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełStefanPoznański">Konieczne jest sprecyzowanie kompetencji ministra i Rady Głównej. Według projektu Rada ma nadzorować ministra i senaty. Czy nie dajemy jej zbyt dużej władzy? Powstaje w ogóle wątpliwość, czy minister w takim układzie jest potrzebny. Będzie „chłopcem do bicia”: ma bowiem koordynować i finansować, ale nie wiadomo z jakich źródeł. Ministerstwo Finansów zaproponowało poprawki idące w kierunku zapewnienia ministrowi nauki gestii.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PosełStefanPoznański">Projekt nie dotyczy szkół podległych Ministerstwu Spraw Wewnętrznych. Nie są nim objęte uczelnie wojskowe. Są natomiast uwzględnione wyższe szkoły teologiczne, w związku z czym Episkopat zgłosił do projektu poprawkę zapewniającą mu możliwość wypowiadania się w zakresie szkół teologicznych.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PosełStefanPoznański">Komisja powołała zespół do opracowania uwag w sprawie uczelni rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PosełStefanPoznański">Poseł Stefan Poznański (PZPR) poinformował następnie o swym udziale w pracy podkomisji do spraw nadzoru nad realizacją porozumień rzeszowskich, ustrzyckich i innych. Odbyło się kilka posiedzeń podkomisji. W każdym posiedzeniu brał udział wiceminister Kacała. Podkomisja zwróciła m.in. uwagę, że o ile Ministerstwo Rolnictwa realizuje wszystko co może, to inne resorty nic właściwie nie zrobiły i w rezultacie wciąż nie ma zwiększonej ilości środków produkcji dla rolnictwa. Podkomisja przedstawi szczegółową ocenę tych spraw.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PosełStefanPoznański">Wyłoniła się też sprawa zagospodarowania Bieszczad, gdzie użytki rolne zarastają krzakami. Zespół poselski dokona wizji lokalnej.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PosełStefanPoznański">Również zespół poselski zbada w Bochni zasadność skargi tamtejszego zakładu na utrudnienia w produkcji chłodziarek do mleka.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#PosełStefanPoznański">Komisja uchwaliła opinię skierowaną do wiceprezesa Rady Ministrów Romaną Malinowskiego w sprawie aktywizacji skupu żywca.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#PosełStefanPoznański">Dnia 2 grudnia 1981 r. odbyło się też wspólne posiedzenie Komisji Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, na którym uchwalono opinię w sprawie budownictwa na wsi. Problem ten był rozpatrywany przez obie Komisje 4 listopada br. Komisje bardzo krytycznie oceniły wówczas program tego budownictwa przedstawiony przez Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Uchwalona opinia skierowana została do Prezesa Rady Ministrów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>