text_structure.xml
15.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 6 listopada 1974 Komisje: Prac Ustawodawczych oraz Pracy i Spraw Socjalnych rozpatrzyły rządowe projekty ustaw:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— o zmianie ustawy o spółdzielniach i ich związkach.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Obradom przewodniczyli posłowie: Jerzy Bajgla (PZPR) i Maria Gajecka (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Komisji Drobnej Wytwórczości, Spółdzielczości Pracy i Rzemiosła;</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele: Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z ministrem Tadeuszem Rudolfem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski;</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele: Centralnej Rady Związków Zawodowych, Naczelnej Rady Spółdzielczej i Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Uzasadnienie projektów ustaw przedstawił minister pracy, płac i spraw socjalnych — Tadeusz Rudolf (tekst podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">W dyskusji udział wzięli posłowie: Zuzanna Połaska (PZPR), Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD), Ignacy Dziadek (PZPR), Zdzisław Nowak (PZPR), Marian Matera (PZPR), Alfred Przydatek (bezp.), Franciszek Krengelewski (SD), Anna Wojtczak (PZPR), Józef Wojtala (SD — przedst. Komisji Drobnej Wytwórczości, Spółdzielczości Pracy i Rzemiosła), Zofia Ładyńska (PZPR), Maria Gajecka (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych — Henryk Białczyński, minister pracy, płac i spraw socjalnych — Tadeusz Rudolf, przedstawiciel Naczelnej Rady Spółdzielczej, wiceprezes CZSP — Włodzimierz Smoleński, przedstawiciel CZSP — Antoni Mitraszewski, przedstawiciel CRZZ — Albin Mirończuk i dyrektor Biura Prawnego Kancelarii Sejmu — Remigiusz Orzechowski.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W dyskusji nad projektem ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, posłowie, dając wyraz aprobacie dla jego założeń, podkreślali, że realizacja przepisów tej ustawy stanowić będzie dalszy krok na drodze wcielania w życie uchwały VI Zjazdu Partii. Przedłożenie Sejmowi jej projektu jest wyrazem troski o polepszenie warunków socjalnych, o dobro rodziny. Ustawa ta ostatecznie zlikwiduje pozostałe jeszcze dotąd różnice uprawnień pracowników fizycznych i umysłowych, W toku szczegółowego rozpatrywania przepisów projektu, zaproponowano wniesienie szeregu poprawek uściślających i redakcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Komisje przyjęły projekt ustawy z poprawkami i powołały na jego sprawozdawcę posła Zenobie Gregorczyk (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Z pełnym poparciem posłów spotkał się również projekt ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach i ich związkach, który dostosowuje jej przepisy do postanowień Kodeksu pracy.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Komisje przyjęły projekt ustawy z poprawkami redakcyjnymi i powołały na jej sprawozdawcę posła (SD).</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">RZĄDOWE PROJEKTY USTAW:</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">— O ŚWIADCZENIACH PIENIĘŻNYCH Z UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO W RAZIE CHOROBY I MACIERZYŃSTWA.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">— O ZMIANIE USTAWY O SPÓŁDZIELNIACH I ICH ZWIĄZKACH.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Uzasadnienie projektów ustaw przedstawione przez ministra pracy, płac i spraw socjalnych — Tadeusza Rudolfa — na posiedzeniu Komisji: Pracy i Spraw Socjalnych oraz Prac Ustawodawczych w dniu 6 grudnia 1974 r.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Projekt ustawy o świadczeniach, pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa jest kolejnym ważnym ogniwem w łańcuchu decyzji socjalnych, świadczącym o konsekwentnej realizacji polityki społecznej wytyczonej przez I Zjazd PZPR. Wiąże się on również ściśle z kodeksem pracy, gdyż wprowadza pełne zrównanie uprawnień pracowników fizycznych i umysłowych również w zakresie świadczeń chorobowych, macierzyńskich i opiekuńczych z ubezpieczenia społecznego.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Projektowane ustawa stanowi generalne uporządkowanie stanu prawnego w zakreśla świadczeń chorobowych, macierzyńskich i opiekuńczych; uchyli on i w całości 4 ustawy i 1 dekret, nowelizuje i porządkuje dwie dalsze ustawy. Utracą też moc wszystkie akty prawne wydane w wykonaniu tych ustaw bądź dotyczące problematyki normowanej ustawy a nieaktualne staną się też liczne wyjaśnienia, wytyczne i okólniki ZUS, interpretujące uchylane przepisy.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Ustawa doprowadzi m.in. — co należy szczególnie podkreślić do zniknięcia ostatniego reliktu ustawodawstwa przedwojennego w dziedzinie ubezpieczeń pracowniczych — ustawy z 1933 o ubezpieczeniu społecznym. Normowała ona kiedyś całokształt problematyki świadczeń i finansowania ubezpieczenia społecznego. W wyniku jednak licznych kolejnych zmian, zawężał się jej zakres przedmiotowy; obecnie stenowi ona podstawę normatywną jedynie dla świadczeń chorobowych i macierzyńskich, świadczeń leczniczych i zasad ich finansowania. Projektowana ustawa przejmie podstawową z tych dziedzin — dziedzinę świadczeń, pieniężnych w razie choroby i macierzyństwa. Świadczenia lecznicze unormuje odrębna ustawa, której projekt jest przygotowywany przez ministra zdrowia i opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Znaczenie projektowanej ustawy polega głównie na tym, że stwarza ona w pełni powszechny, obejmujący wszystkich pracowników, system świadczeń na wypadek choroby i macierzyństwa, będzie obejmował zarówno robotników, jak i pracowników umysłowych, którzy zgodnie z Kodeksem pracy otrzymywać będą zasiłki chorobowe, a nie jak obecnie wynagrodzenie. Spod zasięgu jej działania nie będą także wyłączeni pracownicy korzystający z tzw. pragmatyk służbowych. wprawdzie zrównanie wysokości świadczeń w okresie choroby i macierzyństwa pracowników umysłowych i fizycznych, poprzez wprowadzenie 100-procentowego zasiłku chorobowego i macierzyńskiego nastąpiło już w połowie bieżącego roku, jednak dopiero rozpatrywany projekt ustawy da temu pełny wyraz prawny.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Projektowana ustawa jest wreszcie pierwszym aktem na drodze do kodyfikacji ubezpieczeń społecznych, pierwszym poważnym działem przyszłego kodeksu ubezpieczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">Pierwsza grupa świadczeń, stanowiących zabezpieczenie materialne pracownika w okresie jego choroby, obejmuje: zasiłek chorobowy, rentę chorobową oraz zasiłek wyrównawczy.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">Zasiłek chorobowy w wysokości 100 proc. pełnego wynagrodzenia — przysługiwać będzie — jak dotychczas — przez okres 26 tygodni (39 tygodni przy gruźlicy) z możliwością przedłużenia go o dalsze 13 tygodni, jeśli stan zdrowia chorego rokuje wyzdrowienie, świadczeniem tym objęci są wszyscy pracownicy bez względu na charakter pracy i zajmowane stanowisko. Nowością jest rezygnacja z tzw. okresu wyczekiwania tj. zapewnienie prawa do zasiłku bez względu na to, jak długo pracownik poprzednio pracować oraz przyznanie prawa do zasiłku również byłym pracownikom, jeżeli niezdolność do pracy powstała w ciągu miesiąca od ustania stosunku pracy.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Renta chorobowa jest świadczeniem zupełnie nowym. Celem jej jest zabezpieczenie środków [nieczytelne].</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">... pracownikom, którzy wyczerpali, już okres zasiłkowy i nie są jeszcze zdolni go pracy i - w świetle oceny lekarzy - odzyskają w kilka miesięcy sprawność do pracy. Rentę te w wysokości 65 proc. zarobku pobierać będzie można przez okres do 12 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Zasiłek wyrównawczy przysługuje obecnie jako wyrównanie zarobków pracowników, którzy ze względu na nosicielstwo choroby zakaźnej muszą być przesunięci do innej, lżejszej pracy. Projekt proponuje rozszerzenie zakresu osób uprawnionych do tego zasiłku i przyznawanie go również tym pracownikom, którzy ze względu na zmniejszoną sprawność do pracy poddani zostali rehabilitacji zawodowej i którzy w związku z tym osiągają niższe zarobki. Zasiłek ten wypłacany przez okres do 24 miesięcy, pozwoli utrzymać zarobki pracowników na dotychczasowym poziomie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Na drugą grupę świadczeń przewidzianych ustawą dotyczących macierzyństwa i opieki składają się zasiłek macierzyński, zasiłek porodowy oraz zasiłek opiekuńczy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Zasiłek macierzyński [nieczytelne] dotychczas połogowym, przysługiwać będzie w wysokości 100 proc. wynagrodzenia przez czas urlopu macierzyńskiego. Stanie się on — tak samo jak zasiłek chorobowy — świadczeniem powszechnym. I tu również przewiduje się likwidację okresu wyczekiwania konieczność wykazania się co najmniej 4-miesięcznym okresom zatrudnienia w ciągu ostatniego roku przed porodem. Przysługiwać on będzie również pracownicy przebywającej w chwili urodzenia dziecka na urlopie bezpłatnym dla wychowania dziecka.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Zasiłek porodowy zastąpi obecny zasiłek pokarmowy; będzie od niego wyższy, stanowić bowiem będzie trzykrotną wartość zasiłku rodzinnego - nie mniej jednak niż 500 zł i wypłacany będzie od razu po urodzeniu dziecka.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Zasiłek opiekuńczy wypłacany jest obecnie za czas opieki nad chorym dzieckiem, a w pewnych wypadkach nad dzieckiem zdrowym przez okres do 60 dni w roku. W myśl projektu ustawy ma on być wypłacany wszystkim pracownikom (dotychczas pracownicy umysłowi pobierali wynagrodzenie). Robotnicy uzyskają prawo do płatnego zwolnienia również w razie choroby dorosłego członka rodziny.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Trzeci wreszcie grupa świadczeń związana jest ze śmiercią pracownika bądź członka jego rodziny. Projekt utrzymuje tu dotychczasowe, zasady, przewiduje jednak podwyższenie zasiłku po śmierci pracownika z kwoty stanowiącej równowartość 7-tygodniowego zarobku do 2-miesięcznego, a w razie śmierci członka rodziny pracownika - z 3-tygodniowego do 1-miesięcznego.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Projektowana ustawa przyczyni się do dalszej poprawy sytuacji materialnej pracowników i ich rodzin.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Przy opracowywaniu projektu uwzględnione zostały wnioski i propozycje formułowane także przez Komisję Pracy i Spraw Socjalnych, zwłaszcza w toku dyskusji nad projektem Kodeksu pracy.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Projekt ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach i ich związkach - jest jednym z aktów prawnych zmierzających do ujednolicenia praw i obowiązków obywateli zatrudnionych w uspołecznionych zakładach pracy. Intencją projektu jest dostosowanie przepisów ustawy o spółdzielniach i ich związkach w części dotyczącej spółdzielni pracy, do przepisów Kodeksu pracy, z uwzględnieniem specyfiki uprawnień wynikających z członkostwa spółdzielni.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Projekt utrzymuje dotychczasową podstawową zasadę, że zarówno spółdzielnia pracy, jak i członek tej spółdzielni, mają obowiązek pozostawania ze sobą w stosunku pracy, a wygaśnięcie tego stosunku następuje z ustaniem członkostwa, w konsekwencji, w czasie trwania członkostwa - rozwiązanie, bądź zmiana warunków spółdzielczej umowy o pracę może nastąpić jedynie w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych względami gospodarczymi, organizacyjnymi lub z przyczyn uzasadniających według przepisów Kodeksu pracy rozwiązanie umowy bez winy pracownika. Jako novum projekt przewiduje możność rozwiązania spółdzielczej umowy o pracę w czasie trwania członkostwa, w przypadku nabycia przez członka prawa do emerytury.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Projekt konsekwentnie usadza zasadę kodeksową, że porzucenie pracy powoduje natychmiastowe wygaśnięcie spółdzielcze; umowy o pracę jak również stanowi podstawę do wykluczenia członka ze spółdzielni. Przyczyny uzasadniające według przepisów Kodeksu pracy rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika, stanowią również podstawę do wykluczenia członka ze spółdzielni.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Projekt przenosi z Kodeksu pracy obowiązek współdziałania z organami związków zawodowych przy wypowiadaniu i rozwiązywaniu spółdzielczej umowy o pracę oraz wprowadza obowiązek uzyskiwania opinii organizacji związkowej w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Projekt przewiduje rozpatrywanie sporów o roszczenia ze spółdzielczej umowy o pracę na zasadach unormowanych w Kodeksie pracy przez komisje rozjemcze, powiatowe komisje odwoławcze do spraw pracy oraz sądy pracy i ubezpieczeń społecznych. Zapewnia to szybkie rozstrzygnięcia spraw w dziedzinie stosunków pracy Natomiast sprawy członkostwa projekt pozostawia - jak dotychczas - w kompetencji sądów powszechnych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Projekt honoruje uprawnienia samorządu spółdzielczego, utrzymując w szczególności zasadę, że roszczenia ze stosunku członkostwa mogą być dochodzone po wyczerpaniu postępowania wewnątrzspółdzielczego.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Należy również podkreślić, że w sprawach nie unormowanych przepisami dotyczącymi spółdzielczej umowy o pracę będą miały zastosowanie w odniesieniu do członków spółdzielni pracy wszystkie przepisy prawa pracy, za wyjątkiem przepisów Kodeksu pracy o zawieraniu umów o pracę na okres próbny i okres wstępny. W tym bowiem ostatnim zakresie problem jest unormowany Instytucją okresu kandydackiego</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>