text_structure.xml
25.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Prace komisji sejmowych nad projektami planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1975 oraz ustawy budżetowej na rok 1974 zakończyło posiedzenie Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, które odbyło się w dniu 4 grudnia 1974 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Obradom przewodniczył poseł Alojzy Melich (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przewodniczący komisji sejmowych,</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- wiceprezes Rady Ministrów, Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Mieczysław Jagielski, pierwsi zastępcy przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Tadeusz Pyka, Kazimierz Secomski, minister finansów - Henryk Kisiel oraz wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli - Bolesław Szlązak.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Referat na temat podstawowych proporcji i zadań planu na rok 1975 przedstawił poseł Bolesław Strużek (ZSL): Projekt planu zakłada wyższą stopę wzrostu dochodu narodowego wytworzonego - o 9,8 proc. niż dochodu narodowego do podziału - o 7,5 proc. Analogiczne wskaźniki w roku bieżącym kształtować się będą na poziomie 10,8 proc. i 12,3 proc. Osiągnięcie planowanych na rok przyszły wskaźników wzrostu dochodu narodowego wytworzonego i do podziału przyczyni się do umocnienia równowagi ekonomicznej.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Zakłada się wzrost nakładów inwestycyjnych wolniejszy niż w 1974 r., kiedy to dynamika ich wzrostu była bardzo wysoka. Nakłady te kształtować się będą znacznie wyżej niż przewidziano to w planie 5-letnim. Istotną cechą planu inwestycyjnego będzie koncentracja nakładów na obiektach kontynuowanych. Pozwoli to na przekazanie do użytku inwestycji o wartości kosztorysowej około 300 mld zł, co stanowić będzie około 40 proc. wartości inwestycji oddanych do użytku w latach 1971-1974. Przyniesie to korzystne następstwa w postaci zmniejszenia stanu zamrożenia środków i stworzenia korzystniejszych warunków dla działalności inwestycyjnej w następnym planie 5-letnim.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Podstawowym celem planu pozostaje osiągnięcie dalszej poprawy materialnych, socjalnych i kulturalnych warunków życia społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Kontynuowana rozbudowa i unowocześnianie potencjału produkcyjnego stworzy podstawy dla przyszłego rozwoju kraju.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Zakłada się uzyskanie wydatnej poprawy efektywności gospodarowania głównie poprzez utrwalenie wysokiej dynamiki wzrostu wydajności pracy, obniżkę kosztów produkcji, głównie materiałowych, poprzez lepszą gospodarkę zapasami i lepsze wykorzystanie majątku trwałego, poprzez zwiększoną efektywność obrotów zagranicznych, poprzez racjonalną gospodarkę zasobami przyrody oraz poprzez dalsze doskonalenie systemu zarządzania i planowania.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Celem planowych działań jest umocnienie równowagi ekonomicznej we wszystkich węzłowych dziedzinach gospodarki, zwłaszcza w dziedzinie inwestycji, rynku wewnętrznego i handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Na podkreślenie zasługuje pełne zastosowanie w projekcie planu zasady kompleksowości; odnosi się to zarówno do produkcji przemysłowej, jak i gospodarki żywnościowej, gospodarki wodnej, komunalnej, transportu itp.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Podobnie jak cały plan 5-letni, plan na rok przyszły charakteryzować się ma podporządkowaniem rozwoju gospodarczego potrzebom społecznym. Ścisła współzależność celów gospodarczych i społecznych wpływa na tempo rozwoju gospodarczego, gdyż potęguje takie czynniki, jak wydajność pracy, rozwój inicjatyw produkcyjnych i wdrażanie postępu naukowo-technicznego.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Na zaspokojenie konsumpcyjnych potrzeb społeczeństwa zamierza się przeznaczyć w 1975 r. 65,5 proc. dochodu narodowego do podziału, co zapewni wzrost funduszu konsumpcji o 8,2 proc., a w przeliczeniu na jednego mieszkańca - o 7,1 proc. Spożycie dóbr konsumpcyjnych z dochodów osobistych wzrośnie o 8,5 proc., a spożycie z funduszów społecznych - o 6,4 proc.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Przychody pieniężne ludności wzrastają w dziedzinie wynagrodzeń za prace w gospodarce uspołecznionej o 11 proc., z tytułu skupu produktów rolnych od ludności rolniczej - o 9,3 proc.,~ ~z tytułu świadczeń społecznych - o 19 proc. Przewiduje się, że siła nabywcza ludności wzrośnie o 10 proc., zaś dostawy towarów na rynek o 10,9 proc. Wartość usług odpłatnych dla ludności wzrosnąć ma o prawie 14 proc. W strukturze dostaw rynkowych zwiększa się udział konsumpcyjnych artykułów przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Nakłady inwestycyjne przewidziane na rozwój konsumpcji społecznej tj. na budownictwo mieszkaniowe, gospodarkę komunalną, naukę, oświatę, wychowanie, kulturę i ochronę zdrowia będą wyższe w roku przyszłym o 46 proc. w porównaniu z przyjętymi na ten rok założeniami planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Produkcja przemysłowa wzrosnąć ma o 11,4 proc., w tym dostawy za zaopatrzenie rynku - o 10,5 proc. Szczególnie szybko wzrastać ma produkcja przemysłu elektromaszynowego, chemicznego, drzewno-papierniczego i lekkiego.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Szacuje się, że produkcja rolna wzrośnie o 3,7 proc. Nakłady inwestycyjne na całość gospodarki żywieniowej, czyli na rolnictwo, przemysł przetwórczy, paszowy, maszyn rolniczych oraz nawozów i środków chemicznych dla rolnictwa, jak i na obrót związany z gospodarką żywieniową stanowić będą blisko 20 proc. ogółu nakładów inwestycyjnych w gospodarce narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Do swoistych cech projektu planu na rok 1975 zaliczyć można określenie kierunków jego ewentualnej modyfikacji w zależności od warunków zewnętrznych, tj. od sytuacji ekonomicznej na rynkach światowych, jak również w zależności od sytuacji w rolnictwie, na którą wpłynęły i wpływać mogą nadał niepomyślne warunki atmosferyczne bieżącego roku. Dalsze założone w projekcie planu kierunki modyfikacji to: określenie preferowanych kierunków produkcji dodatkowej oraz ustalenie dopuszczalnej granicy i kierunków przekroczenia zadań w dziedzinie inwestycji.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Podstawowe proporcje planu na 1975 r. uznać należy za prawidłowe, zapewniają one dalszą, najwyższą możliwą do osiągnięcia w naszej aktualnej sytuacji poprawę warunków bytowych społeczeństwa, przy równoczesnym szybkim wzroście i modernizacji potencjału gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Referat nt. przewidywanych w planie na rok 1975 dochodów ludności, równowagi pieniężno-rynkowej oraz zadań handlu zagranicznego przedstawił poseł Zdzisław Balicki (PZPR): Przewiduje się, że globalne przychody pieniężne ludności wzrosną o 91 mld zł, tj. o ponad 10 proc., natomiast ich najważniejszy element - wynagrodzenie za pracę - o około 57 mld zł, tj. o około 11 proc., dzięki czemu przeciętna płaca nominalna netto podniesie się o prawie 8 proc. Będzie to więc nadal silny, chociaż bardziej umiarkowany niż w roku bieżącym wzrost dochodów, co jest uzasadnione koniecznością utrzymania wysokiego tempa rozwoju gospodarki, przy jednoczesnym umocnieniu jej zewnętrznej i wewnętrznej równowagi. Wymaga to m.in. szybszego wzrostu eksportu niż importu, w wyniku czego wzrost dochodu narodowego do podziału będzie nieco niższy (o 7,5 proc.) niż dochodu narodowego wytworzonego (9,8 proc.).</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Pozytywny wpływ na rozdysponowanie funduszu płac będzie mieć znaczne zmniejszenie przyrostu zatrudnienia w gospodarce uspołecznionej z 380 tys. w roku bieżącym do 260 tys. w roku następnym. W rezultacie zmniejszy się w porównaniu z r. 1974 fundusz przeznaczony na wzrost zatrudnienia (z 10,3 mld do 9,9 mld zł) na rzecz regulacji płac oraz opłacania wzrostu wydajności pracy, awansów i przeszeregowań.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Najistotniejszy jest fakt, że w roku 1975 przeciętna płaca realna wzrośnie o 5 proc., co sprawi, że w okresie całego pięciolecia 1971-1975 wzrośnie ona o ponad 40 proc., wobec zakładanych 18 proc.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Pod stałą obserwacją rządu znajdować się powinno kształtowanie cen i kosztów utrzymania. Nasza polityka cen jest słuszna i społecznie uzasadniona; utrzymuje ona na długi okres niezmienne ceny na podstawowe artykuły spożywcze, chroni gospodarkę i społeczeństwo przed skutkami postępującej w krajach kapitalistycznych inflacji, pobudza odnawianie i unowocześnianie produkcji towarów, dzięki tzw. cenom nowości - zgodnie z szybko rosnącym popytem na rzeczy atrakcyjne i coraz lepsze.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Szczególnie dynamicznie - o 19 proc. - a więc najszybciej w tym czteroleciu i w całej historii Polski Ludowej wzrosną w roku 1975 wydatki na świadczenia społeczne, związane przede wszystkim z realizacją II etapu programu poprawy tych świadczeń. Wymienić tu należy w pierwszym rzędzie takie decyzje, jak: wprowadzenie nowych zasad obliczania emerytur, pełne zrównanie uprawnień pracowników fizycznych i umysłowych do zasiłków chorobowych, podwyższenie niektórych zasiłków na dzieci oraz zasiłków dla niepracujących i wychowujących dzieci matek, wreszcie utworzenie funduszu alimentacyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Projekt planu na rok 1975 zapewnia globalną równowagę pieniężno-rynkową. Przewidując wzrost funduszu nabywczego ludności na zakup towarów o 9,7 proc. - plan zakłada wzrost dostaw towarów przeznaczonych na bezpośrednie zaopatrzenie ludności c 11,4 proc. Jest to relacja korzystniejsza niż kształtująca się w roku bieżącym. Ubezpiecza ją ponadto 11 miliardowa rezerwa towarowa.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Nastąpi dalsza poprawa zaopatrzenia w żywność.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Założona wielkość zaopatrzenia rynku w mięso i jego przetwory pozwoli osiągnąć poziom spożycia na 1 mieszkańca w wysokości 68 kg wobec przewidywanych 65,5 kg w roku bieżącym. Mimo że jest to o 5 kg więcej niż ustalał plan 5-letni, ciągle rosnący popyt na mięso nie będzie jednak w pełni zaspokojony. Planowane dostawy innych artykułów żywnościowych z wyjątkiem ryb i przetworów, odpowiadają przewidywanemu popytowi, przy czym zakłada się intensyfikację sprzedaży drobiu, mleka i przetworów mlecznych. Przemysł spożywczy zapowiada dostawy większej ilości wyrobów uszlachetnionych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Podobnie jak dotychczas, bardziej zróżnicowana będzie sytuacja na rynku nieżywnościowych artykułów konsumpcyjnych. Nastąpi znaczny postęp w dostawach wyrobów przemysłu lekkiego; w tym przemyśle udział wartości artykułów nowych w ogólnych dostawach będzie też najwyższy i wyniesie 35 proc. Projekt planu przewiduje szczególnie wysoki wzrost dostaw tych wyrobów, których dotychczasowa podaż była niewystarczająca. Poprawi się zaopatrzenie rynku w artykuły chemiczne i ceramiczno-szklarskie, jak również drugi rok z rzędu dynamicznie wzrastać będą dostawy mebli.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Rosnąca szybko zamożność społeczeństwa powoduje najszybszy wzrost popytu na nowoczesne dobra trwałego użytku na materiały budowlane. Rośnie także zapotrzebowanie rolnictwa na środki produkcji. Temu ogromnemu naciskowi popytu będącemu zjawiskiem samym w sobie nader pozytywnym, nie będziemy w stanie całkowicie sprostać, mimo wysiłku produkcyjnego i importowego. Stopień wzrostu dostaw licznej grupy tych artykułów będzie wysoki, np. samochodów osobowych o 39,4 proc., odbiorników radiowych o 26,3 proc. lub dość wysoki, np. cementu o 11,2 proc., materiałów ściennych o 13,3 proc., maszyn i sprzętu rolniczego o 10,5 proc.; dostawy niektórych z nich zwiększą si~ę~, jednak tylko w sposób nieznaczny, np. odbiorniki telewizyjne (o 9,5 proc.), pralki (o 9,4 proc.), magnetofony o 6,3 proc. Aktywizowaniu dostaw tych towarów służyć powinny wykorzystanie możliwości podejmowania dodatkowej ich produkcji, jak również import. W związku z postępującym zróżnicowaniem popytu należy dążyć by zakładany na rok 1975 w wysokości 11,6 proc. udział towarów nowych i modernizowanych w łącznej wartości dostaw na rynek został przekroczony.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Pewne rezerwy poprawy zaopatrzenia rynku, nad których wykorzystaniem trzeba intensywnie pracować w roku przyszłym, tkwią w szybszym osiąganiu i przekraczaniu planowanych zdolności produkcyjnych z nowych inwestycji, zwłaszcza materiałów deficytowych i eliminowaniu produkcji nietrafionej oraz w doskonaleniu importu towarów konsumpcyjnych. Tkwią one także w polepszaniu organizacji pracy handlu i jego współpracy z przemysłem, a ich wyzwolenie wymaga też pełnego i terminowego oddania do użytku inwestycji na rzecz obrotu towarowego.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Umocnieniu równowagi pieniężno-rynkowej służyć będzie polityka finansowa państwa, zwłaszcza przez dalsze uelastycznienie polityki oszczędnościowo-kredytowej oraz wprowadzenie nowych rozwiązań w dziedzinie usług finansowych i ubezpieczeniowych.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Sformułowane w projekcie planu na rok 1975 zadania handlu zagranicznego stanowią konsekwentną kontynuację linii, według której handel zagraniczny i rosnący udział Polski w międzynarodowym podziale pracy jest jedną z zasadniczych dźwigni dynamizowania i unowocześniania naszej gospodarki. Projekt planu zabezpiecza niezbędne potrzeby surowcowe, konsumpcyjne i inwestycyjne kraju, kładąc jednocześnie nacisk na umocnienie równowagi zewnętrznej naszej gospodarki. Zakłada się wyższe tempo wzrostu eksportu (o 18,7 proc.) niż importu (o 13,8 proc.). Jest to założenie słuszne, lecz trudne do wykonania i dlatego wymagające szczególnej proeksportowej mobilizacji naszej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Niezbędne jest intensywne działanie na trzech płaszczyznach:</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">- na rzecz uzyskania dodatkowej produkcji eksportowej;</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">- na rzecz poprawy efektywności eksportu do krajów kapitalistycznych poprzez intensyfikację eksportu wyrobów bardziej opłacalnych, jak również poprzez lepsze wykorzystanie koniunktur i ruchów cen na tych rynkach;</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">- na rzecz racjonalizacji importu, ale także na rzecz prawidłowego i oszczędnego jego wykorzystania.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Rozwój naszych stosunków z zagranicą w 1975 zmierza do pogłębienia udziału Polski w międzynarodowym podziale pracy przez...</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanSawicki">... długofalowych umów i porozumień o współpracy gospodarczej. Jest to kierunek słuszny; temu celowi służą również niezwykle ożywione kontakty międzynarodowe naszych mężów stanu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJanSawicki">Podstawowe znaczenie mieć będzie nadal rozwijanie naszych stosunków z krajami socjalistycznymi, w których szczególną rolę odgrywa rozszerzająca się współpraca ze Związkiem Radzieckim. Na podkreślenie zasługują, zwłaszcza te inicjatywy naszego rządu, które zmierzają do doskonalenia koordynacji inwestycji w ramach RWPG, jako podstawy rozwoju specjalizacji oraz - rozwijanie wspólnych przedsięwzięć mających na celu zapewnienie na przyszłość dopływu deficytowych paliw, surowców i materiałów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJanSawicki">Również w odniesieniu do wysokorozwiniętych krajów kapitalistycznych należy kontynuować kurs na rozszerzenie trwałych powiązań kooperacyjnych, zapewniających długofalowe możliwości zbytu polskich wyrobów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełJanSawicki">Powinniśmy szybciej wydłużać serię tych wyrobów, które ze względu aa osiągnięty poziom cieszą się wysokim popytem.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełJanSawicki">Należy z uznaniem powitać widoczną aktywizację naszych kontaktów gospodarczych z krajami rozwijającymi się. Intensyfikowanie naszego eksportu do tego obszaru, zwłaszcza kompletnych obiektów, maszyn i urządzeń oraz polskiej myśli technicznej w zamian za surowce, półfabrykaty i niektóre towary rynkowe - posiada, rosnące znaczenie dla naszej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełJanSawicki">Referat na temat założeń planu na rok 1975 w dziedzinie inwestycji przedstawił poseł Henryk Zieliński (PZPR): Założenia planu na rok 1975 przewidują nakłady inwestycyjne w wysokości 498 mld zł., to znaczy o 166,4 mld zł więcej aniżeli przewidywał na ten okres plan 5-letni. Przewiduje się, że łączne wydatki na cele inwestycyjne osiągną w latach 1971–1975 - 1.897 mld zł, to znaczy o 44.5 mld zł więcej od założeń planu. Doprowadzi to do wzrostu wartości środków trwałych w gospodarce narodowej ogółem do 5.335 mld zł wobec - 3.978 mld zł w 1970 r.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełJanSawicki">W 1975 mają być przekazane do użytku inwestycje o kosztorysowej wartości 300 mld zł., a przyrost zdolności produkcyjnej w przemyśle wyniesie około 153 mld zł.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełJanSawicki">Zakłada się koncentrację nakładów na inwestycjach kontynuowanych w celu znacznego przyśpieszenia przyrostu zdolności produkcyjnych i usługowych oraz dalsze skracanie cykli realizacji inwestycji.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PosełJanSawicki">Projekt planu opiera się jednocześnie na założeniu, że na zwiększenie środków inwestycyjnych pozwala dynamika wzrostu dochodu narodowego oraz bilans środków materiałowych i mocy produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PosełJanSawicki">W dalszym ciągu referatu poseł Zieliński omówił wnioski, jakie w przedmiocie inwestycji przedstawiły inne komisje sejmowe. Podkreślił on m.in. konieczność nadania wyższej rangi inwestycjom służącym bezpośrednio zaspokojeniu potrzeb społecznych: budownictwu mieszkaniowemu, służby zdrowia, oświaty, gospodarki komunalnej, handlu i usług.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PosełJanSawicki">Zwiększony program inwestycyjny wymaga racjonalnego wykorzystania materiałów, sprzętu technicznego oraz kadry. Należałoby rozważyć m.in. celowość koncentracji mocy przerobowej w dużych, ponad regionalnych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych; aktualnie istnieje w kraju 1200 państwowych i ponad 200 spółdzielczych działających w rozproszeniu przedsiębiorstw. Dążyć również należy do bardziej racjonalnego wykorzystania sprzętu technicznego poprzez zwiększenie wskaźnika zmianowości jego pracy.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PosełJanSawicki">Jedna z możliwości skracania cykli inwestycyjnych tkwi w racjonalizacji robót wykończeniowych.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PosełJanSawicki">Projekt planu inwestycyjnego na rok 1975 jest mobilizujący, w pełni zbieżny z aktualnymi i przyszłymi potrzebami rozwoju kraju.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PosełJanSawicki">Referat nt. projektu budżetu na rok 1975 przedstawił poseł Henryk Stawski (SD): Podstawowym źródłem dochodów budżetu państwa będą dochody z gospodarki uspołecznionej. Wynieść one mają łącznie ponad 95 proc. ogółu dochodów, podczas gdy dochody z gospodarki nieuspołecznionej i z opłat od ludności - około 4,5 proc.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PosełJanSawicki">Przewiduje się, że dochody własne budżetowi rad narodowych pokryją 82 proc. ich wydatków, podczas gdy w bieżącym roku pokryją 77 proc.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PosełJanSawicki">Omawiając przewidywane w projekcie wydatki budżetowe, poseł Stawski podkreślił szczególnie szybki wzrost środków przeznaczonych na finansowanie rolnictwa, zamierzeń w zakresie gospodarki komunalnej oraz na finansowanie urządzeń socjalnych, oświatowych i kulturalnych.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PosełJanSawicki">Wysoki - bo sięgający 50 proc. wzrost wydatków na ubezpieczenia społeczne - wynika z uchwalonego przez Sejm na początku bieżącego roku programu wzrostu świadczeń socjalnych. W sumie na ubezpieczenia, które obejmują także zasiłki chorobowe i fundusz alimentacyjny, przeznaczy się w roku 1975 około 39 mld zł.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PosełJanSawicki">Również szybko, bo o około 19 proc. wzrastają wydatki na renty i emerytury; wynieść one mają około 64 mld zł.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PosełJanSawicki">Wyrazem dużej troski państwa o rozwój nauki jest przewidywany wzrost wydatków na ten cel o około 16,7 proc.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#PosełJanSawicki">W zakresie wydatków na administrację przyjęto w projekcie budżetu państwa na rok 1975 cały szereg dodatkowych w porównaniu do roku bieżącego zamierzeń oszczędnościowych.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#PosełJanSawicki">Budżet państwa na rok 1975 został zaplanowany prawidłowo. Jest on należycie powiązany z projektem planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#PosełJanSawicki">Następnie sprawozdawca generalny projektu planu i budżetu na rok 1975 poseł Alojzy Melich (PZPR) omówił tezy sprawozdania, które przedstawione ma być w imieniu Komisji na posiedzeniu Sejmu. Zreferował on również zgłoszone przez poszczególne komisje propozycje poprawek oraz wnioski i uwagi tych komisji na temat służących realizacji planu i budżetu działań rządu i poszczególnych resortów.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#PosełJanSawicki">W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Tomaszewski (PZPR), Henryk Skrobisz (ZSL - przewodniczący komisji Handlu Wewnętrznego), Zygmunt Filipowicz (bezp. Chrz. Stow.Społ. - zastępca przewodniczącego Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej), Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD - zastępca przewodniczącego Komisji Pracy i Spraw Socjalnych), Jerzy Bukowski (bezp.), Jerzy Majewski (PZPR - przewodniczący Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej), Franciszek Gesing (ZSL - przewodniczący Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego), Kazimierz Raszkowski (PZPR); Aleksandra Jarnecka (PZPR), Zofia Łęgowik (bezp. - przedstawicielka Komisji Przemysłu Lekkiego).</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#PosełJanSawicki">W dyskusji wyrażono pełną aprobatę dla założeń projektu planu i budżetu, podkreślając że ich realizacja stworzy warunki dalszego podnoszenia poziomu życia społeczeństwa, zapewniając równocześnie dynamiczny rozwój naszej gospodarki, jak również mocny pomost; do wejścia w następne 5-lecie.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#PosełJanSawicki">Szczególnie wiele uwagi poświęcono wewnętrznym proporcjom planu; wskazywano na konieczność otoczenia przez rząd szczególną troską w toku realizacji planu tych odcinków, na których występują napięcia i trudności oraz tych dziedzin, których rozwój nie nadążał dotąd za rozwojem całej naszej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#PosełJanSawicki">Rozważając założenia planu inwestycyjnego, podkreślono konieczność stworzenia lepszych warunków dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego, jak również dla realizacji planów inwestycji socjalnych, zwłaszcza w dziedzinie służby zdrowia, oświaty, handlu i usług.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#PosełJanSawicki">Szczególne znaczenie w roku przyszłym mieć będzie - zdaniem posłów - realizacja inwestycji na rzecz rolnictwa i poprawa jego zaopatrzenia w środki produkcji.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#PosełJanSawicki">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: minister finansów - Henryk Kisiel oraz przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, wiceprezes Rady Ministrów - Mieczysław Jagielski.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#PosełJanSawicki">Komisja przyjęła projekt narodowego planu społeczno-gospodarczego rozwoju na rok 1975 oraz ustawy budżetowej na rok 1975 z poprawkami zaproponowanymi przez komisje: Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Nauki i Postępu Technicznego, Oświaty i Wychowania, Pracy i Spraw Socjalnych oraz Zdrowia i Kultury Fizycznej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>