text_structure.xml
63.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Sejm Ustawodawczy</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">R z e c z y pospolitej Po I s k i e j</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Sesja zwyczajna jesienna 1950/51 r.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Sprawozdanie Stenograficzne z 89 posiedzenia Sejmu Ustawodawczego w dniu 18 stycznia 1951 r.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Warszawa1951</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WicemarszalekBarcikowski">Otwieram posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WicemarszalekBarcikowski">Powołuję na sekretarzy posłów: Helenę Jaworską i Adolfa Kitę. Protokół i listę mówców prowadzi poseł Kita, Proszę Posłów Sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WicemarszalekBarcikowski">Protokół 88 posiedzenia Sejmu uważam za przyjęty, gdyż nie wniesiono przeciw niemu zarzutów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WicemarszalekBarcikowski">Usprawiedliwiają nieobecność na posiedzeniach Sejmu następujący posłowie: Hiżowa Emilia, Polewka Adam, Rak Jan, Różański Józef, Sobol Wacław, Szymański Edward, Świętochowska Kazimiera i Wiślicz-Iwańczyk Eugeniusz.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WicemarszalekBarcikowski">Proszą Wysoką Izbę o udzielenie urlopów zdrowotnych następujący posłowie: Cabała Franciszek — do dn. 31 marca b. r., Drąg Adam — do dn. 15 marca b. r., Dąbek Paweł — do dn. 28 stycznia b. r., Dąbrowicz Henryk — do dn. 31 stycznia to. r., Jabłoński Henryk — na okres 6 tygodni, Kurzela Gwidon — od dn. 17 stycznia do dn. 17 lutego b. r., Maciejewski Józef — do dn. 12 lutego b. r., Wągrowski Mieczysław — do dn. 31 stycznia b. r.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WicemarszalekBarcikowski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to będę uważał, że Izba zgodziła się na udzielenie urlopów wymienionym posłom. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WicemarszalekBarcikowski">Od ob. Prezesa Rady Ministrów otrzymałem pisma z dni 6 i 12 stycznia 1951 r. zawiadamiające, że Ob. Prezydent Rzeczypospolitej:</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WicemarszalekBarcikowski">a)dekretem z dnia 30 grudnia 1950 r. mianował ob. inż. Bolesława Rumińskiego Ministrem Przemysłu Chemicznego i równocześnie odwołał go z dotychczas zajmowanego stanowiska Ministra Przemysłu Rolnego i Spożywczego;</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WicemarszalekBarcikowski">b)dekretem z dnia 3 stycznia 1951 r. powierzył kierownictwo Ministerstwa Przemysłu Rolnego i Spożywczego oto. Mieczysławowi Hoffmanowi, Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Przemysłu Rolnego i Spożywczego;</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WicemarszalekBarcikowski">c) dekretami z dnia 10 stycznia 1951 r. mianował ob. dr Tadeusza Michejdę Ministrem bez teki z jednoczesnym odwołaniem go z dotychczas zajmowanego stanowiska Ministra Zdrowia, oraz ob. dr Jerzego Sztachelskiego mianował Ministrem Zdrowia;</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WicemarszalekBarcikowski">d) ponadto dekretami z dnia 11 stycznia 1951 r. mianował ob. inż. Romana Piotrowskiego Ministrem Budownictwa Miast i Osiedli oraz ob. Czesława Bąbińskiego — Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Budownictwa Przemysłowego i Kierownikiem tego Ministerstwa, Proponuję na podstawie art. 17 ust. 2 regulaminu Sejmu Ustawodawczego, aby Wysoka Izba uchwaliła zmianę dzisiejszego porządku dziennego, uzupełniając go jeszcze pięcioma punktami — od 12 do 16 o brzmieniu następującym</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#komentarz">(czyta):</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#WicemarszalekBarcikowski">12.Sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 września 1950 r. o zmianie prawa o stowarzyszeniach (Dz.U.R.P. Nr 44, poz. 401) — (druk nr 852).</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#WicemarszalekBarcikowski">13.Sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 września 1950 r. o zmianie dekretu o tymczasowym unormowaniu stosunku służbowego funkcjonariuszów państwowych (Dz.U.R.P. Nr 44 poz. 403) — (druk nr 853).</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#WicemarszalekBarcikowski">14.Sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 października 1950 r, o zmianie dekretu o najmie lokali (Dz.U.R.P. Nr 49, poz. 442) — —(druk nr 854), 15.Sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 października 1950 r. o należnościach świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym (Dz.U.R.P. Nr 49, poz. 445) — (druk nr 855).</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#WicemarszalekBarcikowski">16.Sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 października 1950 r. o przekazaniu sądom powszechnym spraw w zakresie sądownictwa pracy (Dz.U.R.P. Nr 49, poz. 446) — (druk nr 856).</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#WicemarszalekBarcikowski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Izba zgodziła się na moją propozycję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#WicemarszalekBarcikowski">Ponieważ druki do tych nowych punktów porządku dziennego oraz druki do pierwszego czytania, zawierające projekty ustaw, mogły być doręczone Obywatelom Posłom dopiero dzisiaj, proponuję, aby Wysoka Izba — na podstawie art. 50, pkt. 3) i 4) regulaminu Sejmu Ustawodawczego — uchwaliła co do tych projektów ustaw i sprawozdań komisyj skrócenie postępowania formalnego, a mianowicie przystąpienie do rozprawy niezwłocznie po rozdaniu druku sprawozdania komisji i odbycie pierwszego czytania niezwłocznie po rozdaniu druku projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#WicemarszalekBarcikowski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Izba zgodziła się na moją propozycję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#WicemarszalekBarcikowski">Przystępujemy do punktu 1 porządku dziennego: pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o dniach wolnych od pracy (druk nr 847).</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#WicemarszalekBarcikowski">Czy kto w tej sprawie pragnie zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#WicemarszalekBarcikowski">Projekt ustawy odsyłam do Komisji Pracy i Opieki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#WicemarszalekBarcikowski">Przystępujemy do punktu 2 porządku dziennego: pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o przedłużeniu mocy obowiązującej niektórych przepisów w zakresie administracji wymiaru sprawiedliwości (druk nr 848).</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#WicemarszalekBarcikowski">Czy w tej sprawie pragnie kto zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#WicemarszalekBarcikowski">Projekt ustawy odsyłam do Komisji Prawniczej i Regulaminowej.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#WicemarszalekBarcikowski">Przystępujemy do punktu 3 porządku dziennego: pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o odpowiedzialności żołnierzy za przewinienia dyscyplinarne i za naruszenia honoru i godności żołnierskiej (druk nr 849).</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#WicemarszalekBarcikowski">Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt głosu nie żąda.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#WicemarszalekBarcikowski">Projekt ustawy odsyłam do Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#WicemarszalekBarcikowski">Przystępujemy do punktu 4 porządku dziennego: pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zakładaniu w budynkach mieszkalnych skrzynek listowych do doręczania korespondencji a czasopism (druk nr 850).</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#WicemarszalekBarcikowski">Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt głosu nie żąda.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#WicemarszalekBarcikowski">Projekt ustawy odsyłam do Komisji Komunikacji i Łączności.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#WicemarszalekBarcikowski">Przystępujemy do punktu 5 porządku dziennego: pierwsze ozy tanie rządowego projektu ustawy o zniesieniu Państwowej Rady Komunikacyjnej (druk nr 851).</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#WicemarszalekBarcikowski">Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt głosu nie żąda.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#WicemarszalekBarcikowski">Projekt ustawy odsyłam do Komisji Komunikacji i Łączności.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#WicemarszalekBarcikowski">Przystępujemy do punktu 6 porządku dziennego: sprawozdanie Komisji Oświaty i Nauki o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 września 1950 r. o zmianie dekretu o kwalifikacjach zawodowych nauczycieli szkół powszechnych w okresie powojennym (Dz. U.R.P. nr 44 poz. 406) - (druk nr 840).</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#WicemarszalekBarcikowski">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Nawrockiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselNawrockiTadeusz">Wysoki Sejmie! Dekret, który referuję, dekret Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 września 1950 r. o zmianie dekretu o kwalifikacjach zawodowych nauczycieli szkół powszechnych w okresie powojennym zmienia tylko jeden punkt obowiązującego dotąd dekretu w tym zakresie, ale dotyczy sprawy bardzo zasadniczej na odcinku szkolnictwa, sprawy doskonalenia kadr czynnych nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselNawrockiTadeusz">Nauczyciel w Polsce burżuazyjnej był zobowiązany jedynie po dwuletniej praktyce do złożenia praktycznego egzaminu zw. kwalifikacyjnego. To wystarczało wychowaniu endecko-sanacyjnemu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselNawrockiTadeusz">Polska Ludowa w pierwszych latach, zajęta ogromem zadań na odcinku szkolnictwa, na odcinku zaś kadr mobilizacją nowych sił do zawodu nauczycielskiego, nie rozwiązała ostatecznie zagadnienia egzaminu praktycznego. Tylko dekretem z dnia 9 kwietnia 1946 r. o kwalifikacjach zawodowych nauczycieli szkół powszechnych w okresie powojennym upoważniono władze szkolne do zwalniania nauczycieli szkół powszechnych do 1950 r. z tego egzaminu pod jednym tylko warunkiem — jeżeli nauczyciel. wykazał się wynikami pracy co najmniej dostatecznymi. Nadto dekret ten rozstrzygał, że czas wojny nie może być wliczany do okresu obowiązującej praktyki przedegzaminowej. Z możliwości zwolnienia z egzaminu praktycznego zainteresowani nauczyciele korzystali dość powszechnie. W wyniku tego egzamin praktyczny nie odbywał się wcale.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoselNawrockiTadeusz">Rozbudowano natomiast w międzyczasie szereg innych systemów doskonalenia, kadr, przede wszystkim w formie krótszych i dłuższych kursów nauczycielskich, w formie doszkalania niewykwalifikowanych nauczycieli, wreszcie — co najważniejsze — w formie obowiązkowego doszkalania ideologicznego wszystkich nauczycieli czynnych w szkolnictwie podstawowym i dla dorosłych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PoselNawrockiTadeusz">Szkolenie to, o którym mówię, ta trzecia forma powszechnego, obowiązkowego ideologicznego doszkalania wszystkich nauczycieli, jest prowadzone przez zakładowe organizacje zawodowe, związkowe, absorbuje ono jednak w tak dużym stopniu zarówno władze szkolne jak Związek Nauczycielstwa Polskiego, że i teraz sprawa egzaminu praktycznego zostaje uregulowana w następującym brzmieniu dekretu</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#komentarz">(czyta):</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PoselNawrockiTadeusz">„Do końca 1952 r. prezydia właściwych terytorialnie wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) mogą zwolnić od obowiązku składania praktycznego egzaminu nauczycieli, których praca nauczycielska uznana została za co najmniej dostateczną, jeżeli uczynili oni zadość wymaganiom w zakresie podnoszenia kwalifikacji, określonym w rozporządzeniu Ministra Oświaty”.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PoselNawrockiTadeusz">Wysoki Sejmie! Trzeba stwierdzić, że rozbudowany i obowiązujący obecnie system doskonalenia kadr czynnych nauczycieli rozwiązuje to zagadnienie, ale na dzisiaj, doraźnie.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PoselNawrockiTadeusz">Trzeba stwierdzić rzecz drugą, że egzamin praktyczny w formie przedwojennej wrócić nie powinien i nie może i w miejsce tego praktycznego egzaminu trzeba wypracować system długofalowego szkolenia w różnej formie nauczycieli, szkół podstawowych.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PoselNawrockiTadeusz">Komisja Oświaty i Nauki, rozpatrując w dniu 4 stycznia b. r. referowany dekret, jednocześnie omawiała i to zagadnienie. W wyniku dyskusji komisja przyjęła i uchwaliła następujący dezyderat</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#komentarz">(czyta):</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PoselNawrockiTadeusz">„Komisja Oświaty i Nauki Sejmu Ustawodawczego zwraca się do Ministra Oświaty o wypracowanie koncepcji dokształcania fachowego nauczycielstwa w kierunku zastąpienia dotychczasowego egzaminu praktycznego długofalowym kształceniem politycznym i zawodowym przy wykorzystaniu doświadczeń systemu dokształcania czynnych i kwalifikowanych nauczycieli w Związku Radzieckim.”</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PoselNawrockiTadeusz">Wysoki Sejmie! Informując Wysoki Sejm o przyjętym dezyderacie pod adresem Ministerstwa Oświaty, jednocześnie podaje, że komisja jednogłośnie uznała za celowe na razie uregulowanie sprawy egzaminu praktycznego w brzmieniu dekretu — i dlatego w imieniu komisji proszę, ażeby Wysoki Sejm dekret ten zatwierdził.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WicemarszalekBarcikowski">Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt głosu nie żąda. Przystępujemy do głosowania,</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WicemarszalekBarcikowski">Kto z Obywateli Posłów jest za zatwierdzeniem zreferowanego dekretu, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nikt.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WicemarszalekBarcikowski">Stwierdzam, że dekret Rządu Rzeczy pospolitej Polskiej z dnia 21 września 1950 r. o zmianie dekretu o kwalifikacjach zawodowych nauczycieli szkół powszechnych w okresie powojennym — został jednogłośnie przez Sejm zatwierdzony.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#WicemarszalekBarcikowski">Przystępujemy do punktu 7 porządku dziennego: sprawozdanie Komisyj Oświaty i Nauki oraz Rolnictwa i Reform Rolnych o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 października 1950 r. o szkolnictwie rolniczym (Dz.U.R.P. Nr 49, poz. 441) — (druk nr 841).</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#WicemarszalekBarcikowski">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Wysockiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselWysockiMieczyslaw">Wysoka Izbo! Początek organizacyjny szkolnictwa rolniczego w Polsce miał miejsce w r. 1920 w ustawie z dnia 9 lipca — „o ludowych szkołach rolniczych”.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselWysockiMieczyslaw">Aż nadto wyraźnie widzimy, że powyższa ustawa, przewidująca zorganizowanie przez zrujnowany samorząd wiejski dwóch rodzajów szkół, a więc męskiej i żeńskiej szkoły rolniczej w każdym powiecie, wtedy kiedy sejmiki powiatowe częstokroć nie posiadały pieniędzy nawet na utrzymanie swoich urzędników, kiedy ustawa ta Ministerstwu Rolnictwa i Dóbr Państwowych powierzała w danej sprawie rolę obserwatora i fragmentarycznego opiekuna — była obok ustawy o reformie rolnej i szeregu podobnych jeszcze jednym aktem propagandowym dla mas wiejskich, wymierzonym przeciwko socjalizmowi, który pęczniał w Kraju Rad i rozchodził się szerokim echem po świecie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselWysockiMieczyslaw">Szkoły rolnicze, prowadzone przez sejmiki powiatowe i izby rolnicze, do czasu ukazania się ustawy jędrzejewiczowskiej z 11 marca 1932 r. były pod wyłącznym nadzorem Ministerstwa Rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PoselWysockiMieczyslaw">Choć ustawa jędrzejewiczowska zgodnie z art. 58 pkt 2 nie dotyczyła szkół rolniczych, to jednak powstawały coraz silniejsze tendencje, aby całokształt szkolnictwa zawodowego wraz ze szkolnictwem rolniczym włączyć pod kompetencje Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. — „Państwowo-twórcze” sanacyjne czynniki stawiały bowiem zarzuty pod adresem dotychczasowego aparatu szkolnego, że wiele szkół rolniczych znajduje się pod wpływami miejscowych czynników społecznych, które nie zawsze podporządkowują się tendencjom polityki państwowej Dlatego na podstawie cichego porozumienia sławetnego wiceministra Prezydium Rady Ministrów Nakoniecznikuw-Klukowskiego i Ministra Rolnictwa Janta-Połczyńskiego wydano rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej o ustanowieniu urzędu Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych z dnia 21 maja 1932 r„ a więc już po upływie dwóch miesięcy od czasu wyjścia ustawy jędrzejewiczowskiej. W art. 3 tegoż rozporządzenia zafiksowano, że — „sprawy szkolnictwa przekazuje się do zakresu działania Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego”.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PoselWysockiMieczyslaw">Na podstawie rozporządzenia Ministra W. R. i O. P. z dnia 26 czerwca 1933 r., wydanego w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych, lecz w dziwny jakiś sposób, chociażby z punktu widzenia formalnego i lekceważenia praw przez siebie ustanowionych — szkolnictwo rolnicze definitywnie przeszło pod wyłączną opiekę Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PoselWysockiMieczyslaw">Po odzyskaniu niepodległości na części naszych ziem i objęciu władzy przez PKWN w 1944 r. — wobec głębokich przemian polityczno-gospodarczych, a głównie dzięki realizowanej reformie rolnej władze PKWN-owskie bez wahania powierzyły organizowanie i prowadzenie szkół rolniczych Resortowi Rolnictwa i Reform Rolnych.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PoselWysockiMieczyslaw">Zarządzenie Przewodniczącego PKWN i kierownika Resortu Rolnictwa i Reform Rolnych z dnia 15 grudnia 1944 r. ustaliło sposoby zakładania szkół rolniczych w oparciu o powoływane gminne i powiatowe komitety szkół rolniczych przy radach narodowych.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PoselWysockiMieczyslaw">Takie organizacyjne ustawienie szkolnictwa rolniczego od samego początku umożliwiło mu współdziałanie z reformą rolną, a po wtóre stworzyło wyraźniejsze perspektywy szkolenia kadr dla rolnictwa. Jednakże większość przedwojennych szkół rolniczych pozostała w administracji Ministerstwa Oświaty. Siłą rzeczy wytworzyła się dwutorowość i wzajemne usiłowanie poszczególnych ministerstw, zmierzające do przejęcia wszystkich szkół pod swoje kierownictwo.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PoselWysockiMieczyslaw">Jasną na ogół sytuację zaprowadziła uchwała Rady Ministrów z dnia 12 września 1946 r„ przeprowadzona dzięki Ministrowi Podedwornemu pod nieobecność Mikołajczyka, która ustaliła w punkcie 6, że — „przekazanie Ministerstwu Rolnictwa szkół rolniczych łącznie z majątkiem i kredytami nastąpi do dnia 1 października 1946 r.”.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PoselWysockiMieczyslaw">Jednakże fakt pozostawienia Ministerstwu Oświaty ogólnego nadzoru pedagogicznego nad szkolnictwem rolniczym bez możliwości praktycznego sprecyzowania tego punktu — dłuższy czas komplikował pracę. Ministerstwo Oświaty musiało przy tym utrzymywać częściową administrację w zakresie szkolnictwa rolniczego, tudzież utrzymywało również kilkanaście t. zw. eksperymentalnych szkół rolniczych.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PoselWysockiMieczyslaw">Obecny ramowy dekret z dnia 26 października 1950 r. o szkolnictwie rolniczym już jasno ustala kompetencje Ministra Rolnictwa w odniesieniu do szkolnictwa rolniczego. A więc do zakresu działania Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych całkowicie należą sprawy: organizacji i administracji szkół, sprawowania nadzoru, programów oraz dokształcania zawodowego i ideologicznego nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PoselWysockiMieczyslaw">Szkolenie kadr w rolnictwie dla potrzeb produkcji jest planowe, przy czym sieć szkół i kursów Ministerstwo Rolnictwa i Reform Rolnych uzgadnia z Przewodniczącym PKPG. Organizację szkolnictwa i programy Minister Rolnictwa uzgadnia z Ministrami: Oświaty, Szkół Wyższych i Nauki oraz Prezesem Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego. Natomiast programy i podręczniki do przedmiotów ogólnokształcących dla szkół rolniczych zatwierdza sam Minister Oświaty. Podobnie sam Minister Oświaty określa kwalifikacje nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#PoselWysockiMieczyslaw">Przez tak wyraźny i daleko posunięty podział kompetencji, podyktowany niewątpliwie doświadczeniem kilku ostatnich lat pracy, działalność Ministerstwa Rolnictwa na tym odcinku będzie szła coraz sprawniej.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#PoselWysockiMieczyslaw">W imieniu połączonych Komisyj Oświaty i Nauki oraz Rolnictwa i Reform Rolnych proszę Wysoki Sejm o zatwierdzenie powyższego dekretu.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WicemarszalekBarcikowski">Czy kto pragnie zabrać głos? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WicemarszalekBarcikowski">Kto z Obywateli Posłów jest za zatwierdzeniem zreferowanego dekretu, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nikt.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WicemarszalekBarcikowski">Stwierdzam, że dekret z dnia 26 października 1950 r. o szkolnictwie rolniczym został przez Sejm jednomyślnie zatwierdzony.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#WicemarszalekBarcikowski">Przystępujemy do punktu 8 porządku dziennego: sprawozdanie Komisji Oświaty i Nauki o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 września 1950 r. o zmianie przepisów dotyczących szkół akademickich i stosunku służbowego profesorów i pomocniczych sił naukowych tych szkół (Dz.U.R.P. Nr 44, poz. 404) — (druk nr 842).</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#WicemarszalekBarcikowski">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Strzałkowskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselStrzalkowskiKarol">Wysoka Izbo! Pragmatyka służbowa profesorów szkół wyższych z 1928 r., znowelizowana w 1933 r., przewidywała, że profesorów wyższych uczelni, którzy ukończyli 65 rok życia, minister przenosi w stan spoczynku. W drodze wyjątku, na wniosek rady wydziału minister mógł pozwolić profesorowi na dalszą pracę do 70 roku życia.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselStrzalkowskiKarol">Na skutek ogromnego wyniszczenia przez okupanta hitlerowskiego naszych kadr naukowych i profesorskich dekret Rządu z 1945 r. zawiesił moc obowiązującą art. 24 pragmatyki do dnia 30 września 1950 r.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselStrzalkowskiKarol">Ponieważ w międzyczasie, w ostatnich 2 latach, została wprowadzona dwustopniowość nauczania w naszych wyższych uczelniach, było ogromne zapotrzebowanie na odpowiednie kadry profesorskie, zwłaszcza do obsady katedr usługowych. Wobec tego Rząd dekretem z dn. 21 września 1950 r., który mam zaszczyt referować, przedłużył zawieszenie mocy obowiązującej art. 24 pragmatyki służbowej profesorów szkół wyższych o dalsze 5 lat, czyli do dnia 30 września 1955 r.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselStrzalkowskiKarol">Komisja Oświaty i Nauki, uznając posunięcie Rządu w danej sytuacji za zupełnie celowe i uzasadnione, proponuje Wysokiej Izbie zatwierdzenie dekretu z dnia 21 września 1950 r., o zmianie przepisów, dotyczących szkół akademickich i stosunku służbowego profesorów i pomocniczych sił naukowych tych szkół.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WicemarszalekBarcikowski">Czy kto pragnie wypowiedzieć się w tej sprawie? Nikt głosu nie żąda. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WicemarszalekBarcikowski">Kto z Obywateli Posłów jest za zatwierdzeniem zreferowanego dekretu, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nikt.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WicemarszalekBarcikowski">Stwierdzam, że dekret z dnia 21 września 1950 r. o zmianie przepisów dotyczących szkól akademickich i stosunku służbowego profesorów i pomocniczych sił naukowych tych szkół - został jednomyślnie przez Sejm zatwierdzony.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WicemarszalekBarcikowski">Przystępujemy do punktu 9 porządku dziennego: sprawozdanie Komisji Oświaty i Nauki o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 września 1950 r. o zmianie przepisów dotyczących stosunku służbowego i uposażenia etatowych docentów państwowych szkół akademickich (Dz.U.R.P. Nr 44, poz. 405) — (druk nr 843).</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#WicemarszalekBarcikowski">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Strzałkowskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselStrzalkowskiKarol">Wysoka Izbo! Wobec wyniszczenia przez hitlerowskiego okupanta naszych sił profesorskich Rząd Polski dekretem z dnia 16 listopada 1945 r. wprowadził instytucję docentów etatowych. Byli oni mianowani spośród docentów państwowych szkół akademickich przez ministra na wniosek rady wydziału lub z własnej inicjatywy ministra, ale po wysłuchaniu rady wydziału. W tym samym trybie docenci mogli być przenoszeni.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselStrzalkowskiKarol">Do docentów etatowych zastosowano większość przepisów pragmatyki służbowej profesorów, a między innymi art. 24 o przenoszeniu w stan spoczynku docentów, którzy ukończyli względnie 79 rok życia, którego to artykułu moc obowiązującą dekret z listopada 1945 r, zawiesił, jak to referowałem przed chwilą, do dnia 30 września 1950 r.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselStrzalkowskiKarol">Motywy, które kierowały Rządem przy zawieszaniu przepisów art. 24 w stosunku do profesorów, odnoszą się również do docentów etatowych, którzy obsługują poważną część katedr usługowych wyższych uczelni, Dlatego też Rząd, nie mogąc zrezygnować z pracy naukowej i nauczycielskiej docentów, którzy przekroczyli 65 rok życia, dekretem z dnia 21 września 1950 r. o zmianie przepisów dotyczących stosunku służbowego i uposażenia etatowych docentów państwowych szkół akademickich zawiesił moc obowiązującą art. 24 pragmatyki profesorskiej również w stosunku do docentów etatowych do dnia 30 września 1955 r.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PoselStrzalkowskiKarol">Oprócz tego mocą dekretu z dnia 21 września 1950 r. przeprowadzono w art. 3 dekretu z dnia 16 listopada 1945 r, zmianę polegającą na uwzględnieniu w odnośniku, zawartym w tym artykule, również dekretu z 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego, dekretu, który wprowadził zmiany w trybie powoływania i przenoszenia docentów wyższych szkół akademickich oraz poruczania im przedmiotów nauczania, objętych programem studiów, dla których nie przewiduje się osobnych katedr.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PoselStrzalkowskiKarol">O ile przedtem minister mógł przenosić docenta bądź z własnej inicjatywy, bądź po wysłuchaniu rady wydziału, o tyle po wprowadzeniu w życie przepisów dekretu o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego minister mianuje docenta etatowego spośród docentów, przedstawionych przez Radę Główną po wysłuchaniu opinii organów szkoły akademickiej. W odnośniku wprowadza artykuł 3 referowanego przeze mnie dekretu również zatwierdzony przed chwilą przez Wysoką Izbę dekret z dn. 21 września 1950 r. o zmianie przepisów, dotyczących szkól akademickich i stosunku służbowego profesorów i pomocniczych sił naukowych łych szkół.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PoselStrzalkowskiKarol">Komisja Oświaty i Nauki proponuje Wysokiej Izbie zatwierdzenie dekretu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WicemarszalekBarcikowski">Czy kto pragnie zabrać głos? Nikt głosu nie żąda. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WicemarszalekBarcikowski">Kto z Obywateli Posłów jest za zatwierdzeniem zreferowanego dekretu, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nikt.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WicemarszalekBarcikowski">Stwierdzam, że dekret z dnia 21 września 1950 r, o zmianie przepisów dotyczących stosunku służbowego i uposażenia etatowych docentów państwowych szkół akademickich - został jednomyślnie przez Sejm zatwierdzony.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#WicemarszalekBarcikowski">Przystępujemy do punktów 10 i 11 porządku dziennego, które będą potraktowane łącznie</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#komentarz">(czyta):</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#WicemarszalekBarcikowski">10. Sprawozdanie Komisji Oświaty i Nauki o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 października 1950 r. o przekształceniu Akademii Handlowej, w Krakowie na Wyższą Szkołę Ekonomiczną w Krakowie (Dz. U. R. P. Nr 49, poz. 443) — (druk nr 844);</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#WicemarszalekBarcikowski">11. Sprawozdanie Komisji Oświaty i Nauki o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 października 1950 r. o przekształceniu Akademii Handlowej w Poznaniu na Wyższą Szkołę Ekonomiczną w Poznaniu (Dz. U, R. P. Nr 49, poz. 444) — (druk nr 845).</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#WicemarszalekBarcikowski">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Strzałkowskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselStrzalkowskiKarol">Ogólnopolski</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselStrzalkowskiKarol">Zjazd Ekonomistów, odbyty w dniach 8 — 10 grudnia 1950 r., w toku wnikliwej i głębokiej analizy pracy naszych wyższych uczelni ekonomicznych stwierdził szereg poważnych braków i niedociągnięć w pracy tych uczelni, z których za najważniejsze uznać należy (cytuję z uchwał Ogólnopolskiego Zjazdu Ekonomistów, zawartych w pierwszym numerze Życia Gospodarczego z roku bieżącego): 1) nastawienie pracy naukowej niektórych zakładów uczelnianych, w szczególności prac magisterskich i doktorskich na obcą nam i obiektywistyczną tematykę, niekiedy całkowicie oderwaną od problematyki walki klasowej w kraju; w niektórych wypadkach kierunek prac zakładów bezpośrednio służył wrogim Polsce ludowej celom politycznym;</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselStrzalkowskiKarol">2)nastawienie prac szeregu zakładów uczelnianych, niemal wyłącznie na wąskie — „przyczynkarstwo” w złym tego słowa znaczeniu (przypadkowe, czysto opisowe monografie, pozbawione wszelkiej analizy i abstrahujące od najistotniejszych problemów naszej ekonomiki); 3) brak planowej koordynacji prac zakładów uczelnianych i niektórych innych placówek naukowo-badawczych; 4) niedostatecznie śmiałe wysuwanie młodych kadr naukowych; 5) niezadowalający stan prac nad wydobyciem i rozpowszechnieniem wielkich postępowych tradycji polskiej nauki ekonomicznej; 6) zbyt słabe korzystanie z wspaniałego, wypróbowanego w doświadczeniach nauki radzieckiej, oręża krytyki i samokrytyki (niewielka ilość dyskusji itp.).</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PoselStrzalkowskiKarol">Na taki stan rzeczy wpłynął m. in. w znacznym stopniu fakt, że do roku 1950 wszystkie trzy wyższe akademickie uczelnie ekonomiczne były uczelniami typu prywatnego.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PoselStrzalkowskiKarol">Po upaństwowieniu na początku roku ubiegłego Szkoły Głównej Handlowej, przekształconej jednocześnie na Szkołę Główną Planowania i Statystyki i kształcącej już tak bardzo potrzebnych naszej gospodarce narodowej ekonomistów-planistów, należało przystąpić również do upaństwowienia pozostałych dwóch, prywatnych wyższych uczelni akademickich ekonomicznych, mianowicie Akademii Handlowej w Poznaniu i Akademii Handlowej w Krakowie.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PoselStrzalkowskiKarol">Uczynił to Rząd dekretami z dnia 26 października 1950 r., które mam zaszczyt referować i o których łączne głosowanie proszę Obywatela Marszałka.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PoselStrzalkowskiKarol">Komisja Oświaty i Nauki uznała wydanie tych dekretów za celowe i całkowicie uzasadnione, gdyż tylko upaństwowienie wszystkich akademickich szkół ekonomicznych pozwoli na właściwe planowanie i organizację pracy tych uczelni i zrealizowanie dezyderatów wysuniętych w uchwałach wyżej cytowanego Ogólnopolskiego Zjazdu Ekonomistów, a mianowicie: 1) na całkowite przekształcenie treści wykładów polityki ekonomicznej na naszych uczelniach wyższych, 2) na dostarczenie gospodarce narodowej potrzebnej ilości kadr ekonomistów-planistów, 3) na wychowanie i śmiałe wysuwanie młodych kadr naukowych przy pełnym wykorzystaniu wszystkich wartościowych elementów starej kadry naukowej, 4) ma przekształcenie i zreorganizowanie naszych wyższych uczelni również w ośrodki pracy naukowo-badawczej, 5) na mocniejsze powiązanie uczelni wyższych z instytutami naukowo-badawczymi.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PoselStrzalkowskiKarol">Z tych motywów wychodząc Komisja Oświaty i Nauki prosi Wysoką Izbę o zatwierdzenie obu zreferowanych przeze mnie dekretów.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WicemarszalekBarcikowski">Czy kto pragnie zabrać głos w sprawie obydwu zreferowanych dekretów? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WicemarszalekBarcikowski">Kto z Obywateli Posłów jest za zatwierdzeniem zreferowanych dekretów, zechce wstać? Dziękuję. Kto jest przeciw? Nikt.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WicemarszalekBarcikowski">Stwierdzam, że dekrety z dnia 26 października 1950 r.:</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WicemarszalekBarcikowski">a) o przekształceniu Akademii, Handlowej w Krakowie na Wyższą Szkołę Ekonomiczną w Krakowie oraz b) o przekształceniu Akademii Handlowej w Poznaniu na Wyższą Szkołę Ekonomiczną w Poznaniu — zostały jednomyślnie przez Sejm zatwierdzone.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#WicemarszalekBarcikowski">Przystępujemy do punktu 12 porządku dziennego: sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 września 1950 r. o zmianie prawa o stowarzyszeniach (Dz. U R. P. Nr 44, poz. 401) - (druk nr 852).</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#WicemarszalekBarcikowski">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Wenclikowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselWenclikWitold">Dekret o zmianie prawa o stowarzyszeniach, ogłoszony w Dzienniku Ustaw R. P. Nr 44, poz. 401, dotyczy uprawnień władzy rejestracyjnej w zakresie opieki nad majątkiem i finansami stowarzyszeń. Upoważnia on także władze rejestracyjne do ustalania celu, na który ma być użyty majątek stowarzyszeń, podlegających likwidacji.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselWenclikWitold">Dekret, powyższy uznała Komisja Prawnicza i Regulaminowa za słuszny i celowy i wnosi o jego zatwierdzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WicemarszalekBarcikowski">Czy kto pragnie zabrać głos? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WicemarszalekBarcikowski">Kto z Obywateli Posłów jest za zatwierdzeniem zreferowanego dekretu, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nikt.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WicemarszalekBarcikowski">Stwierdzam, że dekret z dnia 21 września 1950 r. o zmianie prawa o stowarzyszeniach — został jednomyślnie przez Sejm zatwierdzony.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#WicemarszalekBarcikowski">Przystępujemy do punktu 13 porządku dziennego: sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 września 1950 r. o zmianie dekretu o tymczasowym unormowaniu stosunku służbowego funkcjonariuszów państwowych (Dz. U. R. P. Nr 44, poz. 403) — (druk nr 853).</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#WicemarszalekBarcikowski">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Wenclikowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselWenclikWitold">Dekret o zmianie dekretu o tymczasowym unormowaniu stosunku służbowego funkcjonariuszów państwowych, ogłoszony w Dzienniku Ustaw R. P. z 1950 r. Nr 44, poz. 403 dotyczy dalszego utrzymania uprawnień władz w zakresie swobodnych przesunięć funkcjonariuszów państwowych.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselWenclikWitold">Utrzymanie tych uprawnień jest celowe w związku z niepełnym dotychczas skrystalizowaniem się kadry pracowników państwowych.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselWenclikWitold">Poważne jeszcze braki, szczególnie w zakresie wyrobienia ideowego utrudniają części pracowników państwowych zajęcie właściwego klasowego stanowiska w sprawach, stąd też konieczność przesunięć personalnych. Ogromny rozwój gospodarki krajowej, dokonujący w ramach Planu 6-letniego gwałtownego skoku naprzód, powoduje duże zapotrzebowanie na pracowników i przesądza ich dalsze pełne wykorzystanie. Odpadła bezpowrotnie groźba bezrobocia, będąca w okresie kapitalistycznym bodźcem do ustalenia nienaruszalności pracownika.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PoselWenclikWitold">Ponadto podkreślić należy, iż wyjątkowe uregulowanie uprawnień pracowników państwowych, uzasadnione w okresie przedwrześniowym dążeniem do niedopuszczenia do powstania ogólnokrajowego frontu ludzi pracy i do przeciwstawienia urzędnika państwowego robotnikowi - jest obecnie pełnym anachronizmem. Należy oczekiwać, iż nowe przepisy o stosunkach służbowych obejmą wszystkich ludzi pracy i w pełni zastąpią fragmentaryczność dawnych.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PoselWenclikWitold">W tym stanie rzeczy Komisja Prawnicza i Regulaminowa wnosi o zatwierdzenie powyższego dekretu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WicemarszalekBarcikowski">Do głosu nikt nie jest zapisany. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#WicemarszalekBarcikowski">Kto z Obywateli Posłów jest za zatwierdzeniem zreferowanego dekretu, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nikt.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#WicemarszalekBarcikowski">Stwierdzam, że dekret Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 września 1950 r. o zmianie dekretu o tymczasowym unormowaniu stosunku służbowego funkcjonariusze w państwowych — został jednomyślnie przez Sejm zatwierdzony.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#WicemarszalekBarcikowski">Przystępujemy do punktu 14 porządku dziennego: sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 października 1950 r. o zmianie dekretu o najmie lokali (Dz. U. R. P. Nr 49, poz. 442) — (druk nr 854).</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#WicemarszalekBarcikowski">Jako sprawozdawca zabiorze głos poseł Kaczocha.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselKaczochaJozef">Dekret z dnia 28 lipca 1948 r. o najmie lokali ulegał już dwukrotnie zmianom. Dekret z dnia 26 października 1950 r, o zmianie dekretu o najmie lokali, przedłożony obecnie do zatwierdzenia Sejmowi, przewiduje daleko idące zmiany. Zmiany te są następujące:</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselKaczochaJozef">W art. 1, który mówił o tym, kto nie podlega przepisom niniejszego dekretu, ust. 2 pkt a) otrzymuje brzmienie</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#komentarz">(czyta</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PoselKaczochaJozef">):</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PoselKaczochaJozef">„a) lokale w budynkach wzniesionych po dniu 22 lipca 1944 r. i lokale wyłączone spod publicznej gospodarki lokalami na podstawie przepisów dekretu z dnia 26 października 1945 r. o rozbiórce i naprawie budynków zniszczonych i uszkodzonych wskutek wojny (Dz. U. R. P. z 1947 r. Nr 37, poz. 181 i z 1948 r. Nr 50, poz. 389) oraz przepisów ustawy z dnia 3 lipca 1947 r. o popieraniu budownictwa (Dz. U, R. P. Nr 52, poz.270), z wyjątkiem lokali odbudowanych lub wybudowanych z funduszów państwowych, instytucji prawa publicznego tub przedsiębiorstw państwowych, chociażby prawo zarządzania i użytkowania budynku powróciło do właściciela nieruchomości”.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PoselKaczochaJozef">Art. 19 przewidywał powstanie Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej, składającego się z funduszu ogólnokrajowego oraz funduszów lokalnych powiatu lub miasta wydzielonego z powiatu, przy czym fundusz lokalny miał być przeznaczony na pokrywanie kosztów remontu kapitalnego budynków mieszkalnych z wyjątkiem budynków nie podlegających przepisom dekretu i budynków, wymienionych w art, 21 ust. 3, zaś fundusz ogólnokrajowy miał służyć do wyrównywania niedoborów funduszów lokalnych, jeżeli potrzeby remontu kapitalnego przekraczałyby ich możliwości finansowe. Obecnie art. 19 otrzymuje brzmienie</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#komentarz">(czyta):</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#PoselKaczochaJozef">„Fundusz Gospodarki Mieszkaniowej przeznaczony jest na pokrywanie kosztów:</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#PoselKaczochaJozef">1) dokonywania remontu kapitalnego budynków mieszkalnych;</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#PoselKaczochaJozef">2) ulepszenia wyposażenia technicznego budynków mieszkalnych (wodociąg, kanalizacja, centralne ogrzewanie itp.);</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#PoselKaczochaJozef">3) odbudowy, przebudowy i adaptacji budynków przeznaczonych na cele mieszkalne mas pracujących, o ile koszty tych robót nie przekraczają 60% wartości technicznej budynków;</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#PoselKaczochaJozef">4) wykończenia budynków mieszkalnych, których budowa rozpoczęta została ze środków nie objętych państwowym planem inwestycyjnym.” Jak z tego wynika, zmiana idzie w kierunku zniesienia odrębnych funduszów lokalnych i odrębnego funduszu ogólnokrajowego, a stworzenia jednolitego funduszu remontowego pod jednym kierownictwem.</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#PoselKaczochaJozef">Punkt 2 tego artykułu brzmi</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#komentarz">(czytał:</u>
<u xml:id="u-17.14" who="#PoselKaczochaJozef">— „Minister Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Ministrem Finansów i Budownictwa określi warunki pokrywania przez fundusz kosztów wykańczania budynków, o których mowa w ust. 1 pkt 4”.</u>
<u xml:id="u-17.15" who="#PoselKaczochaJozef">Art. 20, który przewidywał, że Fundusz Gospodarki Mieszkaniowej ulokowany jest w Banku Gospodarstwa Krajowego, zmieniony zostaje w sposób następujący: — „Fundusz Gospodarki Mieszkaniowej ulokowany jest w Banku Komunalnym”.</u>
<u xml:id="u-17.16" who="#PoselKaczochaJozef">Ust. 2 art. 21 otrzymuje brzmienie</u>
<u xml:id="u-17.17" who="#komentarz">(czyta):</u>
<u xml:id="u-17.18" who="#PoselKaczochaJozef">„2. Wpłata, na. rzecz Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej należy się także od lokali używanych przez właściciela lub bezpłatnie. Wysokość wpłaty zależy od tego, jaki czynsz opłacałby używający jako najemca (art. 2 lub art. 4). Jeżeli byłby on jako najemca zaliczony do kategorii określonych w art. 3, wpłata nie należy się”.</u>
<u xml:id="u-17.19" who="#PoselKaczochaJozef">Ust. 3 tegoż artykułu, który poprzednio wyodrębniał wpłaty na rzecz Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej od właściciela budynku i od podnajmujących, obecnie stanowi tekst jednolity w brzmieniu następującym</u>
<u xml:id="u-17.20" who="#komentarz">(czyta):</u>
<u xml:id="u-17.21" who="#PoselKaczochaJozef">„Od wpłat na rzecz Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej zwalnia się wynajmujących lub używających lokale mieszkalne w domach jednorodzinnych, mających nie więcej niż 5 izb mieszkalnych, o ile domy te są zajmowane w całości lub w części przez właściciela. Rada Ministrów może rozporządzeniem zwolnienie to rozciągnąć na wynajmujących lub używających lokale w budynkach większych, mających jednak nie więcej niż 10 izb mieszkalnych na całym obszarze Państwa lub jego części”.</u>
<u xml:id="u-17.22" who="#PoselKaczochaJozef">Art. 25, który przewidywał wpłaty na rzecz Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej, dzieląc, je na fundusze lokalne i fundusz ogólnokrajowy, jako nieistotny wobec zmiany art. 19, otrzymuje nowe brzmienie, a mianowicie</u>
<u xml:id="u-17.23" who="#komentarz">(czyta):</u>
<u xml:id="u-17.24" who="#PoselKaczochaJozef">„Minister Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Ministrem Finansów jest uprawniony do rozkładania na raty, odraczania i umarzania zaległości z tytułu wpłat na Fundusz Gospodarki Mieszkaniowej, jeżeli ściąganie ich byłoby połączone z niewspółmiernymi trudnościami lub kosztami, albo groziłoby dłużnikowi zniszczeniem materialnym. Minister Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Ministrem Finansów może uprawnienie to przelać na prezydia wojewódzkich rad narodowych”.</u>
<u xml:id="u-17.25" who="#PoselKaczochaJozef">Analogiczny art. 27, który mówił o administracji ogólnokrajowym funduszem otrzymuje brzmienie</u>
<u xml:id="u-17.26" who="#komentarz">(czyta):</u>
<u xml:id="u-17.27" who="#PoselKaczochaJozef">„1. Funduszem Gospodarki Mieszkaniowej administruje zarząd.</u>
<u xml:id="u-17.28" who="#PoselKaczochaJozef">2. W skład zarządu wchodzą przedstawiciele: Przewodniczącego PKPG oraz Ministrów: Gospodarki Komunalnej, Finansów, Budownictwa i określonych przez Radę Ministrów organizacji społecznych.</u>
<u xml:id="u-17.29" who="#PoselKaczochaJozef">3. Nadzór nad działalnością funduszu wykonuje Minister Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Ministrem Finansów.</u>
<u xml:id="u-17.30" who="#PoselKaczochaJozef">4. Statut organizacyjny funduszu nada Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.” Art. 28, który mówił w ujęciu poprzednim o administrowaniu funduszem lokalnym, otrzymuje brzmienie</u>
<u xml:id="u-17.31" who="#komentarz">(czyta):</u>
<u xml:id="u-17.32" who="#PoselKaczochaJozef">„1. Rada Ministrów na wniosek zarządu Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej, zgłoszony przez Ministra Gospodarki Komunalnej, ustali dla poszczególnych województw oraz m. st. Warszawy i m. Łodzi wysokość kwot, w granicach których dokonywane będą remonty i inne roboty wymienione w art. 19.</u>
<u xml:id="u-17.33" who="#PoselKaczochaJozef">2. Plany przeprowadzania remontów i robót, o których mowa w ust. 1, ustalają prezydia miejskich (gminnych) rad narodowych w granicach kwot przeznaczonych na te cele przez prezydia rad narodowych wyższego stopnia.” Skreśla się art. 29, dotyczący sposobu administrowania funduszem lokalnym, oraz art. 32, który brzmiał</u>
<u xml:id="u-17.34" who="#komentarz">(czyta):</u>
<u xml:id="u-17.35" who="#PoselKaczochaJozef">„Rozporządzenia przewidziane w dekrecie niniejszym wydane będą za zgodą Rady Państwa. To samo dotyczy uchwały, przewidzianej w art. 1 ust. 3 zarządzenia przewidzianego w art. 8”.</u>
<u xml:id="u-17.36" who="#PoselKaczochaJozef">W dekrecie z dnia 26 października 1950 r. dodaje się dalsze postanowienia, a mianowicie</u>
<u xml:id="u-17.37" who="#komentarz">(czyta):</u>
<u xml:id="u-17.38" who="#PoselKaczochaJozef">„Art. 2. Upoważnia się Ministra Gospodarki Komunalnej do ogłoszenia w drodze obwieszczenia jednolitego tekstu dekretu z dnia 28 lipca 1948 r. o najmie lokali z uwzględnieniem zmian wynikających z niniejszego dekretu oraz przepisów prawnych ogłoszonych przed dniem ogłoszenia jednolitego tekstu i z zastosowaniem ciągłej numeracji działów, rozdziałów, artykułów, ustępów i punktów”.</u>
<u xml:id="u-17.39" who="#PoselKaczochaJozef">„Art. 3. Wykonanie dekretu porucza się Ministrom: Gospodarki Komunalnej, Finansów i Budownictwa”.</u>
<u xml:id="u-17.40" who="#PoselKaczochaJozef">„Art. 4. Dekret wchodzi w życie z dniem pierwszym miesiąca następującego po dniu ogłoszenia”.</u>
<u xml:id="u-17.41" who="#PoselKaczochaJozef">W imieniu Komisji Prawniczej i Regulaminowej wnoszę o zatwierdzenie dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zmianie dekretu o najmie lokali.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WicemarszalekBarcikowski">Czy kto pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WicemarszalekBarcikowski">Kto z Obywateli Posłów jest za zatwierdzeniem zreferowanego dekretu, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nikt.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#WicemarszalekBarcikowski">Stwierdzam, że dekret z dnia 26 października 1950 r. o zmianie dekretu o najmie lokali został przez Sejm jednomyślnie zatwierdzony.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#WicemarszalekBarcikowski">Przystępujemy do punktu 15 porządku dziennego: sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 października 1950 r. o należnościach świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym (Dz. U. R, P. Nr 49, poz. 445) — (druk nr 855).</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#WicemarszalekBarcikowski">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Dębowi.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#WicemarszalekBarcikowski">Poseł Dąb Adolf: Wysoka Izbo! Dekret z dnia 26 października 1950 r. o należnościach świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym wszedł w życie 28 listopada 1950 r.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#WicemarszalekBarcikowski">Kwestie objęte tym dekretem unormowane były poprzednio w czterech różnych aktach ustawodawczych: a) w kodeksie postępowania karnego, b) w kodeksie postępowania cywilnego, c) w przepisach o kosztach sądowych w sprawach cywilnych i d) w prawie o sądach ubezpieczeń społecznych. W stosunku do uchylonych przepisów dekret ma zatem charakter unifikacyjny.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#WicemarszalekBarcikowski">Dekret wychodzi ze słusznego założenia, że świadkom, biegłym i stronom powinny przysługiwać uprawnienia w kwestii zwrotu poniesionych kosztów i utraconego zarobku na jednakowych zasadach bez względu na rodzaj postępowania, w którym biorą udział, a więc bez względu na to, czy osoby te obowiązek wynikający z przepisów wypełniają przed sądami powszechnymi czy też przed innymi władzami i organami wymiaru sprawiedliwości. Zasada ta wyrażona jest w art. 1 dekretu.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#WicemarszalekBarcikowski">Dekret poza tym odrębnie nieco traktuje należności świadków i stron — z jednej, a biegłych i tłumaczy — z drugiej strony.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#WicemarszalekBarcikowski">Świadkowi może być na żądanie przyznane odszkodowanie, za utracony zarobek z powodu stawiennictwa na wezwanie. Odpowiada on przeciętnemu dziennemu zarobkowi z tym, że nie może przekraczać 30 zł dziennie. Świadek może również otrzymać zwrot kosztów podróży w obie strony, jeżeli zamieszkuje w miejscowości oddalonej ponad 10 kilometrów, a w wypadkach uzasadnionych względami słuszności nawet tylko ponad 4 kilometry od miejsca wykonywania czynności urzędowych. Nadto świadkowi przysługuje zwrot strawnego i kosztów noclegu, jeżeli jego pobyt w sądzie i podróże w obie strony trwają łącznie ponad 12 godzin.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#WicemarszalekBarcikowski">Wszystkie te należności przysługują również świadkowi, który został wezwany a nie został przesłuchany, jak zresztą i świadkowi, który nie był wzywany, ale został przesłuchany.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#WicemarszalekBarcikowski">Te same zasady odnoszą się i do strony, gdy obowiązujące przepisy przewidują przyznanie stronie należności z tytułu jej udziału w postępowaniu.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#WicemarszalekBarcikowski">Biegłym i tłumaczom należy się wynagrodzenie za wykonaną pracę, której wysokość określa sąd. W razie nieskorzystania z ich usług należy się im wynagrodzenie za utracony z powodu stawiennictwa zarobek, nie przekraczające jednak 45 złotych dziennie. Tym kategoriom osób również przysługuje prawo do diet oraz do zwrotu kosztów przejazdów i noclegów w wysokości obowiązującej dla sędziów w razie pełnienia czynności służbowych poza zwykłym miejscem służbowym.</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#WicemarszalekBarcikowski">Pragnę zwrócić uwagę Wysokiej Izby na dwa przepisy dekretu, które w szczególności stanowią novum w stosunku do przepisów poprzednio obowiązujących.</u>
<u xml:id="u-18.14" who="#WicemarszalekBarcikowski">Art. 7 dekretu przewiduje, że sąd może przyznać wszystkie należności przewidziane dla świadków — „także osobie towarzyszącej świadkowi, gdy świadek ze względu na stan zdrowia nie mógł przybyć do sądu bez opieki osoby mu towarzyszącej”.</u>
<u xml:id="u-18.15" who="#WicemarszalekBarcikowski">Art. 14 pkt. 2 dekretu ustalający terminy zawite do zgłaszania należności, pod rygorem utraty prawa do ich żądania stanowi jednocześnie, że — „Osoby wezwane powinny być o tym uprzedzone”.</u>
<u xml:id="u-18.16" who="#WicemarszalekBarcikowski">To ostatnie zastrzeżenie stanowi rozszerzenie gwarancji procesowych osób, biorących udział w postępowaniu.</u>
<u xml:id="u-18.17" who="#WicemarszalekBarcikowski">W imieniu Komisji Prawniczej i Regulaminowej wnoszę, aby Sejm raczył zatwierdzić dekret z dnia 26 października 1950 r. o należnościach świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym, ogłoszony w Dzienniku Ustaw R. P. Nr 49 poz. 445.</u>
<u xml:id="u-18.18" who="#WicemarszalekBarcikowski">Czy kto pragnie zabrać glos? Nikt głosu nie żąda. Przystępujemy do glosowania.</u>
<u xml:id="u-18.19" who="#WicemarszalekBarcikowski">Kto z Obywateli Posłów jest za zatwierdzeniem zreferowanego dekretu, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nikt.</u>
<u xml:id="u-18.20" who="#WicemarszalekBarcikowski">Stwierdzam, że dekret z dnia 26 października 1950 r. o należnościach świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym — został jednomyślnie przez Sejm zatwierdzony.</u>
<u xml:id="u-18.21" who="#WicemarszalekBarcikowski">Przystępujemy do punktu 16 porządku dziennego: sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 października 1950 r. o przekazaniu sądem powszechnym spraw w zakresie sądownictwa pracy (Dz. U.R.P. Nr 49, poz. 446) — (druk nr 856).</u>
<u xml:id="u-18.22" who="#WicemarszalekBarcikowski">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Dąbowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselDabAdolf">Wysoka Izbo! Dekret z dnia 26 października 1950 r. o przekazaniu sądom powszechnym spraw w zakresie sądownictwa pracy wszedł w życie dnia 1 stycznia 1951 r.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselDabAdolf">Dekret ten znosi szczególne sądownictwo pracy, a sprawy cywilne należące dotychczas do sądów pracy poddaje pod rozpoznanie sądów powszechnych według przepisów postępowania w sprawach cywilnych.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselDabAdolf">Dekret wprowadza uzupełnienie do art. 79 kodeksu postępowania cywilnego, stanowiąc, że: „W sprawach ze stosunku pracy pełnomocnikiem pracownika jako strony może być nadto przedstawiciel związku zawodowego, którego członkiem jest strona”.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PoselDabAdolf">Dekret uchyla: a) prawo o sądach pracy z wyjątkiem przepisów ant. 43 w sprawie zakresu działania inspekcji pracy i innych władz administracji publicznej i b) art. 13 ustawy z dnia 20 lipca 1950 r. o zmianie przepisów postępowania w sprawach cywilnych.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PoselDabAdolf">W związku z tym dekret ustala, że sprawy, toczące się w sądach pracy w dniu wejścia w życie dekretu i jeszcze nie zakończone w I instancji, podlegają przekazaniu sądom powszechnym właściwym w myśl przepisów kodeksu postępowania cywilnego, natomiast do spraw zakończonych w dniu wejścia w życie dekretu w sądach pracy w I instancji oraz toczących się w II i III instancji stosuje się odpowiednie przepisy art. 16 § 2 ustawy z dnia 20 lipca 1950 r. o zmianie przepisów postępowania w sprawach cywilnych.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PoselDabAdolf">Dekret, który referuję, Komisja Prawnicza i Regulaminowa uznała za słuszny i celowy.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#PoselDabAdolf">Istnienie odrębnych sądów pracy, wydzielonych z sądownictwa powszechnego, uzasadnione było warunkami ustroju kapitalistycznego, w którym ścierały się sprzeczne interesy pracowników i pracodawców, z reguły zresztą prywatnych kapitalistów. Jednakże w warunkach przedwrześniowych sądy pracy, w których obok ławnika — przedstawiciela robotników zasiadał ławnik — przedstawiciel kapitalistów, jak zresztą całe wówczas ustawodawstwo pracownicze, stwarzały tylko pozory jakiegoś szczególnego zabezpieczenia praw i interesów klasy robotniczej, Naciski bowiem sfer wielkokapitalistycznych i faszystowska polityki sanacji spowodowały, że wywalczone przez klasę robotniczą zdobycze w postaci ustawodawstwa pracy, w tym i sądy pracy, przekreślane były przez reakcyjne orzecznictwo przedwojennych sądów bez potrzeby wprowadzania jakichkolwiek zmian do obowiązującego ustawodawstwa.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#PoselDabAdolf">W ten sposób sądy pracy stały się parawanem dla legalnego wyzuwania robotników i pracowników umysłowych z praw, jakie im przysługiwały na papierze. Toteż sądy pracy, były w owym czasie tą przysłowiową — „klapą bezpieczeństwa””, przy pomocy której ustrój kapitalistyczny między innymi wspomaga! i wspierał kierunek reformistyczny w obozie robotniczym.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#PoselDabAdolf">Sytuacja ta radykalnie się zmieniła w Polsce Ludowej. W Polsce Ludowej cała władza należy do mas pracujących. Na straży praw ludzi pracy stoją nie tylko wielkie, skupiające wszystkich pracujących związki zawodowe z ich władzą centralną — Centralną Radą Związków Zawodowych, ale Rząd Rzeczypospolitej, Sejm, a przede wszystkim partia klasy robotniczej — Polska Zjednoczona Partia Robotnicza.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#PoselDabAdolf">Gdy ustawa z dnia 20 lipca 1950 r., nowelizująca prawo o ustroju sądów powszechnych, wprowadziła udział ławników w orzekaniu we wszystkich sprawach cywilnych, a ławnikami tymi są wyłącznie ludzie pracy, odpadła wszelka w ogóle podstawa dla istnienia odrębnych sądów pracy, które w nowych warunkach stały się wręcz anachronizmem. Przekazanie zaś spraw ze stosunku pracy, których zresztą jest coraz mniej i które wykazują dalszą tendencję malejącą, sądom powszechnym, stanowi dalszy krok w kierunku ujednolicenia i demokratyzacji wymiaru sprawiedliwości w Polsce Ludowej.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#PoselDabAdolf">W imieniu Komisji Prawniczej i Regulaminowej wnoszę, aby Wysoki Sejm raczył zatwierdzić dekret z dnia 26 października 1950 r. o przekazaniu sądom powszechnym spraw w zakresie sądownictwa pracy, ogłoszony w Dzienniku Ustaw R, P. Nr 49 z 1950 r. pod poz. 446.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WicemarszalekBarcikowski">Do głosu nikt nie jest zapisany. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#WicemarszalekBarcikowski">Kto z Obywateli Posłów jest za zatwierdzeniem zreferowanego dekretu, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nikt.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#WicemarszalekBarcikowski">Stwierdzam, że dekret z dnia 26 października 1950 r. o przekazaniu sądom powszechnym spraw w zakresie sądownictwa pracy — został jednomyślnie przez Sejm zatwierdzony.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#WicemarszalekBarcikowski">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia jest wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#WicemarszalekBarcikowski">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w Kancelarii Sejmu Ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#WicemarszalekBarcikowski">Następne posiedzenie Sejmu Ustawodawczego odbędzie się w dniu dzisiejszym, tj. 18 stycznia 1951 r. o godz. 16 z następującym porządkiem dziennym</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#komentarz">(czyta):</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#WicemarszalekBarcikowski">1.Sprawozdanie Komisji Pracy i Opieki Społecznej o rządowym projekcie ustawy o dniach wolnych od pracy (druki nr 847 i 857).</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#WicemarszalekBarcikowski">2.Sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o rządowym projekcie ustawy o przedłużeniu mocy obowiązującej niektórych przepisów w zakresie administracji wymiaru sprawiedliwości (druki nr 848 i 858).</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#WicemarszalekBarcikowski">3.Sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej o rządowym projekcie ustawy o odpowiedzialności żołnierzy za przewinienia dyscyplinarne i za naruszenia honoru i godności żołnierskiej (druki nr 849 i 859).</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#WicemarszalekBarcikowski">4.Sprawozdanie Komisji Komunikacji i Łączności o rządowym projekcie ustawy o zakładaniu w budynkach mieszkalnych skrzynek listowych do doręczania korespondencji i czasopism (druki nr 850 i 860).</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#WicemarszalekBarcikowski">5.Sprawozdanie Komisji Komunikacji i Łączności o rządowym projekcie ustawy o zniesieniu Państwowej Rady Komunikacyjnej (druki nr 851 i 861).</u>
<u xml:id="u-20.12" who="#WicemarszalekBarcikowski">Proszę Posła Sekretarza o odczytanie komunikatu.</u>
<u xml:id="u-20.13" who="#WicemarszalekBarcikowski">Sekretarz poseł Kita</u>
<u xml:id="u-20.14" who="#komentarz">(czyta):</u>
<u xml:id="u-20.15" who="#WicemarszalekBarcikowski">W dniu dzisiejszym bezpośrednio po zakończeniu posiedzenia Sejmu odbędą się posiedzenia następujących Komisyj: Obrony Narodowej, Pracy i Opieki Społecznej, Prawniczej i Regulaminowej oraz Komisji Komunikacji i Łączności (to ostatnie rozpocznie się o godz. 12 min. 15).</u>
<u xml:id="u-20.16" who="#WicemarszalekBarcikowski">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-20.17" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia</u>
<u xml:id="u-20.18" who="#komentarz">o godz. 11 min.</u>
<u xml:id="u-20.19" who="#WicemarszalekBarcikowski">45.)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>