text_structure.xml 31.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 28 lutego 1974 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Szafrańskiego (PZPR) rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— stan i perspektywy rozwoju przemysłu motoryzacyjnego,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— działalność administracji zakładów pracy i samorządu robotniczego na rzecz zapewnienia gospodarności i porządku oraz krzewienia socjalistycznego stosunku do pracy oraz własności społecznej w przemyśle ciężkim i maszynowym.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele sejmowej Komisji Komunikacji i Łączności;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Maszynowego z ministrem Tadeuszem Wrzaszczykiem i wiceministrem Mirosławem Szczęśniakiem, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z wiceministrem Józefem Talmą, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Stanisław Grodzki.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Referat podkomisji nt. stanu i perspektyw rozwoju przemysłu motoryzacyjnego przedstawił poseł Zdzisław Pawlik (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Jak wynika z przedstawionych przez Ministerstwo Przemysłu Maszynowego materiałów informacyjnych oraz z wizytacji przeprowadzonych przez podkomisję w zakładach przemysłu motoryzacyjnego warunki techniczno-organizacyjne przyśpieszenia rozwoju przemysłu motoryzacyjnego stwarza:</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">— współpraca licencyjna i przemysłowa ze znanymi firmami zagranicznymi w zakresie produkcji samochodów i zespołów samochodowych,</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">— specjalizacja i koncentracja produkcji zespołów, podzespołów i części dla producentów wyrobów finalnych,</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">— międzynarodowa współpraca kooperacyjna w zakresie wzajemnych dostaw części i zespołów do produkcji samochodów,</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">— opracowanie nowych, własnych konstrukcji produkowanych pojazdów.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">W 1970 r. wartość produkcji sprzedanej przemysłu motoryzacyjnego wyniosła mld zł, przewiduje się, że w 1975 roku — osiągnie ona 71,2 mld zł, a w 1980 roku wzrośnie do 122,7 mld zł. Produkcja pojazdów samochodowych: osobowych, która w 1970 wyniosła 68,6 tys. wzrośnie do 207 tys. w 1975 r. oraz do 435 tys. w 1980 r. Produkcja autobusów zwiększy się z 5,2 tys. w 1970 r. do 8 tys. w 1975 r. oraz do 1022 tys. w 1980 r. Produkcja samochodów dostawczych i mikrobusów ma wzrosnąć z 27,6 tys. w 1970 r. do 55 tys. w 1975 r. oraz do 70 tys. w 1980 r. Produkcja samochodów ciężarowych wzrośnie z 23,1 tys. w 1970 do 36.5 tys. w 1975 oraz do 42 tys. w 1980 r.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Udział przemysłu motoryzacyjnego w wartości produkcji sprzedanej resortu przemysłu maszynowego osiągnął 25 proc., a w wartości eksportu — 31 proc. W latach 1970–1973 uległa podwojeniu wartość eksportu krajowych pojazdów samochodowych, przy czym eksport samochodów licencyjnych „Fiat 125p” pozwolił przemysłowi motoryzacyjnemu na wejście na rynki krajów kapitalistycznych. Eksport na te rynki w ciągu ostatnich 5-ciu lat powiększył się 10-krotnie. Koszty dewizowe przeznaczone na uruchomienie produkcji samochodów „Fiat 125p” zwróciły się w ciągu 4 lat z wpływów uzyskanych w eksporcie.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Program rozwoju przemysłu motoryzacyjnego do 1980 roku opiera się w coraz większym stopniu na współpracy kooperacyjnej z krajami RWPG. W produkcji samochodów osobowych nawiązano współpracę z ZSRR, Jugosławią i Węgrami, natomiast w produkcji samochodów ciężarowych dużej ładowności — z ZSRR i Węgrami.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Do najważniejszych przedsięwzięć inwestycyjnych przemysłu motoryzacyjnego należą:</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">— przygotowanie i rozwój produkcji licencyjnych samochodów małolitrażowych „Fiat 126p” na poziomie 150–200 tys. sztuk rocznie w FSM Bielsko-Biała i Tychy,</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">— rozwój produkcji licencyjnego autobusu dużej pojemności „Berliet” do poziomu 5 tys. sztuk w roku 1980,</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">— modernizacja i rekonstrukcja Fabryki Samochodów Ciężarowych w Starachowicach, Sanockiej Fabryki Autobusów,</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">— dalszy rozwój specjalistycznej bazy kooperacyjnej zespołów i części samochodowych,</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">— modernizacja i rozwój własnej bazy metalurgicznej tj. kuźni i odlewni.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Z uwagi na rosnące zapotrzebowanie odbiorców krajowych, jak i możliwości dalszego rozwijania eksportu konieczne staje się uruchomienie produkcji nowoczesnego samochodu dostawczego.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Wizytacje oraz rozmowy przeprowadzone w zakładach pracy, wskazały na trudności, na jakie napotyka przemysł motoryzacyjny. Należą do nich:</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">— niepełne i nierytmiczne dostawy materiałów i surowców, zespołów i części produkowanych przez zakłady specjalistyczne przemysłu motoryzacyjnego i innych branż przemysłu maszynowego oraz niektórych wyrobów hutniczych z zakładów przemysłu ciężkiego,</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">- trudności transportowe wynikające z braku odpowiedniej ilości wagonów kolejowych do transportu wyprodukowanych pojazdów,</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">— niepełne zabezpieczenie dostaw oprzyrządowania i części zamiennych. do importowanych maszyn i urządzeń,</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">— niedostatek maszyn i agregatów specjalistycznych do obróbki zespołów i części samochodów ciężarowych „Star” oraz autobusów.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">Niedostateczny jest również stan zaplecza obsługowo-naprawczego pojazdów samochodowych. Podjęte w ostatnim czasie decyzje w sprawie integracji zaplecza handlowo-obsługowego motoryzacji w jednej organizacji gospodarczej, przejęcie przez nią odpowiedzialności za całość zadań związanych z obrotem i obsługą pojazdów samochodowych powinny przynieść zasadnicze zmiany. Niezbędne jest przyśpieszenie realizacji tych decyzji.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">Rozwiązania wymaga również problem niedoboru niektórych części zamiennych, produkcji krajowej oraz pochodzących z importu. Zdaniem podkomisji przyczyną nadmiernego zużycia części zamiennych jest niewłaściwa eksploatacja pojazdów, zwłaszcza w rolnictwie oraz nieuregulowana sprawa kasacji samochodów ciężarowych i autobusów. Niezbędne jest usprawnienie gospodarki magazynowej, szersza stosowanie paletyzacji i konteneryzacji.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#Sprawozdawca">W czasie wizytacji zgłoszono wiele uwag i wniosków w sprawach poprawy warunków socjalno-bytowych załóg, zwłaszcza w zakresie: wykorzystania funduszu socjalnego, mieszkaniowego i funduszu nagród, stanu pomieszczeń socjalnych, wykorzystania i rozwoju zakładowej bazy rekreacyjno-wypoczynkowej. Posłowie mieli okazję zaznajomić się z interesującymi próbami rozwiązywania we własnym zakresie poprawy zaplecza socjalno-bytowego m.in. w Sanockiej Fabryce Autobusów.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełKazimierzKuraś">Mimo poważnych postępów osiągniętych w dziedzinie produkcji samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów, polski przemysł motoryzacyjny nie zaspokaja, jeszcze krajowego zapotrzebowania na te pojazdy. Szczególnie dotkliwie odczuwa się niedobór samochodów dostawczych; w rezultacie tego niedoboru są one zbyt długo, często przez 10–15 lat, eksploatowane przez przedsiębiorstwa handlowe.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełKazimierzKuraś">Przyjęcie przez przemysł motoryzacyjny całej odpowiedzialności za obsługę handlową i naprawę samochodów osobowych jest słuszne i celowe. Czy jednak w świetle dotychczasowego niedorozwoju usług motoryzacyjnych i szybkiego rozwoju motoryzacji program inwestycji w tym zapleczu jest dostateczny? Tu trzeba dokonać zdecydowanego skoku.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełKazimierzKuraś">Szczególnie wiele troski poświęcić trzeba jakości samochodów; produkujemy samochody nowoczesne o dużym komforcie jazdy, ale z ich wykończeniem nie zawsze jest najlepiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełHieronimBurek">W przemyśle motoryzacyjnym dalszych usprawnień wymaga współpracy kooperantów z producentami wyrobów finalnych. Konieczna jest poprawa jakości narzędzi produkowanych w zakładach przemysłu motoryzacyjnego; wymaga to szkolenia młodych, wyspecjalizowanych w tej produkcji pracowników. Istotne znaczenie ma również stosowanie produkcji narzędzi odpowiednich materiałów i bardziej nowoczesnych technologii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełEugeniuszPacia">Realizacja przedstawionego przez przemysł motoryzacyjny programu rozwoju i modernizacji produkcji samochodów dostawczych do 1980 r. nie zaspokoi ogromnego zapotrzebowania na te pojazdy. Szczególnie duże zapotrzebowanie na tego typu pojazdy zgłasza rolnictwo, gdzie eksploatuje się samochody, które powinny być już dawno wycofane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełZenonDychtowicz">Tempo rozwoju naszego przemysłu motoryzacyjnego jest imponujące; mamy też już znaczne osiągnięcia w eksporcie samochodów. Brak natomiast jednolitej polityki w imporcie samochodów ciężarowych. W rezultacie jeżdżą po kraju samochody różnych typów, a to komplikuje sprawną ich eksploatację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMichałCygan">Trzeba szybko nadrabiać zaległości, jakie powstały w technicznym zapleczu motoryzacyjnym. Jest to nie tylko problem inwestycji, lecz również kształcenia kadr, podniesienia kultury obsługi, wyplenienia wielu złych, powstałych w tej dziedzinie usług zwyczajów i nawyków.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełMichałCygan">W czasie wizytacji Jelozańskich Zakładów Samochodowych — pokazano posłom przyczepę do ciągników, która może służyć m.in. do przewozu dzieci do szkół zbiorczych. Przyczepa zostanie wypróbowana na terenie woj. wrocławskiego. Warto by rozważyć możliwość rozwinięcia produkcji takich przyczep, które mogą znaleźć szerokie zastosowanie także do przewozu pracowników np. w PGR.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMichałKwaśniewicz">Wieś odczuwa brak samochodów, zwłaszcza dostawczych. Rolnicy zainteresowani są również dostawami przyczep nie tylko dużej, ale i zmniejszonej ładowności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełBronisławBury">Trzeba zapewnić szybsze zaspokojenie zapotrzebowanie rolnictwa na odpowiednie samochody; ich niedostatek hamuje rozwój wielu gałęzi życia na wsi, w tym także handlu i usług; należy przyśpieszyć rozwój produkcji samochodów dostawczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełWiesławMróz">Stacje Centrali Produktów Naftowych powinny być przede wszystkim lokalizowane przy głównych trasach, a nie w centrach miast skąd trzeba je „wyprowadzać” ze względu na szkodliwość dla otoczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJózefDrzewiecki">Przemysł samochodowy w Polsce, zwłaszcza w ostatnich latach, rozwija się szybko, ale zapotrzebowanie na te podstawowe środki transportu jest ciągle większe aniżeli produkcja. Szczególnie dotkliwie odczuwa się brak dostatecznej ilości autobusów. Należałoby rozważyć możliwość kontynuacji produkcji autobusów „Jelcz”, które dobrze zdają egzamin na naszych drogach.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełJózefDrzewiecki">Przemysł powinien zwiększyć wymagania w stosunku do kooperantów dostarczających części i podzespołów nie zawsze najlepszej jakości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełBrunoJungling">Trzeba więcej uwagi poświęcić sprawom jakości montażu samochodów osobowych. Przedłużeniem kontroli technicznej w fabryce powinien być tzw. „przegląd zerowy” bezpośrednio poprzedzający przekazanie samochodu nabywcy; obecnie przegląd ten ogranicza się często do mycia wozu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełMirosławMartin">Moce produkcyjne przemysłu motoryzacyjnego mogłyby być lepiej wykorzystane, gdyby nie opóźnienia dostaw kooperacyjnych. Rozwój masowej produkcji samochodów małolitrażowych i nowoczesnych autobusów wymaga szybkiego rozwiązania tego problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełAleksanderGajdek">Przemysłowi motoryzacyjnemu zapewnić trzeba dostawy odpowiednich ilości żeliwa sferoidalnego. Dość szeroko stosowana jest praktyka delegowania za granicę robotników mających obsługiwać maszyny pochodzące z importu; robotnicy ci przekazują następnie zdobyte zagranicą umiejętności innym członkom załogi. Jest to słuszne, ale trzeba również wysyłać mechaników, aby mogli zapoznać się z właściwą eksploatacją zakupionych zagranicą maszyn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Najszybciej i najbardziej prawidłowo rozwija się produkcja samochodów osobowych. Koncepcja budowy fabryki samochodów małolitrażowych w Bielsku-Białej i w Tychach oraz zgrupowania w kilku sąsiednich powiatach kooperantów okazała się bardzo słuszna. Korzystanie kształtuje się również sytuacja w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu, chociaż zakład ten ma bardziej rozproszonych dostawców.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Na podkreślenie zasługuje utworzenie silnych baz narzędziowych i działów głównego mechanika w FSO oraz w FSC w Starachowicach, co przyczynia się do rekonstrukcji własnymi siłami proce sów produkcyjnych. Gorzej przedstawia się sytuacja w tej dziedzinie w zakładach w Jelczu; w zakładach tych trzeba szybko stworzy odpowiednią bazę narzędziową i magazynową.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Konieczne jest przyspieszenie rozbudowy odlewni żeliwa sferoidalnego dla potrzeb przemysłu maszynowego. Obecnie buduje się w kraju kilka odlewni; proces ten trzeba przyspieszyć.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Rozwiązania wymaga również problem produkcji samochodów dostawczych oraz samochodów dla rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Dodatkowych wyjaśnień udzielił minister przemysłu maszynowego Tadeusz Wrzaszczyk: Polski przemysł samochodowy w bardzo szybkim tempie nadrabia dystans dzielący go od krajów o rozwiniętej motoryzacji. Pod względem wielkości produkcji samochodów zbliżany się do naszych najbliższych sąsiadów — NRD i Czechosłowacji, a więc krajów o znacznie większych od nas tradycjach w te dziedzinie produkcji. Przyspieszony rozwój motoryzacji zmienia i zmieniać będzie oblicze kraju. Motoryzacja stanowi nośnik postępu, w wielu dziedzinach życia, pociąga za sobą i niejako wymusza postęp techniczny i technologiczny w licznych współpracujących z przemysłem samochodowym gałęziach wytwórczości. Realizacja programu rozwoju motoryzacji wymaga jednak czasu, konsekwencji i wielkiej koncentracji wysiłków.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Słusznie wskazywano w dyskusji na potrzebę przyśpieszenia rozwoju i unowocześnienia produkcji samochodów dostawczych; program rozwoju produkcji tych pojazdów zgodny jest z wysuwanymi przez posłów postulatami. Namierza się także rozwijać produkcję szerokiej gamy samochodów dla potrzeb rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Przemysł motoryzacyjny intensywnie rozwija bazę kooperacyjną. Fabryka Samochodów Osobowych na Żeraniu stworzyła w tym celu filie w Kożuchowie i w kilku miejscowościach podwarszawskich, stając się wielkim przedsiębiorstwem wielozakładowym. Podobnie Fabryka Samochodów Ciężarowych w Starachowicach, która ulega obecnie intensywnej rozbudowie i modernizacji. Resort przemysłu maszynowego w przyśpieszonym tempie rozwija również swą bazę odlewniczą, w tym także dla potrzeb motoryzacji.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Problem sprawnej organizacji i działalności zaplecza handlowo-usługowego motoryzacji narasta z każdym rokiem. Usprawnieniu działalności zaplecza technicznego i lepszego zaopatrzenia w części zamienne resort poświęca wiele uwagi. W tym roku należy się spodziewać dalszego postępu w zaopatrzeniu w części m.in. dzięki integracji zaplecza i stworzeniu warunków do usprawnienia systemu dystrybucji części.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja omawiała działalność administracji zakładów pracy i samorządu robotniczego w zakresie gospodarności i porządku oraz krzewienia socjalistycznego stosunku do pracy i własności społecznej w przemyśle ciężkim i maszynowym.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrański">Przewodniczący Narządu Głównego Związku Zawodowego Hutników poseł Antoni Seta (PZPR) przedstawił działania podejmowane przez kierownictwo oraz aktyw tego związku dla zapewnienia warunków rozwoju produkcji, jak też porządku i ładu w zakładach pracy oraz poprawy warunków bhp i socjalno-bytowych. Związek Zawodowy Hutników rozwija międzyzakładowe współzawodnictwo w dziedzinie gospodarki materiałowej oraz oszczędności surowców i paliw. Dobre rezultaty przynosi wymiana doświadczeń między brygadami stosującymi różne metody pracy np. w kuźniach, stalowniach itp. Wiele uwagi związek poświęca sprawom wynalazczości i racjonalizacji pracy, których rozwój pomaga w rozwiązaniu najistotniejszych problemów. Związek Zawodowy Hutników podejmuje wiele inicjatyw mających na celu zmniejszenie fluktuacji kadr drogą nagród za długoletnią pracę, ustanowienia ksiąg zasłużonych, galerii przodowników itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyZarząduGłównegoZwiązkuZawodowegoMetalowcówposełJanMroczek">Przedmiotem troski władz i aktywu związkowego jest, obok przyjęcia współodpowiedzialności za wyniki produkcyjne, lepsze zaspokojenie potrzeb socjalno-bytowych załóg.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyZarząduGłównegoZwiązkuZawodowegoMetalowcówposełJanMroczek">Związek rozwija szeroką działalność mającą na celu poprawę ładu i porządku w zakładach, krytyce społecznej poddawane są przejawy marnotrawstwa i niegospodarności. Wypróbowanymi formami pracy związkowej stały się wydziałowe narady wytwórcze, przeglądy stanowisk pracy oraz system wyróżnień i nagród. Niezbędne jest ściślejsze związanie działań podejmowanych przez związki zawodowe z działaniami administracji zakładów, zjednoczeń i ministerstwa w dziedzinie wychowania załóg, umacniania socjalistycznej dyscypliny pracy, zapewnienia lepszej organizacji pracy, sprawniejszego zaopatrzenia i kooperacji oraz poprawy gospodarki materiałowej. Powstał projekt podpisania porozumienia między związkiem a resortami przemysłu maszynowego i ciężkiego określającego formy współdziałania w tych dziedzinach i rozwiązywania problemów socjalno-bytowych załóg.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełHenrykSzafrański">W czasie wizytacji zakładów produkcyjnych stwierdzono konieczność dalszej, szybkiej poprawy gospodarki materiałowej, a zwłaszcza - magazynowej. Nowoczesna organizacja gospodarki magazynowej narzuca w dużej mierze zachowanie porządku w całym zakładzie, wiele mamy jeszcze do zrobienia w dziedzinie dyscypliny pracy i tym sprawom powinno poświęcić się więcej uwagi, ostatnim okresie dynamiczny rozwój gospodarki wymaga stałego śledzenia efektywności gospodarowania, szukania rezerw produkcyjnych. Takie możliwości stwarza m.in. poprawienie porządku i ładu w naszych zakładach.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełHenrykSzafrański">Uwagi i wnioski podkomisji przemysłu ciężkiego przedstawił poseł Jan Mendel (PZPR). W ostatnim czasie, dzięki wysiłkom podejmowanym przez administrację oraz organa samorządu robotniczego notuje się w zakładach przemysłu ciężkiego lepsze wykorzystanie czasu pracy, zmniejszenie nieusprawiedliwionej absencji, zmniejszenie się ilości wypadków przy pracy, mniejszą ilość przypadków chorób zawodowych, podniesienie kultury miejsca pracy, poprawę stosunków międzyludzkich oraz poprawę stanu zaplecza socjalnego.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełHenrykSzafrański">Lepszy jest stan zabezpieczenia i wykorzystania majątku trwałego zakładów, lepsze wykorzystanie surowców i materiałów. Podkomisja przemysłu ciężkiego stwierdziła, że samorządy robotnicze we współpracy z administracją gospodarczą wykazały wiele troski w dziedzinie zwiększenia gospodarności i porządku oraz krzewienia socjalistycznego stosunku do pracy i własności społecznej. Mimo to zdarzają się jeszcze pewne nieprawidłowości i zaniedbania i w związku z tym podkomisja zaleca skupienie uwagi samorządów robotniczych i administracji zakładów na: usuwaniu źródeł i przyczyn niegospodarności i marnotrawstwa, a także strat czasu pracy maszyn i urządzeń. Należy dążyć do właściwej korelacji między zapleczem technicznym i socjalno-bytowym, zmniejszać niedobór powierzchni magazynowych. Główną przyczyną zastojów i wzrostu ilości przepracowanych godzin nadliczbowych są braki w zaopatrzeniu oraz nierytmiczne dostawy materiałów i półfabrykatów kooperacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PosełHenrykSzafrański">Niezbędne jest - zdaniem podkomisji - stosowanie i doskonalenie systemów zachęt materialnych, o moralnych dla pracowników, którzy swoją postawą dają przykład przestrzegania porządku, gospodarności oraz socjalistycznego stosunku do pracy i własności.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PosełHenrykSzafrański">Należy podjąć niezbędne środki dla zapobiegania nadmiernej fluktuacji kadr.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PosełHenrykSzafrański">Szerzej też trzeba stosować automatyczne środki sygnalizacyjno-alarmowe jako jeden, z elementów ochrony przed kradzieżami i ochrony przeciwpożarowej.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#PosełHenrykSzafrański">Konieczne jest zapewnienie warunków do dalszego rozwijania ruchu wynalazczego i racjonalizatorskiego oraz szybkie wdrażanie do produkcji zgłaszanych usprawnień i wynalazków. Realizacji tych wszystkich ważnych zamierzeń sprzyjać powinna wprowadzona w życie ustawa o zakładowym funduszu nagród, funduszu socjalnym i mieszkaniowym.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#PosełHenrykSzafrański">Uwagi i wnioski w imieniu podkomisji przemysłu maszynowego przedstawił poseł Edward Chrostek (SD). W pracach resortu, jak i poszczególnych przedsiębiorstw zwrócono szczególną uwagę na racjonalną i oszczędną gospodarkę materiałami i surowcami, zgodnie z uchwałą VIII Plenum KC Partii oraz rządowym programem wykorzystania zasobów surowcowych i materiałowych w gospodarce narodowej. W okresie 9 miesięcy ubiegłego roku obniżono o 5,1 proc. zużycia wyrobów walcowanych, przeprowadzono weryfikację norm zużycia materiałów. Zawarto również wieloletnie umowy z dostawcami elementów kooperacji, jak i materiałów zaopatrzeniowych.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#PosełHenrykSzafrański">Resort podejmował starania w celu włączenia załóg do wdrażania systemu dobrej roboty i gospodarności. Obok administracyjnego systemu kontroli, również samorząd robotniczy korzysta ze swoich uprawnień, przeprowadzając ocenę działalności przedsiębiorstw na naradach wytwórczych, organizując społeczne przeglądy gospodarki materiałowej oraz organizacji stanowisk i warunków pracy. Członkowie organów samorządu robotniczego biorą udział w komisjach, zajmując się upłynnianiem zbędnych maszyn, urządzeń i materiałów analizują i kontrolują wykorzystanie funduszu płac oraz podział nagród i premii.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#PosełHenrykSzafrański">Zdaniem podkomisji należy kontynuować i nasilać działania zarówno administracji, samorządu robotniczego i organizacji społecznych na rzecz dalszej poprawy ładu, porządku i gospodarności w zakładach pracy na rzecz wdrożenia zasad współżycia społecznego. Działania te wykraczać powinny poza mury zakładów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJanPlasota">Czynnikiem odgrywającym dużą rolę w zapewnieniu odpowiedniej ochrony mienia społecznego jest prawidłowa gospodarka magazynowa. Niedobory powierzchni magazynowej niekorzystnie wpływają na porządek w zakładzie. Niejednokrotnie na skutek braku powierzchni magazynowej cenne surowce ulegają zniszczeniu, zwłaszcza materiały wymagające zapewnienia określonych warunków przechowywania.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełJanPlasota">Szybkiego usprawnienia wymaga system sprzedaży narzędzi. Sprzedaje się je niemal wyłącznie w kompletach. Kupuje się zatem zestaw kluczy płaskich, wówczas gdy potrzebne są tylko określone ich typy. W efekcie dobre, lecz niepotrzebne zakładom narzędzia zalegają magazyny.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełJanPlasota">Poseł Jan Darzyński (PZPR), więcej uwagi trzeba poświęcić sprawom racjonalizacji pracy. Średnio rocznie około 6 tys. wniosków nie zostaje wdrożonych do produkcji, co przynosi szkody nie tylko racjonalizatorom, lecz również gospodarce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJanMendalka">Niepokoi duża fluktuacja kadr w przemyśle hutniczym. Resort przemysłu ciężkiego powinien podjąć kroki dla poprawy sytuacji w tej dziedzinie, ważny element kształtowania właściwej atmosfery pracy jest wyróżnianie ludzi dobrze pracujących.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełJanMendalka">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister przemysłu ciężkiego - Józef Talma i wiceminister przemysłu maszynowego - Mirosław Szczęśniak.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PosełJanMendalka">O systematycznej poprawie socjalistycznych stosunków pracy w zakładach przemysłu ciężkiego - powiedział wiceminister Józef Talma - świadczą wyniki pracy w 1973 w którym przemysł ciężki uzyskał ponadplanową produkcję wartości 9,5 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PosełJanMendalka">Było to możliwe dzięki zwiększeniu odpowiedzialności administracji zakładów za wyniki gospodarowania, doskonalenia współpracy administracji z organami samorządów robotniczych. w przedsiębiorstwach uaktywniły się zespoły robocze, powoływane przez administrację i związki zawodowe dla dokonywania corocznych analiz stanu zabezpieczenia mienia państwowego oraz poprawy ładu, porządku i dyscypliny pracy.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PosełJanMendalka">Szczególnie wiele uwagi administracje zakładów i samorządy robotnicze poświęcają ostatnio sprawom usprawnienia gospodarki materiałowej, poprawie warunków pracy załóg oraz utrzymaniu porządku i czystości w pomieszczeniach produkcyjnych i socjalnych, ą także zabezpieczenia przedsiębiorstw przed kradzieżami.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PosełJanMendalka">Jak podkreślił wiceminister Mirosław Szczęśniak, rzeczywisty postęp techniczny i ekonomiczny uzyskują w ostatnich latach załogi przemysłu maszynowego. W ciągu ostatnich trzech lat dostarczyły one gospodarce dodatkową produkcję wartości 16 mld zł, w tym 10 mld zł na potrzeby rynku wewnętrznego. Obecnie w okresie trudności i zakłóceń na światowym rynku paliw i surowców szczególnie wiele uwagi poświęca się sprawom gospodarki materiałowej, wprowadzającej surowy reżim oszczędności we wszystkich gałęziach przemysłu maszynowego. Administracja zakładów ściśle współpracuje przy tym z samorządami robotniczymi.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PosełJanMendalka">Stałemu umacnianiu i utrwalaniu socjalistycznych stosunków w procesie pracy musi towarzyszyć dbałość o warunki pracy, o poprawę warunków socjalnych i bytowych załóg.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#PosełJanMendalka">Wiele uwagi poświęca się też przygotowaniu kadr do pracy, wprowadzając nowoczesne metody systemu nauki zawodu oraz odpowiednie formy i możliwości podnoszenia kwalifikacji pracowników. Dokształcanie coraz większych grup pracowników oraz zwiększanie udziału wśród nowo przyjmowanych ludzi z pełnymi kwalifikacjami wpływa na systematyczną poprawę struktury wykształcenia kadr przemysłu maszynowego. Liczba osób ze średnim i wyższym wykształceniem przekroczyła w 1975 r. 26 proc. ogółu zatrudnionych. Podejmuje się liczne przedsięwzięcia na rzecz stabilizacji kadr i ograniczenia ciągle wysokiej ich fluktuacji.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#PosełJanMendalka">Celem aktywizowania załóg w działaniu na rzecz poprawy gospodarności oraz wykazaniu własnej inicjatywy twórczej, organizowane są liczne konkursy m.in. w dziedzinie gospodarki materiałowej.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#PosełJanMendalka">Opinię wynikając z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości, która pełni funkcje wiodące w rozpatrywanym kompleksowo przez komisje sejmowe temacie; umacnianie ładu, porządku i kształtowanie socjalistycznych zasad współżycia.</u>
          <u xml:id="u-18.10" who="#PosełJanMendalka">Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedzi na dezyderaty dotyczące rozwoju przemysłu odlewniczego, opanowania i uruchomienia produkcji odlewów z żeliwa sferoidalnego dla autobusu „Jelcz”, „Berliet” oraz mierników produkcji stosowanych w przemyśle odlewniczym.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>