text_structure.xml
18.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 5 grudnia 1975 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Gesinga (ZSL), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na rok 1976 w części dotyczącej Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W obradach udział wzięli przedstawicie: Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z ministrem — Tadeuszem Skwirzyńskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Wronecki oraz przedstawiciele Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Leśnych i Przemysłu Drzewnego i Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Leśnictwa i Drzewnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Informację o projekcie planu i budżetu Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego na 1976 r. przedstawił minister — Tadeusz Skwirzyński.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Na leśnictwie spoczywają w 1976 r. poważne zadania w dziedzinie zapewnienia wzrostu produktywności gospodarki leśnej. Do zadań tych należy:</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— pozyskanie 21,5 mln m3 drewna — grubego;</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— przeprowadzenie zalesień i odnowień na powierzchni ponad 93 tys. ha;</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">— przeprowadzenie prac pielęgnacyjnych w drzewostanach na obszarze 572 tys. ha.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W ramach programu zadrzewienia kraju przewiduje się zasadzenie około 11,5 mln sztuk drzewek.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Dążyć się będzie do zachowania równowagi między przyrostem, a pozyskiwaniem drewna i innych surowców leśnych respektując przy tym zasadę, że ekonomiczna rola lasu musi mieć taką samą rangę jak jego funkcje pozaekonomiczne. Zmiany w technologii przetwórstwa drzewnego [nieczytelne], że zwiększy się wykorzystywanie drewna średnio wymiarowego i odpadów, przy zmniejszonym zużyciu drewna grubego.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">W 1976 r. poprawie ulegnie techniczne uzbrojenie leśnictwa. Kontrakty na dostawy maszyn i urządzeń — także i zagraniczne — zostały podpisane. Sprzęt i środki transportu już napływają. Ponieważ nie można liczyć na większy dopływ siły roboczej, trzeba tworzyć optymalne warunki zwiększenia wydajności pracy. Warunki takie — poza uzbrojeniem technicznym — stwarza także dbałość o sprawy socjalno-bytowe, a zwłaszcza szerokie rozwijanie budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W związku z przewidywanym wprowadzeniem do lasu dużych ilości sprzętu mechanicznego i środków transportu niezbędny jest także dynamiczny program budowy i rozbudowy dróg leśnych. Program taki został określony w założeniach planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Zadania przemysłu drzewnego wzrastają o 12,5 proc. w stosunku do 1975 r. Mimo że szczególny nacisk kłaść się będzie na przemysł meblowy — rynkowy deficyt mebli będzie jeszcze odczuwalny. Resort podejmuje starania, by program rozwoju tego przemysłu przyspieszyć i przekroczyć postawione przed nim zadania. W tym celu rozpocznie się drugi etap koncentracji, polegający na przejmowaniu części zakładów przemysłu terenowego. Zakłady te będą w przyspieszonym [nieczytelne], dzięki czemu wkrótce dadzą [nieczytelne] 2-krotnie większą od dotychczasowej.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Przewiduje się ponadto dalsze wdrażanie intensywnych metod gospodarowania. Wzrost wydajności produkcji zostanie pokryty wzrostem wydajności pracy w około 90 proc.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Trudności kadrowe, które wynikną w związku z uruchamianiem nowych zakładów przemysłu meblowego, płyt wiórowych i papierniczo-celulozowego resort zamierza rozwiązać w drodze przenoszenia części pracowników wysoko wykwalifikowanych ze starych do nowych zakładów, wprowadzania nowoczesnych metod i środków organizacyjno-technicznych itd.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">W wyniku tych wszystkich posunięć, wartość produkcji przemysłu drzewnego skierowana na [nieczytelne] wzroście o 4,5 mld zł w stosunku do 1975 r. Będzie to przy tym produkcja spływająca rytmicznie i w strukturze [nieczytelne] z zapotrzebowaniu rynku.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMichałKolanowski">Trudności związane z faktem, że przy bardzo dużym wzroście produkcji przemysłu drzewnego nastąpi tylko 1,3-procentowy przyrost zatrudnienia, resort zamierza rozwiązywać m.in. przez przemieszczanie części pracowników ze starych do nowych zakładów. Przy podejmowaniu takich decyzji zapewnić trzeba przenoszonym pracownikom odpowiednie warunki socjalne.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełMichałKolanowski">Założonemu w projekcie planu wzrostowi produkcji mebli towarzyszy odpowiednie zwiększenie zaopatrzenia materiałowego. Rodzą się jednak obawy, czy przemysł chemiczny będzie w stanie zaspokoić zapotrzebowanie przemysłu drzewnego na lakiery, farby i inne wyroby niezbędne dla uszlachetnienia drewna przeznaczonego do produkcji mebli.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełMichałKolanowski">Należy lepiej koordynować działania przemysłu meblowego i przemysłu tartacznego, który nie jest w pełni przygotowany do podjęcia zwiększonych zadań, zwłaszcza że zachodzi potrzeba przeniesienia części zadań przemysłu drzewnego - np. suszarnictwa - do przemysłu tartacznego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełMichałKolanowski">Wątpliwości budzi stosunek nakładów przeznaczonych na budowę nowych zakładów produkcyjnych do nakładów przewidywanych na modernizację zakładów starych. Przy stale pogłębiających się trudnościach kadrowych postawienie nowej hali w starym zakładzie wydaje się być bardziej celowe niż budowa nowego zakładu; zapewni to bowiem uzyskanie znacznych efektów produkcyjnych, przy znacznie mniejszych trudnościach kadrowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStefanMatlęga">W przemyśle celulozowo-papierniczym są cykle inwestycyjne i modernizacyjne nadal nadmiernie się przeciągają.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełStefanMatlęga">Uciążliwy brak części zamiennych w przemyśle drzewnym zmusza zakłady do wykonywania tych części we własnych warsztatach, co nie jest pożądane ani ekonomicznie, ani technologicznie.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełStefanMatlęga">Usprawnianie transportu wewnętrznego w przemyśle drzewnym przejawia się czasami w przedwczesnych zakupach za granicą urządzeń, które nie nadają się do użytkowania w przestarzałych zakładach i nie mogą być jeszcze zmontowane - w modernizowanych. Jest to sygnał wskazujący na konieczność lepszego dostosowywania zakupów z realizacją zamierzeń inwestycyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełStanisławCzudowski">Leśnictwo i przemysł drzewny osiągnęły w minionej 5-latce znaczny dorobek. Większy jest ten dorobek w przemyśle, znacznie mniejszy w leśnictwie. Analiza zadań przyszłego roku na tle tego dorobku i ogólnej sytuacji gospodarczej, wymaga sygnalizowania przewidywanych napięć dla przemyślenia sposobów ich złagodzenia.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełStanisławCzudowski">Projekt planu na 1976 r. słusznie przewiduje techniczne dozbrajanie przemysłu drzewnego i leśnictwa, wyraża się to m.in. we wzroście zadań w dziedzinie transportu. Aby prawidłowo ocenić możliwości realizacji tych zadań trzeba zorientować się jak wykonana została przez Ministerstwo Przemysłu Maszynowego umowa na dostawy środków transportu dla przemysłu drzewnego i leśnictwa.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełStanisławCzudowski">Nastąpił znaczny postęp w mechanizacji pozyskania drewna. Leśnictwo wyposażono w dużą ilość pił mechanicznych, które nie mogą być w pełni użytkowane ze względu na brak łańcuchów. Powstaje pytanie jak w tej sytuacji wdrażać nowoczesne formy organizacji pracy i podnosić wskaźnik wydajności pracy? Kto zawinił - dystrybucja czy producent części zamiennych? Jak resort zamierza przeciwdziałać tej sytuacji?</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełStanisławCzudowski">Od dłuższego czas występują zaległości w zalesianiu spowodowane brakiem sadzarek; wykonuje się te prace ręcznie, a deficyt siły roboczej się pogłębia. Krajowa produkcja tych maszyn jest ciągle jeszcze w trakcie eksperymentowania; problem wymaga pilnego rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełStanisławCzudowski">W 1976 r. resort zamierza zahamować dekapitalizację tartaków, które stanowią zaplecze przemysłu meblarskiego. Przy założeniu rozwoju tego przemysłu nie można zgodzić się ze zwolnionym tempem modernizacji tartaków.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełStanisławCzudowski">W 1976 r. plany inwestycyjne przemysłu drzewnego ustala się na wysokim poziomie, natomiast w leśnictwie występuje spadek. Np. planuje się budowę mniejszej liczby dróg dojazdowych, a to oznacza deprecjację drewna, którego nie będzie można wywieźć z trudno dostępnych terenów leśnych. Może to spowodować zakłócenie na pewnym odcinku równowagi między rozwojem bazy surowcowej — leśnictwa i bazy przetwórczej — przemysłu drzewnego. Innego rodzaju zakłóceniem tej równowagi jest przewidywany spadek obszaru trzebieży i cięć pielęgnacyjnych w lasach.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PosełStanisławCzudowski">Aby zrealizować niełatwe zadanie 1976 r. niezbędne będzie podejmowanie odpowiednich środków organizacyjnych oraz zapewnienie dopływu sprzętu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełMarianGawłowski">Trudności transportowe jakie odczuwa kraj rzutują ujemnie na pracę zakładów przemysłu drzewnego. Warto by do transportu drzewnego szerzej włączyć drogi wodne.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełMarianGawłowski">Modernizacji niektórych zakładów nie przeprowadza się prawidłowo. Zdarza się, że jedną część nakładu unowocześnia się, a druga pozostaje w dawnym stanie. Modernizacja powinna być kompleksowa, obejmować cały zakład.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanKlecha">Wzrastające nakłady na inwestycje w przemyśle drzewnym pozwalają na stopniowe nadrabianie zaległości, które w tym przemyśle w rezultacie wieloletniego niedoinwestowania są bardzo duże. Działalność tę należy traktować jako początek drogi. I nie wolno stawać w połowie. Tymczasem nakłady na gospodarkę leśną nie wzrastają w 1976 r. w odpowiedniej proporcji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanKlecha">Zbyt szeroko udostępniaj lasy wszelkim formom rekreacji i turystyki masowej. Należałoby ruch ten ograniczyć do pewnych regionów, a część lasów z niego wyłączyć. Przy tym ta część lasu, która ma być udostępniona - musi być udostępniana w sposób ograniczony rozsądkiem i dużą dyscypliną.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyZarząduGłównegoZwiązkuZawodowegoPracownikówLeśnictwaiPrzemysłuDrzewnegoJanMondygraf">Poważne trudności kadrowe resortu wskazują na naturalną potrzebę przyspieszenia mechanizacji prac. Dążyć trzeba do coraz wyższych form tej mechanizacji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyZarząduGłównegoZwiązkuZawodowegoPracownikówLeśnictwaiPrzemysłuDrzewnegoJanMondygraf">Warunki pracy w leśnictwie i przemyśle drzewnym są coraz lepsze, ale ilość wypadków, zwłaszcza najcięższych wskazuje, że osiągnięć w tej dziedzinie nie można uznać za zadowalające. Trzeba większy nacisk położyć na doskonalenie sprzętu i urządzeń technicznych, na wykorzystanie tych urządzeń.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyZarząduGłównegoZwiązkuZawodowegoPracownikówLeśnictwaiPrzemysłuDrzewnegoJanMondygraf">Dodatkowych wyjaśnień udzielił minister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Tadeusz Skwirzyński, który stwierdził m.in.: Sytuacja kadrowa zmusza do przenoszenia fachowców, zwłaszcza z zakładów starych do nowych. Wiąże się to z koniecznością przeprowadzania się nieraz całych rodzin. Nie zamierza się stosować nacisków administracyjnych, stworzy się system zachęt różnego typu. Rozwiązania trudności kadrowych szukać się będzie także w drodze ograniczania administracji, która niekiedy zdradza tendencję do nadmiernej rozbudowy.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyZarząduGłównegoZwiązkuZawodowegoPracownikówLeśnictwaiPrzemysłuDrzewnegoJanMondygraf">Plan pokrycia potrzeb materiałowych rozbudowywanego przemysłu drzewnego, a zwłaszcza meblowego, jest lepiej zbilansowany niż w roku ubiegłym. Dotyczy to również chemii.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyZarząduGłównegoZwiązkuZawodowegoPracownikówLeśnictwaiPrzemysłuDrzewnegoJanMondygraf">Modernizacja przemysłu tartacznego idzie w tym kierunku by mógł on przejmować część prac - zwłaszcza w zakresie uszlachetniania i przygotowywania surowców - od przemysłu meblarskiego.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącyZarząduGłównegoZwiązkuZawodowegoPracownikówLeśnictwaiPrzemysłuDrzewnegoJanMondygraf">Sprawa dozbrajania technicznego leśnictwa jest rozważana już od 12 lat. Porozumienie zawarte w tej sprawie między resortem przemysłu maszynowego a resortem leśnictwa jest realizowane z bardzo dużym opóźnieniem. W tej sytuacji resort musiał szukać innych rozwiązań, także we własnym zakresie, m.in. rozwijając własny przemysł maszynowy oraz przeznaczając rezerwy dewizowe na te cele.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczącyZarząduGłównegoZwiązkuZawodowegoPracownikówLeśnictwaiPrzemysłuDrzewnegoJanMondygraf">Plan eksportu nie będzie w br. wykonany. Zawiniła tu recesja gospodarcza w krajach zachodnich. Powstały w związku z tym trudności w zbycie tarcicy i papierówki. Mimo podpisanych kontraktów - odbiorcy przesuwają terminy odbiorów, a niekiedy odstępują od kontraktów. Podjęta na szerszą skalę akcja akwizycyjna powinna doprowadzić do poprawy sytuacji w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczącyZarząduGłównegoZwiązkuZawodowegoPracownikówLeśnictwaiPrzemysłuDrzewnegoJanMondygraf">Zaniepokojenie sprawą wyniszczenia lasów nie jest uzasadnione. Dość powiedzieć, że w ciągu następnej 5-latki utrata areałów leśnych w związku z wyrębem i przekazywaniem ich na cele inwestycyjno-przemysłowe wyniosła 242 tys. ha, natomiast zalesienia obejmują 367 tys. ha. A więc ubytki będą z nadwyżką uzupełnione.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczącyZarząduGłównegoZwiązkuZawodowegoPracownikówLeśnictwaiPrzemysłuDrzewnegoJanMondygraf">Problem rekreacji, odpoczynku i turystyki resort będzie się starał rozwiązywać bez uciekania się do zamykania lasów przed ludźmi. Lasy będą w znacznie większym stopniu przygotowywane do tych celów w drodze tworzenia odpowiedniej bazy i wyposażenia w pola namiotowe, parkingi itp. Na te cele - w porozumieniu z Głównym Komitetem Kultury Fizycznej i Turystyki - przeznacza się nakłady trzykrotnie większe niż dotychczas. Programy takiego zagospodarowania lasów opracowuje się dla wielu regionów. Program wzorcowy opracowano już dla aglomeracji warszawskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Ogólne założenia planu leśnictwa i przemysłu drzewnego na rok 1976 zostały uznane za prawidłowe. Ustosunkowano się natomiast krytycznie do sposobu potraktowania w projekcie planu leśnictwa przede wszystkim jako dostawcy surowców dla przemysłu, a dopiero w drugiej kolejności - jako bazy surowcowej, o którą trzeba dbać i którą trzeba rozwijać. Dlatego na pierwszym miejscu znalazły się zadania w dziedzinie pozyska drewna, a na drugim - zadania w dziedzinie zalesienia. Podobnie potraktowano zagadnienie w zeszłorocznym projekcie planu i na wniosek Komisji zostało to zmienione. Należałoby i w tym roku odpowiednią poprawkę wprowadzić.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Projekt planu nie konkretyzuje dość wyraźnie zadań w dziedzinie pozysku drewna. W zeszłym roku na wniosek Komisji określono w planie zadania w dziedzinie globalnego pozysku drewna i pozysku grubizny. W ten sposób plan wskazywał zagospodarowanie określonej ilości drobizny, stanowiącej bardzo przydatny surowiec do produkcji meblarskiej. Należałoby również taką poprawkę wprowadzić do projektu planu na przyszły rok.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Niepokój budzi niepełne wykonanie planu zadrzewień w tym roku i zmniejszenie zadań w tej dziedzinie na rok przyszły. Akcja zadrzewienia ma ogromne znaczenie społeczne.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Zbyt duży jest udział dostaw mebli na inne cele - poza dostawami na rynek. Za słuszne i w pełni uzasadnione uznać trzeba zarządzenie premiera zakazujące lub znacznie ograniczające zakup mebli przez instytucje i urzędy.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Konieczne jest szybsze niż dotychczas dozbrajanie techniczne gospodarki leśnej. W pełni uzasadniony jest również pogląd o konieczności przyśpieszenia rozwoju przemysłu celulozowo-papierniczego.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Wysunięte w toku dyskusji uwagi nie powinny przesłaniać poważnych osiągnięć resortu w zakresie pozyskiwania drewna i rozwoju produkcji przemysłu drzewnego, osiągnięć uzyskanych w trudnych warunkach.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego na 1976 r. Uwagi i wnioski wypływające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>