text_structure.xml
16.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 9 października 1975 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwom posła Franciszka Gesinga (ZSL), rozpatrzyła stan realizacji ustawy o zagospodarowaniu lasów niestanowiących własności państwa.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele sejmowej Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z wiceministrem Henrykiem Piętkiem, Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem Czesławem Kotelą, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele wydziału Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej KC PZPR i Stowarzyszenia Inżynierów, Techników Leśnictwa Drzewnictwa;</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Wronecki.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz wyniki wizytacji przeprowadzonej przez zespół poselski w województwach: nowosądeckim, tarnowskim, zamojskim i lubelskim.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Prezentując [nieczytelne] wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Henryk Piętek podkreślił, że lasy niestanowiące własności państwa obejmują około 20 proc. powierzchni zalesionej. Ich stan nie jest zadowalający. Wyrazem tego jest daleko niższy przyrost masy drzewnej na jednostkę powierzchni, aniżeli w lasach państwowych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Uchwalona [nieczytelne] ustawa stworzyła warunki intensyfikowania gospodarki w lasach niepaństwowych. Jej realizacja została w pewnej mierze zahamowana reformą administracji terenowej, w wyniku której zmianie uległy kompetencje organów nadzorujących gospodarkę w lasach chłopskich.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Warunkiem realizacji ustawy jest:</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">— opracowanie regionalnych programów intensyfikacji i gospodarki w lasach niepaństwowych; integralną częścią tych programów powinny być działania na rzecz tworzenia zespołowych form gospodarki (spółki, zespoły leśne), co w pierwszym etapie realizacji ustawy nie dało zadowalających wyników;</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">— zapewnienie w budżetach terenowych środków finansowych na sporządzenie planów urządzenia lasów niepaństwowych;</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">— zatrudnienie fachowców — leśników w tych gminach, w których jest większa powierzchnia lasów niepaństwowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełEdmundLehmann">Członkowie zespołu poselskiego wizytującego we wrześniu br. województwa południowe stwierdzili, że ustawa nie jest tam należycie realizowana. W rezultacie stan gospodarki w lasach niepaństwowych jest tam nadal niezadowalający, niska jest ich produktywność. Znikome rezultaty osiągnięto w organizowaniu zespołowych form gospodarowania. Nie do przyjęcia są wyjaśnienia resortu, z których wynika, że przyczyną niedociągnięć stała się reforma administracji. Resort powinien był odpowiednio wcześnie zatroszczyć się o zapewnienie urzędom gminnym kadr, które mogłyby pokierować gospodarką w lasach niepaństwowych, zwłaszcza w tych rejonach kraju, gdzie lasów takich jest dużo. W związku z brakiem wykwalifikowanych kadr rozważyć należałoby, ewentualność powoływania jednego inspektora na dwie lub trzy gminy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełEdmundLehmann">Notuje się niechętny stosunek leśników do lasów niepaństwowych. Ich brak zainteresowania tymi lasami jest m.in. powodem dużych zaległości w zabiegach pielęgnacyjnych w lasach chłopskich.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełEdmundLehmann">Prawidłowe zagospodarowanie lasów niepaństwowych utrudnia brak siły roboczej wynikający z migracji ludności wiejskiej do miast.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełEdmundLehmann">Warunkiem poprawy stanu gospodarki w lasach niepaństwowych jest skoordynowanie działalności na tym odcinku służby leśnej, organów administracji państwowej i właścicieli tych lasów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełWładysławTrybus">Założenia ustawy są słuszne. Pełna realizacja jej przepisów pozwoliłaby na właściwe zagospodarowanie lasów niepaństwowych.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełWładysławTrybus">Niekorzystne rezultaty przyniosło przekazanie wielu kompetencji z administracji terenowej w sprawach lasów nie stanowiących własności państwa w gestię administracji leśnej. Obserwuje się mniejsze zainteresowanie administracji terenowej gospodarką w lasach chłopskich.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełWładysławTrybus">Wiele można by w tej dziedzinie osiągnąć poprzez popularyzację założeń ustawy wśród właścicieli lasów, od których w największym stopniu zależy jej realizacja. Chłopi błędnie interpretują jej założenia, a często w ogóle ich nie znają. Hamuje to ich aktywny współudział w gospodarce leśnej.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełWładysławTrybus">Tworzenie zespołowych form gospodarki w lasach niepaństwowych napotkało na trudności, zwłaszcza na terenie województw południowych. Powodzenia w tej dziedzinie uwarunkowane są przedyskutowaniem związanych z tym problemów z właścicielami lasów. Więcej uwagi poświęcić trzeba prawidłowej organizacji skupu drewna pozyskiwanego w lasach niestanowiących własności państwa, właścicielom pomóc trzeba w transporcie, zapewnić szybki odbiór drewna i szybką wypłatę należności.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełFranciszekGesing">W przedstawionej Komisji informacji resort stwierdza, że lasy państwowe zagospodarowane są lepiej, i że gospodarka w lasach chłopskich pozostawia wiele do życzenia. Nie można tego stwierdzenia uogólniać. Istnieją dobrze urządzone i zagospodarowane lasy chłopskie, których produktywność jest niejednokrotnie wyższa niż lasów państwowych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełFranciszekGesing">Z przedstawionej informacji wynika, że od czasu wejścia w życie ustawy o zagospodarowaniu lasów niestanowiących własności państwa resort podejmuje szereg kroków mających na celu popularyzację jej założeń wśród pracowników administracji leśnej. Nie przyniosło to jeszcze większych efektów. Nadal obserwuje się daleko większe zaangażowanie pracowników administracji leśnej w pracach związanych z urządzaniem i pielęgnacją lasów państwowych, aniżeli lasów chłopskich.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełFranciszekGesing">Nadal niewystarczające są zabiegi terenowej administracji państwowej służące organizowaniu zespołowych form gospodarki w lasach niepaństwowych. Koncentrując uwagę na rozwoju produkcji rolnej, nie poświęcają dostatecznej uwagi gospodarce leśnej.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełFranciszekGesing">Nie osiągnięto również dostatecznego postępu w organizacji skupu drewna pozyskiwanego w lasach chłopskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełAntoniPaśko">Zwiększenie produktywności lasów chłopskich jest złożonym i trudnym zadaniem. Chłop nie zawsze rozumie potrzebę inwestowania w las, efekty bowiem jego pracy i wysiłku będą osiągalne dopiero dla przyszłych pokoleń. Ustawa miała stać się pomocna w rozwiązywaniu właśnie tych trudnych problemów, a głównym jej celem było uruchomienie olbrzymiej jeszcze rezerwy jaka tkwi w lasach chłopskich dla zwiększenia produkcji drewna. Nie ma i być nie może sprzeczności między polityką rolną i polityką leśną. Trzeba w równej mierze jak za wyniki w gospodarce rolnej nagradzać i wyróżniać rolników prowadzących prawidłową gospodarkę w lasach.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełAntoniPaśko">Pracownicy administracji leśnej sami nie podołają zadaniom w zakresie zagospodarowania lasów nie stanowiących własności państwa. Muszą oni mieć poważnych sojuszników w pracownikach urzędów gminnych. Każda gmina powinna mieć program urządzenia i zagospodarowania lasów chłopskich, powinna współuczestniczyć aktywnie w popularyzowaniu podstawowych założeń ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieLeśnictwaiPrzemysłuDrzewnegoKazimierzIwanowski">Głównym celem ustawy o zagospodarowaniu lasów niestanowiących własności państwa jest intensyfikacja produkcji leśnej w lasach chłopskich.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieLeśnictwaiPrzemysłuDrzewnegoKazimierzIwanowski">Resort opracował szczegółowy program działania dla popularyzacji podstawowych założeń ustawy. Rozpoczęto szeroką akcję propagandową. W programach szkolenia jesienno-zimowego rolników przewiduje się zapoznawanie ich z podstawowymi przepisami ustawy uraz wypływającymi z niej zadaniami.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieLeśnictwaiPrzemysłuDrzewnegoKazimierzIwanowski">Mamy obecnie 78 spółek i zespołów leśnych, przy czym znaczna ich część powstała po wejściu w życie ustawy. Największa ilość spółek leśnych została zorganizowana na terenach województw: białostockiego, łomżyńskiego, słupskiego, radomskiego.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieLeśnictwaiPrzemysłuDrzewnegoKazimierzIwanowski">Po uchwaleniu ustawy znacznie zwiększone zostały nakłady na uproduktywnienie zrębów leśnych, halizn i płazowizn oraz na poprawę negatywnych drzewostanów w lasach chłopskich, osiągnięto postęp w stosowania zabiegów mających na celu podnoszenie produktywności lasów niepaństwowych, zwiększył się zakres zabiegów melioracyjnych i pielęgnacyjnych.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieLeśnictwaiPrzemysłuDrzewnegoKazimierzIwanowski">Notuje się pewne osiągnięcia w zakresie skupu drewna z lasów niepaństwowych. W przyszłym 5-leciu planuje się poważny wzrost tego skupu; zapewni się odbiór większych partii drewna transportem państwowym.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieLeśnictwaiPrzemysłuDrzewnegoKazimierzIwanowski">Opracowuje się plany urządzeniowe dla poszczególnych województw, regionów i gmin. Dokonana będzie aktualizacja istniejących planów urządzeniowych oraz inwentaryzacja lasów niepaństwowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełBronisławBorowy">Przepisy ustawy nie są dostatecznie spopularyzowane wśród rolników. Słuszne są plany przewidujące włączenie podstawowych założeń ustawy do programów szkolenia jesienno-zimowego rolników.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełBronisławBorowy">Pracownicy administracji leśnej i administracji państwowej, zwłaszcza wydziałów rolnictwa i leśnictwa, muszą częściej rozmawiać z rolnikami o korzyściach jakie płyną z ustawy, uświadamiać im korzyści wynikające z podnoszenia produktywności lasów. Wielu rolników nastawia się przede wszystkim na rozwój gospodarki związanej z produkcją żywności i chętnie zmieniałoby [nieczytelne] własność na grunty rolne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełIgnacyDziadek">Prowadzone przez zespół poselski wizytacje wskazują, że nadal istnieje duża różnica pomiędzy poziomem zagospodarowania lasów państwowych i niepaństwowych. Resort rzeczywiście podjął wiele wysiłków na rzecz spopularyzowania założeń ustawy, ale wyniki tych działań nie są jeszcze odczuwalne.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełIgnacyDziadek">W organach administracji terenowej brak nadal fachowców-leśników, którzy zajmowaliby się gospodarką w lasach państwowych. W wizytowanych przez posłów gminach tylko w jednej pracował na 1/2 etatu rolnik, który zajmował się problemami gospodarki w lasach chłopskich.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełIgnacyDziadek">Spośród zarejestrowanych zespołów i spółek leśnych, tylko niewielka część legitymuje się realnymi planami działania. Znaczna ich część jest tylko zarejestrowana i nie prowadzi żadnej planowej działalności.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanJankowski">Niezadowalający stan realizacji ustawy wynika przede wszystkim z niedostatecznej popularyzacji jej postanowień. Zalecenia resortu w tej dziedzinie nie znajdują należytego zrozumienia w podległych mu ogniwach i w terenowych organach administracji państwowej. Właściciel lasu z regały nie zna postanowień i nie rozumie intencji ustawy. Organa administracji gminnej nie doceniają często znaczenia gospodarki leśnej w gminach, w których lasy stanowią znaczną część areału, powinni tam być zatrudnieni fachowcy-leśnicy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielwydziałuRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejKCPZPRZdzisławTokarski">Zadania w pozyskaniu drewna są bardzo poważne. Trzeba odciążyć lasy państwowe poprzez bardziej prawidłową i intensywną gospodarkę w lasach niestanowiących własności państwa. Sprzyjają temu postanowienia ustawy, które jednak nie zostały w dostateczny sposób spopularyzowane, ale tylko wśród właścicieli lasów, lecz również wśród pracowników administracji, której stopień zainteresowania sprawami gospodarki leśnej jest niewielki. Działalność popularyzatorską można by rozwiązać przy pomocy środków masowego przekazu. Rozważyć należałoby [NIECZYTELNE] podjęcie dyskusji nad gospodarką w lasach niepaństwowych na łamach prasy chłopskiej.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzedstawicielwydziałuRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejKCPZPRZdzisławTokarski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska — Czesław Kotela, przedstawiciel Komisji Planowania przy Radzie Ministrów — Antoni Bec oraz wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Henryk Piętek.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Dwuletni okres, który upłynął od uchwalenia ustawy jest zbyt krótki na pełną ocenę jej realizacji i skutków.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Resort podjął wysiłek na rzecz popularyzacji i realizacji ustawy. W zadowalającym stopniu ustawa została spopularyzowana w pionie leśnictwa, słabo wśród pracowników terenowej administracji państwowej.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Zbyt skromny zakres mają działania służące uproduktywnieniu lasów chłopskich. Utrudnia je brak dostatecznej ilości specjalistów. Rzecz nie w zwiększaniu ilości etatów, ale w odpowiednich przesunięciach pozostających w dyspozycji fachowców do gmin, w których jest dużo lasów.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Nasilić trzeba ingerencję organów państwowych w gospodarkę w lasach chłopskich, lepiej wykorzystywać trzeba stworzone przez ustawę możliwości wykupu lasów.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">W lasach państwowych, a w jeszcze większym stopnia w lasach chłopskich odczuwa się brak sprzętu mechanizacyjnego. Jeśli w tym zakresie nie nastąpi zasadnicza poprawa, powstaną trudności w zapewnieniu odpowiedniej ilości surowca dla przemysłu meblarskiego i papierniczego.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Komisja zleciła podkomisji opracowanie wniosków wynikających z przebiegu obrad.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Komisja uchwaliła plan pracy do końca bieżącej kadencji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>