text_structure.xml 16 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 9 października 1974 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Gesinga (ZSL), dokonała oceny przebiegu realizacji programu inwestycyjnego w zakresie budownictwa i zaopatrzenia w środki transportu nowo utworzonych jednostek administracyjnych w lasach państwowych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Komisji Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z wiceministrem Walentym Bartoszewiczem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego, Wydziału Rolnego KC PZPR, Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Leśnych i Przemysłu Drzewnego oraz wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Wronecki.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były przedłożone uprzednio posłom materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Wynika z nich, że w wyniku reorganizacji liczba jednostek administracyjnych w lasach państwowych zmniejszona została w porównaniu z 1971 r. o ponad 50 proc. Osiągnięcia stanu docelowego przedsięwziętych zmian modelowych nastąpić ma do końca 1975 r. Skrócenie tego terminu uniemożliwia brak dostatecznej liczby korzystnie zlokalizowanych pomieszczeń dla siedzib łączonych jednostek i mieszkań dla pracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Budynki ponad 500 zlikwidowanych siedzib nadleśnictw przeznaczone zostały głównie na mieszkania dla pracowników oraz hotele robotnicze i kwatery OHP. Program budownictwa inwestycyjnego wynikający z nowej organizacji przewiduje, że do końca roku 1977 wybudowane zostaną niezbędne obiekty administracyjne, zaplecza technicznego i magazynowego oraz budynki mieszkalne.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Lasy państwowe natrafiają na szereg trudności przy wyposażaniu podległych jednostek w środki transportowe i w sprzęt zmechanizowany. Szczególnie dotkliwie odczuwa się brak sprzętu do zrywki drewna. Brak samochodów wywrotek do przewozu materiałów budowlanych. Za mało jest środków transportu do przewozu pracowników oraz samochodów dostawczych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">W nawiązaniu do przedłożonych materiałów wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Walenty Bartoszewicz poinformował o podjętych przez resort przedsięwzięciach mających na celu zwiększenie ilości środków transportowych i środków mechanizacji prac w leśnictwie, transportu samochodowego oraz mechanizacji prac transportowo przeładunkowych w przemyśle drzewnym. W czerwcu br. ministrowie przemysłu maszynowego oraz leśnictwa i przemysłu drzewnego podpisali aneks do porozumienia zawartego w 1972 r. w sprawie produkcji taboru samochodowego, sprzętu przeładunkowego i służącego mechanizacji prac w leśnictwie.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Wiceminister Bartoszewicz przedstawił również założenia programu budownictwa mieszkaniowego, który będzie realizowany przez resort do roku 1990. Podkreślił on, że zarówno kwestię mieszkaniową, jak i problem wydatnego zwiększenia mechanizacji prac w leśnictwie traktuje się w kierownictwie resortu jako zagadnienie pierwszorzędnej wagi warunkujące efektywność dokonywanej reorganizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Uwagi podkomisji przedstawił poseł Stanisław Włodarczyk (ZSL): Z przebiegiem realizacji programu inwestycyjnego w nowo tworzonych jednostkach administracyjnych w lasach państwowych podkomisja zapoznała się na terenie Okręgowych Zarządów Lasów Państwowych w Toruniu, Olsztynie i Białymstoku. Stwierdzono, że nowy model organizacji wprowadzanej w lasach państwowych przyniósł szereg pozytywów, do których zaliczyć trzeba specjalizację służb leśnych, zwiększoną skuteczność nadzoru, koncentrację produkcji szkółkarskiej itp. Nie zostały jednak osiągnięte wszystkie cele przeprowadzonej reorganizacji. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że program reorganizacji nie został wsparty odpowiednim programem inwestycyjnym. Wystąpiły opóźnienia w dostosowywaniu zaplecza biurowo-mieszkaniowego i technicznego do potrzeb nowych, znacznie powiększonych jednostek organizacyjnych. Powoduje to m.in. konieczność dowożenia pracowników do miejsc pracy, pociąga to za sobą dodatkowe koszty i zaangażowanie i tak ograniczonych środków transportowych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Adaptowanie części budynków administracyjnych, które stały się zbędne w związku, z przeprowadzaną reorganizacją, na mieszkania pracownicze jest kosztowne, a ludzie często nie są zadowoleni z takich nie do końca przystosowanych do obecnego przeznaczenia pomieszczeń.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Komunikowanie się nadleśnictw z personelem terenowym utrudnia niedorozwój łączności telefonicznej lub radiowej.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Leśnictwo odczuwa poważne trudności kadrowe. Notuje się odpływ pracowników z leśnictwa do innych bardziej atrakcyjnych ze względów płacowych i warunków pracy branż. W celu zapobieżenia dalszemu kurczeniu się kadry technicznej i robotniczej niezbędne jest przyspieszenie tempa budowy nowych osad, a także mechanizacji prac w leśnictwie.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Jak wynika z informacji resortu przewiduje się zakończenie programu budownictwa inwestycyjnego związanego z wprowadzaniem nowego podziału organizacyjnego do roku 1977. Realizacja tego zadania może okazać się trudna, gdyż potencjał wykonawczy resortu jest bardzo ograniczony.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Program inwestycyjny obliczony jest na doraźną poprawę sytuacji, co nie wydaje się polityką słuszną. Skoro reorganizacja i tak wyprzedziła realizowanie programu inwestycyjnego, należałaby ten program realizować bez zbytniego pośpiechu, kładąc natomiast nacisk na wysoką jakość wykonawstwa i taką rozbudowę zaplecza, która będzie służyła nadleśnictwom nie tylko w bliższej, ale i dalszej perspektywie.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Tematem stale podnoszonym w terenie jest zaopatrzenie leśnictwa w środki do zrywki, wywozu i składowania drewna. Materiały resortu informują o podjęciu konkretnych kroków zmierzających do poprawy tego zaopatrzenia i ustalenia poczynionych wspólnie z Ministerstwem Przemysłu Maszynowego. Są to dopiero zapowiedzi, tymczasem plany wywozowe wzrastają już obecnie.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Reasumując podkomisja opowiada się za kontynuowaniem reorganizacji, zwracając jednak uwagę na potrzebę uwzględniania w toku jej wdrażania lokalnych warunków i potrzeb. Szczególną wagę należy, zdaniem podkomisji, kłaść na realizację programu inwestycyjnego zapewniającego rozbudowę zaplecza mieszkaniowego i technicznego w nowych jednostkach.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Rozszerzenia wymaga również zakres brygadowego systemu prac. Więcej uwagi należy przykładać do szkolenia robotników w nowych specjalnościach.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełTadeuszKwaśniewski">Reorganizacja administracji lasów państwowych przeprowadzana jest w okresie poważnego wzrostu zadań w dziedzinie pozyskania drewna. W tej sytuacji główny naciski położono na umacnianie tych ogniw, które zajmują się realizacją planów pozyskania drewna. Stwarza to duże zagrożenie realizacji zamierzeń w dziedzinie zalesiania, trzebieży i pielęgnacji lasów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełTadeuszKwaśniewski">Jak wynika z materiałów NIK wiele zastrzeżeń zgłasza inspekcja pracy do stanu wyposażenia technicznego składnic drewna. Warunki pracy w tych składnicach są bardzo trudne.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełTadeuszKwaśniewski">Biura projektowe nie nadążają za potrzebami nowych przedsiębiorstw leśnych. Trzeba bardziej wnikliwie przeanalizować ich system organizacyjny, wzmocnić je kadrowo i lepiej wiązać ich plany działania z planami inwestycji nowo tworzonych jednostek administracyjnych w lasach państwowych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełTadeuszKwaśniewski">Niedostatek środków transportu zmusza do korzystania ze sprzężaju konnego, będącego własnością indywidualnych chłopów. Mimo podwyższenia cen za te usługi coraz trudniej znaleźć chętnych do ich świadczenia. Niezbędna jest szybsza rozbudowa własnych baz transportowych, zwiększenie ilości środków transportu oraz rozbudowa zaplecza techniczno-remontowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławCzudowski">Jesienią 1972 r. Komisja rozpatrywała stan przygotowań do przeprowadzenia reorganizacji jednostek administracyjnych w lasach państwowych. Resort zapewniał wówczas, że powinna ona przebiegać sprawnie, bez poważniejszych zakłóceń.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełStanisławCzudowski">Zarówno z nadesłanych Komisji materiałów NIK, jak i wizytacji terenowych wynika, że nowy system administracyjny wprowadzany jest zbyt wolno, że nie zdołano jeszcze osiągnąć podstawowych jego celów.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełStanisławCzudowski">Przyczyną tego stanu rzeczy jest m.in. niepełna realizacja programu inwestycyjnego, opóźnienia ze strony przemysłu maszynowego w dostawach sprzętu, maszyn i środków transportu. Nie dość sprawnie wprowadzano nowe technologie pracy w leśnictwie, zbyt wolno organizowane były zespoły i brygady ścinkowo-zrywkowe. Nie zdołano również odpowiednio wcześniej przygotować zaplecza technicznego i kadr dla służb technologicznych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełStanisławCzudowski">Resort zapewnia, że zadania roku bieżącego w dziedzinie pozyskania drewna będą wykonane. Na niektórych terenach zarysowują się poważne trudności, obserwuje się stosunkowo duży odpływ ludzi, niedostatek sprzętu.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosełStanisławCzudowski">Obecnie jeszcze około 50 nadleśnictw pracuje na zasadach starej organizacji. Przed podjęciem decyzji o reorganizacji tych nadleśnictw lepiej trzeba przygotować warunki techniczne i socjalno-bytowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełIgnacyDziadek">Przeprowadzone wizytacji terenowe wykazują, że z punktu widzenia technicznego i organizacyjnego nie przygotowano należycie warunków do wprowadzenia nowego systemu organizacji administracji leśnej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełIgnacyDziadek">Wskutek opóźnień w dostawach maszyn i środków transportu ujawniają się na niektórych terenach duże zagrożenia w realizacji zadań planowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefBuziński">Mimo występujących braków i niedociągnięć, decyzję o wprowadzeniu nowej organizacji administracji leśnej uznać należy za słuszną. Niedociągnięcia w realizacji planów w starym systemie organizacyjnym byłyby znacznie głębsze.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełJózefBuziński">Nowy system organizacyjny ujawnił dotychczasowe braki i słabości w rozwoju bazy technicznej, zaplecza warsztatowo naprawczego, bazy transportowej i składowej. W nowych warunkach organizacyjnych można zapewnić lepszą obsadę stanowisk kierowniczych, lepiej wykorzystać sprzęt i środki transportu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełJózefBuziński">Niezbędne jest precyzyjne określenie statusu tych nowo powstających jednostek organizacyjnych. Nie są to już tylko jednostki administracji leśnej, lecz silne ekonomicznie przedsiębiorstwa leśne.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełJózefBuziński">Niepokoją zaostrzające się trudności w rozbudowie bazy magazynowej i zaplecza remontowo technicznego. Przy zakładanym tempie mechanizacji i utechnicznienia leśnictwa, rozbudowa tego zaplecza musi być znacznie szybsza.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełJózefBuziński">Słusznie zwracano uwagę na zbyt wolne postępy budownictwa mieszkaniowego dla potrzeb leśnictwa. Równocześnie jednak występuje wiele niedociągnięć w gospodarowaniu posiadaną substancją mieszkaniową.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełJózefBuziński">Równolegle zwrócić trzeba uwagę na planową realizację programu budownictwa socjalno-bytowego; przyspieszać budowę stołówek, pomieszczeń wypoczynkowych itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMichałKolanowski">Realizacja zadań inwestycyjnych leśnictwa na niektórych terenach napotyka na duże trudności, przede wszystkim z braku mocy wykonawczych przedsiębiorstw budowlanych. Zbyt wolno organizuje się tzw. grupy remontowe, co pogłębia dekapitalizację starych pomieszczeń.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełMichałKolanowski">Dla potrzeb administracji leśnej zwiększa się dostawy samochodów Fiat 125P. Nie wydaje się, by był to odpowiedni samochód z uwagi na niskie zawieszenie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełMichałKolanowski">W niektórych nadleśnictwach zwracano uwagę, że wielkość nakładów inwestycyjnych nie pozwala na sprawną realizację planów produkcyjnych i planów postępu technicznego.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełMichałKolanowski">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego - Walenty Bartoszewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZastępcakierownikaWydziałuRolnegoKCPZPRRomanStachurka">Przebieg dyskusji potwierdził konieczność przeprowadzenia reorganizacji. Już dziś dostrzec można wiele płynących z niej korzyści. Są jednak i mankamenty.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#ZastępcakierownikaWydziałuRolnegoKCPZPRRomanStachurka">W ostatnim okresie przeznacza się zwiększone nakłady na rozwój przemysłu meblarskiego, płyt wiórowych i inne branże przemysłu drzewnego. Leśnictwu zapewnić trzeba odpowiednie nakłady, aby mogło ono zabezpieczyć dostawy surowca.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#ZastępcakierownikaWydziałuRolnegoKCPZPRRomanStachurka">Na wielu odcinkach resort posługuje się jeszcze tradycyjnymi metodami kierowania i zarządzania. Należałoby unowocześnić sposób wykorzystania sprzętu zmechanizowanego i transportu, a także przyłożyć większą wagę do kształcenia kadr. Należałoby tworzyć jednostki doświadczalne i wzorcowe. Pogłębić trzeba integrację przemysłu leśnego z poszczególnymi branżami przemysłu drzewnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Rośnie znaczenie surowca drzewnego w gospodarce krajowej. Zapewnić więc trzeba resortowi leśnictwa środki materialne pozwalające zachować równowagę pomiędzy pozyskiwaniem surowca i hodowlą. Reorganizacja jest pociągnięciem słusznym, co do tego nie ma wątpliwości, warunkiem efektywności nowo utworzonych jednostek jest jednak wyposażenie ich w nowoczesne środki pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Uwagi i wnioski wysuwane w toku obrad wykorzystane zostaną przy rozpatrywaniu projektu planów na rok następny.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>