text_structure.xml 20.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 29 listopada 1973 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Gesinga (ZSL), rozjątrzyła projekty planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1974 r. i ustawy budżetowej na rok 1974 w części dotyczącej Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z wiceministrem — Januszem Walewskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli, Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Leśnictwa i Drzewnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Podstawowe założenia planu resortu na 1974 r. przedstawił wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Janusz Walewski.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Wartość produkcji sprzedanej resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego osiągnąć ma w 1974 r. nienotowaną dotychczas dynamikę. Wzrosnąć ma ona ogółem o 8,5 proc., w tym w przemyśle o 9,4 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Pozyskanie drewna ma być o 2,3 proc. większe niż w 1973 r.; 3-krotnie wzrosnąć ma pozyskanie drobnicy do wyrobu płyt pilśniowych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Zalesienia i odnowienia wykonywane będą na analogicznym obszarze jak w roku bieżącym. Realizowany będzie program zadrzewienia kraju: zasadzi się blisko 13 mln drzewek, tj. o 5,8 proc. więcej niż w roku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Przewiduje się, że 73 proc. przyrostu wartości produkcji przemysłu drzewnego i papierniczego uzyska się dzięki modernizacji istniejących zakładów, usprawnieniu organizacji pracy, zwiększaniu udziału w produkcji wyrobów uszlachetnionych i finalnych. Szczególnie szybka wzrastać ma produkcja mebli (o 16,9 proc.), nie pokryje ona jednak gasnącego zapotrzebowania.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Niezbędne jest dalsze zwiększanie eksportu drewna i wyrobów przemysłu drzewnego; dążyć się będzie do poprawy struktury i wzbogacenia asortymentu eksportowanych towarów, by tą drogą stworzyć możliwości uzyskania wyższych cen. Ten wzrost eksportu jest tym bardziej niezbędny, że na rynkach światowych obserwuje się tendencję do wzrostu cen importowanych na potrzeby resortu surowców i półfabrykatów.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Plan na 1974 r. przewiduje wzrost wydajności pracy w przemyśle drzewnym i papierniczym o 7,6 proc. Warunkiem realizacji tego zadania jest stabilizacja załóg, których fluktuacja jest obecnie bardzo wysoka, jest ona skutkiem trudnych i mało atrakcyjnych warunków pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Nakłady inwestycyjne w 1974 roku rosną w resorcie o ponad 24 proc. Szczególnie wysokie — bo przekraczający 100 proc. — wzrost nakładów przewiduje się w przemyśle meblarskim.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Szybki wzrost produkcji przemyciu drzewnego nakłada zwiększone zadania na leśnictwo, które musi pokryć wzrastające zapotrzebowanie na drewno, przy jednoczesnej trosce o dalszą poprawę gospodarki leśnej.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Uwagi podkomisji do projektu planu leśnictwa i przemysłu tartacznego przedłożył poseł Józef Rodzik (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Plan przewiduje pozyskanie drewna grubego w rozmiarach odpowiadających produktywności naszych lasów i zabezpieczających podstawowe potrzeby gospodarki narodowej. Na szczególne uznanie zasługują zamierzenia w sprawie znacznego wzrostu pozyskania drobnicy; stwarza to równocześnie możliwości osiągnięcia dalszych postępów w pracach pielęgnacyjnych. Jednakże zakres prac pielęgnacyjnych, zwłaszcza w lasach niestanowiących własności państwowej, nie będzie jeszcze zadowalający. Należałoby rozważyć rozszerzenie zakresu tych prac. Więcej uwagi poświęcić należałoby produktywizacji powierzchni halizn, płazowizn, zaległych zrębów i nieużytków.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Program prac resortu nie przewiduje osiągnięcia w roku przyszłym poważniejszych postępów w dziedzinie zalesień i odnowienia upraw. Intensywnie należałoby rozwijać uprawę drzew szybko rosnących zarówno w lasach państwowych, jak chłopskich. Na uznanie zasługuje plan przebudowy szkółek, którego realizacja umożliwi stosowanie w szerszym zakresie mechanizacji prac pielęgnacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Przewidywany w 1974 r. wzrost taboru samochodowego oraz usprawnienie organizacji jego wykorzystania nie wyeliminują transportu konnego. W niektórych dziedzinach gospodarki leśnej (w zrywce) udział konnej siły pociągowej ma nawet poważnie wzrosnąć. Realizacja tych zamierzeń może okazać się trudną w związku z wyraźnym zmniejszaniem zainteresowania rolników w podejmowaniu tego rodzaju prac.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Z pełnym uznaniem przyjąć należy założenia planu przewidujące wzrost zadań przedsiębiorstw lasów państwowych w zadrzewianiu kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Dostawy leśnictwa na zaopatrzenie rynku krajowego wzrosnąć mają w stosunku do roku ubiegłego o 3,7 proc. Korzystnym zjawiskiem jest stałe zmniejszanie się udziału surowca drzewnego w dynamicznie wzrastającym eksporcie resortu leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Najbardziej niedoinwestowanym działem gospodarki leśnej pozostanie przemysł tartaczny. Niezbędne jest przyspieszenie modernizacji tego przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Plan inwestycyjny przemysłu leśnego przewiduje m.in. wybudowanie ponad 200 km dróg leśnych, 465 mieszkań w osadach leśnych. Budownictwo mieszkaniowe w niewielkim tylko stopniu pokryje potrzeby w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełFranciszekGesing">Wyrąb lasów wzrasta z roku na rok. Stale śledzić trzeba, czy nie jest to wyrąb nadmierny w stosunku do produktywności lasów i nakładów na wzrost tej produktywności. Dalszego usprawnienia wymaga transport przetwórstwa drewna pozyskanego z wyrębu. Niedostępność lasów na niektórych terenach utrudnia realizację planów wyrębu. Stąd konieczność przyspieszenia budowy dróg leśnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełWładysławTrybus">Projekt planu przewiduje zwiększenie powierzchni meliorowanych obszarów leśnych. Realizując te zamierzenia, opierać się trzeba na opracowaniach naukowych, uwzględniających wpływ tej melioracji na całokształt gospodarki wodnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJózefBuziński">Cechą charakterystyczną całego przyszłorocznego planu rozwoju społeczno-gospodarczego kraju jest modernizacja gospodarki narodowej. Leśnictwo i przemysł drzewny są tym działem gospodarki, który szczególnie wymaga przedsięwzięć modernizacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławCzudowski">W przyszłorocznych zamierzeniach resortu występują dysproporcje między nakładami i przedsięwzięciami zmierzającymi do intensyfikacji gospodarki leśnej, a zadaniami jakie postawiono tej gospodarce. I tak np. na dotychczasowym poziomie mają być utrzymane cięcia pielęgnacyjne. Nie przewiduje się postępów mechanizacji zrywki drzew. Dokonywanie zrywki sprzężajem konnym, przy niedoborze koni i braku materialnego zainteresowania mieszkańców wsi tego rodzaju zarobkowaniem, stanowi poważne zagrożenie realizacji zadań w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełStanisławCzudowski">Niepokoi również utrzymanie na obecnym poziomie zadań w dziedzinie pielęgnacji upraw.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełStanisławCzudowski">Komisja niejednokrotnie zapoznawała się z bardzo trudną sytuacją przemysłu tartacznego, który w pierwszej kolejności wymaga modernizacji. Park maszynowy, którym dysponuje ten przemysł jest przestarzały i niewydolny, stan kadr wykazuje tendencję spadkową. Zadania przemysłu tartacznego na rok przyszły są napięte i dlatego konieczne są szybkie decyzje w zakresie modernizacji tego przemysłu. Rozważyć trzeba czy w pierwszej kolejności należy budować nowe, wielkie tartaki-kombinaty, czy też szybko modernizować istniejące.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełStanisławCzudowski">Z uznaniem przyjąć należy zaprojektowany znaczny wzrost uzyskania żywicy.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełStanisławCzudowski">Całość projektu planu należy niewątpliwie ocenić pozytywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełIgnacyDziadek">Budowa nowych wielkich tartaków jest uzasadniona na terenach wielkich kompleksów leśnych. Natomiast tam, gdzie jest mniej lasów należałoby główny nacisk położyć na modernizację istniejących tartaków, zwłaszcza tych, które zabezpieczają zaspokojenie potrzeb regionu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełIgnacyDziadek">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor departamentu w Ministerstwie Leśnictwa — Zygmunt Patalas oraz wiceminister — Janusz Walewski.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełIgnacyDziadek">Poinformowali oni m.in., że wyniki badań prowadzonych przez instytuty resortowe wskazują, że proporcje między wyrębem lasów a działaniem na rzecz wzrostu ich produktywności w są w skali kraju zachowane; występujące lokalne dysproporcje wynikające z niedostępności niektórych terenów leśnych są i będą likwidowane, podobnie jak to się dzieje już obecnie, w Bieszczadach.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełIgnacyDziadek">Dla dalszej mechanizacji transportu i zrywki importuje się ciągniki specjalistyczne z krajów socjalistycznych; opracowano również prototyp polskiego ciągnika, którego próby wypadły pozytywnie; podejmie się produkcję serii próbnej tych ciągników.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PosełIgnacyDziadek">Największe trudności w dostawach drewna odbiorcom stwarza kolej, która przez cały rok bieżący podstawia średnio 50 proc. wagonów, na które kolej zgłasza zapotrzebowanie. Stwarza to dodatkowe obciążenia dla transportu samochodowego.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PosełIgnacyDziadek">Przyznane resortowi środki inwestycyjne skoncentrowane zostały przede wszystkim na przemyśle meblarskim, stosunkowo niewielkie nakłady przewiduje się na modernizację przemysłu tartacznego. Skoncentrowanie środków na modernizacji przemysłu tartacznego nastąpi w przyszłej 5-latce. Budowa nowych, dużych tartaków jest daleko bardziej opłacalna, aniżeli modernizowanie starych i małych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Z przebiegu dyskusji wynika, że w toku działalności resortu niezbędne jest skupienie uwagi na zachowaniu właściwych proporcji między eksploatacją lasów a nakładami i przedsięwzięciami służącymi ich produktywizacji. Niezbędne jest podjęcie wysiłków na rzecz osiągnięcia szybszego postępu mechanizacji prac leśnych i zwiększenia transportu samochodowego. Z powodu braku urządzeń mechanicznych oraz ciągników i samochodów wyrąb prowadzi się przede wszystkim w lasach, do których łatwiejszy jest dostęp, co bywa niejednokrotnie sprzeczne z interesami gospodarki leśnej. Za mały jest postęp w budownictwie dróg leśnych. Wykorzystanie drobnicy limitowane jest ograniczonymi możliwościami jej przerobu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Należy wykorzystać wszelkie środki w celu przyspieszenia budowy kombinatu w Ustjanowie, co pozwoli na lepsze zagospodarowanie drewna pozyskanego w Bieszczadach.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Uwagi projektu do planu przemysłu celulozowo-papierniczego przedstawił poseł Tadeusz Kwaśniewski (SD). Projekt planu zakłada, że wartość produkcji przemysłu celulozowo-papierniczego wzrośnie o 1200 mln zł. Warunkiem realizacji tych zadań jest terminowe uruchomienie nowych mocy produkcyjnych, dalsza modernizacja zakładów produkcyjnych, zwiększenie współczynnika zmianowości oraz poprawa organizacji pracy.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Poważnie wzrastające dostawy na rynek wyrobów przemysłu celulozowo-papierniczego nie pokryją w pełni zapotrzebowanie. Wystąpi konieczność pokrycia tych niedoborów importem.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Wykorzystywanie zdobyczy postępu technicznego oraz prawidłowa gospodarka surowcami i materiałami stworzyć powinny warunki dalszego obniżenia kosztów produkcji w przemyśle celulozowo papierniczym.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Należałoby rozważyć możliwość zwiększenia środków na poprawę warunków pracy w przemyśle celulozowo-papierniczym. Obecna sytuacja w tym zakresie nie sprzyja dopływowi nowych kadr i powoduje ich fluktuację.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMarianGawłowskiPZPR">Na podstawie przykładu Fabryki Celulozy we Włocławku można stwierdzić, że słabym ogniwem tego przemysłu jest transport; należałoby rozważyć możliwość szerszego wykorzystania dróg wodnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanJankowski">W niektórych zakładach przemysłu celulozowo-papierniczego wzrosła wydajność pracy. Nie można jednak tego stwierdzić w odniesieniu do całego przemysłu; główne trudności stwarza tu przestarzały park maszynowy oraz brak pełnej obsady kadrowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławCzudowski">Nakłady na rozwój przemysłu celulozowo-papierniczego poważnie rosną. Podstawowym problemem jest w tych warunkach terminowa realizacja planowanych inwestycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełIgnacyDziadek">Więcej uwagi poświęcić nalepy usprawnieniu organizacji skupu i lepszemu zagospodarowaniu makulatury. Niesprawnie działają, jej sortownie. Należałoby rozważyć, czy nie trzeba by prowadzić sortowania makulatury w zakładach przetwórczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełStefanMatlęga">Osiąganie wzrostu wydajności pracy staje się w przemyśle celulozowo-papierniczym coraz trudniejsze ze względu na stan parku maszynowego. Nie można wykorzystywać pełnej mocy produkcyjnej wielu maszyn, ponieważ zwiększyłoby to częstotliwość koniecznych remontów i w konsekwencji prowadziło do ograniczenia produkcji. Stan parku maszynowego uniemożliwia zmniejszenie stanu zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełStefanMatlęga">Więcej uwagi poświecić trzeba zapewnieniu sprawnego działania nowo instalowanych maszyn i urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełStefanMatlęga">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego Janusz Walewski.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełStefanMatlęga">Przewodniczący Komisji poseł Franciszek Gesing (ZSL) przypomniał, że komisja 2-krotnie rozpatrywała już w toku bieżącej kadencji sytuację w przemyśle celulozowo-papierniczym. Decydujące znaczenie dla dalszego rozwoju przemysłu mieć będzie prawidłowe wykorzystanie znacznie rosnących w przyszłym roku nakładów inwestycyjnych. Większość tych nakładów przeznacza się na budowę nowych zakładów, trzeba mieć jednak na uwadze, że modernizacja istniejących, a zwłaszcza wymiana w nich przestarzałego parku maszynowego przynieść może szybsze efekty. Czynić trzeba wszystko, by przezwyciężyć tak często występujące trudności w dochodzeniu do pełnej zdolności produkcyjnej nowych zakładów.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełStefanMatlęga">Osiągnięto już pewną poprawę w organizacji skupu makulatury, nadal jednak nie skupuje się dostatecznych jej ilości, niezadowalająco przebiega jej sortowanie.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PosełStefanMatlęga">Przy obecnej produkcji wyrobów papierniczych, potrzeby rynku mogłyby być lepiej zaspokajane, gdyby handel miał lepsze rozeznanie zapotrzebowania rynku i lepiej organizował sprzedaż.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PosełStefanMatlęga">Uwagi do planu przemysłu meblarskiego płyt, sklejek i zapałek na 1974 r. przedstawił poseł Michał Kolanowski (PZPR): W 1973 r. produkcja mebli zwiększyła się o 20,8 proc., podczas gdy w ubiegłych latach zwiększała się średnia o 10–12 proc. rocznie. W roku 1974 planowany jest wzrost produkcji mebli o 21 proc.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PosełStefanMatlęga">Mimo tak dynamicznego wzrostu produkcji, na rynku notuje się poważny deficyt mebli. Przemysł meblarski nadmiernie preferuje produkcję mebli drogich. Produkcji przemysłu meblarskiego w poważnej mierze limituje niedostatek materiałów do produkcji: płyt pilśniowych i wiórowych, wkrętów, okuć, płyt laminowanych i lakierowanych oraz materiałów do produkcji tapicerskich. Produkcja płyt i oklein ma w roku przyszłym znacznie wzrosnąć, nie zaspokoi jednak w pełni zapotrzebowania przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PosełStefanMatlęga">Ważnym warunkiem realizacji plami produkcji mebli na rok 1974 jest terminowe oddawanie do eksploatacji nowych obiektów, zapewnienie sprawności maszyn i urządzeń oraz przygotowanie załóg do pracy na nowoczesnych obrabiarkach. Wykorzystać trzeba poważne jeszcze możliwości zwiększenia współczynnika zmianowości w zakładach przemysłu meblarskiego. Niezbędne jest usprawnienie transportu mebli i rozbudowa zaplecza magazynowego przemysłu meblarskiego.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#PosełStefanMatlęga">Plan przewiduje wzrost eksportu mebli do krajów kapitalistycznych. Jest to w pełni uzasadnione, zapewnić bowiem może pokrycie wydatków dewizowych ponoszonych na zakup w tych krajach maszyn i urządzeń dla modernizującego się przemysłu meblarskiego. Więcej uwagi poświęcić trzeba zapewnieniu wyższej efektywności tego eksportu.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#PosełStefanMatlęga">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem resortu skierowali posłowie: Józef Rodzik (PZPR), Jan Jankowski (PZPR), Franciszek Gesing (ZSL) i Stanisław Czudowski (PZRR), dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Janusz Walewski.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#PosełStefanMatlęga">Podkreślił on, że podstawowym czynnikiem limitującym wzrost produkcji przemysłu meblarskiego jest jego zaopatrzenie w surowce i półfabrykaty dostarczane nie tylko przez jednostki podległe resortowi. Problemom tym resort poświęca bardzo dużo uwagi.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#PosełStefanMatlęga">Przewodniczący komisji poseł Franciszek Gesing (ZSL) podkreślił, że możliwie najpełniejsze zaspokojenie zapotrzebowania na meble ma znaczenie nie tylko ekonomiczne, lecz również społeczne. Dlatego też realizacja planów przez przemysł meblarski powinna stać się przedmiotem szczególnej troski resortu. Trzeba przezwyciężyć tendencje zakładów do preferowania produkcji drogich mebli. Podstawowym problemem jest zapewnienie zakładom przemysłu meblarskiego surowców i półfabrykatów.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#PosełStefanMatlęga">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1974 w części dotyczącej Ministerstwa Leśnictwa i przemysłu Drzewnego. Uwagi i wnioski wypływające z przebiegu obrad postanowiono przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#PosełStefanMatlęga">Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 września 1974 r.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>