text_structure.xml 14.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 30 maja 1973 r. Komisja leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posłów: Franciszka Gesinga (ZSL) i Stanisława Czudowskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— stan oraz perspektywy rozwoju transportu i mechanizacji prac w leśnictwie;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— działalność Zjednoczenia Przemysłu Maszynowego Leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z wiceministrami — Walentym Bartoszewiczem i Januszem Walewskim, Komisji Planowanie przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego, wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Wronecki oraz prezes Polskiego Towarzystwa Leśnego — prof. Franciszek Krzysik.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Informację o aktualnym stanie oraz perspektywach rozwoju transportu i mechanizacji prac leśnych przedstawił wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Walenty Bartoszewicz.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Rosnące zadania leśnictwa, przy narastającym zjawisku braku rąk do pracy, stwarzają konieczność osiągnięcie wzrostu wydajności pracy drogą mechanizacji procesów technologicznych w leśnictwie.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">W zakresie mechanizacji prac i transportu leśnego osiągnięto znaczny postęp. Świadczy o tym m.in. dynamiczny wzrost mechanizacji wywozu drewna z 9,6 mln m3 w r. 1966, do 15 mln m3 w roku 1972.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Sprzęt transportowy, jakim dysponuje leśnictwo jest bardzo zróżnicowany. Są to różnego typu samochody i pojazdy oraz przyczepy, dźwigi, ciągniki itp. Zwiększa się ilość środków transportu specjalistycznego i ciągników wielkiej mocy.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Przy zrywce drewna w wielu regionach kraju pracują jeszcze konie, ale praktykę taką stosuje się także w Szwecji, chociaż kraj ten dysponuje znacznymi ilościami sprzętu zmechanizowanego. W Polsce 2500 koni zrywa rocznie 2 mln m3 drewna.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Transport leśny wykonuje i inne świadczenia. M.in. w roku 1972 dokonano przewozu 2,5 mln ton materiałów budowlanych (w 1970 roku — 1,5 mln ton).</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Niedostatecznie wyposażona i niezbyt dogodnie zlokalizowana jest baza i zaplecze remontowe; odczuwa się poważny brak odpowiedniej ilości stanowisk naprawczych. Na nowe inwestycje zaplecza transportowego przeznacza się w latach 1971–1975 około 400 mln zł. Kłopoty łagodzone są obecnie przez wprowadzanie dwuzmianowości pracy zaplecza. Prowadzi się regenerację części zamiennych i tą drogą łagodzi się ostro występujący ich niedobór.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Plany przewidują systematyczny wzrost mechanizacji przewozu drewna i mechanicznej zrywki; pełne nasycenie leśnictwa środkami mechanicznymi nastąpi jednak dopiero w r. 1985.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Resort podpisał w listopadzie ub. roku z Ministerstwem Przemysłu Maszynowego porozumienie dotyczące współpracy jednostek obu resortów; przewiduje ono prowadzenie prób i wprowadzanie do eksploatacji nowych typów ciągników i samochodów m.in. Żuka z napędem na 2 osie, ładowarek do drewna, żurawików hydraulicznych, ciągników przegubowych i inne. Do pracy w lesie wprowadzony będzie samojezdny kołowy ciągnik ścinkowo-zrywkowy, który pozwoli wyeliminować pracę piłami mechanicznymi.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Znaczny postęp uzyskano także w mechanizacji prac poza transportem leśnym. W roku ubiegłym pracowało 18,4 tys. pił mechanicznych, 2,5 szt. sprzętu silnikowego różnego zastosowania, 155 korowarek mechanicznych. Wzrosły ilości zmechanizowanego sprzętu ochrony i chemizacji w leśnictwie.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Specyfiką mechanizacji w leśnictwie jest znaczny rozrzut powierzchni, na której pracuje sprzęt oraz trudności w nadzorze i kontroli. Dlatego zmierza się do powszechnego stosowanie brygadowego systemu pracy, który daje w efekcie wzrost wydajności i dyscypliny pracy, a przede wszystkim zmniejsza wypadkowość. Tworzone są brygady szkółkowe, drogowe, zalesieniowe, melioracyjne. Pozwala to na zwiększenie stopnia wykorzystania maszyn i sprzętu, racjonalne wykorzystanie załóg pracowniczych, podniesienie kultury technicznej i poziomu świadomości społecznej pracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Racjonalnemu dysponowaniu i wykorzystaniu sprzętu sprzyja nowa organizacja zarządzania lasami (powołanie leśnictw o większych powierzchniach), koncentrowanie sprzętu w większych bazach oraz szeroko prowadzone szkolenie operatorów i robotników leśnych. Do r. 1975 w każdym okręgowym zarządzie lasów państwowych zorganizowana będzie szkoła zawodowa dla operatorów sprzętu mechanicznego. Przeprowadzane jest szkolenie podyplomowe technologów.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Od 1 stycznia 1974 r. powołany zostanie Centralny Ośrodek Wdrożeniowo-Rozwojowy Lasów Państwowych. Podejmie on m.in. prace nad nowymi rozwiązaniami sprzętu mechanicznego oraz adaptacją sprzętu importowanego. Organizowane będzie w tym zakresie wymiana doświadczeń z krajami RWPG.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Najbliższe zadania — to mechanizacja sadzenia, prowadzonego dotąd ręcznie, pielęgnacji młodników, remonty dróg leśnych. We wszystkich podejmowanych w tej dziedzinie przedsięwzięciach niezbędne jest stałe korygowanie granic kompromisów między biologią a techniką. Ingerencja człowieka wyposażonego w sprzęt zmechanizowany w kompleksach leśnych musi być prowadzona w sposób szczególnie staranny, aby nie zakłóciła równowagi biologicznej lasów.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJózefRodzik">Mimo dużego postępu w mechanizacji prac w gospodarce leśnej, w roku 1972 nie wykonano w pełni planu wywozu drewna. Wskazuje to na potrzebę poświęcenia większej jeszcze uwagi sprawom mechanizacji transportu. Jest to tym ważniejsze, że niektóre używane typy samochodów mają być wycofane z eksploatacji. Zapewnić trzeba dostawy części zamiennych, zwłaszcza do taboru importowanego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełJózefRodzik">Wzrastająca ilość wywożonego z lasu drewna oraz używanie coraz cięższego sprzętu stwarza konieczność przyspieszenia budowy dróg dojazdowych; przy istniejącym deficycie siły roboczej, konieczna jest możliwie najdalej idąca mechanizacja tych prac.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełJózefRodzik">Zapewnić trzeba dostawy sprzętu, który mógłby służyć przy zalesianiu terenów bagnistych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełJózefRodzik">Niezbędna jest mechanizacja prac przy przeładunku i pakietyzacji tarcicy. Brak sprzętu do mechanizacji tych procesów, jak również niedoskonały sposób suszenia powodują, że nie osiąga się najkorzystniejszych cen na eksportowaną tarcicę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełStefanMatlęga">Niezależnie od stosowania własnego taboru, leśnictwo wypożycza środki transportu od wyspecjalizowanych przedsiębiorstw. Jest to jednak daleko kosztowniejsza forma transportu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełStefanMatlęga">Doprowadzić trzeba do bardziej racjonalnego wykorzystywania przez leśnictwo taboru kolejowego. Należałoby w tym celu zsynchronizować czas przywozu surowca i wywozu produktów przemysłu przetwórczego leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełStefanMatlęga">Ilość wypadków przy pracy w leśnictwie, znacznie zmniejszyła się, ale nadal jest wysoka. Sprawom bezpieczeństwa pracy powinien poświęcić resort więcej uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełStanisławCzudowski">Osiągnięty postęp w dziedzinie mechanizacji transportu nie idzie w parze z rozwojem mechanizacji w innych dziedzinach gospodarki leśnej. Należałoby położyć większy nacisk na te zagadnienia.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełStanisławCzudowski">Przy postępujących zmianach strukturalnych wsi, w coraz mniejszym stopniu można liczyć na sprzężaj chłopski. Należy przyspieszyć podjęcie produkcji ciągników przegubowych, o napędzie na 4 koła, które można będzie wykorzystywać także przy zrywce drewna.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełStanisławCzudowski">Brak siły roboczej wskazuje na potrzebę organizowania na szerszą skalę uprawianych mechanicznie szkółek zespolonych o dużej powierzchni. Istnieje możliwość wykorzystania do tych prac ciągników gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełStanisławCzudowski">W chwili obecnej mamy kilka tysięcy ha gruntów szczególnie trudnych do zalesienia, m.in. terenów bagnistych. Terenów tych będzie przybywało; w związku z tym należy w jak najkrótszym czasie rozwiązać problem produkcji pługów przystosowanych do prac w takich warunkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełIgnacyDziadek">Przy istniejących jeszcze brakach w transporcie, należy w szerszej mierze współpracować z kółkami rolniczymi, które są w stanie przejąć szereg zleceń w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanKlecha">Przedstawione przez resort materiały dotyczące rozwoju transportu i mechanizacji prac leśnych nie zawierają ekonomicznego uzasadnienia wprowadzanej mechanizacji. Interesujące byłoby ustalenie w jakim stopniu opłacalne jest wprowadzenie do eksploatacji poszczególnych typów maszyn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMarianGawłowski">Najtańszy jest transport drogą wodną. Większość zakładów celulozowo-papierniczych zlokalizowanych jest nad rzekami. Trzeba w szerszej mierze wykorzystywać wodny transport drewna na miejsce przeróbki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielZarząduGłównegoZwiązkuZawodowegoPracownikówLeśnictwaiPrzemysłuDrzewnegoRyszardDzieluch">W gospodarce leśnej i przemyśle drzewnym uzyskano duże osiągnięcia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz poprawy warunków pracy. Udało się wychować dość liczną kadrę doskonałych kierowców i mechanizatorów. Należy jednak zwrócić uwagę na polepszenie rytmiczności pracy, której brak powoduje wydłużenie dnia pracy kierowcy. Wyciągnąć trzeba wnioski z danych wskazujących, że najwięcej wypadków przy pracy notuje się przy rozładunku drewna. Niezadowalająca jest obsługa techniczna pojazdów. Brak mechaników, ślusarzy i innych pracowników warsztatowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrezesPolskiegoTowarzystwaLeśnegoprofFranciszekKrzysik">Należy stwierdzić, że resort leśnictwa dokonał dużego postępu w dziedzinie mechanizacji prądy i rozwoju transportu. W dalszym ciągu jednak słabym punktem jest zrywka drewna. Założone do 1980 roku zmechanizowanie tej pracy w 50 proc. nie może zadowalać. Do tego czasu zmechanizować trzeba będzie niemal 100 proc. prac ze względu na brak ilości siły roboczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełFranciszekGesing">Osiągnięty postęp w gospodarce leśnej jest duży, ale istniejące braki są także poważne. W ich wyniku ponosimy duże straty powodowane m.in. nieterminową wywózką drewna z lasu. Planując mechanizację brać trzeba pod uwagę sezonowość prac w leśnictwie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełFranciszekGesing">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego - Walenty Bartoszewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Nie ulega wątpliwości, że w zakresie mechanizacji resort uzyskał znaczny postęp, a w pewnych dziedzinach nawet dość znaczny. Pozwala to na rozszerzenie nowoczesnych metod gospodarowania w lesie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Rodzą się jednak wątpliwości, czy nasze zamierzenia w tej dziedzinie nie są zbyt skromne. Wydaje się, że niezbędne jest podjęcie wysiłków na rzecz większego i szybszego niż planuje się obecnie zaopatrzenia leśnictwa w sprzęt zmechanizowany.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Sytuacja demograficzna, przepływ ludzi ze wsi do miasta, potrzeby gospodarcze wskazują na konieczność dokonania w ramach naszych możliwości korekt planów w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">W kolejnym punkcie porządku obrad, Komisja dokonała oceny działalności Zjednoczenia Przemysłu Maszynowego Leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Podstawą dyskusji była informacja, którą przedstawił wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego - Janusz Walewski.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">W dyskusji udział wzięli posłowie: Michał Wolanowski (PZPR); Józef Rodzik (PZPR), Stanisław Czudowski (PZPR) i Stefan Matlęga (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister — Janusz Walewski.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">W toku dyskusji wskazywano na potrzebę unowocześnienia produkcji maszyn przeznaczonych dla leśnictwa i przemysłu drzewnego, na konieczność integracji wysiłków podejmowanych w tym zakresie przez wytwórnie tych maszyn podległe obecnie resortowi leśnictwa i resortowi przemysłu maszynowego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>