text_structure.xml
19.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 26 września 1972 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posłów: Jana Sawickiego (PZPR) i Tadeusza Bochenka (SD), rozpatrzyła stan przygotowań transportu kolejowego i drogowego do przewozów jesienno-zimowych oraz problemy rozwoju przemysłu teletechnicznego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Stanisławem Czerniakiem, Ministerstwa Łączności z wiceministrem Henrykiem Baczko, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o przygotowaniach transportu kolejowego i drogowego do przewozów jesiennych przedstawił wiceminister komunikacji - Stanisław Czermak (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw PKP przedstawił poseł Franciszek Błachut (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Jak wynika z wizytacji przeprowadzonej na terenie DOKP w Lublinie, Krakowie i Poznaniu sytuację transportową w okresie styczeń-lipiec należy ocenić jako korzystną.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Zadania przewozowe wyznaczone na okres jesienno-zimowy są jednak bardzo trudne i dlatego należy usunąć w miarę możliwości wszelkie usterki zaobserwowane w pracy PKP i resortów współpracujących.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Spóźniają się dostawy wagonów towarowych z przemysłu. Brak ten potęgowany jest małą szybkością pociągów towarowych - jedną z najniższych w krajach europejskich. Zasadniczą przyczyną tak niskiej szybkości jest zła organizacja ruchu kolejowego.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Ne jest przestrzegany rozkład jazdy pociągów towarowych. Wciąż częste są wypadki pękania szyn. Zła jest sytuacja na drugorzędnych liniach kolejowych i stacjach rozrządowych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Ne są respektowane zarządzenia w sprawie przesyłania towarów na odległość do 100 km transportem samochodowym. Klienci nadal preferują kolej. Należy więc wprowadzić dalsze zmiany w taryfach skłaniające klientów, przy przewozach na krótki dystans, do korzystania z innych środków transportu.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Braki urządzeń i sprzętu do odśnieżania stacji i szlaków oraz rozmrażania rozjazdów mogą spowodować trudności w zapewnieniu ciągłości i regularności ruchu w okresie zimy.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Rady narodowe mają wg planu skierować do pracy przy odśnieżaniu 9 tys. osób; praktyka ostatnich lat dowiodła, że rady nie wywiązują się z tych zobowiązań.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Uwagi podkomisji DS. transportu drogowego przedstawił poseł Józef Drzewiecki (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Jak wynika z wizytacji województwa rzeszowskiego i lubelskiego, rady narodowe poświęciły sprawom przewozów jesiennych wiele uwagi. Przygotowany tabor zabezpiecza potrzeby przewozowe, zapewniono nawet rezerwę taboru w różnych przedsiębiorstwach.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Natomiast wiele krytycznych uwag budzi przygotowanie punktów załadunku płodów rolnych, zwłaszcza buraków. Place, na których gromadzi się buraki cukrowe, są nieutwardzone, nieoświetlone. Na punktach załadunkowych utrzymuje się pracę jednozmianową, brak jakiejkolwiek łączności z bazami transportowymi.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem resortu skierowali posłowie: Tytus Krawczyc (PZPR), Stanisław Sochan (ZSL), Ludwik Jarosik (PZPR), Marian Popiela (PZPR), Franciszek Błachut (PZPR), Józef Drzewiecki (PZPR), Jan Szymański (PZPR), Jan Król (PZPR), Józef Skowroński (PZPR), Witold Lubiński (PZPR), Jerzy Muszyński (PZPR), Piotr Pikul (ZSL) i Stanisław Szczepaniak (PZPR) Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister komunikacji - Stanisław Czermak, dyrektor departamentu ekonomicznego Ministerstwa Komunikacji - Feliks Marczak, dyrektor Zjednoczenia PKS - Zdzisław Krajewski, wicedyrektor Centralnego Zarządu Drogowego PKP Andrzej Gołaszewski, dyrektor Centralnego Zarządu Dróg Publicznych - Czesław Krzywosz, oraz dyrektor departamentu pracy i płac Ministerstwa Komunikacji — Władysław Kostyra.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W dyskusji poruszono m.in. problemy:</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- usprawnienia konserwacji dróg i sposobów ich odśnieżania w okresie zimy, zwłaszcza przez przygotowanie odpowiedniego sprzętu jak rozsypywacze do piaskowania dróg, pługi i maszyny odśnieżające i unowocześnienie oraz usprawnienie wykorzystania sprzętu drobnego.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- zaopatrzenia rozjazdów w elektryczne instalacje grzewcze do rozmrażania zwrotnic;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- przygotowania odpowiedniej ilości i jakości płotków odśnieżnych na drogach publicznych;</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- pełnego przygotowania autobusów PKS do okresów przewozów zimowych, zwłaszcza zaopatrzenia ich w urządzenia odgrzewcze;</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- zaspokojenia potrzeb remontowych taboru komunikacyjnego i transportowego PKS w zakresie części zamiennych; likwidacji przestojów taboru samochodowego w oczekiwaniu na naprawy główne; zwiększenia dostaw i usprawnienia zaopatrzenia transportu PKS w akumulatory, co jest szczególnie ważne w okresie zimy;</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- dostosowanie lokalnych rozkładów jazdy PKS do nowych warunków, które powstaną w 1973 r. w związku ze zmianą granic i obszaru gromad;</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- zaspokojenia potrzeb kadrowych PKP i PKS i wyrównania braku kadr, zwłaszcza w służbach ruchu; usprawnienia pracy drużyn trakcyjnych przez likwidację zbyt długiego wyczekiwania na stacjach docelowych, co przy braku kadr w transporcie kolejowym - jest ogromnym marnotrawstwem;</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">- przygotowania i sprawnego przeprowadzania przerzutów buraków cukrowych z regionów, w których moc przerobowa cukrowni jest niewystarczająca - do regionów, w których potencjał produkcyjny cukrowni nie jest w pełni wykorzystywany; czyszczenia wagonów kolejowych po przewozach węgla, wapnia itd. i przygotowania ich do przewozów buraków i innych ziemiopłodów; przygotowania składowisk i magazynów na buraki cukrowe;</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">- mechanizacji prac przeładunkowych w transporcie kolejowym i drogowym.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">M.in poseł Tytus Krawczyc (PZPR) wyraził opinię, że instytucje uczestniczące w kampanii cukrowniczej zachowują się tak, jakby przyjęcie i przewiezienie milionów ton produktów było dla nich zaskoczeniem. Na błotnistych łąkach urządza się „punkty” przyjęcia buraków - marnują się płody rolne, niszczy się sprzęt transportowy. Wprawdzie w woj. lubelskim wyasygnowano w tym roku 30 mln zł na utwardzenie placów, ale fundusz ten uruchomiono dopiero w sierpniu, co praktycznie wykluczyło jego wykorzystanie.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Przy okazji sprawdzania stanu gotowości do przewozów jesiennych wyszło na jaw, że na całej 300-kilometrowej trasie Warszawa - Brześć znajduje się tylko jedna zatoka postojowa dla ciężkich pojazdów. Parkowanie wielkich ciężarówek na poboczu tej wąskiej drogi zaostrza i tak złą sytuację na drogach Lubelszczyzny.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMarianPopiela">W związku z dużymi brakami w obsadzie kadrowej powstają trudności z obsadą nowych inwestycji produkcyjnych PKP. Na przykład w DOKP Kraków wybudowano wagonownię do remontów bieżących wagonów, która powinna zatrudnić ok. 500 osób. Obecnie zatrudnia się tam niewiele ponad 200 osób. Prowadzi to z jednej strony do niewykorzystania zainstalowanych mocy produkcyjnych, z drugiej - zmusza do nadmiernego stosowania godzin nadliczbowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanKról">Drużyny trakcyjne, po odprowadzeniu pociągu do stacji docelowej oczekują na pociągi zwrotne 12 do 16 godzin. Niekiedy czas ten przedłuża się do 20 godzin. Przez ten czas każda z tych drużyn mogłaby odstawić pociąg wahadłowy tam i z powrotem.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJózefSkowroński">Zgodnie z dotychczasową praktyką, rolnictwo przychodzi z pomocą w transporcie w okresie kampanii cukrowniczej oraz w czasie kiedy zachodzi konieczność szybkiego odśnieżania dróg lub usuwania gołoledzi. Niektóre z maszyn, użyczanych przez rolnictwo na te cele, zwłaszcza rozsypywacze używane do rozsypywania piasku z solą - nie nadają się później do pracy na roli.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJózefSkowroński">Trzeba je poddawać kosztownym zabiegom remontowym i konserwatorskim. Na razie praktyka ta jest może konieczna. Trwa ona jednak stanowczo zbyt długo i pora pomyśleć o znalezieniu wyjścia z tej sytuacji. Kółka rolnicze dają do dyspozycji transportu traktory wraz z kierowcami, którzy nie są przygotowani do pracy na drogach. Poseł Piotr Pikul (ZSL) Przewiduje się zmiany w podziale administracyjnym kraju. W związku z tym zmieni się także układ przejazdów autobusami PKS. Może się okazać, że dotychczasowy system szlaków komunikacyjnych i dotychczasowy rozkład jazdy nie będą przystosowane do nowego podziału administracyjnego. Konieczne jest zatem dokonanie odpowiednich lokalnych korekt w rozkładach jazdy PKS.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">Jak wynika z wystąpień w dyskusji i danych zawartych w materiałach, nasz transport przygotowany jest do zimy lepiej niż kiedykolwiek. Nie znaczy to jednak, by przygotowania te można uznać za zadowalające. Obecnie wyposażenie techniczne i sprawność organizacyjna pozwolą na utrzymanie ruchu na drogach i szlakach bez większych zakłóceń w wypadku normalnej, niezbyt ciężkiej zimy. Aby zwiększyć szanse uniknięcia zaburzeń w ruchu, należy wykorzystać wszelkie możliwości usprawnienia remontów, poprawy zaopatrzenia w części zamienne, ulepszenia środków zabezpieczenia ruchu i łączności, a także — zakupu sprzętu ciężkiego jak kombajny i samochody ciężarowe.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła informację na temat rozwoju przemysłu teletechnicznego, którą przedstawił wiceminister łączności Henryk Baczko: W życiu współczesnego społeczeństwa nowoczesny system łączności spełnia dziś rolę pierwszorzędną. Miarą znaczenia, jakie ostatnio nadaje się zaniedbanym dawniej sprawom łączności jest trzykrotne rozpatrywanie tych problemów przez kierownictwo partii w czasie kilkunastu ubiegłych miesięcy.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">Łączność dysponuje obecnie planem szybkiego rozwoju do roku 1980. Ważną częścią tego planu jest rozbudowa przemysłu teletechnicznego, zaopatrującego cały system w odpowiednie urządzenia. Przemysł teletechniczny, włączony przed kilkunastu miesiącami do resortu łączności, zyskał ostatnio warunki dla szybkiego rozwoju.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">Wydzielono zespół zakładów specjalizujących się w produkcji urządzeń dla łączności, rozpoczęto realizację programu inwestycyjnego, który doprowadzi do przekształcenia tych zakładów w nowoczesne ośrodki wytwórcze. Szczególnie ważnym punktem tego programu jest zorganizowanie produkcji nowoczesnego sprzętu dla potrzeb telefonii.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">Uwagi podkomisji do spraw łączności przedstawił poseł Jerzy Rachowski (SD): Zarówno wizytacje dwóch warszawskich zakładów - PZT i ZWUT - jak i rozmowy z kierownictwem Zjednoczenia Przemysłu Teleelektrycznego upoważniają do stwierdzenia, iż włączenie tego przemysłu do resortu łączności okazało się celowe i korzystne. Dla właściwego wykorzystania nowych możliwości organizacyjnych niezbędne jest staranne przestrzeganie harmonogramu rozbudowy przedsiębiorstw, terminowa realizacja inwestycji. Zdaniem podkomisji niezbędne jest przyznanie priorytetu pracom budowlano-montażowym w PZT i ZWUT, zapewnienie terminowej budowy wytwórni kabli, jak najszybsze wydanie decyzji lokalizacyjnych wynikających z rozbudowy tych zakładów oraz ogólne usprawnienie procesu inwestycyjnego w resorcie łączności.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">Na pytania posłów: Zdzisława Pawlika (PZPR) i Jerzego Muszyńskiego (PZPR) odpowiedzi udzielił wiceminister łączności Henryk Baczko.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">Program rozwoju łączności do roku 1980 przewiduje wyrównanie istniejącej obecnie dysproporcji między regionami w dziedzinie wyposażenia w aparaty telefoniczne. Wyposażenie w środki łączności jest jednak pochodną potrzeb, m.in. przemysłowych i dlatego stan nasycenia tymi urządzeniami nigdy nie będzie jednakowy.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">Nowa technika przystosowana będzie do współpracy ze starymi urządzeniami. Zamierzony rozwój nowoczesnej telefonii wymaga m.in. ułożenia wielkiej ilości kabli. Odpowiednie zapotrzebowanie zostało przyjęte przez Ministerstwo Przemysłu Maszynowego.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">Przewodniczący obradom poseł Tadeusz Bochenek (SD) wyraził przekonanie, iż przedstawiony przez resort łączności program daje perspektywę poprawy sytuacji a zwłaszcza unowocześnienia jednego z najważniejszych elementów z systemu łączności - telefonii.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">[STRESZCZENIE]</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">O PRZYGOTOWANIACH TRANSPORTU KOLEJOWEGO I DROGOWEGO DO PRZEWOZÓW JESIENNYCH.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">Streszczenie informacji złożonej przez wiceministra komunikacji - Stanisława Czermaka na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 26 września 1972 r.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">W okresie styczeń - lipiec zadania transportowe wykonane zostały pomyślnie. Przewieziono w tym czasie - koleje i transport drogowy - o 10 proc. ładunków więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Poprawa wyposażenia technicznego transportu oraz środki natury organizacyjnej stwarzają dogodną pozycję wyjściową do wykonania zadań w okresie jesieni i zimy.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">W okresie jesienno-zimowym cały transport przewieźć ma ponad 115 mln ton ładunków.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">Największe zadania przypadają PKP. Dla sprawnego przeprowadzenia przewozów jesiennych przygotowano stacje kolejowe, wyremontowano urządzenia ładunkowe, zabezpieczono trasy pociągów. Na wypadek zakłóceń eksploatacyjnych na głównych trasach przewozowych, opracowano 190 tras na liniach równoległych. Wydziały komunikacji prezydiów rad narodowych wespół z przedstawicielami zainteresowanych branż sprawdziły stan przygotowań taboru kolejowego, urządzeń załadunkowych, placów składowych.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">Cały transport jest już przygotowany do pracy w warunkach zimowych. Dla zabezpieczenia szlaków kolejowych przygotowano 1.500 tys. sztuk zasłon, przygotowano do pracy prawie 200 pługów. Na węzłach i większych stacjach wprowadzi się całodobowe dyżury drużyn przygotowanych do szybkiej wymiany pękniętych szyn. Prawie 8 tys. rozjazdów otrzyma urządzenie grzejne lub odśnieżające. Rozpoczną prace 4 kombajny odśnieżające. W razie potrzeby, wykorzystany będzie sprzęt budowlany przedsiębiorstw resortowych i pozaresortowych. W pracy przy odśnieżaniu torów i rozjazdów na sieci PKP zamierza się zatrudnić ponad 58 tys. osób. Służba meteorologiczna podawać będzie prognozy pogody dla potrzeb PKP 2-krotnie w ciągu doby.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">Sprawne przeprowadzenie kampanii przewozowej wymaga bezwzględnego przestrzegania dyscypliny ładunkowej i oddawania kolei wagonów w należytym stanie.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">Przygotowania taboru samochodowego do zimy są już na ukończeniu. Zapewniono odpowiednie dostawy paliw i smarów urządzeń ogrzewczych. Na dworcach autobusowych i zajezdniach uzupełnia się braki w oszkleniu, uszczelnia bramy i okna. Kończy się przygotowanie pomieszczeń socjalnych - pokojów noclegowych, stołówek, bufetów dla pracowników transportu samochodowego. Nadal brak jednak grzałek ułatwiających rozruch silników, akumulatorów, autobusowych urządzeń ogrzewczych.</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">W stacjach obsługi wprowadzono na okres jesienno-zimowy pracę dwu i trzyzmianową i zobowiązano TOS-y do obsługi w pierwszej kolejności samochodów biorących udział w przewozach produktów rolnych. Opracowano regionalne bilanse przewozów płodów i produktów rolnych.</u>
<u xml:id="u-5.19" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">Zatwierdzony już został plan ochrony dróg. Podobnie jak zeszłej zimy wyznaczono 8.700 km dróg, które odśnieżane będą w pierwszej kolejności, 15 tys. km - w drugiej kolejności, 18 tys. - w trzeciej kolejności itd. Służba drogowa dysponuje dostateczną liczbą samochodów lekkich z pługami, natomiast odczuwa dotkliwy brak samochodów ciężkich oraz ciężkich pługów wirnikowych.</u>
<u xml:id="u-5.20" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanSawicki">Przygotowano około 230 tys. środków chemicznych do zwalczania gołoledzi, głównie na drogach pierwszej kolejności odśnieżania. Zarówno badania prowadzone w kraju jak i zagranicą wykazały, że jedynie skutecznym i ekonomicznym sposobem zwalczania gołoledzi jest stosowanie środków chemicznych głównie chlorku sodu. Profilaktyczne posypywanie jezdni środkami chemicznymi prowadzone będzie w oparciu o obserwacje własnych 318 mikrostacji meteorologicznych oraz o komunikaty PIHM.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>