text_structure.xml 9.06 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 23 kwietnia 1974 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Tadeusza Rudolfa (PZPR), rozpatrzyła wyniki ekonomiczne organizacji inicjujących.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z zastępcą przewodniczącego Józefem Pajestką, Ministerstwa Finansów z wiceministrem Bronisławem Ciasiem, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego oraz dyrektor Zespołu NIK - Janusz Nowicki.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Zagajając obrady, przewodniczący Komisji - poseł Tadeusz Rudolf przypomniał, że w październiku ub.r. Komisja rozpatrując stan realizacji nowych rozwiązań w systemie zarządzania i gospodarowania, szczególnie wiele uwagi poświęciła wynikom osiągniętym przez organizacje inicjujące. Stosownie do podjętych wówczas decyzji, Komisja wraca do tego zagadnienia, dysponując już wynikami osiąganymi przez te organizacje na przestrzeni całego roku. Sprawozdawcą był poseł Alojzy Melich (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Od 1 stycznia 1975 r. na nowych zasadach działa ogółem 27 dużych jednostek gospodarczych; 24 spośród nich - to organizacje przemysłowe, 1 - organizacja budownictwa oraz 2 - organizacje handlu zagranicznego. Na nowych zasadach działają również wszystkie jednostki państwowego handlu wewnętrznego i przemysłu gastronomicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W 1974 nowy system ekonomiczno-finansowy objąć ma dalsze przedsiębiorstwa, przede wszystkim produkujące na zaopatrzenie rynku wewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Nie ma jeszcze możliwości pełnej oceny wyników pracy przedsiębiorstw inicjujących; rok 1975 był pierwszym rokiem działania tych przedsiębiorstw, wiele z nich pracowało na nowych zasadach nawet krócej aniżeli rok. Rok 1975 był okresem zapoznawania się z nowymi zasadami, przygotowania organizacyjnego, przełamywania starych nawyków, uczenia się nowego stylu pracy. Jednostki inicjujące pracują jeszcze w warunkach, kiedy cała gospodarka działa na zasadach dotychczasowych, co musi wpływać deformująco na efekty ich pracy. Nowe zasady wprowadzone zostały w przedsiębiorstwach dobrze pracujących, które zawsze uzyskiwały wyższe od średnich efekty ekonomiczne, mających dobrze przygotowane kadry kierownicze.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Mimo ostrożności w podejmowaniu ocen, stwierdzić można, że zaznaczył się postęp w doskonaleniu pracy przedsiębiorstw inicjujących, co znalazło wyraz w poprawie ich wyników ekonomicznych. I tak, sprzedaż wyrobów własnych, produkcji i usług w cenach zbytu wzrosła w przedsiębiorstwach inicjujących o 15,9 proc., podczas gdy średnia dla całego przemysłu wyniosła 12 proc. Wyższa była też dynamika sprzedaży na cele rynkowe.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Większość jednostek inicjujących prawidłowo realizowała dyrektywne wskaźniki m.in. dotyczące handlu zagranicznego, uruchomienia produkcji nowych wyrobów, wielkości produkcji wyrobów szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Wysoki był udział wzrostu wydajności pracy we wzroście produkcji dodanej, obniżyły się też koszty produkcji. Tempo wzrostu zużycia surowców i materiałów było niższe od dynamiki wzrostu sprzedaży, co świadczy o lepszej gospodarce materiałowej. Nastąpiło też wyraźne obniżenie się zapasów, poprawiła się ich struktura. We wszystkich jednostkach inicjujących wzrosła też produktywność środków trwałych. Zniesienie limitowania funduszu płac nie spowodowało nieuzasadnionego wzrostu wypłat z tego tytułu.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Nowe zasady ekonomiczno-finansowe spowodowały wzrost efektywności gospodarowania, pobudziły inicjatywę załóg, zwiększyły stopień samodzielności i gospodarności przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Mimo pozytywnej pracy jednostek inicjujących, stwierdzić trzeba, że pojawiły się pewne zjawiska wymagające bardziej szczegółowej analizy. Chodzi m.in. o pewne nieprawidłowości w kształtowaniu cen. Dopracowania wymagają też metody wyznaczania parametrów ekonomicznych, a w szczególności dopłat i dotacji oraz właściwego ich wykorzystywania.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Otwarty pozostaje problem racjonalnego wykorzystania stworzonych możliwości łączenia konkretnych efektów pracy na poszczególnych stanowiskach z płacą. Czujnie obserwować też trzeba gromadzenie i wykorzystanie środków własnych jednostek inicjujących.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Wyniki osiągnięte przez jednostki inicjujące są zachęcające; ich doświadczenia mogą być z pożytkiem wykorzystane dla usprawnienia całej gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Uwagi i wnioski Komisji Górnictwa, Energetyki i Chemii, która na posiedzeniu w dniu 28 marca br. rozpatrzyła stan realizacji nowych rozwiązań w systemie zarządzania i gospodarowania w przemyśle chemicznym, przedstawiła poseł Teresa Morawiec (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Kozioł (ZSL), i Jerzy Pękala (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielili: zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Józef Pajestka oraz wiceminister finansów - Bronisław Ciaś.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Zabierając głos na zakończenie obrad przewodniczący Komisji poseł Tadeusz Rudolf (PZPR) stwierdził, że wyniki uzyskane w 1973 r. przez organizacje inicjujące zasługują na ocenę pozytywną. Na przestrzeni ubiegłego roku dokonany został znaczny postęp w doskonaleniu form i metod pracy przedsiębiorstw działających na: nowych zasadach. Przedsiębiorstwa te uzyskały lepsze wyniki gospodarowania, lepiej wykorzystywały rezerwy produkcyjne, obniżyły koszty. Wzrosła wydajność pracy i fundusz płac, przy zachowaniu prawidłowych relacji ekonomicznych. Wyzwolone zostały duże zasoby inicjatywy załóg.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Doświadczenia roku ubiegłego ujawniły równocześnie pewne nieprawidłowości w działaniu nowego systemu. Do tych nieprawidłowości, jak również do ujawnianych przez przedsiębiorstwa inicjujące trudności podejść trzeba z dużą ostrożnością. Nie wolno zapominać, że przedsiębiorstwa inicjujące działają w szczególnych warunkach. Mamy przecież do czynienia z sytuacją równoległego istnienia obok siebie dwóch systemów ekonomicznych: starego i nowego. Stan ten nie może nie wpływać ujemnie na sprawne funkcjonowanie organizacji inicjujących, jego konsekwencje ujawniają się w związkach kooperacyjnych między zakładami działającymi na nowych zasadach a resztą przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Nowy system ekonomiczno-finansowy jest zasadniczą reformą zarządzania gospodarką narodową. Stąd potrzeba czuwania nad wdrażaniem tego systemu i analizowania jego skuteczności.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Szczególną uwagę zwrócić należy na:</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- osiąganą przez organizacje inicjujące produkcję dodaną i na wpływ różnych czynników na wielkość tej produkcji;</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- kształtowanie się cen wyrobów produkowanych w tych przedsiębiorstwach oraz przeciwdziałanie tendencjom do zwiększenia wartości produkcji dodanej poprzez nieuzasadnione podwyżki cen;</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- kształtowanie się relacji ekonomicznych, przede wszystkim zależności między wzrostem płac i wzrostem produkcji dodanej;</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- gospodarkę zasobami siły roboczej, wykorzystanie czasu pracy wydajność pracy, wzrost zatrudnienia;</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">- realizację wskaźników dyrektywnych; ilość tych wskaźników w przedsiębiorstwach pracujących w nowym systemie jest niewielka, jednakże określają one zadania o szczególnej wadze dla polityki gospodarczej państwa;</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">- efektywność produkcji eksportowej;</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">- wpływ załóg i ich przedstawicielstw na uzyskanie przez przedsiębiorstwa coraz lepszych wyników;</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">- wpływ aparatu centralnego na dalsze doskonalenie systemu.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Komisja na jesieni br. dokona ponownej oceny pracy organizacji inicjujących.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>