text_structure.xml 17.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam panie i panów posłów oraz wszystkich zaproszonych gości. W szczególności witam panią minister wraz ze współpracownikami.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Informuję, że posiedzenie zostało zwołane przez marszałek Sejmu na podstawie  art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Zasad nie będę powtarzał, bowiem są państwu doskonale znane.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Posłów uczestniczących zdalnie prosiłbym, aby się zalogowali, a posłów obecnych na sali, aby przyłożyli karty do czytników. Przystąpimy do stwierdzenia kworum. Proszę nacisnąć dowolny przycisk, a sekretariat Komisji, jeśli będziemy gotowi, proszę o wyświetlenie wyników. Głosowało 30 posłów. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z przedstawionym porządkiem, będzie rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1073 i 1080). Dzisiaj odbyło się drugie czytanie projektu ustawy i Sejm skierował zgłoszone poprawki do Komisji w celu ich rozpatrzenia. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Padł również wniosek, aby odrzucić projekt ustawy zgłoszony przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska. Przystępujemy do głosowania. Prosiłbym o wyświetlenie pulpitu do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tego wniosku? Kto jest za?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJerzyPolaczek">Ale jakiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Wniosku o odrzucenie. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Poproszę o wyniki. Głosowało 33 posłów: za wnioskiem było 14, przeciw 19, nikt się nie wstrzymał. Wniosek nie został przez Komisję przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Zostało zgłoszonych pięć poprawek. Nad poprawkami nr 1, 2, 4 i 5 należy głosować łącznie, zgodnie z wytycznymi Biura Legislacyjnego. Przystąpimy do ich rozpatrzenia. Prosiłbym o wyświetlenie pulpitu do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Czy mogę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Tak, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Czy mogliby państwo uzasadnić te poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Tak, właśnie chciałbym uzasadnić. Poprawka nr 1, jak i kolejne, nad którymi będziemy głosowali łącznie, dotyczy wprowadzenia dla pojazdów kategorii 1 i 2 z ustawy o autostradach płatnych, czyli dla jednośladów i pojazdów nieprzekraczających 3,5 tony, systemu poboru opartego na videotollingu. Pozostałe poprawki stanowią konsekwencję i zwalniają te pojazdy z obowiązku posiadania odpowiednich urządzeń i aplikacji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdeczne dzięki. Pan przewodniczący Polaczek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJerzyPolaczek">W związku z poprawkami mam pytanie do strony rządowej o wykonalność tej ustawy w sytuacji, gdyby te poprawki weszły w życie. Mam nadzieję, że to nie nastąpi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Pani minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMagdalenaRzeczkowska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Jeżeli chodzi o wykonalność, z końcem listopada wygasają umowy na manualny system poboru opłat na odcinkach płatnych autostrad. W przypadku konieczności wytworzenia teraz systemu videotollingu od zera – to jest kwestia postępowań przetargowych, zakupu infrastruktury – podejrzewam, że na przeprowadzenie całego działania potrzebne jest minimum półtora roku. Tak jak powiedziałam, manualny system poboru opłat to końcówka grudnia. Trzeba by przedłużyć funkcjonowanie manualnego systemu poboru opłat, co wiąże się z modernizacją infrastruktury na miejscach poboru opłat, ponieważ ma już wieloletnią historię. Trzeba by podjąć to działanie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMagdalenaRzeczkowska">Dodatkowo ze względu na nowy system dla pojazdów ciężkich trzeba by zintegrować rozwiązania z systemem e-TOLL, żeby, tak jak mówię, w przypadku pojazdów ciężkich można było przejechać po autostradach płatnych z wykorzystaniem systemu e-TOLL. To jest dodatkowe działanie.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMagdalenaRzeczkowska">Jest też cała kwestia inwestycji w system videotollingu, bo zostają tutaj i bramownice, i kamery, i wszystko, co jest, infrastruktura i oprogramowanie. Jest również kwestia integracji systemu videotollingu z systemem e-TOLL dla pojazdów ciężkich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję, pani minister. Pan poseł Szczepański.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Jeśli dobrze zrozumiałem pana posła Grabarczyka, chodzi o to, żeby osoby, które jeżdżą samochodami osobowymi, mogły zachowywać bilety papierowe, głównie papierowe. Tak? Pani minister, w wielu krajach kupowane są winiety, które można nabyć w każdym punkcie. Jaki jest więc problem? Być może dla państwa pozostaje kwestia zwiększenia kontroli na autostradzie, sprawdzenia, czy w jakichś punktach, miejscach samochody, które jadą, posiadają za szybą tę pseudowinietę, czyli bilet.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselWieslawSzczepanski">Chodzi tylko o zwiększenie liczby kontroli, natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zwiększyć liczbę punktów sprzedaży, tak jak mówiłem, o urzędy pocztowe, o sieci sklepów, gdzie można byłoby bilety sprzedawać. Przecież w pierwszej turze nie będzie potrzeby takiej liczby biletów jak później. Nie wiem więc, dlaczego mają zostawać bramownicy, dlaczego mają zostawać punkty poboru. Chodzi tylko o ewentualne punkty opłat kontroli na autostradzie dla samochodów osobowych. Nie wiem, skąd pani wzięła okres półtora roku, żeby ogłosić przetarg i wydrukować, powiedzmy, 30, 40, 50 czy  100 mln biletów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Jeszcze pan przewodniczący Grabarczyk, pani minister i przystąpimy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">W dniu wczorajszym i dziś, podczas debaty plenarnej w Sejmie, pani minister informowała przecież, że nie jest to obowiązkowy system oparty na tollingu dla pojazdów o masie nieprzekraczającej 3,5 tony i że pozostałe trzy systemy będą działały. W tym czasie trzy pozostałe będą działały, łącznie z 48-godzinnymi winietami, które w ustawie nazywane są biletami. Ten system wraca, w związku z tym nie będzie luki. Będziemy natomiast mieli czas, żeby przygotować system, aby wyłączyć możliwość inwigilacji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Pani minister, proszę bardzo, i głosujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzstanuwMFMagdalenaRzeczkowska">Dziękuję bardzo. Oczywiście, że byłaby możliwość skorzystania z biletu autostradowego, tylko że pozostanie przy technologii videotollingu nie oznacza likwidacji bramek, a założeniem tej autostrady jest wolny, swobodny przejazd po pełnym wdrożeniu funkcjonalności tego rozwiązania, które proponujemy.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#SekretarzstanuwMFMagdalenaRzeczkowska">Co do winiet i tego, czy w Polsce możemy w ogóle rozmawiać o wdrożeniu systemu winietowego, to o dopowiedzenie poproszę pana dyrektora, dlatego że tutaj przepisy unijnej dyrektywy, z tego, co kojarzę, nie zakładają już możliwości korzystania. Jeżeli takie rozwiązania funkcjonują, to jest to dopuszczalne, nie będzie natomiast możliwości wprowadzania tego jako nowego rozwiązania. Proszę bardzo, jeśli można.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuZwalczaniaPrzestepczosciEkonomicznejMinisterstwaFinansowRobertMichalski">Tę kwestię analizowaliśmy. Polityka transportowa Unii Europejskiej idzie w jasną stronę, żeby płacić za przejazd. System musi mieć wiedzę o tym, żeby opłata była naliczana proporcjonalnie do przejechanej trasy.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuZwalczaniaPrzestepczosciEkonomicznejMinisterstwaFinansowRobertMichalski">Może doprecyzujmy definicję tego, czym jest videotolling. Videotolling to system, który jest oparty na tym, że jest zarejestrowane zdarzenie wjazdu i wyjazdu z odcinka płatnego, czyli na każdym wjeździe i wyjeździe potrzebne są kamery. Kamery te muszą działać ze stuprocentową skutecznością, bo brak jednego albo drugiego zdarzenia oznaczałby ubytek w opłacie. Wystarczy, że spadnie śnieg albo będzie deszcz lub mgła, żeby była wyrwa w opłacie.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuZwalczaniaPrzestepczosciEkonomicznejMinisterstwaFinansowRobertMichalski">Z tego względu Ministerstwo Finansów nie zdecydowało się na taki system. Co więcej, z tej poprawki nie wynika jasno, czy miałby to być videotolling tworzony przez Krajową Administrację Skarbową na takiej zasadzie, że jest jedna kamera i są jakieś komercyjne aplikacje, z których dane z kamer są przekazywane, czy jednak jest tak, że mielibyśmy udostępnić bramki prywatnym podmiotom i na przykład dać im możliwość zainstalowania kilku równoległych kamer dla każdego dostawcy.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuZwalczaniaPrzestepczosciEkonomicznejMinisterstwaFinansowRobertMichalski">W tej poprawce nie jest to jasne, dlatego naszym zdaniem ona jest po prostu niewykonalna. Jeżeli miałaby być decyzja o wprowadzeniu videotollingu, to projekt powinien być kompleksowo przebudowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Przystępujemy do głosowania. Proszę o wyświetlenie pulpitu do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek nr 1, 2, 4 oraz 5? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Poproszę o wyniki. Głosowało  37 posłów: za było 18, przeciw 19, nikt się nie wstrzymał. Poprawki nie uzyskały akceptacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Ale mało brakowało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Ale brakowało. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3, zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska. Czy pan przewodniczący Grabarczyk…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Tak, to jest prosta sprawa. Chodzi o ograniczenie czasu retencji. W tej chwili jest ona określona w propozycji rządowej na minimum 12 do 24 miesięcy. Naszym zdaniem, zdaniem wnioskodawców, czyli Koalicji Obywatelskiej, 12 miesięcy w zupełności wystarcza. Jak najmniej inwigilacji i kontroli ze strony państwa to jest dobre rozwiązanie, dlatego proponujemy zredukowanie tego terminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuwMFMagdalenaRzeczkowska">Dziękuję, panie przewodniczący. Stanowisko rządu jest negatywne, również dlatego że 24 miesiące i czas, który jest potrzebny do tego, żeby dane biletu były przechowywane w systemie, to jest też ochrona użytkowników dróg, dlatego że w przypadku, kiedy dane usuniemy szybko, a zostanie wystawione wezwanie, tak jak tu jest powiedziane, kiedy minie 12 miesięcy i wystawione jest wezwanie, po wystawieniu wezwania, gdy mija  12 miesięcy, usuwamy dane. Wtedy niezależnie od tego, czy ten bilet był w systemie, czy go w systemie nie było, nie ma już dowodu dla osoby przejeżdżającej autostradą i ona nie może dowieść tego, że faktycznie tę opłatę uiściła, bo my tego biletu nie mamy.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#SekretarzstanuwMFMagdalenaRzeczkowska">Dlatego są 24 miesiące, żeby to był bezpieczny czas na to, żeby ten, kto przejeżdża autostradą… Wystawiamy wezwanie, twierdząc, że biletu nie ma. Jest, nie wiem, pomyłka w numerze rejestracyjnym i możemy ten bilet odnaleźć w systemie na skutek rozmów, dialogu ze stroną. Wtedy nie dojdzie do ukarania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Jeszcze pan przewodniczący Grabarczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister, to chyba jednak są różne winnice. Obowiązuje zasada in dubio pro reo, czyli w przypadku wątpliwości zawsze jest korzyść tego, kto miałby ponosić ujemne skutki. W związku z tym nie ma problemu dla korzystającego z autostrady. Nie ma dowodów, nie ma w związku z tym negatywnych następstw. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję. Czy jeszcze pan poseł Szczepański?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Mam tylko jedno pytanie. W tej chwili przerzuca pani na mnie odpowiedzialność i mam udowodnić, że nie mam tego biletu. Dowód ma pani u siebie. Nie wiem, czy po 9 miesiącach nie usunę tej aplikacji i dowodu przejazdu. To państwo tym dysponujecie. Pytanie zasadnicze jest takie: dlaczego państwo chcecie to trzymać przez 24 miesiące? Czy należy rozumieć, że wystawicie mi karę nawet po 15, 18 miesiącach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Myślę, że pani minister i państwo wyjaśnią to sobie później w podgrupach, bo myślę, że pierwotna odpowiedź pani minister zawiera również odpowiedź na to pytanie.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przystąpimy do rozpatrzenia poprawki. Proszę o wyświetlenie pulpitu do głosowań. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Serdecznie dziękuję. Poproszę o wyniki. Głosowało 34 posłów: za było 16, przeciw 18, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała akceptacji.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Na tym wyczerpaliśmy rozpatrywanie poprawek. Musimy jeszcze dokonać wyboru posła sprawozdawcy. Dotychczas był to pan przewodniczący Polaczek. Czy są jakieś inne kandydatury? Nie widzę. Czy pan przewodniczący Polaczek potwierdza chęć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJerzyPolaczek">Potwierdzam, jak najbardziej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, pan poseł Polaczek będzie reprezentował Komisję na posiedzeniu Sejmu. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Bardzo serdecznie dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>