text_structure.xml
30.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#OpiniaKomisjidoSprawKontroliPanstwowejorazKomisjiSamorzaduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczescibudzetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#OpiniaKomisjidoSprawKontroliPanstwowejorazKomisjiSamorzaduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczescibudzetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#OpiniaKomisjidoSprawKontroliPanstwowejorazKomisjiSamorzaduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczescibudzetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">W posiedzeniu udział wzięli: Sebastian Skuza sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Marek Kalupa dyrektor Departamentu Budżetu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej wraz ze współpracownikami, Jerzy Jakubczuk dyrektor Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym Ministerstwa Edukacji i Nauki wraz ze współpracownikami, Marek Woźniak prezes Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#OpiniaKomisjidoSprawKontroliPanstwowejorazKomisjiSamorzaduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczescibudzetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Monika Biała, Anna Woźniak – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych; Jacek Markiewicz – legislator z Biura Legislacyjnego oraz Joanna Groszyk – specjalista do spraw systemu gospodarczego w Biurze Analiz Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na 2020 r. (druk nr 1624), punkt a) Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisja Samorządu Terytorialnego, punkt b) Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, punkt c) Komisja do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do rozpatrzenia porządku dziennego. Posłowie członkowie Komisji otrzymali informacje o projekcie budżetu w danych częściach przygotowane przez dysponentów części budżetowej oraz opracowania Biura Analiz Sejmowych w formie elektronicznej. Wszyscy, szanowni państwo, mamy te informacje na naszych iPadach.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o projekcie ustawy budżetowej na 2022 r. odbywać się będzie w następującym porządku: wystąpienie posła referenta z komisji branżowej, wystąpienie posła koreferenta ze strony Komisji Finansów Publicznych, następnie pytania posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych oraz dyskusja. Szanowni państwo, czy jest jakaś uwaga do porządku dziennego? Nie widzę, nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Tym samym, szanowni państwo, przechodzimy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Zanim to nastąpi, szanowni państwo, bardzo proszę… Szanowni państwo, zanim to nastąpi, pozwolę sobie przywitać na posiedzeniu Komisji sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów pana ministra Sebastiana Skuzę. Witam serdecznie dyrektorów departamentów z Ministerstwa Edukacji i Nauki. Witam również bardzo serdecznie pana Marka Woźniaka – członka zarządu Rady Krajowej Samorządowych Kolegiów Odwoławczych. Witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę o przedstawienie opinii Komisji Edukacji i Nauki oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Proszę pana posła Sławomira Skwarka o przedstawienie opinii Komisji. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselSlawomirSkwarek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, tym razem już bez kłopotów mam zaszczyt przedstawić opinię numer 16/21 Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej dla Wysokiej Komisji w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2022 z druku nr 1624 w zakresie działania Komisji, uchwaloną na posiedzeniu w dniu 27 października 2021 r.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselSlawomirSkwarek">Połączone Komisje na wspólnym posiedzeniu w dniu 27 października rozpatrzyły rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2022 w zakresie: części budżetowej 82 – Subwencje ogólne dla jednostek budżetowych, w zakresie części oświatowej, wydatki z załącznika nr 2, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 11, 26, 29, 52, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów, w zakresie działów 801 – Oświata i wychowanie, 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza. Po analizie poszczególnych informacji przedłożonych przez dysponentów części budżetowych, zapoznaniu się z opiniami ekspertów, wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli rządu oraz w wyniku przeprowadzonej dyskusji Komisje pozytywnie opiniują projekt budżetu państwa na rok przyszły – 2022, w powyższym zakresie.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselSlawomirSkwarek">Pan poseł Janusz Kowalski wnosi zdanie odrębne w następującym brzmieniu: „Zmniejszenie wydatków budżetu państwa w części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego, w dziale 758, w rozdziale 75801 – Cześć oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, w grupie dotacje i subwencje o kwotę 236 772 tys. zł i zwiększenie tym samym wydatków części 83 – Rezerwy celowe, w dziale 758, w rozdziale 75818, w grupie dotacje i subwencje, z przeznaczeniem na utworzenie nowej pozycji – Dotacje na naukę języka polskiego ojczystego poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej”. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo serdecznie dziękuję. Bardzo proszę przedstawiciela Komisji Finansów o koreferat. Bardzo proszę o zabranie głosu pana posła Zbigniewa Girzyńskiego. Bardzo proszę, panie pośle. Czy jest pan poseł? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Tym samym, szanowni państwo, przejdziemy do dyskusji na ten temat. Bardzo proszę o zabranie głosu przez pana posła Marka Sowę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselMarekSowa">Panie przewodniczący, mam nadzieję, że mamy przedstawiciela ministra edukacji, bo to dotyczy jego części. Mam pytanie związane – że tak powiem – z częścią subwencji oświatowej. Ona, co prawda, rośnie 2,5%, ale również, jak mamy tutaj w opinii BAS bardzo precyzyjnie wyliczone, te wszystkie pieniądze są związane z tym, że na przykład – nie wiem – mamy tam wzrost odpisu świadczeń socjalnych dla nauczycieli, wzrosła liczba dzieci niepełnosprawnych. Tego typu rzeczy zajmują jak gdyby całą tę kwotę 1 300 000 tys. dotacji, o którą mamy wyższą subwencję oświatową. Ani słowa na temat podwyżek płac dla nauczycieli, dla pracowników oświaty i zdrowia. Już dzisiaj wiemy, że finansowanie zadań oświatowych z roku na rok jest coraz mniejsze. Jeśli porównamy sobie wydatki na oświatę i wychowanie w samorządach i porównamy subwencję światową, to na dzisiaj po prostu kształtuje się na poziomie 56%, a może już nawet mniej. Ten procent, ten odsetek w każdym roku po prostu się zmniejsza, co powoduje, że samorządy zmuszone są do coraz wyższych dopłat po to, aby utrzymać wszystkie placówki oświatowe, nauczycieli i osoby zatrudnione. Moje pytanie jest takie, czy faktycznie strona rządowa twardo stoi na stanowisku, że żadnej regulacji płac w oświacie nie będzie?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselMarekSowa">Przypomnę, że mamy siedmioprocentową inflację. Wprowadziliście państwo specjalny podatek. Każdy ten podatek płaci. To jest 7%. Takiego podatku nie było w ogóle w XXI wieku. Takiej inflacji nie mieliśmy w ogóle w XXI wieku. Poprzednio inflacja na poziomie powyżej 7% była w XX. wieku. To jest oczywiście efekt nie sytuacji międzynarodowej, bo ona odpowiada, jak pewnie państwo czytacie różnego rodzaju raporty czy analizy, za jakąś jedną trzecią tej inflacji, która jest w tej chwili w Polsce. Dwie trzecie to jest po prostu polityka Narodowego Banku Polskiego i to jest również polityka rządu w tym zakresie. Nie wyobrażam sobie, że przy tak gigantycznej inflacji nie będzie wprowadzona regulacja i nie będzie miała… czyli podwyżka wynagrodzeń dla pracowników oświaty, nie będzie miała swojego odzwierciedlenia w budżecie państwa. To jest ten moment. Dziwię się, że Komisja oświaty nie wprowadziła żadnej poprawki w tym zakresie, bo tego pewnie oczekiwalibyśmy. Dla mnie budżet w tej części jest absolutnie nie do przyjęcia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Tytułem słowa, dosłownie, komentarza, panie pośle, trudno się zgodzić z tym, co pan mówi, bo rzeczywiście inflacja jest wysoka, jak na XXI wiek, ale ona jest wysoka w większości państw Europy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarekSowa">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Zresztą nie tylko.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselMarekSowa">Niech pan poda.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Ona wzrasta wszędzie i trudno za poziom inflacji najwyższy na przykład od 30 lat w Niemczech winić Narodowy Bank Polski…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselMarekSowa">Jaka jest w Niemczech, proszę powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Ale proszę nie krzyczeć na mnie, dobrze? Ja bym prosił, żebyśmy odnosili się bezpośrednio do dokumentu, a nie odnosili się do wszystkiego, co nam w tym momencie przyjdzie do głowy. Bardzo proszę pan przewodniczący Janusz Cichoń. Bardzo proszę. …Serdecznie proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanuszCichon">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, chciałbym, żebyśmy spróbowali obiektywnie spojrzeć na to, co się dzieje, jeśli chodzi o finansowanie polskiej oświaty w oparciu o subwencje. Zachęcam wobec tego do tego, żebyśmy popatrzyli z jednej strony na wzrost tej subwencji w ostatnich latach od 2015 r. z trochę ponad 40 mld do 53 mld w tym roku. Można w państwa ocenie zamknąć na tym dyskusję, pokazując, że to jest wzrost ponad trzydziestoprocentowy w ciągu tych lat. Ale jeśli zastanowimy się nad tym, o czym przed chwilą była również mowa, o kosztach związanych z wykonywaniem zadań oświatowych – przypomnę – to konstytucyjny obowiązek państwa, realizowany przez samorząd, bo samorząd to również kawałek państwa, o czym wy, zdaje się, zapominacie niestety. Gdybyśmy przyjęli, że takim podstawowym nośnikiem kosztów są płace i że ich wzrost w dużej mierze determinuje płaca minimalna i gdybyśmy popatrzyli na to w ten sposób, to ta płaca minimalna wzrosła z 1750-1850… 1750 w 2015 r., jeśli dobrze pamiętam, brutto, ale 1850 zł do 2 800, a teraz 3000 zł. Oto mamy wzrost ponad siedemdziesięcioprocentowy. To pokazuje, jaki jest niedobór środków, jak niewystarczający jest wzrost subwencji oświatowej i jakie w gruncie rzeczy mamy gigantyczne braki. Trudno się nie zgodzić z tym, co mówił przed chwilą mój przedmówca, że to powinno się jednak zmienić, że państwo musi się bardziej zaangażować w realizację tego swojego podstawowego zadania. Wszyscy wiemy, że te niedostatki są gigantyczne. Jeśli chcemy podnieść poziom naszej edukacji, zainwestować w przyszłość, to powinniśmy to zmienić. Namawiam do głębszej refleksji w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę o zabranie głosu panią przewodniczącą Krystynę Skowrońską.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Ja myślę, że na Komisji Finansów Publicznych powinniśmy rozmawiać poważnie. Przede mną pan poseł Cichoń, ale również pan poseł Sowa, powiedzieli o rzeczach ważnych i istotnych. Jeżeli będziemy mówić, to nie mówmy, jak wzrasta wielkość środków, tylko czy i na ile zapotrzebowania w tym zakresie one wystarczają. I gdybyśmy… bądź, co przy ustawie okołobudżetowej pan przewodniczący Szlachta mówił o wysokości między innymi subwencji, jak one są… jakim wskaźnikiem do PKB? Bo jeżeli wskażemy wskaźnik do PKB subwencji oświatowej, to w 2015 r. była ona zdecydowanie wyższa w stosunku do PKB w wymiarze procentowym niż dzisiaj.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Po drugie, przy wystąpieniu pana posła Sowy pan przewodniczący Kosztowniak w tej kwestii powiedział, że jest wysoka inflacja i gdzie indziej w innych krajach również mamy podobny problem. Nie mamy podobnego problemu, bo my mamy problem większy z drożyzną. Bo jeżeli mamy powiedzieć prawdę, to około 4,60%, a jeżeli bawet weźmiemy poziom inflacji w tej chwili w Niemczech czy w innych krajach, to Polska przebija wszystkich i może przebić jeszcze bardziej. Zatem w tym zakresie… I to, o czym mówił pan poseł Cichoń w sprawie potrzeby zwiększenia środków między innymi na subwencje, jest prawdą.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Do dzisiaj nie rozstrzygnięto… Jest minister finansów, ale nie ma ministra edukacji. Do dzisiaj nie rozstrzygnięto, jak będzie wyglądało wynagrodzenie nauczycieli w roku 2022. Dużo się o tym mówi. Dużo państwo o tym mówicie. Nie ma żadnej przesłanki, która powiedziałaby, kiedy skończy się państwa rozmowa ze środowiskiem pracowników edukacji w zakresie wynagrodzeń dla nauczycieli. I tutaj mamy niewiadomą na rok przyszły, a dobrze by było, bo mamy już listopad, połowę listopada, żebyśmy na ten temat wiedzieli więcej.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PoselKrystynaSkowronska">Trzecią rzeczą, którą referował pan poseł reprezentujący Komisję Edukacji, pan poseł Sławomir Skwarek, powiedziałabym, jest zdanie odrębne. Ja wiem, że pan poseł Kowalski próbuje się reklamować na wszystkich stronach w swoich bardzo częstych wystąpieniach, nie znając hymnu polskiego i kolejności zwrotek, które się śpiewa, ale zaskoczył mnie pan. Myślałam, że już – nie wiem – nie ma miejsca, gdzie on może zaskakiwać najgłupszymi z możliwych rozwiązań. To jest ładnie powiedziane, bo nie jest to rozsądne, żeby przy braku środków na oświatę, które wystarczałyby na ten cel, zmniejszyć subwencję oświatową, subwencję ogólną (zmniejszenie wydatków budżetu państwa) o kwotę prawie 240 000 tys. zł. Cel może jest słuszny, ale jeśli, to należało takich pieniędzy… Myślę, że kiedy przygotowywano, nawet w resorcie sprawiedliwości mieli państwo, między innymi pan poseł Kowalski, możliwość wpływania na to, jak będzie kształtował się ten budżet i dlaczego na ten cel nie zostały przeznaczone środki, o które dzisiaj występuje w celu utworzenia nowej specjalnej rezerwy.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PoselKrystynaSkowronska">Na sam koniec konstatacja, pytanie do ministra edukacji, bo chciałabym… Jeżeli piszę do samorządów, to samorządy mówią, na ile wystarcza im subwencja oświatowa. Myślę więc, że po tej stronie minister edukacji przynajmniej wie i może powiedzieć „Dobrze, niektóre są zasadne, niektóre państwo dajecie jako dodatkowe środki”. Ja nie widzę, żeby państwa subwencje wystarczyły na złote klamki, bo tak państwo próbujecie za każdym razem budżet… to znaczy, subwencję oświatową, ograniczać i mówić w kwotach bezwzględnych. Popatrzcie państwo z drugiej strony – to do państwa posłów z PiS – popatrzcie, o ile w tym okresie zwiększyły się koszty utrzymania, ceny prądu, bo to są elementy, które w najbliższym okresie będą musiały ponieść jednostki samorządu terytorialnego. Samo oświetlenie czy ogrzanie przy takiej drożyźnie i przy braku refundowania jako grupie wrażliwej, bo państwo nie powiedzieli, że państwo w tym przypadku będziecie tej grupie… to znaczy, za placówki oświatowe będziecie refundować czy wspierać samorządy.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chcemy również powiedzieć, że przy Polskim Ładzie państwo bardzo, bardzo te subwencje… po prostu wydrenowali środki z samorządów, a zostawiacie im oświatę. Naprawdę nie do przyjęcia są przedłożone rozwiązania w kontekście nawet dzisiaj przytaczanej ustawy okołobudżetowej. Pytanie ogólne, ile samorządom brakuje pieniędzy, ile dopłacają, jeżeli państwo wiecie. Taką informację państwo powinni mieć – ile samorządy dopłacają. I bez komentarza, czy słuszne czy niesłuszne, obiektywne czy nie. Ile samorządy poszczególnych szczebli dopłacają do oświaty i wychowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji? O, przepraszam bardzo. Pani poseł Hennig-Kloska. Bardzo proszę, pani Paulino.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Panie przewodniczący, jakkolwiek będzie pan próbował nas zaczarować inflacją w Europie, która jednak średnio prawie o połowę jest mniejsza w Polsce, fakty są takie, jakie są. Subwencja oświatowa na wynagrodzenia dla nauczycieli nie wystarcza już od 2 lat. To jest przecież powszechnie znana wiedza. Samorządowcy nie tylko dzisiaj mają infrastrukturę na swoim utrzymaniu – remonty, jakieś zajęcia dodatkowe, ale także w niewielkim zakresie już pensje nauczycielskie, a co by nie patrzeć, jakby nie patrzeć i co by nie powiedzieć, to jest jednak obowiązkiem państwa przeznaczać na ten cel środki z budżetu centralnego. Temu służy między innymi subwencja oświatowa. Biorąc pod uwagę, że dzisiaj mamy faktycznie inflację na poziomie 6,8%, jak stwierdzono, za miesiąc październik, i wszyscy oczekują, że ona dalej będzie wzrastać – będzie wzrastać w grudniu, będzie wzrastać w styczniu, i nawet jeśli zaczniemy powoli ją studzić, to w gruncie rzeczy ekonomiści mówią o 2 latach wychodzenia i studzenia. Nie da się, panie przewodniczący, i w tej Komisji wszyscy mamy tę świadomość, drukować nic niewartego pieniądze, żeby nie tracił wartości w stosunku do innych towarów. Taka jest prawda i ten efekt dzisiaj odczuwamy. Niestety Europa przestaje drukować, a wy drukujecie dalej, więc jakie będą losy inflacji, zobaczymy. Niemniej sytuacja wygląda w ten sposób, że podnosicie subwencję oświatową o 2,6%. Biorąc więc pod uwagę to, o czym mówili moi przedmówcy, czyli z jednej strony mamy wzrost płacy minimalnej i zbliżenie się pensji, zwłaszcza nauczycieli niższego szczebla, do tej podstawy minimalnej, a z drugiej strony jednak spadek wartości nabywczej portfela pracowników strefy budżetowej w związku z zamrożeniem pensji w tym roku i inflacją, która… 8%, pani przewodnicząca. Jakby nie spojrzeć, przy w braku podwyżki 8% to jest 1 miesiąc. 1 miesiąc utraconych dochodów przez pracowników sfery budżetowej, którzy nie dostają podwyżki, bo to dokładnie oznacza ośmioprocentowy wzrost cen dla tych, których pensje przez ten rok stały w miejscu. Biorąc to wszystko pod uwagę, skazujecie tak naprawdę szkołę na poważne problemy kadrowe, bo jeżeli dzisiaj na tej ostatniej prostej – wydaje się – nie zadbamy o pensje nauczycieli, to nie tylko młodzi nauczyciele nie będą chcieli podejmować wykształcenia, by kształcić kolejne pokolenia, ale będziemy mieli również kolejny dalszy odpływ. Już dziś, zwłaszcza w dużych miastach, jest ogromny problem ze znalezieniem nauczycieli czy matematyki, fizyki czy chemii czy języków obcych. Ten problem zaraz będzie przenosił się na mniejsze ośrodki i mniejsze aglomeracje, będzie dotykał naszych dzieci i naszych kolejnych pokoleń.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Panie przewodniczący, można mówić, że inflacja jest również w Niemczech, albo w innych krajach europejskich, ale trzeba stanąć na wysokości zadania i to jest nasz obowiązek, bo to my, jako Komisja Finansów Publicznych, powinniśmy dbać o te podstawowe elementy budżetowe. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z posłów jeszcze… Czy pani poseł chce zabrać głos? Nie widzę. Szanowni państwo, wiele słów zostało powiedziane również pod moim adresem. Pozwoliłem sobie zerknąć na inflację w Niemczech 2020 r. Wedle źródeł, którym chyba wszyscy powinniśmy wierzyć, inflacja w Niemczech w roku 2021, czyli w tym, w którym jesteśmy, na koniec tego roku wyniesie od 4,1 do 5, w zależności od tego, jak będzie rozchwiany rynek. Trudno więc mówić o tym, że nie mamy, szanowni państwo, problemu inflacyjnego w ogóle w Europie, wynikającego z bardzo wielu czynników, niedotyczących naprawdę tylko i wyłącznie jednego czy drugiego banku, żeby się nie czepiać, bo państwo bardzo lubicie czepiać się Narodowego Banku Polskiego. Nie, to nie jest zależne od Narodowego Banku Polskiego, a to, że inflacja rośnie, szanowni państwo, najbardziej w Europie od kilkudziesięciu lat, to przywołam zapis jednej z telewizji: „w Niemczech wzrost cen i inflacja najwyższa od ponad 28 lat”. Podaję to za TVN24. Myślę, że niektórzy nie będą z tym polemizować. Serdecznie państwu dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Panie przewodniczący, ja również chciałabym ad vocem.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Ale ja nie wymieniłem pani nazwiska. Dziękuję serdecznie,…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Panie przewodniczący,…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Pani poseł,…</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Macie podatek inflacyjny i macie obowiązek oddać go obywatelom między innymi w postaci pensji, bo to obywatele mają prawo dostać również inflacyjne… również przedstawiciele sfery budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Jeżeli pani sięgnie do danych historycznych…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">A średnia w Unii Europejskiej była chyba 1,5…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">…do tych, które są dzisiaj obecne, będzie pani widziała dynamikę wzrostu płac w Polsce, której nie notowano nigdy wcześniej, wracając do tych 28 lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Dynamiki cen również.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Zakończmy ten temat. Pani poseł, proszę mi wierzyć, racja jest gdzie indziej, nie tam, gdzie pani ją przedstawia. Serdecznie dziękuję. Szanowni państwo, tym samym zamykamy dyskusję.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2022 r. we właściwości Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przechodzimy, szanowni państwo, do pkt 2. Bardzo proszę o przedstawienie opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Proszę panią poseł Annę Kwiecień o przedstawienie opinii. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselAnnaKwiecien">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić opinię numer 19 Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2022 w zakresie części budżetowej nr 34 – Rozwój regionalny, i części budżetowej 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego z wyłączeniem subwencji oświatowej, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem (tutaj chodzi szczególnie o Gospodarkę komunalną i Ochronę środowiska), części budżetowej 86 – Samorządowe kolegia odwoławcze. Komisja obradowała 26 października. Najlepszą wykładnią tego, że nie było tutaj większych uwag jest fakt, że te wszystkie części budżetowe Komisja rozpatrzyła w ciągu 45 minut. Była oczywiście niewielka dyskusja. Padły pytania zarówno do przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Po bardzo krótkiej dyskusji Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu państwa na rok 2022 w tych zakresach, które przed chwilą wymieniłam. Dlatego mam zaszczyt prosić Wysoką Komisję Finansów Publicznych o pozytywne zaopiniowanie tych części budżetowych, które przed sekundą wymieniłam. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, przypadł mi zaszczyt przestawienia koreferatu ze strony Komisji Finansów Publicznych do opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Szanowni państwo, tak jak zostało to przedstawione przez panią poseł Annę Kwiecień, ta dyskusja była relatywnie krótka. W miarę zgodnie Komisja zaopiniowała w opinii numer 19 pozytywnie ten obszar budżetu. Również opinia BAS jest pozytywna. Nie zgłaszam żadnych uwag jako poseł koreferent do powyższej części. Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Tym samym otwieram dyskusję dotyczącą tej części budżetowej. Bardzo proszę. Nie widzę uwag. Nie widzę, aby ktoś się zgłaszał.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2021 r. we właściwości Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przechodzimy do realizacji trzeciego punktu porządku dziennego posiedzenia. Bardzo proszę o przedstawienie opinii Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Proszę pana posła Dariusza Stefaniuka o przedstawienie opinii. Bardzo proszę. … W takim razie bardzo proszę o przedstawienie koreferatu przez pana posła Wojciecha Saługę. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselWojciechSaluga">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisja, Komisja Kontroli Państwowej z Komisją Samorządu Terytorialnego już od lat, przez całą kadencję Sejmu, przy projekcie budżetu, a później przy ocenie budżetu, cały czas podnosi temat, który podnoszą regionalne izby obrachunkowe – zwalnianie się z pracy dość dużej liczby pracowników, co według regionalnych izb spowodowane jest ciągłym niedofinansowaniem i niedoszacowaniem pensji w tym obszarze administracji państwowej w stosunku do innych atrakcyjnych dla pracowników miejsc w administracji państwowej, jak chociażby Najwyższa Izba Kontroli czy inne urzędy centralne. Podczas posiedzenia Komisji był nawet omawiany dezyderat, próba przegłosowania dezyderatu połączonych Komisji czy Komisji Kontroli odnośnie podniesienia budżetu tych instytucji w kontekście zwiększenia płac. Niestety nie spotkało się to z pozytywnym przyjęciem przez obecną większość sejmową.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselWojciechSaluga">Co do samych liczb, to budżet jakby nie rodzi większych uwag. Cały czas podnoszone jest jedno i to samo, że wydaje się, albo regionalne izby krzyczą wręcz co roku o to, że te budżety wciąż są za małe, żeby móc utrzymać pracowników. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Serdecznie dziękuję, panie pośle. Otwieram dyskusję w tym punkcie. Nie widzę i nie słyszę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2020 r. we właściwości Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie. Informacje wraz z protokołem są do wglądu w Komisji. Dziękuję serdecznie. Przypominam o tym, że o godzinie 16.30 mamy kolejne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>