text_structure.xml 43.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam panie i panów posłów. Witam serdecznie pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Zgodnie z przedstawionym porządkiem przedmiotem dzisiejszego posiedzenia będzie pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy – Prawo budowlane (druk nr 2539). Uzasadnia minister rozwoju i technologii. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Stwierdzam kworum. Proszę pana ministra o zaprezentowanie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy – Prawo budowlane to tak naprawdę głównie potrzeba wdrożenia dyrektywy unijnej. Potrzeba wprowadzenia zmian wynika z: obowiązku wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, która została zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/844 z 30 maja 2018 r., zwanej dalej dyrektywą 2010/31/UE, do krajowego porządku prawnego; obowiązku dostosowania do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu. Oczywiście jest to też konieczność poprawy skuteczności obecnego systemu oceny efektywności energetycznej budynków w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">Niniejszy projekt wdraża przepisy dyrektywy 2010/31 w zakresie: długoterminowej strategii renowacji budynków; udostępniania do celów statystycznych i badawczych, a także właścicielowi budynku, co najmniej zagregowanych, zanonimizowanych danych dotyczących świadectw charakterystyki energetycznej; wyposażenia budynków niemieszkalnych w systemy automatyki i sterowania; przeglądów systemów ogrzewania i klimatyzacji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">W przedmiotowym projekcie ustawy wprowadza się zmiany korygujące istniejące mechanizmy, w szczególności w obszarze: sporządzenia i przekazywania świadectw charakterystyki energetycznej oraz protokołów z kontroli systemów ogrzewania lub systemów klimatyzacji; weryfikacji pod kątem prawidłowości i rzetelności sporządzania ww. świadectw i protokołów; efektywnego systemu informowania nabywców i najemców nieruchomości o charakterystyce energetycznej budynków.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">Szanowni państwo, wymieniłem obowiązki wynikające z dyrektyw unijnych, ale mając na uwadze aktualną sytuację geopolityczną, sytuację na rynku energii, oczywiste jest, że przyjęcie projektowanej ustawy pozytywnie wpłynie na przyspieszenie poprawy efektywności energetycznej budynków. Podkreślić należy, że poprawa efektywności energetycznej realnie przekłada się na ograniczenie zużycia energii oraz zmniejszenie zapotrzebowania na surowce służące zaspokajaniu potrzeb energetycznych. Celem zmiany jest więc to, aby w Polsce powstawały budynki o jak najwyższych parametrach cieplnych, z nowoczesnymi, dobrej jakości i ekologicznymi rozwiązaniami, co w konsekwencji przyczyni się do oszczędności energii, zmniejszenia kosztów eksploatacji budynków.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">Przyjęcie ustawy wpłynie pozytywnie na osiągnięcie ww. kluczowych celów, wobec czego bardzo proszę Wysoką Komisję o pozytywne ustosunkowanie się do projektu ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Proszę bardzo, pani poseł Gill-Piątek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselHannaGillPiatek">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowny panie ministrze, chciałabym, żeby pan w trzech słowach streścił praktyczne skutki dla właścicieli nieruchomości, tych, którzy mają, tych, którzy zbywają, sankcje, żeby powiedział nam pan, co nas czeka w związku z tą ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję. Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Szanowni państwo, tak jak powiedziałem, jest to wdrożenie dyrektywy unijnej. Większość rozwiązań, które są tu zaproponowane, wynika wprost z przepisów unijnych. Nie mamy na to większego wpływu. Oczywiście cele, które przedstawiłem, będą realizowane, ale jeśli zadaje pani pytanie o to, jakie faktycznie będą wymagania, to dla budynków indywidualnych i wielorodzinnych, i innych, konieczne będzie przygotowanie świadectw charakterystyki energetycznej takiego budynku. Jeśli pyta pani o konsekwencje, będzie to konkretny koszt dla każdego takiego świadectwa.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Nie wiem, czy chciałaby pani coś więcej. Sposób przygotowania takiej charakterystyki energetycznej jest opisany rozporządzeniem. My też pracujemy nad poprawą tego systemu, nad aktualizacją metodologii prowadzenia wszystkich obliczeń związanych z charakterystyką energetyczną budynków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselHannaGillPiatek">To nie wszystko, panie przewodniczący. Przepraszam, to ważne, bo jest to bardzo powszechne. Chodzi o to, że powinniśmy o tym wiedzieć. W przypadku zbycia nieruchomości projekt proponuje pewne rozwiązania dotyczące tych certyfikatów. Wprowadza również pewne sankcje w postaci grzywny. Chcielibyśmy poznać szczegóły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">O przedstawienie szczegółów poproszę panią naczelnik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#NaczelnikWydzialuEfektywnosciiTransformacjiEnergetycznejwDepartamencieGospodarkiNiskoemisyjnejMinisterstwaRozwojuiTechnologiiBarbaraWasowska">Szanowni państwo, w zakresie sankcji pokrótce opowiem, jakie sankcje są w ustawie i w projekcie, który dokonuje zmiany ustawy. Sankcje są przewidziane dla osób, które sporządzają świadectwo charakterystyki energetycznej, nie spełniając wymagań określonych w ustawie. Osoby, które sporządzają świadectwa, muszą mieć ukończone studia wyższe lub posiadać uprawnienia budowlane. Sankcje są również za sporządzenie świadectwa w przypadku, kiedy osoba taka jest nieuprawniona do sporządzenia świadectwa, czyli nie jest wpisana do wykazu, tj. Centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków. Sankcje otrzymuje również ten, kto sporządza i przekazuje jako świadectwo charakterystyki energetycznej dokument, który jest sporządzony niezgodnie z ustawą, tj. poza Centralnym rejestrem charakterystyki energetycznej budynków.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#NaczelnikWydzialuEfektywnosciiTransformacjiEnergetycznejwDepartamencieGospodarkiNiskoemisyjnejMinisterstwaRozwojuiTechnologiiBarbaraWasowska">Następnie sankcje otrzymuje osoba, która nie wykona, tj. nie przekaże nabywcy lub najemcy, świadectwa. Należy tu podkreślić, że już w obowiązującej ustawie istnieje taki obowiązek przy sprzedaży i przy wynajmowaniu, aby przekazywać świadectwo charakterystyki energetycznej bądź jego kopię nabywcy bądź najemcy.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#NaczelnikWydzialuEfektywnosciiTransformacjiEnergetycznejwDepartamencieGospodarkiNiskoemisyjnejMinisterstwaRozwojuiTechnologiiBarbaraWasowska">Następnie sankcje przewidziane są dla osoby, która również nie wykonuje obowiązku określonego w ustawie, i jest to taka osoba, która nie jest objęta umową ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, a także dla osoby, która nie przechowuje przez  10 lat dokumentów, które były istotne dla sporządzenia tego świadectwa. Dokumenty te są o tyle istotne, że należy je trzymać, zachować do ewentualnej kontroli, weryfikacji sporządzonych świadectw. Takich kontroli dokonuje minister ds. budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#NaczelnikWydzialuEfektywnosciiTransformacjiEnergetycznejwDepartamencieGospodarkiNiskoemisyjnejMinisterstwaRozwojuiTechnologiiBarbaraWasowska">Następna kara grzywny to kara za niewykonywanie obowiązków kontroli systemów ogrzewania i systemów klimatyzacji, a także sankcja za dokonywanie kontroli systemu ogrzewania lub systemu klimatyzacji bez uprawnień, czyli tutaj jest analogicznie tak jak w przypadku sporządzania świadectw: bez uprawnień do sporządzania protokołu z kontroli systemu ogrzewania i systemu klimatyzacji.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#NaczelnikWydzialuEfektywnosciiTransformacjiEnergetycznejwDepartamencieGospodarkiNiskoemisyjnejMinisterstwaRozwojuiTechnologiiBarbaraWasowska">Następna sankcja jest dla osoby, która sporządza i przekazuje jako protokół z kontroli z systemu ogrzewania lub systemu klimatyzacji dokument sporządzony niezgodnie z projektem ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Pani poseł Paluch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselAnnaPaluch">Dziękuję bardzo. Chciałam dopytać o jedną kwestię. Jeśli dobrze doczytałam w ocenie skutków regulacji ustawy, przywrócony zostaje obowiązek przedstawiania charakterystyki energetycznej budynku w momencie oddawania budynku do użytkowania. Jak rozumiem, dotyczy to wszystkich budynków, łącznie z budynkami jednorodzinnymi. Pamiętajmy, że obowiązek ten został zniesiony na początku 2015 r. W tej chwili ma zostać przywrócony. Czy możemy poznać jakieś szczegóły na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Szanowna pani poseł, prywatnie powiem, że bardzo cieszyłem się, gdy w 2015 r. głosowałem za zniesieniem tego obowiązku, niestety jednak dyrektywa unijna wymaga od nas tego, abyśmy go wprowadzili.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Nie widzę więcej pytań. Zakończyliśmy pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisja wyraża zgodę na dokonywanie przez Biuro Legislacyjne oczywistych korekt, zmian legislacyjnych. Czy Biuro Legislacyjne chciałoby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoJaroslawLichocki">Tak. Mamy uwagę. Rada Ministrów nie zadeklarowała, że jest to projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej. Na druku marszałek także… Przepraszam. Jest okej. Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy są uwagi do zmiany nr 1 w art. 1? Nie widzę. Czy są do zmiany nr 2 w art. 1? Nie widzę. Czy są do zmiany nr 3? Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Tutaj mamy korekty natury redakcyjnej. W art. 5 proponujemy przenieść wyrazy „w postaci” w pkt 1 i 2 do wprowadzenia do wyliczenia oraz uzupełnić w pkt 1, że chodzi o podpisy osobiste, żeby wyglądało to konsekwentnie terminologicznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Przepraszam bardzo. Proszę mi wybaczyć. Zająłem się tutaj inną poprawką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dobrze. Czy mógłby pan powtórzyć, panie mecenasie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Oczywiście. Nasze uwagi mają charakter stricte redakcyjny. Otóż chodzi o przeniesienie wyrazów „w postaci” z punktów do wprowadzenia do wyliczenia i o dodanie określenia „podpis osobisty” w pkt 1 w konsekwencji terminologicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Na to zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisja również wyraża zgodę. Sprzeciwu nie słyszę. Czy są uwagi do zmiany nr 4? Nie widzę. Czy są do zmiany nr 5? Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">W zmianie nr 5 zacznę może od drobniejszych uwag. W dodawanym ust. 2 państwo wnioskodawcy proponujecie „odpowiedzialność za składanie fałszywych zeznań”. Proponujemy zmianę o charakterze legislacyjnym, na „odpowiedzialność za składanie fałszywych oświadczeń”, bowiem z taką odpowiedzialnością będziemy mieli tutaj do czynienia.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Proszę zwrócić uwagę, że w dodawanym pkt 4 jest mowa o oświadczeniu, a nie o zeznaniach i taka też odpowiedzialność karna za składanie fałszywych oświadczeń funkcjonuje w prawie karnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję. Rozumiem, że tu będzie zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Jest zgoda, oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Dziękujemy. Nie będziemy już przedstawiać analogicznych uwag do następnych jednostek redakcyjnych, a pozwolimy sobie dokonać tego rodzaju korekty z upoważnienia.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Poważniejsza uwaga dotyczy natomiast braku przepisu przejściowego. Otóż proszę zwrócić uwagę, że art. 10 to dosyć kluczowy przepis w ustawie, który określa elementy świadectwa charakterystyki energetycznej. Na gruncie tego przepisu w obecnym brzmieniu świadectwo ma zawierać trzy elementy. Państwo dodajecie czwarty, tj. oświadczenie osoby. Czy nie należałoby dodać przepis przejściowy, który albo określi, że obecne świadectwa, które nie zawierają oświadczenia z dodawanego pkt 4, są ważne, albo określi termin na uzupełnienie obecnych świadectw charakterystyki energetycznej o element oświadczenia z pkt 4?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję. Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Tak. Przepis przejściowy, o którym pan mówi, jest potrzebny. Przygotujemy go na drugie czytanie, chyba że ktoś jest w stanie przygotować go w pierwszym czytaniu. Razem z państwem mamy przygotowaną poprawkę, ale powiem szczerze, że nie jestem przekonany do tego, że jest ona dobrze, precyzyjnie zrobiona, więc proponuję przygotować to na drugie czytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dobrze. Serdecznie dziękuję. Czy są uwagi do zmiany nr 6? Proszę, pani poseł Gill-Piątek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselHannaGillPiatek">Są uwagi, nie ma poprawek. Chciałabym tylko podkreślić, że powinniśmy uchwalać prawo logicznie. W całościowym kontekście, w momencie kiedy zdejmujemy wszelkie obostrzenia co do tego, jakim paliwem palimy w piecach, a jednocześnie przez Sejm idzie ustawa nakładająca sankcje z powodu braku certyfikatów energetycznych… Rozumiem, że przepis pozbawiony sankcji może nie działać, z tym że chciałam zwrócić uwagę Wysokiej Komisji na to, że jest to nieskuteczne. Z jednej strony całkowicie zdjęte są normy emisyjne, z drugiej strony wprowadzamy kary za braki certyfikatów. To jest po prostu kompletny brak logiki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Czy są uwagi do zmiany nr 7? Nie widzę. Czy są do zmiany nr 8? Nie widzę. Czy są do zmiany nr 9? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Są do zmiany nr 9, tak? Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoKonradNietrzebka">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, Konrad Nietrzebka, Biuro Legislacyjne. Tutaj mamy korektę o charakterze redakcyjnym. Mamy pytanie, bowiem w pkt 9 we wprowadzeniu do wyliczenia w art. 17 pojawia się sformułowanie „z zastrzeżeniem”. Wielokrotnie powtarzaliśmy, że to sformułowanie budzi wątpliwości interpretacyjne. Nie do końca wiadomo, jak należy je interpretować, w związku z czym jest pytanie, czy tutaj nie powinniśmy usunąć „z zastrzeżeniem” albo zmienić na „z uwzględnieniem” lub „z zastrzeżeniem”.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoKonradNietrzebka">Uwaga w zmianie nr 14 o podobnym charakterze – od razu wspominamy, żeby potem się nie powtarzać – dotyczy nowego brzmienia ust. 1 w art. 24. Tutaj również mamy sformułowanie „z zastrzeżeniem” i też jest pytanie: Czy ma być „z wyjątkiem”, „z uwzględnieniem”, czy po prostu jest możliwość usunięcia tego sformułowania? Bardzo prosimy o wyjaśnienie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Jeśli można, proszę o „z uwzględnieniem”. Ta państwa propozycja jest dla nas do zaakceptowania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Czy również w pkt 14?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Czy są uwagi do zmiany nr 10? Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Dziękuję. W zmianie nr 10 proponujecie państwo nowelizację art. 18 ustawy matki. Proszę zwrócić uwagę na to, że w art. 18 w ust. 2 mamy wskazany fakultatywny charakter przepisu, który mówi o załączeniu do wniosku adresu poczty elektronicznej. Otóż email jest dołączany wówczas, gdy wnioskodawca taki adres posiada. W dodawanym ust. 6 wnioskodawcy proponują natomiast, aby organ wzywał osobę wpisaną do wykazu, „do wskazania adresu poczty elektronicznej, na który zostanie przekazany link aktywacyjny”.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Rozumiejąc samą konstrukcję, należy wskazać, że w sytuacji, w której ten email jest fakultatywny, organ nie może wzywać do wskazania tego adresu, bo przepis wyżej zakłada, że wnioskodawca może nie mieć takiego adresu. W związku z tym proponujemy jakąkolwiek korektę: albo w kierunku takim, żeby wskazać, że adres email jest obligatoryjny, aczkolwiek ten kierunek wskazujemy dosyć niechętnie, mając świadomość tego, że nie każdy może mieć email… Wydaje się natomiast, że w dodawanym ust. 6 korekta, która polegałaby na tym, żeby wskazać, że organ informuje osobę wpisaną o konieczności wskazania adresu czy o potrzebie wskazania adresu poczty, żeby przez link aktywacyjny można było przeprowadzić procedurę, byłaby kierunkiem właściwszym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Jest zgoda na to ostatnie rozwiązanie, czyli byłoby „informuje” zamiast „wzywa”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Czy są uwagi do zmiany nr 11? Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Zmiana nr 11 to nowelizacja art. 21, który to artykuł daje ministrowi prawo do wykreślenia z wykazu osoby uprawnionej. Tutaj dodajecie państwo przesłankę w pkt 3. Wskazujemy, że nie jest to typowy przepis karny. To jest przepis sankcyjny, natomiast nie stosujemy do niego zasady względniejszego prawa z prawa karnego. W naszej ocenie może powstać wątpliwość ewentualnej retroaktywności tego przepisu w sytuacji, w której na podstawie powziętej informacji minister stwierdzi, że uprawniona osoba sporządziła dokument niezgodnie z przepisami art. 4 ust. 3 i przekazała go jako świadectwo charakterystyki zlecającemu jego sporządzenie. W sytuacji, w której doszło do tego przed wejściem w życie ustawy, minister będzie miał prawo do skreślenia tej osoby z wykazu, natomiast w dniu niewykonania tego obowiązku ten przepis nie obowiązuje, stąd nasza wątpliwość w zakresie retroakcji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Będziemy proponowali, aby w drugim czytaniu dodać przepis przejściowy, o którym wcześniej rozmawialiśmy. Myślę, że to rozwiąże problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Czy są uwagi do zmiany nr 12? Czy są do zmiany nr 13? Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, jeśli chodzi o zmianę nr 13, pragniemy tutaj poinformować, że zgodnie z przyjętą praktyką i z zasadami techniki prawodawczej, w szczególności uwzględniając § 82, 85 i 86 Zasad techniki prawodawczej, pkt 13 zostanie rozbity na dwie litery. W lit. a nadawane będzie nowe brzmienie ust. 1 i 3, natomiast w lit. b będzie dalsze dodawanie ust. 4–6.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Tak czy inaczej, przechodząc do uwag szczegółowych, chcielibyśmy też prosić wnioskodawców o potwierdzenie zasadności dokonania w ust. 2 takich zmian legislacyjnych jak terminologiczne doprecyzowanie pojęcia „doboru wielkości źródła ciepła”, bowiem wydaje się, że w ust. 2, 3, 4 i 5 powinno być odpowiednio: „dobór wielkości ciepła”, „źródła ciepła” lub też „dobór wielkości systemu klimatyzacji” i terminologicznie „system ogrzewania”, „system klimatyzacji”, aby zapewnić spójność w ramach przepisów, które są projektowane.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Mamy wątpliwość co do końcówki ust. 2. Pojawia się tam sformułowanie: „w typowych warunkach jego użytkowania lub eksploatacji”. Czy nie jest to pojęcie zbyt ogólne, nieprecyzyjne, które w praktyce też może nastręczać wiele wątpliwości?</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Oczywiście w ust. 6 jest korekta redakcyjna, którą już sygnalizowaliśmy. To przeniesienie do wprowadzenia do wyliczenia wyrazów „w budynkach”.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#LegislatorKonradNietrzebka">To byłoby tyle. Prosimy o potwierdzenie zasadności tych zmian. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Tak, potwierdzam zasadność zmian, które pan zaproponował.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Jeszcze raz Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Chcielibyśmy doprecyzować. Uwaga dotycząca ust. 2 ma charakter…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Należałoby skreślić tę końcówkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Czyli brzmienie ust. 2 byłoby następujące: „Kontrola systemu ogrzewania obejmuje ocenę sprawności tego systemu i doboru wielkości źródła ciepła do wymogów grzewczych budynku oraz zdolności systemu ogrzewania do optymalizacji działania”, tak? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Czy są uwagi do zmiany nr 14? Nie widzę. Czy są do zmiany nr 15? Nie widzę. Czy są do zmiany nr 16? Nie widzę. Czy są do zmiany nr 17? Nie widzę. Czy są do zmiany nr 18? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Do zmiany nr 18 mamy podobne uwagi jak do zmian nr 15 i 16. Czy do tych przepisów wnioskodawcy rozważali przepisy przejściowe, które sanowałyby ewentualną retroaktywność tych regulacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Tak, już wskazywaliśmy, że będzie ten przepis przejściowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Czy są uwagi do zmiany nr 19? Nie widzę. Czy są do zmiany nr 20? Do zmiany nr 21? Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Tutaj też potwierdzamy. Przy okazji jednego z pierwszych przepisów pan minister przyznał zgodę na dokonanie pewnych korekt, natomiast tutaj zwracamy uwagę na pewne konsekwencje, np. w zmianie nr 21 oraz w zmianie nr 14 lit. c. Tam też będzie kwestia informowania o adresie poczty elektronicznej. Tutaj więc chyba, panie ministrze, będziemy konsekwentnie wprowadzać tę terminologię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Czy są uwagi do zmiany nr 22? Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Dziękuję. Do zmiany nr 20 w ust. 2 mamy uwagę do pkt 1. Otóż pkt 1 wskazuje, że strategia ma zawierać w szczególności przegląd krajowych zasobów budynków. Wskazujemy na dosyć dużą ogólność tego przepisu. Pytanie do wnioskodawców: Pod jakim kątem strategia miałaby dokonywać przeglądu krajowych zasobów budynków? Prosilibyśmy o wyjaśnienie.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Mamy świadomość, że pewnie należałoby tutaj dokonać wykładni systemowej i opierać się na przepisach, w których tego rodzaju regulacja została zawarta, tj. w ustawie o charakterystyce energetycznej, natomiast prosilibyśmy o takie dopowiedzenie. Adresatem tych regulacji będą zresztą wnioskodawcy, tak że ten zarzut nie jest tutaj tak poważny.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Kolejna uwaga dotyczy ust. 4. Jest pytanie z uwagi na skrót zastosowany w ust. 1. Czy doprecyzowanie, o którym mowa w ust. 3 jest tutaj konieczne?</u>
          <u xml:id="u-64.3" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Mamy do wnioskodawców pytanie o to, o jaki plan chodzi w ust. 5. Tu jest mowa o krajowym planie w dziedzinie energii i klimatu. O jaki plan chodzi? Czy jest to jakiś konkretny plan przyjmowany na podstawie jakichś przepisów? Należałoby odesłać i to dookreślić.</u>
          <u xml:id="u-64.4" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Podobna uwaga dotyczy sprawozdania, które miało być sporządzane z realizacji tego planu. Otóż w tej regulacji brakuje przepisów trybowych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Poproszę panią naczelnik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#NaczelnikwydzialuwDepartamencieGospodarkiNiskoemisyjnejMRiTBarbaraWasowska">W zakresie przeglądu i tego, czego miałby on dotyczyć, wyjaśniam, że takiego przeglądu dokonuje się, biorąc pod uwagę różne kryteria, m.in. funkcję, strukturę wiekową, formę własności, a także przy wykorzystaniu danych statystycznych pochodzących z Centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków, dane GUS-u, Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego oraz GUGiK-u.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#NaczelnikwydzialuwDepartamencieGospodarkiNiskoemisyjnejMRiTBarbaraWasowska">Kolejnymi wskaźnikami, które również będą brane pod uwagę, są właściwości cieplne przegród zewnętrznych, sposób zasilania w ciepło, ponieważ na efektywność energetyczną budynków wpływa przede wszystkim izolacyjność cieplna przegród zewnętrznych, wyposażenie techniczne oraz źródło ciepła służące do ogrzewania i przygotowania ciepłej wody.</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#NaczelnikwydzialuwDepartamencieGospodarkiNiskoemisyjnejMRiTBarbaraWasowska">W zakresie zaś tego, o jaki plan chodzi, jest to krajowy plan w dziedzinie energii i klimatu. W naszej ocenie nie ma konieczności dookreślania tego planu, ponieważ w ustępie wyżej powołujemy się na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/1999 w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu. Jeśli to dopiszemy, znacznie wydłuży nam to propozycję zapisu. Z rozporządzenia 2018/1999 wynika, że należy wykonywać obowiązki sprawozdawcze. W naszej ocenie nie ma tu potrzeby doprecyzowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Pani poseł Sibińska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselKrystynaSibinska">Panie przewodniczący, szanowni państwo, przy tej okazji chciałabym dopytać. Jak mówimy o strategii renowacji krajowych zasobów budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, to chciałabym spytać o budynki z wielkiej płyty. Pan minister Adamczyk interesował się tym od zawsze, pisał dezyderaty. Były zlecane badania. Nie wiem, czy pan minister będzie w stanie odpowiedzieć na moje pytanie o to, czy ktoś zajmie się strategią renowacji budynków w krajowych zasobach. Jak mówię, pan minister Adamczyk zawsze dużo mówił na temat wielkiej płyty, natomiast nie widzieliśmy i nie widzimy konkretnych działań. Jeśli wprowadzamy takie przepisy, to działania związane z wielką płytą wydają się jak najbardziej aktualne. Nie wiem, czy pan minister coś nam na ten temat przy okazji powie. Jeśli nie, prosiłabym, żeby informacja o tym, jak to wygląda, jakie są kierunki i zamierzenia, była przedstawiona Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Pani poseł Gill-Piątek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselHannaGillPiatek">Możemy już przejść do zmiany nr 23?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Nie, nie możemy, bo jeszcze pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Odpowiem tylko, że strategia jest na ogólnym poziomie, natomiast to, że jest ona na ogólnym poziomie, oznacza, że dotyczy wszystkich budynków, również tych z wielkiej płyty. Proszę zwrócić uwagę, że jeżeli mówimy o strategii i w ogóle o działaniach związanych z renowacją, ale nastawioną na efektywność energetyczną, na termomodernizację, to każdy budynek, który jest nieefektywny energetycznie, wymaga termomodernizacji niezależnie od tego, czy jest z wielkiej płyty, czy nie.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Chociaż nie pamiętam teraz wszystkich dezyderatów, na które się pani powołuje, szczególnie pana posła Adamczyka, nie pamiętam szczegółów, to budynki z wielkiej płyty są szerszym przedmiotem zainteresowania, dlatego że budynki te wybudowano już kilkadziesiąt lat temu. Mają one pewne technologiczne problemy, z którymi przy okazji też trzeba sobie poradzić. Działamy w ramach innych działań, może nie jest to opisane w tej strategii, ale Instytut Techniki Budowlanej analizuje te tematy. Jeżeli pani poseł jest zainteresowana, to możemy na ten temat porozmawiać, ale myślę, że nie przy okazji rozmowy o efektywności energetycznej budynków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Nie widzę więcej uwag… Proszę, jeszcze raz Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam tylko prośbę do wnioskodawców w sprawie naszej propozycji i wątpliwości dookreślenia strategii w ust. 4. Czy konieczne jest tutaj użycie sformułowania „o której mowa w ust. 3”, biorąc pod uwagę skrót zawarty w ust. 1?</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Czy de facto odesłanie do art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 jest właściwe? Czy chodzi tutaj tylko i wyłącznie o ten przepis, czy też może o szereg przepisów tego rozporządzenia? Czy można byłoby odnieść się do tego? Bardzo dziękujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Myślę, że obie pana uwagi są słuszne, czyli możemy to usunąć. W tej pierwszej sprawie oczywiście będzie tak, jak pan powiedział.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Panie ministrze, jeżeli dobrze zrozumiałem, początek ust. 4 brzmiałby następująco: „Strategia stanowi załącznik do zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu, o którym mowa w rozporządzeniu” itd., bez zmiany, tak? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Czy są uwagi do zmiany nr 23? Pani poseł Gill-Piątek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoselHannaGillPiatek">Jeszcze szczegółowo podpytam pana ministra, ponieważ ten właśnie artykuł dotyczy sankcji, grzywny. Oczywiście przepisy nie precyzują bezpośrednio, jakiej to jest wysokości, i w całym projekcie odnoszą się do przepisów zewnętrznych. Jak wskazują odpowiedzi ministerstwa w uwagach na konsultacje, chodzi tu o Kodeks wykroczeń. Chciałabym natomiast dowiedzieć się, jakie będą wysokości grzywien, które są związane z tym projektem. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">O odpowiedź poproszę panią naczelnik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#NaczelnikwydzialuwDepartamencieGospodarkiNiskoemisyjnejMRiTBarbaraWasowska">Uprzejmie informuję, że na podstawie Kodeksu wykroczeń informacje o niespełnieniu wymagań ustawy zgłaszane są do Policji. Policja sporządza wniosek o ukaranie do sądu. Tutaj wolałabym nie mówić o kwotach, jakie zostaną zasądzone. Mogę tylko wspomnieć o tym, że to Policja kieruje do sądu wniosek o ukaranie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Jeszcze pani Gill-Piątek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PoselHannaGillPiatek">Tak. To jest kluczowa sprawa. Głosujemy nad przepisami, które mają odniesienie do bardzo poważnych konsekwencji, czyli do Kodeksu karnego, a nie potrafimy sprecyzować, ile zapłaci ktoś, kto w jakiś sposób będzie te przepisy łamał. Jako posłowie chcielibyśmy wiedzieć, więc prosilibyśmy o przygotowanie, może na następne posiedzenie Komisji, konkretnych maksymalnych kwot, jakimi mogą być ukarane osoby, które będą mogły być pod karą grzywny. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Dziękuję. W art. 41 w ust. 1 pkt 4 wnioskodawcy proponują penalizować także niewykonywanie obowiązku dotyczącego przechowywania dokumentów lub kopii. Pytanie, czy tutaj nie należałoby zastosować alternatywy i zastąpić określenia „i” słowem „lub”, bowiem w tego rodzaju przypadku będzie należało spełnić niewykonanie obu obowiązków, tj. obecnie penalizowanego niewykonania obowiązku z art. 20 ust. 1 pkt 2 i obowiązku z pkt 3, którego penalizacja jest dodawana. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Jest zgoda na wprowadzenie tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Czy są uwagi do art. 2? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy są uwagi do art. 3? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-86.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy są do art. 4? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-86.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy są do art. 5? Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, pytanie do wnioskodawców. Otóż w art. 5 mamy przepis przejściowy, zgodnie z którym do wniosków o ponowny wpis złożony przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się dotychczasowe przepisy. Mam pytanie. Przepis ma charakter bardzo ogólny. Czy de facto nie powinniśmy doprecyzować, że chodzi o przepisy ustawy zmienianej w art. 1 w jakimś konkretnym brzmieniu? Chyba że stosuje się nie tylko przepisy ustawy zmienianej w art. 1 i wtedy należałoby ewentualnie zostawić to tak, jak jest obecnie, natomiast jest to kwestia ocenna i przede wszystkim merytoryczna, jeśli chodzi o to, jakie przepisy mają być stosowane. W związku z tym wskazujemy na zasadność doprecyzowania, jeżeli stosowane są tylko i wyłącznie przepisy ustawy zmienianej w art. 1, i pytamy o to, w jakim brzmieniu. Prosimy o komentarz. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#SekretarzstanuwMRiTPiotrUscinski">Myślimy, że można byłoby doprecyzować, żeby było: ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Czy są uwagi do art. 6? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-89.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy są do art. 7? Do art. 8? Do art. 9? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-89.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywną opinią? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Poproszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-89.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Głosowało 26 posłów: za było 25, nikt nie był sprzeciw, wstrzymała się 1 osoba. Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-89.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Musimy jeszcze dokonać wyboru posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PoselPiotrKrol">Zgłaszam panią poseł Annę Paluch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Serdecznie dziękuję. Jak się domyślam, pani poseł chętnie wyraża zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PoselAnnaPaluch">Tak, wyrażam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Nie widzę kontrkandydatur, w związku z czym Komisja dokonała wyboru pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>