text_structure.xml
36.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dzień dobry. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Zdrowia. Witam członków Komisji i zaproszonych gości. Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">W celu sprawdzenia łączności i kworum proszę państwa posłów o przygotowanie się do głosowania. Przypomnę, wszyscy państwo to już wiecie, że obecni na sali używają legitymacji oraz urządzenia i nie używają wtedy tabletów, a państwo, którzy głosują zdalnie, wiedzą, co i jak. Jeszcze raz przypomnę, gdyby były trudności, proszę pisać SMS-y lub dzwonić, poczekamy. Szacujemy, że na każde głosowanie poświęcimy cztery minuty, także wszyscy musimy się uzbroić w cierpliwość. Czy jesteśmy gotowi do głosowania kworum?</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Proszę bardzo o wciśnięcie dowolnego przycisku i czekamy. Dziękuję, stwierdzam kworum. Osobom, które chcą się łączyć zdalnie, przypomnę, że przed posiedzeniem otrzymali państwo instrukcję zgłoszenia się do dyskusji oraz zabrania głosu w trakcie posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Informuję, że marszałek Sejmu skierowała w dniu 24 stycznia bieżącego roku do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Zdrowia do pierwszego czytania poselski projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz ustawę o zmianie ustawy — Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1948). Zgodnie z art. 37 ust. 4 pierwsze czytanie może się odbyć nie wcześniej niż siódmego dnia od doręczenia posłom druku projektu, chyba że Sejm lub Komisja postanowią inaczej. Proponuję przystąpienie do pierwszego czytania bez zachowania siedmiodniowego terminu. Rozumiem, że przy covidowych tematach mamy państwa zgodę i możemy zacząć nad tym pracować.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę uwag do porządku dziennego. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny. Przechodzimy do jego realizacji. Przypominam, że zgodnie z art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawców.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Szanowni państwo, to jest krótkie, ale oczywiście zawsze rozumiem i szanuję potrzebę dyskutowania projektów, nad którymi pracujemy. Jednak pozwolę sobie przypomnieć, że mamy szansę to przeprocedować do 10.00, nie robić przerwy i nie wracać. Tak że wszystkich bardzo proszę o dyscyplinę czasową, jeśli jest to możliwe. Bardzo proszę o zabranie głosu panią przedstawicielkę wnioskodawców, poseł Violettę Porowską.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselViolettaPorowska">Dziękuję, pani przewodnicząca. Wysokie Komisje, z uwagi na trwające aktualnie prace nad ustawą wprowadzającą zasadnicze zmiany w organizacji funkcjonowania PSZ, czyli systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, których realnie zakończenie nie będzie możliwe przed upływem marca 2022 roku, co bez interwencji legislacyjnej skutkowałoby koniecznością przeprowadzenia kwalifikacji świadczeniodawców do tego systemu na dotychczasowych warunkach, i to na cztery lata, proponuje się zmiany.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselViolettaPorowska">Proszę państwa, proponowane zmiany w ustawie o zmianie ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi umożliwią przyjęcie za podstawę wyliczenia kolejnego ryczałtu dla PSZ danych sprawozdawczych za 2019 rok, czyli za ostatni okres rozliczeniowy przypadający przed pandemią COVID-19. Mamy świadomość, że większość świadczeniodawców objętych PSZ odnotowała spadek liczby udzielonych świadczeń, szczególnie w trybie planowym, w porównaniu z okresem sprzed pandemii.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselViolettaPorowska">Oznacza to, że przyjęcie za podstawę ustalenia ryczałtu na kolejny okres rozliczeniowy danych sprawozdawczych za ostatni okres rozliczeniowy prowadziłoby do wyliczenia dla wielu świadczeniodawców zaniżonych kwot tego ryczałtu w stosunku do kwot otrzymywanych aktualnie przez podmioty. Zaproponowane rozwiązanie jest najbardziej korzystne, ale również najbardziej miarodajne, wziąwszy pod uwagę fakt, iż 2019 rok był to ostatni okres rozliczeniowy niezakłócony przez perturbacje pandemiczne. Ponadto proponowane zmiany wydłużą okres obowiązywania aktualnych wykazów świadczeniodawców zakwalifikowanych do PSZ o kolejne 6 miesięcy – do 31 grudnia 2022 roku.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselViolettaPorowska">Proponuje się również zmiany art. 8 ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Zmiana ma na celu wydłużenie okresu składania wniosków o kredyt na studia medyczne do końca roku akademickiego 2021/2022 za okres obejmujący pierwszy i drugi semestr roku akademickiego. Czyli jest to zmiana korzystna dla studentów ubiegających się o kredyt na studia medyczne, gdyż w sposób istotny wydłuża okres ubiegania się o kredyt. Brak nowelizacji ustawy uniemożliwi ubieganie się o wsteczne finansowanie obecnego semestru zimowego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselViolettaPorowska">Proponowane zmiany są korzystne i oczekiwane przez środowiska. Proponuje się, aby projektowana ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z wyjątkiem art. 1 pkt 2, art. 2 i art. 3, które powinny wejść w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia, a to ze względu na to, że w świetle obecnie obowiązujących przepisów nowy wykaz świadczeniodawców PZU oraz ustalenia kwoty ryczałtu powinny się wydarzyć z końcem marca 2022 roku.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PoselViolettaPorowska">Biorąc powyższe pod uwagę, zwracam się do członków Komisji Zdrowia oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, zacnych specjalistów rozumiejących system opieki zdrowia, potrzeby studentów medycyny, o bezzwłoczne szybkie i efektywne procedowanie przedstawionego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy są pytania ze strony kolegów posłów? Nie widzę. Zatem mogę zamknąć dyskusję. Szanowni państwo... Tak? Zaraz będziemy rozpatrywać szczegółowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselViolettaPorowska">Szanowna pani przewodnicząca, zgłasza się pan poseł Patryk Wicher z poprawką do art. 2a.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Ale to jest szczegółowe rozpatrzenie. To za chwilę. Dobrze, zatem na tym etapie możemy zamknąć dyskusję i kontynuować obrady. Paweł Kowal. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselPawelKowal">Mam pytanie. Czy ta nowela coś zmienia, jeśli chodzi o kwoty kredytu? Mam sygnały, że te kwoty są faktycznie zbyt skromne, więc może jest okazja, żeby tę sprawę w jakiś sposób zabezpieczyć. Czy możemy w tej sprawie coś zrobić?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselViolettaPorowska">Szanowny panie pośle, nie, kwoty nie zostaną zmienione, ale gdyby pan chciał szczegółowych informacji, jest na sali obecny pan minister Bromber, który odpowiada za te kwestie. Mógłby szczegółowo odpowiedzieć, ale kwoty nie będą zmienione.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselPawelKowal">Tak, a można prosić o tę informację?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bardzo proszę, panie ministrze. Albo przepraszam, bo jeszcze pan poseł chce zadać pytanie. Rach-ciach i pan minister odpowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselZdzislawWolski">Czasu mamy niewiele, ale chciałem zaproponować poprawkę do wysokości kredytu, bo ustala go minister zdrowia. Na razie to wystarcza. Tak zwane czesne jest w różnych granicach, bo każda uczelnia ma inne stawki publiczne lub prywatne. Przypominam, że gdyby nagle czesne zaczęło wzrastać, to powinien być mechanizm, który zobowiązywałby pana ministra do ekwiwalentnego podnoszenia rat kredytu. Poprawkę tej treści będę chciał wprowadzić. Temat jest szerszy, ale to może nie w tym momencie. Dojdziemy do tego momentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dajmy głos panu ministrowi. Panie pośle, czy coś jeszcze?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselPawelKowal">Pani przewodnicząca, ja tylko chciałem powiedzieć... Przepraszam pani poseł, sekundę. Pani poseł się wgrywa do mediów społecznościowych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselPawelKowal">Chciałbym zasygnalizować, że również złożę poprawkę idącą w tym kierunku. Wydaje mi się, że rozumiem, czemu idziemy tak szybko. To jest niby taka techniczna ustawa, ale być może są w niej zakodowane też jakiegoś rodzaju problemy, które przy wzroście kosztów będą kłopotliwe, i będziemy wracać do tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaPiotrBromber">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, kwota została już ustalona. Jest większa w stosunku do OSR, gdzie było 16 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselPawelKowal">Przepraszam, pani przewodnicząca, proszę o pomoc, bo na sali jest taki szum, że nie słyszę, co się dzieje.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Koledzy i koleżeństwo, państwo posłowie, bardzo proszę o koncentrację. Im bardziej się skoncentrujemy, tym szybciej sprawę zamkniemy. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Wspominałem, że ta kwota w tej chwili jest ustalona wyżej. To jest kwota 18 tys. zł. Przypomnę, że jest ustawie art. 10, że minister właściwy do spraw zdrowia ogłasza w drodze obwieszczenia w dzienniku urzędowym maksymalną wysokość kredytu na studia medyczne. Tak że taki zapis jest. Obwieszczenie jest wydane. W naszej ocenie to jest wystarczające. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Jak rozumiem, rozmawiamy, żebyśmy się dobrze rozumieli… Państwo jakby deklarowali, mam wrażenie, jakieś kwestie związane ze stypendiami, a tu jest mowa o pożyczkach.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselPawelKowal">O tym mówimy. Tak, pani przewodnicząca, po prostu strasznie trudno jest się skupić, bo dzisiaj jakoś wszyscy gadają jak na pierwszej lekcji geografii.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Nic na to nie poradzę. W tym wieku już powinniśmy sobie radzić z koncentracją.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Wobec tego, szanowni państwo, zamykam dyskusję. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 1948. Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego do tego projektu. Proponuję przejście do szczegółowego rozpatrzenia projektu. Rozumiem, że się państwo zgadzacie. Wobec tego idziemy dalej.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Tytuł. Czy są uwagi do tytułu? Nie widzę. Stwierdzam, że tytuł został przez Komisję rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Art. 1 zmiana pierwsza. Bardzo proszę. Czy są uwagi? Nie widzę uwag. Stwierdzam, że w art. 1 zmiana pierwsza została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Zmiana druga. Czy są uwagi? Nie widzę. Pani poseł Joanna Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Moja uwaga nie dotyczy dokładnie tego artykułu, jednak wydaje mi się, że jest istotna, dlatego pani przewodnicząca pozwoli, że spytam o konsultacje całego tego projektu ze środowiskiem studenckim, bo są to jednak zmiany istotne. Sądzę, że studenci, których to dotyczy, którzy zaczynają studia, ale i ci, którzy już studiują, winni opiniować tekst takich zmian, bo to jest również dla nich. Tylko jedno pytanie do pana ministra – czy to było konsultowane ze środowiskiem studenckim? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, co do zasady, mam nadzieję, że zmiana nie budzi wątpliwości, że jest korzystna. Wydłużamy termin na składanie wniosku. Cała ustawa, gdy wchodziła w życie, również była szeroko konsultowana. W poniedziałek mieliśmy spotkanie w dużym gronie ze studentami na jednym z uniwersytetów medycznych. Między innymi kredyt pojawił się jako istotny komponent pakietu dla młodych. Tak jak powiedziałem, ta zmiana jest korzystna dla studentów, bo wydłuża termin. Nie skracamy przestrzeni, ułatwiamy i wydłużamy termin na złożenie stosownego wniosku. Mamy sytuację dosyć dynamiczną, jeżeli chodzi o pandemię. Ta kwestia w mojej ocenie, w naszej ocenie, umożliwi takie bezstresowe, nazwijmy to w ten sposób, przy absorbcji innymi tematami...</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dobrze, dziękuję. Pani poseł, czy jeszcze coś do zmiany drugiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Pani przewodnicząca, moje pytanie dotyczyło całego projektu, całej nowelizacji, nie tylko tego artykułu. Przepraszam, że później je zadaje. Natomiast nie uzyskałam odpowiedzi, czy była konsultowana, czy nie. Wszystkie odpowiedzi pana ministra były obok. Była konsultacja z tym środowiskiem, czy nie było?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bardzo proszę, pani poseł. Ja tylko przypomnę, że projekt jest propozycją poselską, więc...</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Pytanie pozostaje pytaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dobrze, pani poseł, ale domyślam się, że skoro to jest inicjatywa poselska, to możemy powiedzieć, że to państwo posłowie widzieli taką potrzebę w oparciu o swoje spotkania z wyborcami.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Ale bardzo proszę, jakby pan minister mógłby uspokoić panią poseł, że rzeczywiście państwo jednak jakoś to skonsultowaliście, mimo że to projekt poselski, i widzieliście konieczność wprowadzenia takich zmian. Proszę to bardzo wyraźnie zaprezentować pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Pani przewodnicząca, pani poseł, każda zmiana, która dotyczy tego środowiska, w dużej mierze jest konsultowana i dyskutowana. Tak jak powiedziałem, ostatnie ze spotkań miało miejsce w poniedziałek. Omawialiśmy szczegółowo wszystkie rozwiązania dedykowane studentom, między innymi jednym z tych elementów jest kredyt. Ten element również był dyskutowany. Tak jak pani przewodnicząca powiedziała, projekt jest projektem poselskim. W tym zakresie to wszystko, co mógłbym powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że zmiana druga została rozpatrzona przez Komisję. Przechodzimy... Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselZdzislawWolski">Panie ministrze, jeżeli chodzi o te kredyty, to kiedyś optymistycznie szacowaliśmy, że skorzysta z nich około 7 tys. studentów. Czy jest na to szansa?</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselZdzislawWolski">A poza tym przypominam, że jest w tym cel państwa, natomiast inaczej to może wyglądać z punktu widzenia studentów czy potencjalnych studentów medycyny na studiach płatnych. Jest nawet lekko złośliwe nazewnictwo tych studentów, identyczne jak lekarza, który w słynnym serialu pracował na Alasce, że potem po kredycie warunki umorzenia całkowitego czy częściowego będą tak duże, że część wyląduje właśnie na tej przysłowiowej Alasce. Czy jest to problem? Co wynika z rozmów pana ministra ze studentami? Czy zainteresowanie będzie tak duże?</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PoselZdzislawWolski">Już kończę, bo nie mamy czasu. Jaki szacunkowo będzie procent tych kredytów udzielonych na kierunkach płatnych na uczelniach publicznych, a jaki na prywatnych? Bo tu mamy dwie grupy.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Pani przewodnicząca, panie pośle, szacunki są takie same. Zmiana, którą procedujemy, nie wchodzi w meritum tego pytania. Jak powiedziałem, wprowadzamy zmianę bardzo korzystną dla studentów. Wydłużamy ten termin. Tak? To jest tylko ten element, trudno przypisywać tej zmianie jakikolwiek złe intencje. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Jeśli dobrze rozumiem, tu mamy wszystko powiązane z ustawą covidową. To się z tym łączy. Dobrze, zmiana druga rozpatrzona.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Przechodzimy do art. 2. Zmiana pierwsza. Czy są uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, że zmiana pierwsza została rozpatrzona. W art. 2 zmiana druga. Czy są uwagi? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselPatrykWicher">Pani przewodnicząca, chciałem po art. 2 zasygnalizować dodanie art. 2a. Tylko tyle. Pani przewodnicząca, jak dojdziemy do tego punktu, to chciałbym przedstawić poprawkę. Czy mogę teraz?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">To już proszę, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselPatrykWicher">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, chciałbym w tym projekcie ustawy zgłosić poprawkę. Czyli dodaje się art. 2a w brzmieniu: „Art. 2a. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w art. 159 po ust. 2b dodaje się ust. 2c w brzmieniu: «W zakresie środków, o których mowa w art. 159 ust. 2b pkt 1, stosuje się przepisy art. 136 ust. 1 pkt 5»”.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PoselPatrykWicher">Merytoryczne uzasadnienie tej, może się wydawać skomplikowanej, poprawki jest bardzo proste. Moi drodzy państwo, umożliwiamy tym samym określenie maksymalnych kwot zobowiązań, jakie mogą rozdysponować świadczeniodawcy, czyli w POZ. Jest to tak zwane wprowadzenie budżetu powierzonego. To jest oczekiwana zmiana przez POZ, przez całe środowisko. Tym samym będzie łatwiejsze doprecyzowanie zasad finansowania opieki koordynowanej świadczonej świadczeniobiorcom. W związku z tym ta zmiana wydaje się bardzo korzystna, bardzo oczekiwana, ułatwiająca określenie opieki koordynowanej. Myślę, że jest to bardzo istotna zmiana, którą warto byłoby wprowadzić. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Pani poseł Joanna Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Dziękuję. Chciałam spytać pana ministra, to znów nie dotyczy ustawy wprost, ale jaki procent studentów czy kandydatów na studentów wnioskujących o pożyczki otrzymuje je? Tak w uczelniach państwowych, jak i prywatnych. To już jest wiedza do tyłu, więc też pan minister będzie mógł nam odpowiedzieć i poszerzy to nasze wiadomości na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Panie ministrze, bardzo proszę. I pani poseł wnioskodawczyni. Opinia do poprawki i odpowiedź dla pani poseł Fabisiak. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselViolettaPorowska">Jeżeli chodzi o poprawkę, absolutnie jesteśmy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Opinia jest pozytywna?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselViolettaPorowska">Opinia jest pozytywna. Bardzo proszę pana ministra, jeżeli chodzi o kwestie związane z pytaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Bardzo proszę. Rozumiem, że ministerstwo też wyraża pozytywną opinię, jeśli chodzi o poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Tak. Widzę. Dobrze, to jeszcze informacja dla pani poseł Fabisiak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Pani poseł, tak jak powiedziałem, ta kwota i tak została zwiększona z 16 tys. do 18 tys. De facto w przypadku 12 uczelni będzie to oznaczało bez dopłat na dzień dzisiejszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Pani przewodnicząca, ale ja pytałam o coś innego. Ze składanych wniosków, ile jest rozpatrywanych pozytywnie na uczelniach prywatnych i państwowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Ja panią poseł rozumiem, tylko to nie jest ten projekt, ale jeszcze raz spróbujmy. Panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Na dzień dzisiejszy, pani poseł, nie jesteśmy jeszcze na etapie składania wniosków, tylko w wydłużamy termin na składanie wniosków. Stąd też nie wiem, skąd te obawy co do ilości i co do kwestii rozpatrzenia negatywnego czy pozytywnego tych wniosków. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoKatarzynaAbramowicz">Szanowni państwo, tak na gorąco, bo przed chwilą tę poprawkę zobaczyłyśmy, mamy trzy uwagi.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoKatarzynaAbramowicz">Pierwsza uwaga jest taka, że ta zmiana powinna być artykułem pierwszym ze względu na kolejność dat do kolejnych ustaw w tej ustawie zmienianych. Nie wydaje się, żeby któraś z tych ustaw, które zmieniamy w tej ustawie, była wiodącą, wszystkie są równorzędne. Zatem ta zmiana powinna być artykułem pierwszym. Konsekwencją dodania tej zmiany będzie również zmiana tytułu ustawy. Jeżeli pan poseł mógłby na poprawce może zaznaczyć, my oczywiście w ramach upoważnienia Komisji możemy taki tytuł zmienić.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dobrze, jeżeli dobrze rozumiem, zmiana w poprawce zaprezentowanej przez pana posła ma być artykułem pierwszym zmienianej przez nas w tej chwili ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Tak, dokładnie. Według dat uchwalenia. Ta ustawa jest z 2004 roku, w związku z tym powinna być pierwszą ustawą. Później druga będzie tak jak do tej pory – 17 marca. I kolejna – 17 listopada. Konsekwencją będzie zmiana tytułu, bo będzie to ustawa pierwsza, więc też ten tytuł się zmieni, dołączona zostanie jedna ustawa do tytułu.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Jeszcze jedna uwaga. Ust. 2c dodawany jest w art. 159, w związku z tym odesłanie powinno być do: „o których mowa w ust. 2b pkt 1”, ponieważ w ramach tego samego artykułu nie odsyłamy do numeru artykułu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę o opinię panią poseł wnioskodawczynię i pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselViolettaPorowska">Oczywiście zgadzamy się. Słuszne są uwagi Biura Legislacyjnego. Natomiast jeżeli chodzi o zmianę tytułu, rozumiem, że pani mecenas sugeruje, że będzie to ustawa zmieniająca ustawę o świadczeniach? Tak? Oraz niektórych innych ustaw. Dobrze, oczywiście, że tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję bardzo. Czy opinia ministerstwa jest pozytywna?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję bardzo. Pani mecenas, czy coś tu trzeba wypełnić, jakieś pismo, czy wszyscy wiemy, co mamy robić?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dobrze. Dziękuję. Wobec tego wracamy, bo już poprawka została rozpatrzona. Rozumiem, że nie ma sprzeciwu wobec przyjęcia tej poprawki? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Wracamy. Przypomnę, że to się wszystko odbyło w trakcie rozpatrywania zmiany drugiej w art. 2. Rozumiem, że zmiana druga w art. 2 została rozpatrzona bez uwag. Dobrze. Ze względu na to, że posłowie uczestniczą zdalnie, musimy przegłosować poprawkę, żeby nie było wątpliwości. Szanowni państwo, przypomnę jeszcze raz, art. 2 pierwsza i druga zmiana rozpatrzone.</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">W tej chwili przegłosujemy poprawkę zaproponowaną przez pana posła Wichra. Przepraszam, tak się odmienia? Dziękuję. Przez pana posła Wichra. Szykujemy się do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki zaproponowanej przez pana posła Patryka Wichra? Wszyscy państwo jesteście za. Kto się wstrzymał? Kto jest przeciw? Wszystko okej? Jeszcze głosują? Dziękuję, proszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-63.3" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Głosowało 68 posłów. Za – 64, przeciw – 1 poseł, wstrzymało się 3 posłów. Dziękuję. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta. Oczywiście też przy okazji upoważniamy do wniesienia zmian Biuro Legislacyjne. Rozumiem, że państwo posłowie nie wyrażają wobec tego sprzeciwu?</u>
<u xml:id="u-63.4" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Przechodzimy do art. 3. Zgłasza się pan poseł. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselZdzislawWolski">Na moment o tym, o czym mówiliśmy na początku posiedzenia Komisji. W międzyczasie rozmawiałem z naszym biurem. Pani mecenas stwierdziła, że zobowiązania pana ministra zdrowia do zmiany tego kredytu nie można związać z wysokością tych opłat na danej uczelni. Możliwe, tu proszę o wsparcie, żeby chociaż w ustawie zapisać, że pan minister przy ustaleniu kolejnych rat będzie uwzględniał – i teraz tak na zasadzie burzy mózgów – zmiany. Zakładamy, że ceny wzrosną, ale może akurat się zmniejszą, więc chodzi o zmiany opłat. Może być taka sytuacja, że ktoś weźmie kredyt, a za rok, za dwa zorientuje się, że to zaczyna się coraz bardziej rozjeżdżać i musi płacić coraz więcej. Kredyt bez zmiany może powodować wiele dramatów dla młodych ludzi, więc rodzaju...</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bardzo dziękuję. Dobrze. Panie pośle, już rozumiemy. Kieruję pytanie do Biura Legislacyjnego, czy przy okazji tego projektu covidowego możemy takie zmiany wprowadzać? Bardzo proszę o informację, pani mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Szanowni państwo, naszym zdaniem nie do końca, ponieważ to wymagałoby zmiany ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Co więcej, w tej ustawie, w tych nowych przepisach dodanych, dotyczących kredytu medycznego, jest zapis, że minister właściwy do spraw zdrowia po otrzymaniu informacji od rektorów uczelni rocznie, jak rozumiem, ustala w drodze obwieszczenia maksymalną wysokość kredytu na studia medyczne za cały okres studiów w przeliczeniu na jeden semestr. Wnioskowana kwota kredytu nie może być wyższa niż maksymalna kwota ustalona przez ministra zdrowia. W związku z tym to by wymagało przemyślenia, w jaki sposób to zmienić i jaki jest tego cel.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Moim zdaniem musielibyśmy po prostu z ministrem szkolnictwa wyższego, ministrem nauki przyjść z zupełnie innym projektem i to dopiero zmieniać, jak rozumiem. Tak? Dobrze kombinuję. To nie ten projekt, nie ten moment.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Nie w tym momencie.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Właśnie. Bardzo dziękuję. Czy pani poseł wnioskodawczyni albo pan minister chcą coś dodać?</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PoselViolettaPorowska">Absolutnie zgadzamy się z Biurem Legislacyjnym. Rozmawiamy o zupełnie dwóch różnych projektach. W związku z powyższym te kwestie, które podnosi pan poseł w tym momencie, są bezzasadne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Ale na jaki temat, Piotrze? Wszystko już jest wyjaśnione. 30 sekund.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PoselPiotrBorys">Ja tylko z jednym pytaniem. Rozumiemy, nie ruszamy na razie ustawy o szkolnictwie wyższym. Czy państwo macie limit środków, który wystarczy dla wszystkich potencjalnych chętnych spełniających kryteria?</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PoselViolettaPorowska">Oczywiście, że tak. Po konsultacji z panem ministrem. Bardzo proszę, panie ministrze, proszę potwierdzić.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Potwierdzam. Nie wiem w ogóle, skąd państwa wątpliwości i te elementy, że coś może być krzywdzące. Przede wszystkim wprowadzamy nowy instrument, którego wcześniej nie było, który sam w sobie jest wartością dodaną – wydłużamy termin. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że art. 3 został rozpatrzony. Przechodzimy do art. 4. Czy są uwagi do art 3? Nie widzę. Czy są uwagi do art. 4? Nie widzę. Stwierdzam, że art. 4 został rozpatrzony. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Chciałam tylko zapytać, czy proponowana poprawka posła Wichra nie powinna nieść za sobą jakichś konsekwencji? Rozumiem, że ma wejść w życie po upływie 14 dni, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PoselViolettaPorowska">Tak jest. Podpowiadam: po upływie 14 dni. Tutaj nic się nie zmienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dobrze. Teraz przegłosujemy całość. W związku z tym, że niektórzy są obecni zdalnie, sama deklaracja państwa, że nie ma sprzeciwu, nie wystarczy. Przechodzimy do głosowania nad całością projektu. Bardzo proszę przygotować się do głosowania. Bardzo proszę. Kto jest za przyjęciem projektu? Podpowiadam wszystkim państwu zdalnym, że wszyscy są za przyjęciem. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czekamy na wyniki. Dziękuję, proszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Głosowało 68 posłów. Za było 67 posłów, nikt nie był przeciw, wstrzymał się jeden poseł. Dziękuję. Stwierdzam, że ustawa zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz ustawa o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz niektórych innych ustaw z druku nr 1948 została przez Komisję przyjęta.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Na posła sprawozdawcę proponuję panią poseł Violettę Porowską. Rozumiem, że państwo się zgadzacie? Wobec tego Pani Violetta Porowska będzie sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawaStachowiakRozecka">Porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>